• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo breddar sitt...

Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller

Nu kommer Volvo med sju modeller i sitt DRIVe-program. Framhjulsdrivna versioner av XC60 och XC70 med ett lågt CO2-utsläpp. Allra snålast är C30 DRIVe som med hjälp av bland annat ny stop-start-teknik inte drar mer än 3,9 l/100 km och har ett utsläpp på endast 104 g/km koldioxid.

Bild 355104

Volvo ska försöka att tvätta bort sitt rykte som "törstiga" och breddar nu det bränslesnåla DRIVe-programmet till sju modeller. Även stop-start-teknik ingår numera. KLICKA FÖR STÖRRE


Enligt Volvos system av beteckningar hamnar "DRIVe-emblem" på de bilar som har bäst miljöprestanda i sin storleksklass samt de bilar som drivs med alternativbränsle. När det gäller DRIVe-modellerna med dieselmotor och manuell växellåda är de optimerade för extra låg bränsleförbrukning. Bilarna är också på anpassade för minskat rull- och luftmotstånd.
"Vår storsatsning på DRIVe-bilar under 2009 visar Volvos förmåga att snabbt svara upp mot kundernas ökande efterfrågan på produkter med både låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Vid Parismässan 2008 påbörjade vi vår breda lansering av DRIVe-bilarna genom C30, S40 och V50. Nu är både marknaden och vi själva redo att ta nästa steg," säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.
"Genom att komplettera DRIVe-programmet också med de större modellerna V70, S80, XC60 och XC70 får Volvo Personvagnar ett av premiumsegmentets starkaste utbud av attraktiva, bränslesnåla bilar med mycket god miljöprestanda," fortsätter Stephen Odell.

Bild 355105

Även S80 blir snålmodell och på bilden ser vi för första gången det lilla facelift som modellen får i och med årsmodell 2010. På utsidan märks mest grillen med den runda logotypen. KLICKA FÖR STÖRRE


Volvo Personvagnars DRIVe-program delas in i tre kategorier kopplade till utsläppsnivåerna: 120, 140, och 160 g CO2/km.
Från och med våren 2009 kommer Volvo C30, S40 och V50 1,6D DRIVe att erbjudas med en ny start/stopp-funktion. Detta gör att CO2-utsläppen sjunker till låga 104 g CO2/km för Volvo C30 och 107 g CO2/km för S40 och familjekombin V50. C30 klarar därmed även de lägsta miljöskatteklasserna (105 g) i Europa.
För att lyckas sänka koldioxidutsläppen så pass mycket har de nya DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 utrustats med två nyheter. Det ena är en så kallad start/stopp-funktion som möjliggör att motorn stängs av när bilen står still vid exempelvis ett rödljus eller i en kö. När föraren lägger ur växeln och släpper upp kopplingen vid stillastående, stängs motorn av. Nästa gång föraren trampar ner kopplingen startar motorn igen. Tekniken kan minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med fyra till fem procent vid blandad körning. Start/stopp-tekniken är särskilt effektiv i stadstrafik, där besparingen kan bli upp till hela åtta procent.

Bild 355106

DRIVe-logotypen ska signalera en bränslesnål Volvo-modell. Nu väntar vi bara på första hybridmodellen, ska det dröja något år till?


Medan bilen är stilla och motorn är avstängd går vissa elektroniska system, som exempelvis luftkonditioneringen, ner i viloläge för att spara bränsle. Men start/stopp-systemet övervakar hela tiden komfortnivåerna och aktiverar systemen automatisikt igen om exempelvis temperaturen skulle öka i kupén. Systemet sätter heller inga begränsnningar för vilken nivå av stereo eller annan komfortutrustning som kunden önskar.
Den här Volvounika övervakningen och kapaciteten har gjorts möjlig genom ett extra, mindre batteri som stöttar det större batteriet med kraft. Det extra batteriet gör också så att Volvos DRIVe-bilar har en extra snabb och smidig uppstart där exempelvis stereon förblir opåverkad när startmotorn aktiveras, vilket skiljer Volvo Personvagnars lösning från konkurrenternas. Det ordinarie, större batteriet är dessutom uppgraderat för att klara upp till 175.000 start/stopp sekvenser.
Start/stopp-funktionen kan kopplas i och ur genom en särskild DRIVe-knapp på växelspakspanelen. I grundläget är funktionen aktiverad. Den speciella DRIVe-knappen kommer i framtiden också att styra fler system, till exempel det DRIVe-mode, "ekonomiläge", för särskilt bränsleeffektiv körning som planeras för kommande modeller.

Bild 355107

Med 1,6-liters diesel och automatisk stop-start-teknik kan S40 köras enligt ECE-körcykeln på 4,0 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på bara 107 g/km.


Den andra nyheten i C30, S40, V50 DRIVe 1,6D med start/stopp, är en energiåtervinningsfunktion som laddar batteriet så fort föraren släpper upp gaspedalen eller bromsar med växeln ilagd. Genom att använda bilens upparbetade rörelseenergi, slipper generatorn använda bränsle som energikälla när batteriet dalar i laddningsnivå. Mellan två-tre procent bränsle kan sparas med hjälp av denna funktion.
För första gången erbjuds nu också Volvo V70 och S80 i DRIVe-versioner. Bilarna är utrustade med samma drivlina - 1,6 liters dieselmotor och manuell växellåda - som de mindre modellerna, men med specialanpassad motorprogramvara och justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.

* V70 till 4,9 l/100km och 129 g, en förbättring med 18 procent jämfört med dagens tvåliters diesel.
* S80 till 4,9 l/100km och 129 g, en förbättring med 15 procent jämfört med tvålitersdieseln.

"Vi upplever inte att kunden behöver kompromissa med vare sig köregenskaper eller komfort trots den lägre motorkapaciteten. De här bilarna har fullt tillräcklig prestanda och ger dessutom en mycket låg miljöpåverkan, faktiskt på en nivå som ingen av konkurrenterna i den här storleksklassen är i närheten av," säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Product Development vid Volvo Personvagnar.

Bild 355108

Med 1,6-liters diesel istället för tvåliters går det att sänka bränsleförbrukningen på V70 till 4,9 l/100 km, vilket ger ett koldioxidutsläpp på 129 g/km. Inte riktigt "miljöbilsklass", men snart kanske?


Flera andra faktorer bidrar också till att sänka bränsleförbrukningen. Lågfriktionsdäck ger bilarna exempelvis ett minskat rullmotstånd. För första gången är också V70 och S80 i DRIVe-version utrustade med en elektrisk servopump som mer exakt och energieffektivt levererar precis den servoassistans föraren behöver. Alla DRIVe-bilar har denna servo.
Till modellår 2010 utökas drivlineprogrammet för nya crossovern Volvo XC60 och äventyrsbilen XC70 med en framhjulsdriven DRIVe-version av 2,4D. CO2-utsläppet är 159 g/km och bränsleförbrukningen 6,0 l/100 km - bäst i klassen för respektive biltyp.
Utöver framhjulsdriften bidrar en rad mindre förbättringar till de låga förbruknings- och CO2-siffrorna. Volvo Personvagnars motorexperter har även lyckats minska friktionen och pumpförlusterna i dieselmotorn, liksom reducera tryckfallet i insugnings- och avgassystemet.
Insprutningstrycket har ökat med den senaste generationen högtryckspumpar och insprutningsstrategin har förädlats med hjälp av ett Piezo-system. Motorn också fått lägre kompression, en effektivare förbränning och den senaste generationen motorstyrning. Turboaggregatet har dessutom optimerats för att ge högt vridmoment redan på låga varv.
Utväxlingen är också optimerad för att bilarna skall kunna köras snålt. Om föraren exempelvis kör i 100 km/h på högsta växeln blir varvtalet, och därmed också förbrukningen, lägre med den nya drivlinan.
Volvos Personvagnars miljöeffektivisering av produktprogrammet stannar inte vid DRIVe-versionerna. De bränslereducerande åtgärderna hos dessa bilar kommer även övriga produkter tillgodo. Dessutom blir till exempel samtliga automatiska växellådor fem till sju procent bränsleeffektivare i kommande versioner inom den närmaste två åren.

Skriv kommentar

Det finns 85 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Solsken Postat: 2009-02-24 09:54

    Äntligen kom artikeln ut..

  • #2 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    linus Postat: 2009-02-24 10:10

    Jag är så oerhört imponerad av VOLVO, det tog inte lång tid efter att man fått ta ett självständighetskliv från Ford innan de konkurrenskraftiga produkterna kom! Keep on the good work, VOLVO är framtidens bilmärke...

    Stolt Svensk:)

  • #3 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Patrick Postat: 2009-02-24 10:21

    Det är detta som visar varför Staten går i borgen för ett lån i EIB. Hade Saab klarat av att visa en stark handlingsplan hade Staten även där godkänt ett lån, men dom tror inte på Saab.
    Grattis Volvo!
    (kör varken saab eller volvo)

  • #4 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Mikael Postat: 2009-02-24 10:26

    BRA BRA BRA!!

    Nu vänder krisen snart!

  • #5 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Bilköpare Postat: 2009-02-24 10:27

    Hoppas försäljningen tar fart så
    fler anställda kan rekryteras från Saab!!
    Roligt med goda nyheter i dessa tider.

  • #6 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Henko Postat: 2009-02-24 10:28

    Riktigt bra, och imponerande snabbt dessutom.

  • #7 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Sven Postat: 2009-02-24 10:33

    Bra att det händer något men varför så sent?

    Är det bara så enkelt som att säga att Volvo agerar nu när de är mer självständiga?

    När kommer hybriderna och de riktigt rena elbilarna från Volvo??

    Nån som jobbar på Volvo, skriv!

  • #8 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Kenneth Postat: 2009-02-24 10:34

    Bästa någonsin, ärligt...

  • #9 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Makoshark Postat: 2009-02-24 10:39

    Ja, håller utvecklingsavdelning på
    med en dieselhybrid också som bygger
    på dessa driv-e bilar, då har man förmodligen säkrat framtiden för företaget utan lån.

    Tänk er en V70II drive-e dieselhybrid
    med blandad förbrukning på 0,25!

    Bra att ni bygger bilar som vi vill ha!

  • #10 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Kent J Postat: 2009-02-24 10:44

    Klart imponerande!

    Däremot blir nog inte en S80 1.6D någon Autobahn cruiser.. ;)

    Mvh

    Kent J

  • #11 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Markus Postat: 2009-02-24 10:47

    Alltså agerat i absolut sista sekunden men då gjort det med besked. Saab har gjort så många gånger, förmodligen för många.
    Nog om Saab.

    Helt klart är att Volvo dock fått in en riktig fullträff. XC70 med framhjulsdrift känns som en given hit på landsbyggden (exempelvis för hästägare är det viktigare med en styrktålig bil än en fyrhjulsdriven dito).
    Om det inte vore för att en 1,6-litersdiesel i den stora bilen känns väl litet.

    Dessutom är det i sanning obegripligt att inte ens "premiumtillverkaren" BMW av allt att dömma förmått producera ett start/stopp-system som inte gör att stereon stängs av i tid och otid!
    Men det har Volvo tydligen gjort. Stämmer det skulle det vara lysande av Volvo, och dåligt av BMW (det här med drivlinor brukar BMW ha kläm på annars!).

    Så grattis Volvo, det här har ni gjort bra.

  • #12 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    P2W Postat: 2009-02-24 10:52

    V70 med 109 hästar, måste va den optimala bilen om man aldrig gör en omkörning. Och man kör säkert 170 mil på en tank. Borde sälja som smör i Norrland.

  • #13 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Pendlare Postat: 2009-02-24 10:52

    Vi åker ner Sthlm-Öland flera gånger om året. Med den där stora V70:n fullpackad skulle man köra ner på halva bränslenotan.


    Undrar vad den tar på långkörning?

  • #14 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Björn Postat: 2009-02-24 10:54

    Släng på start/stopp på V70:n så kommer den ner under 120g/km!

  • #15 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Pendlare Postat: 2009-02-24 10:55

    Glöm inte bort att det är 109 väl
    utväxlade dieselhästar vi pratar om.

    Det räcker nog till!
    Vill man ha en sportbil köper man inte Drive-e modellerna ändå.

  • #16 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    le Postat: 2009-02-24 10:56

    Har alltid tänkt köpa en Volvo V70 som är bränslesnål...nu är det ju perfekt! Låg ränta med en superbil. Nu hoppas vi att Volvo ökar sin försäljning i Europa. På andra sidan "hatar" man diesel? Och skrota allt med etanol, misslyckad satsning som förknippas med Saabs biopower haha.

  • #17 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Anders Postat: 2009-02-24 11:00

    Jag lyfter på hatten för Volvo! Jag är imponerad över Volvos snabba vändning av sitt modellprogram. Volvo var nere för räkning men kommer nu starkt tillbaka med drive satsningen.
    Jag hoppas att Volvo därmed återtar en del av sitt försäljningstapp.
    Volvo visar med detta hur starka de är om de bara slipper Fords koppel. Är det en glimt av ett självständigare Volvo vi ser? Med rätt nya ägare kan Volvo m a o bli en guldklimp!

  • #18 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    ez_ric Postat: 2009-02-24 11:01

    kul att volvo visar vilja att modernisera sig! MEN.. 109 hk i nära 2 ton kombi. vet inte exakt vad en medelutrustad V70 väger men vi pratar ju om 50 - 60 hk/ton! det känns rent av farligt eller är jag bara fast i gamla tankebanor? jag undrar vad dessa kommer dra när de pressas hårt vilket de kommer behövas när de ska upp i fart på motorvägar osv..

  • #19 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    ez_ric Postat: 2009-02-24 11:04

    "väl utväxlade dieselhästar"

    Ja, väl utväxlade för lågt varv och förbrukning kanske men inte för prestanda!

  • #20 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Patrik Postat: 2009-02-24 11:13

    Kul nyheter från Volvo! Jag blir nyfiken på hur körbar en V70 med 109 hk och 240 Nm är. Jämfört mot en en 140 hk bensinare med ca 190 Nm kanske det går ungefär jämnt? Fast den blir ju ingen racer förståss.

  • #21 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    JG Postat: 2009-02-24 11:19

    Har man prestanda som främsta argument vid köp så är förmodligen en DRIVe inte aktuellt över huvudtaget. Men prestandan räcker till för att följa den normala trafikrytmen där man förmodligen ändå kör 99% av tiden. Visst kan det bli tufft att med husvagn hänga med i rödljusen men har man den ambitionen så får man vackert välja en annan motor. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar...
    S80 DRIVe som autobahn crusier funkar nog utmärkt, tänk vilka långa etapper man kan göra. Matpauserna kommer nog tätare än tankstoppen.

    Kommer man bara till insikt att man inte kan få extremt låg förbrukning i kombination med "normal" prestanda, i alla fall inte med dagens teknik och pris, så tror jag att folk kommer att vänja sig vid dessa versioner av bilar oavsett tillverkare.

  • #22 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Nicke Postat: 2009-02-24 11:22

    "Om det inte vore för att en 1,6-litersdiesel i den stora bilen känns väl litet."

    Om du läser artikeln lite noggrannare ser du att XC70 inte kommer erbjudas med 1.6D-motorn, utan det är 2.4D på 175hk/420Nm det pratas om. Känns inte fullt lika litet.. ;)

  • #23 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Claes Postat: 2009-02-24 11:36

    La märke till att S80:n fått nya Volvo märket i grillen.

  • #24 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    peter a Postat: 2009-02-24 11:48

    Varför inte dubbelkopplingslådan???
    Den borde minska risken med undermotorisering genom att kunna växla mer optimalt o utnyttja motorn bättre för 95 % av förarna.

  • #25 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    MH Postat: 2009-02-24 11:55

    Menar du verkligen att BMWs start/stoppsystem stänger av stereon?

    Det låter riktigt dåligt! Till och med min Mercedes A-klass som jag köpte 1999 klarade att dra runt startmotorn utan att stereon tystnade (min nuvarande Saab klarar det dock inte).

  • #26 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Roy Postat: 2009-02-24 11:58

    Jag hoppas att de inte hastat fram någon nödlösning, bara. Startmotorn är väl rimligen en annan i start/stopp-modellerna.
    Man uppger att klimatanläggningen går ner i viloläge för att spara bensin. Är det inte snarare så att den remdrivna kompressorn helt enkelt inte kan fungera när motorn står still?
    Använder man inte alltid bilens rörelseenergi till att driva generatorn när man motorbromsar? På någorlunda moderna bilar så stryps ju bränsletillförseln helt när man släpper gaspedalen och inte kopplar ur. (Det är därför som det inte är någon idé att koppla ur och låta bilen rulla själv i nerförsbackarna, eftersom motorn då behöver bränsle för att inte stanna.) Generatorn drivs ju av den fortfarande roterande motorn.

    Tänk om Saab, som alltid haft snåla motorer på gång, inte blivit strypta av GM...

  • #27 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Dad Postat: 2009-02-24 12:04

    Grymt Volvo, nu är ni på g!

    Tycker att 109hk i s80/v70 känns väldigt lite för landsvägskörning,130-140hk hade varit lagom. 407an som väger ungefär lika mycket har också 1.6d motorn, hur är den?

    Kurvtagning borde bli lite roligare med mindre kg i nosen!

  • #28 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Lägerleffe Postat: 2009-02-24 12:28

    Snyggt jobbat Volvo. Nu får vi bara vänta på AMS test så vi får veta hur verkligheten ser ut. Körbarhet, förbrukning, ekonomi och säkerhet (däcken?).
    Ute blir det ljusare nu. Kanske även i våra sinnen.

  • #29 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Lägerleffe Postat: 2009-02-24 12:37

    Nog kommer 1,6 liters dieselmotor att räcka idag.
    Mercedes filar nu på en 1,4 liters diesel till S-klass i morgon.
    Nöden är uppfinningarnas moder. Oljeshekjerna får se upp. Snart kör vi på träflis (biodiesel) i hela Norden.

  • #30 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Tage Postat: 2009-02-24 12:42

    Varför ha en 1,6 L i en V70 / S80 när det finns en 2,4 L till XC60 resp XC70?
    De är ju lika stora...

  • #31 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    ioo Postat: 2009-02-24 12:57

    "109 hk i nära 2 ton kombi"
    V70 2.0 väger 1570kg. Med samma logik väger ju även bmw 130i 2 ton =)

  • #32 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Hydrazine Postat: 2009-02-24 12:58

    Det Volvo säger att klimatanläggningen går ner i viloläge vid stopp innebär nog att även fläkten stannar för att inte tära på batteriet. Alltså det är inte bara den av motorn mekaniskt drivna AC-kompressorn som stannar.

    Gällande regenerativ bromsning så har du delvis rätt. Naturligtvis laddar generatorn normalt alltid vid inbromsning och på så sätt utnyttjar rörelseenergin till att ladda batteriet. Dock är tanken med regenerativ bromsning att man skall ladda så mycket som är tekniskt möjligt vid inbromsning och i övrigt ladda så lite som möjligt. Detta är inte möjligt med vanliga passiva elsystem där generatorn hela tiden laddar så mycket som krävs för att hålla en viss spänning över batteriet.

  • #33 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Jens Postat: 2009-02-24 12:59

    Bra jobbat Volvo!
    Detta är en riktigt käftsmäll till alla som gnällt om Volvos förbrukning.

  • #34 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Magnus Postat: 2009-02-24 13:02

    Ja nu får man nog ta och köpa sig en v50. Har länge funderat på vad man ska köpa. Och då har v50 drive legat bra till, nu blir det ju ännu bättre.

  • #35 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Anders Postat: 2009-02-24 13:02

    S80:n på bilden har ju fått en ny grill med det stora emblemet och även samma kromlister som Executive-modellen har. Återstår att se om detta är den slutgiltiga faceliften av 2010 års modell.

  • #36 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Hydrazine Postat: 2009-02-24 13:12

    Många tycker 109 hästkrafter låter lite för en bil i storlek och vikt som Volvo V70.
    Kanske har ni rätt, men det är mest en smaksak och en fråga om vilka krav man har på prestanda.

    V70 med 2.0 liters bensin- eller flexifuelmotor upplever en del som slö, men det är mest för att den bara har 190 Nm vridmoment först vid 4500 varv/min och att motorn vid normal landsvägskörning på högsta växeln endast puttar ut cirka 170 Nm beroende på hastighet.
    Med en diesel som ger 240 Nm redan vid 1750 varv/min så får man en motor som är betydligt piggare vid vanlig körning.

    Det är endast vid stressade omkörningar då man varvar motorn till rödmarkeringen som man använder sig av en motors fulla effekt, så 130-140 eller 109 hk är inte den intressanta frågan vid normal landsvägskörning.

    Så länge man inte varvar över drygt 4000 varv/min så ger faktiskt 1.6D mer effekt än 2.0F, bortsätt från mycket låga varvtal där en motor med turbo normalt är svagare.

  • #37 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Johan Postat: 2009-02-24 13:36

    frågar många men 1,6 D-motorn har funnits länge i V50 och i princip inte sålt någonting innan krisen kom och plötsligt i princip över en natt så ropar marknaden på bred front efter snåla bilar.

  • #38 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Jocke Postat: 2009-02-24 13:59

    Den som är lite beläst vet att BMW var först ut med Start/Stop-sytemet. Har funnits sedan sept-07 i bilarna. Systemet stänger INTE ner något som tex radio etc när motorn stänger av. Kan väljas bort med en knapp.

    Med lite tur har Volvo detta i sina bilar två år efter BMW. Citat: " Volvos förmåga att snabbt svara upp mot kundernas ökande efterfrågan på produkter med både låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan." ??

  • #39 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    azknom Postat: 2009-02-24 14:03

    Det är ju väldigt positivt att volvo gör något. Sedan att jag själv är väldigt skeptisk till dieselbilar är en annan sak men kan man få fram vettiga bränslen att köra dieselmotorerna på så...

    Men vad är det för mening med en 2wd XC? Jag har visserligen inte så mycket förståelse för XC-modellerna alls men med 4wd så håller de ju uppe ett sken av att kunna klara av lite tuffare terräng åtminstone. Enda användningsområdet jag ser är för att kunna dra mycket med BE-kort då men att dra släp med en stor, tung bil med en liten 1,6liters diesel ser jag itne som lockande på något sätt. Så vad är meningen med en 2wd XC men pytteliten motor?

  • #40 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Patrick Postat: 2009-02-24 14:17

    Jocke: Du måste skilja på diesel o bensin, bmw har bara start o stop på 4cyl bensinare (tror jag).
    Sen kan man ju säga att Prius har haft start o stop sen 97"
    BRA JOBBAT VOLVO!!

  • #41 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Hydrazine Postat: 2009-02-24 14:34

    Du har fått det hela om bakfoten. XC60 och XC70 DRIVe kommer inte få 1.6 liters motorn utan får en ny snål 2.4 liters motor.
    Skälet till att de inte får den mindre motorn är som du är inne på, folk som köper dessa XC-bilar kör mer med släp än andra och ställer krav på högre prestanda.

    En XC-bil utan AWD har likväl bättre framkomlighet än en vanlig låg bil utan AWD, så nog finns det en mening med bilar som har högre markfrigång trots att de saknar fyrhjulsdrift.

  • #42 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Fredrik Postat: 2009-02-24 14:36

    Anders:
    Det är inte bara S80:n som fått sig ett lyft. Ute på Volvos hemsida ploppar en V70 upp med nytt emblem i fronten.

  • #43 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Diogenes Postat: 2009-02-24 14:39

    Mer nödlån till fler nödprodukter! Många bilhandlare tar just nu inte ens emot Volvo/Saab. Om man verkligen skulle köpa en sådan bil idag kanske behov föreligger för förmyndare! Folk orkar inte med mer trams nu kring svensk bilindustri vilken kostar enorma pengar. Tänk bara på den oerhörda värdeminskning som skett på beg. Volvo/Saab den senaste månaden. Vem tror ni ska stå för den??

  • #44 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Jonas Postat: 2009-02-24 14:41

    Automat, automat, automat!!! För att verkligen lyckas med DRIVe måste volvo omgående utveckla en automatlåda som kan leverera samma låga förbrukning som den manuella. Jag vågar säga att det är ett MÅSTE för att XC60 DRIVe ska bli populär. Så kom igen Volvo, nu är ni verkligen på rätt väg så glöm inte att hänga med i den tekniska utvecklingen också.

  • #45 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Nicke Postat: 2009-02-24 15:27

    2.4D 175hk/420Nm finns givetvis även till S80/V70 (0.58 l/mil), dock är det den snålaste varianten till XC60/XC70 och därmed DRIVe.

  • #46 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Pelle Postat: 2009-02-24 15:42

    Det är knappast bara Volvo och Saab som inte tas emot. Jag har försökt att byta in min tyska "premiumbil" för att köpa en ny. Handlarna (inklusive handlares som säljer samma märke) tar emot den, fast priserna de erbjuder är rena skämt, ca 60% av vad man får på gatan.

  • #47 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Tommy Pettersson Postat: 2009-02-24 15:46

    Jag hade en Audi 100 i slutet av 80-talet med 1.8 liters motorn och 90 hästkrafter utrustad med 4 växlad låda och som jag mionns hängde den med både på Autobahn och mellan trafikljusen.

  • #48 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Anders S Postat: 2009-02-24 15:46

    Starkt jobbat av Volvo. Från att ha varit bland de törstigare till den kanske snålaste. Att prestandan blir "lidande" får man räkna med, ingen förväntar sig väl klassledande prestanda i bilar specialinställda på att dra lite bränsle? Det lär för övrigt krävas 30 hk för att orka driva en bil i 110 km/h Sthlm-Jönköping så dryga 100 dieselhästar fungerar säkert alldeles utmärkt.

  • #49 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Markus Postat: 2009-02-24 16:30

    för rättelsen. 2,4 liter i V70 låter betydligt mer lagom än 1,6 liter! XD

  • #50 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    renata Postat: 2009-02-24 16:36

    Tyvärr kan Volvos DRIVe inte leveras med automatlåda vilket gör typen ointressant!
    Premium???

  • #51 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Kjoltyg Postat: 2009-02-24 16:41

    Lungn, bara lungn. Automat kommer också snart.

  • #52 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    x Postat: 2009-02-24 17:11

    ...eller lugn, som vi säger på svenska.

  • #53 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    outrunner Postat: 2009-02-24 17:16

    Tack till Peugeot som verkligen är bra på att konstruera dieselmotorer. Och ett "Äntligen* till Volvo.s tekniker/ledning som förstått att låg förbrukning kan va bra som säljargument.

  • #54 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Tage Postat: 2009-02-24 17:17

    I framtiden är nog inte antalet hästkrafter så intressant utan bränsleförbr. och utsläpp /km som räknas mer.Där kommer "krigen" att utspela sig.

  • #55 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Jonny H Postat: 2009-02-24 17:39

    Den har ju ett CO2utsläpp lägre än S80, vad får Magnus Johansson (Senior Vice President, Product Development vid Volvo Personvagnar) idéen ifrån att Volvo är världsbäst på förbrukning??

  • #56 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Carl Postat: 2009-02-24 17:50

    Passaten är inte i samma storleksklass som s80n, den räknas som mellanklass...

  • #57 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Bmw Postat: 2009-02-24 18:20

    Det är klart att inte BMWs stereo stängs av när start o stopp systemet stoppar motorn!
    Naturligtvis stängs inget annat än motorn av, denna funktion har funnits på dieseln sedan faceliften av 1-serien. Jag vet för jag kör en sedan april-07.

  • #58 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    R Postat: 2009-02-24 19:04

    VW Lupo 3L torde ha varit först med start-/stopteknik.
    /R

  • #59 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Leffe Postat: 2009-02-24 19:05

    Det finns hopp för Volvo - DRIVe är absolut rätt väg och 1,6 l 240 Nm är säkert fullt tillräckligt! Men får inte V70 start/stopp och enrgiåtervinning, eller??? Det är inte OK att V70 (4,9) drar 23% mer än V50 (4,0) med samma motor! Passat Variant Bluemotion II kommer snart med 1,6 l diesel och 105 hk som drar 4,1 - och den är rymligare än V70...

  • #60 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    adde Postat: 2009-02-24 19:09

    Har alltid hävdat att Volvo är ett blindverk från Götet och att jag aldrig i mitt liv skulle kunna tänka mig att köpa sådan skit. Men nu känns det som om man står med rumpan bar och skäms en smula. För fan vet om jag inte tar och köper en volvo härnäst. Fast lite mer kräm skulle det allt vara i motorn trots allt.

  • #61 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    kean Postat: 2009-02-24 19:16

    jag är inte någom saab nisse, men samtidigt så är det tråkigt att de är var de är idag, jag hade hellre sett volvo i saaba situation och sett hur skräpet avvecklas bit för bit...... Har DU problem men detta kommentar, ta upp det med din psykolog..... Trevlig semla-dag på er allihop!

  • #62 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    nilsson Postat: 2009-02-24 19:20

    Då får vi hoppas Volvo gör ett gott jobb och sprider nyheten i världen så att alla vet att Volvo nu även har snåla bilar... för jag antar det är vad världen vill ha och inte bara vi svenskar?

    Tror dock starkt att Volvo måste göra allt för att köpa in kompetent ledning från Audi, Toyota med flera för att få rejäl fart på märket i framtiden.

  • #63 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Jonny H Postat: 2009-02-24 19:22

    Passat är rymligare än S80, fast Volvo vill ju knappast jämföra sig med Volkswagen, endast Audi, BMW och Mercedes

  • #64 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    KL Postat: 2009-02-24 19:53

    Verkar ju vettigare att göra en drive variant av v70 2,0D som man ju inte marknadsfört alls. Den drar 0,59 och borde väl kunna pressas nedåt rejält.Jag har kört 1,6D i focus och det är en trött sak. Känns väldigt omodern i jämförelse med de senaste dieslarna. Men vad gör man inte för miljön? Regeringen får se till att dieslarna gynnas skattemässigt som tjänstebilar också. Idag kan dieslar inte konkurrera med etanol på tjänstebilssidan. Blir intressant att se om alla tjänstebilsförare med tung fot köper detta...

  • #65 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Messerschmitt Postat: 2009-02-24 20:08

    Varför kalla bilen DRIVe när den inte kommer under 120g co2/km?

    Dessutom kostar en Volvo V70 som tjänstebil 3100kr i nettolöne avdrag, Audi A6 kostar 2200kr.

    Dessutom begriper jag inte varför en Volvo S80 och V70 kostar samma? En Audi A6 är 15000kr dyrare med skåp.

    Man är sin plånbok närmast, S80/V70 DRIVe kommer ju inte under den magiska gränsen. Då kan man lika gärna köpa Audin som blir billigare.

    VOLVO! Sänk priset på S80 med 15000kr.

  • #66 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    bas Postat: 2009-02-24 20:08

    Bra jobbat Volvo. Det gick fortare än jag trott. Detta trodde jag inte Volvo hade i sig.
    Men jag kommer aldrig att köpa en Volvo. Volvo förare får mig att tänka på Alan Harper (från 2& ½ männ.

  • #67 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    kean Postat: 2009-02-24 20:10

    - det där gjorde ont, Bas... ;)

  • #68 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Christer W. Postat: 2009-02-24 20:18

    Här är gnällmaffian i full gång ser jag.

    Spelar det någon roll för dessa personer vad Volvo gör? Har bilen 5 växlar så skulle den haft 6. Kan man inte dra en Kabe Hacienda med den så är den skit etc etc.

    Hade ni ens köpt en Volvo om den kostade 100.00 kr, var säker som en stridsvagn, 0-100 på 3 sek och drog 1dl milen?

    Jag tycker det är skitbra gjort av Volvo med den lilla budgeten man enligt de som påstår sig veta har jämfört med sina konkurrenter. Det samma borde ju alla som vurmar för miljön också göra.

    Skall bli spännande att provköra de olika bilarna när de är ute hos handlarna.

    Messerschmitt. Vilken motor pratar vi om på A6an resp. V70n? Låter mycket märkligt att en dyrare bil har lägre nettolöneavdrag. Har Audi ökat på sin tjänstebilssatsning och subventionerar bilarna?

  • #69 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Peter Postat: 2009-02-24 21:12

    Mycket bra med start/stop-systemet (men är det inte lite knöligt att lägga in neutral vid varje rödljus).

    Minus för att det trots allt handlar om dieselmotorer.

  • #70 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Energinisse Postat: 2009-02-24 21:33

    Tillverka en XC60 DRIVe med 4-hjulsdrift så beställer jag bilen idag!

  • #71 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Hydrazine Postat: 2009-02-24 21:42

    Volvos benämning DRIVe har inte mer med 120 g/km gränsen att göra än någon annan tillverkares benämningar såsom Bluemotion.
    Volvo har bestämt sig för att ha samma gräns för benämningen DRIVe som många EU-länder har satt upp som skattegräns för respektive bilstorlek och biltyp.

    Detta innebär att DRIVe är bilar som underskrider...
    C-klass: < 120 g/km (C30/S40/V50)
    CD-klass: < 140 g/km (V70/S80)
    J-klass: < 160 g/km (XC70/XC60)

  • #72 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Hydrazine Postat: 2009-02-24 21:55

    Eftersom Volvo har valt att sätta upp nedan nämnda krav för att benämna en bil "DRIVe" så krävs det mycket mer teknik för att en AWD skall klara av att klassas som DRIVe.
    Snåla dieslar med AWD lär dock vara runt hörnet, dock som sagt ej i närtid med benämningen DRIVe.
    Men inte måste man väl hänga upp sig på just DRIVe???

    Första DRIVe med fyrhjulsdrift kan bli den väntade mikrohybriden på XC60 om den lyckas komma under 160 g/km och om den är planerad att även erbjudas med AWD. Ryktena säger att denna skall komma under 2010.
    Om ej denna kommer med AWD så får man antagligen vänta på den förväntade fullhybriden på XC60 innan en DRIVe erbjuds med AWD, men den lär inte komma före 2012 om ryktena stämmer och Volvo förblir flytande.

  • #73 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Christer W. Postat: 2009-02-25 07:02

    Hydrazine, jag vill bara säga att det är extremt bra inlägg du skriver. Baserade på fakta och kunskap till skillnad från många andra inlägg.

    Man kan säga att du och Kean står för extremerna på AMS kommentarsforum, med dig på den positiva sidan.

  • #74 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Christer W. Postat: 2009-02-25 07:03

    PÄR BRANDT: Har precis samma erfarenhet. Skriv ingenting innan tredje koppen kaffe har passerat ner ... ;-) Fixat!

  • #75 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Göran Postat: 2009-02-25 09:08

    Hur kan fakta baserad på rykten vara värdefulla? Är inte det en utav de största anledningarna att vi är där vi är idag...

  • #76 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    roger N Postat: 2009-02-25 09:40

    Här kommer mer gnäll :)

    Framhjulsdrivna versioner av XC60 och XC70. WTF?

    Och ändå ligger förbrukningen på en 2wd XC70 diesel eDrive högre än på en riktigt 4wd Subaru Outback diesel (6.0 mot 5.8)

    2wd XC modeller är i och för sig bra, för de flesta som köper en xc modell behöver aldrig använda 4wd. Då hade de köpt något annat.

  • #77 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    KF Postat: 2009-02-25 15:06

    Det är helt fantastiskt att de äntligen gör några bra, säkra och miljövänliga bilar. Vi svenskar borde vara mycket stolta över våran fina biltillverkare. Bra gjort.

  • #78 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    JP Postat: 2009-02-25 16:47

    Det där är ju _____. Den lär ju inte hävda sig på Autobahn. BMW hade det redan _____ och den kostar __.000kr mindre.
    Dessutom drar den bara 1/_ så mkt.

  • #79 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    XX Postat: 2009-02-25 17:52

    Hej JP.
    Innan finanskrisen såg det ut så här:

    BMW
    100000 anställda
    1000000 sålda bilar
    =10 sålda bilar per anställd

    Volvo
    24000 anställda
    440000 sålda bilar
    =18.3 sålda bilar per anställd

    Man kan vrida och vända på allt men Volvo har faktiskt en bra output med tanke på resurserna.

    ...Undrar på om det är någon annan tillverkare som klår dessa siffror...?

  • #80 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    leffe på bandet Postat: 2009-02-25 18:01

    4wd versionerna kommer ju att finnas kvar för dem som behöver funktionen/statusen. Hur tröga är folk?

  • #81 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Magnus Postat: 2009-02-25 21:19

    Tex Saab.
    4200 Anställda
    120000 bilar
    Dvs ca. 30 bilar per anställd

    En stor anledning till varför man bör ge Saab chansen.
    I övrigt, bra jobbat Volvo!!

  • #82 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    AL Postat: 2009-02-26 08:55

    Om man gillar jämförelser av det slaget kanske det är mer relevant att studera omsättning per anställd. År 2007 låg SAAB Automobil då på 5,3 miljoner kr och Volvo PV på 6,1 miljoner kr. Vilka förklaringar som ligger bakom skillnaderna får sedan var och en själva bedöma.

    MVH AL

  • #83 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Roy Postat: 2009-02-26 16:47

    TB2/anställd torde vara intressantare. Företaget ska ju gå med vinst, också.
    För övrigt så har säkerligen en stor del av Saabs intäkter slussats över till GM - t ex med hjälp av interndebiteringar.

  • #84 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    AL Postat: 2009-02-27 09:50

    Val av nyckeltal beror väl på vad man är ute efter. Vinst? Där finns det andra analysmetoder (räntabilitetsmåttet ex) som är bättre anser jag. Men ursprungsfrågan gällde ju hur många fordon som produceras per anställd. Sedan byggde jag ut det till omsättning per anställd. Att den ligger 15 % högre hos Volvo än SAAB visar ju på att Volvo får bättre betalt per bil.

    Som sagt, jag är inte ute efter någon jämförelse utan tyckte enbart det var en intressant detalj att titta på.

    MVH AL

  • #85 Re: Volvo breddar sitt DRIVe-program till sju modeller
    Marc Postat: 2009-02-27 19:50

    En S80 med 109 hk lär inte bli nån kioskvältare. Verkar vara en helt överflödig variant. Trots 240Nm. Tror lite mer på E-klass 136hk/360 Nm och 0,53 l/mil. Som är deras "ekonomival".
    109 hk-motorn, som är alldeles utmärkt, har inte blivit nån succé i andra mellanklassbilar. T.ex. C5 och 407. Passar bättre i typ V50 och mindre.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter