Principen är enkel. Genom att använda elbilarnas batteri för att mellanlagra el kan man slippa köpa el när den är som dyrast. Det blir särskilt intressant när de nya effektavgifterna införs inom kort.
Den tyske Volkswagen-direktören Andreas Lassota visar hur enkelt det är. Han har vi mött upp vid järnvägsstationen i Hudiksvall. När han parkerat vid en av bostadsföreningen Stenbergs laddare trycker han två gånger på ID. 4.ans skärm och sedan kopplar han in laddsladden. Sen är den dubbelriktade V2G-laddningen igång.


Parkerade bilar måste vara uppkopplade
Att ha bilarna ständigt uppkopplade till föreningens elnät är centralt för att spara pengar. Mer än så behöver inte de boende tänkta på.
– Det svåraste är att få ”Kalle” och ”Lisa” att alltid koppla in laddsladden när de ställer bilen. Även om de bara ska vara hemma i 20 minuter, säger Klas Boman som bor i föreningen och som ligger bakom pilotprojektet som ger tillsammans med Volkswagen, Vattenfall och hans företag Energy Bank.
En liten svart låda intill elcentralen sköter resten.

– Vi matar in alla avgörande detaljer i elavtalet i mjukvaran och sedan styr boxen systemets strömflöde optimalt, berättar Klas.
Han tar fram sin mobiltelefon från fickan och aktiverar Energy Banks app som visar elflödet, om bilarna laddas eller skickar el till fastigheten. Hur mycket som solcellerna tar in och om de köper eller säljer el.

Pilotprojekt för Volkswagen och Vattenfall i Hudiksvall
Bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall är ett pilotprojekt för Volkswagen i utvecklingen av V2G – Vehicle-to-Grid. Snart ska ytterligare testprojekt starta med omkring 200 laddare i elområde 3 och 4. Redan i slutet av året eller början av nästa år räknar alla inblandade företag med att börja erbjuda V2G-tjänster.
Lösningen är skalbar från ett hushåll till stora bostadskomplex. En laddare med installation kostar under 20 000 kronor med statlig subvention. Energy Bank uppger att det tar ungefär 1,5 år att spara in den kostnaden. Om man dessutom säljer el halveras tiden.
Ett hinder idag är att Volkswagens bilar har en maxgräns för V2G på 4 000 timmar eller 10 000 kWh. Volkswagen ska se över gränsen, uppger Andreas Lassota som ansvarar för laddning och e-mobility på Volkswagens huvudkontor.

Laddaren kommer från Ambibox, men systemet kommer att kunna fungera med andra laddboxar också. I dag krävs det dock en likströmsladdare eftersom det kommer att ta cirka tre år innan V2G får stöd för AC-laddare.
Föreningen har en gemensam bilpool där alla är med, det var en del av konceptet när föreningen bildades. De åtta familjerna delar åtta Volkswagen ID. 4 som har stöd för V2G sedan två år tillbaka.

– I snitt är det alltid minst 1,5 bilar uppkopplade dagtid. Varje bil har ett batteri på 77 kWh. Det kan jämföras med vårt stationära batteri på 52 kWh, säger Klas och tillägger:
– Om vi blir strömlösa en riktigt kall vinter så klarar vi oss i minst fyra dygn om alla bilarna är laddade till hälften.
V2G ger utrymme åt mer sol- och vindkraft
Även om det finns ekonomiska vinster för hushåll, brf:er och fastighetsägare så är den stora vinnaren samhället.
År 2030 beräknas det finnas en miljon elbilar i Sverige med stöd för V2G. Bilarnas samlade kapacitet motsvarar 15 kärnkraftsreaktorer. Det innebär att mer energi från sol och vind kan lagras och användas vid behov.
Elbilarna kan också vara till hjälp då effektbehovet är ovanligt högt och för att stabilisera frekvensen i det nordiska elnätet.