Hoppa till innehåll

”Jag är ointresserad av bilar” – Möt BMW:s oväntade kulturchef

Hur förblir ett bilmärke relevant i vår föränderliga samtid när vår uppmärksamhet ständigt hoppar från det ena till det andra? Det sociala ansvaret tycks vara svaret, och en och annan Coca-Cola Zero.

John Sempill

När BMW Art Car-turnén passerade Stockholm fick auto motor & sport en unik möjlighet att prata med märkets chef för kulturellt engagemang, Thomas Girst. Ett av hans grunduppdrag är att hålla märket relevant med hjälp av kultur. Eftersom han inte är det minsta intresserad av bilar – egentligen – blev det ett mycket intressant möte. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
FOTO: BMW, Jackie Dahl

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.