BMW 5-serien - äntligen officiell!
UPPDATERAD MED TV-INSLAG! Så har täckelsen fallit för BMW:s nya 5-serie, som snart rullar ut till handlarna. Den ser ut som en 3-serie men är nästan lika stor som 7-serie. Sju motoralternativ erbjuds inledningsvis, från 520d till 550i. Men vi väntar förstås otåligt på nya M5 - ska vi gissa på runt 600 hk?
Bara fegt eller en återgång till klassisk skönhet hos BMW? Åsikterna lär gå isär om nya 5-serien och släktskapet med 7-serien går inte att förneka. Bra eller dåligt? KLICKA FÖR STÖRRE
Uppdaterad med rörliga bilder. Klicka här för att se bilen i vår tv!
nder måndagskvällen var det galapremiär för nya 5-serien hos BMW, internt döpt till F10. Kombiversionen F11 kommer i slutet på nästa år och strax därefter kan vi också förvänta oss nästa generation M5 - med turbo-V8 på strax under 600 hk!
Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Nya 5-serien är en bil som sträcker ut hjulbasen till 297 centimeter - plus 8 cm - och på det viset skapar mer innerutrymmen, trots att längden på 490 centimeter bara är knappt sex centimeter längre än föregångaren. Plattformen bygger på komponenter från tidigare visade 5-serie GT - se provkörning på den här länken - vilket innebär ett visst lån från bygglådan som skapat nya 7-serien. Men hjulbasen är dock ändå en decimeter kortare än hos 5-serie GT/7-serie som mäter 3.070 millimeter.
Nya 5-serien är sex centimeter längre än sin föregångare men växer samtidigt 8 cem mellan hjulaxlarna. Det ger bättre innermått, vilket vi förväntar oss upplevs bäst i baksätet.
Men även om yttermåtten sträckts ut är vikten i det närmaste oförändrad. Något som kommer bränsleförbrukningen och väghållningen till del. Tjänstevikten ligger på mellan 1.640 till 1.900 kilo, beroende på drivlina. Maxlasten är 600 kilo och bagagevolymen mäter 520 liter - alltså en bit ifrån gamla huvudkonkurrenten E-serie. Balansen är i det närmaste perfekt, 50/50, mellan fram- och bakaxeln. Alla modellversioner får elektrisk servostyrning, BMW lämnar därmed den hydrauliska styrningen allt mer och det lär vi se även på andra modellserier.
Oförändrad vikt och trimmad bränsleförbrukning gör att snålaste alternativet 520d är i det närmaste sensationellt sparsam med dieseldropparna. BMW uppger en EU-cykel på 5,0 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 132 g/km - trots att motorn ger respektabla 184 hk och 380 Nm i vrid från sina 2,0 turbomatade liter. Start-stopp-teknik är standard med manuell sexväxlad transmission (standard på alla utom 550i) och 0 - 100 km/h går på hyggliga 8,1 sekunder. 520d kan utrustas med den nya åttastegade automatlådan, precis som alla andra modellalternativ. På 550i är automat standard.
Designmässigt konservativ på utsidan och så även på insidan. Nya 5-serien blir ingen brutalt ny upplevelse för de gamla BMW-kunderna, tvärtom.
Några hybridversioner nämns inte men vi vet att BMW jobbar med flera spännande spår när det gäller energiåtervinning och eldrift. Räkna med att det inom en ganska kort tid kommer fler nyheter på området som gör 5-serien ännu snålare - sannolikt lanseras en supersnål version om några år som kommer under 120 g/km i koldioxidutsläpp. Nästa generation 3-serie får som alternativ en helt ny trecylindrig dieselmotor men den anses trots allt för klen för 5-serien.
Designmässigt kan vi konstatera att BMW fortsätter det inslagna spåret från 7-serien och allt tyder på att även nästa generation 3-serie följer efter om två år. Det innebär en mera moderat linje som tar ett steg tillbaka från Chris Bangles djärva design. En del kanske välkomnar det medan andra saknar modet att vara annorlunda.
Enligt chefsdesigner Adrian Van Hooydonk har man eftersträvat ett "lätt" utseende, som hos de gamla föregångarna. Givetvis finns det mycket mer säkerhet och funktioner hos dagens bilar men det gäller att skapa en dynamisk känsla av lätthet. Enligt Hooydonk är man speciellt nöjd med hjulhusens markering och den muskulösa känsla de ger över sidan. Och nya M5 blir ännu bättre, bara vänta säger Hooydonk!
Betydelsen hos 5-serien kan inte överskattas, vilket historiken visar. De fem föregående generationerna har sålts i 5,5 miljoner exemplar! KLICKA FÖR STÖRRE
Skönheten vilar i betraktarens ögon och vi utgår från att ni i kommentarerna nedan berättar precis vad ni tycker! I slutet på mars ska leveranserna till kund börja och vi ser med spänning fram emot de svenska priserna. Kronans valutafall nedåt borde ge utdelning uppåt på 5-serien, men kanske BMW kan tänka sig att "sponsra" de svenska priserna? Priserna i Tyskland, med 520d som lägsta alternativ, börjar vid 39.950 euro. 550i kostar 70.500 euro i grundpris.
Nya 5-serien betyder mycket för BMW, vilket inte minst försäljningen av de fem första generationerna visar: 5,5 miljoner bilar! Sjätte generationen ska byggas vid Dingolfing-fabriken parallellt med 7-serien, som den delar många komponenter med.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Daniel Postat: 2009-11-24 06:34
Jag är ett stort fan av Bangle så jag tycker den här känns lite tråkig i jämförelse med föregående modell. Men jag får se det positiva med det hela - föregående modell kommer att sjunka på begagnatmarknaden.
#2 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Jan Anndersson Postat: 2009-11-24 06:52
Äntligen känner man igen BMW igen! Det är bara ringarna runt mätartavlorna som stör - men de går kanske att måla över med en svart tuschpenna.
#3 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
PG Postat: 2009-11-24 07:26
Den ser nästan ut som en Audi A6, Bangle var nog lite mer originell i sin still.
#4 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Magnus Postat: 2009-11-24 07:27
Visst, framänden ser ut som vilken BMW som helst men bakänden kunde man ju ha hoppats mer på minst sagt...Jag tycker att den påminner alldeles för mycket om en äldre japanare, typ Nissan eller nåt. Synd att BMW inte vill vara kvar vid förra tankesättet att sticka ut....
#5 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
H Postat: 2009-11-24 07:51
Den var ju bra mycket snyggare än den förbannat fula föregångaren.
Dock något slätstruken och trökig.
Får hoppas att den är desto roligare att köra.
#6 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
MK Postat: 2009-11-24 07:55
Perfektion...
#7 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Pär Postat: 2009-11-24 07:56
Hur ska de vara egentligen.. 2996 till 528 och 258 hk, 523i: 2996 204hk?? Är de samma volym i 523 som 528?
Vad stämmer och vad stämmer inte?
#8 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Stefan Postat: 2009-11-24 08:28
Detta är den riktiga efterträdaren till E39! E60 är bara en ful marginal i kanten.
#9 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Lasse Postat: 2009-11-24 08:38
..snygg!
#10 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Gustaf Postat: 2009-11-24 08:42
Kan bara instämma med Stefan!
#11 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Johan Postat: 2009-11-24 08:47
Snygg men lik 7-serien. Post-Bangle, hoppas inte BMW blir som Audi där alla modellerna är väldigt lika med bara storleken som skiljer. Audi tar marknadsandel, så trågigt men det fungerar.
#12 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Thomas Postat: 2009-11-24 08:48
Nej, detta måste ju bara vara en sminkad gris. Ett större tryne har jag nog aldrig sett på en bil. BMW borde skaffa sig en riktig designer.
#13 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Marcus L Postat: 2009-11-24 08:56
Grattis BMW. En riktigt snygg bil. Klassiskt vacker. Dock inte riktigt som salig E34
Personligen gillar jag mer Audis interiör, men detta är naturligtvis en tokfin sådan också.
#14 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Martin Postat: 2009-11-24 09:00
Snygg bil framifrån och ett köp av en 530d blir det nog när min 5-serie ska ersättas.
Men Nissan Primera ringde och ville ha tillbaka bakpartiet. Lite synd på en annars så snygg bil.
#15 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Magnus Postat: 2009-11-24 09:20
Håller med Stefan. Hade E39:an och älskade designen. Köpte därefter E60 men sålde den, och bytte märke, för att jag aldrig riktigt kom överens med designen plus att inredningskvaliteten var urusel. När jag ser de här bilderna börjar jag fundera på att gå tillbaka till BMW.
#16 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Markus Postat: 2009-11-24 09:21
Bilen ser bra ut, både utvändigt och invändigt. Bland tyskarna är det helt klart BMW som kan det här med interiördesign.
Rent estetiskt alltså. Däremot har de en irriterande egenhet att orientera allting på bredden som på en gammal jänkare. Och bortsett ifrån att jag föredrar att ha allting svept runt förarutrymmet ger det en väldigt bred, ful och opraktisk mittkonsol.
Detta är dock inget unikt med BMW, det är en väldigt dum trend just nu.
En trend BMW däremot inte klumpat i är de idiothöga midjelinjerna. Tack för det.
Totalt sett tycker jag utsidan är minst sagt okej.
Sedan undrar man ju lite över motorerna. Är det någon snålhet som nästan får en att tänka på en ort 10 mil från uddevalla som gör att de bara använder sig av sexan med 3 liters volym??
Det luktar inte precis downsizeing och BMW om några borde ju kunna åstadkomma en juste motor även med mindre volym. Inte minst eftersom BMW är en av få bilmotortillverkare som är i närheten av 100 Nm/l.
Så nog tycker jag BMW lyckats med den här bilen. Sedan har jag och BMW lite olika åsikter om en del andra saker, men där är jag ovanlig så det har jag överseende med!
#17 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
RenaultSport Postat: 2009-11-24 09:22
Säkert en verklig toppen bil. Tyvärr känns den lite slätstruken och tråkig i jämförelse med den gammla. Men iofs så är ju den tidigare modellen bara snygg med M-Sport paketet. Så jag inväntar med spänning de första bilderna på en Touring med M-Sport!!
#18 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Fredrik Postat: 2009-11-24 09:29
Skönt att se att den blev så lik den förra den kan jag känna mig nöjd med min beställning av Mercedes E-Klass som ser betydligt snyggare ut.
#19 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Pelle Postat: 2009-11-24 09:32
En 528 med automat, komfortstolar, vanliga däck och aktiv styrning, tack! Fast kanske man ska vänta tills M-paketet kommer och snyggar till det bredkäftade luftintaget i fronten.
#20 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Magnus2 Postat: 2009-11-24 09:33
Visst, snygg men fantasilös och trist.
Nya Saab 9-5 är ju betydligt snyggare även om det självklart är lättare att ersätta en bil som är nästan 13 år gammal.
Dessutom lär ju kvalitetskänslan i nya 9-5 närma sig exempelvis BMW, med stormsteg!
#21 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Henrik Postat: 2009-11-24 09:39
Usch va trist, E60n var mycket snyggare, för att inte tala om E39. Håller med någon längre ner om gamla Nissan-vibbar. Om man tittar på bilden med alla 5orna så ser denna mer ut som en efterträdare till E39an. Säkert en väldigt fin bil ändå. Håller med ang nya 9-5an, så ska det se ut.
#22 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Stefan Postat: 2009-11-24 09:40
Ännu en klassisk BMW!
Snyggare än GT, absolut "vill ha" känsla!
#23 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
marre Postat: 2009-11-24 09:54
Spitzen! Jag vill genast byta min 1-serie mot den nya Touringen. Vill gärna smaka på 535d med 306 hästars-dieseln, ska bara räkna lite på ekonomin först...
#24 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
BenBirdie Postat: 2009-11-24 10:06
5-serie med og uten m-sport pakke vært to helt forskjellige biler. Tråkig vs sportig.
Nå ser den nye tråkig ut, men vi må vente i spenning på hur den ser ut med m-sport !
#25 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
kjell-yngve Postat: 2009-11-24 10:27
Enl BMW i Eskilstuna kommer det en riktigt effektiv 516d med 105 Hk, 220 Nm och mycket lättrullade 14 tums hjul. Den kommer att dra endast 0,4 l/mil i EU-cykeln. Endast 5-vxl manuell låda men den tror jag det är värt att vänta på.
#26 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Gustav Postat: 2009-11-24 10:32
Bilen är snyggare än förväntat! Men den är ju fortsatt helt klart Bangle-inspirerad. Som ett mellanting mellan förra och förr-förra generationen. Hoppas nu bara att BMW kan få ordning på krocksäkerheten också. Isåfall blir bilen ett klart intressant alternativ i mellanklassen.
#27 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Bobby Postat: 2009-11-24 10:47
Så var gamla konservativa BMW tillbaka igen efter Bangle-eran. Hur upphetsande är det?
#28 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
svensson Postat: 2009-11-24 10:58
Designen är knappast nyskapande och det finns inga tekniska nyheter att tala om heller. BMW måste lida av en mycket snålt tilltagen utvecklingsbudget. Hoppas i alla fall att de har försökt förbättra krocksäkerheten något.
#29 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
bjoern Postat: 2009-11-24 11:03
Ansluter mig till bangle-skaran och anser att detta är ett stort steg bakåk i design-väg. "Beige" är ett ganska bra ord för att beskriva den här modellen.
#30 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
David Postat: 2009-11-24 11:10
Självklart kommer 523i ha samma motor som z4 23i, nämligen en sexa på 2.5 liter.
Förövrigt vet inte BMW Eskilstuna vad de pratar om.
#31 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Porsche 997 Postat: 2009-11-24 11:27
Bilen kommer att gillas bättre av de stora grå massorna än vad E60 gjorde, och den kommer att sälja i fler exemplar. Men karaktären och det grymma utseendet hos E60, speciellt med M-paketet, är man ljusår ifrån. Frun som förut var heltänd på att byta till en 5-serie nästa gång har sagt nej, och jag tänker inte tjata. Synd för det är säkert en trevlig bil att åka i.
Den största missen med designen är dock den otroligt missprydande skarv mellan fronten och motorhuven! Det är denna som sänkte utseendet på gamla Volvo S80, och att BMW gör samma misstag nu är obegripligt. Det syns att denna skarv tonats ner digitalt i flera av bilderna.
Till sist måste jag säga att BMWs motorer är de absolut bästa på marknaden just nu, men de som sätter modellbeteckningarna borde byta jobb! Trenden som började främst på E39-ans tid att modellbeteckningen främst ska symbolisera någon form av upplevd motorstorlek är helt vansinnig, och verkar vara en tysk åkomma som Mercedes också fått.
#32 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Magnus Postat: 2009-11-24 11:39
Saab 9-5 leder i alla fall första ronden i matchen mot BMW 5. Designen är överlägsen. Titta speciellt på bilder bakifrån. 9-5 verkar vara från framtiden medans BMW:n stannade på 90-talet.
Däremot är jag imponerad av de låga förbrukningsvärdena ihop med automatlåda. Är det start stopp även på dessa?
#33 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Mikael Kazjdan Postat: 2009-11-24 11:48
Har aldrig varit vän av Bangle-design, så F10 är helt klart steg i rätt riktning. Blir väl helt perfekt med M-paket. Jag stör mig dock på de överdimensionerade "njurarna". Inredningen är helt perfekt. Välkommen tillbaka BMW.
(Sann BMW entusiast och förre detta medlem i BmwClubSchweden & BmwSC)
#34 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Roland Postat: 2009-11-24 12:00
516d kommer. Jag har fått se samma spec som kjell-yngve av BMW i Örebro. Ingen racer men det räcker för mig. Dessutom är det trevligt med lite mindre hjul.
#35 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Robert Postat: 2009-11-24 12:20
Grymmaste bilen i klassen! Klart snyggast på marknaden och garanterat roligast att köra! Folk som är negativa mot nya modellen har ändå inte råd och är till 100% avundsjuka! Grattis till alla er som har råd!
#36 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Nicklas Postat: 2009-11-24 12:31
Svart med M-paketet och alu njurar och alu nät i frontspoilern, Titanium grå fälgar = Klart
#37 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
RB Postat: 2009-11-24 12:35
Ta det lugnt. Det finns kanske fräscha exemplar kvar den dagen då du får körkort.
#38 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
JohanH Postat: 2009-11-24 12:37
Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att jag gillar den! Mycket 5-serie DNA.. det nedre luftintaget är däremot inge vidare.. ser lite ut som en leende tandlös farbror. Och är det bara jag, eller ser inte mätartavlorna rätt små ut? Nå, överlag, tumme upp
#39 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
tom Postat: 2009-11-24 12:40
Snygg, men saknar något. Ytterligare en ny bil som förmedlar en jaha-upplevelse istället för en wow-dito!
Håller med någon nedanför som skrev att fronten ser konstig ut. Man får dock vänta med den slutgiltiga domen tills dom visar hur den ser ut med m-paketet, men just nu ser den mest slätstruken ut...
Jag saknar iaf Bangle redan!
#40 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Sven Johansson Postat: 2009-11-24 12:53
När man som motor murvel gissar på vidriga 600 hk i nästkommande bilmens man har ribba av upphetsning , uppmuntrar man då fabrikanten till att det blir så eller?
Hur kan man som sansad motorjournalist gissa på 600 hk!
mer än de flesta stora lastbilar med släp har ?
Hk och fart dyrkeriet har fört många av västs bilindustrier till avgrundens brant och pojkarna i västs motorjournalistik har stor del i det som skett!
Kvinnor behövs i västs bilindustris styrelserum samt innom motorjournalistiken ty det är inte bara vita gammla impotenta män som köper nya bilar och eran med att göda oljeproducenter måste ända
#41 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
LS Postat: 2009-11-24 12:57
Väldigt fin bil. Ska bli intressant att kolla hur den står sig mot andra märken.
#42 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
MDG Postat: 2009-11-24 13:26
Bara den som inte förstår att utvecklingen av en ny bilmodell tar åtskilliga år, och att designen spikas relativt tidigt i processen, kan ha uppfattningen att Chris Bangle inte var involverad i arbetet med nya 5-seriens design. Han lämnade BMW först i februari i år.
#43 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Anders Postat: 2009-11-24 13:38
Tyvärr ser den ju ut som gamla 9-5. Instrumenteringen kunde också behöva en ny fräschör. Tekniskt verkar det ju vara en mer utvecklad produkt. Väntar på hybridmodellen.
#44 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Kim Postat: 2009-11-24 13:43
Jag måste också medge att jag kan sakna den så kallade Bangle Designen. E60 måste vara en av de modeller som hållt sig bäst i modern billhistoria och det lär nog inte denna göra. Tycker ändå bilen är snygg, speciellt över bakhjulen.
Men att sedan säga att BMW gör en tråkmodell är väl till att överdriva? säkert samma personer som skriver att GT:n ser förjävlig ut.
#45 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
tom Postat: 2009-11-24 13:49
Visst kommer Bangles arv vila ett slag till över nya BMW-modeller, men förstår du att nya 5-serien har skissats fram under ledning av Adrian van Hooydonk som nu är chef över BMW-design?
#46 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Lägerleffe Postat: 2009-11-24 13:50
...och om några år tjänstgör de svarta som kokainkälkar. Det är synd att BMW som gör så fina bilar ska behöva dras med skummisar bakom ratten - som förstör varumärket.
#47 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
aa Postat: 2009-11-24 13:52
Är det inte fler som tycker desingen är lik faceliftade E90? Samma motorhuv, samma veck på sidan, liknande strålkastare, nästan identisk baklucka.
Annars är designen helt ok men jag tycker fortfarande att Faceliftade E39 med M-paket är den snyggaste 5-serien om inte den snyggaste BMWn som gjorts.
springan mellan motorhuv och front, likt Volvo S80 som någon sa är hemsk, men troligen har det att göra med fotgängarskydd. Borde gått o lösa på bättre sätt. Likaså tycker jag överhänget fram ser lite för stort ut, men som sagt antagligen en massa luft bakom plasten i fram för att va snällare mot människor.
Tråkigt att de fortsätter trenden med nertrimmade motorer, 2liters bensinturbon som det pratats länge om borde vara klar och erbjudas istället för 6an i 523.
Bränsleförbrukningen mellan 525d och 530d är också så onödigt liten pga samma motorvolym, en diesel mår ju bra av att få så mkt luft som möjligt från turbon så att sänka laddtrycket ger ju ingen större vinst som så tydligt går att se.
#48 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Daniel B Postat: 2009-11-24 15:22
Byt ut ljusen på nya 9-5 till mer Aero X lika och skrota fake-sidogallren bakom hjulhusen fram, så kommer den kännas vara designad 2015 och inte pre-2009. Som någon sa innan. BMW:n är onekligen snygg, men kääns som ljummen mjölk. Man har liksom sett det förut femtioelva gånger. Snygg men tråkig.
Nästa bil för mig blir Saab 9-5 Aero kombi. Tack och ajöss BMW!
#49 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
twentynine Postat: 2009-11-24 15:22
Jag tycker den ser riktigt bra ut. Den känns inte lika ny som den tidigare var när den kom. Men för det betyder det inte att den blev ful och dåligt. Tvärtom tycker jag slutresultatet blev mycket bra! Bara den personliga biten som avgör om man vill ha en mercedes e class eller denna nya bmw 5 serien.
#50 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
328Ci Postat: 2009-11-24 15:42
Äntligen har BMW gått tillbaka till den klassiska och tidslösa designen. Varför ändra på ett vinnande koncept. Nu återstår bara att se hur Alpina respektive M-versionerna blir....
#51 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Zippo Postat: 2009-11-24 15:48
Usch så tråkig och meningslös, en förstorad 3-serie, den ser t o m äldre ut än den modell den ersätter. BMW har tagit en steg tillbaka och lämnat spelplanen öppen för utmanarna. Fegstrut på.
#52 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Josef Postat: 2009-11-24 15:56
Svängde ratten själv vid parkering i filmen??? Vad sjutton var det??
#53 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
P2W Postat: 2009-11-24 16:49
http://www.youtube.com/watch?v=RhZW_zn83Og
#54 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Erik Postat: 2009-11-24 17:03
vad ska man med en 7-serie till när 5-serien redan innefattar sån lyx och bekvämlighet?
#55 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
johnny Postat: 2009-11-24 17:16
Kunde de inte bättre än så här, ser ju riktigt tråkig ut exteriört och inredningen är väldigt mycket 90-tal.
Trist då den säkert kommer att vara riktigt fin att köra.
#56 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
R32 Postat: 2009-11-24 17:32
Lätt den snyggaste 5-serien genom tiderna. Den här bilen är måttstocken för konkurrenternas sedanmodeller på alla fonter.
Det negativa är att den nya 5-serien kommer att bli så populär och till slut alldeles för vanlig ute på vägarna.
#57 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Erik Postat: 2009-11-24 18:03
Jag gillar att de fortsätter med nya 7-seriens och till viss mån nya Z4-ans designspråk. Det känns tajtare och mer kvalitativt, på något sätt.
Förra 5-serien såg bara blaffig och tjock ut. Nej, jag tycker verkligen att BMW börjar få till designen bättre nu när Bangle gått vidare. Han kan säkert sitt, men passar inte inom BMW, enligt mig.
Ang. inredningen så gillar jag den skarpt. Men jag föredrar också "klass" över "sport". Sportiga köregenskaper, men subtil design med klass är min melodi. Så den här bilen spelar bra för mig, även om jag är mer intresserad av nästa 3-serie.
#58 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
salle Postat: 2009-11-24 18:07
En helt fantastisk bil!
#59 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
caz Postat: 2009-11-24 18:08
Att BMW har sneglat lite på Audi när de designade interiören där de har legat hopplöst efter, nu kan man få sin BMW med rullknappar på ratten och färddatordisplayen i samma flerfärgade alternativ som audi har kört med sedan 4-5 år, jag gissar att de på nästa modell även kommer att ta rygg med LED-strålkastare även om de tar emot.. BMW - nu även på Audi-manér..
#60 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Mange Postat: 2009-11-24 19:10
Äntligen!
Världens bästa bil (i sin klass) lär den bli, igen.
Och nu är den så snygg som den förtjänar. Lika ledigt sportig som E28/E39, fast med senaste modellens kraft och skärpa.
Fortfarande en klockren inredning, som inte verkar särskilt förändrad. Bara förbättrad.
Det enda som håller mej från att skaffa en är kommande 3:an...
#61 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Daimler first Postat: 2009-11-24 19:25
Bra Bayern-pojkarna,duktigt
jobbat!!men...som vanligt kommer kungen Daimler Mercedes-Benz först ut med
E-klass som sen ingen kan mäta sig med,dessutom är den
snyggast,titta på bmw fronten(fläska på en mer-det blir bara fulare och fulare)-och när kommer kombin??Daimler har den redan färdig..No 1
#62 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Daniel Postat: 2009-11-24 19:47
Leffe: Om du nu är avundsjuk/rasist, så inse att de inte kommer att vara kokainkälkar om några år, utan så fort bilen kommer ut. Du kanske kör den om några år.
#63 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Steffe Postat: 2009-11-24 20:02
ingen likhet med audi interiört, audi är andas ingen elegansdessutom högre kvalitet
#64 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Marcus Postat: 2009-11-24 20:48
Vilket fantastiskt lyft jämfört med föregångaren!
#65 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Åke Postat: 2009-11-24 21:06
Hoppas den är lättare än 5-serie GT-modellen:
535 GT med 3litersturbo och 306hk väger 2015kg
och 7serie väger:
740i med 3 litersturbo och 326hk väger 1925kg
enligt www.bmw.se
så ,hoppas att 535i väger mindre än 740i.
nya 5an sedan är himla lyckad i designen.
#66 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Åke Postat: 2009-11-24 21:17
hehe , såg nu att man angivit tj.vikt i artikeln
en 528 hade suttit fint , då man ägt 528i e12 , 528i e 28 och Alpinaversion av 528i e39.
Alpina lär väl komma med samma koncept som 7serien:
Alpina B5 biturbo och +500hk.
#67 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Gustav Postat: 2009-11-24 21:41
Men vad är det för billighetslösning på gångjärnen till bagageluckan? Varför inte utrymmesbesparande utanpåliggande gångjärn?!?
#68 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Douglas Postat: 2009-11-24 21:42
Jag läste en kommentar som löd följande: "Världens bästa bil (i sin klass) lär den bli, igen."
En mellanklassare som presterar 3 stjärnor, vilket den fick när den krockades första gången, i ett krocktest på 2000-talet är ingen klassvinnare enligt mig när konkurrenten MB E-klass hade 4 stjärnor redan 1997. Att sedan AMS värderar sportighet högre än säkerhet gör att det blir lite felaktiga uppfattningar om bilarnas kvaliteter.
#69 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Kjell Eriksson Postat: 2009-11-25 07:13
Märkligt att varken artikel eller kommentatorer att BMW nu har fått samma adaptiva ljussystem som Opel redan har på två modeller. Om det vore tvärtom, då djä...
#70 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Jojo Postat: 2009-11-25 09:10
Aluminiumblock, är det ett foder av stål i varje cylinder eller rör sig kolvarna direkt på aluminiumet, någon son vet ?
#71 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
ugi Postat: 2009-11-25 10:55
Ser bra ut, men förra femserien var mer banbrytande och mer tidlös.
#72 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Johan L Postat: 2009-11-25 12:05
Nja, som många andra redan skrivit så är det ingen wow känsla, utan en ganska ljummen nyhet. Visst ser bilen fin ut, och jag misstänker att den är väldigt fin att köra, men den var som sagt lite tam och alldeles för lik 3 serien för min smak. Skall dessutom priserna börja på 40000 euro så blir det tufft i sverige tror jag
#73 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Bosse Postat: 2009-11-25 12:49
Vad du än lider av, gå i terapi. Vad är det för inskränkt stereotyp uppfattning om kvinnor du har? Varför skulle inte kvinnor gilla prestandabilar? Eller ska kvinnor bara få använda bilar att skjutsa barn i och handla mat?
Problemet är inte hk eller maxfart, det är utsläpp, men om BWW löser det, vad ska du då klaga på? Nästa M5 kanske är en vätgasbil med 600hk. Slappna av och njut av god ingenjörskonst istället.
#74 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Håkan Postat: 2009-11-25 15:17
Ser på bild ut som den snyggaste femman hittills.
När man ser alla femmorna på rad tänker jag att så här borde kanske redan förra generationen sett ut?
Nu skulle man bara haft löneförhandlat med chefen!
#75 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
andreas Postat: 2009-11-25 17:43
den är väll rätt snygg men bara rätt snygg. den ser väldigt tråkig ut, som en kopia av 7-serien fast i mindre format. hoppas inte att bmw blir som audi då alla modeller ser nästan likadana ut. det är bara mercedes av de tre tyskarna som har lyckats få modellerna att likna varandra men vara olika på samma gång. vissa tycker att de ser asiatiska ut men jag gillar det.
#76 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Morten Postat: 2009-11-25 17:48
...riktig humorist. Snacka om att förneka historien. behöver man påminna om hösten 95, när E39.an presenterades.
Fomligen krossade W210 i testerna. Sen presenterades W211. I en testduell mellan E320 W211 och 530i E39 i Svenska AMS, så slutade det med att bilarna fick samma antal poeng. MB vann testet pga. nyare konstruktion.Sen presenetrades E60, behöver jag påminna om hur testduellen i AMS slutade mellan E320 och 530I E60
Tycker också att nya 5:an är grymt lyckad. Riktig snygg.
#77 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
CZ Postat: 2009-11-25 18:22
Hoppas ryggstödet bak är bättre på denna. Den förra var helt kass, felformad. Något som tyvärr de flesta köpare inte upptäcker då man normalt sitter fram.
#78 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
CZ Postat: 2009-11-25 21:39
Jag uppfattade det som om även 528 och 530 skall ha turbo dock enkel?
#79 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
greger Postat: 2009-11-25 21:50
Nu får MB,Audi och alla andra ännu en gång en måttstock att försöka komma ikapp.
#80 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Gurra Postat: 2009-11-25 22:09
Klart lyft på designen exteriört, som ger lite habegär.
Men vad händer med interiören? Formerna har finslipats lite, men många saker är fortfarande ungefär lika fattiga som i E60.
- Überfattig instrumentering: simpla orangea mätare med silverring runt mätarna. Minimalism är bra, men det där är bara fulsimpelt, och nej torftiga orangea mätare är inte stilrena. Studiebesök hos bl.a. Audi rekommenderas.
- Ratten och övre delen av instrumentbrädan verkar fortfarande bara finnas i svart. Fult som fan, men det kanske går att få vettiga ljusare färger på allt mot Individual-överpris.
#81 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Niklas Postat: 2009-11-26 07:39
528 ersätter 530 och har inte turbo.
Gillar inredningen i nya 7an och GTn och denna ser ju likadan ut så det blir nog smaskens.
#82 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
berra Postat: 2009-11-26 10:48
Egentligen har ju 523 528 535 fel modelbetäkning borde vara tillexempel 530i 530si 530 SiT eller varför inte ta bort 523 och satsa på en snål fyra skönt att V10 försviner skulle varit kul med en M5 med sexa minns E34 med 3.8 liters exa .
#83 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
caz Postat: 2009-11-26 17:42
BMW är bra på exteriören, men interiört så är det fortfarande konstigt minimalistiskt, och resultatet blir bara fult. Audi är fortfarande 1:a i den ronden, design & kvalité..
#84 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Micke Postat: 2009-11-27 16:12
Väldigt fin tycker jag.
Konkurrenterna borde skicka folk till Tyskland för undervisning.
Smaken är naturligtvis olika men en lika fokuserad, minimalistisk och kompromisslös förarplats går inte att hitta i klassen. Även om jag gillar min A4 så gråter jag när jag ser hur en förarplats egentligen ska se ut...... snyft..
#85 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
Jowa Postat: 2009-11-27 16:20
Snyggaste BMW;n på länge.Förra 5-serien(nuvarande) är ful, för att inte tala om X6 och kommande GT-modellen som båda är groteskt fula. Hoppas BMW hittar designen igen.
#86 Re: BMW 5-serien - äntligen officiell!
oscar Postat: 2009-11-28 12:58
Bra bmw fortsätt så!
Älskar denn bil redan och kan inte vänta på nya M5.