BMW 5-serie Touring

Nisse Svärd har kört nya generationen 5-serie-kombi. En ganska ovanlig bil eftersom lyckas förena de två motsatserna - lyx och rymlig familjebil.

Bild 372085

BMW 5-serie Touring har vuxit i alla riktinigar, vilket inte minst kommer bagagutrymmet till gagn.


Hej! Hur har du det?
Nisse Svärd: Tack det är bra, förutom att det är väldigt regnigt och grått. Uteserveringarna här i München gapar tomma, jag pratade faktiskt med en restaurangägare som sa han att "det finns i alla fall gott om plats för vattenpolo..." Men nog om vädret, jag är ju här för att köra nya 5-serie Touring.

Just det! Nu när du har sett den, vad tycker du om den?
NS: Jag är positivt överraskad. Sedanmodellen faller mig inte alls i smaken, jag tycker den är alldeles för nedtonad. Touringen däremot, är mer spännande och intressant. Det påminner om förhållandet mellan Audi A6 sedan och kombi, där sedanen känns slätstruken medan kombin har mer karaktär. Jag tycker BMW:s designteam, nu med Adrian van Hooydonk i spetsen har lyckats med Touringen, i mina ögon är linjerna snygga och spännande.

Bild 372086

Kombin är snygg enligt vår testförare. Döm själva!


Hur fungerar den som kombi?
NS: Den har vuxit på alla ledder, även axelavståndet, som nu mäter nästan över 3 meter, vilket BMW påstår är längst i klassen. Jag upplever inte att den ser stor och otymplig ut, men när man tittar på just avståndet mellan hjulen ser det faktiskt ovanligt långt ut. Även invändigt är det rymligare, bagageutrymmet under insynsskyddet har ökat 60 liter. Den har fått ställbart ryggstöd bak, vilket är praktiskt. Sen kan jag meddela alla (eventuellt oroliga) BMW-ägare att den öppningsbara bakrutan är kvar.

Hur skiljer den sig mot föregångaren?
NS: Precis som sedanen känns den mycket lyxigare. Man kan nog säga att med det här generationsskiftet har den gjort en rejäl klassresa både i form av mognad och lyx. Det är med andra ord en mycket bekväm bil och det adaptiva chassit hjälper till att skapa den där extra lyxtouchen. Det adaptiva chassit är tillval, som standard är det luftfjädring bak med automatisk nivåreglering som gäller för alla motoralternativ.
Bild 372087

5-serien bjuder på ställbart baksäte.


Har du noterat något särskilt positivt eller negativt?
NS: Ja, negativt är att den är tyngre och har sämre luftmotstånd (Cw 0,31 mot tidigare 0,29) vilket jag tycker är fel väg att gå. Det känns inte så modernt och avancerat.
Positivt är som sagt att den är större och lyxigare. Dessutom har nu även den fyrcylindriga motorn fått ta del av den fina 8-stegade automatlådan som startade sitt liv i den superlyxiga 760:n. 520d som jag kör har nu även fått start/stop som standards.

När kommer den och vad kommer den att kosta?
NS: Den kommer den 18 september och kommer med två bensin- och två dieselalternativ:
523i: 375.900 kronor
535i: 467.900 kronor
520d: 367.900 kronor
530d: 454.900 kronor


• Mer om 5-serie Touring och då i synnerhet körkänslan i 520d som är helt ny i Sverige läser du i auto motor & sport nummer 14.

• För fler bilder och mer fakta - se relaterade länkar nedan.

5-serie Touring är snyggare än Sedan-modellen!
649
213

Skriv kommentar

Det finns 80 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW 5-serie Touring
    Argus Postat: 2010-06-18 11:32

    I andra stycket: "Jag tycker BMW:s designteam, nu med Donkerwolke i spetsen har lyckats med Touringen, i mina ögon är linjerna snygga och spännande. "

    Sist jag hörde nått så var Luc Donckerwolke kvar på Seat medans Adrian van Hooydonk på designchef på BMW.

    Det är skilland på skit och pankaka, precis som det är skillnad på Belgare och Belgare ;)

  • #2 Re: BMW 5-serie Touring
    Jörgen Postat: 2010-06-18 12:11

    Jag måste återigen beklaga mig över att jag tycker att designen är slätstruken och ett steg bakåt i BMW:s formspråk.
    Nya 5-serien ser ut som en blandning mellan 3- och 7-serien och jag som är bilintresserad har nästan svårt att se skillnad på håll.
    Tråkigt att inte 5-serien kan sticka ut lite mer i mängden.

  • #3 Re: BMW 5-serie Touring
    Uffe Postat: 2010-06-18 12:39

    Bra mycket Bmw nu tycker jag..mer reklam än nyheter detta tycker jag.

  • #4 Re: BMW 5-serie Touring
    BK Postat: 2010-06-18 12:40

    Jag kan hålla med om att designen är lite feg för att vara BMW, men den är ändå helt ok, med ett helt sobert intryck.
    Dock tycker jag att exempelvis MB:s E-klass har tuffare design än BMW, just för att man vågat frångå den numera rådande runda designen som alla andra tillverkare följer.

  • #5 Re: BMW 5-serie Touring
    B21 Postat: 2010-06-18 12:45

    När det gäller designen så har BMW som vanligt tagit flera steg bakåt. Den är riktigt ful med alla sina kostiga veck i karossen. Sorry BMW ni lyckades inte den här gången heller.

  • #6 Re: BMW 5-serie Touring
    roger Postat: 2010-06-18 12:48

    Är detta den första BMW sedan samarbetet med citroen? Läste att bilarna skulle ha samma kaross. Ngn som vet om det stämmer liksom om denna är fram- eller bakhjulsdriven.

  • #7 Re: BMW 5-serie Touring
    Pelle Postat: 2010-06-18 13:11

    En bil i den här klassen SKA inte vara en optisk stressfaktor. Den här är mycket smakfull!

    Synd bara att både panoramataket och den öppningsbara bakrutan är källor till framtida vindbrus respektive skrammel (säger 3 år med en E61:a), det borde gå att få en vanlig taklucka och fast bakruta.

  • #8 Re: BMW 5-serie Touring
    Steffe Postat: 2010-06-18 13:43

    Större och något tyngre men driftmässigt snålare och fler hk. Luftmotstånd stämmer inte, det är lägre än tidigare samt bättre för fotgängare. Det är inte åt fel håll det är åt rätt håll.
    Läs på.

  • #9 Re: BMW 5-serie Touring
    Anna Andersson Postat: 2010-06-18 14:08

    Luftmotstånd enligt BMW:
    Nya 520d Touring: Cw 0,31
    Föregångaren: Cw 0,29

  • #10 Re: BMW 5-serie Touring
    Daniel Postat: 2010-06-18 14:20

    Konstigt att AMS inte klagar på att denna bli är för stor å lång å klumpig precis som man gjorde på nya 9-5:an. Inga miljömotorer heller vilket man klankar ner på vid test av andra bilmodeller.

  • #11 Re: BMW 5-serie Touring
    Johan Postat: 2010-06-18 14:21

    Vad har luftmotständet att göra med fotgängare?

  • #12 Re: BMW 5-serie Touring
    Fredrik Postat: 2010-06-18 14:26

    Hur är det med tjatet om 7,5 basbelopp som man ofta spår Saab måste hålla sig under för att få sålt en enda bil? Gäller det inte BMW? Gamla 5-serien var en ganska vanlig tjänstebil i 520d-utförande...

  • #13 Re: BMW 5-serie Touring
    BMW är bättre än Saab Postat: 2010-06-18 14:29

    Vad ska man då säga om all Saab-reklamen här på AMS? Eller är du bara sarkastisk?

  • #14 Re: BMW 5-serie Touring
    Palle Postat: 2010-06-18 14:34

    Haha, den ser ju ut som en Audi! Bara njurarna i fronten avslöjar att det är BMW.

  • #15 Re: BMW 5-serie Touring
    ZR1 Postat: 2010-06-18 14:43

    @Daniel: för guds skull människa, hur vågar du trotsa ams, att ams skulle klaga på bmw skulle vara som att en mamma inte vill amma sitt barn längre..... tillbaks i ledet, giv akt... LOL

  • #16 Re: BMW 5-serie Touring
    AP Postat: 2010-06-18 14:57

    att få se den i verkligheten snart. Gamla E61 var (är) en väldigt bra bil och denna verkar vara snäppet vassare. Lovande! Om sådär 3-4 år köper jag en begagnad :)

  • #17 Re: BMW 5-serie Touring
    Magnus Postat: 2010-06-18 15:12

    Jag tycker den är jättefin och designen är spännande. Hoppas att den fortfarande är framhjulsdriven, precis som min säkra gamla 5-serie (E61).

  • #18 Re: BMW 5-serie Touring
    Peder Postat: 2010-06-18 15:27

    Tycker bilen är riktigt fin och känns lyckad. Ser fram emot den utlovade videon som AMS / Nils har utlovat under fredagen. Kör Merca idag och har inte åkt BMW sedan mitten på -90, men nu kanske man skall prova igen? 523 känns perfekt - en go 6:a och
    hyfsad förbrukning.

  • #19 Re: BMW 5-serie Touring
    andreas Postat: 2010-06-18 15:46

    Magnus:
    som den Stolta BMW-ägare du nu är så ber jag dig gå ut och kika under din E61a, den driver bak eller på alla fyra, inte fram :)

  • #20 Re: BMW 5-serie Touring
    hmmm Postat: 2010-06-18 17:10

    På nya och gamla 5 serien

    Tur att Merca ändrar på sin så man ser att det är en ny bil som de har kommit med..

    Audi skall vi inte tala om vilket program gick den igenom biltvätten? A4? A6? A8? eller...

  • #21 Re: BMW 5-serie Touring
    GW Postat: 2010-06-18 17:46

    Håller med om att kombin är snyggare än sedanen. Nya 5-serien är sober och elegant i linjerna, men tyvärr lite lik 3-serien (som ju snart pensioneras) och man lägger inte märke till den i trafiken. Synd att man inte vågat ta ut svängarna mer, den väcker hos mig inget riktigt habegär. Konstigt också att man tillåter vikten att öka, det är ju tvärtemot BMWs färdriktning med "efficient dynamics". Varför kämpa med att slipa förbrukningen på motorerna när vikten och luftmotståndet ökar? Förmår man inte bättre? Antagligen har det att göra med att man gjort bilen större och lyxigare och det är dyrt att sänka vikten eftersom det kräver dyrare och mer exklusiva material som höghållfasthetsstål och komposit. Men till de priser BMW tar ut tycker man att man borde ha råd?

  • #22 Re: BMW 5-serie Touring
    Messerschmitt Postat: 2010-06-18 18:32

    gjorde iallafall BMW intressant. Nu är BMW åter igen intetsägande, trodde det först var en 3-serie när jag såg bilden.

    Kvalitet, körkänsla mm är säkert lika bra som alltid.

  • #23 Re: BMW 5-serie Touring
    Edison Postat: 2010-06-18 18:50

    Det är som vanligt med 5-serien, på bild ser den skitful ut men när man ser den i verkligheten faller man pladask.

  • #24 Re: BMW 5-serie Touring
    riki Postat: 2010-06-18 19:00

    Vad har hänt med BMW det här är en Audi kopia......

  • #25 Re: BMW 5-serie Touring
    Patrik Postat: 2010-06-18 19:25

    SUPERAUTO!!!

  • #26 Re: BMW 5-serie Touring
    NP Postat: 2010-06-18 19:34

    Utan att svänga mig med dito Konstaterar jag bara att den nya 5-serien inte kittlar min bilnerv, ett steg tillbaks till en ganska intetsägande och anonym framtoning.
    Vad gäller egenskaper bergänsar jag mig till att avvakta en personlig provkörning innan ett utlåtande.

  • #27 Re: BMW 5-serie Touring
    Mr Colt Postat: 2010-06-18 20:33

    Förra modellen av 520d låg inte under 7,5bb heller,men BMW har/hade väldigt "kreativa" finanslösningar för företag och kunde få en bil för 400k kosta mindre än en Volvo för 300k.
    Därav den stora mängden 520d som förmånsbil.

    Och ställbara ryggstöd bak hade min Lancer-98, kom tillbaka när dom har ställbara sitsar också, det har en av mina nuvarande bilar och den kan jag köpa för 1/3 av priset.

  • #28 Re: BMW 5-serie Touring
    Mats Postat: 2010-06-19 10:45

    Hur är det med automatlådan?
    Stolsvärme ända fram?
    Korrosionsproblemen?
    Snabbare comfort access?
    Snabbare navigator?
    Någon torkarintervall?
    Volymreglering till PDC?
    Spricker rutan då kupevärmaren används?

  • #29 Re: BMW 5-serie Touring
    Stenis Postat: 2010-06-19 16:13

    Att luftmotståndet är aningen högre på den nya 5-serien är väl förmodligen för att fronten är mer upprätt/vertikal än på den gamla femman. Detta gjordes ju förtås för att tillgodose Euro NCaps fotgängarskyddskrav.

  • #30 Re: BMW 5-serie Touring
    BESSERWISSER Postat: 2010-06-19 18:10

    När ska AMS läsare fatta att Cw inte är luftmotståndet? Cw har dimensionen luftmotstånd/frontarea. Luftmotståndet betecknas Cx.
    Gamla: Cx=0,66
    Nya: Cx=0,73
    Nya har alltså knappt 11% högre luftmotstånd.

  • #31 Re: BMW 5-serie Touring
    Jonny Postat: 2010-06-19 18:21

    BMWs V6:or är underbara hoppas de håller kvar vid dem.

  • #32 Re: BMW 5-serie Touring
    Pelle Postat: 2010-06-19 18:33

    Hoppas bara att de inte producerar bilen i någon av BMW´s fabriker i polen som de brukar göra. Dom bilarna rostar ofta.

  • #33 Re: BMW 5-serie Touring
    Industrialist Postat: 2010-06-19 22:04

    Jonny, har BMW haft bilar med V6?
    Tråkig, intetsägande bil. Bra för vår egen bilindustri.

  • #34 Re: BMW 5-serie Touring
    Jonny H Postat: 2010-06-19 22:19

    Varför orkar inte skribenten som provkör bilen skriva en rapport själv? Kom inte och säg att det är för att vi skall få en rapport snabbare, vi kan nog vänta en timme extra innan han lyckats skriva och maila iväg lite text.

  • #35 Re: BMW 5-serie Touring
    B21 Postat: 2010-06-19 22:44

    Har BMW fabriker i Polen?

  • #36 Re: BMW 5-serie Touring
    razimus Postat: 2010-06-20 01:55

    Så kul att se alla bmw fantaster ändra åsikt så drastiskt. När förra femman härskade (E60) så var designen nyskapande och egen. Nu när de gjort en total rippoff på audi a6 (tänker då på akterpartiet) så är designen helt plötsligt sober och elegant. Pinsamt!

  • #37 Re: BMW 5-serie Touring
    Jonas Postat: 2010-06-20 03:04

    Jodå den är ok! Men er som har nada koll på design fattar inte att förra modellen E60 är fortfarande banbrytande. Bangle är dessutom forfarande kvar till den viis del hoss BMW. Jämför E60 med M-paket med É-klass eller A6 så fattar ni att den forfrande är den överlägset snyggaste sedanen eller kombin. Den nya är ok med lite för slätstruken. Dock kommer M-paketet i höst och en 535 D med dryga 300hk mums. BANGLE är den överlägst bästa bildesigern i världen

  • #38 Re: BMW 5-serie Touring
    soos Postat: 2010-06-20 13:55

    Kan bara hålla med Jonas om att Bangle var och är världens överlägset bästa designer hittills. Är själv ägare av en underbar E60 med M-paket och än idag tycker jag att den ser väldigt fräsch och modern ut, nått jag inte kan påstå om de nya F10 och F11.
    Jo jag har sett nya femman på riktigt och haft chansen att provköra men valde att avstå då den inte alls tilltalat mig på nått sätt förrutom interiören då som är ett klart lyft mot förra generationen.
    Önskar Chris Bangle kunde fortsatt designa snygga moderna BMW som han gjorde med E60.

  • #39 Re: BMW 5-serie Touring
    tommy Postat: 2010-06-20 14:29

    Jag håller med Palle. Den påminner för mycket om en Audi. Och där med försvinner premiumkänslan.

  • #40 Re: BMW 5-serie Touring
    oscar Postat: 2010-06-20 15:01

    Dom som tycker att bangle gjorde snyggare bilar kan ju ta och läsa på för det är nämligen Bangle som har ritat denna nya 5 serien. Den nya femman ritades för flera år sedan så det är inte direkt att dom ritade upp den när bangle hade avgått precis.
    Själv tkr jag att den är svinsnygg och tycker det är synd att deet inte kommer någon M5 i kombi med ca 580 hästar :)

  • #41 Re: BMW 5-serie Touring
    Trond Postat: 2010-06-20 15:06

    Og her fikk vi dagens BMW-reklame. Tyske biler er pinlig formgitt. Men fanatikerne ser ikke annet enn et varemerke. Trist at pressen er så under kontroll av enkelte bilprodusenter. Og de heter som regel Audi Mercedes og BMW. Skift navn til AMB da vel? Skriv hvertfall at det er en annonse.

  • #42 Re: BMW 5-serie Touring
    Urban Postat: 2010-06-20 15:25

    Här står det att nån som heter Jacek Fröhlich har designat F10/F11.
    http://www.bmwism.com/bmws_designers.htm

  • #43 Re: BMW 5-serie Touring
    #1 Tysken Postat: 2010-06-20 18:27

    Du har missat något Trond..AMS skriver om nya bilar, du kanske tycker att AMS skulle skriva mer om nya mönster till lusekoftor, då får du nog leta efter någon "dam"-tidning

  • #44 Re: BMW 5-serie Touring
    Björn Ekstrand Postat: 2010-06-20 18:36

    ser riktigt fin ut.kanske dax att byta

  • #45 Re: BMW 5-serie Touring
    Stefan Postat: 2010-06-21 09:53

    Hur kan en bil som är så fantastiskt vacker som sedan bli så otroligt utslätad och tråkig som kombi??

  • #46 Re: BMW 5-serie Touring
    CZ Postat: 2010-06-21 11:07

    på bild ser den iallafall så tråkig ut som den kan.

    Om cw är så hög som 0,31 så är det dubbelt misslyckande.

    Merca är iallafall ledande på låga cw.

  • #47 Re: BMW 5-serie Touring
    Steffe Postat: 2010-06-21 11:59

    Audi kopia? den som påstår det måste vara inbecill. BMWs modell bygger vidare på de tidigare BMW modellerna. Kan inte se någon relaterad likhet med A6. Däremot är det inte svårt att se vem audi har och har haft som förebild till sin A6 och A4.
    Audi ser allmänt relativt tråkiga ut. Audi om någon gör bilar med look a like. Bara det stora grillgallert fram med julgransbelysningen som gör den lite annorlunda.

  • #48 Re: BMW 5-serie Touring
    Bill Postat: 2010-06-21 12:05

    Varför kommer det inte någon "skåpbil" med dubbelturbodiesel och fyrhjulsdrift. Jag har väntat i mer än tre år och tänker inte byta förrän detta inträffar. Alternativet är att, om MB eller Audi kommer med kraftfullare dieslar (300+ hkr), jag byter märke, den överlägsna körglädjen hos BMW till trots. MB:s kombi är ju dessutom snyggare. Och Audi:s är iaf inte fulare!

  • #49 Re: BMW 5-serie Touring
    CZ Postat: 2010-06-21 12:13

    S-klass finns med 320hk diesel.

  • #50 Re: BMW 5-serie Touring
    Johansson 91 Postat: 2010-06-21 12:30

    Kan ni som klagar på att Audi inte är premium förklara vad som skiljer mellan BMW och Audi som gör att BMW är premium och inte Audi?

    För mig står båda märken lika högt i premiumhierarkin så jag tycker bara det hade varit intressant att veta vad ni andra anser skiljer dessa två åt. Kom bara inte att säg att det är bakhjulsdriften som gör BMW premium för då försvinner all er trovärdighet, då skulle ju de flesta amerikanska plastlådorna också vara premium och det är de absolut inte.

    För övrigt är nya 5-serien en mycket, mycket snygg bil men personligen föredrar jag sedanen som är mycket stiligare.

  • #51 Re: BMW 5-serie Touring
    Rikard Postat: 2010-06-21 15:09

    Chris Bangle är väl tillbaka hos Fiat?
    Stället där han designade en av 90-talets vassaste bilar, Coupe Fiat!

  • #52 Re: BMW 5-serie Touring
    Anders S Postat: 2010-06-21 20:11

    Klart Audi är premium. Minst lika mycket premium som BMW.
    Eftersom småpojkarna som påstår något annat här antagligen inte ens har körkort tycker jag vi släpper den diskussionen. Du lär inte få ett riktigt svar.

  • #53 Re: BMW 5-serie Touring
    Johansson 91 Postat: 2010-06-21 20:27

    Tack för det förmodligen första vettiga svaret utan personliga påhopp och eller sandlådementalitet jag fått i en sådan här "diskussion".

    Självklart får folk tycka olika men gör det gärna på ett moget sätt.

  • #54 Re: BMW 5-serie Touring
    Fredrik Postat: 2010-06-22 09:59

    Audi är inte riktigt i samma premiumliga som BMW.
    Audi har mycket delar som även finns i passat, skoda osv. Du hittar 70% av audi delarna i en passat. Kanske inget fel i det, men det förtar lite av känslan med Premium. BMW delar inte sina "delar".

  • #55 Re: BMW 5-serie Touring
    hc Postat: 2010-06-22 10:37

    Har någon läst något om storleken på bagageutrymmet? Jag är på väg beställa den nya MB E-klass kombin då jag har uppfattat det som att den har det största bagageutrymmet av de bilar jag är intreserad av men då BMW kan vara ett alt. vill jag veta storleken.

  • #56 Re: BMW 5-serie Touring
    Joppe Postat: 2010-06-22 10:54

    För det första: 70% av delarna i en Audi finns inte i en Passat. Det är totalt ljug.
    VAG delar bottenplattor mellan vissa modeller. Vet man vad en bottenplatta är förstår man att det inte är en big deal.

    För det andra: Premium är ingen specifikation. Premium är en konsumentklassificering. Eftersom smaken är som baken så har inte alla samma preferenser.
    För oss svenskar är t ex SAAB och Volvo inte premium. Men ute i Europa anses de vara premiumbilar.

    Audi, BMW, MB och Lexus anses dock vara premium i de flesta länder och av de flesta människor.

  • #57 Re: BMW 5-serie Touring
    Joppe Postat: 2010-06-22 10:57

    Ang Bagaeutrymmet: Lär väl finnas specifikationer på respektive märkes hemsida?

    Mitt öga säger dock mig att E-klassen är större ...

  • #58 Re: BMW 5-serie Touring
    Johansson 91 Postat: 2010-06-22 11:17

    Att Audi delar 70% av delaran med passat, skoda m.fl är knappast sant. Vad jag har hrt delas absolut max 15-20% av delarna mellan olika märken och modeller men det som oftast delas är precis som joppe säger bottenplattan p.g.a att en sådan är extremt dyr att utveckla.

    sedan är det också fel att säga att BMW inte delar delar. Vad jag vet återfinns Peugeot-motorer i vissa BMW modeller och enligt mig är motorn en ganska vital del av en bil... Oavsett om motorn är framtagen av Peugeot eller av BMW och Peugeot tillsammans är det likväl en delad del.

  • #59 Re: BMW 5-serie Touring
    hc Postat: 2010-06-22 11:35

    Jag har tyvärr inte hittat någon spec. på BMWs bagageutrymme.

  • #60 Re: BMW 5-serie Touring
    Insikten Postat: 2010-06-22 13:57

    Bottenplatta och drivlinor är identiska mellan Audi och VW. Elektroniken är identisk. Det som finns under panelerna i inredningen är identiskt, ex klimatreglage. radioreglage, elhissar etc. Allt väsentligt är detsamma.

    Det som skiljer är i princip designkomponenter samt justerbara parametrar i motor, chassi och måhända antisladd efter smak.

    I en BMW riskerade man tills nyligen inte att hitta samma motor i en Peugeot exempelvis, men även där tränger verkligheten sig på.

  • #61 Re: BMW 5-serie Touring
    CZ Postat: 2010-06-22 14:00

    De delar på det mesta. Det är så de får ekonomi i det hela.

  • #62 Re: BMW 5-serie Touring
    Kalle Postat: 2010-06-22 16:03

    Då kan man konstatera att A6 fortfarande är ohotad som överlägset snyggaste kombin i denna klass.

    5-serietouringen borde ha kommit ett snäpp före rent tekniskt nu, men det är lite märkligt att de inte valde att (kunde?) göra den snyggarel.

  • #63 Re: BMW 5-serie Touring
    Trond Postat: 2010-06-22 16:51

    Jeg tror ikke du forsto hva jeg skrev. Hver gang en av 3 tyske produsenter kommer med noe nytt, uansett hvor lite, så skrives det masse gratisreklame for dem. I virkeligheten oppleves det ikke så enestående. Derfor kalte jeg det gratisreklame. Jeg kan godt utdype det på mail hvis du behøver det.

  • #64 Re: BMW 5-serie Touring
    Magnus Postat: 2010-06-22 17:54

    Enligt autoblog så delar nya femserien bottenplatta med ford mustang. Helt grymt! Då kanske BMW kan få bra väghållning!

  • #65 Re: BMW 5-serie Touring
    XFX Postat: 2010-06-22 20:39

    Johansson91...Peugotmotorer finns endast i Mini bilarna och inte nerstoppad i någon BMW.I Audis bilar hittar man Skodasnurror...premium?

  • #66 Re: BMW 5-serie Touring
    B21 Postat: 2010-06-22 20:47

    Har inte Mini någon motor från BMW också?

  • #67 Re: BMW 5-serie Touring
    Swen Postat: 2010-06-22 21:06

    I vilken Skoda hittar jag en V10 med dubbelturbo? Eller V12 diesel? Eller 4,2 liters FSI V8? Eller V6 med dubbelturbo? Eller 3.0 diesel? Eller 2.7 liters diesel? Eller 3,2 liters FSI V6? Eller 5 cylindriga RS motorn?

  • #68 Re: BMW 5-serie Touring
    Joppe Postat: 2010-06-22 21:08

    Haha, please fortsätt att göra bort dig. Det är riktigt roligt.

  • #69 Re: BMW 5-serie Touring
    Johansson 91 Postat: 2010-06-22 21:57

    Jag har för mig att det sitter en peugeotmotor i de två ovan nämnda BMW-modellerna men AMS får gärna berätta hur det verkligen ligger till så vi får svart på vitt för jag e inte helt säker.

    Dock så är det fortfarande så att folk i allmänhet överdriver något fruktansvärt om hur mycket delar och teknik som delas mellan märkena i VAG, detta är ett faktum.

    Ett annat faktum är att 15% av delarna i R8 är från lamborghini och detta är minst sagt premium skulle jag säga och ett bilmärke med en superbil med extrema prestanda i toppen av modellfloran är premium och denna superbils "image smittar av sig" på de mindre modellsyskonen och vad jag vet har faktiskt BMw saknat en sådan modell de senaste åren. naturligtvis är BMW premium för det men jag vill bara poängtera att Audi i min mening är minst lika mycket premium.

  • #70 Re: BMW 5-serie Touring
    Johansson 91 Postat: 2010-06-22 21:59

    BMW 116d och 316d har inte Peugeotmotorer utan bara nedtrimmade versioner av 2-litersmotorn som sitter i övriga BMW:s och jag antar att den är deras egen skapelse, ursäkta mitt misstag.

  • #71 Re: BMW 5-serie Touring
    Svante Postat: 2010-06-23 10:32

    Motorerna som BMW och PSA utvecklat tillsammans hittas i BMWs Mini, Peugeot och Citroen. I BMWs bilar hittar du endast BMWs egna motorer.

    Ser man till bilmarknaden i stort så klassas Audi definitivt som ett premiummärke men jämfört med BMW, Mercedes och Porsche så har Audi lite väl mycket VAG över sig och en historik att bygga enklare, framhjulsdrivna bilar. Samarbetet med Lamborghini är ett plus i detta sammanhang precis som det tidigare samarbetet med Porsche då Porschebromsar monterades på vissa prestandamodeller.

    Kanske kan Audi rycka upp sig lite nu när de äntligen har insett att en jämn viktfördelning är att föredra och därför börjat ändra framvagnens konstruktion.

  • #72 Re: BMW 5-serie Touring
    Dieseldoris Postat: 2010-06-24 10:20

    "En ganska ovanlig bil eftersom den med stor framgång lyckas förena de två motsatserna - lyx och rymlig familjebil."
    Jag uppfattar inte lyx och rymlig familjebil som motsatser. Inte speciellt ovanlig kombination heller. Grannen från Stuttgart hade redan på 70-talet en trevlig modell som uppfyllde kraven, nämligen MB 280 TE.

  • #73 Re: BMW 5-serie Touring
    Rogge Postat: 2010-07-07 00:52

    Har nu kört likvärdiga Mercedes, Audi och nya BMW 530D med 540Nm och 0,63 bl.
    och följande gäller för mig:
    BMW:n klart snyggare även som kombi! Dessutom nu mindre plastig än Audi, sant!!
    Grymmast motorer och chassi, adaptivt menar jag då.
    8 stegad dubbelkopplinslåda!
    Just nu klarast lysande stjärnan.
    Bästa bilen jag någonsin kört!

  • #74 Re: BMW 5-serie Touring
    Messerschmitt Postat: 2010-07-20 20:00

    Vad är det för designer muppar som är på BMW när Chris Bangle slutade? 5-serien är alldeles för lik 3-serien.

    Jag skulle kunna tänkt mig en 5-serie som tjänstebil nästa gång, ifall den inte varit så lik sin lilla syster.

    Men kanske tar en sån ändå eftersom det är bättre restvärde än en Geely V70.

  • #75 Re: BMW 5-serie Touring
    Gustav L Postat: 2010-07-28 10:37

    Den 8-stegade växellådan i 5-serien är ingen dubbelkopplingslåda, utan en vanlig automatlåda med momentomvandlare. Således inte så "high-tech" som man kunde vänta sig. Å andra sidan sitter samma växellåda i både nya Audi A8 och VW Touareg.

  • #76 Re: BMW 5-serie Touring
    Jonatan Postat: 2010-08-02 15:34

    beställt nya BMW 520D med aut..mycket nöjd med mina två tidigare 520D..lyxigt lagom liksom..

  • #77 Re: BMW 5-serie Touring
    Pelle Postat: 2010-08-11 10:33

    Varför ingen 525d touring?
    Har en 525d Sedan med autom. Idag... superskön... skulle nog kunna tänka mig samma motor, Autom och touring...men det motoralternativet verkar inte finnas för touringen...???

    / pelle

  • #78 Re: BMW 5-serie Touring
    roger Postat: 2010-08-12 00:45

    @pelle
    525D lär dyka upp som X-drive i vår! Prisnivån lär väl hamna omkring 440KKr i grundutförande gissar jag :-)

  • #79 Re: BMW 5-serie Touring
    Sonny Postat: 2010-08-16 20:59

    Hej
    Har någon koll på när 4-hjulsdrift kommmer
    till nya 5 serien(sedan/touring)?

    Mvh

    Sonny C.

  • #80 Re: BMW 5-serie Touring
    Johan Postat: 2010-09-11 12:02

    Har arbetat som ingenjör på både på Volvo, Audi och BMW - måste nyktert säga att F11:an (nya 5-serien Touring) är den mest allrounda och totalt sett bästa bilen (för min smak iallafall) som jag någonsin kört(och jag har sannerligen kört många...)!

    530d får det helt klart bli!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter