Hoppa till innehåll

Företagen struntar i miljöbilsklassningen

De flesta företagen tvingar inte sina tjänstebilister att välja en miljöklassad bil. ”Dagens miljöbilsdefinition är för komplicerad”, säger Ronny Svensson på Ynnor.

Företagen struntar i miljöbilsklassningen
Många företag har ingen miljöbilspolicy, visar en granskning gjord av Tjänstebilsinfo.se.

Svenska företag verkar inte prioritera miljöklassade tjänstebilar särskilt högt. I en undersökning bland besökarna på automotorsport.se, och som är gjord av Tjänstebilsinfo.se, uppger hela 87 procent att de inte behöver välja en miljöklassad bil. 13 procent uppgav att de måste välja en miljöbil.

Istället kan det vara basbeloppsgränsen som sätter ramarna för vilka tjänstebilar som kan väljas.

En av anledningarna är att definitionen av vilka bilar som klassas som miljöbilar har ändrats – den enkla regeln med 120 gram koldioxid per kilometer har försvunnit och ersatts av en krångligare definition där bilens vikt tas med i beräkningen. Därmed kan också tyngre bilar klassas som miljöbilar.

”Dagens miljöbilsdefinition är för komplicerad och det är så stor osäkerhet för andrahandsvärdet på bilar som går på alternativa bränslen att företagen styr valet mot lågförbrukande dieselbilar”, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.

Enligt honom minskas utsläppen ändå, även om företagen inte prioriterar själva miljöbilsklassningen särskilt högt.

”Med den nuvarande miljöbilsdefinitionen klassas dessa inte som miljöbilar, men de sänker ändå förbrukningen med både en och två deciliter jämfört med den förra bilen.”

Läs också: Försäljningen av etanolbilar har havererat fullständigt
Läs också: Diesel och fyrhjulsdrift när svenska tjänstebilister får välja

Företagen struntar i miljöbilsklassningen

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.