
Alliansen anser att det är anmärkningsvärt att den sittande regeringen inte har överlappat årets supermiljöbilspremie, som nu är på väg att ta slut, och tycker det är beklagligt att regeringen inte satsar på utbyggnaden av laddstolpar.
Alliansens skuggbudget bjuder i övrigt inte på några överraskningar i de bilrelaterade frågor som den dåvarande regeringen gick till val på. Man upprepar förslaget med ett system där mer miljöanpassade fordon premieras vid inköpstillfället genom en bonus, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre fordonsskatt, ett så kallat bonus/malus-system. Detta är något som även regeringen vill göra och ska 2015 återkomma med förslag på hur systemet ska utformas.
Precis som regeringen vill Alliansen höja fordonsskatten genom att höja koldioxidbeloppet.
En av talarna på Stora Tjänstebilsdagen den 9 december är den socialdemokratiske vice ordföranden i riksdagens skatteutskott, Leif Jakobsson. Där får han möjlighet att berätta om hur tongångarna i maktens innersta går om bilskatter och subventioner mellan regeringen och oppositionspartierna.
Läs också: Företagen struntar i miljöbilsklassningen
Läs också: Försäljningen av etanolbilar har havererat fullständigt
Läs också: Diesel och fyrhjulsdrift när svenska tjänstebilister får välja
