Exclusive Cars har under 35 år levererat amerikanska drömbilar och alltid satt en ära i att hjälpa sina kunder till det bästa köpet. Bästa produkten och ekonomin – även på lång sikt. Nu delar de med sig av varför de tycker att Chevrolets Duramaxdiesel är ett riktigt bra köp.

Under 2024 ökade försäljningen av amerikanska B-körkorts-pickuper kraftigt i Sverige. Det handlar främst om Chevrolet Silverado 1500, RAM 1500 och Ford F-150 – och trenden är tydlig: fler väljer diesel. Framför allt: Duramax 3.0 – den enda 1500-diesel som marknadsförs i Sverige.
Förklaringen? En kombination av politiska beslut och teknisk mognad. När E85-stödet togs bort vid årsskiftet 2024 och fordonsskatten på bensin-V8:or sköt i höjden, från 3 000 kronor till över 30 000 kronor, uppstod ett vakuum. In kom Duramax – och fyllde det med råge.
Tekniska fakta: GM Duramax 3.0L I6
Duramax är ingen nykomling. Deras stora diesel-V8:or har testats i de riktigt stora pickuperna både civilt och av den amerikanska militären, där kraven på hög driftsäkerhet är extremt stor. Men i 1500-chassit är Durmax raka sexa ny för Sverige – och den matchar behoven väl.
- Motor: 3.0L R6 turbodiesel, aluminiumtopp, järnblock
- Effekt: 309 hk vid 3 750 rpm
- Vridmoment: 673 Nm
- Växellåda: 10-stegad automat
- Räckvidd: Över 1 100 km på en full tank
- Förbrukning: 0,85–0,95 l/mil blandad körning ”på riktigt”
- Dragvikt: Upp till 3 500 kg
Drivlinan är optimerad för lågvarvig gång, med modern avgasrening, variabel turbo och god termisk balans. Växellådan arbetar intelligent och kan hoppa steg – exempelvis från 3:an till 7:an – vilket bidrar till effektiviteten.


Över 100 mil på en tank
Silverado 1500 med Duramax levererar mycket mer än bara ekonomi:
- Tyst och vibrationsfri gång
- Låg bränsleförbrukning även med last eller släp
- Effektiv avgasrening med partikelfilter
- Mycket lång räckvidd – över 100 mil på full tank
- Inga fartbegränsningar som på tyngre 2500-/3500-chassin
- Fullt momsavdrag och stark andrahandsmarknad
För företagare blir det ett rationellt val: låg driftskostnad, full nytta, hög komfort – utan elbilens kompromisser kring laddning, räckvidd eller klimatkänslighet.


Slutsats: Duramax är nya standarden
Duramax har alltså gått från att vara ett heavy-duty-begrepp till den smarta lösningen i 1500-klassen. Den ger företagare möjlighet att köra en kraftfull, modern och bränsleeffektiv pickup – utan att kompromissa med räckvidd, prestanda och framför allt känsla!
Dieselmotorns fantastiska vridmoment och upplevelsen av att vara ostoppbar, kraften och diesel-vibrationena är ”manliga” på ett annat vis än klassiskt V8-muller. Att gå mot strömmen med ett litet rebelliskt val, samtidigt som man får lägre förbrukning, längre räckvidd, bättre totalekonomi och en bättre körupplevelse är absolut inte fel. Och andrahandsvärdet är riktigt stabilt.
Att det svenska B-körkortssegmentet tas över med full kraft av Duramax är rätt självklart när man tänker efter – just nu är det svårt att se något som kan stoppa dieselns comeback.
Så välkommen in på en provkörning som lär ge rejält med ”villhöver”!