Nyheter

Saab planerar 9-1 på egen plattform

"Vår nya modell måste inte nödvändigtvis baseras på GM:s globala Gamma-plattform". Det säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson och medger indirekt att Saab arbetar på en egen plattform för den nya mindre modellen 9-1 som sannolikt ska byggas i Trollhättan.

Bild 362276

Konceptet 9-X BioHybrid på Genèvesalongen i våras gav en tydlig vink om hus Saab tänker sig formen på den planerade mindre modellen 9-1.


Saab Automobile undersöker möjligheten att konstruera en egen teknisk plattform för den modell i storlek under 9-3 som är under utveckling. Det avslöjar Saab-chefen Jan-Åke Jonsson för brittiska branschsajten Just-auto.com.
"Vi vill ju skapa en modell under 9-3 i storlek, men frågan är hur vi ska göra det", säger Jonsson.
General Motors har tagit fram en ny global plattform, utvecklad av GM:s koreanska division GM-DAT. Den kallas Gamma II och ska ligga till grund för flera modeller från Chevrolet, Daewoo och Opel/Vauxhall. Det handlar om storleksklassen Opel Corsa.
Den arkitekturen finns alltså som ett alternativ för Saabs tekniker. Men Saabchefen är inte övertygad om att det är rätt grund att bygga på. "Vår nya bil måste inte nödvändigtvis byggas på den globala Gamma", säger han. "Den kanske inte har allt som vi önskar oss, till exempel fyrhjulsdrift."
Bild 362277

Saab 9-1 ska bli ett alternativ mellan BMW:s Mini och 1-serien och mellan Audi A1 och A3.


Ett annat alternativ är att använda en kortad version av GM-plattformen Delta II, som nästa generation av Opel Astra baseras på. Delta II är den plattform som också nästa Saab 9-3 byggs på.
Men inget av alternativen tycks alltså tilltala Saaabledningen full ut, varför man i Trollhättan också arbetar på en helt egen lösning för Saab 9-1. Modellen är tänkt att hamna mellan BMW:s Mini och 1-serien och mellan Audi A1 och A3.
Nästa generation av 9-3 var från början tänkt att byggas på samma plattform som nya 9-5, det vill säga GM Epsilon II, men Saab ändrade sig och valde i stället den mindre Delta II. Produktionen av nya 9-3 är planerad att starta i Trollhättan sent 2012 eller tidigt 2013.
Bild 362278

Konceptbilen 9-X Air premiärvisas i Paris den här veckan. Den visar tydligt hur nästa 9-3 Cabriolet ser ut, och den antyder också måtten för nya 9-3, som är kortare än föregångaren.


Saab premiärvisar på Parissalongen den här veckan konceptcabben 9-X Air, som tämligen säkert är en ganska färdig förlaga till nya 9-3 som cabriolet. Ska man döma av måtten på konceptet, kommer nya 9-3 att kortas från dagens 460 till 443 cm. Samtidigt ökas bredden med 5 cm och axelavståndet från 267 till 270 cm.
Avkortningen är ett medvetet beslut. "Om vi tar bränsleekonomi och koldioxid på allvar, kan vi inte göra bilarna större för varje ny generation", har Jan-åke Jonsson sagt tidigare.
Bild 362279

GM har en global plattform kallad Gamma II för bland annat nästa Opel Corsa, men den vill Saab inte använda, och utvecklar därför en egen för ny lilla modellen 9-1. (Datorbild: Schulte.)


När det gäller Saabs fortsatta produktion är Jonsson försiktig. Han tror att volymen hamnar mellan 150.000 och 175.000 bilar per år. Däremot kommer fördelningen mellan modellerna att ändras. I dag svarar 9-3 för två tredjedelar av Saabförsäljningen och 9-5 för en tredjedel.
Förändringen börjar redan nästa år, när nya kompaktsuven 9-4X börjar byggas i Mexiko. Jan-Åke Jonsson förklarar att suven beräknas ta drygt 22 procent av Saab totalvolym medan den nya lyxigare 9-5 tar ungefär samma andel. Därmed sjunker andelen för 9-3 till cirka 55 procent av hela Saabkakan, enligt Jan-Åke Jonsson.