Hoppa till innehåll
Samarbete med Audi

Nya Audi A6 Avant e-tron– världens bästa kombi?

Audis slogan är Vorsprung durch Technik – försprång genom teknik – och i nya Audi A6 e-tron märks det verkligen.

Tänk dig en fjällresa i nya Audi A6 Avant e-tron quattro– med över 71 mils räckvidd, fantastiska köregenskaper, underbar komfort, Audis byggkvalitet, supersnabb laddning och rejält med effekt. Alla elbilens fördelar – utan nackdelarna!

Den här texten skulle kunna sluta här, för det viktigaste är sagt och inga ord slår upplevelsen bakom ratten. Men eftersom du surfat in på auto motor & sports hemsida vet vi att du gillar teknik och fakta.

Därför kommer det absolut viktigaste här, som kan vara bra att ha med sig på provkörningsturen.

A6 Avant e-tron och A6 Sportback e-tron bygger båda på den modernaste elbilsarkitekturen kallad PPE (Premier Platform Electric) som delas med Porsche. Det betyder att allt i grunden är utvecklat för eldrift. Det ger exempelvis mer utrymmen, lägre vikt, aerodynamisk design och betyder att alla system är utvecklade för att tala med varandra på elbilsspråk. Fem högeffektiva datorer kontrollerar bilens alla funktioner. Det mesta kan uppdateras via nätet, för att bilen ska bli bättre och bättre, och för att man som förare ska kunna köpa till funktioner.

Inredningen i en 2020 Audi Q7 (AI text)

Elarkitektur: A6 e-tron har liksom nya Audi Q6 e-tron 800-voltssystem, vilket betyder att spänningen är lägre – vilket i sin tur betyder att kablaget blir mindre och lättare. Trots det laddar de nyutvecklade batterierna, som tar mindre plats och väger mindre än den tidigare generationen, snabbare.

Färre moduler betyder också att antalet kopplingar, kablar och monteringspunkter minskas, vilket gynnar tillverkningsprocessen eftersom bilen går snabbare att bygga.

Kylning och uppvärmning av batteripaketet är också effektivare eftersom kylplattan är integrerad med batteriet – och självklart hjälper navigationssystemet med att planera var och när det ska laddas – och förkonditionerar batteriet för snabbare laddning.

10–80 procent laddas på cirka 21 minuter och på tio minuter kan man få energi för upp mot 31 nya mil.

Den nya bromskraftsregenereringen kan ta hand om cirka 95 procent av alla dagliga inbromsningar och återvinna upp till 220 kW – på väg ner från fjällen ökar förmodligen räckvidden…

Två exempel som visar hur djupt Audi gått i optimeringen av batteristyrningen är:

1) När navigationen ser att det snart är dags för en stor uppförsbacke sänks batteritemperaturen automatiskt, för att ge bättre effekt och inte stressa batteriet i onödan.

2) Står bilen parkerad i starkt solljus en mycket varm dag startar kylning av batteripaketet, för bättre batterihälsa.

Att ladda är dessutom smidigare än att tanka bränsle, det är bara att koppla in sladden så tar bilen hand om betalningen via det kopplade bankkortet, så kallat Plug & Charge. Det gäller exempelvis på Ionitys laddstationer – där Audi Charging kan ge dig lägre pris – liksom på 37 000 andra laddpunkter i landet, och 660 000 i hela Europa.

Motorer: de nyutvecklade motorerna ger direkt respons, kraft och de bidrar till att göra bilen energieffektiv.  Motorerna är cirka 30 procent mindre och 20 procent lättare än i den tidigare generationen.

Effektförluster från kylningen av motorerna har därtill minskat med 50 procent.

Liksom alla andra delar av tillverkningen och val av material har både miljöhänsyn och hållbarhet påverkat resultatet, och i motorernas fall har mängden sällsynta jordartsmetaller väsentligt minskats.

Effekterna i nya A6 e-tron är från 286 hk till 551 hk, i nya S6 e-tron.

En man står bredvid en bil som laddas vid en elbilsbuffertstation. (AI text)

Prestanda: Vad en bil klarar av är viktigare än hur den klarar av det och tittar vi på siffrorna imponerar nya A6 e-tron.

Instegsversionen klarar 0–100 på 6 sekunder, nya S6 på 3,9 sekunder. Det är bättre än sportvagnsprestanda, i en snudd på fem meter lång familjekombi.

Räckvidd från 59 till 75 mil, beroende på om man väljer det mindre batteripaketet på 77 kWh eller det större på 94,9 kWh, samt motorversion.

Laddning från 10–80 procent klaras optimalt av på drygt 21 minuter. Dryga trettio nya mil tar ungefär tio minuter att ladda.

Räcker det för dig?

Upplevelse: Stig in i en modern värld med tre stora skärmar – där passageraren kan ha koll på navigation, Spotify, Youtube, spel med mera …

Högkvalitativa material, hög sittkomfort, riktigt bra fjädring, med adaptiv luftfjädring som tillval för ännu sportigare eller komfortablare körning.

Låg tyngdpunkt, fantastisk fyrhjulsdrift med mer kraft till bakhjulen för körkänslans skull (quattro). Massvis med grepp och en styrning som tagit lika stora kliv framåt som resten av bilen, med vassare respons och närmare körkänsla.

Tillvalslistan är generös, du kan skapa din perfekta version, kanske med Bang & Olufsen ljudsystem där det finns högtalare i nackstöden – perfekt för mer diskreta telefonsamtal, panoramaglastak med variabel genomskinlighet, avancerad 3D-head up-display.

Svårt att välja? För att förenkla konfigurationen finns ett fåtal attraktiva utrustningspaket att välja mellan. 

bilen sitter på platsen (AI text)
Interiören av en 2020 Audi Q7 (AI text)
interiören av en BMW i3 (AI text)

Ekonomi: För tjänstebilisten kan vi tala om att nya A6 e-tron i Sportbackversion har ett förmånsvärde som startar på 3 013 kronor, räknat med 50 procents marginalskatt.

Priset för A6 Sportback e-tron Proline Edition är 699 000 kr och Avantversionen kostar ytterligare 20 000 kronor.

Det tycker vi är mycket konkurrenskraftigt för en högkvalitativ Audi tillverkad i Ingolstadt, laddad med den senaste tekniken.

Klicka här för att läsa mer om nya Audi A6 Avant e-tron. Så som en modern kombi ska vara.

Advertisement

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.