• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab planerar 9-1 på egen...

Saab planerar 9-1 på egen plattform

"Vår nya modell måste inte nödvändigtvis baseras på GM:s globala Gamma-plattform". Det säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson och medger indirekt att Saab arbetar på en egen plattform för den nya mindre modellen 9-1 som sannolikt ska byggas i Trollhättan.

Bild 362276

Konceptet 9-X BioHybrid på Genèvesalongen i våras gav en tydlig vink om hus Saab tänker sig formen på den planerade mindre modellen 9-1.


Saab Automobile undersöker möjligheten att konstruera en egen teknisk plattform för den modell i storlek under 9-3 som är under utveckling. Det avslöjar Saab-chefen Jan-Åke Jonsson för brittiska branschsajten Just-auto.com.
"Vi vill ju skapa en modell under 9-3 i storlek, men frågan är hur vi ska göra det", säger Jonsson.
General Motors har tagit fram en ny global plattform, utvecklad av GM:s koreanska division GM-DAT. Den kallas Gamma II och ska ligga till grund för flera modeller från Chevrolet, Daewoo och Opel/Vauxhall. Det handlar om storleksklassen Opel Corsa.
Den arkitekturen finns alltså som ett alternativ för Saabs tekniker. Men Saabchefen är inte övertygad om att det är rätt grund att bygga på. "Vår nya bil måste inte nödvändigtvis byggas på den globala Gamma", säger han. "Den kanske inte har allt som vi önskar oss, till exempel fyrhjulsdrift."
Bild 362277

Saab 9-1 ska bli ett alternativ mellan BMW:s Mini och 1-serien och mellan Audi A1 och A3.


Ett annat alternativ är att använda en kortad version av GM-plattformen Delta II, som nästa generation av Opel Astra baseras på. Delta II är den plattform som också nästa Saab 9-3 byggs på.
Men inget av alternativen tycks alltså tilltala Saaabledningen full ut, varför man i Trollhättan också arbetar på en helt egen lösning för Saab 9-1. Modellen är tänkt att hamna mellan BMW:s Mini och 1-serien och mellan Audi A1 och A3.
Nästa generation av 9-3 var från början tänkt att byggas på samma plattform som nya 9-5, det vill säga GM Epsilon II, men Saab ändrade sig och valde i stället den mindre Delta II. Produktionen av nya 9-3 är planerad att starta i Trollhättan sent 2012 eller tidigt 2013.
Bild 362278

Konceptbilen 9-X Air premiärvisas i Paris den här veckan. Den visar tydligt hur nästa 9-3 Cabriolet ser ut, och den antyder också måtten för nya 9-3, som är kortare än föregångaren.


Saab premiärvisar på Parissalongen den här veckan konceptcabben 9-X Air, som tämligen säkert är en ganska färdig förlaga till nya 9-3 som cabriolet. Ska man döma av måtten på konceptet, kommer nya 9-3 att kortas från dagens 460 till 443 cm. Samtidigt ökas bredden med 5 cm och axelavståndet från 267 till 270 cm.
Avkortningen är ett medvetet beslut. "Om vi tar bränsleekonomi och koldioxid på allvar, kan vi inte göra bilarna större för varje ny generation", har Jan-åke Jonsson sagt tidigare.
Bild 362279

GM har en global plattform kallad Gamma II för bland annat nästa Opel Corsa, men den vill Saab inte använda, och utvecklar därför en egen för ny lilla modellen 9-1. (Datorbild: Schulte.)


När det gäller Saabs fortsatta produktion är Jonsson försiktig. Han tror att volymen hamnar mellan 150.000 och 175.000 bilar per år. Däremot kommer fördelningen mellan modellerna att ändras. I dag svarar 9-3 för två tredjedelar av Saabförsäljningen och 9-5 för en tredjedel.
Förändringen börjar redan nästa år, när nya kompaktsuven 9-4X börjar byggas i Mexiko. Jan-Åke Jonsson förklarar att suven beräknas ta drygt 22 procent av Saab totalvolym medan den nya lyxigare 9-5 tar ungefär samma andel. Därmed sjunker andelen för 9-3 till cirka 55 procent av hela Saabkakan, enligt Jan-Åke Jonsson.

Det finns 35 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    oscar Postat: 2008-10-01 07:10

    I mina öron låter det bara dumt att inte dela plattform. Har åkt, inte kört, nya corsan och jag tycker inte att det var några större fel på den bilen. Även i AMSs egna tester har det väl gått riktigt bra för Corsan?

    Och en annan sak. om de bygger en 9-1 tycker inte jag att de borde förminska 9-3, det känns som att de överger ett mycket välsäljande segment. Behåll samma storlek och försök istället att arbeta sig uppåt. På vissa punkter är det mycket nära och kanske förbi Tysktrion men när det gäller helheten har de en bit kvar att gå. GM sa väl för inte alls länge sedan att det var dit de ville med SAAB.

  • #2 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    reinhold futurewater Postat: 2008-10-01 09:10

    Jaha, ja ja.
    Och vilka pengar ska Sab utveckla den för, sluta tramsa , håll käft tills nya 9-5 är ute. sen kanske ni kan börja prataom saker sominte kommer igen. VIB, Volvo in blood.

  • #3 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Grudge Postat: 2008-10-01 10:08

    Kan dom inte bara ta en astra och tejpa på ett Saab märke så dom har något att tillverka?

  • #4 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Markus N Postat: 2008-10-01 11:11

    Det är bra saab, fördröj och komplicera lite till och slösa bort vad goodwill ni möjligen kan ha kvar hos ägarna, så ni inte har en bilj#vel att sälja förutom 9-5 Griffin phase XVII.... herregud, kan ni leverera något annat än bs? Kliv ner från pidestalen...

    Ja det är skrivet i affekt, är något annat möjligt vad gäller saab nu för tiden?

  • #5 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Raoul Postat: 2008-10-01 11:12

    Vad är det med volvo & saab?? varför ska dom alltid jämföra sig med de tyska premium tillverkarna? dom kommer inte ens i närheten av dom någonstans, förutom i säkerhetsområdet. inte kvalitet, körglädje etc. och ändå kostar dom nästan lika mkt!?

  • #6 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    bas Postat: 2008-10-01 11:47

    Att minska 9-3 från 460 till 443. Se bara hur svårt Volvo har haft det med S40/V50. Ligger i mellan det man behöver. Antigen räcker en golf eller så vill man ha 3-serie. Mellan modeller har inte varit framgångsrika.

    Jag har inget imot att 9-1 ligger mellan kommande A1 och A3. Det kan vara lyckosamt. Samma egenskaper som Mini men med XWD. Det är väl bara Panda som har 4wd i den klassen.

    När det gäller 9-1 chassie så låter ett kortat delta II bättre än Gm-Dat chassie.

    Det känns nu som Saab har vind under vingarna och redan börjar storhetsvansinnet bära iväg.

    Iof så är det svårt att bygga ett samurajsvärd av en morakniv. Oavsett om man heter Saab eller Audi.

  • #7 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Voyager Postat: 2008-10-01 12:04

    Förberedelse inför en möjlig GM-försäljning? Mystiken tätnar..

  • #8 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Henrik Postat: 2008-10-01 12:18

    Det är väl inget konstigt att man tar fram en egen plattform? Det slipper att bli en kompromiss. Att få fram en XWD med kompetent och gediget chassi och kaross och basera det på en Daewoo kan bli lite svårt. Saab vet ju mer om vad grundmaterialet går för än vad vi gör.

  • #9 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    neli Postat: 2008-10-01 12:26

    Tyskarna har konsekvent låtit sina modeller blivit längre sedan 1970-talet. Exempel: Audi 80/A4, Passat, Taunus/Sierra/Mondeo och Ascona/Vectra. Saab och Volvo har i stället kortat sina bilar jämfört med 240 och 900 årsmodell 1979. Och när 9000 kom 1985 var den då faktiskt kortare än 900.
    Tyskarna har ökat sina volymer medan Volvo och Saab trampat vatten för sina respektive modellserier. Man har bara delat upp försäljningen på fler karossvarianter med lönsamhetsproblem som följd.

    Saab har inga volymer i länder där man köper mindre bilar. Blir 9-1:an lönsam om man säljer 20 000 bilar per år? Vilken kalkylerad försäljning har man för den här modellen?

    Jag tycker att den mest realistiska varianten hade varit att satsa på en bil som väger som första generationens 9-3 eller nuvarande 9-3:an och hänga i små dieselmotorer för att klara EU:s CO2-gräns. Frågan är vad som händer om Fiat och PSA kan hänga i större dieslar till samma pris. Konkurrenssituationen blir nog svår. Men kan Sverige få 20 % rabatt för dieslar som kan gå på E95 så går det väl kanske att få konkurrenskraftig storlek på motorerna. Om inte måste nog GM bomma igen Saab.

  • #10 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Kenu Postat: 2008-10-01 12:48

    Kunde vara bra om du var litet objektiv.

    Faktum ar att SAAB ar sakrare an tyskarna, inte lika saker.

    SAAB 9-3 TurboX, eller vad den nu heter, spoade S4an och 335an pa bana och spoade M3 pa vat bana, sa snacka inte att de ar langtifran tyskarna.

    Sedan haller jag helt med att tyskarna har battre inredning och "dorr-klick"

    Men var litet objektiv, speciellt som kvaliten pa tyskarna inte ar nagot att hanga i julgranen.

  • #11 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    andreas Postat: 2008-10-01 13:04

    I vilket test har 9-3 Aero X varit i närheten av BMW M3? Kom inte med Saabs egna konbana bara för den är bara fånig. Sanningen är att Aero X är ett hafsverk som får storstryk eftersom helheten inte håller ihop. Titta Automobils test exempelvis eller Teknikens värld.

    Angående plattformen så är jag rädd att Saab håller på att skjuta sig själva i foten rejält om de försöker bygga egen plattform. Hur har de tänkt att räkna hem det med en volym på kanske 100.000 bilar? Ekonomerna på Saab verkar inte direkt komma från de bästa skolorna om man säger.

    Risken är att ekonomin för modellen är körd redan från början pga för låga volymer.

  • #12 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Kenu Postat: 2008-10-01 13:22

    Helt ratt fraga, och tyvarr maste jag medge att jag inte kommer ihag vems testet var, men under sommaren skrevs det mycket om det, nagon som kommer ihag?

    Sedan visar din argumentering hur naiv du ar. Da du helt klart inte har nagon aning om hur snabb en TurboX, S4 eller M3 ar pa bana skjuter du bara ur dig och forsoker forlojliga mitt pastaende. Och kalla TurboX (inte AeroX)en ihop hafsande. Att ifragasatta min kommentar ar helt ratt men visa litet respekt.

  • #13 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Milton Postat: 2008-10-01 14:26

    ...för dumheterna med egen plattform. Egen teknik från SAAB har vi sett tillräckligt av genom tiderna. I 9-3:s fall så till den milda grad att GM gick in och stoppade hela kalaset, vilket resulterade i den trista skapelse det blev. Tro mig, det kommer att hända igen.

    Använd det som finns smart istället. Det går. Där har ni er utmaning, Trollhättan!

  • #14 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Klas J Postat: 2008-10-01 14:49

    Anställningsstopp på Saab gör att ekonomerna kommer från den enda skolan, precis som alla andra saabtjänstemän. Nämligen från fabriksgolvet.

  • #15 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Christer Postat: 2008-10-01 15:14

    Det är knappast ekonomerna som ligger bakom att spendera än mer pengar. Ha de fått råda hade 9-1 haft samma plattform som ex 9-3.

    Saabs anställningsstopp innebär även att folk från fabriksgolvet ej kan söka tjänstemanna jobb.

  • #16 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Jan L Postat: 2008-10-01 15:18

    Väldigt vad du tar ut svängarna!

    Först och främst: Har du satt dig in i hur GM arbetar? Saab har i princip ingen självständighet alls. Om Saab kommer att få göra en egen plattform så har det fått klartecken av högsta instans inom GM.

    Sedan skulle det vara kul om du kunde utveckla lite bättre om detta med "egen teknik". Det är väl egentlien det bästa som GM fått ut av Saab. Massor av kunskap inom säkerhet, turbomotorer etc.

    Vad mer specifikt menar du när det gäller 9-3 modellen?

  • #17 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Markus Postat: 2008-10-01 18:28

    De svenska biltesterna av "premiumbilar" har i allmänhet de tyska bilarna och den tyska bilbyggartraditionen som mall för hur bilarna ska se ut.

    Klart som tusan tyskarna vinner då!

    TurboX är däremot bättre än tyskarna på det som är Saabs specialområde: Att behålla vägegenskaperna oavsett underlag.

    Kör ett ordentligt test med stabiliteten i fokus mellan en Saab 9-3 Aero och en BMW M3 på idel snö ska ni få se hur det går!

    Ett antal personer måste inse att alla bilköpare jagar inte autobahnlok.

    Däremot håller jag med om att Saab inte bör utveckla en egen plattform. Snarare bidra till den gemensamma (med Etanolmotorer också, när de ändå är i farten).

  • #18 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Jan L Postat: 2008-10-01 19:07

    På marknadföringsspråk kallas det du beskriver att man är marknadsledare. En avundsvärd situation för den som uppnår detta läge. Då är man "facit" och behöver i realiteten inte vara bäst bara så bra att man inte blir nerpetade från tronen. Detta fenomen finns inom alla områden, elektronikmärken, (Sony), hamburgerkedjor (Mcdonalds), livsmedelkedjor (ICA), etc etc, etc

  • #19 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Stefan Postat: 2008-10-01 20:14

    Finns ingen logik att ge saab en egen platta. Till en bil som max byggs i 100 000 exemplar.

  • #20 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Jan L Postat: 2008-10-01 20:18

    Kanske det inte är frågan om att bara Saab ska använda den. Kanske Saab får utveckla en platta som sedan andra GM-märken kommer att använda. (Bara en spekulation från min sida men det är väl så det egentligen borde vara eftersom Saab ska vara ett premiummärke inom GM)

  • #21 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Johan Postat: 2008-10-01 20:22

    Bland annat Cadillac har egna plattformar inom GM så det är inte något helt unikt. Dessutom kan det bli dyrare och slutresultatet sämre på att försöka få en befintlig plattform att passa. Detta innebär dock inte att man fortsätter att dela komponenter med övriga GM, vilket egentligen är en liknande princip bland annat BMW använder sig av (dvs man delar komponenter, inte plattformar).

    När det gäller vissa Daewoo-plattformar har man också haft problem med att dessa inte klarar de annorlunda krocksäkerhetskraven i USA.

    Framtida bilar kan inte heller fortsätta växa som idag, utan de måste bli lättare såväl som mindre.

  • #22 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    andreas Postat: 2008-10-02 09:31

    Varsågod Kenu, här har du två länkar som visar vilken medelmåtta 9-3 Turbo X är:

    http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11655

    http://www.teknikensvarld.se/files/0813_saab_9-3_turbo_x.pdf

    Tyvärr hittar jag inte Automobils A-test online där den får stryk av såväl Volkswagen Passat R36 och Subaru Impreza. Där beskrivs också mycket noggrannare vilka brister bilen har.

  • #23 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Roy Postat: 2008-10-02 10:43

    Att de lyckats göra underverk med Opel-delar är också värt beröm. Att de sen inte fick utveckla 9-3 så färdig sm de själva ville, berodde förstås på kostnaderna. Kanske hade det varit bättre att bygga rätt (eget) från början än att försöka passa till andras bitar.
    Av rena kostnadsskäl bör Saab utveckla en plattform tillsammans med GM. Får de bara vara med och styra från början så kan det bli mycket bra. (Saab 9000 blev ju inte så tokig och den var ju ett samarbetsprojekt.)
    Låt Saabs kompetens vara med och bestämma utvecklingen för övriga GM.

  • #24 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Roy Postat: 2008-10-02 10:49

    Varför tjatas det om resultaten på såna underlag?
    Saab har alltid gjort bilar för verkligheten. Backkrön, vatten, grus, gropar, snö och is - för den som inte känner till det.
    Det är som med deras krocksäkerhet. De klarar sig utmärkt även i verkligheten.

  • #25 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Magnus Postat: 2008-10-02 11:52

    Varför Automobil valde att köra A-test med Turbo X i "Komfortutförade" dvs. 18" hjul samt automatlåda är bortom mitt förstånd. En kund som prioriterar bankörning (liknande A-testet) väljer självklart en Turbo X med 19" hjulen samt manuellväxellåda. Även bilen i TV hade 18" hjul. Jag tycker Turbo X är en lysande bil som är mcyket rolig att köra på alla underlag -inte bara bana. Jag tror att tester av Saabs XWD system i vinter även kommer att bekräfta detta. Som en föraning kan ni se Fredrik Pettersons provkörning http://www.automotorsport.se/tv/?m=13963

  • #26 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    PO Postat: 2008-10-02 13:36

    Att folk kan bli så sura för att saab alltid ligger i botten på tester....
    Skylla på att man går efter en tysk mall mm..

    Inse nu att saab är en skitbil jämfört med Audi, BMW m fl.

    Ingen som helst kvalitet, ingen som helst körkänsla, obekväma säten, en design som inte ens kan mäta sig med vissa asiatiska b märken osv osv..... Skulle kunna fortsätta hur länge som helst.

    Testerna som saab hela tiden kommer i botten på beror endast på att bilarna inte är bättre......

  • #27 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Markus Postat: 2008-10-02 19:26

    Till PO: Du är så låg så det är bara inte sant. Skulle en bil som fastnar i en liten uppförsbacke när det är snö (BMW i Aftonbladets vintertest) vara FULLSTÄNDIGT ÖVERLÄGSEN en bil som klarar både snö och asfalt med bravur. Saab 9-5 fick för övrigt mycket beröm i aftonbladets test av just vinteregenskaperna där ESP räddade tyskarna från att floppa totalt.

    Du snackar helt enkelt objektivt goja!

    Visst har Jan L rätt när det gäller detta med att vara marknadsledande.
    Vad som är intressant är att Sony INTE är marknadsledande bland t.ex. ljudentusiaster. Där är snarare omdömmet ungefär "acceptabelt". Och tyska bilar är objektivt sett inte särskilt bra (se ovan) på viktiga områden. Journalisternas uppgift bör då vara att genomskåda marknadsföringen och tala om när tyskarna faktiskt inte är särskilt bra bilar!
    Inte gå tyskarnas ärenden!

  • #28 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    PO Postat: 2008-10-03 11:22

    Ja, vi kan väl säga att det är väl delvis anledningen till att ESP finns.....
    Jag har ägt både saab 9-5 och BMW och jag kan bara säga att det är klassskillnader i allt utom möjliggtvis vinterkörning där saabe var bättre..
    I övrigt vad det gäller kvalitetskänsla, driftsäkerhet, körglädje osv osv.... så var saaben så långt ifrån så det finns inte ens något ord att beskriva det med.
    Jag är inte en sådan person som tycker att något är bra bara för att det är svenskt (även om nu saab inte längre är svenskt). Vad det gäller snacket om Sonys vara eller icka vara marknadsledande så tror jag inte att vi ska gå in på elektronikmärken då många anser att Panasonic är den marknadsledande aktören.
    Det vi alla kan vara överens om är dock att nämna saab som marknadsledande i något segment, då detta skulle vara ett stort skämt....

  • #29 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Magnus Postat: 2008-10-03 21:53

    Och jag äger själv både en tysk "premiumbil" Audi och en 9-3. Och jag är både förvånad och besviken på nivån på Audin. Varje gång jag kör Saaben känns den flera nivåer bättre. Tyvärr har min fru längre till jobbet så hon får därför förmånen att köra den roliga och säkra Saaben för det mesta.

  • #30 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Markus Postat: 2008-10-04 16:48

    Bara lite nyfiken? Vad är problemet med Audin? Har aldrig kört Audi själv nämligen även om jag starkt misstänker att jag inte skulle uppskatta den tunga känslan i Audi.

    Annars måste jag erkänna att jag är så låg att jag blev riktigt (skade-)glad när jag läste ditt inlägg Magnus.

    Tack än en gång!

  • #31 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    bas Postat: 2008-10-06 09:44

    Jag har funderat lite i helgen. Jag ändrar min stånd punkt. Nx generation av 9-3 kommer bli mindre. Vilket är helt rätt. Ungefär lika stor som en golf. 9-1 blir en liten bil som skall konkurera med Audi A1 och MINI. Perfekt.
    Nya 9-5 raporteras bli mindre än dagens. Vilket oxå är bra. 9-5 konkurenter stavas 3-serie och A4. Väldigt genom tänkt.
    Det lämnar utrymme uppåt. 9-7 som konkurerar med 5-serie och A6. 9-9 (se tv) mot A8 och 7-serie. Saab har då ett komplett sorteiment med bilar i stoleken från 9-1 till 9-9.
    9-2 kan bli en lite sport bile eller i X-version en crossover. 9-4X borde egentiligen heta 9-6X eftersom den utrymmesmässigt skall motsvara kommande 9-5.
    Jag tror att detta är den nya nomenklaturern hos Saab.

  • #32 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    AL Postat: 2008-10-06 09:58

    Till PO

    Även jag har haft såväl 9-5 som BMW:s 5-serie och för mig var upplevelsen ungefär det motsatta. BMW:n (523 Touring) var rena kvalitetsskämtet med ständiga små - som stora fel (listan är så omfattande att jag inte får plats på denna sida med allt strul). På den allmänt erkända märkesverkstaden (Wölkes bil Frölunda) har de heller inga direkt höga tankar om BMW:s kvalitet och jag kan enbart hålla med.

    SAAB 9-5 däremot var utmärkt, inga direkta stora fel. Dessutom med en underbar väghållning (till skillnad emot BMW:n), trivsamma stolar och vridstark turbiomotor (åter till skillnad emot BMW). Så uppenbarligen tycker vi alla olika. Personligen kommer jag aldrig köpa en BMW igen, trots att en 120d var med nu senast när jag bytte bil som ett alternativ (det blev en miljöfocus istället).

    MVH AL

  • #33 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Gustaf Postat: 2008-10-06 11:11

    Saab jobbar helt enkelt utifrån sunt förnuft! En bil ska klara av verkligheten inte något annat. Det gör de bra!

  • #34 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Xboxeb Postat: 2008-10-06 11:22

    Oj vad många trevliga inlägg. En del är verkligen snälla mot varandra.
    Till saken nu: SAAB kommer fortsätta att få ta över Opels gamla plattformar. Det är så GM arbetar, tro inget annat.
    Och till alla som pratar kvalitet: Har haft en Aero 9-5 och det ena strulet efter det andra duggade tätt. Lyckades sälja den till slut och köpte en BMW av nya modellen (kombi). Tyvärr är det bara att konstatera att även denna "premium" vagn dras med en massa strul.Kan säga som så mycket att nästa bil inte blir vare sig en SAAB eller BMW.

  • #35 Re: Saab planerar 9-1 på egen plattform
    Conny Karlsson Postat: 2008-10-06 17:33

    Jag själv har sammma tankegångar som Jan L.Att Saab får en ny bottenplatta att arbeta med som sedan kommer att ligga till grund för flera andra GM modeller med tex hybridteknik som kommer att delas mellan en rad modeller/märken i GM familjen framöver.

    Sedan får vi hoppas att kvaliten står sig bra i konkurrensen utan för mycket strul.