Hoppa till innehåll
Recharge

Premiär: Scanias 64 tons ellastbil på Ecomexpo

Scania premiärvisade sin nya ellastbil på mässan Ecomexpo. Här fanns även nyheter från Volvo. Kolla in vårt mässvep!

Ecomexpo är en mässa för transportbranschen som fokuserar helt på elektrifiering. En utveckling som definitivt är på gång, men ännu i sin linda för tyngre fordon.

En lastbil med ordet Scania på den. (AI text)
Premiär för Scania 45 R som går 25 mil på el med 64 tons totalvikt. Foto: Magnus Fröderberg

Scania 45 R – 64 tons ellastbil

Mässans största ”showstopper” var Scania 45 R – en ellastbil med upp till 64 tons tågvikt tänkt för regionala transporter. Den visades för första gången i Sverige på mässan.

Scania 45 R har batterier från Northvolt som monteras samman av Scania i Södertälje. Livsängden på batterierna beräknas till 150 000 mil och de kan laddas med 375 kWh. Det ska ta 85 min att ladda från 0–100 procent, att addera 60 procent ska ta 45 minuter. Räckvidden är 25 mil med 64 ton och 35 mil med 40 ton.

Kolla in Alriks provkörning här.

En buss visas i ett museum. (AI text)
Svenska Volta Zero ger chauffören samma överblick över trafikmiljön som en stadsbuss. Insteget är också lika lågt.

Volta Zero – eldriven lastbil för distribution

En annan premiär på Ecomexpo var Volta Zero från svenska Volta Trucks. De har en prototyp som testkörs i skarpt läge hos Schenker i Stockholm. Lastbilen fanns att provköra på mässan.

Volta Zero kan lasta åtta ton och har en maxvikt på 18 ton totalt. Eftersom lastbilen är från grunden konstruerad för eldrift har batterierna kunnat placeras i ramen vilket ska ge bättre balans.

Enligt Volta Trucks rullar distributionsbilar i genomsnitt 10–13 mil i stadstrafik. Volta Zero säljs med 15 eller 20 mils räckvidd. Lastbilen är tänkt att laddas över natten vid distributionscentralen.

Läs vår provkörning av Volta 16T här.

En grupp personer står framför en lastbil. (AI text)
Den lilla el-hjullastaren Volvo L20 lastar av från flaket på ellastbilen Volvo FH Electric. På flaket står den eldrivna minigrävaren Volvo EC18 Electric.
En lastbil med en ansluten släp utställd på Frankfurt-truckmässan. (AI text)
Längst bak, bakom motorn har Volvo L20 batterier på 33 kWh som kan byggas ut till 40 kWh.

Seminarierna var mässans största behållning

Hårdvara i all ära, men mässans stora behållning var det till bristningsgränsen fyllda seminarieprogrammet. Från två scener kunde deltagarna öka sin kunskapsmängd.

En man håller en presentation på en konferens. (AI text)
Miljö- och styrmedelsanalytiker fil dr Per Kågeson talar under rubriken ”Så skapar vi en fossilfri vägtrafik – varsågod regeringen, här har ni er klimathandlingsplan!”
En grupp personer står på scenen vid en konferens. (AI text)
Redovisning av workshop med titeln ”Elektrifieringens roll för transportsektorns omställning”.
En grupp personer sitter på stolar vid en konferens. (AI text)
Den tidigare AMS-reportern Joakim Dyredand var konfrencier på Scen 2.
En bilutställning med många bilar (AI text)
Maxus eT90 är den billigaste elpickupen i Sverige. Maxus säljer även varu- hantverkarbilar i olika storlekar.
En bil visas upp på en bilmesse. (AI text)
Elmotorcyklar är kanske mer nöje än nytta.
En bil på en bilsalong (AI text)
Många montrar innehöll laddare och laddstationer.
En bil står parkerad i en parkeringsplats. (AI text)
En bil på en mässa för bilindustrin. (AI text)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.