Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
"Äntligen" har Passaten fått soppatorsk - efter 195 mil. Seaten stoppade efter 158 mil. Volvon tog sig (nästan) till Nordkap! Och Nisse kom till Ungern - 162 mil med en 200-hästars automat-Merca! Nu är det bara hemresan kvar. SE PÅ KARTAN HUR LÅNGT DE KOM!
Här läser du några rapporter vad som hände efter målgång. Läs här!
Bilarna: Mercedes E-klass, VW Passat Bluemotion, Seat Exeo och Volvo V70 DRIVe.
Förarna: "Autobahnblyfoten" Thomas Berggren, sportbilsdyrkaren Fredrik Huldt, vår extremt metodiska testchef Mikael Johnsson och sommarvikarien som vi inte kan bli av med: Nisse Svärd - som gillar stil!
Se på kartan hur långt de tävlande kom!
Förarna om sina chanser samt lägesrapporter
Mikael Johnsson
Seat Exeo 2,0 TDI, 143 hk
5,5 l/100 km ECE-norm (blandad körning)
4,3 l/100 km ECE-norm (landsväg)
Bränsletank: 70 liter
Teoretisk körsträcka: 127,3 mil
Teoretisk körsträcka landsväg: 162,8 mil
"Jag har tittat på landsvägssiffran och då ligger jag på 163 mil! Men det är bra att starta från underläge. Jag ska köra snällt, metodiskt och smart! Några andra trix tänker jag inte avslöja. Tyvärr kan jag konstatera att det sitter onödigt breda vinterdäck på, 225 millimeter... Men bilen har gått 2.150 mil. Vart jag ska? Det avslöjar jag inte!"
LÄGESRAPPORT FRÅN MIKAEL
Klockan 16:00
Antal km till tom tank: 1.300. Medelhastighet: 84 km/h. Bränsleförbrukning 4,1 l/100km (0,2 l lägre än uppgiven bränsleförbrukning på landsväg.)
Mikael hade precis rapportera att han och Thomas inte följdes åt. Men några minuter senare stund kunde de hjälpas åt att ta bilder av varandra... Nåja, det finns ju inte så många vägar när man ska söderut.
Klockan 19:05
"Först vill jag säga att trots att det på kartan ser ut som att jag, Nisse och Thomas ligger på ett pärlband så kör vi inte ihop. Jag har inte ens sett någon av de andra.
Men det tuffar på och jag börjar närma mig Helsingborg. Jag har funderat lite på vilken väg jag ska köra, bron känns ju naturlig för en gammal malmöbo som jag. Betalningsluckan är det enda stoppet, så det hade inte blivit någon markant sänkning av snittfarten. Men Thomas har sagt att man förlorar fem mil på att ta bron. Nu har jag dubbelkollat, och det tycks stämma... Så även om det sänker snittfarten att ta båten har jag bestämt mig för att följa Thomas exempel, inte minst för att det passar bra med en bensträckare och lite mat. Det ska faktiskt bli skönt att gå ur bilen som jag har suttit i i 5,5 timmar efter däcktryckstoppet i Nyköpings Bro.
Snittförbrukningen tycks ha landat på 4.1 km/100 km. Snittfarten har ganska nyss hoppat upp till 86 km/h.
Sen kan jag berätta att Seat kom i grevens tid och klokt nog bytte ut de ovanligt breda däcken till standardmåttet - 205 mm."
Klockan 21:50
Mikael och Thomas beställde en tidtabell Rödby-Puttgarden av Michael Åhman via SMS. Insåg att de skulle missa med 10-12 minuter. Bestämde sig för att övernatta på hotell i mysiga Puttgarden...
Dag 2. Klockan 09:40
"Jag är i Lübeck, ja utanför förstås. Jag har inte köpt marsipan eller choklad i dag. Men jag gillar bakverk...
Jag har rullat sju mil idag, jag har fotat lite och installerat navigator och sedan hade det föga imponerande hotellet i Puttgarden kallt te-vatten. Där gick ju en stund. Hotell Dania vid terminalen kan jag inte rekommendera. Undvik det om du kan.
Nu möts jag av ösregn, vilket direkt drar upp rullmotståndet, märker jag. Så nu har jag svårt att komma ner till landsvägsnormen på 4,3 - det är omöjligt. Dessutom måste jag ha strömförbrukare som vindrutetorkare och fläkt på. I går provade jag att köra utan klimatanläggning, men det funkar inte i regn.
För att kompensera detta har jag tagit av mig skorna för att känna gaspedalen lite bättre. Om det inte är en jätteliten uppförsbacke låter jag hastigheten sjunka. Snitthastigheten för hela resan ligger på 81 km/h enligt fäddatorn, men 79 räcker enligt vår kalibrering.
Snittförbrukningen är 4,2 och range kvar är 65 mil. Eftersom jag kört 87 mil betyder det 152 mil totalt. Men jag tror att den är försiktig med range och jag tror att bilen kommer att rulla längre än så. Siktet är inställt på Luxemburg, men regnar det för mycket får jag sikta in mig på Nürburgring..."
Klockan 10.47
Inte bekvämt i "lastbilsfilen" när det är trefiligt. Det är skumpigare beläggning och med tre kilos tryck i däcken...
Vägarbeten och Stau-tendenser runt Hamburg, nästan 0 km/h! Bytte bort lastbilsfilen tillfälligt för att hålla farten uppe. Nu är jag strax söder om Hamburg. Oj, nu bromsar de igen! Vägarbete innebär att de vänstra filerna är smalare, men lika många trots arbeten, inte som här hemma där man tar bort filer och det korkar igen direkt.
Vid 79 mil - halv tank."
Klockan 13:05
"Det går bra, jag har ätit en dubbel whooper, på Burger King, plus sallad. För att kompensera snålkörandet... Men den såg mindre flottig ut än de schnitzlar jag stod och tittade på. Och så en dubbel espresso, så att jag ska vara alert.
Vädret har blivit lite bättre, men snustorrt är det inte, det duggar faktiskt lite.
På grund av vägarbete har jag tappat snittfart, den är nere på 80 och det är väl nära min gräns, om 79 är godkänd hastighet. Snittfarten i Tyskland är 78, så det är svårt att hålla farten här.
Ojdå, nu kommer ännu en varning för vägarbete!
Snittförbrukningen är 4,2, fortfarande.
Nu bryter det igenom lite sol, så nu åker solbrillerna på. Det är 10,2 grader, men i morse var det nere på nollan.
Range: bilen tror 47 mil till, jag har kört 107 mil, så det skulle bli 154 mil, en liten besvikelse, och faktiskt förvånande om det inte blir längre än så. Det intressanta riktmärket är att tanknålen stod på exakt hälften efter 79 mil, så det skulle bli 158 mil. Men jag har kört på 4,1 i dag, så det går bättre och bättre."
Klockan 15:03
"Min kameramobil har tyvärr gått sönder, så det blir inga fler MMS-bilder. Sorry! Men, det rullar ändå. Bilens automatik växlar mellan halvljusautomatk och "DRL-ljus" daytime running light, som ju är snålare. När det regnar tänds halvljusautomatiken.
Jag har cirka 10 mil till Köln. Jag har beslutat mig för att skippa Ringen, utan kör mot Luxemburg. Det som kan störa är väl att eftermiddagstrafiken snart börjar, just nu går det rätt bra.
Range: 33 mil. Körda mil: 123. Det betyder 156 mil totalt.
Snittet ligger på 4,2, så jag har inte lyckats pressa ner det.
Jag är ingen propp i trafiken, men för att hålla snittet uppe går jag ut i vänsterfil vid trafikarbeten, för att sedan gå in i högerfil när det är slut på vägarbetena. Folk kan nog undra lite. Men jag sätter en heder i att inte vara en dålig, osmidig trafikant.
Jag kör med 18 grader på fötterna och fläkten snurrar, med ecoknappen intryckt - vad det nu betyder? (Det betyder "AC av" reds anm)"
Klockan 17:15
"Nu går det dåligt. Thomas varnade för att det står still på A1, så jag vek av mot Düsseldorf. Det såg bra ut. Men nu står det still på avfarterna. Så jag vände och hamnade på A57, som jag tänkte att det bara var jag som skulle känna till... Men den blev snabbt fullt där också. Från den vägen ville navigatorn att jag skulle in till Köln centrum! Så den här omvägen blev för liten, jag tror att jag kommer att hamna i kö igen.
Det känns som att det är ett avgörande läge, tanklampan har börjat lysa.
Range: 12 mil. Snittförbrukningen på 4,2, ligger kvar. Aj, nu är snittfarten nere på 80 blankt, så nu måste jag kanske gasa på slutet.
Jag kunde ha stannat en stund, men då går tidsplanen ännu mer åt skogen. Jag har tänkt att vara i Malmö och provköra nya MB E-klass kombi på torsdag. Och dit är det flera mil...
Jag har kört 138 mil, så vi får se. Nästa gång jag ringer lär tanken vara tom..."
Klockan 20:10
"Den dör ju aldrig. Men helst inte nu... Det är räcken på båda sidor. När det blev streck på räckviddsmätaren drog jag ut på småvägar, och nu har jag hamnat på grusvägar. Jag står i en trafikdelargrej, och jag kan inte sticka ut på motorväg igen. Undrar vilket håll? Det har varit noll på "rangen" i sex-sju mil!
Jah har kört drygt 156 mil. Det springer rådjur på grusvägen. Ett tag körde jag runt, runt. Där rök både snittfart och förbrukning.
Vi får se!"
FÖRST ATT KÖRA STOPP - Klockan 21:01
Jag har 4,2 kilometer kvar till Luxemburg centrum. Men nu har den stannat. Tyvärr gjorde jag egna start och stopp vid några trafikljus och sedan kom den inte igång, så jag missade den här "dö-i-farten-känslan".
Det var inga problem att starta. Men jag stog mitt i en korsning, så jag slog på varningsblinkern.
Slutresutat: 158,18 mil. Snitthastighet 77 km/h. Snittförbrukning 4,3.
Ett tag var förbrukningen nere i 4,1. Men det blev lite rally och berg och dal...
Det var lite förvånande att jag kom nio mil från det att färddatorn sa att det var slut på soppa.
Hade jag inte kört in på småvägar hade jag klarat 160 mil.
Men att ta sig till Luxemburg på en tank är häftigt.
Nu ska jag käka och vända hemåt. Och tanka fullt!
Fredrik Huldt
Volvo V70 1,6 DRIVe, 109 hk
4,9 l/100 km ECE-norm (blandad körning)
4,3 l/100 km ECE-norm (landsväg)
Bränsletank: 70 liter
Teoretisk körsträcka: 142,9 mil
Teoretisk körsträcka landsväg: 162,8 mil
"Det är svårt att säga om jag kommer att vinna, men jag har ett beprövat starkt kort. Jag testade den i somras och den var extremt snål, bättre än vad den ska vara. Nu har jag fått tag på en inkörd kärra som jag håller på att skruva på extremt snåla vinterdäck på. Den passar ju också min superlena högerfot mycket bra. Om jag kommer att kunna hålla mig vaken? Det blir bara en stor kopp kaffe innan start, eftersom det är vätskedrivande. Sedan hoppas jag på att vädergudarna står mig bi, eftersom jag valt att köra norrut, jag gillar ju Norrland. Att jag slipper färjepassager är bra, och vinden ligger gynnsamt, 12 meter sydligt blåser det just nu. Men kanske kommer det gå lite tyngre eftersom luften kommer att vara kallare än på kontinenten. Det ska bli jädrigt kul att se om Volvon, som presterat bra i test, också kan leverera under press."
LÄGESRAPPORT FRÅN FREDRIK
Klockan 17:25. Snittförbrukning 3,4 l/100 km. Snitthastighet 85 km/h. 2.130 km till tom tank.
"Jag har nu 14 km kvar till Hudik och över 2.100 km kvar till tom tank. Det är helt sjukt."
Klockan 20:17. Seglar över Högakustenbron med siktet inställt på sömn i Umé. Räckvidden svajar lite upp och ner men står just nu på ofattbara 1.700 km. Svinkallt i bilen men har varmt kaffe från far & mor i Härnösand! :)
Klockan 22.23
Fredrik befinner sig just nu ett par mil från Umeå. Han kommer han att övernatta där, alltså i Umeå. Tankmätaren visar att bilen dragit en kvarts tank. Färddatorn att han har 170 mil kvar att köra. "Hjälp", skriker Fredrik...
Dag 2. Klockan 08:35
"Är du nyvaken? Det är jag. Jag satt och sov en stund... Nejdå, jag sitter i bilen ett par mil norr om Skellefteå. Vädret är bra, lite småmolnigt, fyra grader varmt, torrt. Det blåser åt rätt håll, men inte så mycket. Snitthastigheten är 82 km/h enligt färddatorn, men jag ska ligga på 84 km/h för att få riktig hastighet. Så jag måste nog börja gasa!
Snittförbrukningen ligger på 3,5 - som den legat hela vägen. Helt sjukt. Enligt datorn har jag strax över 90 mil kvar till Nordkap, och jag har snart kört 80 mil, det betyder 170 mil, cirka - till Nordkap.
Enligt färddatorn har jag en range på 116 mil, så toeretisk skulle jag kunna köra 196 mil på en tank. Alltså snudd på 200 mil på en tank!
Om nu bilens färddator har koll.
I Umeå i går hade jag förbrukat en kvarts tank.
Det här är en europasemester på två tankningar!
Vi hörs!"
Klockan 11:02
Räckvidden har precis tickat ner under 100 mil, förbrukningen ligger stadigt på 3,5 l/100 km. Blev just stoppad och fick blåsa. Orsak? Jag kör ju så långsamt! Humor. Trevliga poliser dock.
Klockan 11:46
Övertorneå. Första snön. 1 grad. Börjar bli satans kallt i bilen! Burr....
Klockan 12:23
"Nu korsar jag polcirkeln, räckvidd 82 mil"
Klockan 15:00
Cirka 60 mil kvar på Rangen, och är en bra bit norr om Pajala, med siktet inställt på Nordkap. Jag börjar dock oroa mig lite för var jag ska tanka när jag väl får motorstopp...
Klockan 16:10
Det går ganska bra, det är kallt som tusan i bilen, nollgradigt ute och ungefär lika kallt i bilen... Just nu står det 49 på rangen, det har ju varit vinterväglag de senaste 40 milen och då drar den lite mer. Det ska vara cirka 39 mil kvar till Nordkap så jag hoppas att jag klarar mig dit. Problemet är att jag är ju rätt långt bort från civilisationen, det var exempelvis 1,5 timme sedan jag såg en bil, det var en saltbil. Så jag är lite orolig för var jag ska tanka när jag kommer fram. Det ska tydligen finnas en mack där i närheten, men frågan är om den är kvällsöppen... Men jag har en app till min iPhone, Navigon, som fungerar kalas, utan den hade det här blivit trixigt.
OJ! Där såg jag en männisika! Haha!
Jag räknar med att vara där vid 21-tiden om allt går som jag hoppas, men det är rätt knivigt det här. När man tittar på datorn är det en sak att planera, men det är inte lika lätt i verkligheten, för det ska tydligen vara extremt dåliga vägar framöver och då kan ju plötsligt rangen halveras.
Klockan 18:17
Nu är det spännande! Vinterväg 100 procent, halt och läckert. Men jag måste hålla uppe snittet och det konstant på lagom sladd. 25 mil kvar och räckvidden varierar kring samma siffra. Herregud ...
Klockan 19:30
"Jag hade en extremt intensiv period under tio mil, då jag var tvungen att höja snittfarten - och det funkar inte alls i Norge....
Jag satte farthållaren på lägsta nivå, och körde fem-sex mil på konstant sladd! Jag körde på navigatorn, för helljus kunde jag inte lyxa med.
Status är tyvärr att jag blåste förbrukningen under de sista milen, jag har 15 mil kvar till Nordkap och soppa för 10 mil.
FEM mil kort!
Förbrukningen ligger på 3,6.
Lite synd på krokvägarna! Jag skulle haft en lite högre snittfart innan jag kom till Norge. Men det är lätt att vara efterklok.
Thompa har säkert spillt i 20 liter, det finns ingen som hatar att förlora som Thompa...
Och nu funderar jag på var jag hittar en öppen mack, en säng, om bilen ska starta, och...
Vi hörs!"
NUMMER TVÅ ATT KÖRA STOPP - Klockan 21:25
Mitt i en tunnel tog det stopp. Det bluddrade till och så kom signaler att det tog slut på soppa. Då vred jag av, jag ville inte utmana ödet. Jag har ingen längtan efter att bli fast här ute...
Det är ett fantastiskt månsken som lyser upp mellan fjordarna. Det är förmodligen vansinnigt vackert på dagtid. Vägarna är krokiga och fina och nu siktar jag på en Shellmack som ligger vid Nordkap, och det ska finnas ett hotell där ute. Så får vi se vad som händer. Huvudsaken att jag får sås. Lite trist att jag inte kom fram. Det hade ju varit trevligt.
Slutresultatet: 3,6 liter, 82 km/h och antal mil blev, ja, vad blev det? Jag ska kolla. Men cirka 170. Återkommer!
(Korrekta siffror är 168,5 mil, en snittförbrukning på 3,94 l/100 km och en snitthastighet på 79 km/h).
Det vore hemst kul att göra om det här, men kanske skulle jag sikta på värmen. Spänningsmomentet var extremt, det är inte alltid man åker ute i ödemarken. Men att ha ett "krig" med 100 mil kvar, hålla koll på allt och tävla, det är spännande!
För övrigt: Det är inte helt fel med helljus och värme i bilen, som jag har nu. Ganska bra grejer.
Hörs i morgon.
Thomas Berggren
VW Passat 2,0 TDI Bluemotion, 110 hk
4,9 l/100 km ECE-norm (blandad körning)
4,1 l/100 km ECE-norm (landsväg)
Bränsletank: 70 liter
Teoretisk körsträcka: 142,9 mil
Teoretisk körsträcka landsväg: 170,7 mil
"Självklart kommer jag att vinna. Snålaste bilen, nedförsbacke hela vägen dit jag ska, och jag är en rackare på att köra snålt. Jag körde min tjänstebil V70 D5 AWD på 0,47 mellan Mariestad och Göteborg. Och den här bilen väger 200 kilo mindre och har ingen fyrhjulsdrift.
Min Bluemotion kommer att göra de andra röda av avund. Största pärsen kommer att vara att köra snålt på Autobahn, men jag ska stålsätta mig."
LÄGESRAPPORT FRÅN THOMAS
Klockan: 15.35. Antal km till tom tank: 1910 (Observera att tankmätaren inte har rört sig.) "Jag är på E4:an i höjd med Brahus. Jag är lite fascinerad över hur fort alla kör. Jag är inte van vid att alla kör om mig... Haha!"
Klockan 16:49.
"Det börjar mörkna och jag passerar just nu en skylt där det står att jag har 197 km kvar till Helsingborg."
Klockan 20:20.
Thomas och Mikael Johnsson (på bilden) gör sällskap på båten över Fehmarn Bält. Där har dom för övrigt fantastiskt goda smörrebröd med rågbröd och dansk, krämig leverpastej. Smaklig spis, grabbar!
Nu fortsätter vi till Rödby, tar färjan till Tyskland och där kommer vi nog att dela på oss. Planen är att köra till 23-tiden och kvarta någonstans i norra Tyskland. Alternativet hade varit att sova i Köpenhamn, men då blir det så väldigt mycket körning imorgon.
Just nu står det 1.550 km kvar till tom tank, men jag tror att jag en 130 mil kvar att köra. Snittfarten fram till färjan i Helsingborg var 88 km/h, nu är den 85 km/h, så nu får jag köra upp mig lite. Jag har kört 61 mil och snittförbrukningen enligt färddatorn är 0,34 l/10 km, men nu har jag kraftig motvind så jag tror den kommer stiga till 0,35-0,36, kanske lite mer."
Klockan 21:33 - 101 km/h
Enda noteringen över 100 km/h hittills. Vi (redaktionen) är inte alldeles förvånade över att det var Blyfot Berggren som presterade den... :-)
Klockan 22:10
Thomas meddelar att han gör Parc Fermé i Puttgarten, när han väl kommer dit. Han och Mikael missade just en färja...
Dag 2. Klockan 08:59
Det går bra, eller vad man ska säga. Det är storm, snöblandat regn, två grader. Hård vind snett framifrån. Jag är mellan Puttgarden och Hamburg.
Det drar upp förbrukningen. Den är hemskt hög, just nu 3,5.
Snitthastigheten låg på 88 km/h i Helsingborg, låg på 85 km/h i Puttgarden och nu på 83 km/h, med kallstart, motvind och skitväder. Och sedan är det ju ingen motorväg första sträckan, Jag kan inte köra om, har inte råd att axa.
För att hålla 80 km/h i riktig hastighet ska jag hålla 82 på färddatorn.
Bryssel är etapp ett, sedan skulle Paris vara fint att nå.
Enligt färddatorn har jag 124 mil kvar i tanken och jag har kört 83,7 mil, det blir över 200 mil - och då kommer jag till Paris!
Det går fruktansvärt snålt, jag kör utan ac, radio, fläkt - inga strömförbrukare förutom vindrutetorkarna. Och strålkastarna."
Klockan 10:59
Tvingades till stopp på mack söder om Hamburg. För att tanka ur. Kostade 50 cent i en oerhörd avancerad anläggning. Har nu passerat 100 mil på vägmätaren.
Klockan 11:46
Regn och storm har jag kört igenom. Men vädret har lättat och det är torrt på vägen. 10 grader varmt och en liten solgnutta!
I nedförsbackarna lyfter jag på gasfoten, bilen rullar så lät, så lätt. Och i svackan trycker jag på lite och ökar farten och lyfter på foten när det börjar rulla uppåt och gasar inte förän hastigheten går ner till runt 80 km/h.
Exakt hur jag kör tänker jag utveckla i artikeln i tidningen.
Snittfart 83 km/h, har kört 107 mil och 20 kvar till Dortmund. Range på 1.150.
Det betyder 222 mil - men det låter inte klokt!
Enligt Mionavigatorn, som var inställd på cykel från början, har jag kvar 708 km till Paris, så jag lär missa Paris!
Klockan 12:49
I Osnabruck hade Passaten halv tank, och Thomas tom mage. Blev en hönsragu. "Väldigt gott, men ska strax iväg."
Klockan 14:59
Tompa är strax norr om Köln. Han jämrade sig: "Backarna är långa, vinden blåser rakt på nosen och det regnar! Korta uppförslut är okej, de kan man ta fart för innan och sedan
nästan rullar uppför dem. De här är värre, man måste helt enkelt använda gasen för att komma upp på krönen. Inte alls bra. Min medelförbrukning ligger på 3,4 och enligt bilens färddator kommer jag 74 mil innan soppan är slut. Jag har kört 133 mil nu, och jag hoppas nå Paris. Det beror på hur backigt det är i Belgien, samt om det blåser motvind genom hela det landet också. Men jag kör på!"
Klockan 15:50
"Jag står still! Det är 7 km till jag ska svänga av den här motorvägen vid Köln, och det är tok-stau! Min snittfart kryper nedåt, den är redan nere på 80 km/h mot 84 innan jag stötte på kön. Och det var för en halvtimme sedan, vi rör oss 3 meter i taget sedan är det stopp. Positivt är att start/stopp-funktionen funkar finfint. Men det är tungt nu, jag lär nog sitta i den här kön i någon timme till... Min dröm om Paris håller på att glida mig ur händerna!"
Klockan 17:37
"Det är fint, jag åker i en jättebacke ner mot Liege. Det flyter som bara tusan. Senaste timmen har varit kanon. Men batteriet i telefonen är snart slut, och ingen billaddare har jag.
Range 61 mil. Förbrukning 3,4. Hastighet: 80. Jag satt i stau i en timme i Köln!
Jag trodde att jag skulle komma till Bryssel, men nu tror jag på Paris. Jag kör färdigt i kväll. Att bryta vore som att gå och lägga sig mitt i ett 24-timmars. Det gör man inte!"
Klockan 20:50
"Det flyter som tusan, undrar om vinden har vänt. Fin asfalt. 10 mil kvar till Paris. Färddatorn visar att jag har 28 mil kvar på tanken. Sjukt! Snittfarten är 82 km/h och förbrukningen 3,4.
Jag ska alltså inte stanna i Paris och ta bilder på Eiffeltornet?
Jag tycker att Paris är fräckt. Kanske Le Mans... Men jag är inte säker på att jag kommer dit.
Det är ett visst nöje att göra det här, men varje dag. Nä, det tror jag inte. Planen är att ta bilder vid Eiffeltornet, sedan får vi se."
PARC FERME - Klockan 23:01
"Står vid Triumfbågen. Okej? Lite kyligt, nio grader i luften. Mycket trafik, alla kör Humrar. Dom har väl varit och ätit.
Det sa pling i färddatorn för ett tag sedan, så jag kör på reserven, kommer kanske 13,5 mil till.
Härligt att jag har vunnit. Jag ska äta och fira och köra tills det tar tar stopp.
Status just nu: 185 mil. 3,4 l/100 km. Snitthastighet 82 km/h.
Jag vänder hemåt, så får vi se hur det går. Ganska nöjd.
Men jag återkommer i morgon, så vi får se hur långt den går på en tank. Långt verkar det som. 200 mil är inte helt omöjligt, eller?"
DAG 3. SIST ATT KÖRA SOPPATORSK - Klockan 08:18
Thompa letade hotell fram till 00:30 igår natt.
"Hittade ett "automathotell" där man checkar in med kontokortet och får en kod som man öppnar hotellrummet med. Flashigt. Startade imorse kl 07:30 med nio mil kvar i tanken. Klockan 08:18 med 1954,7 km på trippmätaren stannade bilen. Vann jag?"
Om du gjorde!
Men Thomas hade segervittring redan igår natt och vände faktiskt norrut imorse. "Jag kom till Paris med tio mil kvar i tanken, är inte det fränt nog?"
Total körsträcka enligt bilen: 195,47 mil. Snittförbrukning färddator: 3,4 l/100 km. Wolfsburg är kungen av räckvidd.
Nisse Svärd
Mercedes Benz E 250 CDI aut, 204 hk
5,8 l/100 km ECE-norm (blandad körning)
4,7 l/100 km ECE-norm (landsväg)
Bränsletank: 80 liter
Teoretisk körsträcka: 137 mil
Teoretisk körsträcka landsväg: 170,2 mil
"Vinner kommer jag absolut att göra. Jag har fått tag på den bästa bilen. Jag tänker inte tråkigt och snålt utan rejäl tankvolym, över 200 hästar och lyx! Ingen har bättre rullkomfort än Mercedes. De andra kommer att krokna, men jag kommer att vara fräsch. Ska jag vara ärlig så är inte automatlåda optimalt, och den går inte alls så snålt som jag hoppats, när jag testade lite i helgen. Det blir en tuffare uppgift än vad jag hade tänkt mig, och det är inte mitt fel utan automatlådans... Vart jag ska: varmare trakter och härlig kultur."
Nisse mms:ade en bild när han befann sig på E4:an längs Vätterns vackra kustlinje. Klockan 16.56 befinner han sig Småland, 7,2 km kvar till Hörle. Just nu 1.414 km till tom tank. Snitthastighet: 82 km/h. "Jag kan meddela att jag känner mig 50 år äldre än vad jag är - 90 km/h på motorvägen, i innerfilen och lyssnar på P1."
Klockan: 19.48
Nisse Svärd tuffar på söderut, 32 kilometer från Trelleborg.
Jag har sänkt medelåldern med 25 år sedan sist, lyssnar numera på P3. Men ligger fortfarande i innerfil och kör 90 km/h.
Jag kommer att kliva på färjan Trelleborg-Rostock klockan 22.45. Är framme 06.15 - om det nu finns några biljetter kvar.
Det känns bra, väldigt kul, trots att det går långsamt. Sitter och stirrar på momentanförbrukningsmätaren, som mest har den legat runt två liter i uppförsbackar. Men den ligger mest runt 4-5 liter per 100 km.
När jag kom ut från Stockholm låg snittet på 7,8 men nu ligger den på 4,8.
Snitthastigheten är 84 km/h och enligt färddatorn är det 104 mil kvar till tom tank. Bara det inte blir köer runt Berlin känns det som en bra fart. Tanken är att om jag behöver öka snitthastigheten så gör jag det på slutet av racet, när bilen är lättare med tom tank...
Klockan 20:41. Färjekön i Trelleborg med sikte på Rostock. Detta efter 646 km från Shell Solna. Snittförbrukbning 4,8 l/100 km. Snitthastighet 83 km/h. Allmänt prima liv! Bara resten kvar...
Klockan 22:15
Nisse sover på färjan och vaknar därmed upp i Rostock, Tyskland 06.15.
DAG 2 - Klockan 06:04.
"God Morgon! Min färja angör Rostock inom kort. Natten har varit eh ... guppig. Gårdagens starka motvind resulterade, föga fövånande, i många ständigt återkommande farthinder på Östersjön. Nåväl, snart på tysk mark. Los geht's!"
Klockan 09:20
"Det är Mercedesen här, jag närmar mig Berlin, om jag ska vara ärlig har jag närmat mig hela tiden, men nu är jag nära. Än så länge flyter trafiken bra, men jag tänker ta en paus på en timma och äta frukost nummer två, efter den äckliga mackan på båten 05.30. Den var billig, 1,80 Euro. Man får vad man betalar för. Men det är nog smart att låta trafiken lägga sig lite.
Vädret är fruktansvärt dåligt, plus en grad, motvind, snöblandat regn.
Man kan säga att det finns två stora nyheter på radiokanalerna: 1: GM ska inte sälja Opel. 2: Det snöar!
De är de stora snackisarna.
Det dåliga vädret är inte bra för min snittförbrukning som gått upp till 5,0. Sedan färjan har jag snittat 5,5 även om jag kört på samma sätt som i går. Det är väldigt stark motvind och mycket stående vatten på vägbanan. Jag funderar på att sikta på Prag. Men kanske borde jag ändra kurs efter vinden. Jag ska fundera på det. Men annars ligger jag bakom långtradarna som tar vinden ganska bra.
Jag lyssnar på radion på låg nivå, för att bli varnad för "Stau". Men jag sitter med vantar och halsduk på och fryser om fötterna - jag har stängt av ventilationssystemet. Men ibland drar jag igång det för att ta bort imman.
Enligt färddatorn har jag 78 mil kvar och jag har halv tank.
Kanske valde jag fel bil, jag räknade på en manuellt växlad bil som ska dra 4,4 medan automatlådan drar 5,0. Jag borde alltså ha kollat vilken växellåda bilen hade och att däcken var smala. Nej, jag vinner nog inte. Men jag ska visa hur långt man kan åka med en Mercedes med över 200 hk!
Klockan 10:30
"Jag väntar ut Berlins morgonrusning och fördriver tiden på bensinstationen som vilken genomsnittstysk som helst - jag provar lustiga hattar ...
Nej, nu ska jag glida vidare och hoppas att köerna har släppt något. "
Klockan 12:54
"Nu är jag inte så långt från Dresden, kanske har två-tre mil dit Därifrån är det inte långt från tjeckiska gränsen. Alldeles nyligen passerade jag 100 mil och enligt datorn har jag över 60 mil kvar. Jag kommer alltså inte bara till Prag, jag kommer att passera Prag. Nu är målet Wien, Österrike, för dit är det cirka 50 mil. Och kommer jag dit är jag väldigt nöjd, för det var dit jag ville. Jag siktar på att köra i mål vid 20-tiden ikväll.
För övrigt kan jag berätta att jag har lämnat vintern bakom mig, nu ser jag bara gröna gräsmattor och gula höstlöv."
Klockan 14:43
"Jo, nu har jag något spännande att berätta. Jag har ganska precis kommit in i Tjeckien och där fick jag rådet att köpa en
Nisse köpte en "biljett" för de tjeckiska motorvägarna, kostnad 9 euro/vecka. Det var när han stannade för att fästa den på rutan som han blev konfronterad av tjeckisk hemlig polis...
De var väldigt trevliga men tyvärr fick jag inte ta någon bild på dem, de var nämligen en sorts hemlig gränspolis som kollade utländska bilar i jakt på droger och stulna bilar. De letade för övrigt även igenom bilen efter droger.
Nu är förresten vinterlandskapet tillbaka, det är helt vitt runt mig och jag mötte precis en snöplog.
Tack och hej, nu går färden vidare mot Wien."
Klockan 17:00
Det enda som står mellan mig och Wien nu är - Tjeckien! Både bildligt och bokstavligt.
Nisse kör 130 km/h: "Måste få tillbaka rätt snitthastighet efter diverse trög trafik och misstänksamma poliser."
2. Tjeckien samarbetar inte.
För det första är det inte motorväg hela vägen, det visste jag i och för sig, men jag trodde inte det skulle vara så här illa. Motorvägen men hela eftermiddagstrafiken övergick i landsväg, med rödljus och rondeller.
Jag kör väldigt mycket manuellt start och stopp. Samma sak var det genom Prag, vilket har sänkt min medelhastighet. Jag låg på 82 innan köerna, sen sjönk den till 79, för att gå upp till 80, men nu efter Prag är den nere på 79 igen. Samtidigt har förbrukningssnittet ökat till 5,1.
Just nu ligger jag i 130 faktiskt, men det är ganska kuperat, så nedförsbackarna ligger jag i 130-140 och uppförsbackarna i 70-80.
På rangen står det att jag kommer 29 mil - till Wien är det 24... Jag räknar med att jag är där vid åttatiden.
Klockan 19:00
Tjeckien fortsätter att motarbeta mig. När jag tog av mot Wien, strax innan Brno, hamnade jag återigen på en liten landsväg. Och inte nog med det, under en drygt en halvtimme var det snö och dimma så jag bara såg någon meter framför mig. Nu har det lättat lite men vägen är fortfarande lika liten.. Europaväg!? Jag kan dessutom upplysa om att jag är inne på reservtanken och har cirka 12 mil kvar...
Klockan 20:25
"Det går bra, jag vet inte hur långt det är kvar. Datorn kan inte räkna längre. Så nu har jag kört ut på småvägar. I två mil har bilen sagt att jag ska tanka. Men jag har 1,5 mil mot Wien, så får vi se!
Tjeckien var kanske inte ett så bra val för att köra snabbt och långt, men det var intressant. Det känns som om tiden stått stilla. Effektfullt med dimma och tomma byar."
Klockan 22:59
Nisse ringde 21:26 och hälsade att han hade passerat Wien men att bilen vill mer, så han fortsatte mot Bratislava. Nu har dessvärre hans mobil lagt av, men vi följer honom på GPS:en och den visar att han nu rullar in i Ungern. Prag, Wien, Bratislava - ska han ta Budapest också?
Klockan 23.18
På GPS:en ser nu ut som om Nisse har stannat - en bit in i Ungern! Vi hoppas att det är radioskugga, men vi misstänker att det är färdigkört.
NUMMER TRE ATT KÖRA STOPP - Klockan 23:18
Det blev en dyr finish för Nisse. Han kom till Wien, stannade vid "stora torget" och tog en bild. Då kom det snabbt fram två polismän och sa att det var förbjudet - och kostade 21 Euro. Då tog han landsvägen längs Donau mot Bratislava och vidare ner mot ungerska gränsen.
Där blev det hård tullkontroll - och så fick han böta 100 Euro för att han kört på slovakiska motorvägar utan det speciella skattekvittot. De kollade igenom papperen, som var lika inkompletta som tidigare.
När han skulle starta från tullen startade inte bilen. Så hans
tävlingsresa tog slut där.
Nisse slog då i lite av reservsåsen, körde en kort vända in i Ungern och har nu åkt tillbaka norrut för att hitta ett hotell. Kompisbesöket i Prag får bli en annan gång.
Nisse sa också att Tjeckien rent bränsletaktiskt var ett misstag. Men en fantastisk upplevelse. Körde i dimma som ärtsoppa, uppe i bergen låg det snö, gled genom ärtsoppan genom byar där det stod slitna betonghus, tomma, svarta och inte en själ ute - man såg hela tillvaron som genom frostat glas.
Totalsträcka: 1.626 km. Grovt räknat 4,9 liter/100 km. Inte illa med en 200-hästars automat-Mercedes...
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Haze Postat: 2009-11-02 16:18
Snitt över 90km/h låter ganska högt. Bara att ta sig ut ifrån Solna kommer ju att kräva hastigheter över 110 för att ta igen detta och förutsätter att ni inte behöver stanna av någon anledning.
#2 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
milo Postat: 2009-11-02 16:31
Över 90 km/h låter helt befängt, kommer att vara nästintill omöjligt i Sverige. Kanske med bra flyt på Autobahn, men då gäller det att ligga på.
75 km/h i snitt skulle vara rimliggare och roligare när det gäller ett snåltest.
(Själv hade jag valt en A3 1,6 tdi CR 105, hade så lågt som 0,33 l/mil i Audis tävling "From A to B", det ger 167 mil i räckvidd)
#3 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Nisse Svärd Postat: 2009-11-02 17:04
Hej på er!
Kan meddela att det inte är 90 km/h utan 80 km/h som gäller.
Det verkar som någon halkade på tagnenterna innan Anna mottog texten.
90 är som sagt lite saftigt...
Inte heller 80 km/h är särskilt långsamt. Vår tanke är nämligen att vi inte ska köra någon extrem-snålkörning, utan vi ska köra i ett tempo som är genomförbart för alla vardagsbilister.
Må bäste och mest taktiska snåljåp vinna.
P.S Håll era tummar för mig
#4 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
TK Postat: 2009-11-02 17:20
milo tänk på att tankvolymen är lika viktig som förbrukningen i detta test. vad rymmer audi a3? 50 liter?
#5 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Stefan Postat: 2009-11-02 18:23
Det här ska bli kul att följa. Jag tror dock att den bilen med lägs luftmotstånd vinner med tanke på snitt hastigheten (själv ligger man på ca 57km/h)
#6 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Marcus L Postat: 2009-11-02 20:46
Passat och V70 kan jag förstå. (synd att Thomas valt Passat Bluemotion med 2,0 TDI när nu nya 1,6 TDI finns...) De andra inte alls. Om man inte VILL förlora.
Audi A4 2,0 TDIe borde rulla på rätt bra. Vet att Seat Exeo 2,0 TDI är en liknande bil på flera sätt, men den är inte optimerad som TDIe.
#7 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Göran Postat: 2009-11-02 20:47
är det int en Opel insignia på ena bilden.. kanske man måste ha en sån för att komma ner i förbrukning med vad VW påstår
#8 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
fredrik pettersson Postat: 2009-11-02 20:56
Det finns många bilar på pappret som kan konkurrera med dessa, Insignia EcoFlex är en. Men den finns inte tillgänglig någonstans i Norden.
A4:an har för liten tank.
Passat 1,6 TDI finns inte ännu -> årsskiftet.
A3 "supersnål" är inte heller tillgänglig.
Och så vidare.
Om jag varit med hade valet fallit på Dodge RAM 3500 med extra stor tank, ska tydligen finnas med 190 liter. Den ni! (om den hade funnits att låna)
/Fredrik Pettersson
Testavdelningen
#9 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Nisse Svärd Postat: 2009-11-02 21:04
jag ser att Micke klagar på sina 225
r. Tyvärr rullar "min" Merca på vinterdäck med 245-bredd. Det var mkt bredare än jag hade tänkt mig ...
Marcus L: Jag (och säkert mina medtävlande också) kikade på A4 e, men tanken är lite för liten.
Angående Thomas Passat, finns det tyvärr ingen 1,6TDI BM att tillgå förrän vid årsskiftet.
#10 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Prius.. Postat: 2009-11-02 21:11
Bra med en verklighetsbaserad test som många vanliga bilister komer att få stor nytta av.
84% av Sveriges befolkning bor i tätorter där snitthastigheten snarare är 10-15 kmt och vi kör i snitt 4 mil per dag.Nu kör våra biljournalister visserligen hundra mil per dag eller mer, men skulle det inte vara kul för oss alla andra bilägare att se hur mycket bilen drar i vår typ av körning med bilen, här kunde ni bli först med ett helt verklighetsbaserad och unikt test för alla som inte har 127 mil till dagis och jobb.
Bara som omväxling till alla snålrace.
#11 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
fredrik pettersson Postat: 2009-11-03 08:01
Din idé är inte alls dum, bara svår att genomföra. För att mäta det du säger kräver det i princip 3-4 mils tätortskörning > stopp i några timmar > ny kallstart > 3-4 mil > stopp några timmar > och så vidare tills vi kört 40 mil för att kunna få en tillräckligt noggrann upptankning. Det tar tid och kräver mer eller mindre att alla bor på rätt avstånd. Alla hos oss bor i princip på en mils radie utom två som bor 7 mil bort.
#12 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Daniel Postat: 2009-11-03 08:12
Varför är det inte de bilarna ni valt på bilderna?
#13 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
J Postat: 2009-11-03 09:21
Bilderna i artikeln kan ju vara till för att presentera förarna, inte bilarna.
Jag har svårt att tro att det i november är en sådan grönska i Sthlm som man ser på bilderna.
#14 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Mac Postat: 2009-11-03 10:08
Håller med om att kravet på snitthastighet är högt satt, i tanke på tätorterna. Fredrik har en hygglig chans, men om de andra ska söderut får de ligga som en raket på E4:an. På Staubahn har jag inte lyckats snitta över 70 någon gång de senaste två somrarna...
#15 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jesper A Postat: 2009-11-03 10:28
Kul test! Bra räckvidd är en viktig egenskap hos en bil. Jag tror helt klart på någon av de snåloptimerade bilarna och eftersom Volvon har "nyast" drivlina och en medveten chaufför som väljer snåla däck och att köra norrut, utan onödiga och törstiga färjestopp, tror jag på den och han!
#16 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Messerschmitt Postat: 2009-11-03 10:46
Jag vill bara påpeka att upplägget liknar en av Topgear utmaningarna, väldigt mkt.
#17 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Anders Holm Postat: 2009-11-03 10:54
En vild gissning är att den hade sopat banan med dessa motståndare
#18 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
iBamse Postat: 2009-11-03 10:59
Att tuffa på norrut bort från trafikljus, köer och annat bränsleslukande kommer visa sig vara ett vinnande koncept. Och om det bara inte blir för många och långa stopp så ska väl inte temperaturen spela så stor roll såhär års? Det är ju inte minus 20!
Men hur deltar man i tävlingen?
#19 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Nisse Postat: 2009-11-03 11:18
Vinner!
#20 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
fredrik pettersson Postat: 2009-11-03 11:25
En BMW 3-serie diesel har för liten tank, bara 49 liter (eller var det 51?)
#21 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Ainis Postat: 2009-11-03 11:27
Kommer man att kunna läsa om hur tävlingen framskrider? Vilken dag kör ni? Pluppar på maps.google?
#22 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Leffe H Postat: 2009-11-03 11:50
Åtminstone om det ingår att ni ska följa hastighetsbegränsningarna? För E4 norr om Söderhamn har blivit helt sjuk med 80-90-80-70-80-70 skyltningar plus fartkameror upp till Sundsvall. Lägg därtill långtradarna. Det är väl liite bättre norr om Sundsvall. Fler 100 och 110sträckor i alla fall.
För norrut är det E4 som gäller. Inlandsvägen går i uppförsbacke långa sträckor. Östersund ligger ju ca 400 m över havet och det är inte ens högsta punkten.
#23 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Svea Postat: 2009-11-03 11:54
Finns det inga Kvinnliga motorjournalister????
I sådant fall förstår man att bilindustrin bara sett till manliga bilbehov vilket lett till dagens situation för västs bilindustri!
#24 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Lasse Postat: 2009-11-03 12:02
...borde vinna. Den har ju Citroëns snåla 1,6 HDI under huven. Men se upp för motvind, drar ca 1 dl mer per mil. Och undvik att köra över 100 km/h så kommer det att gå bra!
#25 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
andreas Postat: 2009-11-03 12:03
En Audi A6 sedan med 2.0 TDIe motorn & den extra stora tanken på 80 liter (kostar 1000kr extra på nybil) skulle kunna vart en vinnare i testet. Då den skall dra 0,43 l/mil landväg så skall man i teorin kunna komma 186 mil på en tank.
#26 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Onehp Postat: 2009-11-03 12:34
Varför finns det människor som tror att Topgear har uppfunnit snålrejsning? Och även om de var så, varför skulle andra inte kunna få genomföra nåt liknande?
Påpeka istället att senaste F1-tävling liknar alla 4237865 föregående biltävlingar som har hållits i världshistoria... hur uppfinningsrikt är det?
Tror att det hänger på föraren och vald rutt, mkt spännande!
#27 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Markus Postat: 2009-11-03 12:52
Det jag kommer att tänka på direkt är att medelhastigheten är väldigt högt ställd. Det är nog bara någon enstaka gång jag kört så fort som 80 km/h i snitt. Kravet borde med tanke på svenska vägarna vara ställt betydligt lägre. Säg 55 km/h.
Vinnaren tror jag blir antingen Fredrik Huldt eller Nisse Swärd. Värme och god komfort är säkra kort. Men det är Volvos snåla motor och vägar med lite trafik också.
#28 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Marcus L Postat: 2009-11-03 12:58
Hade 82km/h i snitthastighet på senaste inköpsresan till Puttgarden med start i södra Sverige. Då med fullt släp efter bilen.
#29 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Richard Postat: 2009-11-03 13:02
Kul test. Men jag manar nog på ett test inne i stan också. Men det är väl bara att ni använder resp bil en vecka var till vardags sysslorna och byter sedan och tar snittförbrukningen på det.
Som många påpekat så kan det nog bli svårt att hålla 80km/h om ni ska köra lagligt. Stackaren som kör norrut kommer alldrig att klara den medelhastigheten, hänvisar till tidigare skribent med fartkameror och lågt skyltade hastigheter på vägarna.
Varför inga kvinnor, tja även om det förekommer kvinnor vid ratten, så i min bekantskapskrets är det av någon anledning alltid mannen som kör när det blir tal om långa sträckor.
Min spontana första tanke är Volvon Jag tror på Volvon. Den har relativt stor tank, ny teknik och ganska bra komfort, vilket jag tror är viktigt. För blir man trött i kroppen börjar man köra mer aktivt för att mjuka up den och då sticker förbrukningen. Men frågan är om inte Merchan ändå tar hem det här och nu kommer jag in på en annan synvinkel, Nisse är nog mest sugen av alla att slå de andra för att berättiga sin plats på redaktionen. Så GO Nisse! Du sitter i den bekvämaste bilen och på papperet ser det bra ut.
MVH
Richard
#30 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Magnus Postat: 2009-11-03 13:24
För er som kör norrut och möter kallare väder tänk på att dieselbilarna har tillsatsvärmare i form av PTC element (drar 1-2 kW) eller dieselvärmare.
Med dessa inkopplade (sker automatiskt från ca 5 grader) kommer förbrukningen öka avsevärt ( räkna med 10%). Bästa lösningen är att plocka bort säkringen...
#31 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Anders Holm Postat: 2009-11-03 13:25
Tankrymden på 318d Touring är 63 liter och det hade nog räckt
#32 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Fredrik Postat: 2009-11-03 14:32
Jag har vid flera tillfällen kört sträckan helsingborg- stockholm och följt hastighetsbegräningarna till punk och pricka med snitthastigheter nära 100km/h.
Detta är inte kört vid några extrema klockslag och råkar man ut för kö i södertäljetrakten sänks ju snittet med bara några enstaka km/h...
Detta räknat på effektiv körtid vilket vi väl pratar om i detta fallet med.
#33 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jörgen Postat: 2009-11-03 14:39
Vad säger detta test egentligen? Dessutom är ett av kraven att man skall ha en snittfart över 80km/h. dvs mycket landsvägskörning..
)
Är det verkligen så en vanlig bilist i vanlig körning har det? Testet borde visa vem som i vanlig(!) till och från jobbet körning, som man faktiskt mestadels har det, och då - kan åka snålt...Vid ett sådant mera seriöst test, kommer redaktionen att välja andra bilar som verkligen är snåla JÄMT! inte bara på landsväg, med höga Nox värden, samt höga partikelvärden och MANUELL låda.. vad vill man uppnå?
Jag äger en fullhybrid som ALLTID(!) är snål(ok, kör jag i 135km/t på landsväg så drar den 0.65l/mil och det är ju inte så snålt,men skall och får man köra så snabbt?), men tillbaka, där man verkligen får njuta av tyst färd på landsväg, som i stad och som ALLTID är snål,,, jag kan tex inte trixa med att tanka bensin istället för Etanol, när vinden och priset råkar vända och jag är renast i alla kategorier..och med en bra prestanda, samt kan tanka överallt.. visst, allra renast är det om man slutar att tillverka(!?) bilar samt går istället, men kommer människan att göra det? Knappast. Testa det redaktionen, så kanske ni bidrar till en bättre miljö också. .
#34 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
mcclane Postat: 2009-11-03 15:03
passaten tar det .. kunde man ju se direkt .. Volvon är för svag ...
#35 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Dr Evil Postat: 2009-11-03 15:19
Volvon tar det;
Norrland= kallare luft = bättre förbränning och mindre behov av kylning
Norrland = lite trafik och raka landsvägar med möjlighet till bra planering, kanske också slipstreaming bakom lastbil. Ju färre störningar man har i körningen desto bättre, då spelar inte vikten någon roll.
#36 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Tysken Postat: 2009-11-03 15:23
Det kommer att bli tysk vinst, eftersom tyskland tillverkar världens absolut bästa och snålaste bilar!
Således kommer Passat Bluemotion bli vinnare.
På andraplats blir det Seat Exeo (tysk Auditeknik)
På tredjeplats blir det tyska Mercedes stjärnan Benz.
Sistaplatsen eller förlorarplatsen (beroende hur man väljer att se det) blir troligen Kinakälken V70.
Men det troliga är att den aldrig kommer i mål pga. något tekniskt fel.
#37 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Daniel Postat: 2009-11-03 15:55
Exeon kommer komma sist, den har för start och törstog motor. Passat och V70 är det nog väldigt jämnt emellan. Men jag tror nog Merca tar det pga 10liter större tank.
Men skillnaden mellan de tre blir nog väldigt lite. Dock hoppas jag på Volvon...
#38 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Thord Postat: 2009-11-03 16:22
Hänger inte med riktigt, kanske dåligt påläst... Varför denna MB, den är väl inte en "optimerad" snålbil ? Har inte MB nån blue-nånting också ?
Tror nog ändå på tysk seger, Passaten eller Mercan...
#39 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
andreas Postat: 2009-11-03 16:32
Och så finns vi som har 7-8 mil till jobbet enkel väg som är tok-intresserade av vad vi skall välja som nästa tjänstebil. Testet är helt rätt, följer det med spänning, tack!
#40 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
David Postat: 2009-11-03 17:06
Riktigt kul grej!
Tror det står mellan Thomas och Fredrik, Thomas. Vad som talar för Thomas är att bilen är lite snålare men då han kör söderut kan han stöta på köer (schluurp!). Fredrik å andra sidan kör Norrut där det inte bor så många... Om han håller sig borta från älgar och korkade renar tar han hem detta.
Fredrik vinner med 172.1 mil.
Thomas slutar tvåa med 171.9 mil.
#41 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
mham Postat: 2009-11-03 17:11
Har kört Fredrik & Volvons väg flertal gånger från Göteborg och det är en påfrestande väg att köra. Mkt backigt vid höga kusten, ofta ligger man bakom långsamma lastbilar som man måste köra om när man får chansen i uppförsbackarna då det är flerfiligt. Detta drar bränsle! Ofta ligger jag 0.1lit/mil mer på den här sträckan än sträckan mellan GBG och Stockholm. Då har jag ett lugnt tempo. Har svårt att tänka mig att det skulle vara en snålare väg en den söderut. Jättekul att ni gör såna här race! Mkt bra AMS!
#42 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Calle Postat: 2009-11-03 17:14
"Bor inte så många i Norrland?"
Alltså, har ni aldrig kört där eller? Har ni hört talas om långtradare och långsamtgående trafik? DET är det enda som kan störa Volvons norrlandsfärd. E4 söderut från Stockholm är ju rak och fin fram tills första trafiksituationen som kräver justering av fart, det är en liten avfart i Jönköping som kräver broms, gas och acceleration igen.
Många konstiga kommentarer här. Är folk så ***** dumma att de redan kallar V70 för Kinakälke så fattar jag varför vi har det som vi har det i det här landet.
Mvh
Jobbar på Saab, hoppas på Volvo som vinnare, tror på Volvo som vinnare, håller Passat som tvåa och MB kommer sist... Spansken kommer trea om jag nu måste förtydliga!
#43 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Lennart Postat: 2009-11-03 17:15
Fredrik kör mot natten då trafiken lättar och det flyter jämnare. Har man inte brådis behöver man inte köra om tradarna i backarnara, med en speed på 85 kommer de ändå att hinna i kapp igen. Jag tror (även om det är överbevisat i test efter test) att man vinner något lite på att ligga i baksuget efter en tradare.
Go Fredrik Go och var beredd att svänga av mot Murmansk
#44 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Daniel Postat: 2009-11-03 18:40
Vilket program används för att plotta positionen? Trackr?
#45 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Ainis Postat: 2009-11-03 19:24
Länge sedan senste rapport!
#46 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jesper A Postat: 2009-11-03 19:48
Har ni kalibrerat färddatorerna och tripmätarna inför det här testet? Eller har ni någon form GPS i bilarna om mäter det faktiskta avståndet exakt? Tripmätare och färrdatorer i moderna bilar visar gärna fel på en 8-10%...
#47 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Michael Åhman Postat: 2009-11-03 20:01
Ja, vi har GPS i bilarna som loggar deras framfärd - självklart. Vi använder också samma GPS för positioneringen på Google Maps. Från början hade vi tänkt köra via olika realtidsöverföringar men inför kostnadsfrågorna när Nisse kommer till Tjeckien (GPS:en kan stundom positionera sig via triangulering på radiomaster) så kör vi i stället en mer manuell metod. Därav dröjsmålen ibland. Men nu är det uppdaterat!
#48 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Stefan Postat: 2009-11-03 21:01
jag vet för några år sedan att man blev imponerad när färddatorn visade 1000Km till tom tank. Men här pratar man om över 2000km till tom tank detta låter alldeles för bra. men om man endast kommer 1700-1800 km med en stor kombi så är det ändå ett stort bevis på att man underskattat den traditionella motor tekniken. Det var någon som har lagt ett inlägg där hanns el hybrid endast drog 0,65 och sedan menar han att det är bra? Om en vanlig stor V70 kombi har en förbrukning under 0.5L/mil utan elmotorer och batteri så måste man tänka fel när man är nöjd med att special bil som ska vara snål men som ändå är sämre än en mycket större och tyngre bil.
#49 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Marcus L Postat: 2009-11-03 21:19
Jättekul test, följer det med spänning
Är det antal mil fågelvägen eller antal mil på mätaren som gäller?
#50 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Ainis Postat: 2009-11-04 07:19
Fundera på varför vissa väljer att köra genom Danmark, när Trelleborg-Travemunde känns mycket mer naturligt ur alla synpunkter?
#51 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jeppe Postat: 2009-11-04 08:17
Kul test!
Visst vinner Volvon detta test - eller hur?
Finns många snåljåpar jag skulle vilja se i motsvarande tester. Renault Megane III 1,5 dCi 90 (4,0 l/100km) BMW 1 serie, 3 serie Opel Astra,,, o.s.v.
#52 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Daniel Postat: 2009-11-04 08:38
Varför köra så långt?
Töm tankarna å ge dem 10 liter var istället. Då slipper man massa onödigt åkande.
#53 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
#1 Tysken Postat: 2009-11-04 09:25
En bra test som talar om hur långt man kan köra med dessa snålmotorer.
Många gånger så är testerna att någon fyller i 10 liter. En sådan test ger inget, eftersom någon med lite körkänsla kan köra enormt snålt med vilken bil som helst en kort sträcka.
Intressant att se hur förbrukningen blir i normal trafik och olika körförhållande under en lång körsträcka , vilket bör bli minst 150 mil.
#54 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Claes G Postat: 2009-11-04 09:31
Hade inte det mest intressanta och rättvisande varit om alla deltagande fick 500kr att köpa drivmedel för och se vem som kommer längst. Då spelar ju även kostnaden för drivmedlet in. Om en bil har en tank på 100liter är den ju inte nödvändigtvis snålast eller billigast att köra, den rymmer bara mer bränsle än de andra...
#55 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Automotive Postat: 2009-11-04 10:38
Ett förslag vore att på hemvägen ta bort all tejp, sätta igång AC/fläkten, stereon och gasa på som vanligt. Dvs visa hur snålt en snålbil går om du kör normalt kontra om du snålkör den.
God idé?
#56 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Janne Karlsson Postat: 2009-11-04 11:14
Kör min bil till Bredden Sthlm från Vagnhärad en gång i veckan 180 km tor, den har aldrig tagit mer än 0,48, lägst 0,42. Bra vaaa!!!
#57 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KL Postat: 2009-11-04 11:23
Volvon vinner lätt. De lär ha en egen 1,6 diesel på gång med start stop också. Då blir det grejer.
#58 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Olle Postat: 2009-11-04 11:38
Hade blivit grejer, vem vill inte se en svensk version av topgear.. de hade plivit sensation massa tittare
#59 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
mhame Postat: 2009-11-04 11:54
Det verkar som att "kinakälken" volvo v70 dricker lika lite som "världens bästa och snålaste bil", Passat för tillfället. Någon kommentar på det, TYSKEN? Ouch. Blir, som någon annan nämnde här, intressant att se när volvos egna 1.6-diesel+start/stop kommer!
#60 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
milo Postat: 2009-11-04 12:21
"Blir, som någon annan nämnde här, intressant att se NÄR volvos egna 1.6-diesel+start/stop kommer!"
Det som är intressant är det som finns idag, inte det som komma skall...
Passaten finns med 1.6 diesel med start/stopp att beställa idag, här är det inte tal om när. (2,0 tdi som Thomas kör finns inte ens att köpa längre.)
#61 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
JG Postat: 2009-11-04 12:27
Instämmer med föregående inlägg. Återställ bilarna till leveransstatus och kör som ni brukar. Finns viss risk att det går liite fortare hem än vanligt pga hemlängtan etc. Men oavsett det, logga snitthastigheter osv så får vi se hur stor skillnad eco-driving (om än extrem sådan) gör kontra "vanlig" körning.
Dels för att se hur stor skillnad förarbetendet gör men även hur snål bilen är i verkliga körförhållanden!
#62 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Michael Åhman Postat: 2009-11-04 12:53
Hemvägen? Just nu oroas vi mest över om Fredrik Huldt tvingas köra ut över Norra Ishavet (där är det ju inte is).. och när han över huvud taget kommer hem. Men annars har vi tagit till oss idén om att köra "normalt" på hemvägen.
/mvh Michael Åhman & Alrik Söderlind
#63 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Lennart Postat: 2009-11-04 12:56
Håller med de som propagerar för en koll av "normalkörning" på tillbakavägen, dvs som medelsvensson ungeför kör på långresa. Hastighet +10% blir det väl c:a. Skulle vara kul att se skillnaden på de olika bilarna. Motorerna är väl troligen optimerade för att få bra betyg i EU-körcykeln.
#64 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Björn Postat: 2009-11-04 14:01
Thomas tvingades stanna utanför Hamburg för att "tanka ur"..?
kan någon förklara för mig som inte kör diesel varför han var tvungen att göra det? har aldrig hört talas om det förr...
#65 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Henke Postat: 2009-11-04 14:06
Slå en båge...
Slå en sjua...
Tömma blåsan...
Kasta vatten...
Pinka, kissa, you name it
Henke
#66 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
trevligsnubbe Postat: 2009-11-04 14:26
Det finns tre saker som gör att de som kör söderut tjänar på det :
Bränsle
En stor och oberoende tidskrift genomförde en seriös granskning av energiinnehållet i diesel. Man kom fram till att det var mycket mer energi i "europeisk" diesel än i den vi kan tanka här uppe i norden.
Friktion
Den "europeiska" asfalten är lättrullad jämfört med vår nordiska. Dessutom så undrar jag om han som åker norrut verkligen kör med dubbfria vinterdäck, det kan bli spännande.
Väder
Risken för snö eller slask är påtaglig i norra norden just nu. Vilket förstås inverkar negativt på bränsleförbrukningen. Förr i tiden (förgasartiden) så skulle i och för sig det kyligare klimatet ha gjort att bränsle/luftblandningen skulle ha blivit snålare (mer syre/enhet) men det var då det.
Så, nu ser vi bara fram emot ett likadant test av bensinbilar i småbilsklassen eftersom vi som kör lite inte tjänar på att köra diesel.
MEN
Visst borde det vara liter/mil som avgör vem som vinner ?
Inte störst tank i förhållande till förbrukning....
#67 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Björn Postat: 2009-11-04 14:26
Tack Henke, det mest uppenbara naturligtvis... ibland tänker man lite fel
såg bilden där bilen står vid nån stolpe med slang o han nämner en "oerhört avancerad anläggning" och hade inte en tanke på basic needs...
#68 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jonas Postat: 2009-11-04 14:29
Ville bara säga att denna variant på test var riktigt skoj att läsa/ följa.
Instämmer även med de som skrivits tidigare om "normal" körning på vägen hem.
#69 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Henke Postat: 2009-11-04 14:35
...kan ske vid mycket högteknologiska anläggningar. Blev chockad själv första gången när sittringen började snurra på och torkades av automatiskt. Extremt fräscht och väl värt 50cent, som man dessutom får lösa in vid köp på macken
#70 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Twist Postat: 2009-11-04 14:38
Ja, nu är det väl så att Europadieseln bara är aktuell för de tre söderut när det är dags att tanka för att fixa hemresan...
#71 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
JARL Postat: 2009-11-04 14:51
...otroligt ologiskt upplägg av förarnas uppdateringar...
#72 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
trevligsnubbe Postat: 2009-11-04 14:54
Du har förstås rätt Twist.
Jag hade fått intrycket att dom skulle köra hem också, som en del av uppdraget...
Men då blir det kul (som andra redan har skrivit) att se vad bilarna drar i fri fart (på europasoppa för tre av dom)...
Kul förresten att dom tog med Mercan också, även om den förstås inte har en chans då man räknar liter/mil. Men jag tycker i alla fall att det är ett intressant alternativ för dom som kör långt (oöverträffad komfort).
#73 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
AL Postat: 2009-11-04 15:25
Bra att polisen arbetar aktivt för att bekämpa billigorna som för ut stulna Mercedes, BMW, Audi osv. till Balkan och f.d. Sovjet.
#74 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Argus Postat: 2009-11-04 15:30
Fredrik kanske borde köpa sig en jeepdunk med 20 liter diesel i som nödåtgärd
Sen kanske han oxå borde ta reda på om det bara är att hälla på eller om systemet måste luftas efter en torrkörning...
#75 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Twist Postat: 2009-11-04 15:43
Har iofs inte testat, men en modern diesel ska ha automatisk avluftning. Har för mig att Volvos instruktionsbok anger att man ska slå på "tändningen" och vänta minst en minut innan man försöker starta.
Har ni verkligen inte tänkt på att alla ska ha en reservdunk med sig?
#76 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
fredrik pettersson Postat: 2009-11-04 15:51
Jovars!
Alla har en femlitersdunk i bagaget. Lagen tillåter max fem liter i bil i stängt utrymme (=bagage/kupé), om jag inte minns helt fel.
Angående torrkörning så kan inte moderna bilar förstöra sig själva. V70:an (exempelvis) ger fejkade ryckningar när det är runt litern kvar i tanken. Sen stannar den. Men det går att tvinga den vidare genom att starta om - och det är en dålig idé. Det finns ingen pump i tanken utan bara en sugande dito framtill i bilen. Den kan inte lufta sig själv. Fredrik Huldt som kör Volvon vet allt detta.
Seaten låter man stå med tändningen på i 30 sek efter "torrkörning" då luftar den ur. Men även denna bil stänger av sig innan.
De två gånger jag kört torsk i nya bensinbilar är det inte mer dramatiskt än att den klipper tändningen precis innan det är slut. Men då står "range" på noll sedan ett gäng mil.
Nissan 370Z går in i "limp home" vid torsk. Läskigt. Mazda RX-8 (tidig årsmodell) förstör dock sin katalysator om man kör den till torsk. Det hände oss med testbilen senhösten 2003. Den gången skruvade lokala Mazdaåterförsäljaren av en katalysator från saluvagnen i bilhallen och monterade på vår testbil. Fränt.
/Fredrik Pettersson
Testavd. auto motor & sport
#77 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
fredrik pettersson Postat: 2009-11-04 15:54
Det var inte jag som körde torsk på Mazda/Nissan. De bilar jag menade var en Seat Leon FR (så kul att man inte vill stanna) och Opel Zafira Gas med världens minsta bensintank, man kom strax över sex mil innan det var slut.
#78 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Twist Postat: 2009-11-04 16:02
OK!
Min minnesbild är från S60/V70N med dieselfemman så det verkar skilja mellan Volvos olika dieselalternativ.
#79 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Anders Holm Postat: 2009-11-04 17:00
så är det här nog ett att de trevligaste initiativen ni tagit i en för övrigt mkt bra tidning.
Man är ju med hela tiden här och är nyfiken oavsett utfall. Tack & mer sånt!
#80 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
wihlle Postat: 2009-11-04 17:49
Nu ska ni ha alla komfortgrejor igång i bilarna och ni ska hålla skyltad hastighet där så är möjligt, ingen överträdelse.
Vilken bil är snålast på väg hem?
Vem vill bli totalsegrare?
#81 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Stefan Postat: 2009-11-04 19:13
Det kommer att vara minst lika kul att få föla bilarna på hemresan med bilarna i sitt standard utförande och med skyltad gps hastighet.
jag tror på +15,3% för alla bilar i snitt.
#82 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Henke Postat: 2009-11-04 20:02
Gissa om marknadsnissarna på Volvo kommer att gnugga händerna. Solna-Nordkap på en tank, jag ser redan reklamkampanjen rulla...
Henke
#83 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Slagverket Postat: 2009-11-04 20:14
Man kan kanske tycka att förarna inte har världens bästa förhållanden ur en komfortsynvinkel... Jag är dock riktigt avundsjuk. Hade varit hur kul som helst med denna utmaning. Minns salig i åminnelse en non-stop körning (utöver pit-stop) från Bochum och hem med en XJR för några år sedan... Det är gött med många mil... Kul initiativ AMS. Ser fram emot mer "events" av detta slag.
#84 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Henke Postat: 2009-11-04 21:26
Synd att Fredrik inte grejade det
#85 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Erik Postat: 2009-11-04 21:52
Ni kollar väl förbrukningen mot hur mkt drivmedel ni får i och inte datan? 4,3 på seaten var väl vad datorn i bilen sa? inte säkert att tanken precis rymmer 70 liter heller
#86 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Nisse Q Postat: 2009-11-04 22:02
Försökte köra genom europa men en Renault Traffic med 140 hk diesel. Jag tror tanken rymmer 90 liter, tog mig från Stockholm till Kassel på en tank i bra fart (pendlade mellan 130-140 mest hela tiden) MED FULL LAST !
Också imponerande
#87 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Onehp Postat: 2009-11-04 22:03
Stackars Fredrik, körde helt utan kupévärme? Ingen eller minimal fläkt ok, den drar el och därmed bränsle. Men var värmen nedställd också? Tror att tillsatsvärmaren bara går igång vid kallstart tills motorn är varm. Och resten av tiden kyler man motorn om man tar värmen från kylvattnet och värmer kupén med den... och då går det snålare och behöver man inte frysa...
Eller?
#88 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Johan Postat: 2009-11-05 07:44
Volvon har kommit ca 162 mil, 8 mil från nordkap, det ger en förbrukning på 0,44 färddatorn visade 3,6 Då visat alltså färddatorn 22% fel, Inte Bra. Tror mercan kom längre
#89 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Pelle Postat: 2009-11-05 08:06
Närmaste vägen Solna-Nordkap är 172.8 mil. Det är om man hela tiden håller sig på närmaste vägen, dvs inga avstickare.
#90 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Ainis Postat: 2009-11-05 09:24
Varför köra igenom Ruhrområdet? Varför fota Triumfbågen mitt i Paris? Det ger väl inte maximal längd i snålkörning!? Nä, Nisse gjorde mest rätt (och Fredrik), men du skulle ha valt Berlin, Leipzig, Nürnberg, Munchen. Den vägen är ganska "bilfri". Grattis Thomas och Passat (trots vägvalet)!
#91 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jussi Postat: 2009-11-05 09:37
Drog altså volvon nästan 1dl mer / mil än passaten? Är inte det anmärkningsvärt när den angivna förbrukningen är i stort sett den samma som passaten. De är ju i stort sett lika stora. Volvon kanske väger 30kg mer ungefär, men skulle gissa att Thomas väger 30kg mer än spetan Fredrik så det är nog dött lopp där *LER*). Dessutom har väl Passat en kallstart mer än Volvon?
Bra jobbat volvo, går åt rätt håll, men ändå mycket snack i liten verkstad.
#92 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KN Postat: 2009-11-05 10:40
Jag tror inte Volvon drog 1 dl mer än Passaten. Passaten drog 3,4 enligt färddatorn vilket i verkligheten troligen är uppemot 4,0.
Att Volvos färddator visar 22% fel är ju riktigt illa. Vet av egen erfarenhet att VW och Audi visar mellan 5 och 10% fel men det är ju inte i närheten av 22%. Skärpning Volvo!
#93 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
bas Postat: 2009-11-05 10:40
VAG bilarna är lite känsliga för att köra torrt. Kompisen fick problem fler ggr efter att han en gång kört torrt. Bilen gick inte på alla cylindrarna. Iof hade bilen vid det tillfället gått runt 7000mil.
#94 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Argus Postat: 2009-11-05 10:51
Vissa (äldre?) färddatorer baserade bara sin visade snittförbrukning på de senaste 30 kilometrarna. Hur är det med de testade bilarna, är det ett "glidande medelvärde" de visar eller ett förment påstått riktigt?
En sammanställning över faktiska kilometrar och förbrukade liter - kommer det i tidningen sedan?
#95 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Anders Postat: 2009-11-05 10:56
Hur går hemresan? Vore kul med lite uppdatering även idag, så det roliga varar längre. Testförarna kanske inte är lika roade längre. De har väl inte somnat bakom rattarna?
#96 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Marcus Jönsson Postat: 2009-11-05 10:59
Precis som Fredrik skrev var detta riktigt spännande. Kul att följa bilarna och att tävlingen var jämn så länge!
#97 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Kenta Postat: 2009-11-05 11:14
Varför fick vi inte antalet mil för Volvon direkt när den stannade? "jag ska kolla"!!! Kolla vadå - hur det har gått för dom andra så att Volvon inte hamnar sist?
#98 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KN Postat: 2009-11-05 11:17
Snittförbrukningen baseras ju på sträckan sedan du nollställde färddatorn inte senaste 30 km. Däremot hur långt man kan köra på återstående bränsle brukar baseras på förbrukningen under senaste xx km.
På VW finns två förbrukningsmätare i färddatorn. En som bara nollställs när du vill och en som nollställs om du inte kört på 2 timmar.
#99 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Henke Postat: 2009-11-05 11:19
70/170=0,41 l/mil
#100 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KN Postat: 2009-11-05 11:42
Henke, det lär bli marknadsnissarna på VW i stället för Volvo som gnuggar händerna
Grattis Thomas och VW!
#101 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Pelle Postat: 2009-11-05 11:58
Ja, en exakt milangivelse för Volvon vore väldigt intressant.
#102 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Qvist Postat: 2009-11-05 12:19
Håller med Pelle, och
Grattis Volkswagen och Thomas!
#103 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Richard Postat: 2009-11-05 12:32
Tjena
Vore det inte intressant att se förbrukningen på hemvägen under mer normala omständigheter? Som en parallell.
#104 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KN Postat: 2009-11-05 12:36
Har funderat på att köpa en GOLF Bluemotion II. Med snålare motor och mindre kaross än Passat bör väl den kunna köras ännu snålare. Enligt ECE-norm drar den 0,35 så då bör det väl gå att komma ner runt 0,30.
#105 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Marcus L Postat: 2009-11-05 12:40
Lyckat
#106 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Tysken Postat: 2009-11-05 12:49
Tysk väntad vinst!
Jag misstänker att Kines-bilen inte ens gick igång igen efter tankningen?
#107 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Johan Postat: 2009-11-05 12:57
Grattis Thomas och VW!! Har kört en snål A2:a tidigare och vet vad de kan! Lite liten tank i den här tävlingen + att den inte längre går att köpa ny :-(
Undrar även jag över volvons körsträcka...via michelin route solna - nordkap = 1978km hmmm var inte Fredrik ca 70km därifrån???
#108 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
trevligsnubbe Postat: 2009-11-05 13:17
Vaddå körsträcka enligt bilens vägmätare ?
Och bränsleförbrukning enligt färddatorn ?
En vanlig GPS (kostar från en tusenlapp med europakartor) talar om EXAKT hur långt den har färdats.
När man tankar kan man lita GANSKA bra på bensinpumpen, de har väldigt låg felmarginal.
Då vet man litrarna och man vet milen. Liter förkortas l. Mil skrivs mil. Alltså liter delat på mil skrivs l/mil. Bara vanlig division...
Det blir hur som helst en ungefärlig siffra (hur VÄL fylld ska en full tank vara osv.) men då får man iaf en mycket bättre siffra än bilens vägmätare (med vilka hjul) och bilens färddator (dom brukar visa upp till 20% fel).
Dessutom borde ni ha hållit hastigheten med GPS istället för nåt sånt där ungefärligt (ska köra si och så fort på färddatorn för att det ska vara rätt)
Bra ide men dåligt genomförd !
#109 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Sven Postat: 2009-11-05 13:28
Tack för härlig tävling!
#110 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Anders Huldt Postat: 2009-11-05 13:29
Kartan visar fel position för volvons bränslestopp. Nordkapp, -7 mil, ligger i Norge vid ishavets strand. Makeringen på kartan för bränslestoppet visar en position i norra Finland. minst 50 mil för lång söderut
#111 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
tobbe Postat: 2009-11-05 13:51
Minns gamla bilprogrammet på TV4
De körde ~år 2000 ett liknande test där de körde från Trelleborg lr något sådant uppåt.
Daihatsu Sirion (3cyl ful gul bil)
Saab 9-5 med vanlig turbomotor
Range Rover
samt ev. en bil till.
Saaben gick ner i runt 0.5, på bensin för snart 10 år sedan, icke snåloptimerad och med turbo!
Daihatsun gick till Gunde Svans lokstallet utan problem och det är vad jag vet en bra bit upp...
Dock imponerande, volvon lär ha dragit ca: 0.37l/milen, det är ett mycket bra resultat, och anledningen till varför vikten spelar mindre roll här är för att de kör långdistans. Det är vid accelerationer och stopp som vikten missgynnar mycket. Då det krävs mer energi för att komma upp i fart. När du väl är uppe i fart krävs i princip ingen effekt alls för att hålla bilen i konstant fart, och en snåloptimerad motor kommer då att kunna ligga på lågt motorvarv med snål bränsleblandning och bara puttra fram.
Skulle man köra blandad körning som normalt folk kör så är detta såklart inte ens nära ett bra resultat.
#112 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Sven Palm Postat: 2009-11-05 14:06
Den egentliga förbrukningen för Seat ligger på 4,4 mot uppgivna 4,3, för Volvon är det 4,1 mot uppgivna 3,6 (väl stor diff) och VW 3,58 mot uppgivna 3,4. Den enda riktiga mätaren är MB med 4,92
(uppgivet drygr4,9). Det är väl sånt som kallas för kvalitet.
Hälsningar från BMW-freak
#113 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Pelle Postat: 2009-11-05 14:38
Huruvida Volvos mätare visade så mycket fel som sägs nedan vet vi ju först när det riktiga miltalet kommer in.
Kom igen nu AMS, var är volvons riktiga miltal?
#114 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Ramjet Postat: 2009-11-05 14:38
Om man skall jämföra bränsleförbrukningen måste alla bilarna köra samma sträcka samtidigt, med förarbyten dessutom.
Men det var kul ändå.
#115 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Michael Åhman Postat: 2009-11-05 15:17
1) Självklart har vi mer och noggrannare statistik loggad. Detta kommer dock att redovisas i tidningen längre fram.
2) Knappnålen för Fredrik Huldts stopp ligger precis där det hände. Ungefär 3 mil söder om gamla färjeläget/bron över till Mageröya. Men kanske menade du skärmdumpen av kartan som ligger inne i artikeln? Den är inte aktiv på något sätt.
3) Fredrik Huldts körsträcka var 168,5 mil.
#116 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jussi Postat: 2009-11-05 15:39
Sven Palm... Kvalitet ligger i att mätaren visar exakt rätt?? Till viss del stämmer det givetvis. Men så länge rullomkretsen på hjulen får variera upp till 5% så kommer ALDRIG instrumenten att kunna visa ett exakt värde du kan lite helt på. Då måste bilen i så fall ha gps mätning i färddatorn alternativt det finnas möjlighet att kallibrera rullomkretsen eller att bilen själv känner av rullomkretsen. Vilken däckdimension, typ av däck samt hur hårt de är pumpade gör givetvis att tripmätaren visar olika. Jag kan gissa att samtliga bilarna i detta testet hade däck som var "för hårt" pumpade vilket skulle ge en högre förbrukning i färddatorn (de kommer längre på varje varv hjulet snurrar) MEN sannolikt en lägre i praktiken pga minskad friktion.
Det är ju samma visa gällande hastighetsmätare som oftast visar för mycket. Ingen tillverkare vill ju råka ut för att bilen visar för låg hastighet om det största tillåtna däcket används, därför visar de allra flesta för mycket (dock många alldeles för mycket).
#117 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jörgen Postat: 2009-11-05 15:51
Härligt roligt test.
Men är det egentligen något nytt med dessa snåldieselbilar.
Passat har tidigare åkt från Paris till Sthlm på en tank, då med Reine Wisell bakom ratten. Dock inte nya balla snål blue motion utan en vanlig dieselpassat och detta utspelade sig på nittiotalet...
Så visst är det bra att det kommer mer och mer snåla bilar nu. Men det är defenetivt inget nytt.
Minns tex Audi A2!
#118 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KN Postat: 2009-11-05 16:34
Att köra Paris-Stockholm på en tank på nittiotalet var nog ännu större bedrift.
Hur många liter gick det i den tanken?
Nittiotalets Passat var väl inte större eller tyngre än dagens Golf så den är nog inte jmf med dagens modell.
#119 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
milo Postat: 2009-11-05 17:08
Kommer ihåg detta testet, Saaben klarade sig på 0,65 l/milen, inte så bra som 0,5 men nog så imponerande för en 2,0 liters turbo.
Ett stort grattis till Volkswagen och Thomas för denna imponerande körningen! Solna-Paris på en tank kommer säkert att uppmärksammas hos Volkswagen Group Sverige...!
Dock kommer det att blir spännande att se vad nya Bluemotion klarar, harför mig att den ska dra 0,4 l/milen mindre!
#120 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Jörgen Postat: 2009-11-05 18:19
Tja dagens golf kombi är mer eller mindre lika stor som en BMW 3-serie kombi eller för den delen Seaten som är med i detta test.
Så nog går det att jämföra.
#121 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
milo Postat: 2009-11-06 08:36
0,4 l/milen eller mindre ska det vara så klart....
#122 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
jonsson Postat: 2009-11-07 11:49
I vilken hastighet är de ultimata att köra för att köra så snålt som möjligt?
är de 70-80km/h eller?
Sen, många bilar har ju inte "start/stopp", men visst är det endå bättre att man stänger av bilen & slår på den när man ska iväg vid, Rödljuset?
även om de är kallt!
#123 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
KN Postat: 2009-11-07 13:10
jonsson, för att köra så snålt som möjligt så gäller lägsta möjliga hastighet på högsta växel. Själv kan jag köra på sexan i 50-60 km/h vid jämn fart och inga backar. Då ligger motorn på ca 1100 rpm.
#124 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Putte Postat: 2009-11-10 08:20
Man behöver inte vara med i MENSA för att förstå att köra en bil i snö drar mer bränsle.Kör samma väg nästa gång så att det blir ett riktigt förbruknings test.
#125 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Sven Postat: 2009-11-10 11:04
Jag undrar hur exakt ni mäter förbrukningen? antal km skall mätas med GPSen och antal liter genom att tanka bilen så full att man se bränslet, sedan startar man. Är tanken tom, tankar man igen till man ser bränslet! De olika pumpar stänger inte av vid samma nivå!! Och när gör ni en test av Saab, Volvo, VW, Audi, BMW (som positiv exempel)och kollar de färddatorer. Med dagens teknik är det enkelt att mäta/ beräkna förbrukningen. Men Volvo och Saab´s dieslar visar alldeles för litet.
#126 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Staffan Postat: 2009-11-10 11:33
Svensk diesel har ett par procent lägre energiinnehåll än exemplvis tysk diesel. Undrar hur långt Passaten tagit sig på den?
#127 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Mistro Postat: 2009-11-19 10:51
Kommer ihåg denna resa "KN" och året var 1996.
Orginaltanken var på 80 liter
och plomberad.
stor uppståndelse blev det när det dessutom fanns ett par liter diesel kvar i tanken då man kom fram.
Undrade då hur detta var möjligt!?
Flera år senare dök denna bil upp på Blocket och säljaren påstods sig ha tankat över 100 liter vid ett tillfälle då tankmätaren stod på reserven!
Riktigt bra förbrukning ändå,men dåligt av Vw att fuska!
#128 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Mistro Postat: 2009-11-19 11:08
Något kritisk är jag dock till sådana här "test",då det inte tillför någon som helst fakta över vad bilarna drar i "verkligheten".
Knappt någon kör bil på detta vis och det är knappast ett rekomenderat körsätt heller.
Ett kul test var när man tog en Audi A4 2.0Tdie och satte "vanligt" folk bakom ratten...bilen fick rulla i Malmö tills bränslet tog slut ( 12 liter )...snittfart typ 20km/t..."förbrukning" 0.87 ?
...Allt handlar således om hur bilen framförs och betydligt mindre på vilken bil som testas.
#129 Re: Snålracet: Längst från redaktionen vinner!
Qvist Postat: 2009-11-19 17:58
Passaten kom längst!