
I fjol skapade Lotus F1 lite av en masshysteri med nosen på sin F1-bil, den var som bekant delad på ett märkligt sätt. Bilen hade två nosspetsar men bara en räknades enligt regelboken och bilen godkändes till slut av FIA.
I år lär inte den nya bilen skapa lika stora rubriker. Den är ytterligare ett exempel på hur årets F1-bilar kommer att se ut – alla lär ha en starkt nedåtböjd och bredare nos.
Lotus behåller också sina färger vilket betyder svart bil med gul dekor samt mindre röda fält, i form av sponsorlogos.
Den största förändringen finns dock inombords. Lotus har till i år bytt motorleverantör och numera ruvar det en 1,6-liters V6-Mercedesmotor under motorkåpan.
Det stjärnprydda märkets motorer dominerade F1 i fjol och Lotus hoppas nu återigen kunna slåss om de främsta platserna i startfältet. Lotus har sanerat sin ekonomi, strukturerat om i sin organisation och hoppas mycket av F1-säsongen.
Debut för nya Lotus E23 blir det i Jerez i Spanien om en vecka när F1-testerna drar igång.
