Hoppa till innehåll
Recharge

Vi kollar in Volvo ES90 – missarna och de snygga detaljerna

Volvo ES90 är ritad i Kina och ska främst säljas till kineser. De ska lockas av sval skandinavisk design och modern teknik. Hur har Volvo lyckats med den ekvationen?

Vi har skickat vår webbreporter Magnus Fröderberg till lanseringen av Volvo ES90.

Var är du Magnus?

– Jag trängs med motorjournalister från hela världen inne på den vackra konsthallen Artipelag i Stockholms skärgård.

Volvo 780
Innan ES90-visningen fick vi nöja oss med en Volvo 780 i sent USA-utförande. En läckerbit som fick mycket uppmärksamhet. Foto Magnus Fröderberg

Vad är ditt första intryck av Volvo ES90?

– Att Volvo lyckats med designen. Visst ser man likheter med S90, men samtidigt har Volvo lyckats ge bilen mer egen identitet än EX90 har i förhållande till XC90. Jag tycker att fronten, men allra främst bakdelen är snygg. Volvo har också lyckats få bilen att inte se klumpig ut trots att den är jättestor.

Läs även: Slutet för Volvo V60 och V90 – satsar allt på el-SUV:ar

Volvo ES90
Rena kantiga moderna former och snygga bakljus gör ES90 till en mer stilren bil än S90 sedd bakifrån. Foto Magnus Fröderberg

Oj vad du har mycket att säga om designen.

– Jo, men formen är viktig. Bilköp är mer känslostyrda än många tror. Vi lockas av snyga bilar och det tar emot att köpa en ful bil.

Volvo ES90
Genom stora hjul som är placerade långt ut och hög markfrigång trollar Volvo bort storleken. Framifrån ser inte heller ES90 så det ut tack vare en långsmalt designad front. Foto Magnus Fröderberg

Vad överraskar dig mest med Volvo ES90?

– Att bilen är en halvkombi. Visserligen har Mercedes EQS, Tesla Model S och Polestar 2 också det, men jag trodde att Volvo skulle vara mer konservativa med den här modellen.

Volvo ES90
Bakluckan intresserade många journalister. Foto Magnus Fröderberg

Något annat som du gillar?

– Volvo har fått till en fin kvalitetskänsla som är en nivå högre än med S90. Lägg sedan till att den är lika tyst som EX90 och har luftfjädring. Stålfjädrar kommer dock på en billigare version framöver.

Volvo ES90 baklucka och lastutrymme
Det ryms tyvärr bara 424 liter baktill. Foto Magnus Fröderberg

Största missarna då?

– Två saker. Dels att lastutrymmet bara är 424 liter. Du får inte plats med särskilt höga saker under luckan. Dels att baksätet inte är så skönt som det borde vara. Visserligen kan man luta ryggstödet, men avståndet mellan golv och säte är så litet att knäna hamnar högt upp. Liknande problem som med Kia EV6 och Hundai Ioniq 5 med andra ord.

Volvo ES90 baksäte
Okänd motorjournalist poserar i det rymliga baksätet. Men knäna hamnar lite väl högt och dynan är kort. Ryggstödet är vinklingsbart. Foto Magnus Fröderberg

Något mer att anmärka på?

– Det är lite konstigt att Volvo inte erbjuder någon passagerarskärm på en så här pass avancerad premiumbil.  Det hade inte heller varit fel med skärmar i baksätet och en central infotainmentskärm som hade gått att rotera till liggande läge för filmvisning under laddning.

Volvo ES90 förarmiljö
Inredningen känns välkomnande och exklusiv Men varför ingen skärm för passageraren? Foto Magnus Fröderberg
Volvo ES90 baksäte
Inte heller i baksätet får passagerarna någon egen skärm. Foto Magnus Fröderberg

Vad finns att säga om tekniknivån?

– Volvo börjar komma i kapp i och med att ES90 har 800-voltsteknik som möjliggör snabbare laddning och snålare motorer. Det sitter en ny generation elmotorer i ES90 som Volvo kallar den tredje. De är anpassade för 800-voltsteknik och ska ge lägre förbrukning.

Kan Volvo EX90 uppgraderas till 800-volt?

– Ja, det är tekniskt möjligt och det sa Volvo redan när EX90 lanserades. Det kommer att behövas för att inte EX90 ska kännas gammal. I det här segmentet kan man förvänta sig mycket snabb laddning.

Volvos teknikchef Anders Bell
Volvos teknikchef Anders Bell, med förflutet hos Tesla, antyder att Volvo ES90 kan bli självkörande på motorväg. Foto Magnus Fröderberg

Självkörning då?

– Jag hade en intressant diskussion med Volvos teknikchef Anders Bell. Han antydde att Volvo snart kommer att nå självkörning nivå 3 på motorväg.

– För att komma vidare måste de få in mer data från verkliga trafiksituationer. Det sker genom EX90 och ES90 om man ger medgivande till det. Då skickas data och en liten videoinspelning till Volvo om det hänt någon ovanlig situation i trafiken.

– Volvo räknar med att till slut nå nivå 5 där människan inte alls styr över bilen. Ur ett säkerhetsperspektiv är människan den svaga länken.

Volvo pratar mycket om en ”superset tech stack”. Vad innebär det?

– Det är egentligen bara ett tjusigt namn för en centraldator. Den består av av dubbla Orin-datorer från Nvidia i ES90 och snart även i EX90. Centraldatorn gör att bilen kan få nya funktioner flera år efter att bilen släpps.

– Nackdelen är att utvecklarna måste dimensionera hårdvaran så att det är möjligt att utveckla nya funktioner om fem år. Dessutom ska datorn kunna leva med bilen i hela dess nära 20-åriga livslängd.

Volvo ES90 front
De nya lyktorna med pixelteknik kan ge olika ljussignaler. Foto Magnus Fröderberg

Tycker du att Volvo ES90 är för dyr?

– Nej, 929 000 är mycket pengar, men inte för mycket för en så här pass lyxig bil med luftfjädring och all annan tänkbar utrustning och lång räckvidd. Det finns billigare alternativ i samma klass, till exempel Audi A6 e-tron och BMW iX, men Volvo ES90 kommer i billigare utförande utan luftfjädring.

Magnus Fröderberg och Volvo ES90
Magnus Fröderberg med nya snygga Volvo ES90.

Vad är det viktigaste som du tar med dig från ES90-lanseringen?

– Att Volvo jobbar stenhårt med att komma i kapp tekniskt. De tappade tid när de inte insåg hur snabbt elbilarna skulle komma och valde att göra EX90 som både laddhybrid och elbil. Nu minskar avstånden raskt till de teknikledande företagen genom egenutvecklade motorer och 800-voltsteknik.

– Det gör att jag blivit mindre orolig för att Volvo EX60 ska klara konkurrensen. Och att Volvo ser fram emot EX60 som byggs på en ny plattform med ännu större möjligheter är tydligt. De pratade öppet om att EX60 ska komma och visade en teaserbild.

Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.