DE PROBLEMDRABBADE REMMARNA
Här är de mest vanligt förekommande motorerna med oljegående remmar.
FORD 1.0 OCH 1.5 ECOBOOST
Trecylindrig, Fox-motor, använd från 2012 till ca 2019 i Fiesta, Focus, B-Max, C-Max, Ecosport, Puma, Mondeo, Kuga, Transit/Tourneo Courier och Transit/Tourneo Connect.
Oljegående rem för ventilstyrning och oljepump, från 2019 (Dragon-motor) endast till oljepumpen. Gäller ej fyrcylindriga 1.5 EcoBoost.


FORD 1.8 TDCi
Fyrcylindrig, Endura-DI, använd från 2009 till 2013 i Galaxy, S-Max, Mondeo och Transit/Tourneo Connect. Oljerem för högtryckspumpen och (indirekta) ventiler. Gäller även: 2.0 EcoBlue, fyrcylindrig diesel, Panther-motor, använd sedan 2016 i Focus, Kuga, Transit, Transit/Tourneo Custom och Ranger. Oljegående rem för ventilerna.
HONDA 1.0 VTEC TURBO
Trecylindrig, typ P10A2, använd i 10:e generationens Honda Civic från 2017 till 2021. Den har en oljegående remventilstyrning. Som en avgrening av de mindre trecylindriga kei-car-motorerna från Japan förekom denna motor nästan inte i Europa och endast i föregående Civic.


OPEL 1.2/1.4 DIRECT INJECTION TURBO
Trecylindrig, typ F12SHL/F12SHT/F12SHR/F14SHT, använd i Opel Astra K från 2019 till 2021. Oljegående rem för ventilsystemet. Inte att förväxlas med 1.2 Turbo från PSA/Stellantis, som introducerades ungefär samtidigt, som används bland annat i Corsa, Crossland.
STELLANTIS
1.2 PureTech
Trecylindrig, EB2, använd från 2012 till ca 2022 i Citroën och DS (nästan uteslutande som 1.2 PureTech), Fiat Doblò, Jeep Avenger, Opel Corsa F, Crossland, Mokka B, Grandland, Peugeot (nästan uteslutande som 1.2 PureTech) samt Toyota Proace City. Oljegående rem för ventilstyrning.


VOLKSWAGEN 1.6 och 2.0 TDI
Fyrcylindrig diesel, typ EA288 (som 1.6 TDI från 2009 till 2012, då som EA189), använd sedan 2012 i nästan alla Audi-, Seat-, Skoda- och VW-modeller som 1.6 och 2.0 TDI. En oljegående rem driver oljepumpen. Ventilstyrningen sker med en konventionell torrgående kamrem.