Söderlind: Älskade indianer
Asfaltdjungelns Indianer är vår tids hjältar. Äntligen några som gör något åt det som alla snackar om: Miljöhotet.
För dig som inte vet så har rörelsen Asfaltdjungelns Indianer spritt sig som en löpeld över landet, och för att få bort alla
bränsleslukande suvar från städerna har de sett som sin uppgift att tömma däcken på alla bilar som kan kallas stadsjeep. På deras hemsida kan man lära sig att det är stora bilar med hög markfrigång, ofta med grovmönstrade däck eller reservhjul på bakluckan.Men Indianerna påpekar att man inte ska förväxla stadsjeepen med minibussar, eftersom de är stora för att ta många passagerare och inte bara för att vara stora. Helt rätt, det handlar om att statuera exempel och hitta tydliga syndabockar.
Ska man komma någon vart kan man inte förlora sig i detaljer som att en Chrysler Voyager är törstigare, större och styggare mot fotgängare än många stadsjeepar. Indianerna skriver själva att det finns etanoldrivna suvar, och även hybridsuvar, men det handlar ju inte om det - utan om en inställning till medmänniskan, där de rika exploaterar de fattiga.
Jag citerar: "Stadsjeepar är bara ett särskilt obscent och perverst exempel på de meningslösa, onödiga koldioxidutsläpp som vårt samhälle låst fast sig i. Vårt mål är att befria oss från alla källor till klimatförstörelse, men vår kamp börjar med stadsjeeparna."
Det finns för få rakryggade människor som vet med sig att deras moral och etik står på ett högre plan än Svenssons, och därför kan dra konsekvenserna av detta och ta ansvar för andra människors handlingar.
I ett brev till varje "pyst" suv förklaras att bensinen från stadsjeepar får förödande konsekvenser. Helt rätt: "När glaciärerna smälter kommer miljarder människor tvingas flytta och redan i dag dör 160 000 människor på grund av klimatförändringar."
Tidningen Arbetaren tackar i en ledare Indianerna för deras insats, "att exponera en konfliktlinje och tvinga fram ett moraliskt ansvar i klimatfrågan." Ledarskribent Cecilia Verdinelli undrar som slutkläm vem som: "blir först med att ta en fight mot det besinningslösa inrikesflygandet. Att rentav kräva en avveckling av inrikesflyget."
Indianerna säger mycket riktigt själva: "Vi är bara början på en hel artvärld av direkta aktioner mot klimatförstöringen som kommer att sprida sig över Sverige. Vi är en liten, liten del av den sociala rörelse som måste bli den mäktigaste historien känt."
Jag håller med. Men var håller De Ickeflygande Indianerna hus? De som blockerar flygplatser, upplyser resenärer om vilka mördare de är och sätter moralisk press.
Ickegolfande Indianer saknas också. Cementera alla golfhål! Vilket katastrofalt tilltag världens golfbanor är, där gräsmattor övergöds och gräsklippare surrar. Tänk om det planterades "etanolskogar" i stället!
De Snöälskande Indianerna behövs vid varje slalombacke. Strö ut sand! Västvärldens rika förstör energi och planeten, och dödar - för några sekunders förgänglig lycka.
Havets Indianer planerar redan dykarkurser, för att " kunna borra hål i vrålåken."
Husens Indianer borde spika för dörrar så att ingen svensk bor på onödigt stor yta. Och så vidare! Gräsplanernas Indianer skulle punktera alla fotbollar - för tänk så mycket koldioxid och död alla resor till världens alla fotbollsplaner ger upphov till!
Tänk vilket underbart samhälle vi skulle få om alla gjorde som Indianerna. Stopp för massbilismen, inga flygplan, inget onödigt slösande med resurser och inga stinkande fabriker som producerar onödigheter - och inga orättvist rika fabriksägare. Skippar vi 80 procent av konsumtionen, som ju är onödig, slipper vi 80 procent av allt jobb här i världen. Vilket paradis. Åter till stillheten, till stenåldern. Med högsta möjliga moral.
Så Indianer i alla länder, av alla arter, förened eder - förblindade mot framtiden!
Allt lustfyllt beteende som slukar energi i onödan måste moralförbjudas.
Som suvar, fotbolls-VM, Finlandsfärjor, Roskildefestivaler, kött, utlandsresor och....
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Söderlind: Älskade indianer
Markus (mp) Postat: 2007-10-01 14:47
Det var ett tag sedan jag satte ut parti nu men tycker det finns anledning den här gången.
Har redan på annat håll (kommentarer kring en eventuell X5M från BMW) talat om vad jag tycker om Asfaltens Indianer (och jag är inte positiv!).
Med drypande ironi tar Alrik Söderlind upp problemet med Asfaltens indianer. Problemet med att sätta sig över andra. Att ifrågasätta andras beslut.
Dessutom ger det motståndarna mycket goda möjligheter att ironisera bort viktiga miljöhot.
Åtminstone hälften av de exempel Söderlind tar upp är ju nämligen reela miljöhot. Men man löser dem inte genom sabotageverksamhet och genom att sätta sig över lagarna.
De måste lösas inom parlamentets gränser.
Tack och lov är det fler än vi miljöpartister som insett det, annars hade det nog funnits anledning att vara bekymrad...
#2 Re: Söderlind: Älskade indianer
PBSthlm Postat: 2007-10-01 15:03
samma det troligen ofta är samma personer som anser att indianerna sätter sig över lagen själva tar lagen i egna händer och kör för fort.
#3 Re: Söderlind: Älskade indianer
ma Postat: 2007-10-01 15:05
Asfaltsdjungelns indianer kunde använt demokratiska metoder och fått uppmärksamhet ändå genom att t.ex. begränsa sig till sina vindrutelappar, skriva inlägg, lobba hos politiker och bilföretag osv. Med dagens metod omöjliggör och förlöjligar de dem som arbetar inom lagens gränser. Alrik, du glömde lastbilarna, men kanske är indianerna rädda för vägens cow boys? Indianernas metod påminner om barndomens busknackningar, kanske är det adrenalinkicken de söker som kommer när luften pyser ut?
#4 Re: Söderlind: Älskade indianer
göinge Postat: 2007-10-01 15:37
Din artikel är på "Har du tänkt på att etanolen transporteras långt"-nivå i vilket-bränsle-är-bäst-för-miljö-debatten appropå att det mycket riktigt finns många problem att ge sig på i världen, men nu har dessa indianer valt ett, om än med tveksamma metoder.
#5 Re: Söderlind: Älskade indianer
Pelle Postat: 2007-10-01 16:56
Varför inte hoppa på t ex uppvärmda idrotthallar? Ishockeyrinkar? Gatubelysning? Pensionärer som har 25 grader varmt inomhus? Stadsbussar som åker omkring med en eller två passagerare? "Indianerna" är inget annat än terrorister. Jo, förresten, de är idioter också!
#6 Re: Söderlind: Älskade indianer
solbränd tant Postat: 2007-10-01 18:08
För en och en halv månad sen blev jag påbackad av en SUV som fickparkerade. Har märken efter dragkroken 30 cm in på motorhuven, det hade antagligen knappt hänt något om den solbrända tanten hade haft en normalstor bil. jag är rätt trött på dragkrokar och krockzoner i näsnivå. vad hade hänt om hon låg bakom och missat att jag bromsar...det finns mer än miljöhotet som gör att SUVar tillhör ett utdöende släkte. Pysa lite luft är ett rätt oskyldigt sätt att demonstrera, det blåser ju liv i debatten som var meningen. Och jag hade samma åsikt innan missödet..men det var droppen
#7 Re: Söderlind: Älskade indianer
Sture Postat: 2007-10-01 18:34
Undrar vilken typ av släp man kopplar på dragkrokar i "näsnivå"?
Som vanligt försöker vissa försvara dessa terrorister (och idioter som någon skrev).
#8 Re: Söderlind: Älskade indianer
Jonas E Postat: 2007-10-01 18:50
Leta reda på var skitungarna bor och punktera deras cyklar. Eller varför inte vakta bilen från avstånd med basebollträn, då blir dom själva beroende av ett stort handikapps-anpassat fordon i framtiden. Det här kan leda till fruktansvärda konsekvenser när någon i nödbehov finner sin bil punkterad. Det är onödigt att små IQ befriade och kriminella kommunist skitar får så mycket publicitet i media.
#9 Re: Söderlind: Älskade indianer
Arne Postat: 2007-10-01 19:20
Lastbilarna är inga onödigt klumpiga bilar utan utför ett nödvändigt arbete medan SUVarna är till 95 % fullständigt onödiga bilar. Kan man inte stärka självförtroendet på annat sätt? Att köra SUV är lika korkat som att alltid gå omkring i för stora stövlar.
#10 Re: Söderlind: Älskade indianer
solbränd tant Postat: 2007-10-01 19:29
dragkrok verkar vara orimligt..det spelar ingen roll vad som gjorde det jag vet bara att jag har märken 30 cm upp på huven. Det var en Tahoe av lite äldre modell, kollat lite på blocket och det är antagligen kofångar fästet eller dylikt som gjort märket. Kofångare i näshöjd, låter det bättre. Sen ärligt talat, varför spårar alla disskussions inlägg ut med nån rabiat jävel som ska banka kommunistsvin, fysiskt våld hör inte hemma i sådana här disskussioner. Om jag ska dra alla över en kam är du ny nasse då?? väx upp
#11 Re: Söderlind: Älskade indianer
ma Postat: 2007-10-02 08:30
Tror du verkligen att alla lastbilar utför nödvändigt arbete? Nu är det i och för sig en betydligt större fråga som leder till alla dessa transporter men om de ändå skall göras, gör dem då effektivt med båt, tåg, lastbilståg (lastbilar som kör tätt tätt med hjälp av elektroniskt avståndssystem). Och som konsument kan man ju alltid försöka handla lokalproducerat i den mån det är möjligt, behöver inte vara så mycket men en grej är bättre än inget alls osv.
För övrigt håller jag med om att SUV-typen är överdimensionerad och saknar tillstymmelse till elegans, kanske därför italienska (och franska) tillverkare hållit emot så länge. Fast Lamborghini var tidigt ute!
#12 Re: Söderlind: Älskade indianer
PBSthlm Postat: 2007-10-02 10:10
den typen av kommentarer som du gör är IQ-befriade eller kanske snarare EQ-befriade.
Det är bara bilar och luft.
#13 Re: Söderlind: Älskade indianer
Mattias Goldmann Gröna Bilister Postat: 2007-10-02 11:00
Jag ogillar SUV:ar skarpt. De har generellt sett hög klimatpåverkan och är farliga för oskyddade trafikanter. Vår kampanj mot SUV:ar ger effekt - försäljningen minskar globalt och i Sverige. Hela arbetet hotas nu av de ynkliga fegisarna Asfaltsdjungelns Indianer, som förstör bilarna i skydd av mörkret och inte ens vågar berätta vem de är. SUV-ägarna får sympatier och hela frågan försvåras - förutom förstås att det är helt oacceptabelt att bete sig som dessa slynglar gör.
#14 Re: Söderlind: Älskade indianer
Jonas E Postat: 2007-10-02 11:07
Tycker inte min kommentar är IQ befriad. Det här är vandaler som går på privat egendom för att dom är avundsjuka. Det hör inte hemma i dagens samhälle och jag förstår inte hur folk kan sitta och tycka att det är okej utan att bli arga och upprörda.
#15 Re: Söderlind: Älskade indianer
ma Postat: 2007-10-02 12:04
Jonas E, folk kanske hänger upp sig på att du kategoriserar lite väl mycket när du utmålar ADI som kommunister? Skulle själv gissa att antalet kommunister i ADI är försvinnande få, snarare handlar det nog om anarkister, högerextremister, vanliga ligister och överklassungar på fyllan... Håller med Goldmann att ADI gör större skada än nytta när det gäller att "bekämpa" överkonsumption av fossila drivmedel. Hade ADI haft någon humor kunde de istället ha satt en sticker (utan klister förstås) eller vimpel med något träffande på bilarna istället för att förstöra.
#16 Re: Söderlind: Älskade indianer
Glauman Postat: 2007-10-02 13:09
...eftersom alla här verkar vara upptagna med att hoppa på varandra, så vill jag bara skriva;
Bra skrivet Alrik!
ps. (jag förstår fortfarande inte vad alla bilmotståndare gör på denna AMS webbsida. Finns andra sidor som passar er bättre.)
#17 Re: Söderlind: Älskade indianer
Daniel Postat: 2007-10-02 13:52
...borde vara ett mönsterland för dessa "indianer" och andra bakåtsträvare.
Där finns det få fabriker (om än några) och en blygsam privatbilism.
Inte heller har landet någon väl utbyggd infrastruktur som uppmuntrar till onödiga resor.
Våra vänner talibanerna håller dessutom ett vakande öga på allt som kan anses roligt eller lustfyllt. Man lever alltså både renlärigt och miljövänligt. Rena rama Kinderägget!
Skämt åsido, "miljövännerna" här hemma anser ju att nya, säkra motorvägar bara lockar fler att ta bilen. Att undermåliga riks- och Europavägar skördar människoliv tar de ingen större notis om.
Spanien bygger motorvägar med ekonomiskt stöd från EU. Varför kan inte nettobetalaren Sverige göra samma sak?
Stockholm, Göteborg och Malmö skulle kunna bindas samman med en motorvägstriangel. Hela E4 skulle kunna bli motorväg och E6 genom Bohuslän skulle ha behövt blivit motorväg redan i går!
#18 Re: Söderlind: Älskade indianer
PBSthlm Postat: 2007-10-02 15:43
vissa av oss önskar en miljömässigt hållbar bilism.
#19 Re: Söderlind: Älskade indianer
Markus Postat: 2007-10-03 09:47
Har direkt från miljöpartiets representant i näringsutskottet att undermålligt underhåll av vägarna är kapitalförstöring.
Däremot: Vadan denna fixering vid motorväg? Den praktiska poängen med motorväg vid kortare resor (upp till tre-fyra mil) är liten och de är svindyra att bygga. Då är breda fina landsvägar, gärna med mitträcke en bättre lösning. Snudd på lika bra för bilarna och mycket billigare att bygga.
Okej för att vi behöver rusta upp våra befintliga vägar, det stödjer jag gärna (och varför inte med EU stöd?) men varför bygga nya motorvägar över ta mig fan hela sydsverige?
Att ta upp jordbruksmark med etanolproduktion är ni emot men att ta upp samma jordbruksmark av gigantiska motorvägsbyggen det hejar ni på. Var är logiken?
Nu hoppas jag slippa fler inlägg om att mp skulle hata bilismen, för det stämmer inte!
Markus
Miljöpartiet Norrtälje
#20 Re: Söderlind: Älskade indianer
Hårding Postat: 2007-10-03 15:53
Med fina motorvägar kan man hålla jämn och fin fart vilket leder till jämn och fin bränsleförbrukning. Miljövinsten plus att motorvägar är bra mycket säkrare för oss trafikanter borde tala för mer motorväg i Sverige, bland annat borde man knyta samman Sthlm/Malmö/Göteborg och Sundsvall.
Detta borde vara självklart istället för att satsa på olycksbenägen landsväg med mittvajer och delade körfält där stressade trafikanter tokgasar var tredje kilometer för att hinna om lastbilar och husvagnar...
#21 Re: Söderlind: Älskade indianer
PBSthlm Postat: 2007-10-03 16:08
det är väl bättre om alla tar det lite lugnt istället.
#22 Re: Söderlind: Älskade indianer
Putte Postat: 2007-10-04 14:51
Ja jösses. Knappt värt att kommentera. Dessa individer är ju i paritet med de som släpper ut minkar från div. farmar så att de kan dö en plågsam död i hunger och tas av skogens andra rovdjur....
#23 Re: Söderlind: Älskade indianer
Jesper Postat: 2007-10-05 14:02
Men man kan inte komma ifrån att de minksläppande ligisterna eldade på hela mediadrevet och fick upp en fråga som allmänheten inte var särskilt intresserad av. Nu är den typen av farm förbjuden.
Att pysa lite luft är ett rätt roligt sätt att väcka liv i frågan. det handlar ju INTE om att förstöra egendom.
Det skulle btw inte förvåna mig om de flesta är revolterande barn till SUV-ägare.
#24 Re: Söderlind: Älskade indianer
Markus Postat: 2007-10-05 16:00
Det är tveksamt om det blir så jämn och fin fart på motorvägar som det påstås. Anledningarna är två. Ett: De allra felsta bilresorna är väldigt korta. Dessutom ska man ju hålla lite tempo på motorväg. Alltså: Det enda motorvägen bidrar till är att man måste accelera mer. Inte bra för bränsleförbrukningen.
Två: Lastbilar och andra tunga fordon gör att risken är uppenbar att du inte alls kan hålla så jämn och fin fart eftersom dessa bromsar upp med ojämna mellanrum.
Att folk kör som galningar på landsvägen beror på att bilföraren i allmänhet inte tycks vara medveten om att man inte ska sätta sig bakom ratten tokstressad. Stressen får man kanalisera på annat sätt. Och man ska absolut inte uppmuntra folk att köra stressade från statligt håll genom att använda det för att motivera vägbyggen som tar pengar från välbehövligt vägunderhåll.
Dessutom: Är det riktigt långt är det varken ekonomiskt, miljövänligt eller särskilt kul (tycker då jag iaf!) att ta bilen. Ta tåget istället!
#25 Re: Söderlind: Älskade indianer
Blyfot Postat: 2007-10-08 17:20
Läste någonstans att alla världens datorer och servrar som används för Internet genererar lika mycket utandningsluft (koldioxid) som flyget. Så i fortsättningen lär det gälla att hålla i datorn när man är ute, för rätt var det är får man vara beredd på att det kommer någon jättejätte-arg-couscous springande och klipper av sladden alt. sliter ur batterierna bara för att göra dig uppmärksam på din såÅ onödiga dator...
Läste nyss om Asfalts-talibaner (i tråden om BMW X5M) vilket ju är en ganska träffande benämning. Jag har själv dock lite svårt att se att talibaner skulle använda mungbönor, couscous och svartpeppar som referenser på en hempysslad sida. Det låter ju onekligen mer som typ talibanessor i så fall (vilka på studentrummet troligen druckit lite för mycket Rooibos och nu börjat läsa gamla nummer av Kamratposten baklänges i sökandet efter dolda budskap).
Läste i övrigt att september 2007 var den kallaste september under detta sekel, vad man nu ska dra för slutsatser av det...
#26 Re: Söderlind: Älskade indianer
Johan Postat: 2007-10-29 11:23
Du tycker kanske det är kul att få luftade däck, men för oss som behöver bilen är det inte så överdrivet kul. "Ta bussen" är budskapet. Väldigt lätt när det inte går någon kollektivtrafik dit man ska. Om jag ska åka kollektivt till mitt jobb tar det över 1½ timme enkelresa. Jag kör till jobb på 13 minuter. Resan med tåg och buss är totalt åtta mil. Med bilen, 1,3mil.
Jag ställer gärna min bil hemma, så du kan ju komma och köra mig till och från jobbet, så släpper inte JAG ut något i alla fall.