Hur ska Koenigsegg forma Saab?

Det står nu klart att Koenigsegg Group AB köper Saab Automobile. Hur tycker du att de nya ägarna ska profilera Saab i framtiden? Ge oss din vision av Saabs modeller när företaget inte styrs av GM!

Bild 356803

Det mesta talar för att det blir Koenigsegg som med uppbackning av norska investerare köper Saab Automobile. Hur ska då den nya företagsledningen utforma Saabs modellprogram? Kom med dina förslag till nya svensk-norska, framgångsrika Saab!


Den norske affärsmannen Bård Eker bekräftar för norska Dagbladet han tillsammans med Ängelholmsföretaget Koenigsegg är på väg att köpa Saab Automobile. Allt tyder på att förhandlingarna med General Motors, som förs hos GM Europe i Zürich, är på väg mot ett avslut. Det kan komma någon av de närmaste dagarna.

Bild 356804

Bård Eker, entreprenör, formgivare och nästan hälftenägare av Koenigsegg, är av allt att döma centralpersonen bakom den grupp som lagt bud på Saab Autobile.


Bård Eker säger i intervjun med Dagbladet att han (som är utbildad designer) och Koenigsegg kommer att kunna tillföra Saab "kultur och teknologi". Han vill se ett företag som är mer nyskapande än Saab varit under General Motors, som han menar har tvingat in Saab i en enkel A4-mall.

"Jag är säker på att vi har några goda lösningar för Saab, med banbrytande teknologi", säger Eker.

På frågan om det även gäller en satsning på elbilar och bränsleceller svarar Bård Eker: "Javisst. Oavsett vilken del av transportindustrin man jobbar ii, måste man ju tänka på miljön."

Vi har sett att Saabaffären engagerar våra läsare djupt, att döma av kommentarerna till våra artiklar om försäljningen. Somliga skriver smärre avhandlingar och mycket handlar om vad man tror om ekonomin, investerarnas muskler och produktionsvolymen.

Vilken är Saabs framtida nisch - vad tycker du?

Om vi här i stället utgår från att det blir Koenigsegg och Bård Eker som tillsammans med norska investerare står som nya ägare till Saab Automobile nästa vecka - hur ska de förändra Saabs produkter och image för att lyckas? Vilken typ av bilar är framtiden för Saab? Vad ska vara Saabs nisch? Lyxbilar, sportbilar, citybilar, svenssonbilar?

Bild 356805

Christian von Koenigsegg är skyltnamnet för investeringsgruppen som förhandlar om Saab.


Vi håller oss alltså till bilarna - eftersom vi utgår från att affären är i hamn; Saab har en liten entusiastisk ägargrupp och en biltokig styrelse som tillsatt en visionär vd som inte behöver ta order av GM, men som kan samarbeta med dem, likaväl som med andra i bilindustrin som har något matnyttigt att erbjuda.

Kom igen med dina synpunkter i kommentarsrutan här nedanför. Men du - skriv kort!

Du kan också beskriva och/eller illustrera dina idéer om framtidens Saabmodeller och skicka som mejl till bjorn.bergman@automotorsport.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att publicera förslag som vi tycker är
# spännande
# roliga
# realistiska
# innovativa
# geniala
- helst allt på samma gång.

Välkomna att forma Saabs framtid!

Skriv kommentar

Det finns 45 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Kent J Postat: 2009-06-15 18:05

    Redaktör Dackevall skrev för 5-6 år sedan en fiktiv berättelse från sitt uppdrag som VD för Saab. Så som han beskrev det där borde det vara - lite lagom knäppt!

    Saab - Weird Cars!

    Mvh

    Kent J

  • #2 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Johansson 91 Postat: 2009-06-15 18:43

    Först och främst behöver Saab en stomme med en ny 9-5 som kommer och gärna en ny 9-3 inom en snar framtid, sedan borde programmet utökas med en liten 9-1 i A3 storlek. Kul hade vart om Saab gjorde en Saab 9-6 i samma stil som Mercedes CLS där man byggde in alla spännande och udda Saabideér- och lösningar som de kan komma på. sist men inte minst snälla koenigsegg ge oss en Aero X precis som den var i konceptform!:D (fast gärna vanliga dörrar dock)

  • #3 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Thomas Postat: 2009-06-15 19:49

    Verkar väldigt spännande. Varför inte profilera SAAB som Norges första bil. Är ju tämligen nära Norge (speciellt om man är sydeurope eller amerikan) och vad är mer spännande än fjordar och vild natur som bakgrund till en okonventionell bil.

    Putta in "Think" i samma fabrik (den är ju också norsk) och gör en riktig bil av detta så har SAAB en liten miljövänlig bil..sen fattas bara en kupé (Aero X).

    Norge..skicka hit oljepengarna bara så ger vi er en fin bilfabrik/märke åter....

  • #4 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Kejsar Nero Postat: 2009-06-15 20:50

    Ingen premiumbil utan bakhjulsdrift/4wd. Detta måste bli standard innan det går att ta bra betalt.

  • #5 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Arne Postat: 2009-06-15 21:15

    Det enda som gäller att kopiera en vinnare. Kopiera Toyota, det enda märket som egentligen behövs.

    Dock mycket tveksam till att dom lyckas, speciellt med nuvarande överproduktion i världen. En Toyota borde egentligen räcka till alla bilägare i världen så något annat märke behövs faktiskt ej.

  • #6 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Alexander Postat: 2009-06-15 21:29

    komm på, det vore kul om Saab gjorde en serie som BMWs M, Audis S och RS, och Mercedes AMG.. typ kalla deom för SPC eller nåt

    SPC 9-5 3,6V6

  • #7 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Gillis Postat: 2009-06-15 22:01

    Vet inte om jag har någon patentlösning direkt men rent känslomässigt tycker jag att affären är rätt spännande. Allt snack om produktionsvolymer över 130.000 tror jag man kan glömma. Det finns alldeles för många bra Koreaner/Kineser/Japaner för att man ska klara volym. Det man borde satsa på är det som SAAB trots de senaste åren lyckets bevara ganska bra internationellt är sin egna lite udda intellektuella och sportiga profil. Bonn folk kommer alltid att välja volvo så det är ingen idé att konkurrera med dem. Mercedes dominerar i gubbklassen, BMW bland "stekarna". Nää, de bör satsa lite mer i Audis nisch men inte med så utslätad design utan med mer innovativ som cabb och Aero X prototyperna. Men tumma gärna lite på överkvaliteten för att hålla ner priset till rimliga nivåer så man kan hålla relativt snål produktionsapparat med rimliga marginaler på produkterna. En gammal sanning är att det kostar lika mycket att prooducera en ful bil som en snygg, så varför göra den fula!

    Just my 10cents worth ;-)

  • #8 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Simon Bjurling Postat: 2009-06-15 22:38

    Jag vill absolut ha en sportig plåtcab från Saab, men Aero X är ju inte precis realistisk med sin tak/dörr-lösning - bild finns här:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3
    4/SAAB_AERO_X_open.jpg

    Men en mer konventionell lösning skulle vara att få taket att glida bakåt ner i bakluckan, genom att göra att bakluckan sitter "i en större" lucka som öppnas åt andra hållet, så taket kan glida ned. Jag har gjort två ruttna illustrationer som visar taket uppe och nere.
    Ni kan se att man inte skulle vara ute i fria luften lika mycket som i klassiska cabbar, men med rätt inredning tror jag man skulle få känslan av att sitta i ett flygplan utan huv. Bilder:
    http://i22.photobucket.com/albums/b341/zetruz/saa
    baeroxcabriolet2.jpg

    http://i22.photobucket.com/albums/b341/zetruz/saa
    baeroxcabriolet1.jpg


    Vad Saab FÖRST behöver är dock en stabil grund att bygga på, i form av nya 9-3 och 9-5.

  • #9 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    james Postat: 2009-06-15 22:40

    aero-x ,9-3x(concept),9x , 9-5 och 9-x air production nu!

  • #10 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    WK Postat: 2009-06-16 08:50

    Håller med "Gillis".
    En Audi köper ju både rika personer och mer medel-Svensson.
    Sen vill jag se mer av alla snygga conceptbilar de visat upp. Får de ut bilar som liknar dem så kommer det gå bättre för Saab.
    Snälla, ge oss en Aero X (eller varför inte en ny Sonett), en 9-1 och en ny 9-3.

  • #11 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Wilke Postat: 2009-06-16 10:47

    För att Saab skall överleva måste de tänka nytt. Tänk buzzword typ; sport säkerhet osv, men även non-buzzword dvs vilka ord man inte skall indifiera Saab med, kanske praktisk, en-bil-för-alla, frilufsliv osv. Utifrån detta arbete gäller det att komma fram till en vision som definieras aktivitet mer än bil, exempelvis rally (för att knyta an till (alltför?)gamla tider). Nichningen mot rallyjärn, som ett europeiskt Subaru/Mitsubishi, för att ta vara på Koeniggseggs varumärke.

  • #12 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Snowman Postat: 2009-06-16 10:51

    det första man ska göra är att ta reda på varför dom som inte köper Saab, inte gör det. Som det har varit hittils så har Saab tyvärr bara varit en entusiastbil. VARFÖR???

  • #13 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Fredrik Postat: 2009-06-16 11:09

    Flytta produktionen av Koenigsegg från Ängelholm till Trollhättan i exklusiva produktionslokaler. Bredda utbudet av Koenigsegg att konkurrera med Ferrari och Porsche runt F430/599 klassen. Kanske bygga 2000 bilar per år av dessa. Fokusera marknaden till Asien och mellanöstern. Förstärka Saabs varumärke där som diskreta biopower lyxsedaner, med flygplansarv. Bygg även tjänstebilsfavorit som säljer 50.000 ex i norra Europa.

  • #14 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Sune Postat: 2009-06-16 11:09

    "Som det har varit hittils så har Saab tyvärr bara varit en entusiastbil. VARFÖR??? "

    Vad är det egentligen en Saab-bil erbjuder som inte går att få hos andra bilar? När man letar lite finner man att Saab inte har någonting som inte kan fås hos ett annat märke, så varför ens köpa en Saab om den inte tillför något speciellt?

    Varför den är entusiastbil...? Jo, entusiaster är just sådana människor som kan acceptera lite skavanker och en produkt som inte håller måttet just för att de är entusiaster...

  • #15 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Erik Postat: 2009-06-16 11:42

    Det jag helst skulle vilja se är att SAAB tillsammans med Koenigsegg nu tar och sätter alla de konceptbilar som visats på senare år i produktion, alltså 9-1, 9-X cabben, Aero X (absolut!) samt även 9-9, även om den är lägre ner på prioriteringen.

    Utöver det borde de gnugga sina grå och verkligen bli pionjärer igen, och inte vara rädda för att pröva nya lösningar samt ta vara på "flygplansarvet".

    Jag tror att detta är möjligt. Jag hyser faktiskt ett hopp för SAAB under dess nya ledning.

  • #16 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Janne Postat: 2009-06-16 11:47

    Har läst en hel del åsikter om att Koenigsegg går in som ägare och de flesta åsikter har varit negativa. Många tvivlar på att det finns kunskap till att bedriva stordrift. Jag tror personligen inte skalan av produktion är något som inte kan hanteras. Vinsten för SAAb är att Koenigsegg kan bygga nischbilar och förhoppningsvis är dom snabba i vändningarna och har den intiution som krävs för att hänga med inom teknik, miljö och kundönskemål. SAAB har aldrig varit en stor biltillverkare och det lär nog dröja innan det vuxit till sig igen. Det är svårt att konkurrera med de bästa tyskarna och japanerna, men om SAAB kan återerövrar sina forna kunder som uppskattade bilar med egna och udda lösningar/innovationer och personlighet, så ser det just ut för SAAB. Våga och vinn!

  • #17 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Lennart Brick Postat: 2009-06-16 11:53

    Bort med tråkig design. Ny sådan med nya innovationer blir garanti för uppsving.

  • #18 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Ronny Postat: 2009-06-16 12:32

    Personligen har jag inte gillat saab pga deras 14 åriga produktionscykel på 9-5an. Att någon köpte den under 2000 - talet!
    Men det mesta handlar ju om pengar och vem som håller i rodret. Hoppas verkligen Koenigsegg ger lite liv, lite riv, lite GO i SAAB nu. Eller mycket!

    Och inte minst, börja tävla med bilarna!
    (och se till att vinna)

  • #19 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Doggy Postat: 2009-06-16 15:32

    Saab Automobile har en närmast omöjlig sits. De behöver bättra på sin försäljning ordentligt och då måste de egentligen bli mer mainstream. Och bara lagom "saabish". Eller udda. Men blir bilarna mer mainstream – som under GM-eran – sviker märkets trogna och allt mer ålderstigna köpare. Och ska Saab Automobile återigen bygga bilar som är mer "quirky" kommer de redan frälsta att jubla och byta in sina gamla 9-5 och 9-3, medan potentiella kunder skakar på huvudet och väljer säkra kort som Audi, Lexus, Volvo och BMW.

    Dessutom kommer de senaste månadernas turbulens angående Saab Automobiles framtida ägare att fortsätta slå hårt mot försäljningen. Bilköpare är inte dumma, de har inte lust att bränna stålar på produkter från en tillverkare som länge balanserat på konkursens rand. Kinderegg Group är ett okänt företag med okända kvaliteter. De anonyma miljardärerna som sägs finnas bakom kan lika gärna kan vara borta ur bilden om några månader. Då hade Fiat varit ett klart bättre val – med dem i ryggen hade Saab Automobile snabbt kunnat få snurr på försäljningen igen.

    Vi kan glömma att Saab Automobile i närtid orkar presentera bilar som är revolutionerande. En ny 9-5 väntar och lär bli en helt okej bil, men inte mer än så. 9-4X verkar bli en småtörstig halvstor SUV med en design som känns halvgammal redan i konceptform. Lär inte sälja i några större mängder –  om inte ekonomin i USA lyfter dramatiskt. 9-3 ska faceliftas igen, men ersättaren är minst tre år bort, förmodligen fyra år. Då kommer dagens 9-3 att vara urgammal jämfört med konkurrenterna och försäljningen lär bli försumbar. Och en 9-1 finns på ritbordet, men lär dröja minst lika länge.

    Tills vidare måste Saab Automobiles nya ägare satsa på smart och billig marknadsföring på nätet, att lyfta kvaliteten till Lexus nivå, att erbjuda bra priser och garantier ingen annan kommer i närheten av. Bara på det sättet kan man bygga upp förtroendet hos köparna igen. Om det räcker för att skapa vinster…? Ytterst, ytterst tveksamt. Jag är inte ett dugg förvånad om Saab Automobile om ett par år åter är nära konkurs. Så tuff är bilmarknaden.

  • #20 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Anders Postat: 2009-06-16 15:55

    En snabb och i sammanhanget billig åtgärd vore att genast kasta ut gripen och återta den gamla loggan med vingar och två propellrar. Den innehåller oändligt mycket mer identitet att bygga varumärke på. Obegripligt att den togs bort en gång i tiden.

  • #21 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Dalle Postat: 2009-06-16 17:09

    Titta på bilden i artikeln på en Koeniggsegg... Vindrutan ser väldigt typiskt saabisk ut enligt min mening...

    Så låt Saab använda sig av sitt eget och K-eggs kunnande och bygg en ny Sonett, gärna med drag av Aero X, låg vikt och en liten men stark turbomotor... Biopower eller Hybrid för att bibehålla miljötänket.

    Om inte annat så för att en sådan bil skulle kunna visa på att man inte tänker dö sotdöden och att det faktiskt finns vinster att göra mellan bolagen.

  • #22 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    skedshultarn Postat: 2009-06-16 20:25

    Mycket positivt.Fortsätt att tuffa till 93:an.En toppenbil,på 4 år har jag bara bytt eb bricka på säkerhetsbälte.Mycket soppasnål c:a 0.60 blandad körning Satsa oxå på små varubilar ser att posten köper FIAT helt sjukt gör en SAAb åt dom iställetåäö

  • #23 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Jacob Postat: 2009-06-16 20:49

    Något som jag skulle vilja se är en småbil. Varför inte en modern retroversion av V4an? En liten, billig och snål bil med en massa karaktär. MINI, Fiat 500 och VW Beatle kan ju inte riktigt klassas som fiaskon direkt.
    Och en sonett så klart.

  • #24 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Gizmo Postat: 2009-06-17 08:40

    Även om man tar hänsyn till att det finns investerare bakom Koenigsegg och fast man vill att Saab skall överleva, är det trots det viktigt att förbli realistisk. Saab har dragits med förluster i evigheter, och Koenigsegg som trots sin förmåga att skapa en media hype, har kroniska likviditetsproblem. I vilken annan bransch skulle ett företag få fortsätta, hur än patriotisk man är? Förmår man inte att fa lönsamhet, eller att tillverka bilar som folk vill köpa, bör man ifrågasätta företagets existensberättigande som biltillverkare.

  • #25 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Jan-Erik Wannerdt Postat: 2009-06-17 10:54

    Satsa på komfort och bränslesnålhet kombinerat med extremt bra acceleration i det intressanta fartspannet dvs. 70 km/tim - 130 km/tim

  • #26 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Frank Postat: 2009-06-17 12:54

    Av de bilder som hittils publicerats på Saab 9-5 visar att Saab ligger helt rätt. Spännande bilar med häftiga förarmiljöer. Efter separationen från GM, är Saab fri att välja underleverantörer och att fritt utveckla ny teknik. Äntligen blir det dags för innovationer igen!

    Saab gjorde en yttre facelift på 9-5 som jag tycker är mycket tilltalande. Gör också en intern facelift baserad på den nya cockpit-designen och sälj den fram till nya 9-5 lanseras. Jag är övertygad om att den kommer sälja även en bit in på 2010 parallellt med nya 9-5. Gör några special editions av den utgående 9-5 med extra utrustning, designade särdrag och extra motorstyrka.

    Se till att snabbt lansera 9-5 och 9-4X. Stora bilar med starka, men miljövänliga (BioPower) motorer – såväl sportiga diesel- som bensin/etanolmotorer. Nya generationens 9-3/9-3X/9-3 cabriolet bör lanseras även med fullhybridlösning. En 9-4 bör byggas baserad på 9-4X.

    Köp upp Pininfarinas andel av Uddevalla-fabriken och starta ett samarbete med Volvo PV om en sportbilsdivision med ett exklusivt kundcenter. I Uddevalla skulle Saab bygga ett begränsat antal Aero-X (1500 exemplar per år) för exklusivitetens skull med kolfiber/aluminium och V6 diesel/V6 bensinmotor med hybridteknik. En ny Saab Sonett i lättviktsmaterial och miljövänliga men kraftfulla motoralternativ samt nya 9-3 Cabriolet. Här byggs även lämpligtvis Koenigsegg Quant. I Kundcentret skulle kunder tas emot dels för att beställa sina bilar, men även för leverans. Även ett besöks- och informationsdel bör finnas för besökare.

    Dessutom vore det lämpligt att inkorporera Think i den nya koncernen och satsa på Think Ox och en snyggare Think City - både som rena elbilar och som plug-in hybrider där bensin- eller dieselmotorn stöttar de fyra elmotorerna i hjulen.

    Saab behöver fort få ut många bilmodeller för att öka sin marknadsandel. En 9-1/9-1X/9-1 Cab i Polo-klassen och en 9-2/9-2X i Golf-klassen är nödvändiga, och en stor 9-9/9-9X lyxbil att konkurrera med Lexus/Audi/BMWs lyxigaste. 9-9 och 9-9X förenar innovativa lösningar med lyx och sportighet med en vidareutvecklad (Saab-ifierad) V6 diesel från VM Motori. En 9-8 minivan och en 9-7 stor SUV kompletterar programmet. Saab bör utveckla egna motorer i samarbete med GM Powertrain Europe, där bland annat Saabs SVT-koncept bör ingå med stopp/start-teknik, bromskraftåtervinning, solceller i taket och lättviktslösningar. Den solcellsteknik som utvecklas genom Koenigsegg Quant bör utvecklas att bli kommersiellt användbar i Saabs modellutbud.

    Det är även lämpligt att genom samarbeten bygga de bilar som säljs på nordamerikanska marknaden i en etablerad, men lågutnyttjad fabrik i USA/Mexico eller Kanada, samt att göra detsamma med en samarbetspartner i Kina för den asiatiska marknaden.

    Satsa på ett större Saab Trolltown Visitor Center med ett brand experience center, upplevelser relaterade till fordonsindustrin generellt och Saab och dess underleverantörer specifikt, satsa på nöjen och utbildning, lägg Saab-museet där tillsammans med ett innovationscenter där uppfinnare och små entreprenörer kan mellanlanda med produktidéer som kan söka sig vidare till bilarna, ett konferens- och utvecklingscentrum med restauranger och caféer likt IKEA:s koncept, en Saab-shop där alla produkter som finns att köpa från Elk Parts, Saab Expressions, Hirsch och produkter från Koenigsegg och det nya Saab samt Think saluförs. Rätt utfört kan även ett sådant upplevelse- och utbildningscenter bringa inkomst att stötta bilproduktionen med.

    Det blåser mycket i Trollhättan, och antagligen även i Uddevalla. Utnyttja det genom att investera i den nya typen av vertikala vindkraftverk, men även solceller, och bekosta en stor del av fabrikernas driftskostnader. Byt ut alla lampor mot LED och sänk kostnaderna ytterligare. Ta tillvara luftfuktigheten och vattnet i produktionen.

    Satsa på att saluföra bilarna i köpcentrum, på flygplatser och tågstationer samt större säsongsbetonade turistställen som Sälen, Marstrand, Sandhamn. Se till att det finns bilar av alla modeller med ett större motoralternativ för kunder/gäster att provköra. Öka samarbetet med återförsäljarna och se till att försäljningsanläggningarna blir sevärdheter i sig. Barnpassning och ordentliga utrymmen för barnfamiljer, se till att underhålla tonåringarna - allt för att hålla besökarna kvar och nöjda. Ha en restaurang och ett cafe med en barista. Bjud på en erfarenhet.

  • #27 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    StigRoger Postat: 2009-06-17 21:34

    Frank är verkligen innovativ !
    Ta hans bästa förslag och sparka igång en aggressiv marknadsföring, typ Hästens sängar, och bygg en ny Sonett
    med modellnamnet SAAB Koenigsegg och som ska konkur-
    rera med bl.a. Mazda Miata !

  • #28 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    J Postat: 2009-06-19 21:53

    Satsar man på utveckling av en nischbil i porcheklass nu så kommer man att ligga helt rätt till nästa högkonjunktur och desutom kunna utnyttja kopplingarna till stridsflygplan och supersportbilar maximalt. Detta skulle lyfta hela märket, även om just dessa bilar inte skulle ge någon stor volymökning.

  • #29 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Tim Postat: 2009-06-19 21:56

    saab ta bort ikonen sätt ditt koniegeggs kommer bli suce sälj bilarna som bmw,audi,mercedes kommer bli en stor konkuränt lyx,still,pampig,mjuka linjer,grilen,kvalite

  • #30 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    HåkanS Postat: 2009-06-20 10:12

    Håller delvis med Jacob. En retromodell med utgångspunkt i gammla 96an skulle vara perfekt. Dock kan en sådan inte bli billig. Bättre då att lägga den i samma segment som Mini och Fiat 500, d.v.s. liten och lyxig. Sådant kan man ta bra betalt för. Det gör nyss nämnda tillverkare. Med rätt lansering skulle SAAB kunna dra in pengar på en liten bil. Om den är tillräckligt annorlunda och retro....

  • #31 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Tobias Postat: 2009-06-20 10:26

    Man kan se som jag att saab anngagerar..
    Det är mig förvånat att man har så fina konceptbilar.
    Man borde vara snabba nu att sätta två av dessa konceptbilar i prodution..
    jag rtor suget är enormt jag som många faller för desingnen.
    gud vad dom är vakra..
    har själv nu två nya saab på gårdenhämtade dom i går en 9,3 o 9,5 men kommer saab att utveckla en sportbil saab aero x eller 9,1 ska jag köpa en sån på en gång..
    Jag vet att man ska nica sig men det går med en liten saab med .
    kolla vad porshe ska göra nu en liten bil på utvecklingstadiet..
    Men helt klart är att saab ska tillbaka till rötterna.
    Dom ligger på flygsidan det är ett bra sätt att nicha sig
    könisig bilar dom flyger ju redan fram..
    hoppas dom hittar rätt för kunder finns..

  • #32 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    x Postat: 2009-06-20 10:44

    SAAB borde satsa på att bli bilvärldens Mac. Mac har inte nödvändigtvis de bästa specifikationerna men folk köper dem ändå (och betalar premiumpriser) eftersom de är annorlunda och innovativa samt inte minst snygga!

  • #33 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    TomTom Postat: 2009-06-20 12:29

    Saab har alltid velat vara speciella, inte volym utan annerlunda, då är det klart att man går under.
    Titta på de märkena som är störst Toyota, WV tex bygger tråkiga funktiunella bilar som folk lägger en massa pengar på. Sedan kan man naturligtvis ta fram en och annan "Pimp my ride" bil för kul.
    Vill man tjäna pengar vilket SAAB behöver så får man väl köra ett fungerande koncept och inte, "Vi vill vara annerlunda så ingen köper oss!".

  • #34 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Emo Postat: 2009-06-20 12:34

    Håller med Tim. Byt emblemet till Koeningsegg så kommer bilarna ordentligt!
    Då köper tom jag en :D

  • #35 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    fritte Postat: 2009-06-20 16:01

    Saab var från början, i likhet med VW-bubblan och Citroën 2CV, en billig folkbil för bönder och fattiglappar. Anledningen till att märket marginaliserats är att man försöker leka premium i BMW- och Audi-klass när man inte är det. Ingen skulle köpa en premium-Skoda, en premium-Opel eller en premium-Fiat, och ingen utanför Sverige accepterar en premium-Saab. Kunderna genomskådar tafatta försök att göra adel av borgare och bönder.

    Saab behöver inte bli en billig sunkbil för den skull, men man ska lägga sig på Volkswagen-nivå snarare än Audinivå. Det ska finnas en 9-1 i Golfklassen och den ska ligga som Golf prismässigt, inte som Audi A3 eller BMW 1-serien (naturligtvis kan det även finnas en dyr prestandaversion i stil med Golf GTI och R32).

    I övrigt håller jag med om kommentaren Saab = Mac och hoppas att Koenigsegg kan bli Saabs svar på Steve Jobs.

  • #36 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Markus Postat: 2009-06-20 17:21

    Det stora felet GM gjorde med Saab var att göra det till en halvljummen normalbil. Men det är totalt fel! Det är totalt emot Saabs gener.

    Några tips jag tror kan lyfta Saab:
    1. Byt till en logotyp som anknyter till flyggenerena. Det är väldigt belastande för Saab att ha en logotyp som inte låter sig förklaras i företagets historia.

    2. En Saab ska inte vara lagom. Anledningen till att Saab är en entusiastbil finns på den tiden Saab var speciella. Gick sin egen väg. Antingen ansåg man folket i Trollhättan vara rubbade eller genier. Alltså, var egensinniga!

    3. Ett par tips på var man kan gå (mer eller mindre) sin egen väg:
    -Sparsmakad instrumentpanel som inte överinformerar föraren. Allt fler bilar har en massa varningsfunktioner man som förare tröttnar på efter 10 mil. Strunta i dem och tala om varför. Och håll kvar vid Night Panel.
    - Konstruera bilen för nordiska förhållanden. Inte för att så många av förarna kommer att köra i dem som att skicka signalen att man är stolt över sitt ursprung. Alltså bra vinteregenskaper, bra vid mörkerkörning och bra rostskydd, för att nämna några exempel.
    - Saab var de första att få en personbilsturbo att bli vettigt körbar (men de var inte först med turbo på personbilar). Förvalta det arvet. I mitten på 90-talet hade en Saab 900 Turbo bättre omkörningsacceleration än en Ferrari (0-100 var däremot Ferrarin naturligtvis långt snabbare!). Gå bak dit, och visa gärna upp det på någon typ av event eller så!
    - Saab har ett förflutet som bruksbilar snarare än lyxbilar. Cross-Overs med kluriga och praktiska detaljlösningar bör vara en nisch Saab ska titta närmare på (och gå gärna lite längre än med 9-3x).

    Återigen med tanke på det nordiska arvet som man inte ska försöka dölja: Om man ska tävla, vilket man gärna ska: Gör det i Rally, inte på bana!

    Sedan måste Saab få fram mindre bilar än dagens.

  • #37 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    IQ Postat: 2009-06-20 17:21

    Satsa på 2-takt eller Wankel, om SAAB vill överleva !

  • #38 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Realist Postat: 2009-06-20 17:28

    Hur Koenigsegg ska forma Saab? Tja vad sägs om att stycka företaget i mindre delar, sälja de delar som någon är villig att betala för och låta de delar som aldrig någonsin kan bli lönsamma (läs: bilproduktionen) gå i graven.
    Fast den idén har de väl redan kommit på själva. De kan ju inte vara helt bakom flötet.

  • #39 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Johan Postat: 2009-06-20 18:23

    Min nästa bil kommer att bli en Koenigsegg Saab i golfklassen en praktisk men sportig bil. Jag ser fram emot nästa 9-3 eller 9-2 iaf en lite mindre bil än dom som finns nu. Men denna artikel är väl knappast relevant för inget är väl klart om ny ägare??

  • #40 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Lougi Postat: 2009-06-20 21:01

    Det är klart att man måste ändra produktion, kvalitet m.m. för man måste väl ha som mål att gå med vinst. Från Saab sett säger man ju, att man måste bli räddade för att man har tre nya modeller på gång och att det är dumt att slänga alla investeringar i sjön och det kan jag hålla med om. Men tänk på att man har ju tagit fram både 9-5, 9-3 och försökt med 9-2 som man kan betrakta som plagiat av subaru och ändå inte gått med vinst. Vad säger att man har gjort en så mycket bättre bil nu så att köparna kommer i stora mängder.

    Tips 1: Kalla inte bilarna premium om man inte når dit.

    2: Våga ta chanser med ny teknik. Varför inte sammarbeta med någon från tuningbranchen ex) BSR. Då skulle man ha haft en etanol som går på halvlitern.

    3: Ha inte bilarna i produktion så länge, det sinkar bara andrahandsvärdet. Dåligt andrahansvärde = dyrt ägande. För men vill köpa en ny bil som är tio år gammal. 9-5:an var enligt mitt tycke en ganska modern och fin bil när den kom och blev väl bara bättre med en facelift men där skulle man sen ha bytt modell.

    4: Och för Saabfreaken så kom med någon prestandamodell i begränsad upplaga som anknyter till koenigsegg och sitt ursprung.

    Till slut mina drömsaabar:
    -98 9000 aero som är fullutrustad.
    -91 9000 aero
    -00 9-3 viggen

  • #41 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Markus Postat: 2009-06-21 10:18

    Vad gäller det första du skrev. Skillnaden idag jämfört med för några år sedan när man både hade 9-2 och 9-7 var att båda dessa var inte Saabar. Det var Subaru Impreza respektive Chevrolet TrailBlazer man bytt instrumentpanel och grill på.
    Sådana byggen håller ned produktionskostnaderna, men det bygger inte precis varumärken.
    Nya Saab 9-5 är en egen bilmodell, även om grunden kommer från Opel Insignia.
    9-3x är en 9-3, även den Saab i grunden. Det mest osäkra av modellerna är egentligen 9-4, som jag inte vet lika mycket om.

    1. Jag skulle säga att de inte ska använda ordet premium alls! Det är liksom "paxat" av andra tillverkare. Sedan gäller det att inte journalisterna gör det istället!

    2. Att Etanolbilarna inte drar mindre beror på att de måste typgodkännas med bensin. En biopower måste alltså för närvarande göras snål med bensin och törstig med etanol för att bli godkänd som miljöbil! Rena snurren förstås. Men det är så det ser ut.

    3. Bra andrahandsvärde får man genom att göra grejer som håller länge. Varför har t.ex. BMW så högt andrahandsvärde. För att de uppdaterar bilarna ofta? Sällan. För att även en 5-10 år gammal BMW betraktas som en jäkligt bra bil.
    Om man med ständiga uppdateringar sprider ryktet att den gamla bilen var dålig lär uppdateringarna knappast gynna andrahandsvärdet. Uppdateringar som försämrat bilen har däremot Saab ägnat sig åt, sådant bör de låta bli!
    Vad man gör åt journalister som kommer med ironiska kommentrarer om antikrundan för en beprövad modell vet jag däremot inte...

    4. Prestandamodell tillsammans med Koenigsegg? Ja tack!

    Låt mig slutligen säga att jag har inte samma favoriter som du genom Saabåren, men sådant är ju en smakfråga.

  • #42 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    canis pecus Postat: 2009-06-22 12:46

    Se till att få del av Chevrolet Volt / Opel Ampera - Saab Watt = spänning & styrka = effekt (slogan?).

    Dela upp i tre sektioner:
    Lyx = Koeningsegg
    Premium = Saab (höj kvalitet, minska serievolym)
    Folkbil = Populus (nytt namn, mindre, billigare - även i drift, medelhög kvalitet)
    Alla med helt egen särprägel och logotype. Inte ens de billiga behöver se ut som andra bilar. Alla kategorierna måste ha sportigare versioner. Kopiera gärna andras goda idéer när det går, men inte utseende.

  • #43 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Ed Postat: 2009-06-22 19:57

    SAABs instrumentpanel ser ut precis som på 80 talet. Den är tråkig och omodern. Jag ville köpa en ny 9-3 Aero för två år sedan. Men det ville jag bara tills jag ti såg inredningen. Släng ut den gamla och in med en som är helt ny! Behöver kanske inte vara som i Honda Civic (som jag kör till vardags och avgudar) men lite futurism skadar väll aldrig!

  • #44 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Lennart Postat: 2009-06-25 14:30

    Låt Koenigsegg och SAABs motortekniker tillsammans fila på befintliga motorer. Släpp en i var modellserie med tilläggsnamnet "Sport" Optimera chassie och växellåda och så lite diskreta karossförändringar. Just tillägget sport funkar ju på många språk och signalerar vad det handlar om.

  • #45 Re: Hur ska Koenigsegg forma Saab?
    Rc Postat: 2009-08-05 21:16

    En viktig sak som många verkar ha missat, som faktiskt kan vara mycket bra (å viktigt) för saabs framtid är att sträcka ut SAAB imagen i blickfånget. Tex, SAAB borde se till å hamna i Dator och TV spel så som Gran Turismo. Några olika källor säger tydligen att många bilar fått högre försäljning pågrund av att "folk" först spelat bilen i spelet, sedan bestämt sig, "en sådan ska jag ha" :)

    Jag läste nån gång i en intervju med Polyphonics (Grand Turismo spelets skapare) att SAAB hade varit tilltänkt men att Saab hade tydligen svarat att "Vara med i ett Dataspel? vi vill inte beblanda oss med leksaker för barn!", hur sant det är eller inte vet jag inte, men det gjorde mig iaf lite bestört?

    "Kidzen" som spelade GT1 och GT2 växte sedan upp, och gick iväg å köpte sig en Mazda MX5 eller en Subaru, som de rejsat arslet av sig på i GT, spel har juh trotts allt en stor plats i vardagen idag.

    Så! SAAB, ett litet tips. Hör av er till Polyphonic, de släpper strax GT5 ... än kanske det inte är för sent :)

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter