Hoppa till innehåll
Recharge

Vi provar V2G – dubbelriktad laddning spar stora slantar

Dubbelriktad laddning (V2G) kommer att bli en ”game-changer”. Vi har besökt bostadsföreningen som snart eliminerat sina elkostnader.

Principen är enkel. Genom att använda elbilarnas batteri för att mellanlagra el kan man slippa köpa el när den är som dyrast. Det blir särskilt intressant när de nya effektavgifterna införs inom kort.

Den tyske Volkswagen-direktören Andreas Lassota visar hur enkelt det är. Han har vi mött upp vid järnvägsstationen i Hudiksvall. När han parkerat vid en av bostadsföreningen Stenbergs laddare trycker han två gånger på ID. 4.ans skärm och sedan kopplar han in laddsladden. Sen är den dubbelriktade V2G-laddningen igång.

Skärm för dubbelriktad laddning V2G  i VW iD. 4
Två snabba klick på skärmen är allt som krävs att aktivera V2G. Foto: Magnus Fröderberg
Tre ID. 4 GTX som står på laddning.
Garagen i bostadsrättsföreningen är anpassade för att kunna byggas om till lägenheter. På taket finns solpaler. Elen från dem kan lagras i ett stationärt batteri på 52 kWh eller i elbilarna som har batteri på 77 kWh vardera. Föreningen har åtta Volkswagen ID. 4 GTX som de lånar av Volkswagen för att testa V2G. Foto: Magnus Fröderberg

Parkerade bilar måste vara uppkopplade

Att ha bilarna ständigt uppkopplade till föreningens elnät är centralt för att spara pengar. Mer än så behöver inte de boende tänkta på.

Det svåraste är att få ”Kalle” och Lisa” att alltid koppla in laddsladden när de ställer bilen. Även om de bara ska vara hemma i 20 minuter, säger Klas Boman som bor i föreningen och som ligger bakom pilotprojektet som ger tillsammans med Volkswagen, Vattenfall och hans företag Energy Bank.

En liten svart låda intill elcentralen sköter resten.

Svart styrbox från Energy Bank som optimerar lagring och laddning av el
Den lilla styrboxen från Energy Bank optimerar lagring och laddning av el. Foto Magnus Fröderberg

– Vi matar in alla avgörande detaljer i elavtalet i mjukvaran och sedan styr boxen systemets strömflöde optimalt, berättar Klas.

Han tar fram sin mobiltelefon från fickan och aktiverar Energy Banks app som visar elflödet, om bilarna laddas eller skickar el till fastigheten. Hur mycket som solcellerna tar in och om de köper eller säljer el.

Energy Banks app som visar elflödet
Med appen kan de boende följa elflödet, till exempel om el säljs till nätet. Foto Magnus Fröderberg

Pilotprojekt för Volkswagen och Vattenfall i Hudiksvall

Bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall är ett pilotprojekt för Volkswagen i utvecklingen av V2G – Vehicle-to-Grid. Snart ska ytterligare testprojekt starta med omkring 200 laddare i elområde 3 och 4. Redan i slutet av året eller början av nästa år räknar alla inblandade företag med att börja erbjuda V2G-tjänster.

Lösningen är skalbar från ett hushåll till stora bostadskomplex. En laddare med installation kostar under 20 000 kronor med statlig subvention. Energy Bank uppger att det tar ungefär 1,5 år att spara in den kostnaden. Om man dessutom säljer el halveras tiden.

Ett hinder idag är att Volkswagens bilar har en maxgräns för V2G på 4 000 timmar eller 10 000 kWh. Volkswagen ska se över gränsen, uppger Andreas Lassota som ansvarar för laddning och e-mobility på Volkswagens huvudkontor.

VW-direktören Andreas Lassota sätter igån gladdningen
VW-direktören Andreas Lassota visar hur enkelt det är att starta V2G-laddning. Foto: Magnus Fröderberg

Laddaren kommer från Ambibox, men systemet kommer att kunna fungera med andra laddboxar också. I dag krävs det dock en likströmsladdare eftersom det kommer att ta cirka tre år innan V2G får stöd för AC-laddare.

Föreningen har en gemensam bilpool där alla är med, det var en del av konceptet när föreningen bildades. De åtta familjerna delar åtta Volkswagen ID. 4 som har stöd för V2G sedan två år tillbaka.

Klas Boman
Klas Boman är har tagit initiativet till att bilda bostadsföreningen och är grundare till företaget Energy Bank. Foto: Magnus Fröderberg

– I snitt är det alltid minst 1,5 bilar uppkopplade dagtid. Varje bil har ett batteri på 77 kWh. Det kan jämföras med vårt stationära batteri på 52 kWh, säger Klas och tillägger:

– Om vi blir strömlösa en riktigt kall vinter så klarar vi oss i minst fyra dygn om alla bilarna är laddade till hälften.

V2G ger utrymme åt mer sol- och vindkraft

Även om det finns ekonomiska vinster för hushåll, brf:er och fastighetsägare så är den stora vinnaren samhället.

År 2030 beräknas det finnas en miljon elbilar i Sverige med stöd för V2G. Bilarnas samlade kapacitet motsvarar 15 kärnkraftsreaktorer. Det innebär att mer energi från sol och vind kan lagras och användas vid behov.

Elbilarna kan också vara till hjälp då effektbehovet är ovanligt högt och för att stabilisera frekvensen i det nordiska elnätet.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.