Fartkameror drar in storkovan till staten

Hastighetsövervakning med fartkameror är en succé - åtminstone ekonomiskt. På fem år har statens inkomster mer än fördubblats och förra året fick polisen in 671 miljoner kronor på trafikbrott, merparten fortkörningsböter.

Bild 371641

Ett tusental fartkameror i Sverige övervakar bilisterna och de blir allt effektivare. På fem år har statens inkomster från fortkörningsböter mer än fördubblats. Foto: Lars Lindström.


Att missa en skylt eller inte hela tiden stirra blint på hastighetsmätaren kan bli ödesdigert, det vet många svenska bilförare. Den senaste utbyggnaden innebär att det finns över 1.000 fartkameror i Sverige och de blir allt effektivare på att fånga fortkörare.

Systemet med hastighetsövervakning via automatiska fartkameror är inte bara effektivt utan också mycket inkomstbringande för staten. Enligt en artikel hos DN.se har statens inkomster ökat med 135 procent på fem år för så kallade ordningsböter, där merparten är trafikbrott och flertalet av dessa är just fortkörning. 2005 drog staten in 285 miljoner kronor på ordningsböter, förra året hade den summan stigit till hela 671 miljoner kronor.

Bild 371642

Bilderna från fartkamerorna hamnar hos Rikspolisstyrelsen i Kiruna där de jämförs med passregistrets foton över bilägare och släktingar. I sammanhanget ska det påpekas att bilägaren inte har någon skyldighet att "skvallra" på vem som kör bilen. Det räcker med "jag vet inte" om polisen i Kiruna skickar en förfrågan. Foto: Kenneth Paulsson.


Antalet böter från automatiska fartkameror har ökat från 5.274 för fem år sedan till 64.836 förra året. Enligt Trafikverket (tidigare Vägverket) är fartkamerornas effekt positiv och man anser att de sparar 15-20 liv per år i trafiken. De som vill läsa mer bakgrundsfakta och se statistik om fartkamerorna kan klicka på denna länk till Trafikverket.

Men vad tycker ni läsare? Är metoden rätt eller borde staten/polisen fokusera på andra områden för att öka trafiksäkerheten? Flertalet av er läsare spenderar många tusen mil på vägarna varje år och ni har nog sett en hel del som kan bli bättre - eller hur?

Fartkameror behövs - tummen upp! (= gasa) Såga ner skräpet - ut med riktiga poliser istället! (= bromsa)
90
433

Skriv kommentar

Det finns 50 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Vincent Bergström Postat: 2010-07-30 10:20

    Efter som fartkamerorna tar folk åt polisen för fortkörningar. Kommer väl det snart automatiserade machine-gun robotar som skjuter ner rånare och tjuvar. Polisen i sverige kommer fan bli latare än i america. Dags att öppna en donut-Kedja.

  • #2 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Peder Postat: 2010-07-30 10:31

    Det är jättebra med alla kameraskåp längs vägarna, för då kan polisen satsa sina resurser på andra brott istället för att stå vid någon enslig landsväg och skjuta med laser. Sen att hastigheten och olyckorna sjunker på dom vägar där det finns kameraskåp är bara ett plus. Bor själv vid en väg där det varje sommar skedde många olyckor med dödlig utgång och efter att kamerorna kom upp så har det inte skett någon allvarlig olycka, kan inte vara en slump! Vill du inte bidra med dina pengar till dessa 671 miljoner så är det bara att hålla hastigheten! Inte svårare än så! Tycker det är smått patetiskt när vuxna människor skyller på polisen när DOM åker dit för fortkörning!

  • #3 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Herr Olsson Postat: 2010-07-30 10:41

    Det är väll underbart att plåtpoliserna står där de står. För de står ju still. Har inte sett en enda poliskontroll på sträckan där jag bor med kameror. Så jag kan lätt hålla mina km för fort och sakta ner när jag vet att plåtpoliserna kommer. Eller ännu hellre, ta motorcykeln och bara vinka och åka förbi. Fler skåp ute på vägarna, så slipper vi se vanliga poliser där de inte ska stå egentligen. Förövrigt, 64,8 i snitt per kamera, hur bra är det igentligen :S?

  • #4 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    CZ Postat: 2010-07-30 10:50

    förstår inte varför folk inte saboterat kamerorna!!! Lite sabotage så ger de upp!

  • #5 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    MP Postat: 2010-07-30 10:54

    Man behöver inte stirra blint på hastighetsmätaren för att köra lagligt, som antyds i artikeln. Då har man jäkligt dålig känsla och bör fundera på att sätta sig i högersits.

  • #6 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Ronny Andersson Postat: 2010-07-30 10:58

    Personligen avskyr jag fartkameror, dels för att jag gillar att köra i min egen takt - snabbt i bra väder med god sikt med låg trafik och vise versa. Jag behöver inte tokstirra på hastighetsmätaren.

    Men, det största felet är att närvaron av mänskliga poliser försvinner mer och mer. Konstigt att det är så många som är rattfulla när nykterhetskontrollerna blir färre och färre då kameraskåpen enbart fokuserar på hastigheten.

    Konstigt igentligen - med dagens bötesbelopp kan man teoretiskt anställa ett extremt antal poliser - det påverkar inte finanserna då de ändå drar in sin egena kostnader. Jag får mycket hellre en personligt överlämnad bot än en opersonligt på posten. Tror förtroendet för staten och polisväsendet skulle öka.

  • #7 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Arnold Postat: 2010-07-30 11:03

    Fartkamror är för mig ett hinder i trafiken då jag mer sitter o kollar på hastighetsmätaren under de sträckorna. Satsa pengarna på att bygga bättre vägar. Såg på tv att man ville riva upp dålig asfalt och göra grusväg i Norrlands inland. Låter väldigt sunt snart vill väll regerigen att vi ska åka häst och vagn igen!

  • #8 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    andreas Postat: 2010-07-30 11:11

    Det är skyltat att det kommer kamera, gps:en för er som har varnar också. Sänk farten...vad är problemet? Om ni inte kan sänka farten utan ser detta som ett intrång i er personliga frihet så kanske man skall lägga körkortet på hyllan? Patetiskt att sitta här och lipa över det.

  • #9 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    eddie Postat: 2010-07-30 11:27

    Har någon frågat sig, vart har dom alla millionerna tagit vägen ?
    Har man kunnat påvisa någon som helst statistik om att olyckor eller dödstalen har minskat , eller att man kommer till O talet med alla kameror ?
    Har dessa millioner gått till vägarna för att göra dom säkrare eller ??
    Olyckor sker då Trafikverket inte har råd med förbättringar t.ex. mitt räcke ?

    Att dom e bra går att diskuteras, men där dom behövs finns dom inte.
    Bor i en stor stad. Dagligen är det fordon som kör/passerar på Rött . Cyklister samt fotgängare värkar antagligen färg blinda eller struntar i lagar.

    Hur många millioner/milliarder hade staten fått in om alla cyklister samt fotgängare hade fått sina bot för gjorda förseelse ???

    Har bara sätt i Jönköping om att det finns kameror vid trafik ljus, som registrerar för olovlig körning mot rött, mycket förnuftigt och effektivt.
    Och sist ,
    Om vi skall uppnå Trafikverkets mål om O vision i trafiken, ja då borde väl inte ett enda rörligt objekt , o avsätt vad, röra sig alls , men även då kan ju åskan slå ner o olyckan ske med dödligt utgång !

  • #10 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    TypeR Postat: 2010-07-30 11:42

    om att kamerorna fyller sin funktion... Dock tycker jag att de medför problemet med "ögontjänare", som ska sakta ner och ligga 10km/h UNDER tillåten hastighet för att sedan gasa upp igen och ligga 20 över. Var och en bör ta sitt ansvar i trafiken, och det är väl kanske viktigare än att ligga precis på tillåten hastighet? Som någon skrev- kör du på bra underlag och helt utan trafik så drabbar det väl ingen annan om du kör lite fortare än om det är storm och fullt med trafik? Hade förmodligen varit nyttigt att lägga mer ansvar på trafikanterna, bilister som fotgängare som cyklister, istället för att försöka styra allt och alla med en massa regler. Regler är till för att följas, men i slutändan så är det väl ändå individen som har ansvar för sig själv?

  • #11 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Karl Postat: 2010-07-30 11:55

    Självklart är kamerorna bra. De minskar de allvarliga olyckorna i landet och då uppfyller de en viktig sak.

    Tycker inte man ska se kamerorna som några fiender eller endast som "inkomstbringare" till Polisen. Som en del nämnt, vill man inte bidra med pengar, håll hastigheten. Och så värst jobbigt är det inte. Till å med med dagens farthållare är det ju supersmidigt att ha rätt hastighet.

    Ibland tycker jag dock satsningarna med kameror slår fel. På vissa vägar, där det är många olyckor, är det kanske viktigare med en utbyggnad på grund av hög belastning, än endast lägre hastighet.

  • #12 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Marcus L Postat: 2010-07-30 11:57

    Detta är ett fattigdomsbevis. Bygg riktiga vägar istället. Det ska fan inte vara statens eller polisens sak att bry sig i fall jag kör 20 km/h över max hastighetsbegräsning. Det kan jag avgöra själv.

  • #13 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Lasse Postat: 2010-07-30 12:15

    Egentligen borde det vara ett fall för Europadomstolen. Det är ju helt klar att den goda regeln om "Likhet inför lagen" inte gäller eftersom i princip alla ekipage utom personbilar kan bryta mot hastighetsreglerna utan påföljd.
    Sedan är det faktiskt rejält irriterande när folk inte litar på sig själv eller hastighetsmätaren och saktar in till en hastighet ca 10 km/h under den tillåtna så fort man ser en kameraskylt!
    Såga ner skiten!

  • #14 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    #1 Tysken Postat: 2010-07-30 12:23

    Varför skall man hålla hastigheten, jag kör så fort jag vill, 30 kmh vid skolor är löjligt skitungarna får väl hålla sig på gångbanan.
    Vill jag köra om på höger sida på motorvägen så är det väl min sak, fattar inte dom andra som är ute o kör att jag vill förbi så kan dom lämna in körkortet.
    Det är bara att skruva bort nummerplåten fram så kan man skita i fartkamerorna...jag kör så bra att alla andra skall stunta i hur jag kör.

    Är det så som man skall tolka era kommentarer...???

    Nu under sommarsemestern syns alla dessa på vägarna, som tror dom kan köra hur de vill, 150-160kmh på motorvägen trots fullt med trafik...skönt när semestern tar slut och dessa "bilförare" återigen försvinner från vardagstrafiken.

  • #15 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    CZ Postat: 2010-07-30 12:35

    bara en sak hjälper, sabotage! Kom igen ungdomar har har ni verkligen ett mål istället för att vanadlisera nyttiga grejor, ger på dem här då blir ni hjältar

  • #16 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    zhabul Postat: 2010-07-30 13:04

    Kameror är jätte bra, man vet vad de finns, man saktar innan, sen efter är det bara att peta i tvåan och ge fullt ös

  • #17 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    BW Postat: 2010-07-30 13:37

    Fartkamerorna gör ju bra nytta, men de kan ju inte ersätta fysiska poliser. Förvånande är ju att inte alla fordon som kan överträda hastighetsgränserna måste ha nummerskylt fram? NUMMERSKYLT FRAM PÅ MOTORCYKLAR NU!!

  • #18 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    JD Postat: 2010-07-30 13:38

    På ekerövägen som borde va 90 väg men är 70 väg går det i 60 efter att kamerorna sattes upp plus att dom bromsar vid kamerorna!

  • #19 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Ulla Postat: 2010-07-30 14:31

    Hur smart är du? Mc-förare har oftast hjälm på sig!! Hur ska föraren då identifieras? Hjälper knappast med skylt fram!! /RSV 1000

  • #20 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    BW Postat: 2010-07-30 14:46

    Jag antog att de motorcyklist ägare som får ett antal registreringar med för hög fart, trots svårighet med identifiering kunde få problem med polisen. Hur som helst, tycker jag att det vore en fördel trafikmässing sett om även motorcyklar kunde identifieras framifrån.

  • #21 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Nils Postat: 2010-07-30 16:35

    Nyss hemkommen från resa till Finland med bil kan jag konstatera att man där lyckats få ned hastigheterna på vägarna. I stort sett ingen kör över tillåten hastighetsgräns. Receptet lyder rejäla böter (i storleksordningen 10% av årsinkomsten för hastighetsöverträdelse) samt MASSOR med fartkameror överallt. I stort sett varje liten byväg är kameraövervakad. Hörde av en bekant i Finland att hon fått brev från polisen när hon fångats i 83 km/h på 80-väg, med en varning... Väl hemma i Sverige igen kan man dock njuta av fri fart, vilket är rätt skönt. Sträckan Stockholm-Göteborg går ju bra mycket fortare vid XXX km/h än 110... Har själv kört bil i över 20 år och kan inte minnas att jag överhuvudtaget skulle sett nån hastighetskontroll. Så i praktiken måste ju budskapet från svenska myndigheter vara att det faktiskt är ok att köra hur fort man vill?

  • #22 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Hs Postat: 2010-07-30 17:17

    NU undrar man med dessa 671 miljoner får vi bättre vägar eller går cheferna med höga bonusavtal med ett leeande hem ??

  • #23 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Rickard Postat: 2010-07-30 17:40

    Jag kör ca 500 mil i månaden i jobbet och ser väldigt ofta fartkameror på 70 och 90 sträckor, ofta halvägs ute i ödemarken. Om de verkligen hade brytt sig om människoliv varför inte då sätta upp fartkameror utanför skolor på 30km/h sträckor. Där om något är det väl vettigt att folk håller hastigheten???

  • #24 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Manne Månegrim Postat: 2010-07-30 19:32

    Visst, kamerorna drar in bra med pengar och minskar förmodligen de hastighetsberoende olyckorna på platserna där de står.
    Problemet är att extremt få olyckor beror på för hög hastighet. Det är rattfylla, trötthet, mobilprat och annat som står för majoriteten av dödliga och allvarliga olyckor.

    Myndigheterna drar alla över samma kam. Bara för att det finns någon enstaka promille som kör som dårar så skall alla övervakas.

    Ni som är för kameror, tycker ni inte att vi borde sätta upp kameror hemma hos er också? Låt oss övervaka alla i deras hem, tänk så mycket våldsbrott, våldtäkter och annat vi skulle förhindra!?

  • #25 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Tomas Postat: 2010-07-30 19:48

    åt h-e 80 kan man ju knapt nudda pedalen

  • #26 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Lars Göran Netz Postat: 2010-07-30 19:59

    Fartkamrorna är inte lika för alla. Alla MC klarar sig. Alla som kör tjänstebilar och där företagen inte lämnar ut namnen på förarna (dom kanske inte ens vet vilken som kör). Borde inte böterna tas ut på ägarna av fordonen så får ägaren själv reda ut vem som körde. detta medför att brottet borde avkriminaliseras som p-böter tidigare blev. Detta borde väl ändå ge ett mer rättvist system. Och skulle också innebära att inga körkort kan dras in med fartkamror som bevis, men det tycker jag är rimligt.

    LGN

  • #27 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Lars Postat: 2010-07-30 21:21

    Håller med Ricard, några livräddare är det inte utan de står där för att tjäna pengar.
    Det är väl bättre att det går 100+ ute i skogen än 100+ i samhället?
    Som det är nu är det inga problem med hundra + i städerna..

  • #28 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Markus Postat: 2010-07-30 22:12

    Till att börja med: Problemet med Fartkamerorna är bland annat en gigantisk PR-miss från vägverket.

    Man har lagt miljoner kronor på att lansera kamerorna som livräddare utan att kunna motivera för befolkningen hur det kan rädda liv när man sänker hastigheten.

    Vet om två vägsträckor där fartkamerorna verkligen gjort nytta. I bägge fallen smala vägar (under 6 meter) som är 70-skyltade och folk gladeligen gjorde dubbla omkörningar i högerkurva precis innan ett krön innan och liknande dumheter.
    Detta har minskat radikalt sedan kamerorna kom upp.

    Grejen är ju nämligen den här: När det gäller olyckor mellan bilar är det väldigt få olyckor som beror på hastigheten. Däremot blir de tvivelsutan värre (den som påstår något annat behöver repetera mekaniken!).

    Dock har jag aldrig sett en fartkamera på en 30-sträcka, men där behövs de många många gånger!

    Och sedan måste man självklart se till att även motorcyklister/lastbilschaufförer e.tc. även åker dit!
    (Två bilder borde lösa problemet med motorcyklisterna. Man tar en åt andra hållet när fordonet passerat).

    Det enklaste sättet att lura staten är dock att lära sig planera sin körning så man håller jämn hastighet utan att behöva irrbliga på hastighetsmätaren.

    Den vägen lurar man staten på de pengarna.

    Tomas: Har du svårt att hålla 80, träna din tåkänsla och/eller växla ned (vissa större bilar kan man absolut inte ha 5:an eller 6:an i 80).
    Svårare än så är det inte. Och det går att lägga bilen på så där 1500 rpm med halvtaskig motorik, det vet jag av egen erfarenhet!
    Lycka till!

  • #29 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Ulla Postat: 2010-07-30 23:18

    Det hjälper inte om man tar foto bakifrån en Mc, om den har skylt fram och bak och på sidorna.... kör man sporthoj så har man oftast integralhjälm... kanske med tonat visir... det krävs identifiering av föraren!!!

    Förstår om det känns bittert för alla bilister ;)

    /RSV 1000 Factory

  • #30 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Dingo Postat: 2010-07-30 23:48

    Undra hur många här som tror att bötespengarna åker ner i fickan hos polisen? Jisses..så många? Om ni inte har råd att betala böterna HÅLL HASTIGHETEN! Dessutom finns det anledning att kameror finns i obygden för det är oftast där hastigheten skjuter i höjden och smällen kan bli värre när många tror att dom är svedalas egna Ayrton Senna. Till syvende och sist..kamerorna är ett komplement och jag som bor i Göteborg kan räkna upp till 8 kontroller denna sommaren..

  • #31 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    johannes Postat: 2010-07-31 02:28

    .. sätta på farthållaren ofta, och bara softa? ;)

  • #32 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Kjell P Dahl Postat: 2010-07-31 05:58

    Kör taxi och ser dagligen folk som drar på rejält för fort, så fram för fler kameror OCH poliser! Helst ska böterna kosta mycket mer än idag och vara inkomstrelaterade.

  • #33 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Tiberius Postat: 2010-07-31 09:48

    Ingen tror väl idag att detta handlar om trafiksäkerhet?

    Logiken är enligt.
    En god herde klipper fåren, men han skinnar dem inte...

  • #34 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    tobbe Postat: 2010-07-31 12:03

    Smyg beskattning i övervaknings- & beskattningsparadiset Sverige. Blir fler och fler som struntar i skylt fram, alt monterar fejkskylt. Förstår dem helt och fullt. Vill man spara liv på allvar skulle polisen hårdbevaka mopedtrafiken, alt skulle Riksdagen förbjuda mopeder. Där talar vi om förare utan goda kunskaper i trafikregler & vett. Mopederna saknar katalysator och en moped skitar ned mkt mer än ett större antal bilar.

  • #35 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    tobbe Postat: 2010-07-31 12:24

    LGN, blir så trött på de där jantepräglade rättviseargumenten genomsyrade av avund som en del alltid lanserar så fort diskussioner likt denna kommer igång. Alldeles oavsett om det handlar om löneökningar eller som i detta fallet om tjänstebilsåkare som ev kan slippa undan, så kommer det sosseargumentet fram. Det är därför tjänstebilsåkare beskattas innan de ens kört en meter privat med sin förmånsbil - ett resultat av den svenska sosseavundsjukan! Om några tjänstebilsåkare kan komma undan kameraböter är jag den förste att gratulera dem. LGN, du får det inte sämre för att någon annan klarar sig lite bättre. Kan du inte bara vara lite storsint istället för småsint, och bara unna dem det? ;-)
    jag är allergisk mot din typ av retorik, som andas "att om mitt hus drabbats av mögel är det inte mer än rättvist att även grannarna också drabbas". Då först är du nöjd när ni kan sitta i misären tillsammans! Unket!

  • #36 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Mikael Postat: 2010-07-31 12:52

    man måste ju ändå vara glad för att intäkterna vida överstiger utgifterna så vi får igen pengarna på annat vis.
    Kan lova att folk hade varit bra mkt mer förbannade om det varit så att fartkamerorna går back 700 miljoner varje år, eller hur?

    Gillar dom inte heller, vill ha mer snutar på vägarna, gärna highway patrol liknande poliser som bara kollar alla idiotomkörningar vi har på våra motorvägar inom storstäderna...där handlar det om liv och tid att spara istället för att dra in några tusen på 2km/h överträdelse vid fel tidpunkt...men men.


    Hade helt enkelt vart kul om pengarna gick till att göra vägarna säkrare på ett eller annat sätt, eftersom detta tydligen är huvudsyftet med kamerorna, inte sant herr Politiker?

  • #37 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    LG Ek Postat: 2010-07-31 17:27

    Vad säga... det finns både + och - med kamerorna...
    +Jämn rytm, inga galna omkörningar
    +om något händer, är hastigheten lägre än vad den annars skulle varit
    +bensinförbr/slitage blir mindre
    -jag "måste" hålla laglig fart
    -köer bildas som leder till omkörningar efter kameraområde
    -dyrt vid överträdelse

    För övrigt kan man inte argumentera så mycket om kamerorna. Åker du fast har du kört för fort, så är det bara... spelar ingen roll vad du tycker, du har brutit mot lagen...
    För övrigt lär kamerorna leda till fler poliser, + i den kassan innebär att polisen kan ägna sig åt bättre saker än jaga fortkörare... Fyllon kanske... eller våldtäktsmän... eller inbrottstjuvar...
    Alla ni som klagar på kamerorna, kör ni lagligt fotar dom inte er, = inga böter...
    Lösning = kör lagligt

    Allt annat är bara snack...

  • #38 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    asd Postat: 2010-07-31 19:50

    Enkelt: Håll den hastighet som skyltarna föreskriver.

  • #39 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    CZ Postat: 2010-08-01 11:38

    kom igen nu ungdomar, krossa skåpen. Vi borde instifta en stiftelse som betalade för varje saboterad kamera!

  • #40 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Edison Postat: 2010-08-01 15:33

    Man kan tycka vad man vill men skåpen drar ner hastigheten i trafiken och därmed också antalet svårt skadade och dödade.

  • #41 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    #1 Tysken Postat: 2010-08-01 16:31

    Om du nu är så orolig att du inte skall se kameraskåpen, borde du nog inte köra överhuvudtaget, risken är att du även missar älgen, barnet eller något annat som står vid vägkanten eller mitt på vägen..
    Det är sådana trafikanter som du som sett till att kameraskåpen kommit upp och behövs.

  • #42 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Kalle Postat: 2010-08-01 16:43

    Jag håller med att är det 70 så ska man hålla 70 om man vill vara på rätt sida om lagen och inte få böter.
    Men personligen så har jag nog alldrig hållt hastigheten sen jag tog körkortet för 7 år sen.
    Enda gången är när jag kör på 30 och 50 sträckor.
    Självklart så blir det ju mindre skador om man kör långsamt det fattar ju vem som helst men det jag stör mig på är att allt, verkligen ALLT! Handlar om att sänka farten!
    Tänk om dom hade lagt lika mycket energi på att stoppa rattfylla eller konsentrerat sig på att ha en bättre körkortsutbildning så att folk blev säkrare bakom ratten.
    Personligen så tycker jag att det borde vara lag på att ha alkolås i alla bilar, hur många procent av alla olyckor är det som har alkohol med i bilden?
    Grejen är väll att det kostar pengar att bekosta alkolos och det lär staten få stå för och eftersom dom inte kan tjäna pengar på det så skutor dom i det.
    Kör man för fort på en 30 sträcka så ska kortet ryka men om men arbetarfrasse kör tex 90 på 70 väg och ska hosta 5000 lök lr va det nu kostar är fan helt sjukt för det har noll betydelse enligt mig. Titta på dom senaste stora olyckorna där hela familjer gick åt! Det va ju idioter bakom ratten som orsakade detta, omkörning och frontalkrocka med en buss, alltså på fullast allvar, hur fan lyckas man?, jo enkelt, ingen koll, titta inte ordentligt, ouppmärksam, kanske less på alla fartkameror som man måste bromsa för hela tiden, vad vet jag! Det hade inget med hastighet att göra iallafall.
    Jag menar bara att allt har inte med hastighet att göra, det finns jätte många faktorer som gör en förare säker mot sig själv och andra och det går alldeles utmärkt att köra 150/160 säkert på en motorväg själv en söndag natt tex då det är lite trafik. Det tycker jag att man inte ska behöva bli av med lappen för.
    Sen är ju svensson, Svensson!, dom använder bilen en gång i veckan för att storhandla och kanske lämmna ungar på dagis, dom har i ingen aning om vad deras bil är kapabell till eller hur dom ska hantera en risksituation, bilkörning är så himla mycket mer än bara ett sätt att transportera sig.

  • #43 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    lelle Postat: 2010-08-01 19:20

    Regeringen slopade fastighetsskatten och införde ökad hastighetsskatt. Klart man måste öka intäkterna någonstans, skattepolitiken är ett nollsummespel. Plåtpoliser är billigare i drift än riktiga poliser. De kräver inte semester eller ob-tilägg, är aldrig sjukskrivna eller vabbar. Klart som fasen att detta är en vinst för staten. Ökade intäkter på en halkv miljard och minskade kostnader för intäkternas förvärvande.
    Med lite tillrättalagd statistik, signerad transportstyrelsen och VTI kan allt försvaras med till synes goda argument.
    Må ingen syna den i sömmarna bara!
    Personligen har jag inget ont av plåtpoliserna trots 4500-5500 mil/år på vägarna, varav ca 60% i tjänsten. Åker alltid 10-20 över gällande gräns (enligt mätaren) släpper på gasen en aning ett par hundra meter innan pp.
    Inte en ända bot trots alla mil. Däremot en bot pga att jag lät mobilen distrahera mig vid en för mig ny och okänd 30-sträcka med manuell övervakning. Uppmärksamhet, fokus och förutseende hjälper mot både fortkörnignsböter och olyckor. Det är där problemet med svenne på vägarna ligger. Inte farten i sig.
    Motorcyklisterna är ett kapitel för sig. Sammanfattas bäst med att de saknar regskylt framtill, en ratt, två hjul och en hjärna.
    Ingen plåtpolis i värden får bambustaketens ryttare att uppnå normal intilligens och självbevarelsedrift.

  • #44 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Philip Postat: 2010-08-01 20:11

    Såga ner skräpet och sätt poliserna på att ta tjuvar och klottrare istället. Hastighet dödar inte människor. Människor med dålig koll i bakspegeln gör det däremot.

  • #45 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Gurra Postat: 2010-08-01 20:43

    Kameran är tyvär framtagen för den ärliga och hårtarbetande svensken.
    vill du slippa böter:

    Ta bort skylten fram - det finns ändå inga poliser där ute som stoppar dig.

    Ställ bilen på en målvakt, då slipper du dessutom betala skatt och försäkring - det finns ändå inga poliser där ute som stoppar dig.

    Kör som en galning på en MC - det finns ändå inga poliser där ute som stoppar dig.

    Dessutom kan man ju åka från festen efersom - det finns ändå inga poliser där ute som stoppar dig.

    Eller va lika dum som jag och bli en dum hårdarbetande svensk som bromsar vid varje kamera då vartenda krona är värd mycket.

  • #46 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Robin Johansson Postat: 2010-08-02 22:30

    Jag har alltid undrat varför staten har satt upp dessa kameror när vi medborgare inte vill ha det? Frihet ÄR farligt, men jag är beredd att vara fri ändå bara jag slipper vara bevakad hela tiden!
    Alla steg mot storebrorssamhället är allvarliga och borde kräva omröstning.

  • #47 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    johannes Postat: 2010-08-02 23:23

    Det borde finnas olika körkortsklasser för olika typer av förare. Man väljer själv vilken typ av körkort man vill ge sig på. Sen gäller det bara att klara provet för just det körkortet.

    Vi kan väl anta att hastighetsgränserna är anpassade för alla? Det betyder i så fall att ALLA måste hålla samma låga hastighet som den SÄMSTA bilföraren ändå klarar att köra i, så till den grad att dennes körning kan bedömas som så gott som, riskfri...(!) Det är inte lite sjukt. Samma regler för alla kan ibland vara så jävla orättvist, när man väl börjar tänka efter.

    Dom ska bara tjäna pengar dom jävlarna..

    Något sånt här kommer jag aldrig kunna acceptera, för om jag gjorde det skulle jag känna mig som en jävla ynkrygg. Det här handlar fan om heder, och att behålla den!

    Jag har inget val längre, det är bara en riktig sporthoj som gäller. Jag ska ha min stolthet och min heder kvar, om jag så dör på kuppen!

  • #48 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Vivv Postat: 2010-08-03 08:30

    Ur miljösynpunkt och säkerhet helt vansinnigt. Gasa/bromsa/gasa/bromsa.Se E4 där händer olyckor med jämna mellanrum.Bilisterna är så inriktade på fartkamerornas uppdykande så fokuset tappas på allt annat som kan hända runt omkring. Efter alla år efter E4 så ser man är hastigheten högre så blir det en jämnare rythm och bilisterna är fokuserade på vad som händer runt omkring.

  • #49 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    Pelle wannberg Postat: 2010-08-11 23:50

    Det var en ekonomisk fråga från början redan!!
    Order:Dra in pengar!!
    Kan det bidra till minskade olyckor så, okay. -Men det är inget krav!.

  • #50 Re: Fartkameror drar in storkovan till staten
    ÖS Postat: 2011-07-31 02:38

    De kan åtminstånde skylta ordentligt, samt hålla skyltar rena från skit och trädgrenar framför skyltarna. samt ha skyltar för ort i en form som inte påminner om en reklamskylt. I detta fallet tänker jag på väg 108 genom svedala. Ytterst knepigt skyltat från båda hållen.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter