• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mazda RX-8 läggs ner

Mazda RX-8 läggs ner

Världens enda wankelmotorbil, Mazda RX-8, kommer att avvecklas i slutet på det här året. Skälet är att det blir för dyrt och att anpassa wankelmotorn till avgasnormen Euro 5. Men en återuppstånden RX-7 kan komma 2013.

Bild 354354

Mazda wankelmotordrivna modell RX-8 går mot sitt slut. Vid årsskiftet upphör produktionen, enligt Mazdas Tysklandschef.


Uppgifterna om avvecklingen av Mazdas fyrsitsiga sportmodell med rotationskolvmotor kommer från våra tyska kolleger auto motor und sport som talat med chefen för Mazda Tyskland, Josef Alois Schmid.

Enligt Schmid kommer produktionen av RX-8 att stoppas vid årsskiftet och skälet är att det är för dyrt och komplicerat att tillräckligt snabbt anpassa wankelmotorn efter avgaskraven Euro 5.

Det planeras inte heller någon efterföljare till RX-8, som har tillverkats sedan 2002 och fick en omfattande uppfräschning 2009.

Huruvida Mazda fortsätter att utveckla rotationskolvmotorn för vätgasdrift, har inte meddelats.

Enligt tidningen diskuteras dock att eventuellt skapa en nytolkning av den tvåsitsiga wankelroadstern RX-7 som var föregångare till RX-8. Men att utveckla wankelmotorn så att den kan motsvara de kommande europeiska avgaskraven tar lite tid, och enligt tidningens uppgifter skulle en ny sportbil med rotationskolvmotorn kunna lanseras tidigast 2013. Men då måste den uppfylla avgasnormen Euro 6, som börjar gälla 2014 och är betydligt striktare än Euro 5 som började gälla 2009.

Med tanke på att Mazda tillverkat och utvecklat sin version av wankelmotorn under mer än 40 år, är det sannolikt att man fortsätter - särskilt med den vätgasversion som ger betydligt renare avgaser än den bensindrivna.

Mazda har ännu inte kommenterat uppgifterna i auto motor und sport.

Hoppas Mazdas fortsätter med wankelroadster!
280
19

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Stoffe Postat: 2010-03-29 21:31

    Mäh, det va ju galenskapens sista utpost!

    Efter denna finns det ju ba dislar och bensinare. Trist!

  • #2 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    roger Postat: 2010-03-29 21:48

    Den har ju funnits ett tag nu. 8 år med endast en facelift under tiden är lång tid, även för en sportbil. Även om jag inte är jättekär i designen så känns det dock lite synd. Men får hoppas på att nya RX-7 blir både snygg och bra.

  • #3 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Activa Postat: 2010-03-29 22:12

    Som min rubrik lyder.... Vänta tio år och denna lär bli en klassiker precis som RX-7an blev.

    Visst är denna inte världens roligaste bil i design hållet men att mecka med den är grymt roligt.. :)

  • #4 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Jerk Postat: 2010-03-30 09:39

    Det är en av de roligare bilarna jag kört. Törstig på både olja och bensin om den körs som den borde. Men helt underbar. Design ja, det handlar ju om tyckande,jag tycker den är skitfräck!

  • #5 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Raywave Postat: 2010-03-30 09:49

    ... om det stämmer. Har inte hört nåt officiellt från Mazda. Europa är ju en ganska liten marknad för bilen ändå?
    Jag tycker det är en av de grymmaste bilarna på marknaden speciellt efter faceliftet. Att kunna få en 4-sitsig bil att klå många uttalade sportbilar i desing är skickligt. Jämför designen på Rx-8 med BMW-3 serie eller någon annan motsvarande 4-sitsig bil. BMW-3 serie är och ser ut som en "vanlig" personbil. Rx-8 ser ganska extrem ut i jämförelse. Verkar otroligt att Mazda helt skulle lägga ner produktionen helt fram tills en ny Rx-7 är klar? Mera troligt då att Rx-8 försvinner från den europeiska marknaden.

  • #6 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Peter Postat: 2010-03-30 15:53

    Kan inte riktigt förstår jämförelsen med en 3 serie, det är väl ändå lite olika bilar.

    Mazda 6 ligger väl närmare även om priset skiljer en del :)

  • #7 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Tvåförtifyran Postat: 2010-03-30 17:02

    Det är tråkigt att världens enda bil med wankelmotor går i graven. Men samtidigt så förstår jag Mazda också modellen är gammal och behöver bytas ut. Jag hoppas att det kommer en ny modell med wankelmotor inom kort.

  • #8 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    R Postat: 2010-03-30 18:16

    De finns la ingen roadster? altså cab?

  • #9 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Trimmgösta Postat: 2010-03-30 20:25

    Faan vad dessa onödiga miljöfrågor ska förstöra för riktiga bil entusiaster. Fuck u mother nature! /%/#&¤"!&

  • #10 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Raywave Postat: 2010-03-31 01:07

    -> Peter - jo, i praktiken är de väl realistiska alternativ för den bilintresserade spekulanten med sportiga ambitioner, även om de förstås inte är helt identiska. Så tänkte jag iallafall när jag provkörde Rx-8 resp 3-serie, dvs priset är jämförbart om man väljer en 3-serie med hyfsad motor, innerutrymmen är ganska lika och båda bilarna har fyra dörrar. Mazda6 är ju betydligt större än 3-serie och finns tyvärr för närvarande inte i MPS-version.

  • #11 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Krille Postat: 2010-03-31 12:28

    Man kan bara hata Trimmgösta nu!
    Faan vad hans onödiga kommentarer ska förstöra för oss riktiga bilentusiaster SOM BÅDE GILLAR SNABBA BILAR OCH HAR VETT I SKALLEN ATT FATTA ATT MILJÖN BLIR LIDANDE AV VÅRA AKTIVITETER. Fuck u Trimmgösta! /%/#&¤"!&

  • #12 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Tvåförtifyran Postat: 2010-03-31 12:46

    Jag håller fatiskt med trimmgösta. Det här förbannade miljötjafset börjar bli riktigt tröttsamt nu det förstör som sagt bara för alla oss bilentusiaster. Sen så tycker jag inte att det är rätt att du Krille går på en person så som du gör bara för att han har en annan åsikt. Ska du hålla på med sådana dumheter så behöver du inte skriva mer här. Ditt trams klarar vi oss utan.

  • #13 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Krille Postat: 2010-03-31 13:55

    GUUU va jag känner mig kränkt av era kommentarer... Klarar inte detta. Vakna upp folket, vad är det ni inte fattar, miljöproblemen är här för att stanna. Jag tycker att trimmgöstas kommentar var helt överflödig, speciellt med tanke på vad Porsche visade upp häromveckan och vad som faktiskt stod i artikeln: att det eventuellt kommer en vätgasversion av wankeln. Sen sitter det redan wankel-hybrider i vissa prototyper. Koeningsegg kallar sin senaste för miljöbil, vad FAN är det för tråkigt med det? Trimmgöstas kommentar är för tusan helt osaklig och har inget med pågående teknikutveckling att göra, snarare kommer det roligare modeller för var dag samtidigt som det självklart blir mer miljöriktiga. Så jag har faktiskt ingen förståelse för vare sig din eller Trimmgöstas kommentar.

  • #14 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Krille Postat: 2010-03-31 14:00

    ...måste be Trimmgösta om ursäkt också, det var inte riktat som personlig kritik, jag skrev mitt tidigare inlägg i samma stil som ditt inlägg, vilket jag hoppas att flertalet läsare såg som en smula sarkastiskt. Inlägget alltså...

  • #15 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Raywave Postat: 2010-04-01 00:03

    Hur fasen ska Koenigsegg mfl supersportbilstillverkare kunna fortsätta o klara Euro5-6 specarna? Rx-8- Wankelns utsläpp är ju ingenting jämfört med dessa bestars... Eller är supersportbilar befriade från Eu-lagstiftningen?!

  • #16 Re: Mazda RX-8 läggs ner
    Mathias Postat: 2010-04-11 13:54

    Synd att de inte fortsätter med modellen. Jag ler av att bara tänka på Rx-8an. Att Mazda överhuvudtaget byggde en så fantastiskt annorlunda bil ska de ha en eloge för.

    Det finns redan allt för många gråa tråkbilar i mittfåran. Fram med mer egensinniga folksportbilar!