• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Audi A1: "Vad testchefen...

Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"

UPPDATERAD MED TV! Bakom ratten på nya A1 känner man igen sig - det här är en Audi! Imponerande och en kliv mot Mini Cooper. Läs Alriks omdöme och kolla Fredrik tv-inslag.

Bild 353606

Alrik har provsuttit lilla A1 och han är imponerad av Audi-känslan.


Bild 353605
Klicka här för att se tv-inslaget med A1!

Formspråk och framförallt kvalitetskänsla är mycket Audi. Man sitter bra, men stolen är kanske inte direkt slösande rymlig. Om man nu kan dra några slutsatser av en kort
Bild 353604

"A1 är vad vår testchef skulle kalla en pralin", säger Fredrik. Vill du veta vad definitionen av en pralin är? Klicka på bilden.

provsittning så drar jag följande: lilla Ai kommer att bli en kvickstyrd och mysig liten bil att ratta.
Jag vågar inte hoppas på Mini-rolig, men ändå underhållande och ganska styv. (Motorjurnalistik på låg eller hög nivå...)

Baksätet fungerar faktiskt för en vuxen på 180 cm. Allt får plats även om det är ganska trångt. Främst är ryggstödslutningen väl upprätt, men som sagt: huvudet får plats.

Bagageutrymmet är däremot en besvikelse. Det är litet, lågt, och grunt. Nästan så matkassen kommer att ramla ut när man ställer ifrån sig den.
En fin detalj är lampan som finns under bakluckan och lyser bakåt - så att man ska synas när bilen står parkerad och bakluckan är öppen.

Designen? Väl sammanhållen och bättre än på bild. Men lite Fiat 500-vibbar får jag och om det sedan är bra eller dåligt vet jag inte.

För övrigt öppnade Audi upp för en ny Audi A2, men ingen extremt rymlig och smart uppföljare på den futuristiska A2 - utan något annat. Men vad?

Bild 353603

Största besvikelsen var bagaget som var väldigt litet, däremot snygg även bakifrån.


• Läs alla fakta och ser fler bilder på Audi A1 här!

Lilla Audi A1 - spöar Mini?
139
70

Skriv kommentar

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Lars Postat: 2010-03-02 12:30

    Fin detalj? Snarare helt livsfarligt om den inte funnits.
    Men bilen verkar fin, finns mycket pengar att hämta om man kan ta en del av mini-kakan.

  • #2 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Erik Postat: 2010-03-02 12:38

    Men så är det ju en tysk tidning också...

  • #3 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Robban Postat: 2010-03-02 12:38

    kommer låta gnälligt, men kom igen, släng upp en helbild...

  • #4 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Uffe Postat: 2010-03-02 14:03

    Eller att den ger MINI en match. Snarare upplever jag att designen känns Citroen lik.

    Tror inte att en kund funderar på antingen en MINI eller en A1. MINI är retro, på ett mycket positivt sätt, och tar alla fördelar med historiken, designen, storleken mm och lyfter det till en helt ny modern nivå utan att något går förlorat. Audi A1 är "bara" en liten Audi utan historik eller s k added value. Jag har svårt att se vad unikiteten är med A1an jämfört med ex en MINI!

    Vi får se om de lyckas, förra Audi-minstingen var ju inte så framgångsrik.

  • #5 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Jesper Postat: 2010-03-02 14:36

    Uffe, Audi A2 var ju långt före sin tid i både material och miljösynpunkt, men det var kanske det du tänkte på?!
    Den håller ju faktiskt fortfarande ett otroligt bra andrahandsvärde och är eftertraktad.
    Jag tycker att A1:an är en tuff liten bil och är övertygad om att Audi som är världens idag största premium tillverkare vet vad dom gör...

  • #6 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Anders Hedberg Postat: 2010-03-02 14:40

    Det kan väl inte bara vara jag som tycker att alla Audi ser ut som en flämtande guppyfisk i nyllet och har julslingor hängandes i fronten året runt? Premium? Vill nog veta hur många delar under plåten och inredning som man delar med Skoda Fabia för halva priset...

  • #7 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Uffe Postat: 2010-03-02 15:22

    Instämmer helt med Anders, Audi har ett potentiellt problem, iaf för bilintresserade som säkert undrar varför man ska betala dubbelt upp för en Audi, som i stort delar mycket med en hälften så dyr Skoda eller Seat eller en 20-30% billigare VW.

    Jesper, vet inte på vilka grunder du drar slutsatsen att vara stor tillverkare och premium borgar för något speciellt. Själv kör jag ett annat premium-märke än Audi men är oerhört glad att detta premium-märke förblir premium, dvs inte väljer att vara stor volymtillverkare och dela krims och krams med flera andra märken. Att vara s k premium innebär många olika saker, i min värld innebär det att man inte rullar runt i samma skrinda som de flesta andra gör...

    Och A1 sänder inte ut något speciellt till mig som konsument som ex MINI, Porsche, Fiat 500 och några andra bilar gör. Hade Audi haft ett annat arv, annan historia, att bygga in i sin A1, ja då hade det varit en annan sak. Nu är och förblir det en liten Audi. Punkt!

  • #8 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Göran Postat: 2010-03-02 15:46

    Audi är en kopierande biltillverkare. Med denna modell bevisar man endast att man INTE är i premiumsegmentet.

    Premiumbilar är bilar som leder utvecklingen och skapar trender, Audi följer bara dit MB och BMW går. Premiumbilar har historia att se tillbaka på. Audi har inget av detta. Man är dessutom i Inglostadt en flitig köpare av nya MB och BMW modeller, för ni har ju kanske märkt att Audi INTE kan eller vågar släppa sina modeller först?.. Vet att på AMG i Stuttgart så skämtar man om att på Audis utvecklingsavdelning finns endast en kopieringsmaskin... Och i viss mån stämmer det.

    Hur kan en bil som tillverkas av exakt samma material som Skoda, Seat och VW kallas till premium? Alla VAG:s massabilar tillverkas med samma metoder, med samma krav. Alla motorer är tillverkade i Slovakien, utom de optimerade som är från Ungern. Hur kan man ens påstå att det finns premium i detta sammanhang?

  • #9 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Jesper Postat: 2010-03-02 16:11

    Anders, Uffe & Göran, Ni är ju riktigt barnsliga och pinsamma när ni skriver saker som ni uppenbarligen inte har koll ang. material och byggprocesser i VAG koncernen.
    Intressant att Audi är störst om dom nu är så dåliga som ni säger, och att bilbranchens experter och motorjournalister har fel och ni tre har rätt! Läs på istället för att skämma ut er och bli inte bittra bara för att ni inte har råd att köra Audi. Det är lite låg nivå på det ni skriver och dessutom brister det i kunskapen hos er.

  • #10 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Audi Postat: 2010-03-02 16:32

    HAHAHAHAH KUNG Jesper, du vet vad Audi är för nåt.

    Ni andra tre, stick om ni inte gillar Audi, varför kommenterar ni då här, gå till eran dyra o fula Volvo o Mini, aa justee glömde Saab!! Ojsan.

    Audi är billigare än Mini åsså. Så taaaaaaaaast!!

  • #11 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Jesper Postat: 2010-03-02 16:44

    Ps. Nu är det ju dessutom så att dom flesta andra märken strävar åt att komma upp i den klass Audi håller i karosser och inredning & det är snarare andra märken som kopierar Audi.
    Och vet du vad, alla märken köper bilar från konkurenterna, det är liksom inget nytt. (undantag från Volvo som går till bilhallarna och fotograferar)
    Så snälla Göran & CO kom in i matchen. Läs på!

  • #12 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Simon Postat: 2010-03-02 17:48

    Toyota är premium inte BMW och Mercedes!!!

  • #13 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Benny Postat: 2010-03-02 17:58

    Vilka obelästa typer som skriver här! Audi delar vissa delar med andra märken och det gör även BMW (bl a med Peugoet) och Mercedes... så enligt er korkade logik finns det inga premium märken!
    GÖR OM GÖR RÄTT!

  • #14 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Sussie Postat: 2010-03-02 19:13

    Vilken läcker bil! Verkligen lyckad design!!

  • #15 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Johan Postat: 2010-03-02 19:19

    Alltid lika roligt att följa dessa obegåvade inlägg. "Vi är bättre, ni är sämre". tillbaka till sandlådan... haha

  • #16 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Göran Postat: 2010-03-02 19:48

    Jesper, jag sa min åsikt. Vad svenska motorjournalister säger spelar inte så stor roll ute i världen.
    Jag arbetar med dee material VAG använder i sina tillverkningsprocesser och känner mer än bra till dessa egenskaper. Om man arbetar med TERMOPLASTISKA ELASTOMERER så kan jag säga åt dig : jo, vet troligtvis mera om det än du eller någon VAG försäljare.

    Dessutom kör jag Audi.

  • #17 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Emil Postat: 2010-03-02 20:23

    Kanon för de som vill ha en liten bil, mycket premimium så klart. Oavsett vad pålästa Göran smörjfakta säger, han kan sätta sig i sin Toyota och gasa iväg ( om det går att gasa så klart) och sedan bli avundsjuk på Audi. Audi leder utvecklingen de borde du aceptera Göran....

  • #18 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    fofo Postat: 2010-03-02 20:24

    Du vet inte vad du snackar om,Göran!du påstår att audi kopierar MB o BMW! Jag ser inga likheter mellan audi o de andra.Tycker att audi snyggast av alla,världens mest sålda bilar.MB är gubbig och BMW ser ut som Hyundi bakifrån,Det räcker med att säga att audi har lambo motorer.punkt slut

  • #19 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    quattron Postat: 2010-03-02 20:41

    Från er som tydligen vet så mycket om Skoda-Vw-Audi undrar jag om ni nånsin själva provat och jämfört eller ni sitter bara och glor i biltidningar och drar egna slutsatser. Jag har testat många gånger för att förhoppningsvis kunna spara lite förmånspengar när jag ska byta tjänstebil och kanske köpa något av de båda billigare märkena istället för Audin, men misslyckas alltid. Även om de delar många detaljer så är de för det mesta betydligt förfinade i Audin. Ta stolarna som exempel där jag sitter 7000 mil/år. Samma stomme men helt olika utformning. Ljudisolering, drivlina hjulupphängningar m.m. Ford Mondeo och V70 delar också många delar, betyder det också att de är samma skit? Eller är ni kanske så smarta och genomskådat allt och vi så dj-la korkade och betalar mer bara för det står Audi på bilen.

  • #20 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Peter B Postat: 2010-03-02 21:32

    Oavsett vad man gillar för märke så är intrycket inget habegär.Den här typen av bil är väl rätt i tiden men det finns alternativ.
    Bakluckan som omgärdar baken fick Opel mkt skit för, men nu säger ingen något, ett plagiat där Opel stått som förebild.
    Snacket om premiebil är snart inte berättigat förutom de "riktiga" premium bilarna RR,Veyron,Porsche Bentley.
    De flesta större märken börjar närma sig det sk "premium"stadiet och det är bara för att försvara ett tidigare försprång för premium som nu känner sig hotade att ingå i en större grupp "premiummärken".

  • #21 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Anders Postat: 2010-03-02 22:18

    Otroligt vad en del häver ur sig, t.ex. "Alla motorer är tillverkade i Slovakien, utom de optimerade som är från Ungern. Hur kan man ens påstå att det finns premium i detta sammanhang?" Vad är det som säger att motorer från dessa länder är sämre? Slovakien är i alla fall bättre i hockey äm både Tyskland och Sverige!

  • #22 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Anders H Postat: 2010-03-03 08:56

    Är det inte märkligt att alla Audi-fan blir så tokigt irriterade om man har en avvikande uppfattning om detta märke. Jag tror det beror på att de betalar för fyea ringar,inser att de egentligen kör Skoda och näsan växer....

  • #23 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Christer W Postat: 2010-03-03 09:19

    Håller med dig till viss del. Problemet med Audi vs Skoda är väl att de delar en del interiöra komponenter, dvs komponenter kunderna ser när de kör. Detta tror jag är ett problem för VAG och fel väg att gå. Så är det t.ex inte mellan Mondeo och V70. Där delas detaljer, men i enbart(?) detaljer man inte kan se eller ta på när man kör.

  • #24 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Manne Postat: 2010-03-03 10:28

    Oj här har alla avundsjuka samlats! Det är uppenbart att ni bara är avundsjuka på oss som äger och är supernöjda med våra bilar!

    Jobba på så har ni säkert råd i framtiden med en fin bil!

  • #25 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Sure Postat: 2010-03-03 10:32

    Vilka tomtar ni är!! Säg något bilmärke som inte delar komponenter med andra bilmärken!
    Audi har delar gemensamt med båda Skoda och Lambroghini!

    Det är uppenbart att ni inte ägt/kört en Audi och en Skoda, då hade ni märkt skillnaden!

    Sen använder ni Skoda som om det vore något dåligt, Skoda gör mycket fina bilar med en kvalitet som Volvo och SAAB kan drömma om!

    Men jag håller med några inlägg... det luktar avundsjuka här inne, så typiskt ogina svenskar!!

  • #26 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Ulrik Chan Postat: 2010-03-03 10:34

    Vilket märke kör du?? Jag kan garanter att DIN näsa lär vara längst av alla! Finns inget märke som inte delar plattform eller delar med andra mindre "fina" märken! Så ditt inlägg är både korkat och visar vilken avundsjuk liten farbror du är!

  • #27 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Markus Enander Postat: 2010-03-03 12:15

    Audis säljer bilar trots lågkonjuktur och ägarna är nöjdast!

    Jag njuter i min härliga A6 varje dag! Jag ser er i era Toyotor och andra surhäckar och hur ni suktar avundsjukt efter min fina bil!!

    Buy the way, 12 % i snitt är lika delar över hela VW gruppen, så det går inte att säga att en Audi är en Skoda med 4 ringar men det visste ni ju redan era små retstickor!

  • #28 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Jens Postat: 2010-03-03 22:44

    DKV gör inget annat än kopierar allt som BMW hittar på, inse detta.
    Varför kommer aldrig Audi med något nytt?
    Förutom att kopiera Minin har de den senaste tiden också kopierat/är på väg att kopiera GT5 och X1. Går man längre tillbaks i tiden ser man samma mönster om och om igen.
    Designen; Herregud vad tråkig. Här används kopiatorn igen, man bara skalar om mellan de olika modellerna. Alla modeller ser likadana ut. Nu också med julgransbelysning i fronten. Undrar hur snyggt ni tycker det är om några år....

    Audi har ingen själ, utan själ blir man inte premium.

  • #29 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Radec Postat: 2010-03-04 16:02

    Vad är anledningen till att varje gång det skrivs om Audi så rasar det in kommentarer om att dem är Skodabilar och att ingen borde köpa dem.
    Jag har aldrig ägt och kommer förmodligen aldrig att äga en Audi men tycker att detta hat är ganska löjeväckande. Alla ser inte en begagnad BMW eller Merca som en dröm när mopeden gjort sitt. Audis vara eller inte vara kan ni diskutera när ni parkerat era mopeder vid korvkiosken så slipper vi andra läsa alla korkade kommentarer.

  • #30 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Micke Postat: 2010-03-04 22:00

    att så många Audibilar har visat sig tappa pedalerna när det är kallt, ännu ett skäl till varför VW/Audi hamnade i toppen i "stå längs på verkstad per fel" undersökningen, tre dagar per fel om jag inte minns helt galet

  • #31 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Micke Postat: 2010-03-05 16:02

    Ja å jag kommer att fortsätta att köra Toyota så länge jag är nöjd. Å inte bryr jag mig om gnällspikar som hackar utan att ha något konstruktivt eller eget att komma med.

  • #32 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    tobbe Postat: 2010-03-06 15:19

    Är de inte tur att det finns olika bilsorter så alla kan hitta en bil som faller en i smaken?

    En Macintosh blir ju inte mindre bra trots att många komponenter kommer från tillverkare som även levererar till billiga PC?

    Om inte alla biltillverkare skulle "härma" varandra skulle vi nog inte ha standarder som ABS, Servo, GPS och liknande utrustning.

    Så sluta gnäll och kom med konstruktiv kritik istället!

  • #33 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Jonas Postat: 2010-03-09 11:40

    Det var väldans vad det gnälls i Sverige, kan man ana en stor portion avundsjuka hos dom som inte har råd att åka Audi?
    Totalt 8 st äldre Audi bilar har haft problem med gaspedalen, hur många tusen nya bilar har Toyota & Volvo återkallat? Kommentarer från små gnällisar som inte vet vad dom pratar om blir ju bara pinsamma..
    Audi A1 är en super snygg bil som ligger helt rätt i tiden och är till skillnad från många andra märken byggd i fina material och är riktigt ihopsatt...
    Vill man ha något billigare så finns det ju alternativ & då slipper man ju bry sig och gnälla! Eller hur Svensson?

  • #34 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    ma Postat: 2010-03-09 14:43

    Audi är väl inte precis det mest innovativa företaget, där ligger man i rejäl skugga jämfört med BMW och Mercedes. Det Audi är duktiga på är taktil känsla, distinkta funktioner och liknande. För en liten merkostnad kan de ta ut ordentliga marginaler av kund, så frågan är väl om "Audi-känslan" är värd 10-30% mer än motsvarande VW?
    P.S. Audi lånar naturligtvis friskt från VWs patentbank men som enskilt märke har de som sagt inte mycket att komma med, utan VW i ryggen skulle Audi nog få stora problem...

  • #35 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    ma Postat: 2010-03-09 14:53

    Jonas, sex dödsolyckor ja. Enligt NHTSA var skenande Audi 5000 (100) inblandade i ytterligare 700 rapporterade tillbud. Audi tappade från 74061 (1985) till 12283 (1991) sålda bilar i USA så man kan förstå att Toyota är kallsvettiga. För övrigt förstår jag inte varför just Audi-ägare tror att alla vill köra Audi men inte har råd??? De flesta har väl ändå tjänstebil och kanske tycker att det finns annat som är viktigare än gummerade knappar?

  • #36 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Christer Postat: 2010-03-09 18:42

    Håller helt med Jonas han vet va han pratar om Audi forever

  • #37 Re: Audi A1: "Vad testchefen kallar en pralin"
    Simon Postat: 2010-03-10 12:35

    tror jag måste uppsöka doktorn. Toyota premium? VAD är premium med en Toyota? Utseendet = Nä, KvalitetsKÄNSLA = nä, köregegenskaperna = nääää, ljudkomforten = nÄÄÄÄÄÄÄÄÄ. Ok nu handlade ju detta om A1an. Kommer säkert att sälja som smör i europa, men inte på våra breddgrader, den ser inte tillräckligt häftig ut helt enkelt, den ser för liten ut.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter