• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Nya Opel Meriva - här är...

Nya Opel Meriva - här är bilderna

Nu presenterar Opel de första bilderna av nya generationen Meriva och därmed kan vi se hur de speciella "självmordsdörrarna" ser ut. Insteget underlättas och baksätet påstås kunna fällas ner fullständigt för att lasta stora volymer. Sex turbomatade motoralternativ erbjuds från start.

Bild 373961

Bakdörrarna är "felhängda" med gångjärnen i bakkant, men med näsan 90 graders öppning blir insteget till baksätet enkelt. Glastaket förbättrar rymdkänslan ytterligare.


Presentationen av Opel Meriva är nu officiell, efter det att de första fem bilderna läckt ut på nätet under natten. Som vi ser är det förvånansvärt små skillnader jämfört med den konceptbil som Opel först visade upp på Genève-salongen 2008. "Självmordsdörrarna" till baksätet öppnar sig nästan vinkelrätt (84 grader) och de spärras automatiskt med en speciell låskolv så fort bilen börjar rulla.

Baksätet påstås kunna fällas ner helt i golvet och bilda en plan lastyta med förvånansvärt stor volym, även i detta relativt lilla bilformat. Några exakta yttermått har vi tyvärr inte ännu men nya Meriva blir både längre och bredare med längre hjulbas, jämfört med föregångaren.

Bild 373962

Karossvecket längs sidan känner vi igen från Insignia och Astra. Notera hur fönsterlinjen är neddragen vid bakdörrarna för att förbättra sikten ut för baksätespassagerarna.


Konceptbilen i Genève för två år sedan hade namngett dörrarna till "FlexDoors" och inredningen för "FlexSpace", återstår att se om de namnen vandrar vidare till seriemodellen - som för övrigt får sin publika premiär i Genève i början på mars. Som vi ser har Opel inte helt förlorat sig i snygg design utan använt möjligheten att förbättra utsikten från baksätet genom att dra ner fönsterlinjen, vilket inte minst barn brukar uppskatta.

Drivlinorna känner vi igen från nya Astra och vid introduktionen ska sex turbomatade motoralternativ erbjudas med toppeffekt från 75 till 140 hk. Överlag påstås motorerna blivit 15 procent snålare, jämfört med föregående modell. En speciellt snål EcoFlex-modell ingår i utbudet men även här får vi vänta ett tag på de exakta detaljerna.

Bild 373963

Några exakta yttermått och mera detaljerade faktauppgifter har vi inte ännu på nya Meriva. Den officiella presentationen är ganska knapphändig och hela bilden lär inte klarna förrän vi får se Meriva i Genève.


Utvecklingen och lanseringen av Meriva har fördröjts med minst sex månader på grund av den oväntade lågkonjunkturen som slog till hösten 2008 och GM:s stora finansiella problem som följde därefter. Tekniskt delar Meriva komponenter med alla sina syskon: Astra, Corsa och Zafira. Meriva ska byggas i GM:s fabrik i Zaragoza, Spanien och säljas över stora delar av världen. I Storbritannien kommer den högerstyrda versionen att säljas under Vauxhalls varumärke och i Sydamerika skyltas Meriva om till Chevrolet. Någon lansering i USA är dock inte planerad, som GM tidigare gjort med andra Opel-modeller.

De kompakta familjebussarna Meriva och Zafira är viktiga delar av Opels modellutbud, de står för närmare 20 procent av försäljningen. När nya Meriva rullar ut till handlarna i början på sommaren har man en välkommen nyhet som till exempel kan konkurrera med nyligen visade Ford C-Max med skjutdörrar bak. Återstår bara att se om även nästa generation Zafira också får "FlexDoors" - det är väl en inte allt för vild gissning?

Bild 373964

Bild 373965

Bild 373966

Bild 373967

Bild 373968

Bild 373969

Bild 373970

Bild 373971

Bild 373972

Skriv kommentar

Det finns 114 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Alex Postat: 2010-01-05 07:59

    Denna känns som en asiatisk kopia av Mercedes B klass.

  • #2 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Pär G Postat: 2010-01-05 08:30

    Eftresom asiatiska kopior överlag fungerar bättre än tyska orginal dessutom till lägre pris så är det bara att skynad och fynda. Att opel haft stigande kvailitet och mercedes sjunkande de senaste 15 åren borde dom flesta som läser på ha insett vid detta laget...

  • #3 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus L Postat: 2010-01-05 09:12

    Fräck design.
    Tycker att back dörren är Citroen. men inte annors känner nog igen den till Opel.

    MB ser jag inte alls i Opeln.

    Kvaliten kan också vara bättre än MB..

  • #4 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    jj Postat: 2010-01-05 09:20

    Att de sänkt sig så lågt... Visserligen kommer snart en ny MB B-klass men har de redan sålt verktygen till Opel? snälla kom inte och säg att de inte plagierat B-klassen rätt av och att kvaliten är bättre än på MB.

  • #5 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Pelle Postat: 2010-01-05 09:29

    Vad använder ni ögonen till? Mercedes B är oproportionerlig och stökigt detaljerad, den här är riktigt elegant. Synd på familjenamnet, bara...

  • #6 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    PT Postat: 2010-01-05 09:38

    Det var på tiden, fan Opel är så J***vla underskattad i sverige, Riktigt fina idag.

  • #7 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Bengt Rolfzing Postat: 2010-01-05 09:45

    Måste man var akrobat för att kunna stänga de nästan 90-gradiga öppnade framdörrarna?

  • #8 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Fordonsutvecklaren Postat: 2010-01-05 09:49

    Ser riktigt bra ut måste jag säga.

    Kul att Opel lanserar denna typ av konstruktion.

  • #9 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus Postat: 2010-01-05 09:52

    Nej, detta är inte en Mercedeskopia, den är alldeles för järvt formgiven för det. Den böljande sidolinjen till exempel skulle aldrig godkännas av Mercedes...
    Snygg...
    Tja, snarare järvt och praktiskt formgiven.

    Bara turbomotorer i programmet föresten? Det känns bekant någonstans ifrån...

  • #10 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    null Postat: 2010-01-05 11:23

    Kommer aldrig köpa GM hur bra deras bilar än må vara.

  • #11 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Torben Arent Postat: 2010-01-05 11:44

    "bilderna läckt ut på nätet under natten" skriver AMS. Nej. Der var embargo til kl.00.01.00 5. januari.

  • #12 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-05 11:51

    Ännu en snygg bil från Opel!
    Bilen kommer att bli en storsäljare, precis som nya Astran och Insignia!

    Opel är verkligen på gång och plockar mer marknadsandelar! Sen om några svennar surar över GM påverkar inte Opels försäljningssiffror!

    Om några tycker att den liknar Merca så är det dags att söka upp en optiker!
    Tvekar inte en sekund att den har bättre kvalité än Mercan. Skulle inte tro att Opel släpper ut en bil som kan välta dessutom! :)

    Kul med bakdörrarna! Sist Opel hade sådana bakdörrar var på Opel Kapitän som tillverkades mellan 51-53.

    Bilkultur som i Opel!

  • #13 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    The Stig Postat: 2010-01-05 11:55

    Att hitta likheter med andra bilar kommer man alltid att göra. Den har ju lika många hjul som en BMW X6 som i sin tur har kopierat grillen från en Amazon

  • #14 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Thomas Postat: 2010-01-05 12:04

    OK, dags att erkänna att den typiske AMS-läsaren INTE går igång på en sådan bil. Då går can 10% av Sveriges befolkning bort (?), kvar blir de som har andra krav än känslomässiga och dessa tror jag kommer tycka denna bilen är helt ok.

    Har själv äldre barn och har kunnat sälja kombin för något betydligt roligare men är man i småbarnsåren eller över 50 så funkar detta.

    Undrar dock om det är svårt att nå att stänga dörren bak när den står öppen till max.

    Opel börjar visa varför GM behöll dem...nu behöver de bara bygga bra bilar i 100 år så kanske jag kommer köpa en (om jag lever vid 140)

  • #15 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-05 12:09

    Grattis Opel och GME.
    Nu har ni implementerat SAAB kunnade i tre modeller
    Insignia
    Astra
    Och denna multivan.

    Merkel och IG metall har gjort fina insatser för Er.

    GM förtjänar en fet bojkott om de lägger ned SAAB efter ett års skenförsäljning av SAAB (som de ser ut).
    Klaga INTE på CVK group eller Spyker om nu de är så dåååliga klaga på GM som valt dessa av långt fler än tjugospekulanter.

    Neo SAAB man, pendlare mellan PIXBO-RUSSELS sedan 2000...

  • #16 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-05 12:22

    du skrev "SAAB teknik
    Grattis Opel och GME.
    Nu har ni implementerat SAAB kunnade i tre modeller
    Insignia
    Astra
    Och denna multivan."

    Undrar vad Saab tekniken är?
    Har inte sett i någon Opel modell där tändningslåset är placerad mellan säterna och den snea pedalstället som nästan är på passagerarsidan, typ 99:an. Inget av dessa finns i någon Opel modell.

    När GM räddade Saab för ca 20 år sen från konken så hade Saab en 99:a och en dekaltrimmad Fiat Chroma som hette 9000. Vad jag vet så har inte Saab utvecklat en ny bottenplatta sedan -67!

    Opel har tillverkat stora som små bilar långt innan Saab blev född! Han som uppfann Saaben låg i vaggan och fyllde blöjorna med "senap" när köparna stod i kö för att köpa Opel.

    Bilkultur som i Opel!

  • #17 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sten Postat: 2010-01-05 12:28

    Till och med för att komma från skandal-GM/Opel är denna skapelse ovanligt motbjudande.

    GM fick tydligen ytterligare 30 miljarder så sent som förra veckan, är det till sådant här de ska gå?

    Även grannens Insignia V6 blåste ena topplockspackningen i julas, varför hålla på med detta GM-dravel?

  • #18 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    SHP Postat: 2010-01-05 13:33

    Väntar på interiörbilderna, så man får se hur mittkonsolen blev med dess (dyra) helgjutna aluminiumrails.

  • #19 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Roy Postat: 2010-01-05 13:35

    Personliga, ganska eleganta linjer och paktiska funktioner. Alldles för smart för att inte bry sig om.
    Naturligtvis finns det som vanligt de som till varje pris måste leta upp de mest befängda likheter med enstaka modeller från andra tillverkare som minsann gjort precis detta för länge sen! Suck!
    Diplomat - skillnaden mellan Saab 9000 och Fiat Chroma är avsevrd! Nog skrivet om detta.

  • #20 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-05 13:43

    Varför ha huvudvärk för GM:s trettio miljarder när du inte har med det att göra?

    Att GM valde behålla Opel är inte så konstigt då Opel har mer eller mindre alltid gått med vinst!
    Dagens Meriva som kom -03 är den mest köpta MPV:n i sin klass i Europa! Om du tycker att nya Merivan är "ovanligt smaklös" så skulle det vara roligt att se hur den skulle ha sett ut om du hade fått bestämma, men tack gode där uppe att inte så blev fallet.

    Att sen skriva om en topplockspackning som har gått på en Insignia är bara löjligt. Kan inte packningen gå på andra bilar?
    Men som jag tror är sagan om rödluvan mer trolig än vad du har skrivit.

    Bilkultur som i Opel!

  • #21 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Kapitän Postat: 2010-01-05 14:05

    ROY:
    Det var väldigt mycket likheter med 9000 & Croman. Dock var den stora skillnaden att Fiat hade en underbar delad bakaxel och att Croman kunde köras riktigt fort även på lååånga utdragna svängar på Autobahn utan att baken lyfte eller att chassit sprack.

    Diplamaten har ju rätt. När gjorde SAAB en egen platta senast?

    Slutligen: Ett gott nytt år till er alla som läser detta

  • #22 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Justus Postat: 2010-01-05 14:56

    Om man ska nå några väsentliga fördelar med denna dörrlösning skulle man ju slopat B-stolpen, som Mazda gjort med Rx-8, annars är det ju helt meningslöst o bara en gimmick. GMs nya frontdesign är en återgång till samma stuk som bilarna hade på 80-90-talet. Snyggt? Näe.

  • #23 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus Postat: 2010-01-05 15:54

    SAAB har ansvarat för varenda Etanolmodell i GM, om Opel inte tagit hjälp av Saab med turbomatningen är de inte särskilt smarta om man säger så, för det kan Saab. Med början 98 var alla Saabmodeller turbomatade.

    Saab är också bra på krocksäkerhet, även där kan man anta ett visst sammarbete. Appropå Fiat Croma, en viktig skillnad mellan Fiat Croma och Saab 9000 var att Saab 9000 länge var Sveriges säkraste bil, medan Fiat Croma var rätt långt ifrån om man säger så...

    Opel är ett större och mer etablerat märke än Saab som haft betydligt mindre lönsamhetsproblem, men lägg ned "Saab är smörja som aldrig har varit bra och aldrig kommer att vara det"-följetången är ni snälla och var lite sakliga för Guds skull!

  • #24 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus L Postat: 2010-01-05 16:56

    Du har alltid sett en insignia sönder grannen, på kran bilen mm. Faktum att all bilar har problem, men Opel har få.

  • #25 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Marc Postat: 2010-01-05 18:31

    Man kanske inte skulle gå så hårt fram? En granne med trasig topplockspackning, kanske inte behöver innebära att hela GM får upphöra med biltillverkning. Kan räcka med att avpolletera ansvariga packningsmontörer.
    (Fast hör nån ytterligare av sej med nån liknande granne, så är det nog lika bra att vi stänger GM.)

  • #26 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    PaulS Postat: 2010-01-05 18:59

    Både glastak och slopad B-stolpe... Nja, inte en bil jag skulle köpa i så fall, A-stolparna skulle bli lika breda som i Volvo V50 mm förstärkningar då.

    SAAB skulle ha lagts ner redan i slutet på sjuttiotalet, då hade inte så många drabbats (och vi hade sluppit 99:an med Triumph-motorn)!

  • #27 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    MrH Postat: 2010-01-05 19:28

    Snygg! Det här har Opel fixat snyggt, den ser ju riktigt trevlig ut. Kul att någon vågar köra med bakhängda dörrar i produktionsbilen också. Och PaulS, om du kikar lite närmre, ser du att den visst har B-stolpar. På gott och ont..

  • #28 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Big A Postat: 2010-01-05 19:33

    Jag måste vara en av få Opelägare i denna tråd. Har ägt såväl senaste Vectran och SUVen Antara. Faktiskt mycket bra bilar, framförallt inga krångel. Tycker att Opel har lyckats med denna Meriva, ser mycket bra ut. Sedan tycker jag som många andra att det är synd att SAAB ligger på stupstocken(kör just nu en 9-3:a)

  • #29 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-05 19:47

    Kommer med den inslagna vägen vara sin egen fiende.
    Och nej Opel var inget innan vi på SAAB börja föräldla teknikm och trollade med deras stundom mediokra byggkunnande. Opel utan en SAAB förädling är skit.
    Tyvärr har bönräknare och tyska politiker favoriserat Opel. Förfallet börjde runt år 2000 då GME (främst) bromsade varje försök hos SAAB att komma med bredare produktpalett, stoppade miljömotorer, stoppade nya modeller och fick GM att flytta tillverkningen av 9-5 ng till Russels... Trots dyrare omkostander i form av löner och lokaler...
    Opel måste börja leverera på egna meriter. GM borde lagt ned Opel. GM har ett ansvar att sälja SAAB. Tyvärr vågar de inte det... Säger mkt om GM - Goverment motors

  • #30 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Arne 40 Postat: 2010-01-05 20:21

    Det blir nog trevligt att gå i och ur bil på trång parkering(?)
    Funkar bra när man står på öppet fält kanske.... jag tror Opel får mycket kritik för detta när bilen väl kommer till kund.

  • #31 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    z65 Postat: 2010-01-05 20:53

    Oj oj vilken salva!!! Vill verkligen läsa Diplomat V8:s svar på detta,debatten hettar till,kul så länge alla är sakliga och inte går till personangrepp.Rent spontant så gillar jag Merivan,verkar vara en vettig familjebil.

  • #32 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    roger Postat: 2010-01-05 20:57

    Lol Neo, årets hittills största skratt för den kommentaren.

    Jag antar att det är pga Saab kunnande, som det gått så bra för dom genom åren ?!

    Tummen upp för nya Meriva !!
    Barnfamiljer lär uppskatta all flexibilitet och med sex olika motorer lär dom flesta hitta någon som passar dom egna kraven.

  • #33 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    STC Postat: 2010-01-06 09:55

    Som vannligt bra ideer kopieras, Meriva kommer att kopieras, men troligtvis utan mittbalk.

  • #34 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Autobahnfahrerin Postat: 2010-01-06 10:13

    Åkte före jul från München till Hamburg och hann se 4 Insignior vilka fått stopp på Autobahn. Det är, som kanske de flesta märkt, väldigt ovanligt att se bilar som fått stopp i denna miljö.

    Jag tror inte det hade något att göra med de 20 000 diesel-Insignior som återkallats pga avgasreningen.

    Märkligt att det blivit så mycket tal om topplockspackningar på Insignia V6 motorerna i Tsykland.

    Den här bilen lär väl dock bara få dieselfyran med avgasreningsproblemen.

    Ska köpa en liten bil, dock aldrig från GM.

  • #35 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus Postat: 2010-01-06 11:09

    Roger skulle få mig att skratta om inte hans fördomar gett så allvarliga följder (eftersom fler har dem).

    Etanolmotorerna kommer från Saab.
    Whiplashskyddet kommer från Saab.
    Säkerhetsbälte kom på Saab innan det kom på Opel.
    Saab var bland den första bilen att ha en riktigt riktigt bra imoblizer. (På Saab 900 94-98).
    Saab var så tidiga med en automatisk koppling att systemet tyvärr var för färskt för optimal driftsäkerhet (Sensonic, också på Saab 900, VW har för övrigt vissa problem med DSG än idag).

    Sedan kollar man efter år 2000.
    Saab 9-3 kombi försenad två år, där har andra än jag räknat på saken och kommit fram till tapp minus 5 miljarder för Saab på förseningen.
    Saab 9-3x, i produktion nu, fanns prototyp 2004-2005 om jag minns rätt.
    Variabel kompression motor: Fanns prototyp tidigt 00-tal.

    Det finns helt enkelt gott om fakta som talar för Neos sida. Vilket Roger blundar för, eftersom han inte vill erkänna att han har FÖRDOMMAR mot Saab.
    Ruskigt nog är han inte ensam om det!

  • #36 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Thsj Postat: 2010-01-06 11:09

    Det kunde lika gärna ha varit en Mercedes A - Klass. Baktill påminner den om en sån, sen fronten kunde lika gärna vara en Renault.

  • #37 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Roy Postat: 2010-01-06 11:24

    Några har skrivit en del om Saab - lite OT men här kommer några korrigeringar.
    När Saab var på gång med 99:an så letade de efter en befintlig motor att utgå ifrån. De fastnade för Richardo-verken (som tillverkade motorer åt Triumph). De hade en motor som de ansåg färdigutvecklad och klar - tills Saab visade sitt testprogram. De fick vackert fortsäta med utvecklingen. Saab tog dock ganska snabbt över tillverkningen till Sverige och det var inte precis någon nackdel.
    Historien upprepade sig när det var dags för 9000. Vissa förbättringar chassimässigt lyckades Saab driva igenom generellt, men den stora skillnaden var att Fiat och Lancia slutade med sin utveckling när Saab fortsatte. Resultatet blev marknadens kanske krocksäkraste bil som av flera motorjournalister ansågs vara den enda familjebil som gick stadigt i över 200 km/h. Vad biltestare tyckte om Chroma går det bra att läsa om i artiklar från den tiden - det går bra med vilken som helst!
    Saab har alltid varit bra på att stämma av chassikomponenter, men sånt kostar pengar - så när GM tog över så fick de helt enkelt inte vara så noga längre. Innan dess lyckades de göra små underverk med tämligen mediokra bottenplattor från Vectra-serien.
    Opels bidrag har varit att inte välja fullt så utvecklade lösningar, utan få in en mer ekonomisk syn på nykonstruktioner. De har oftast gjort bilar som varit trevliga att köra, ofta bättre än motsvarande VW, men till Saabs nivå har de aldrig riktigt nått. Ingen av dem brukar ha VW-kvalitet från början, men efter en tids produktion, är barnsjukdomarna gått över, så har åtminstone Saab varit där. Man ska minnas att inte heller VW varit fri från barnsjukdomar (och har omvittnat usel service).
    Nåväl, lilla Meriva är en välkommen nykomling!

  • #38 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    PaulS Postat: 2010-01-06 12:35

    Vet mycket väl att Meriva har B-stolpe. Min kommentar om att jag absolut inte ville ha en bil med glastak OCH utan B-stolpe var en replik på:

    "Justus
    Poänglöst
    Om man ska nå några väsentliga fördelar med denna dörrlösning skulle man ju slopat B-stolpen, som Mazda gjort med Rx-8, annars är det ju helt meningslöst o bara en gimmick."

  • #39 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-06 14:05

    så hade Saab varit borta för länge sedan! När GM tog över Saab så hade inte Saab mycket att skryta med. En ur gammal 99:a som kom -67. Samma år presenterades Opel Rekord C. Rekorden såldes i flera olika utföranden som Sedan, Caravan, Coupé. Modellen blev tillverkad tom-71 och det blev en het sälj succé med över 1,2 miljoner sålda! Under 70 talet så fick Rekorden få två nya modeller 72-77 och 78-86. Orderböckerna fylldes snabbt och miljoner exemplar blev sålda bara av Rekord!
    Kadett och Ascona blev otroligt populära som familjebil och i rally svängarna. Kadett & Ascona i rallyn tog sig fram i mål utan att hamna "på taket" och drivlinan var säker och resultatet blev att medaljerna regnade över Opel som manna ur skyn!
    Linjesköna sport Coupén Opel GT blev en succé som alla andra Opels modeller och mer än hälften av dom tillverkade gick på export till USA. Commodore för den som tyckte att Admiral & Diplomat var för stora. Commodorens sexa som hade en tyst gång likt en ande i ett par filt-tofflor!
    Commodore GS/E en bil som hade körglädje och prestanda!
    Vackra Coupé Manta A 71-75 som även vissades med insprut & turbo! Ny Manta fick se dagensljus-76. Sen har vi flaggskeppen Admiral & Diplomat som kunde fås med V8 på 5,4 liter! Opel har en lång tradition av att bygga Coupé-bilar. 70 talet pågår och Opel säljer bilar till köparna som står i kö och pengarna rasslar in på kontot.

    Vad gör Saab under 70 talet?
    Man gjorde en lyx version av 99.an som hade eluppvärmd bakruta och en klocka i panelen. Om jag inte minns fel så klistrade man in en tapetremmsa som såg ut som trä i panelen. För att visa att man hade en ny årsmodell så skiftade man på emblemen på bakluckan! Med en sådan "utveckling" så kan man förstå att det har alltid gått med förluster. Hur många tusen av 99:an blev sålda totalt när den gick i graven -93?
    Neo skrev:
    "Och nej Opel var inget innan vi på SAAB börja föräldla teknikm och trollade med deras stundom mediokra byggkunnande. Opel utan en SAAB förädling är skit."

    Jag och många fler undrar då vad är det för teknik Saab har behövt förädla hos Opel?
    Något som låter mera korrekt är, Saab utan en Opel förädling är skit.

    Saab fick ta fram en ny 95:a året 98 och då lovade man på Saab att leverera vinst. Vi vet hur det blev med det utan att gå in på ämnet. 95:an som är en "Saab förädling" har mycket att skryta med som trasiga tändkasseter, oilsludge, dåliga växellådor, dörrhantag & spegelhus som släpper färg, trasiga displayer mm. Glömde även turbo haverier med blårök som följd. Blårök är väl det som Saab har i sitt "arv" som dom kallar det? Allt detta är made in Trollhättan! När 93:an hade sin lansering -03 var det sådana fel på dessa att dom startade inte ens när dom kom till återförsäljarna! Massor av elfel. Motorn har det inte varit några problem med då det är en Opel motor och året 2008 fick 93:an xenonlamporna med kurvljusteknik som Opel har utvecklat tillsammans med Hella. Opels dörrhandtag och efter detta så har inte Saab kunderna behövt få färgflagor i händerna.
    Att vara så dum att tro Saab har skulle behöva fler modeller är bara dumt då dom inte har fått volym och kvalité på dom få modeller som dom har. Skulle man plöja ner ytterligare miljardbelopp i skiten utan att få tillbaka något? Att ta fram en ny modell är inte gratis! Inte undra på att förlustkontot är stort hos Saab med alla dessa garantikostnader och alla stöd pengar till återförsäljarna för att få ut märket på marknaden! Att Opel har levererat på egna meriter råder det ingen tvekan om men hur är det med Saab?
    Att Saab nördar lider av "mindrevärdeskomplex" det vet jag men att försök se verkligheten!

    Opel levererar Insignia som är en hit och nya Astran säljer som f-n och nu har även Merivan fått se dagens ljus! Allt är konstruerat av Opels duktiga ingenjörer och teckniker! Lycka till!

    Bilkultur som i Opel!

  • #40 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    60+ Postat: 2010-01-06 14:13

    Med Sveriges löjligt smala parkeringsrutor så spelar det ingen roll hur mycket dörrarna kan öppnas. Har man inte skjutdörrar så kommer man ju ändå inte ur bilen...

  • #41 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Niklas Postat: 2010-01-06 14:29

    Mercedes B-klass är en modell som bryter med tidigare designtradition från Mercedes och istället ansluter till Opels och därmed kan någon uppleva en likhet men den beror på att Mercedes följer Opel.

    Bakdörrarna är utmärkta på trånga parkeringsplatser eftersom när man kan resa sig och stiga rakt fram och ut istället för att behöva vrida sig runt så behöver inte dörren öppnas alls så mycket som med en vanlig dörr.

    Och öppningsvinkeln är naturligtvis något man väljer själv…
    Den stora öppningsvinkeln är av stor betydelse för äldre, handikappade och vid arbete med barnstolar och liknande.
    Detta borde vara en idealbil för kommuner och även till viss del Taxi

    Den här Insignia motorn det tjatas sedan ett halvår tillbaka tror jag helt enkelt inte på.
    Vi vet ju att det finns många som av bloddrypande hat gärna skulle ljuga om det.
    Dessa motorer har ju funnits i många år, de är inte nya för Insignia men då hördes det inte ett pip om några fel, hur förklara det?
    Insignia och Opel har blivit ett större hot, det är förklaringen.

    Opel hade 1992 en helt överlägsen kompetens på Turbomotorer, tekniskt sopade Calibra och Vectra turbo mattan med Saab 900 (Test Teknikens värld) och på alla nya turbomotorer sedan dess är det Opelteknik som avtänts och inte Saabs.
    GM gav officiellt Saab uppgiften att utveckla turbomotorerna men det var endast för att stärka Saabs image, visst fick de arbeta med turbo, men med tekniken från Opel…
    Opel hade en provserie med färdiga Manta Turbo på 156 och 140 hk redan 1973 men den drog för mycket bensin och därför tillverkades den inte.

    Saabs säkerhet är ifrågasättningsbar, det beror på vilken filosofi man följer.
    Saabs stora insatts är det speciella testet för älgkrockar, det kan inte berömmas nog.
    Men i övrigt är det inte så bra…

    Jag har skrivit om detta tidigare om gamla äkta 900 som slitits av på mitten i två delar, om hur 9000 i sju fall av tio, som jag personligen kunnat konstatera, i en allvarligare krock slits sönder och samman och bucklas ihop som en blöt tidning.

    Detta beror på att bilen bygger på samma princip som VW Golf, den är MJUK för att absorbera krockkrafterna, detta är mycket effektivt för att minska påkänningarna på passagerarna i lägre hastigheter och i kontrollerade krocktester och det är från dessa situationer Saabs ryckte som säker bil kommer, liksom Golf anses som en säker bil.

    Men i alla andra situationer är Golf och gamla äkta Saab dödsfällor.

    Saabs säkerhetsryckte är rätt under vissa omständigheter men absolut fel under andra, därför kan man inte generellt utan reservationer hävda att Saab är en säker bil.
    Men allt detta har blivit bättre sedan Opel kom in i bilden, dagens Saab är inte lika groteskt mjuka längre.

    Jag har fått bekräftat från Saab att GME – vilket i praktiken var Opel – höjt kompetensen hos Saab.
    Det räcker för att slå sönder alla påståenden om motsatsen.

    Historiskt har Opel överglänst Saab hundrafalt, när Saab med ett nödrop fick fram 99 planerade Porsche för fullt att kopiera Opel CD (som stått förebild för Aero X) i kommande 928.
    928 har en instrumentpanel som sjuteras samtidigt med ratten, det är från Opel, liksom iden med ett uppblåsbart reservhjul, (fanns även på vanliga Diplomat) m.m…
    Samtidigt 1971 gjorde Opel tester med en eldriven GT som uppnådde 188 km/t.

    En lustig detalj är förövrigt att det också är Opel som var först med de bromsraketer som i dag används på rymdfarkoster och med huvdesignen på rebellernas X-vinge i Star Wars…
    Och med vingar och spoilers på tävlingsbilar.
    Mot detta kommer Saab med en strålkastartorkare… häftigt värre…

    Saab består till 80 % av Opelteknik ändå hävdar vissa att det är omvänt…

    Fakta är så förkrossande till Opels fördel att en diskussion om vem som är den främsta biltillverkaren är omöjlig att föra, Saab har ingenting att bemöta Opel med.


    PÄR BRANDT: Kalla mig gärna för trögtänkt (stämmer bra, för övrigt) men jag tror att det är flera med mig som undrar följande: är detta ironi? Skulle vara bra med ett klargörande.
    Speciellt meningen med bromsraketer kan få en att undra ... ;-)

  • #42 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus Postat: 2010-01-06 17:18

    Det var länge sedan jag läste så mycket positivt om Opel på den här sidan.
    Det är naturligtvis glädjande.

    När det gäller Saabs säkerhet (eller bristande sådan) har bilarna rent generellt gått mot att klara höghastighetskrockar allt bättre.

    Jag kan också konstatera att jag kört en Saab 9-3 SC av första årsmodellen som gick som körskolebil och ägarinnan hade inga synpunkter på kvalitén. Det hade däremot ViB efter vad jag förstår, åtminstone på sedanen (de köpte sedan en kombi när de kom och där var det inga problem).

    Det tydligaste beviset på Opels inverkan på Saab är väl Mitsubishiturbon i tidiga 9-3 Aero och den rosade ju inte direkt marknaden...
    Att påstå att Opel skulle ha varit bättre på turbomotorer än Saab när GM tog över 1990 är ett väldigt häftigt påstående som känns rätt hårdsmält.

    Opel är bra på mycket men det har också Saab varit, dessutom är diplomat V8s beteende rent oförskämt (för den mannen letar uppenbarligen med ljus och lykta efter allt skit han hittar om Saab och blundar för allt positivt) att bete sig som han gör som läget nu är!

    Om Niklas uppgifter om Mercedes B stämmer är det bara att lyfta på hatten åt det hållet!

  • #43 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-06 17:40

    Jag letar inte efter fel med ljus & lyckta.
    Det jag har skrivit är sant och det står jag för.
    Sen är det andra som ropar men man får svar därefter!
    Tycker själv att det är mycket tråkigt för alla arbetare nere i Trollhättan!

    Bilkultur som I Opel!

  • #44 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Jonas Postat: 2010-01-06 18:35

    Du nämnde Insignior på Autobahn. Underligt kör jag också på olika motorvägari Tyskland, av premiumn märkena så ser mena mest Audi A6, ninns inte at jag har sett en ända Insignia.

    Audi A6 liknar ganska mycket Insignian, kanske missat lite?

  • #45 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    PaulS Postat: 2010-01-06 18:48

    Jonas, det finns inte en enda Audi A6 som har en likadan ända som Insignia...

  • #46 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Stickan Postat: 2010-01-06 19:41

    Fru eller fröken Autofahrerin, vet tydligen inte, att det råder stoppförbud på Autobahn. För att veta, vad som hade skett med de 4 Insigna som hade "fått stopp" på Autobahn, måste man stanna och fråga förarna, vad som hade hänt.
    Detta tror inte vi som har läst insändarna här, är fallet.
    Det kan vara soppatorsk, punktering, sjukdom eller whatever.
    Med tanke på att Tyskland har ungefär 10 ggr så många invån are som Sverige, så skulle det innebära, att den Passat som hade fått stopp på E 45:an, motsvarar 10 st Passat med motorras i Tyskland. Och BMW:n som stod vid sidan av E:6:an, motsvarar 10 BMW med motoras i Tyskland.
    Så om man jämför siffrorna, så är ju Opel 60% bättre än VW och BMW!!!
    Det klagas på att Opels motorer rasar, särskilt de 6-cyl. motorerna. Återigen en massa rykten och sagor som man får höra.
    Har haft Omega 3000 3 lit. rak 6:a, Omega 2,6 rak 6:a, Vectra 2,5 V6:a, Omega 2,5 V:6:a, Omega 3,2 V:6:a och slutligen en Vectra OPC 2,8 lit. Turbo, som i ORGINALUTFÖRANDE har en toppfart på 260 km.tim., eftersom den i ORGINALUTFÖRANDE, inte har någon spärr för toppfarten. Detta gäller 06:an.
    Alla Audi (med undantag av R 8:an), alla BMW, och alla Mercedes, (med undantag av SLR McLaren) har en toppfart i ORGINALUTFÖRANDE en toppfart på 250 km.tim.
    Det märker man på Autobahn.
    Har i över 30 års tid med jämna mellanrum kört på Autobahn, och kan försäkra, att det är fullgas som gäller, vare sig det är ner till Rüsselsheim, eller till goda vänner i Ingolstadt på SGI, (sydöstra Tyskland).
    Inte ngn gång har det varit frågan om några motorstörningar.
    Efter att ha sett det sista DTM (hette ITC sista året 96 efter det gamla reglementet, där Mercedes, Alfa Romeo och Opel Calibra deltog. Audi och BMW var inte med. 2,5 lit V-6 motorer utan överladdning, fyrhjulsdrift var tillåten, (Alfan och Opeln). 550 PS hade Opeln med tryckluftsstyrda ventiler, vid 11500 varv/min.!
    Bilarna fick ha alla elektroniska hjälpmedel och kostade nästan lika mkt som en F 1:a!!! Opel vann 06 totalt!!!
    Efter det for min Fru och jag i vår 95 Corsa GSI söderut från Nürnburgring, och hamnade bakom en BMW utan beteckningar.
    3500 rpm motsvarar 105 km/tim på mätarna. Nu gick det lite nedför, och vi låg i suget.
    När vår varvräknare gick in i det röda (6600 rpm) sa jag till frugan, att det nog var bäst att lätta på gasen.
    Men, det bästa var, att Corsan låg som ett strykjärn,(rocksteady).
    Opel håller måttet!

  • #47 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-06 20:25

    Diplomat V8 eller Chevrolet V8. Opel Astra eller Vauxhall Astra... GM har inte lärt sig läxan dörav ägs GM och även Opel av Obama ministären till stor del. På fullt allvar kan vi väl inte säga att Opel är en kvalitetsbil som folk dräglar efter? Och åter som Civ ing med klippkort på flyget mellan GBG och Russels kan jag bara säga GM har tagit gottebitarna av SAAB. Tyvärr har bönräknare och tyska politiker favoriserat Opel före SAAB. Varför annars lägga SAAB tillverkning (som ursprungstänket var) i Russels som har högre löner på anställda och sämre produktionsapparat sett till direct run och lean kunnande vs Stallbacka? Att GM skulle hållit SAAB under armarna i 20 år utan att få något tibax--- Well inte ens GM är så korkade...OM OM GM (som de serut nu..) spelat ett spel under dryga året med ett "säljande" av SAAB så är det enda raka att bojkotta märken som ligger under GM.

  • #48 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-06 21:56

    ville behålla Opel är inte så konstigt då Opel har mer eller mindre har gått med vinst! Det är inte lätt att släppa guldkalven som har kunskap och kompetens!
    Opel är GM:s näst största märke!

    Ingen vill ha Opel?
    Dom säljer närmare två miljoner bilar åligen och Saab säljer inte ens hundra tusen..
    Vi säger för enkelhetens skull att lika många bilar som Saab har sålt sista året säljer Opel på några dagar!
    Då är frågan enkel vem vill ha vad?

    Opel ökade förra året med 31% bara i Tyskland!

    Bilkultur som i Opel!

  • #49 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Thorleif Wallqvist Postat: 2010-01-07 09:19

    Vad är det käcka med att kalla i bvakkant hängda dörrar för självmordsdörrar.
    Med dagens teknik förhindras de enkelt från att gå att öppna så fort bilen rullar.
    Åk taxi i UK och kolla.

  • #50 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    roger Postat: 2010-01-07 10:25

    Markus, ang fördommar mot Saab så skulle jag istället säga "lära av historien". Flygplans och lastbils - delarna höll personbilarna över ytan. Frånvaron av lönsamhet gjorde att utvecklingen stannade av. Till slut fick Wallenberg nog och nu har GM hamnat i samma sits. En ond spiral med andra ord.
    För dom som jobbar på Saab samt berörda underlev kan jag inte annat än beklaga situationen. För Saab som märke däremot inte. Produktion av annat bilmärke borde vara den lösning som är bäst i slutändan, även om jag självfallet förstår att man kämpar för det egna märkets överlevnad i första hand.

    Det blev mer OT, men jag tyckte att det var lika bra att besvara kommentarerna och ge min egen syn på det hela.
    Och precis som du skriver Markus, så är jag inte ensam om den.

  • #51 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Pelle Mouvitz Postat: 2010-01-07 10:37

    Jag måste ju säga att som en oerhört nöjd Meriva ägerare så är ju detta årets största bilnyhet. Tycker den ser mycket lovande ut

  • #52 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus Postat: 2010-01-07 10:56

    Företaget Saab har varit i ett bedrövlig skick väldigt länge. Väldigt länge faktiskt.

    Ur rent industriteknisk synvinkel var också bilarna ingen höjdare (alldeles för krångligt hoppmonterade t.ex.).
    Lönsamhetsprobelmen i kombination med finansieringsproblemen har också varit stora vilket bland annat lett till långa modellcykler.

    Skulle jag förneka detta skulle jag vara en komplett idiot.

    Gör det automatiskt bilarna dåliga?
    Svar nej!
    Det kan lika gärna vara så att det är marknadsföringen som misslyckats!

    Så är fallet med Opel här i Sverige. Opel har länge varit utmärkta bilar och är säkert fortfarande även om jag personligen inte fick mersmak av förarplatsen i Insignia när jag satt i en.

    Att verkligen leta upp ett 20 år gammalt test där Saab slår Opel och totalt blunda för att Saab åtskilliga gånger fått positiva omdömmen för sina motorer, både här och i TV är inte opartiskt eller rättvist.

    Att anklaga en bil som tre-fyra gånger på raken blev utnämnd till Sveriges säkraste bil (Saab 9000 början på 1990-talet) till en dödsfälla samtidigt som man hyllar den verkliga likkistan (Fiat Croma) är inte heller sakligt.

    Vill Saabhatarna bevisa att Saab är skräp som regeringen rimligen borde ha stängt för 10 år sedan för bilköparnas bästa kan framförallt DiplomatV8 inte lyckas bättre rent retoriskt.
    Är man däremot ute efter en rättvis bild av Saab-bilarna (där den dåliga upplevda kvalitén på senare år, oil-sludgeproblemen e.tc. naturligtvis ska finnas med) är de inte särskilt framgångsrika.

  • #53 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-07 13:15

    Opelmedarbetare har gjort några rejäla uppoffringar under 2009. Som tack kickas en femte del av kåren. Sådant skapar mkt dålig stämmning - framförallt nu när den av oss SAAB ingenjörer utvecklade Insignia säljer rätt bra. En stämmning inte rimmar överens av lean tänkande och långsiktighet. Som sagt Opel är deras egna fiende. Ser med viss förvåning att Opel synes fått behålla 15 miljarder svkr i bidrag av lånet på 30 miljarder svkr... Grattis

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/gm-en-femted
    el-ska-bort-pa-opel_3748865.svd

  • #54 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus Postat: 2010-01-07 13:49

    Fyrhjulsdriften på Insignia är svensk.

    Motorerna har fått svensk hjälp. Finns dock antydningar om att 1,6 turbon inte har svensk hjälp men borde ha haft det.

    Säkerheten (inklusive whiplash) har nog fått svensk assistans.

    Resten är tyskt. På gott och ont! Vi ska inte överdriva Saabs roll i sammanhanget heller! Och visst har du rätt i att Opel också har haft ett jobbigt 2009. Hoppas de som är kvar knyter nävarna och visar lite frammåtanda och kämparglöd.

    Meriva ser ut att vara en fin bil, så de vore dem väl unt!

  • #55 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    En som vet Postat: 2010-01-07 14:25

    Markus, "Resten är tyskt"
    Du har uppenbarligen inte koll...
    Visst har Opel bidragit till positiva saker på Saab men det är fortfarande ett kraftigt underskott jmf med vad GME Trollhättan har bidragit till GME i Rüsselsheim.

  • #56 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Roy Postat: 2010-01-07 16:29

    Orkar bara inte bemöta dem.
    Tar dock upp påståendet att Saab inte kom med någonting alls under 70-talet. Det var ju då allt hände!
    Elvärmda stolar, strålkastartorkare, halvljusautomatik, både varmlufts-och eldefroster på bakrutan, backlampor i framblinkersen (bra i t ex grindhål), stötfångande stötfångare, krockbalkar i dörrarna - har jag glömt något? Allt det jag räkna upp är faktiskt Saab-innovationer!
    99 EMS och lite senare 99 GLE kom. De hade samma 118 hk insprutningsmotor och samma aluminiumfälgar men med olika färgsättning. Klädseln skiljde och bägge hade egna färger - EMS en kopparmetallic och GLE en mörkare silver- (eller snarare tenn-)metallic. GLE hade automatlåda.
    Vad krocksäkerheten beträffar, så är det knappast utan anlednng Som Saab alltid legat främst i Folksams statisktik över verkliga olyckor! Ett skäl till hållbarheten är strukturen i fronten där Sab var ensamma om att binda ihop de framåtgående balkarna - andra lät dem peka fritt rakt framåt.
    Saabs stolar brukar alltid räknas som några av bilvärldens bästa och instrumentering och reglager har genomåren oftast omnämnts som ett ergonomiskt föredöme. (Opel har aldrig nämnts i de sammanhangen.)
    Att vara innovativ är tyvärr dyrt!

  • #57 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-07 16:34

    Mkt på Insignia är från GMs lagerhylla. Plattan är ju den smått "klassiska"General Motors Epsilon-II. INTE utvecklad allena i Russelsheim..

    1,6T motorn är utvecklad av SAAB tekniker då SAAB hade/har lead på överladdning/motorstyrning inom GM.

  • #58 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Peter B Postat: 2010-01-07 17:33

    .typiskt för journalister att döpa dessa till detta bara för att de sitter i en OPEL.Hade det varit Audi el. BMW så hade det varit en fantastiskt innovation.Saken är ju den att detta inte är en gimmik som "Justus" påstår utan en säkerhetaspekt att man behöll B-stolpen för att förstärka sidokrock skyddet och som någon skrev hjälper bara det urstigningen i trånga p-rutor till trots.
    Visst har väl SaaB några innovationer genom åren, men vad som får mig att positivt uppleva att det i allt Opel-förakt i Sverige att det finns betydligt fler som upptäckt detta bespottade märke och så förstås alla vi nördar, man blir alldeles trött hur dåligt kunskapen är hos svenskar.
    Suzuki har nu gjort en conceptbil med Opelns dörrar plus den nerdragna midjelinjen på bakdörren. Plagiat är bara ordet men som synes plagierar man innovativa lösningar och det är inte första gången Opel står som förebild, jag lånar "diplomat V8" och säger bilkultur som i Opel.
    Dessa V6:or ni talar om. Har haft 2,5:or 2 st, har nu Vectra 3,2 V6 och inte har de vållat några problem snarare retat de sk premiumbilarna.
    Opel med sina sportbilstraditioner i DTM,rally m m kan ju mer än bara göra vanliga personbilar.Därför är det ju jobbigt för konkurenterna att de gör så bra bilar Insignia OPC t ex.VW och BMW motsatte sig ju att Opel skulle få ekonomiskt stöd när GM körde i diket,vilket inte bara tyder på räddsla för märkets framgångar.
    Som jag skrivit förut är det bättre att banta fabrikerna så att märket överlever,inte så roligt för jobbarna men tyvärr en nödvändighet för dagens biltillverkare.
    God fortsättning !

  • #59 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-07 17:56

    O som i okunskap. Självmordsdörrar är det klassiska namn dessa dörrar bär. Bara en som innehar okunskap i ämnet kan anse att detta är "vuxenmobbing" mot tråkmärket Opel. Har varit ovanliga maa av dålig säkerhet.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsd%C3%
    B6rrar


    Insigna är en säljflopp i Sverige:
    Januari, 102 - 102 (31)
    Februari, 50 - 152 (41)
    Mars, 36 - 188 (65)
    April, 146 - 334 (54)
    Maj, 105 - 439 (54)
    Juni, 106 - 545 (54)
    Juli, 91 - 636 (49)
    Augusti, 77 - 713 (52)
    September, 151 - 864 (49)

    Ligger runt femtionde plats (50) i säljet i Sverige. Svenskarna markerar sitt förakt mot GM (inte minst bönräknare och politikermaffian inom GME/Opel)agerande gentemot SAAB - detta med all rätt!

  • #60 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Jonas Postat: 2010-01-07 18:08

    Det är sant att Insignian inte har samma ända, men på autobahn så ser dom väldigt likadana ut.

  • #61 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Jonas Postat: 2010-01-07 18:15

    Kalla dörrarna vad du vill, snart finns det flera bilar med iden se länkken:

    http://www.worldcarfans.com/110010523818/suzuki-r
    3-concept-mpv-revealed-in-new-delhi/lowphotos#9



    Sen "Neo" vad opel eller volvo säljer i sverige har ingen betydelse för bägge, markanden är så liten..

    I europa är åtminstone Opel stor och för tillfället säljer som smör.

    Neo,vänta lite det tar tid för opel i sverige..

  • #62 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo II Postat: 2010-01-07 18:21

    Saab har inget att göra med den den är rent utvecklad av Opel OPC från början. Har funnits i Corsa Opc långtid, nu med ny programvara i Astran och insignian.
    De har tagit över 200hp + utfrån den motorn bara med chip.

  • #63 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-07 18:26

    1,6T är inte en motor som lanserades i Insignia - vilken ingen påstått. Däremot har SAAB lead på överladdning/motorstryning inom GM (som äger GME).
    Opel har aldrig kunnat utveckla överladdade motorer utan SAABs kunnande - jag vet jobbar med frågan varje dag.

    GM i Sverige kommer lida svårt - knappast någon kommer att köpa Opel efter denna tragiska charad mot SAAB. I vart fall ingen som har en känsla för svenskt företagande och svensk Automotive tradition!

  • #64 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-07 21:26

    i Sverige är mycket liten.
    Hörde att av den totala årsproduktionen så blir inte ens en procent såld till Sverige.

    Opel är stora på den Europeiska marknaden och där har man stora volymer!

    Att Insignia inte har haft stark försäljning i Sverige kanske man kan tacka Saab Automoibile för detta. Saab har under många år har varit importör för Opel i Sverige.
    Det värsta som kunde hända var att man slog ihop Saab med Opel i Sverige!
    Innan hopslagningen så hade Opel 10,5% marknadsandelar i Sverige och idag så ligger man på runt 3%.
    Jag känner folk som har jobbat inon GM Sverige och varit resande, dom har inte fått köra vilken Opel som helst.
    En Vectra med ex.vis skinn, navi, större motor mm har man inte fått ta ut som tjänste bil! En OPC variant har varit helt uteslutet! Men att ta ut en 95 Aero eller en 93 Cab under smällkalla vintern har inte varit några problem!
    Saab Automobile har inte gjort något för att marknadsföra Opel i Sverige!
    Från den 1 Nov. har det äntligen skett det som jag har väntat på närmare 20 års tid. Opel har fått en egen försäljningsorganisation i Sverige och där fokuserar man bara på Opel. Inte ens en bild på djungeltrumman i skithuset.
    Det kommer at ta många år att bygga upp märket i Sverige som har missköts av en dålig importör.
    Jag önskar Opelfolket all lycka till!

    Bilkultur som i Opel!

  • #65 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-08 09:33

    Nu var det ju så att GM ansvarade för säljet i Sverige gällande Opel, SAAB och Caddy/Cheva.

    Tyvärr fick SAAB på sin hemmaplan nöja sig med ett showroom jämte bratwurst transportören nr 1 Opel.
    Inget SAAB vann på.
    Opel är vidare ingen globalt märke vilket lilla SAAB är.
    Fråga i Kina vad Opel är och i USA bultas de fast ett annat märke på Insignian...
    I england är Opel osäljbar där får GME lov att döpa bilen till Vauxhall...
    Adjö Opel.

  • #66 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Peter B Postat: 2010-01-08 10:41

    ..det är inte bara GM Sv. som misshandlat Opel utan har gjorts av återförsäljare(nämner inga namn) där Opel ställdes i skamvrån men där SaaB fick "fina" hallen för att kunna exponera sina modeller.Nu kan ju dessa återförsäljare stå där med svansen mellan bena och fylla sina hallar med SaaB!Man tror att åker man i en SaaB så är man en "intelligentare" person med bättre image.
    Det funkar ju om man trummar i svenska folket att Opel är något som katten dragit in.
    Men som sagts så är sanningen en annan pga den boom som märket nu upplever och förtjänar.Med hjärntvätt kan man få människor att tro vad som helst.

  • #67 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Leffe H Postat: 2010-01-08 10:52

    Väldigt mycket snack om Saab, trots att det är nya Opel Meriva som artikeln handlar om.
    Merivan ser ganska fin ut, men, – designstandard 1B 2009. Få skulle reagera om någon t ex monterade en Renault-romb i grillen.
    Idag verkar det som om det sitter någon designprogramsäljare och pillar ihop en grunddesign, som sedan sprids ut till de flesta tillverkarna.
    Just nu är det antagligen en av de som gjorde HotWheels-karikatyrerna på 80-90-talet som har knåpat ihop basbrogrammet. Allt i designerna lutar snett framåt och det ska vara insektsliknande, närmare meterlånga strålkastare, som visserligen sparar in karossplåt på framskärmarna, men är ett helsike i skrymme för reservdelshanterarna och fraktarna. Strålkastarna är som spädgrisar i storlek men med faktiska ljusöppningar som ficklampor. Resten är kromad plast för impfaktor.

    Självmordsdörrar ja. Och B-stolpe eller inte.

    Renault hade en roligare idé på en konceptbil 2002 på parissalongen; Ellypse. Den hade BÅDE bak-och framhängda bakdörrar och var både med och utan B-stolpe, beroende på hur man valde att öppna bakdörrarna. Renault hade integrerat dörrarna i öppningsbara dörrkarmar med kraftiga B-stolpar. I "självmordsläge" följde B-stolpen med dörrarna ut och man fick samma stora entré som på Suzukis koncept, men valde man att öppna bakdörren normalt framåt så var det en normal dörröppning. Utifrån syntes ingenting av den dubbla dörrkonstruktionen.

  • #68 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 13:10

    Tycker det är lite snack om SAAB och vad SAAB tillfört främst GME och Opel. Under 20 år har SAAB folket fått vara tjänstefolk åt herrefolket på Opel. Servat dem med duktiga ingenjörer med låga löner (vs de tyska), omfattande testverksamhet där SAAB fått bistå med flertalet anställda i lappland, fått stopp på flera modeller och förseningar på andra, tvingads bygga Caddy BLS istället för att fokusera på egna nya modeller etc.
    För 20 år sedan var inte Opel mycket att ha gällande krocksäkerhet, prestanda, kvalitet etc. Nu börjar märket så sakta lämna Gevalia mellanrost med massivt stöd av tyska skattepengar och SAAB teknik. Vi som jobbar inom Automotive industrin är myket väl medvetna om GMS dränering av SAAB. Vansinne vansinne!
    VW koncernen visar väg där deras SAAB är Audi. Audi lanseras först sedan kommer tekniken (delvis) ut till i nämnd ordning VW, Skoda och SEAT. Ruttet tjuv och rackarspel inom GME gjorde man precis tvärt om lanserar enklare SAAB teknik i Opel ( b la Insignia) sedan kommer spetsen i SAAB (NG 9-5). Som p ga GME/Opel lanseras EFTER Opel modellen... Herregud!

    Håller helt med Neo m fl.
    Vakna bilköpare - Bojkotta GM/Opel OM inte de säljer märket! SAAB är mer än ett varumärke det bär en enorm kunskap inom Automotive som Volvo PV/LV och Scania också har nytta av!

    Sist GM/GME är väl den som mobbat svensk Automotive industri i form av SAAB, UL och regering i deras amatörmässiga "säljprocess" som började för ett år sedan.
    Över 20 intressenter fanns. GM har tydligen sökt skrämma bort alla men många är enträgna så heder åt dem!

  • #69 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Jonas Postat: 2010-01-08 14:57

    Vem har utvecklat 1.4T, 1,6T 2,8T inte åtminstone Saab.
    Om du hittar en artikelar som ens Saab näms som utvecklare för motor för samtliga motorer, snälla visa dessa.

    Ovan nämda maskiner har GME och Holden utvecklat.


    Neo, jag vet att de känns fel, men Saab har mera varit hybrid och 4-hjulsdrift samt etanol motorer.

  • #70 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sam S Postat: 2010-01-08 15:01

    Vilken botten platta har Saab utvecklat? Alla saabar som GM byggt har baserat sig på Opel inte Sab. Gäller även nya 9-5 samt 9-3. Fast du bojkotar GM så har den igen betydelse, alla tänker inte som du.

  • #71 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 15:10

    "Sam S"
    GM använder en Global plattformsstruktur att säga att Opel bidragit mer än SAAB är nog rätt korkat.Fast du bojkotar GM så har den igen betydelse. Du menar väl (kanske) "bojkotta" och (kanske) "ingen"?


    Anklaga "Neo" för mycket men han har full koll på VAD SAAB har för lead inom GM/GME.

    Märkligt att det finns folk som är sådana kramare av minimjölks produkten "OPEL" ägda av Goverment Motors!

  • #72 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sam S Postat: 2010-01-08 15:51

    Vad menar du? Har Saab någonting att göra med bottenplattorn eller inte? Förstår dig inte alls,språksvårigheter?

  • #73 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sams Postat: 2010-01-08 15:53

    Om Neo har koll, så blindhet..

  • #74 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sams Postat: 2010-01-08 15:56

    Epsilon II

    2009 Opel InsigniaA new version of the Epsilon, dubbed Epsilon II, debuted in 2008. It is adaptable for front and all-wheel drive applications. The architecture was developed by Opel in Germany.

    Current and announced vehicles built on Epsilon II:

    2009 Buick Regal (China)
    2009 Opel Insignia
    2010 Buick LaCrosse
    2010 Saab 9-5
    2011 Buick Regal (North America)
    Concept vehicles built on Epsilon II:

    2007 Buick Riviera
    2007 Opel GTC
    Potential future vehicles to be built on Epsilon II:


    Cadillac XTS
    Chevrolet Impala
    Chevrolet Malibu
    Daewoo Tosca/Chevrolet Epica

  • #75 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 16:30

    Ja du mr klipp och klistra.
    Wikipedia i all era men någon erfarenhet av automotive har du inte. Tror du att Vauxhall Insignia är en helt egen Vauxhall modell också? Vilken GM ger uppdrag att utveckla plattformar är rätt komplext. Flera GM bolag är inblandade i detta. Tror jag nöjer med det svaret annars blir det för svårt för dig!

  • #76 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-08 16:32

    GM har nu slutligen efter ett år av skenförsäljning dödat SAAB.

    Nu förlorar Automotive klustret en viktig spelare i Sverige.

    Tyska staten med Opel vann ännu en gång!

  • #77 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sams Postat: 2010-01-08 16:53

    Du är inte själv bättre, när du måste leta efter fakta och granska saken.

    Faktuma är att Epsilon II grundplattformen är planerad av Opel, hur du än vänder saken.Första bilen var Opel GTC 2007.

    Det är synd att det gick för Saab som det gick, själv tror jag att Eccelstone/Genii Capital köper Saab.

  • #78 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 18:07

    Rätt många som ogillar GM och även Opels agerande vs SAAB.
    I alla fall vi som verkar inom Automotiv sfären.
    Inte bara jag och Neo.

    Men visst "SAMS" Ni är säkert några som gillar GMs och Opels agerande och bara bugar för vackra Agila och en Corsa från 1984 - En sann klassiker.

    Vi nås nu av nyheten att GM ska utse en likvidator som ska kväva SAAB till döds. Samtidigt lanserar Opel modeller som SAAB folk, teknologi och kunnande bidragit till. Så visst pratas det FÖR lite om detta!

    Bojkotta GM/OPEL!
    Dålig affärsmoral och massiva statsstöd kan bara sluta på ett sätt - förakt

  • #79 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sams Postat: 2010-01-08 19:45

    Carl det är bara så att vissa bilar dör, branden lever vidare, ta det inte så personligt.

    Vad det gäller Saab tror ännu på en lösning, precis som jag nämde långt före AMS, Eccelstone&Co köper Saab.

    Tror sjäv att problemet med Saab är inte GM:s vilja att döda märket, utan att det är svårt att sälja nyaste tekniken till en evetuell konkurent.

    Om Eccelstone mm. köper Saab och endast 9-3 modellen så blir det säkert en affär.

    Och då är Saab i samma läge som den var före GM,endast en gammal modell som då hette "900". Se får vi bevisa att vi klarar det bättre utan GM.

  • #80 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus L Postat: 2010-01-08 19:59

    Tror nog Opel/GME(finns inte längre) strider hårt mot moder bolaget. Tycker Opel den oskyldige i det här fallet. GM gör fel, det finns orsaker, som kanske amerikanska staten mm.

  • #81 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Niklas Postat: 2010-01-08 20:34

    Det här ämnet ska ju inte handla om Saab utan Meriva och egentligen bryter man mot reglerna när man talar om annat ämne men i dessa dagar kan man möjligen blunda för det.

    En bil behöver inte alls vara antingen bra eller dålig, det finns minst sex stora nyanser från ”helt fullkomligt gudomligt fantastisk” till ”absolut värdelöst skräp”, bra och dålig ligger i mitten.

    Om man verkligen ska utreda om ex. en Saab är bra eller dålig krävs det en hel avhandling på kanske minst 30 A4 sidor, det är otroligt mycket som måste utredas och belysas ingenting kan avfärdas lättvindigt.

    9-3 har exempelvis en allt för hög instrumentpanel, då måste man utreda varför och vilken effekt det kan ha på funktion och upplevelse.

    Man kan inte klaga på marknadsföringen i Sverige av Saab, Saab och Volvo har alltid fått mer uppmärksamhet än alla andra och prioriterats i alla sammanhang, alltid.
    Men det är kanske detta som gjort vissa så bortskämda att när ex. Saab inte längre får allt serverat på silverfat som för i tiden utan nu faktiskt måste göra sig förtjänt av dyrkan så upplever dessa att det är orättvist, ”Vi ska vinna alltid, vi är bäst och är det på annat sätt så är det orättvist…”

    Att leva hela livet i en skyddad miljö är i längden ohälsosamt om den skyddade miljön en dag tas bort.

    Det skulle vara intressant att försöka förstå hur någon tänker som inte gillar Insignias förarplats.

    Leta upp ett gammalt test?

    Nej verkligen det handlar det inte alls om.
    Det är inte alls vilka siffror och fakta som helst utan uppgifter som beskriver den faktiska tekniska situationen vid det strategiskt betydelsefulla tillfället då GM inleder och fastställer planerna för Saabs framtid.
    Detta är av avgörande betydelse och kan inte avfärdas.

    Opel kommer vid detta tillfälle med en turbomotor baserad på sin 2.0 16V som slog världen med häpnad i Kadett GSi, motorn behövde nästan inte förändras alls vid turbokonverteringen vilket visar på stor styrka i konstruktionen.
    Ett helt nytt koncept introduceras där Turbon är inbyggd i grenröret, elektrisk wastegate med elektronisk reglering och nytt digitalt styrsystem.

    Samtidigt kommer Saab med en ny 2.0 turbo på 185 hk, en jämförelse är självklar.
    Saab saknar en motsvarighet till det nya grenröret utan har kvar samma gamla koncept som vanligt.
    Bosch nya elektronik eliminerar nästan helt fördelarna med Saabs Trionic, APC osv.
    Alltså inget nytt eller bättre från Saab rent tekniskt.
    Motorn har visserligen som nyhet elektriskt uppvärmt insugsrör, men eftersom Opel införde det 1984 på Ascona och Kadett 1,6 så är frågan hur storslaget det kan anses vara?

    Opelmotorn ger 204 hk och 280 Nm vridmoment i motorn, 195 hk och 250 Nm på drivhjulen
    Saab 185 hk 263 Nm respektive 166 hk 243 Nm på drivhjulen.

    Opelmotorn drar konsekvent mindre bensin i alla hastigheter, under alla belastningar och på alla växlar trots att Vectran är 95 kg tyngre än Saab och fyrhjulsdriven.

    I Teknikens Världs miljöindex får Saab siffran 89, medelvärdet är 100.
    I jämförelse med Vectra skriver man:
    ”Det är intressant att jämföra med koncernsystern Opel som i Vectra Turbo med fyrhjulsdrift fick index 52 – en av de bästa noteringarna en bensinbil har fått hittills. Opelmotorn glänste med extremt låg bränsleförbrukning (som ger låga koldioxidutsläpp) och avsevärt lägre halter av koloxidutsläpp vid belastning.”

    För att muntra upp Saab efter dessa nedslående fakta skriver man också att det är imponerande att Saab klarar sig på bara 0.82 i 110 km/t
    Men Vectra drar då bara 0.76…

    Så hur kan Saab vara bäst på Turbo när de på punkt efter punkt blir nästan utklassade av Opel?
    Varför skulle Saab få använda sin teknik när de helt klart är sämre än Opel på Turbo?

  • #82 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 20:40

    Klart som f..n att GME/Opel försökt sänka SAAB länge.
    Vill ha kunskap och kompetens INTE varumärket SAAB. Se b la turerna kring ng 9-5 där Russels kollrade bort GM totalt. Med hjälp av tyska statens fringlisar till Automotive industrin...

    Bojkotta GM/Opel självklart för den som tror på sund affärsmoral och har ett intresse av Automotive frågor!

  • #83 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 20:43

    .. Klart som tusan att det talas för LITE om SAAB. Och när en artikel handlar om OPEL bör vi (inte minst nu i dessa yttersta dagar) inte glömma vad Opel var innan SAAB blev uppköpta av GM. I praktiken var ju SAABfolket tjänstefolk åt herrefolket på Opel. Opel som vid murens fall byggde mediokra bilar åt herr und frau Schmidt.

    GM och Opel bör naturlich bojkottas av varje frisk människa!

  • #84 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-08 20:49

    "Vad det gäller Saab tror ännu på en lösning".
    Jaha vad för lösning ser du som de allra flesta andra inte ser? Slutgiltig lösning?

    "Tror sjäv att problemet med Saab är inte GM:s vilja att döda märket" Vet tyvärr inte var "Sjäv" är kanske dialekt?


    "Se får vi bevisa att vi klarar det bättre utan GM."

    Nä du "SAMS" vad talar du om?
    Vilka är vi? Ser dig knappast som en Automotive aktiv - i vart fall inte i Sverige.
    Möjligen i Russels - men den "vänskapet" klarar sig Sverige och resten av världens Automotive industri utan!

  • #85 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Sams Postat: 2010-01-09 12:31

    Det här är artikel om opel inte Saab.

    Faktum är att Saab skulle ha dött för länge sen utan GM. Det är en annan sak hur GM har skött Saab.

    Men Carl/Neo du har en massa jobb framöver, om din lösning till problemet är att svart måla opel/m.m. Och snart får börja kriga mot Ford också, när kineserna för Volvo mer och mer mot kina.

    Jag slutar här före någon fanatikerskjuter sig sjäv.

  • #86 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Fredric Postat: 2010-01-09 16:19

    ... Du har ju skjutit självmål på dig själv eller kanske bättre skjutit dig själv i foten... FORD och GM HAR varit dåliga ägare till Volvo och SAAB. Jag arbetar inte inom fordonsindustrin eller om det nu heter "automotive" men f..n min 5 åriga dotter kan ju räkna ut vad dessa fläskberg till företag gjort med våra kära märken Volvo och SAAB.
    Ford har dock verkligen varit ärliga med säljet till Kina - och vågade! BRA! klart kommer även endel av FORDs teknolgi go east. Tror dock att detta KAN bli bra i vart fall är jag inte mer rädd för Kina än USA. Är också verksam affärsjurist mot Kina och Sydkorea.

    Ansluter med helt till alla Er som uppmanar till BOJKOTT av GM OCH OPEL!

    Fy f..n vilken j..vla företagsamhet. Första sug ut SAAB och i viss mån Sverige sedan "låsas" sälja det...
    Oavsett vänster eller höger åsikt så kommer jag ansluta till alla som säger GM Sucks.

    Fredric moderat och tror på en "fri marknad" utan för den skull vara nyliberal!
    SAAB 9-3x ägare och BMW Z4 vårdare

    Om GM dödar SAAB så går alla mina empatitankar till kloka män och kvinnor verksamma inom SAAB Automobile. Ni har verkligen kämpat ini kaklet. Om det inte håller är det inte ERT fel! Tänker på skidåkaren Elofsson vad f..n räcker det att kämpa när "motståndaren" är dopad eller inte detta fall hög och skitskraj för SAABs jävlar anamma!

    GO SAAB! GO SAAB!

    Le Marc Little Willie John är helt rätt i dessa dagar.
    Byt ut "Nu bränner vi ned mjölkbutiken" mot "Nu bojkottar vi GM"

  • #87 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Stickan Postat: 2010-01-09 17:44

    "I England är Opel osäljbar, där får GME lov att döpa om bilen till Vauxhall."
    GM äger Opel i Tyskland, och Vauxhall i England.
    Engelsmännen har av tradition sin Vauxhall, och tyskarna sin Opel.
    Det är samma bil fast med olika emblem, och högerstyrning resp. vänsterstyrning.Opel=Vauxhall.
    Vauxhall är osäljbar i Tyskland, och är därför omdöpt till Opel!
    Vauxhall såldes 08 i 348874 ex. i England.
    Meriva, SAAB 92, Citroên B 11 och min fars Chevrolet 1936 4-dörrars cab. har/hade dörrar som är upphängda i bakkant.
    Vi fyra barn överlevde trots detta.

  • #88 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Stickan Postat: 2010-01-09 18:09

    Man undrar varför svenska ing. och tekniker hos SAAB skulle vara så mycket bättre än Opels. Det är ju faktiskt ett omyndigförlkarande av tyska ingenjörer och tekniker, eftersom de bör ha likvärdiga utbildningar.
    Det är synd att VAG, BMW, Mercedes och Porsche inte hade aktier i SAAB, för då hade även dessa företag fått hjälp av överingenjörerna på SAAB att "förädla" sina produkter, så att vi hade sluppit dessa bilar som Bentley, Bugatti, Audi, BMW, Mercedes, Maybach, Rolls Royce, Seat, Skoda, Phaeton, VW och Lamborghini!!!
    När ingenjörerna inte lyckas att få fram ett lönsamt och ett effektivt sätt att tillverka bilar, och hålla ner kostnaderna, då går det som det går.
    Och de civilingenjörer som inte säger stopp, när ekonomin inte går ihop, är också ansvariga.
    Jag vet inte ett enda företag som går 6 millioner kr back Varje Dag under 20 års tid, eller om ni så vill, förlorar 35 000 kr back på varje såld bil.
    Och tillåts fortsätta !!!
    Hade GM inte köpt SAAB så hade SAAB varit dött och begravet för länge sedan.
    Det finns en dröm för alla civ.ing och civ.ekonomer på SAAB, och det är som de sade på Top Gear;
    Varje Bugatti kostar ca 50 millioner att tillverka.
    Den säljs för ca 15 millioner. Back 35 millioner på varje såld bil. Men VAG har cash att klara av detta, att bygga världen exclusivaste och snabbaste bil.
    Har en god vän, som hade en kompis som köpte skjortor för 100 kr och sålde för 85 kr. Kan det löna sig min gode vän? "Affär är affär" svarade han.
    Precis som SAAB.
    Nä, jag hoppas att jag slipper råka ut för en säljare igen, som när jag bad att få titta på en Opel, försäljaren sa, att SAAB var mycket bättre. Jag skulle ha en Opel och kunden har ju rätt.
    Detta hände i början på 1990-talet, när Opel och SAAB-försäljningen hade slagits samman.
    Kontaktade GM:s huvudkontor i Sverige, som meddelade, att ”så här får det inte gå till”.
    Kan f.ö. säga att år 1935, var Opel den första biltillverkaren i Tyskland som passerade 100 000 strecket.
    Och ett år, vet ej vilket, då var Opel det märke som sålde mest under ett år i Sverige.
    Och 1989 presenterades Opel Vectra 2000 med fyrhjulsdrift, som även kom till användning på Turboversionerna av Vectra och Calibra år 2003. Utan SAABs inblandning.
    Och 2003 hade Opel Astra Turbo en 2-lit på 192 PS (04: 200 PS). Toppfart 242 km/tim.
    Och vad gjorde en ”förädlad” SAAB Cab 06 med samma 2 lit. (borr/slag 86x86) men med 210 PS, och med flygtillverkning i generna (aerodynamisk perfekt?) ? Jo, toppfarten angavs till 230 km/tim.!!!
    Och dessa uppgift har tagits ur Auto Motor & Sports bilkataloger. Det kallas för sämre verkningsgrad, när man behöver mer effekt för att gå långsammare. Ej Förädling!
    Snart kommer Zafiran uppdaterad, och gör Merivan sällskap på topplistorna.
    Så sluta att hacka på Opel. SAAB har nästan lyckats att stjälpa hela GM.
    Men här talar vi Opel, och önskar Merivan lycka till.

  • #89 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-09 18:15

    Ha inte mage att hacka på oss som slitet häck på SAAB väldigt länge och levererat rejält till GM och inte minst herrefolket på Opel. Du skriver lång och luddigt - varför? Varför ser du inte vad som hänt under de 20 år GM plundrat SAAB? Vi som är verksamma inom SAAB har följt strömmen mot GM av teknik och patenträttigheter. Någon sådan ström tillbaks mot SAAB har vi inte sett. Klart att GM fåt ut mer av SAAB än de satt in. Vad var Opel för 20 år sedan?

    Bojkotta GM och bojkotta Opel.
    GM/Opel bedriver DÅLIG verksamhet med DÅLIG affärsmoral - på kuppen med feta bidrag av både tyska staten och USAS skattebetalare i form av aktiemajoritet i GM overment motors. Så vem snyltar på skattebetalarna och i detta fall kramat ur SAAB kunnade i 20 år!

  • #90 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-09 18:17

    OM vi pratar ny Opel pratar vi Svensk teknik och svenskt kunnade i rätt storomfattning
    Därav helt rätt att PRATA GME här där Opel hunsat SAAB i över 20 år!

  • #91 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Niklas Postat: 2010-01-09 21:59

    Förnekande av fakta, förnekande av sanningen, tomma påståenden, stora ord men inte minsta tillstymmelse av bevis, vad är sådant värt?

  • #92 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-10 11:02

    GM och inte minst GME/OPEL är de som:

    Systematiskt sugit ut både humankapital, teknik och patent från SAAB.

    Aktivt bidragit till att lyfta OPEL från bilarnas gärdsgårds serie gällande säkerhet, prestanda och kvalitet.

    Servat herrefolket med i princip ALL test verksamhet i Sverige sedan 2000.

    Fått stå tillbaka med uppgraderingar av modeller och lanserande av nya.

    SAAB hade en hybrid klar för rätt många år sedan som lanserades på STHLMS bilsalong i en SAAB 9-3 cabrio

    Hade en 9-1 lanserings klar 2006

    Hade en ny 9-5 klar 2005

    Hade 9-3sc 9-3x och 9-3 sportcoupé klar redan 2004.

    Istället har GM med GME som ytterst ansvarig låtit utveckla en Cadillac ur 9-3 familjen dvs BLS

    Dekaltrimmat en Subaru 9-2x

    Dekaltrimmar en Trailblazer 9-7x

    SAAB var det globala märke som tsm med Cadillac skulle vara ett globalt märke inom GM.

    Opel har, är och kommer aldrig klara detta. Inte ens i Europa fixar Opel biffen att attrahera folk i England heter den Vauxhall.

    Toppmodellen GME har är en Holden från Australien.

    Bojkotta GM-Opel!

  • #93 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Niklas Postat: 2010-01-10 21:15

    Tråkigt att så många som påstår sig representera Saab agerar på ett så osmakligt sätt, istället för att fundera ut intelligenta lösningar och komma med konstruktiva idéer ägnar de all sin tid åt att mucka gräl och veva med knölpåkar, fler fiender är inte vad Saab mest behöver.

    Det har i alla tider funnits människor som tror att våld, hat och krig är enda rätta lösningen på alla frågor.
    Dessa kan inte anses representera en överlägsen intelligens…

    Den stor kärnfrågan som tycks skapa mest upprördhet är huruvida Saab haft en överlägsen teknik och kompetens som GM och Opel tagit, samtidigt som man hävdar att Saab utvecklat samtliga bilar tillhöriga Opel och GM under de senaste 20 åren.

    Den spontana tanken är ju att om detta vore sant varför behöll GM då inte Saab och la ner Opel?
    Att göra sig av med Saab vore ju i det fallet liktydigt med självmord.
    Argumentet som framförs är att GM är sååå dumma.
    Visst det argumentet går nog hem hos en vrålande lynchmobb, men mer friska människor inser ju att ett sådant resonemang inte håller.

    Om vi tittar på Saabs inblandning i Opel så är mycket få exempel kända.

    1993 Björn Larsson Teknisk utveckling hos Saab hittar på en ny enklare kylning av generatorn på V6-motorn, det införs också av Opel.

    Omega MV6 hade fläktar i bakdörrarna som mycket liknar de från 9000, men Opel använde ett liknande koncept redan 1964.

    Nästa punkt är automatkopplingen, Opel hade planer på att ta fram en sådan i slutet av 1980-talet men la ner projektet till förmån för den 6-växlade lådan i Calibra Turbo som Opel fick patent på och var först i Europa med.

    Saab utvecklade kopplingen i samarbete med Tyska Fichtel & Sachs som levererade Opels automatkoppling på 1960-talet, det är alltså inte en helt egen Saabkonstruktion.

    I det Tyska standardvagnsmästerskapet (som Opel sedan vann) tävlade Opel med en fyrhjulsdriven Calibra med V6 i kompakt-grafit-järn från svenska Sintercast, denna hade en s.k. ”selektorväxellåda” ursprungligen från F1, en cylinder där ett antal armar flyttas genom trummans vridning.
    1995 höll Opel just på att avsluta arbetet med att ta fram en version för vanliga bilar och använde då som en komponent Saabs automatkoppling, men utöver det var Saab inte inblandad.

    Nästa är konceptbilen Signum från 1997, den hade en rattspak från Saab.

    Sedan kommer nackstöden mot Whiplash som kom i 9-5 men de utvecklades med Delphi och visa uppgifter säger att det var en helt amerikansk ide från början?
    Saab kan i varje fall inte ta åt sig hela äran för arbetet.
    Dock är det väl i linje med Saabs tradition av ovanliga nackstöd.
    Opel inför det på Astra och går sedan vidare genom att på Signum bli först i världen med aktiva nackstöd i baksätet.
    Hur kommer det sig att Saab fick vara först med dessa nackstöd om GM bara tagit allt från Saab?

    Men efter detta är det svårt att säkert koppla något hos Opel till Saab, möjligen kan det bero på att Opel inleder en offensiv efter 1998 med mycket kraftigare satsningar på alla områden.
    Samtidigt firar Opel 100 år som biltillverkare och gamla minnen och nya entusiastiska känslor väcks, inte minst under den nya chefen Carl-Peter Forster som tydligt vill göra Opel till en ny BMW och då förefaller det som om Saab allt mer kommer i bakgrunden.

    Saab tycks ha fått sköta en del rena testkörningar och sköta utprovning av viss teknik som inte specifikt kan kopplas till vare sig Opel eller Saab utan mer är en gemensam GM-produkt.
    Detta gör det väldigt svårt att hävda att just Saab skulle stått för allt.

    Känt är att Svenskar designat saker för Opel, det nya emblemet exempelvis, fälgarna till Insignia OPC, lär vara gjorda i Sverige osv, men om därför Saab kan ta åt sig hela äran är ju mycket tveksamt.

    Saab 9-3 fick först Insignias 4WD, och Saab lär ha gjort en stor del av utprovningen, men berodde det på att Saab verkligen hade bäst kompetens?

    Opel började prova ut 4WD redan i börja av 1980-talet på rallybilar, sedan kom det på Vectra, Calibra, därefter erfarenhet från Isuzu på Frontera, Calibra ITC, de Franska is-racing bilarna där Opel var smått överlägsen, dessutom har Opel tillverkat framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna och då fyrhjulsdrivna bilar, Saab har endast tillverkat framhjulsdrivna.
    Logiskt borde ju Opel med denna bakgrund ha större kompetens än Saab.

    Även om Saab gjort ett toppjobb säger inget att inte Opel kunde ha gjort samma sak själv.

    OCH här fick Saab vara först igen med 4WD, varför det om GM knycker allt för Saab?

    Alla nya Opel är helt Saab hävdas det, nya Astra också menar man.
    Men på en direkt fråga svarar Saab att de varit inblandade 10 – 20 %, medan Opel säger att Saab inte alls varit inblandade.
    De som påstår att Saab gjort allt låter alltså påskina att Saabs representant ljuger, det är inte troligt.

    Vidare har andra som arbetar för Saab medgett att GME dvs. Opel höjt kompetensen i Trollhättan, även dessa Saabanställda ljuger således?

    Det finns inget klart bevis som stöder påståendet att Opel skulle ha dragit orimligt stor nytta av Saab och stulit vare sig kompetens eller teknik utöver vad som är självklart samarbete i ett gemensamt företag som ju Opel och Saab en tid varit.
    Däremot har Saab fått oerhört mycket från Opel.

    Dessa anklagelser måste ses som enskilda frustrerade människors desperata försök att skapa opinioner, utöva påtryckningar och försök att få utlopp för sin ilska och besvikelse med hjälp av ryktesspridning, agitation och politisk propaganda, som en tennisspelare som drämmer racketen i banan efter en förlorad match.

    Det hela är mycket sorgligt

  • #94 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-11 09:06

    HR Analys. Nu är det ju som så att längden på inlägg sällan är lika med saklig analys och reel kunskap. Så är det även denna gång.
    GME och Opel tekniker i Trollhättan för att hjälpa till??? Skulle inte tro det.
    GME och Opel har systematiskt plundrat SAAB på humankapital, konsulttimmar, projekt, delegerat ut "legojobb", sett till att SAAB INTE får utveckla modeller i den takt de vill (b la rökridån Caddy BLS som GME sålde in till GM i USA..), stått för riggande och betydande del av all testverksamhet för GME/Opel i Sverige.

    GME/Opel har genom ohelig allians med tyska politiker sett till att teknisk utv sker till nästan uteslutande del i Russels (förutom in Trollhättan), trots dyrare löne och omkostnader vunnit NG 9-5 tillverkningen (ursprungsplanen).

    GM/GME och Opel förtjänar en fet bojkott av alla med tro på konkurrens och med ett bilintresse.

    Neo Civ ING med klippkort på flyget mellan GBG-GM/Opel Russels. Trots att jag är SAABanställd...

  • #95 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Erik Postat: 2010-01-11 12:01

    "Diplolmat V8" Stavningen vittnar om Opels kvalitet och lyskraft!

    Opel borde återuppta namn som
    Admiral
    Kapitän
    Kadett

    Klassiska namn som säger endel om Opels självsyn och GMEs totala ruttenhet.

    Instämmer i att enda raka är att bojkotta GM (GOVERMENT MOTORS")!

  • #96 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-11 13:39

    löjligt att anmärka på ett stavfel där man har kommit åt en knapp för mycket!

    Till skillnad från dig så är det kul att se hur Opel har utvecklats!

    Dom har modeller som får köparna att stå i kö!

    Men en som lider av "mindervärdeskomplex" är det bara att tycka synd om, som dessutom saknar förstånd.
    Kadett, Kapitän, Admiral var volymsäljare även då tillskillnad från Saab!

    Bilkultur som i Opel!

  • #97 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Erik Postat: 2010-01-11 14:17

    Råkade komma åt en knapp, så blev det fel,,, Ja du Hr Kapitän. Precis som Opel gjort i alla tider. Kommit åt en knapp och sedan kommer alla felen ut på våra vägar.

    Bojkotta GM och Opel!

  • #98 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-11 15:13

    har tryckt på många knappar
    och det har alltid blivit succé!
    Antalet bilar som Saab säljer på ett helt år säljer Opel på några dagar!
    Att Opel är "bara fel" är ett uttryck från en som lider av "mindervärdeskomplex"
    Opel har stora volymer nu som tidigare!
    Att Saab är "bara fel" har många insett för länge sedan för köparna till Saab står ju inte i kö precis...
    Det som händer Saab nu har jag väntat på länge!

    Bilkultur som i Opel!

  • #99 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-11 15:20

    Hr Adam Opel skulle skjuta sig själv om han såg GM lajeken nr Opel av idag.
    Mängdlära anser endel Bratwurstnissar att Opel kan. Men alltid alltid spöade av VW, svårt sårade av Ford och har aldrig nått en global marknad. Opel blöder trots sin ökkända bönräkning, plundring av SAAB och MASSIVA fringlisar från delstat, stat och USAS skattebetalare.

    Opels mängdlära har missat att mängd inte är allt. Likt att 1000 flugor käkar koskit behöver ju koskit INTE vara gott!

    Opel som i en rullande förnedring.

  • #100 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Erik Postat: 2010-01-11 15:24

    Yes box! GM/Opel go the drain!
    MB säljer mer bilar än Opel BMW inkl MINI torde vara i samma härad. Vem fan vill ha en Opel OM man nu måste välja en bil från riket?

  • #101 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-11 16:18

    ha Opel?
    Ja,..ca två miljoner köper Opel årligen!

    Bilkultur som i Opel!

  • #102 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-11 16:21

    GRATTIS ALLA SAABHATARE!

    GM DÖDAR SAAB!

    Biltillverkaren Saab kommer att läggas ned. -Vi lägger ned Saab, säger GM:s vd Edward Whitacre enligt Reuters. (TT)

    Över ett års ren lek med medarbetares känslor, 20 års vanskötsel.

    Förakt GM Förakt!

    Bojkotta GM och OPEL!

  • #103 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    blitzman Postat: 2010-01-11 16:26

    Den här artikeln ska väl handla om det senaste i tysk ingenjörskonst,Nya Opel Meriva?Om GM väljer att lägga ner/sälja Saab,är det Opels fel?vad har jag missat?Det är inte kul att Sverige mister biltillverkning,men det är väl ännu inte helt klart?Opel hatare:var inte oroliga,Mervian kommer naturligtvis att sågas i alla tester.Som det alltid har varit!!!Jag kommer alltid att köra Gm-bilar även om "djungeltrummans"blårök lägger sig stilla över Trollhättan!GM-forever!

  • #104 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-11 16:31

    Tycker du ska byta ditt nick...

    Ingen hatar GM eller Opel bara rent förakt. Viss skillnad!

  • #105 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Carl Postat: 2010-01-11 16:35

    Neo har ju helt rätt ang "blitzman". Herregud!

    Sedan är det ju så att alla Oplar har rätt mycket SAAB kunnande i sig. Så helt rätt att prata SAAB i Opel trådarna!

    Bojkotta GM förakta OPEL!
    Välja andra tjänstebilar!

    Carl Kör BMW i tjänste njuter SAAB på fritiden!

  • #106 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    blitzman Postat: 2010-01-11 17:36

    kära Karl,Saab kunnande?kan du förtydliga dig?fyll på 2-taktsolja å dröm dig till fornstora dagar,då förlustfabriken spottade ut djungeltrummor....Gm-forever!

  • #107 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-11 17:45

    jag håller med dig till 100%!
    Att bara tro hur Saab har utvecklat Opel är ju så j-vla skrattretande!
    Bara för att man har lagt arbetshandskarna på en Opelmotor vid en kafferast så har man inte utvecklat motorn eller bilen!
    Vad hade Saab innan GM tog över?
    INGENTING!
    En gammal 99:a som hade eluppvärmd bakruta, klocka i panelen samt en tejpremssa som skulle föreställa trä på panelen.
    Lyxigt värre!
    Förlåt, jag glömde lyckt torkarna som Saab uppfann men dessa försvann snabbt då dessa aldrig fungerade!
    Tändningslåset mellan säterna som glappade likt en gammal tant och bilen självstartade och många fick sina garageportar förstörda!
    Vilken teknik Saab har vissat för Opel!

    Själv ska jag dricka Opels moussernde vin och poffra på en ciggar! Det som har hänt Saab har jag väntat på länge!
    Tråkigt för arbetarna i Trollhättan.

    Bilkultur som i Opel!

  • #108 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-11 17:56

    Att använda epitetet Blitzman är lågt. Att idka personangrepp med låga tillmälen som neanerthalare har anmälts till moderator.

    Håll dig till netikett.
    Att byta nick borde också vara på sin plats - inte för mig utan alla de som drabbats av östfrontens Blitzman.

  • #109 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Markus L Postat: 2010-01-11 19:25

    NeoCarl det här börjar bli sjukt.

  • #110 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Diplomat V8 Postat: 2010-01-11 19:45

    känner du till talesättet som man ropar får man svar?
    Tycker själv att det är tragiskt för dom anställda!
    Att Saab som märke försvinner har jag väntat på länge och kommer inte att sakna den.
    Det går inte att driva en verksamhet som år efter år går med förluster. Skulle du göra det utan åtgärder?
    Bara förra året har Saab kostat miljarder i förluster.
    Man kan även undra hur seriösa är dessa "budgivare" som ändrar sina bud hela tiden och dyker upp "en minut innan"? Att det krävs en fet plånbok för att föröka få Saab till lönsamhet är inget att sticka under stolen med.
    Det är frågan om någon är beredd att förlora mer pengar?
    Saab har alltid gått med förluster, under Scanias tid som Wallenbergarnas. Även under GM:s tid. GM har tröttnat på förlusterna för länge sedan. Kan svennar inte inse fakta då blir man rädd hur det står till med hushållsekonomin..
    Det går inte bara att leva på lån för även det ska betalas.
    Minus är minus och kan inte bli plus.
    Saab är ett märke som många inte vill ha.
    Om inte GM hade köpt Saab så hade märket varit stendöd för länge sedan.

    Bilkultur som i Opel!

  • #111 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Michael Åhman Postat: 2010-01-11 20:31

    Jag/vi har tvingats radera några inlägg som brutit mot kommentarsreglerna. Rent allmänt: Diskutera sak och inte person! /mvh web-redaktionen gm Michael Åhman

  • #112 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    blitzman Postat: 2010-01-11 20:37

    Tråkigt att denna debatt tagit denna vändning,SAAB är inte enda bilmäket som lagts ner..jag tycker synd om SAAb-arbetarna i Trollhättan,men Neo:OPEL har ett brett modell-utbud,den finns en OPEL till dig med...

  • #113 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    Neo Postat: 2010-01-12 14:30

    Nicket behålls ser jag - tragiskt!

    Då GM/Opel plundrat SAAB under 20 års tid finns, åter igen, all anledning att belysa SAAB.

    Många många konsulttimmar har jag m fl lagt i Russels istället för på Stallbacka.

    Bojkotta GM/OPEL.

  • #114 Re: Nya Opel Meriva - här är bilderna
    blitzman Postat: 2010-01-13 10:14

    Bäste Neo,dina "historiekunskaper" verkar bristfälliga,(ang.nick)Men hur som helst:Saab är till salu!köp det å driv det vidare..Man kan dock inte blunda för det faktum att OPEL
    bygger förträffliga bilar när det gäller prestanda och kvalitet!(åker själv Vectra OPC).försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk.och du kan spotta på OPEL å GM hur mycket du vill,men om inte GM köpt Saab hade det med största sannolikhet gått i putten för länge sedan!Trots allt fick arbetarna på Saab sysselsättning några år till!Tack GM!OPEL DER ZUVERLÄSSIGE!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter