Laddhybrider är inget nytt och BYD, som är världens största tillverkare av laddbara bilar, har byggt laddhybrider sedan 2008. Nu lanserar man den femte generationen DM – Dual Mode – med tillägget ”i” för intelligens och det är samspelet mellan elmotorer, batterier, växellåda och bensinmotor som är unikt.
Det här är ingen vanlig laddhybrid. Bensinmotorn kan omärkt smyga in och fungera som en generator när batteriet behöver mer elektricitet. Bilen känns som en elbil, samtidigt som den totala räckvidden är över 100 mil.
När du vill du ha rejält med kraft, till exempelvis vid en omkörning, driver både bensinmotorn och eldriften bilen tillsammans. 0–100 km/h går på 5,9 sekunder eller 8,9 sekunder beroende på om du har den fyrhjulsdrivna eller framhjulsdrivna versionen.
Men innan vi tittar på tekniken, några ord om företaget BYD. Namnet betyder Build Your Dreams och startade 1995 som batteritillverkare. De är kända för sina så kallade BYD Blade-batterier, som har flera stora fördelar.
De är mycket tåliga vid en olycka, klarar exempelvis ett så kallat spikpenetreringstest, vilket simulerar en intern kortslutning av batteriet utan att det börjar brinna när det genomborras av ett vasst yttre föremål. Batterierna har därtill hög energieffektivitet och lång livslängd – minst 5 000 laddcykler, vilket i fallet med Seal U DM-i skulle ge 35 000 mil på el, lägg sedan till förbränningsmotorn.
Batteriet är dessutom koboltfritt och har en järnbas (LFP), vilket betyder att det trivs med att laddas till 100 procent varje gång.

Tack vare BYDs snabba teknikutveckling, höga kvalitet och attraktiva priser tillhör BYD ett av få elbilsföretag i världen som är lönsamma samtidigt som försäljningen ökar snabbt. I fjol levererade man tre miljoner laddbara bilar och BYD tillhör världens topp 10 största bilföretag. Det ger trygghet.
BYD Seal U finns sedan tidigare på den svenska marknaden som elbil, men kommer nu också som laddhybrid, med två olika versioner.
Båda har Blade-batteri på 18,3 kWh, som ger en helt elektrisk räckvidd på cirka 7-8 mil, vilket lär räcka för de flesta pendlingsresor. Båda har också extremt snåla bensinmotorer på 1,5 liter, som har en energieffektivitet på 40–43-procent, vilket är högre än de flesta dieselmotorer. Hög kompression och låg friktion är delar av hemligheten till den låga förbrukningen.
I Boost-versionen ger bensinmotorn 98 hk och elmotorn 197 hk. Tack vare den snåla bensinmotorn är den totala räckvidden enligt WLTP hela 1 080 km!
Den fyrhjulsdrivna versionen kallad Design har i grunden samma bensinmotor, men utrustad med turbo, som ger 130 hk. Därtill har den två elmotorer och den totala systemeffekten är 323 hk. Total räckvidd enligt WLTP är 870 km.
Oavsett version prioriterar det intelligenta laddhybridsystemet eldrift med minimal energiförbrukning och laddnivån i batteriet blir aldrig lägre än 25 procent – vilket betyder att bilen i stort sett alltid kan köras som en ren elbil. Det är bara vid riktigt kraftiga accelerationer som bensinmotorn hjälper till att driva bilen framåt.
Det är alltså här som BYD Seal U DM-i skiljer sig från de flesta laddhybrider. Energin tas alltid tillvara på ett maximalt effektivt vis, vilket är bra för både ekonomi och miljö.

Laddeffekten är 11 kW på växelström eller 18 kW på likström, vilket betyder att man uppnår 30-80% på ca 2 timmar med AC-laddning, respektive 35 minuter med DC-laddning. På samma vis som den helt eldrivna versionen av BYD Seal U kan man använda bilen som batteri till verktyg och annat, så kallad Vehicle-2-Load-funktion.
Interiör, komfort, utrymmen och utrustningsnivå är självklart lika bra oavsett om du vill ha en ren elbil eller en laddhybrid. Men allt det måste upplevas på plats bakom ratten.
Garantierna är för övrigt förstklassiga, nybilsgaranti på sex år/15 000 mil och batterigaranti på åtta år/20 000 mil.
Välkommen på en provkörning av en laddhybrid, som är som alla laddhybrider borde vara. Som att köra en elbil, med 100 mils räckvidd.
Läs mer om nya BYD Seal U DM-i här.
