Söderlind: Avveckla Antivägverket

Är det bara jag som tröttnat på Vägverket? Senaste utspelet att bilisterna ska lämna bilarna hemma och ta tåget till fjällen var gråtretande.

Bild 353675
När kommer sjukvården be patienterna stanna hemma eftersom det finns en stor risk att dö på sjukhus?
När kommer Vattenfall be oss sluta använda el eftersom det finns en stor risk att man kan få en stöt?
När kommer polisen be bovarna att klippa sig och fixa ett jobb?
När kommer SL och SJ be folk att jobba hemma eftersom risken finns att man inte kommer fram till jobbet om man tar tåget? Visst ja, det har redan hänt.

Vägverket jobbar stenhårt på att bygga upp en image som skenheliga livsförbättrare. Verket känns lika livsbejakande som den tjatigaste och mest överbeskyddande föräldern i världen.
Visst händer det olyckor i trafiken. Men Vägverket kan inte ta på sig all skuld för detta - lika lite som att Polisen kan ta på sig skulden för att brott begås.
Än så länge övervakar inte Polisen alla medborgare med kameror och mikrofoner för att förhindra brott. Det är bara Vägverket som lyckats med dragningen att sätta upp fartkameror med motiveringen att det hindrar folk att köra för fort och döda varandra.
I verkligheten är varje fartkamera ett fattigdomsbevis på att vägen där den står är undermålig, underkänd av Vägverkets säkerhetsexperter.

Det är Vägverkets uppgift att se till att våra vägar är säkra - att vi kan ta vår bil och åka dit vi vill på vägar, som är plogade och byggda för att minimera olycksrisker.
Nu lastar Vägverket över ansvaret på bilisterna - ta tåget!
I det senaste snökaoset har bilen trots allt framstått som det transportmedel som fungerat. Jag har ingen lust att hyra en stuga i fjällen och förlita mig på att tåget går dit och hem i tid. Minsta snökaos så fryser växlarna och familjen blir kvar hemma eller när veckan är över stående utanför stugan som någon annan hyrt.
Semester ska vara semester.

Vägverket måste byta strategi.
Vilket vinstdrivande företag skulle agera som Vägverket gjort nu när många vill ta bilen till fjällsemestern: "Oj, stor efterfrågan. Vi stänger skiten!"
"Oj, vägarna är inte byggda för trafik. Vi skickar vidare kunderna till tågen som inte heller går. Då står de med problemet."
Att privat-företagande-tänk ofta fungerar bättre än statligt visar snökaoset på flera sätt. Var fanns det väl plogade parkeringsplatser, längs alla gator eller vid alla köpcentrum?
Finns det en bra anledning till att göra jobbet så blir det gjort.

När jag skriver det här sitter jag i ett SAS-plan på väg till Genève för att besöka vårens stora salong.
Vad händer, efter drygt 1,5 timmes flygning säger kapten att en uppvärmning av framrutan är trasig, vi måste vända tillbaka för att reparera planet på Arlanda.
Nej, planet som bevisligen flyger kan inte flyga hela vägen och repareras i Genève.
Jag har mycket svårt att tro att man skulle valt att vända åter om det bara var tio minuter kvar till Genève. Jag har mycket svårt att tro att ett plan inte kan repareras i Genève.
SAS väljer att förstöra vår dag (bestjäla oss på fyra-fem viktiga timmar) för att det är enklare och billigare att reparera planet på Arlanda. Det är bättre för SAS.
Men vem betalar för flygningen? Hur går det för SAS?

Åter till Vägverket.
Visst borde alla Sveriges bilister vara anledning nog till att göra ett riktigt bra jobb? Vi betalar för oss. Vägverket måste "kriga" för att få resurser att bygga bra vägar.
En offensiv satsning för att tillhandahålla världens bästa, säkraste och effektivaste vägtrafik måste vara Vägverkets mål. Säkert och snabbt.
"Oj vad kul. Det finns massor med folk som vill åka ut i vårt vackra land på semester med bilen. Låt oss bygga fler och bättre vägar!"

Ska vi ha myndigheter som tar ansvar för våra liv måste myndigheterna vara som moderna föräldrar: hjälp "barnen" ut i livet med bästa möjliga förutsättningar.
En väl fungerande infrastruktur och en inställning till att livet är fullt av möjligheter.
Vägverket - bilistens bästa vän.
Avveckla Antivägverket.


• Har du förresten läst XL? Filmer, bilder och fakta med världens fetaste bilar. Klicka här!

Skriv kommentar

Det finns 17 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    TTAero Postat: 2010-03-01 15:54

    2010-03-01 15:50
    Insänd av: TTAero
    Bra Söderlind!
    Jag tycker att vi börjar tappa greppet i Sverige. Allt ska stävjas istället för förbättras eller underlättas.
    Genom att skapa förbud och begräsningar når vi bästa säkerhet verkar många resonera. Och ja, den absolut säkraste bilresan är ju den som aldrig började. Men vill vi ha ett samhälle som helt utan verklighetsförankring styr oss medborgare mot ett skyddat sammhälle? Ett samhälle som alltid ser till samhällets bästa och inte individernas behov och vilja?
    Är det därför vi svenskar tycker vi ska ha svensk service på plats i Thailand vid tsunamikatastof? Är det därför vi skyller olyckor på vädret och vägförhållanden istället för föraren? Eller är det därför som en förälder anser det OK att stämma en fastighetsägare för att föräldern ställt en barnvagn direkt under ett tak fullt med snö?
    Vi förutsätter att myndigheterna reglerat allt så att vi inte kan hållas ansvariga för våra egna handlingar längre.
    Vi som svenska medborgare verkar tro att ren dumhet kan skyllas på andra eller att våra svenska myndigheter alltid är ansvariga för vårt välbefinnande.

    Näe, dags att ta lite mer eget ansvar och avkräva den offentliga sektorn ett ansvar att underlätta för de aktiviteter som kallas "livet"

  • #2 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    #1 Tysken Postat: 2010-03-01 15:55

    Jag håller med Alrik helt när det gäller Vägverket, förmodligen har vägverket missat förståelsen för sin roll, vilket jag trodde var att se till att vägnätet höll en standard som förebygger olyckor och får trafiken att flyta så problemfritt som möjligt.
    Men Alriks lite udda kommentar om SAS eller flyget kan tyckas att han skjuter över målet.
    Hade nu vägverket agerat så som de som reglerar och styr luftfarten så tror jag att olyckorna hade minskat avsevärt.
    Men det bygger på att förarna (piloterna) och lagstftarna sammarbetar och att man som pilot följer de regler som sätts upp.
    Det är väl det största hotet mot trafiksäkerheten att bilförare tycker sig kunna sätta sig över det som är lagstiftat för att man tror att man kan o vet bäst själv.
    En av orsakerna kan vara en förtroende kris mot just Vägverket

  • #3 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Markus Postat: 2010-03-01 16:39

    Problemet med fartkameror är inte att de finns, för den vägen kan ju faktiskt polisen fokusera på andra saker än hastighetsövervakning. Problemet är att hastighetsövervakningen ofta sker på så korkade ställen.

    Jag trodde länge det var en skröna att polisen oftast kollar hastigheten på motorvägen men det visade sig vara helt sant!

    Problemet är också vägverkets usla PR-metod för att förklara att det finns poänger med att vi håller hastighetsgränserna (och nu är det säkerheten jag främst tänker på!).

    I övrigt är det ju lite intressant att vi faktiskt har så uselt underhållna vägar, samtidigt är vi europasämst på att bygga ut järnvägen, och det man lägger pengarna på är dyra skrytbyggen som dessutom försvårar för kollektivtrafiken i Sveriges mest tätbebyggda region!

    Varför säger inte Vägverket ifrån, varför går inget parti till val på det (jo föresten, ett gör det, men det har stämplats som bilhatare för länge sedan). Varför blir inte protesterna tydligare? Med tanke på vad vägskatten kostar bilägarna borde det vara rätt rimligt att det läggs mer på vägunderhåll än på försvarsbudgeten, men icke!
    (försvarsbudgeten är cirka 10 miljarder, budgeten för vägunderhåll 4 om jag minns rätt).
    Och de stackars pengar som vägverket får slösas bort på tveksamma budskap när det gäller valet av vinterdäck. Starkt drivet av en partikamrat till mig som uppenbart inte har körkort (eller koll för övrigt). Låt mig poängtera att jag inte stödjer dubbdäcksförbudet, även om jag miljöpartist!

    Om det sedan är regeringen, riksdagen eller vägverket som står för det största missen är en betydligt knepigare fråga.

  • #4 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Henrik Postat: 2010-03-01 18:22

    Vägverkets primära uppgift är att verka för att så få som möjligt åker bil, ingen bilåkning - inga bilolyckor. Med den utgångspunkten funderar man ut och genomför olika trafiksäkerhetshöjande aktiviteter, tex kameror på fina raksträckor istället för i skymda kurvor, sänkta hastigheter på ställen där man kan utan risk för olyckor kan hålla den som föregick sänkningen, bra underhåll på vägar ett fåtal kör osv, listan kan göras lång. Men som våra vänner på Vägverket alltid sagt under de senaste 25 åren, det är hastigheten som är för hög, därmed lastar man helt och håller över ansvaret på den enskilda bilisten för de olyckor som dessvärre sker. Den ståndpunkten kan man inte ge upp, den har man hävdat så länge, så det vore pinsamt att ändra på den.

  • #5 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    BigTompa Postat: 2010-03-01 18:29

    Alrik verkar inte va så uppdaterad. Vägverket läggs faktiskt ner den 31 mars. Den 1 april startar nya Trafikverket (där gamla Banverket) också ingår. Trafikverket är ett politiskt påfund som ska jobba transportslagsövergripande. Det är därför Vägverket nu propagerar för tågresor när sådana är mest lämpliga. Både Banverket och Vägverket hämmas av snåla anslag från politikerna. Vägverket har gjort underverk med små resurser och Sverige är bäst i världen på trafiksäkerhet. Vägverket bygger gärna bättre vägar, även motorvägar och förbifarter, om politikerna plussar på de snåla anslagen till väginfrastruktur. Med ett gemensamt Trafikverk är risken/chansen stor att en större andel investeringsmedel hamnar på järnväg. Särskilt om Mona vinner valet. Så ligger det till Alrik (och håll dig till biltester och sånt du begriper).

  • #6 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Björn Hortlund Postat: 2010-03-02 09:00

    100% riktigt!

  • #7 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Emil Kork Postat: 2010-03-02 09:12

    Jag vill köpa en T-shirt med texten "Lyssna på Alrik Söderlund" - jag skulle bära den varje dag. Dina inlägg är klockrena. Heja.
    Förresten - var kan jag köpa tröjan?

  • #8 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Lena Postat: 2010-03-02 09:42

    Ni verkar helt ha missat ett av Vägverkets ansvarsområde. Vägverket har förutom att minska olyckorna på våra vägar bl a ansvar för att utsläppen från vägtrafiken minskar, i enlighet med de miljömål vi har i Sverige. Detta gör man på flera sätt men bl a genom att arbeta för att människor skall köpa energieffektiva/snåla bilar när de köper ny bil men även att man använder andra färdsätt när det går och bilen när dessa alternativ inte fungerar. Här återstår ett stort arbete för att få aktörerna i samhället att tänka nytt och konstruktivt för att göra de alternativa färdmedlen mera lättillgängliga och attraktiva för användarna. Kollektivtrafiken är miljömässigt helt rätt, (rätt utnyttjad) och är ett måste om vi skall klara våra miljömål, (t ex koldioxid globalt, partiklar i tätort, kväveoxider regionalt), för framtida generationers skull, men kollektivtrafiken är idag inte helt smidig eftersom den innebär att användarna måste anpassa sig, till tidtabeller och stationers placering och här måste samhället tänka nytt och tänka användarkvalitet. Jag vet att ni inte gillar vad jag skriver, jag förstår, gillar själv att köra bil men inser samtidigt att vi har problem, och då behöver kollektivtrafiken vara en naturlig del av resandet, utmaningen är att få den att fungera för fler. Sammanslagningen med Banverket kommer förhoppningsvis att göra att det blir en tydligare diskussion om vad (personer/gods) som är effaktivast att transportera med respektive transportslag.

  • #9 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Niklas Stavegård Postat: 2010-03-02 10:44

    Håller helt med dig i sak Ulrik. Vi twittrade om detta redan den 25 februari.

    Lena, du verkar ha missat att Vägverket också ansvarar för väghållningen, d.v.s. att bygga och underhålla våra vägar så att vi trafikanter kan färdas på dem under alla årstider. Man kan ju undra om miljömålen är så högt prioriterade att Vägverket nu måste verka för att trafikanterna ska stanna hemma istället för att åka på våra vägar.

  • #10 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Titleist Postat: 2010-03-02 10:46

    Bra skrivet Alrik. Dessutom väldigt skönt att slippa en artikel om miljön eller Saab för en gångs skull.

  • #11 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Magnus Postat: 2010-03-02 11:09

    helt rätt! huvudet på spiken.
    Tänk om vägverket satsade på vägar istället för någon konstig propaganda.

  • #12 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Bo Svedlund Postat: 2010-03-02 13:04

    Vart tar alla miljarder vägen som vi betalar i bilskatt,dom ska väl gå till att hålla uppe standarden på våra vägar,inga bortförklaringar vägverket,ta ert ansvar.

  • #13 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    per bruce Postat: 2010-03-02 19:25

    vilket vinstdrivande företag skulle be deras kunder att vända sig till deras konkurenter ? fy skäms vet hut vägverket ! alla lever inte i en storstad med fungerande lokaltrafik många i detta glesbefolkande land är beroende av vägar som fungerarar det är 2010 och det skall fungera punkt slut.

  • #14 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Mats Postat: 2010-03-03 13:43

    Nån som kört bil runt Borlänge senaste året? Oerhört fin kvalitet på vägarna där, bättre än i hela övriga södra Sverige faktiskt....en tillfällighet?

  • #15 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Zzz Postat: 2010-03-03 23:04

    Nu 2010 borde väl koldioxid vara helt irrelevant för vägverket, eller ska man starta tomatodling i växthus?

    Antar att det suttit hardcore-klimatister och spånat även om dubbdäck.

    Är hög tid att att vädra ut detta ideologiska mög nu.

  • #16 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Ingemar Postat: 2010-03-04 10:01

    Hela denna vision är ju felaktig då focus skall ligga på transporter. Inga problem att nå denna vision då vi kan begränsa hastigheten till 30 km/tim överallt vilket är den fart vi är naturligt skapta för att klara.
    Fick höra av en trafikpolis att om vi alla följde hastighetsgränserna så skulle antalet trafikdöda minska med ca 50% ??!! Det värsta var att han faktiskt trodde det på riktigt ! Lite läskigt med en så lobotomerad yrkesgrupp. Borde kanske ges tid att vistas i trafiken istället för i innebandyhallarna så de får en bild av verkligheten.

  • #17 Re: Söderlind: Avveckla Antivägverket
    Hunter Postat: 2010-03-04 20:48

    Vad vi bevittnar när det gäller vägverket och andra statliga myndigheter är att dom för länge, länge sen givit upp det dom är satta att sköta. Numera är dom en lobbyistgrupp för det "politiskt korrekta" i samhället. Och det politiskt korrekta just nu är att vi ska inte köra bil alls, det blir ju gubevars utsläpp då! Så kontentan blir att dom jobbar tvärs emot det dom bevisligen är satta att sköta. Och om vi får en rödgrön röra vid rodret i september, så är detta bara början på vansinnet.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter