Hyundai Genesis visad i Korea

Under en privat VIP-visning i Korea har Hyundai visat upp sin nya lyxsedan Genesis. Att man är nöjda med sin nya modell är uppenbart då VIP-folket fick jämföra bilen med motsvarande modeller från Mercedes och BMW! En första, officiell bild på Genesis har också halkat ut på nätet.

Bild 365276

Första bilden på Hyundai Genesis, eller bara "Genesis" som modellen kommer att heta på vissa marknader. KLICKA FÖR STÖRRE


Via sajten Carblogger har vi fått den första, officiella bilden på Hyundais nya lyxsedan Genesis. Spionbilderna har varit många och de senaste veckorna har Hyundai inte varit speciellt försiktiga med sekretessen, därför är det ingen överraskning hur bilen ser ut.
Att siktet är inställt på att fullt ut kunna konkurrera med andra lyxbilsmärken är känt, men enligt Carblogger är Hyundai så säkra på sin sak att de även använder modeller från Mercedes och BMW som referens vid visningar. En av dessa visningar skedde nyligen i Korea, där politiker, advokater, läkare, finansmänniskor och annat VIP-folk kunde jämföra nya Genesis med betydligt dyrare vagnar från Europa och Japan.
Tidigare i veckan släppte Hyundai några faktauppgifter och vi vet nu att modellen får två V6-motorer, en på 3,3 liter som ger 265 hk och en 3,8-liters V6 som främst är avsedd för Nordamerika - där är toppeffekten 305 hk. Till Nordamerika kommer också en 4,6-liters V8 med 380 hk. Händelsevis innebär det att Genesis ligger väldigt nära Lexus LS460 i effekt...
Beroende på marknad kommer bilen att säljas som antingen "Hyundai Genesis" eller enbart "Genesis", utan yttre hänvisning till Hyundai. Genesis börjar säljas nästa år med början i Korea och USA, övriga marknader får vänta till hösten.
Senare nästa år kommer även en coupémodell, som vi kunnat visa på spionbilder. Genesis Coupé delar en del av tekniken från sedanen och kan till och med få V8-motorn en bit in i sin livscykel.

Skriv kommentar

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Nicklas Postat: 2007-12-05 11:09

    Tjing och Tjong bygger bil... copy and paste hej vad vi kan! en merca front parar vi med en lexus röv! pinsamt av er tjing och tjong

  • #2 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Jegon Postat: 2007-12-05 11:16

    "De misstänkta sågs senast i en silver...Merc...nä...Lex....uhm...tappade bort....uhm..."

  • #3 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Irriterad Postat: 2007-12-05 11:45

    Nicklas,
    Det där var en av de mest korkade inläggen jag läst. Hur gammal är du? Vad gör dig så superior? Läs lite ekonomi och historia så kommer du lära dig mer om bilbranschen fungerar, vad konkurrens är och hur det påverkar dig som kund. Sluta se ner på människor från andra länder och väx upp.

  • #4 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Jean Postat: 2007-12-05 12:10

    Vadå lära sig hur det fungerar inom bilbranchen? Du menar den asiatiska bilbranchen/ övriga asiatiska brancher? För jag kan inte komma på när Merca eller BMW eller Audi kopierade någon annan biltillverkare senast vad beträffar den yttre designen av fordonet. Det är enormt kostnadsbesparande för ett bilföretag (eller för den delen alla företag) att kopiera andra bilföretags design.
    Sluta upp att se genom fingrarna med deras kopiering, tänk om du själv med ett storsäljande produkt som du precis tagit fram och 2 månader senare släpper ett företag en exakt kopia av din produkt till ett lägre pris för kunden. Inte så jävla roligt kan jag lova dig! Jobbar själv inom branchen så lite insyn har man allt. Att sälja sina produkter genom att härma andra/kopiear skall aldirg kunna löna sig oavsett branch!!! Utvecklingen kommer ju aldrig att gå framåt om vi låter kopiering bli en accepterad del av samhället. Vem vill satsa miljader i produktutveckling/design om allt ändå kopieras innan årets slut? Inte jag i alla fall

  • #5 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Kommentatorn Postat: 2007-12-05 12:13

    ...det blev en Lexus! :)

  • #6 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    bjoern Postat: 2007-12-05 12:41

    Tänkte själv svara på "irriterads" idiotiska kommentar då jag såg att du gjort det exemplariskt redan. Kan inte annat än att hålla med. Sen så tycker jag verkligen att lagarna ska skärpas när det gäller den industriella desigen. Tror dock att det är på G sedan Kineserna tog steget för långt med sina X5 & Smart kopior.
    Så "irriterad", du skulle gilla att skriva tenta när du tentapluggat i 3 veckor och Kim Young Lee brevid dig sitter och skriver rakt av dig? (och sedan konkurerar med dig på arbetsmarknaden) "jaa, de är så de fungerar på tjuvarnas marknad" pffft!

  • #7 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Josef Postat: 2007-12-05 14:01

    Trodde faktiskt att det var en Merca först när jag såg denna bild. Sedan är väl profilen mycket BMW. Och bakänden Lexus.

    Det är faktiskt imponerande att lyckas blanda dessa karaktärer så tydligt och ändå få till en snygg helhet. För snygg var den faktiskt. Men om jag skulle köpa den istället för någon av ovan nämnda... njae, kanske om jag planerar att ha bilen till den dör men inte med tanke på andrahandsvärdet...

    Jag kan hålla med "irriterad" i avseendet att det låter nedvärderande och omoget. Men att det är en kopia av västerländska bilar det håller jag med om.

  • #8 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    alle Postat: 2007-12-05 15:04

    Det här har jag funderat på jäkligt länge...Ett svenskt fenomen?.....Besöker en del olika bilplatser på nätet och jag förundras alltid hur det ska klankas ner på, smutskastas och jag vet bättre än du fasoner..Den värsta sidan över allt annat är denna, vad är det med ams läsare...är ni besserwissar hela bunten. Niclas inlägg är väl barnsligt...men låt han vara barnslig, jag förstår inte hur folk kan verka vara så förbannade för en skitsak. Varva ner lite. Det är inte samma ton ute i världen, besök en icke svensk sia får ni se

  • #9 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Markus Postat: 2007-12-05 16:34

    angående detta med kopiering. Som alla vet blev tyska biltillverkarna skitsura härom bilsalongen när någon kopierade deras design. Toyota var däremot kallsinniga inför en tämligen oblyg RAV4-kopia. Beror det på att Toyota är slarviga med att bevara sitt varumärke eller att tyskarna av någon anledning är överkänsliga, allt deras snack om premium kanske rent av är lika mycket värt som på amerikanare från 50-talet (som under skalet hade lite elektronik ovanpå en 30-talskonstruktion)? Läsare av detta inlägg får själv välja.

    Saken är också den att med över 300 oberoende modeller på marknaden blir det av nödvändighet rätt stora likheter...

    Annars tror jag bilen är shysst.

    Men varför fullföljer inte Hyundai sin modellstrategi och kallar den här för säg i60 eller i70. Här om någonstans borde det ju passa.

    Högkvalitetsbilar behöver inte piffiga namn. Produkten klarar sig själv...

  • #10 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    J03l Postat: 2007-12-05 16:42

    Vad irriterad menar är att koreanernas tillskott av nya modeller bidrar till ökad konkurrens = lägre priser. Därför bör vi välkommna fler märken och modeller på den svenska marknaden istället för att förakta dom.

    Samtliga bilmärken i dag kopierar varandra friskt, men när en asiatisk modell liknar en europeiskt vaknar vissa (omogna) läsare till liv och kallar asiater för tjing tjongs och deras bilar för riskokare. Vad som gör tyska bilar så poppis har jag aldrig förstått. Jag har fått ett flertal audis genom europcar som varit allmänt bullriga, stötiga och törstiga.

    Jag tycker varken genesis liknar Lexus, BMW eller Merca. Den är snygg och säkert jätte bra. Så dra ner på fördommarna vänner.

  • #11 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    bjoern Postat: 2007-12-05 17:14

    J03I
    Du tycker altså på allvar att denna inte är lik BMW's 5-serie?
    ...då tycker jag att du ska kolla följande:
    http://www.teknikensvarld.se/bilspionen/nyheter/0
    71121-hyundai-genesis-v8/index.xml

    Döm av min förvåning om du ej håller med sen!
    Sen Markus, Anledningen till att dom kallar den genesis är som nämnt i texten, den lanseras enbart som "genesis" i länder där Hyundai som varumärke är för svagt. Likt att Toyota Landcruiser existerar som en Lexus i USA.

  • #12 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Jean Postat: 2007-12-05 19:03

    J03l kan du ge mig några exempel på modeller där mercedes/bmw/audi har kopierat ett annat bilföretag är du snäll? Om de har kopierat har det i sådana fall inte märkts.

    Om man istället tittar på likheterna mellan mercedes/bmw senaste generations bilar och flera av förra generationens lexus och nuvarande generations kia/hyundai ser man att mycket är kopierat rakt av. Kom inte och säg annat. Förra Lexus Ls mot S-klass tillsammans med Kia oprius eller vad modellen nu heter och mercedes E-klass är de värsta kopior som någonsin gjorts. För att inte glömma Kinas stolta bilföretag som utan att skämmas står och säger att deras bilar inte alls är i närheten av kopior på X-5 och Smart. Genesis har ju en tydligt kopierad merca-grill och resten av bilen andas ju bmw/merca/lexus.

    Och som någon i ett tidigare inlägg sa så hojtar inte Toyota lika högt när deras Rav 4 blev kopieard som merca och BMW. Kan det bero på att de själva har använt sig duktigt av kopiering och inte gärna KAN MED att påpeka att någon annan nu gör samma som de gjort i alla tider. Lexus har ju byggt upp hela sin ekonomiska grund på att kopiera premiumbilar från Tyskland. Tack och lov har de gått ifrån detta nu och faktiskt tillfört många bra ideér till marknaden.

    Köp du skiten (Genesis mfl) om du vill men kom inte och gnäll sen om 10 år när all produktutvecking stannat av pga totalkopiering av teknik/design. Men detta är något inte alla förstår och det skrämmer mig som fan...

  • #13 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Inte så Irriterad längre, jag har ätit middag =) Postat: 2007-12-05 19:03

    Jag har aldrig sagt att det är ok att kopiera en bilmodell. Det jag skrev var att samtliga biltillverkare i dag gör allt dom kan för att bygga attraktiva modeller. Detta gör man genom att inspireras av andra tillverkare och följa trender, och så har det altid varit. Det finns spionbilder på nya XC60 på nätet. Om ni tittar på dom kommer ni upptäcka att Volvo inspirerats av både Mazda och Honda. Toyota Auris är inspirerad av Pegueot 307 osv...osv... I det här fallet har man inspirerats av Mercedes och Lexus.
    Men ärligt talat så är det ganska trivialt. Jag kommenterade det Nicklas skrev eftersom jag satt här med min vän som är adopterad från Korea. Vi tyckte hans språkbruk var något nedsättande och barnsligt.

  • #14 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Jean Postat: 2007-12-05 19:15

    Givetvis skall man inte vara nervärderande i sina argument mot andra folkslag/kulturer. Kopiering sker ju i alla länder även Sverige såklart men det är bara det att det är extra tydligt när bilar från asien kommer till marknaden nuförtiden. Med det inte sagt att det är asiater som designar dessa utan många modeller designas av europeér/ amerikaner. Så det har givetvis inte med etnisk bekgrund att göra. All kopiering är såklart lika illa oavsett vem som gör det eller vad som kopieras.

  • #15 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    mitsu Postat: 2007-12-06 09:06

    Ingen här klagar på att BMW 3´s baklyktor är ta mig fan en ren kopia på Primera.
    och varför denna smygrasism, vadå tjing och tjong, det syftar väl på kineser, bilen är ju koreanskt. Ska man vara rasist var det fullt ut, och sitt inte bakom en datorskärm och var det, utan säg det rakt ut människa mot männsika. Löjligt att man klankar ner på i det här fallet flera folkslag pga en bil.

  • #16 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Jean Postat: 2007-12-06 10:13

    Ja men HR-V grundar ju sig på en ren kopia utav volvo 850 /V70. Inte lätt för Volvo att kringgå att designa sin Xc60 som en honda när hondan från början, om en nuförtiden väldigt förfinad, är en kopia utav volvon.

    Och att BMW kopierat primeras baklyktor: Grattis du hittade ngt som BMW kopierat. Skall vi sammanställa en lista över hur många som kopierat BMW? Listan blir långgggg...

  • #17 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    PeterB Postat: 2007-12-06 21:25

    Håller med om att det är väldigt tråkigt med kopiering. Ett märke som är stort som Hyundai borde ha en budgett för att komma på något eget.
    Angående Audi så har de varit rätt friska på att kopiera Alfa speciellt interiört. Volvo har spanat in Galant kombi som är nerlagd, men gillar man bakändan på den bilen så är det bara till att köpa en volvo V70.

  • #18 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Daniel Lindstrand Postat: 2007-12-07 15:43

    Med tanke på Toyotas, Nissans och Hondas USA-framgångar med Lexus, Infinity och Acura så gör Hyundai helt rätt när de lanserar ett "upmarket"-märke.

    Har mina aningar att Genesis kan bli ett eget märke i USA.

    Europaförsäljningen kanske blir blygsam, men bilen kommer antagligen att sälja som smör i USA och Korea.

  • #19 Re: Hyundai Genesis visad i Korea
    Jörgen Postat: 2008-03-17 12:40

    Att kopiera är väl inget nytt det gjorde volvo också på 50talet PV är väl inget annat än en 30-40tals cheva fast mindre.Men det blir inte mer rätt för det.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter