• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Audi A5 Sportback: Läcker

Audi A5 Sportback: Läcker

A5 Sportback är en ny biltyp för Audi men vi känner igen den som kombikupe. Liknar A5 Coupé men lite överraskar den.

Bild 375706

AKTERN är det som skiljer Sportback från den övriga A5-familjen. En korsning av A4 Avant och A5 Coupé - en karosstyp som vi brukar kalla sportkupe. KLICKA FÖR STOR.


Audi A5 Sportback kan enklast beskrivas som ett mellanting av en A4 kombi och A5 Coupé. Den har en kaross med kupélinjer men bak finns en stor baklucka som en kombi. Vi har sett konceptet hos Saab, men det tas nu upp av både BMW och Audi.

Faktum är att Audi själva refererar till en klassisk modell: Audi 100 Coupé S från tidigt 1970-tal.

A5 Sportback är längre än A5 Coupé och har större axelavstånd. Detta gör att utrymmet i bagage och baksäte överraskar vår reporter Nisse Svärd som rapporterar sina första intryck via mobiltelefon från Siena, strax söder om Florens.

Hela provkörningen kan du läsa i Auto Motor & Sport nummer 17, som utkommer den 10 augusti.

VILKET ÄR DITT FÖRSTA INTRYCK?
- Mitt första intryck är att det är vansinnigt varmt här. Just nu är det 39 grader i skuggan. Bilen? Ja, precis som en vanlig A5 så sitter linjerna där dom ska. Audi har lyckats få till det väldigt fint med de nya kombikupélinjerna. Den är låg och läcker.

Bild 375707

Referensbilen. Audi 100 Coupé från tidigt 70-tal.

VAD ÄR DET FÖR BILTYP EGENTLIGEN?
- Vi kan kalla den för kombikupé. I Audis egna texter står det lite halvkrystat om en "ny form av fyrdörrars kupé". Man refererar också flitigt till den första generationen av Audi 100 Coupé S. Vad som är nytt är kanske att det är en kombikupé i den här premiumklassen.

KAN DU SÄGA NÅGOT OM HUR DEN ÄR ATT KÖRA?
- Hittills har jag bara kört tio mil i en 2-liters dieselversion med 170 hästkrafter och manuell låda. Det är för övrigt den modell som till en början blir "instegsversion" när den kommer till Sverige. Körupplevelsen är annars precis som en vanlig Audi A5.

NÅGOT ANNAT NYTT MED BILEN?
- På förarplatsen finns inget nytt. Men det är längre bak som det händer saker. Det är en förlängd A5-platta och bagageutrymmet - 480 liter - är nästan lika stort som Avant A4.

ÄR DET NÅGOT SOM ÖVERRASKAR?
- Baksätet. Jag hade förväntat mig att kupéprofilen på vanligt manér skulle märkas, men det gör den inte. Delvis beror det på att Audi sänkt höjden på sittdynan i baksätet med 40 millimeter. Men man sitter fortfarande väldigt bra, överraskande bra och med god takhöjd, i baksätet.

NÅGOT DU UPPLEVT SOM NEGATIVT?
- Det är väl möjligen att baksätet är strikt fyrsitsigt. Det går inte att sitta fem, det finns inget femte säkerhetsbälte. Audi har väl velat göra den här modellen lite sexigare än en Avant.
Bild 375708

A5 Sportback är en förlängd version av A5. Detta har bland annat inneburit ett rejält bagageutrymme (480 liter). KLICKA FÖR STOR.


NÄR KOMMER DEN TILL SVERIGE?
- Försäljningen går igång i slutet av september. Eftersom Sverige är ett kombi- och halvkombiland så har Audi ganska stora förväntningar. Man räknar med att 50 procent av försäljningen blir på instegsmodellen, den 2-liters diesel med manuell låda som jag hittills kört. Senare kommer en ännu billigare version, en fyrcylindrig bensinare med 180 hästkrafter, utan quattro och automatlåda.

VAD KOMMER DEN ATT KOSTA?
- Jag har prislistan framför mig. Så här ser det ut med tre dieslar och två bensinmotorer:
• 2,0 TDI (170 hk/350 Nm) - 334 000 kronor (manuell, 2wd)
• 2,7 TDI (190 hk/400 Nm) - 364 000 kronor (manuell, 2wd)
• 3,0 V6 TDI (240 hk/500 Nm) - 445 000 kronor (S-tronic, quattro)
• 2,0 TFSI (211 hk/360 Nm) - 374 000 kronor (S-tronic, quattro)
• 3,2 FSI V6 (265 hk) - 443 000 kronor (S-tronic, quattro)
Senare kommer alltså en 2,0-bensinare med 180 hk - tvåhjulsdriven och manuellt växlad - som blir ny instegsmodell.
Bild 375709

Genom att förlänga karossen och sänka baksätets dynor har Audi lyckats skapa en kupé med rejält utrymme både för huvuden och bagage. KLICKA FÖR STOR.


Bild 375710

Baksätet (här S-line) är visserligen förvånansvärt rymligt - men också strikt tvåsitsigt. Det finns inte ens bälte för en femte passagerare. KLICKA FÖR STOR.


Bild 375711

A5 Sportback kommer till Sverige i slutet av september. Billigaste versionen (2,0 TDI med 170 hk) kommer att kosta 334 000 kronor. KLICKA FÖR STOR.


Bild 375712

480 liter bagage är vad som utlovas. KLICKA FÖR STOR.

Skriv kommentar

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Lasse Postat: 2009-07-23 18:31

    Fortfarande bara en billig kopia av Mercedes CLS som alltid kommer vara orginalet, "Vorsrung durch kopiering" av MB ännu en gång.......

  • #2 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Putte Postat: 2009-07-23 18:35

    Så vitt jag vet så fanns inte MB CLS i början på 1970 talet!
    Sedan så spelar de inte i samma storleksklass.

    CLS bygger på S klassen!

  • #3 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Jörgen Postat: 2009-07-23 18:40

    Saab fanns ju på 70-talet... Sen går det ju inte att jämföra en Audi & en Mercedes heller, inte ens i samma liga ! MB rostade & välte för 15-20 år sedan...

  • #4 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    MH Postat: 2009-07-23 19:24

    CLS (W219) är baserad på förra E-klass (W211).

  • #5 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Rutger Jönåker Postat: 2009-07-23 19:44

    Kul att kombi-kupé kommer tillbaka! Enligt mig den perfekta kombinationen av praktisk- och snygg bil! Man slipper dessutom ständigt smutsig bakruta, som i kombi. Bara fördelar! ;)

  • #6 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Tysken #2 Postat: 2009-07-23 20:04

    Vad tusan har CLS med saken att göra? CLS är en fyrdörrars sedan med karmlösa fönster. A5 Sportback är en kombikupé. Passat CC är en kopia på CLS-konceptet, med Subaru har kört detta koncept länge, låt vara med en knyck och inte en kontinuerlig avslutning.

  • #7 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Markus Postat: 2009-07-23 20:49

    Bilen ser ut att se ut som de flesta moderna Audi, dvs. helt okej.
    Stort bagageutrymme är aldrig fel.

    Men låga baksäten får mig att se rött med en gång! De bästa baksäten jag suttit i har varit så bra just på grund av att man sitter högt (och därmed får gott lårstöd). Dessutom är varje centimeter intressant.

    Att sänka baksätet med 40 mm kommer att kännas efter 5-10 mil i bilen, det kan jag lova!

    Att göra en snygg bil är inte så svårt. Att göra en praktisk bil är om möjligt ännu lättare.
    Att göra en bil som är bägge och är en annan femma, och där undrar jag om Audi lyckats!

  • #8 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Gäst Postat: 2009-07-23 21:08

    och den verkliga anfadern är väl 1974 års VW Passat 5-d kombikupé...

  • #9 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Micke Postat: 2009-07-23 21:38

    Eftersom A4 avant är lite präktig och sedanmodellen lite gubbig så passar denna perfekt. Lagom sportig och till ett okej pris. Skönt att vila ögonen på något trevligt efter att ha sett den dagen stora bedrövelse: Saab 95. Hade verkligen hoppats på att de skulle lyckas med den.

    /micke

  • #10 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Simon Postat: 2009-07-24 06:34

    Det är inte många bilar som har plats med 4 där bak, någon äldre amerikanare kanske. Så de lyckades de bra med:)
    Haha! vad tråkig jag är

  • #11 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    BJ Postat: 2009-07-24 07:56

    Bilen går redan att orderlägga from nu! En familjemedl. till mig har redan beställt och fått ordernummer.

    För övrigt gillar jag bilen skarpt!

    NISSE SVÄRD:
    Ja, bilen gar att beställa nu, men den kommer inte ut pa marknande förrän i slutet pa semptember.

  • #12 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Lars H Postat: 2009-07-24 08:25

    Om A5 coupé har en fortkortad A4:a bottenplatta och A5 Sportback har en förlängd A5 coupé bottenplatta , är den då lika med A4 bottenplattan?

  • #13 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Anders Postat: 2009-07-24 09:51

    Detta är väl ändå en kombikupeversion av Audi A4? En coupé kan ALDRIG ha 4 dörrar. Därmed är inte heller Mercedes CLS eller Passat CC några coupéer. De är fortfarande sedaner (och det är inget fel med det).

  • #14 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Johansson 91 Postat: 2009-07-24 10:57

    -->Anders

    Det är mest rätt med beteckningen A5 Sportback då denna bil ser exakt likadan ut som A5 fram tills en bit efter A-stolpen. Men även aktern har klart större likheter med A5 än med A4 och därför är det mest logiskt att bilens namn blir A5 sporback och inte A4. För övrigt tycker jag A5 sportback är en av de klart snyggaste "standard-bilarna" som presenterats iår. Om inte DEN snyggaste.

  • #15 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    CZ Postat: 2009-07-24 12:28

    Varför blir en hatchback automatiskt snyggare?

    Jag hade hellre sett en fastback, då hade det kunnat bli en cool bil!

  • #16 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    RK Postat: 2009-07-24 12:37

    Att Audi använder A5 som namn är nog mer för att ge modellerna en imagehöjare, A4 coupe eller A4 sportback hade inte fått lika många att höja blicken.

  • #17 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Tuffe Uffe Postat: 2009-07-26 11:57

    Den ser ut som en dålig kopia av Mitsubishi Galant från 1994. Varför gnäller ni motorjournalister aldrig på Audis gamla designstil. Kan sätta en rund summa på att instrumenteringen fortfaranade andas 80-tal(som i alla Audi) och att intrumentbelysningen är oergonomiskt röd.

  • #18 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Nicke Postat: 2009-07-26 13:11

    "Gammal design
    Den ser ut som en dålig kopia av Mitsubishi Galant från 1994."

    Tullat på träspriten?
    Visst båda har en lutande baklucka och ett plåtveck i nederkanten på dörrarna men där slutar likheterna.

    http://liveimages.carsales.com.au/duc/car/private
    /4450487.jpg?width=555


    http://liveimages.carsales.com.au/duc/car/private
    /4450554.jpg?width=555


    "Kan sätta en rund summa på att instrumenteringen fortfaranade andas 80-tal(som i alla Audi)"

    Syftar du på att man fortfarande använder sig av runda mätare eller hur tänker du?
    Det är nog dags för dig att kvittera ut en vit käpp...

    "intrumentbelysningen är oergonomiskt röd."

    Rött ljus förstör inte mörkerseendet lika mycket som annat ljus, men förmodligen har man valt den färgen för att det ska vara snyggt och snyggt är det, men det är ju iofs en smaksak.

  • #19 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Tim Postat: 2009-07-26 18:21

    Men är det bara jag eller finns inte A5 sportback redan... A4?
    Hitta på ngt kul istället audi!
    Och sen undrar jag om det bara är jag som tycker att Mb cls ser ut som en kackerlacka

  • #20 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Roger Skagerström Postat: 2009-07-26 19:28

    Jag ser inte riktigt sensationsvärdet i att Audi och BMW nu gör halvkombis. Saab, Mazda, Nissan, Toyota, Mitsubishi, Ford, Opel, Renault, Citroen - alla har de eller har haft halvkombibilar i produktion från mitten av åttiotalet fram till dags dato. Är väl snarare så att premiumtyskarna varit för fina för att inte göra nåt annat än sedaner och kombibilar. Men nu har de kommit på att om de gör det till en trend som DOM skapat så är det helt plötsligt det coolaste som hänt sedan pizza på burk.

    Skillnaden ligger väl mest i att tidigare nämnda bilar kan bli halvkombisar utan att förlora proportionerna. Tycker den här ser ut som hej kom o hjälp mig. Fronten passar inte ihop med baken på nåt vis. Och hjulbasen är oproportioneligt lång. Som vanligt på nya Audis. Enda någolunda lyckade bilen i den här soppan är väl X6. Den ser iallafall biffig ut.

  • #21 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Göran Postat: 2009-07-31 15:07

    Jo då, tur att Audi har fina underleverantörer som förser dem med ny teknik. Tror att det enda verktyget gossarna har på Audi är en kopieringsmaskin :)
    BTW har Audi GmbH inhandlat flera BMW 7or och ett antal MB S klass, så om någon e nyfiken på nya A8 kan man ju titta vad som finns på MB o BMW, där finns tekniken till ny A8.

  • #22 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Pelle Postat: 2009-07-31 15:17

    Det pratas i lyriska ordalag om Audis fantastiska byggkvalitet, inte minst när det gäller inredningen. Provade en A5 coupé igår, men blev inte imponerad. Högst ordinär Opel/Fordnivå! Billigt skinn på ratten, gnekiga paneler, plastiga ljud- och värmereglage, odistinkta tryckknappar utan den goa klickkänslan, degiga rattknappar, och världens absolut sämsta elspegelreglage! Synd, då det är ordentligt snyggt att titta på. Men min 5:a från München är på en helt annan nivå än 5:an från Ingolstadt när det gäller taktila upplevelser, för att inte tala om stolarna. Så det blev inget märkesbyte!

  • #23 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    GayNicke Postat: 2009-08-01 12:03

    Jag håller med. Audi körs av hillbillys och BMW körs av sofistikerade män.

  • #24 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Tuffe Uffe Postat: 2009-08-21 13:46

    Nej Nicke Lilltroll du har fel! Röd instrumentbelysning är inte alls bra i mörker och förstör faktiskt mörkerseendet nästan lika mycket som blått ljus. Det bästa är mjuka färger som grönt eller ljust orange. (men grönt är snyggast)

    Roligt skrivet i artikeln:
    "NÅGOT DU UPPLEVT SOM NEGATIVT?
    - Det är väl möjligen att baksätet är strikt FYRSITSIGT. Det går inte att sitta fem, det finns inget femte säkerhetsbälte. Audi har väl velat göra den här modellen lite sexigare än en Avant."

    Att gnälla på att man inte kan sitta fem bak är ju ganska extremt. Fyra i baksätet är ju närmast en sensation! (kan man verkligen sitta fem bak i en Avant???)Bra jobbat Audi! (Eller är det möjligen artikelförfattaren som glömt korrekturläsa sin text... ;)

  • #25 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Nicke Postat: 2009-08-22 10:53

    Nu sitter du och gissar igen.
    Om du hade gjort värnplikten så hade du lärt dig att rött ljus förstör mörkerseendet minst.

    Ibland kan orange ljus vara bättre för att man lättare ska se smådetaljer men det förstör mörkerseendet mer än det röda ljuset.


    ”Levereras med en uppfällbar röd lins för bättre mörkerseende. Du fäller lätt upp rödlinsen när du istället behöver vitt ljus.”

    http://www.recon.se/product_info.php?cPath=95&
    products_id=444&osCsid=40b4c6ea35e1ae17d4e6ceb
    e9f91b9b8


    ”Så här ser det ut på lekplats... förlåt operatörsplatsen när man kör Uniview. Rött ljus används för att inte förstöra mörkerseendet. Även Uniview kan köras i nattläge, med en opto-kemisk-ekologisk metod. Man hänger ett ark rött strålkastarfilter framför skärmen.”

    http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.233966/fly-me-
    to-the-moon-and-let-me-play-among-the-stars



    ”Mörkerseende gäller:
    Ögat är känsligare för kortvågigt blå-grönt ljus (använd gärna rött ljus i cockpit)”

    Sid 21
    http://www.krfk.se/utbildn/teori/hpl/hpl1.ppt

  • #26 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Tuffe Uffe Postat: 2009-08-28 09:39

    Förutom att du har fel angående färger i mörker så springer du vissa onämnda tilverkares ärenden när du för fram dina synpunkter. Var lite mer kritisk när du läser tillverkares reklamblad. Rött ÄR sämre i mörker än grönt!
    Varför har man annars grönt i cockpit på stridsflygplan. Man borde ju ha rött om det är som du påstår. Nej du! Du får göra om hemläxan...

  • #27 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Nicke Postat: 2009-08-28 15:18

    "så springer du vissa onämnda tilverkares ärenden när du för fram dina synpunkter. Var lite mer kritisk när du läser tillverkares reklamblad."

    Kom gärna med konkreta exempel. Du verkar mest vara irriterad för att någon synar dina lögner.

    Du skrev tidigare:
    "Kan sätta en rund summa på att instrumenteringen fortfaranade andas 80-tal(som i alla Audi)"

    Och jag frågade:
    ”Syftar du på att man fortfarande använder sig av runda mätare eller hur tänker du?”

    Har du något svar eller var det bara tomma ord liksom påståendet om att Audi A5 Sportback ser ut som en dålig kopia av Mitsubishi Galant från 1994?

  • #28 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Nicke Postat: 2009-08-28 15:41

    It affords a more natural visual environment within the aircraft, without degrading the color of objects. Blue-green cockpit lighting is used in aircraft in which night-vision devices are used because, unlike the human eye, these devices are not sensitive to light at that end of the visual spectrum. In addition, blue-green light is the easiest for accommodative focus and is seen by the rods more readily than any other color. It is not seen as blue-green, however, but only as light. However, the enemy can easily see a blue-green light, under scotopic conditions, in any position of his peripheral field, whereas a low intensity red light would be invisible unless viewed directly.

  • #29 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    x Postat: 2009-08-28 17:17

    x

  • #30 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Nicke Postat: 2009-08-28 17:27

    However, red cockpit lighting did create some near vision problems for the pre-presbyopic and presbyopic aviators.

  • #31 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Nicke Postat: 2009-08-28 18:07

    Det fungerade inte att posta hela svaret här.

    Länk till hela texten:

    http://img193.imageshack.us/img193/5130/cockpitil
    lumination.jpg

  • #32 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Carter Postat: 2009-09-07 16:39

    Baksätet är ju hemskt! Helt platt. Det ser ut att vara fruktansvärt obekvämt. Antagligen är det lika hårt som Audis(och då förstås också VW:s) framstolar brukar vara och osköna som tusan. Har man en stor mjuk bakdel passar det säkert bra men mitt beniga arsle vill ha en mjuk och skön stol att sitta på.

  • #33 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Fredrik Postat: 2009-09-08 16:55

    Som ren amatörpsykolog så kan jag konstatera följande:
    Denna "Tråd" kryllar av personer som aldrig kan erkänna att någon annan har en snygg bil.
    Nä, säger man. Den är skitful eller skitdålig. Man undviker helst att ens titta. Vill absolut inte visa någon tendens till nyfikenhet.
    Lite nyfiken är man dock, så man måste tjuvkika. Bäst är om man kan låtsas titta på något annat.
    Samtidigt börjar förnekelsen. Man tvingar sig själv att tycka att bilen är ful. Till slut är det sanning.

    Någon som känner igen sig?
    Trodde väl det. ;-)

    Eller råkade ni som inte tycker om Audi bara klicka på fel länk?

  • #34 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Fredrik Postat: 2009-09-08 16:58

    Gällande röd eller grön instrumentering så kan ni nog lägga ned funderingarna.
    Tror dels att det finns flera "sanningar". Tror också att biltillverkarna använder fakta som inte inhämtats från wikipedia el. dylikt.

  • #35 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    Matte Postat: 2009-09-18 14:00

    Saab har grönt ljus i cockpit, så det är väl bäst antar jag..

  • #36 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    TomTom Postat: 2009-09-21 17:45

    Rött eller grönt, rött eller grönt?
    Audi har väl vitt numera ;D

  • #37 Re: Audi A5 Sportback: Läcker
    audiaälskare Postat: 2009-10-15 10:33

    Fyfan vad jag ska köpa denna!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter