"Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"

Lanseringen av nya Saab 9-5 har just börjat i USA, och i tv-kanalen Fox Car Report berättar Saabs huvudägare Victor Muller och nya designchefen Jason Castriota om framtidsplanerna. Castriota bekräftar att nya Saab 9-3 blir en sportig halvkombi med fällbart baksäte.

Bild 371560

Mannen som ansvarar för designen hos nästa Saab 9-3 och andra kommande Saabar, betonar att märket nu ska tillbaka till sina rötter. I en intervju med tv-kanalen Fox Car Report bekfräftar han att nya 9-3 blir en halvkombi, den karosstyp som varit Saabs signum under många år. Klicka på bilden för att länka till intervjun.

 
Amerikanen Jason Castriota, som nu har huvudansvaret för Saabs design i framtiden, har tidigare arbetat hos Pininfarina och bland annat formgivit flera Ferrari- och Maseratimodeller.

I intervjun med Fox Car Report betonar Castriota starkt att Saabs ursprung i flyget måste framgå i designen, liksom att den ska förmedla ett tydligt skandinaviskt formspråk - som han upplever som lätt och sparsmakat. Samtidigt är det viktigt att märkets "DNA" genom åren också speglas i form och funktion, och därför får nya 9-3 en kaross med stor halvkombilucka och helt fällbart baksäte.

Det är första gången som någon från Saab bekräftar det som ryktats en tid - nya 9-3 får den numera "trendiga" halvkombiluckan som vi sett debutera på premiummodeller som BMW 5-serie GT, Audi A5 Sportback, Audi A7 Sportback, med flera.

Bild 371561

Första halvkombin var 99:an där sedanmodellen fick sällskap av "combi coupe" i januari 1974. Saab introducerade halvkombin - eller kombicoupén eller kombisedanen - på allvar från och med Saab 900 1978 ända fram till 2002, då nya 9-3 blev ren fyrdörrars sedan.

 
"I konkurrensen med Audi och BMW måste vi ha några helt egna lösningar, och halvkombikarossen är en sådan. Den är speciellt uppskattad i Skandinavien, men Saabentusiaster på många marknader har saknat den praktiska lösningen sedan den försvann," säger Castriota i intervjun.

Castriota förklarar också att vi hos den nya 9-3-karossen kan förvänta oss drag av den beundrade konceptbilen Aero X, som i hög grad förmedlade släktskapet med flygets aerodynamik.

Saabs huvudägare Victor Muller förklarade redan för ett par månader sedan att den nya 9-3 i princip var färdigritad av Castriota. "Den får en flyginspirerad och svenskt sparsmakad design", sa Muller.

Jason Castriota säger i intervjun att Saabs egenart och varumärke är lika starka som hos Ferrari och Maserati. "Och dessa värden måste man vara extremt rädd om."

I intervjun berörs också en kommande småbil från Saab, som Castriota utan att tveka kallar 9-2 (skrivs "92", kanske?). Den är inte helt färdig i konturerna än, säger han, men helt klart får den också omisskännliga Saabdrag. Men han antyder att vi inte ska vänta oss lika tydlig retrodesign som hos Mini eller Fiat 500.

Samtidigt betonar Castriota flera gånger att nya 9-3 är den allra viktigaste Saabmodellen. Det är den som ska bli volymmodellen. Och det ska den bli just genom att ta Saab "tillbaka till sina rötter".

Bild 371562

Saabs huvudägare Victor Muller vill gärna se en sportbilmodell från Saab "så snart ekonomin tillåter". Och med nya designchefens erfarenhet från Ferrari och Mullers egen bilfabrik Spyker så att säga i huset, borde den drömmen inte vara så svår att förverkliga.

 
När samtalet kommer in på framtida hybrid- och elbilar, vidhåller Jason Castriota att en Saab måste se ut som en Saab, dynamisk och personlig, oberoende av typen av drivsystem. Att ge en hybridbil helt egen design för att den ska kännas igen som en hybrid, tror han inte alls på. Visst kan en eldriven bil få lite andra proportioner i och med kompaktare drivaggregat, men det viktiga är att modellens och märkets DNA - dess gener - tydligt framgår, betonar designchefen.

"Men du som har ritat en massa sportbilar - sitter du inte och skissar på en tvåsitsig Saab också?" frågade reportern. "Jo, det gör jag väl. Och alla vet ju att Victor Muller väldigt gärna skulle se en nytolkning av den legendariska Sonetten. Så vi får se. Men innan dess har vi lite annat att klara av", slutar Jason Castriota med ett leende, Chief Designer, Saab Automobiles i Trollhättan. Inslaget från Fox News och deras bilprogram går att se genom att klicka på denna länk.

Bild 371563

Jason Castriota erkänner att han inte kan låta bli att skissa på en modern version av Saab Sonett, baserad på samma bottenplatta som nya 9-3. Kanske blir det något i den här stilen? Illustration: Motor Forecast. KLICKA FÖR STÖRRE

Halvkombin äntligen bekräftad, nu väntar jag på nya 9-3! (= gasa) Nä, inget för mig (= bromsa).
760
57

Skriv kommentar

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    k Postat: 2010-08-10 09:02

    Man kan hoppas de uppdrivna förväntningarna infrias någotsånär. Superlativen har varit många om den kommande bilen: spektakulär, gonna blow your mind, fantastic m.m.
    Se hur det gick med Edseln, den utmålades som världens åttonde underverk. Sedan visade det sig vara -bara en vanlig bil och knappt det. Ridå.

    Ska SAAB bli premium borde det hända stora saker vad gäller materialkvalitet interiört, åtminstone den upplevda. Jag är inte antiSAAB på något sätt men de har faktiskt vanligtvis varit långt efter exempelvis konkurrenten Volvo vad gäller den saken fast inte heller de är märkvärdiga, i decennier. Sitt i en några år gammal SAAB, man kan bli lite chockad om man inte är van vid det.
    Det duger inte längre.

  • #2 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Patrik Postat: 2010-08-10 09:13

    Hoppas verkligen SAAB lyckas, de har designers som kan lyckas ta fram vad folk vill ha. Volvo blir det aldrig pga deras korkade försäljare som förväntar sig att sälja bil utan att komma och intressera sig för kunden. SAAB - tja kanske, varför inte, nyheter och europeisk ägare....

  • #3 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    MaZy Postat: 2010-08-10 09:28

    Förstår inte riktigt SAABs envisa kamp om rötterna till flyget.

    BMW bygger tillhör toppskicktet för serietillverkade bilar. BMW grundades med att bygga flygplansmotorer. De gör ingen sak av det idag utan bygger bara "fantastiska bilar".

    Om SAAB kan släppa på flygtanken och fokusera på att bygga bäst bilar med bäst design är de på rätt spår. Ett tydligt exempel på feltänk är förmodligen världens fulaste gröna display som sitter i nya premium 9-5:an. Gör om, gör rätt.

    Den gula 9-3:an på skissen ser ut att ha rätt fokus.

    Provkörde 9-5:an, där har SAAB lyckats, men jag märkte inte av några likheter med flygplan under den turen....

  • #4 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Matte Postat: 2010-08-10 09:56

    När det gäller Combi-coupe,halvkombi, kombisedan eller vad man nu vill kalla drt så var verkligen inte SAAB först.
    Långt, långt före var Renault 16 (samt flera andra Renault)som AMS så väl vet men inte vill kännas vid helt plötsligt. Finns även en hel del andra märken långt före SAAB men R16 var den man brukar kalla första halvkombin som man marknadsförde som en halvkombi med olika möjligheter till att fälla säten på olika sätt mm.
    Credit till den som förtjänar det...och AMS, detta visste ni, sluta att promota SAAB på bekostnad av andra. Ni vill säkert väl men nu börjar det bli löjligt.

    PÄR BRANDT: Vi hävdar inte att Saab var först, heller inte ensamma. Tvärtom övergav Saab halvkombin till förmån för sedan och var nästan kriminellt sena med kombimodeller. Men nu är man uppenbarligen på väg att återupptäcka kombikupén.

  • #5 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Trent Postat: 2010-08-10 09:59

    Kan inte SAAB sluta härma Audi och BMW. Dom kan väl komma på nåt själva!?

  • #6 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Guran Postat: 2010-08-10 10:16

    Kör på AMS, vi läsare har ju svarat att vi helst vill läsa om SAAB i en fråga Ni ställde.
    AMS är en svensk tidning och bör väl i första hand spegla svensk bilindustri. Tittar man i övrig press under det sista året måte jag säga att även där har det stått mycket om SAAB contra ex. Volvo.
    Handen på hjärtat, det händer mycket på SAAB varför inte skriva om det. Jag tycker att antalet övriga artiklar är ungefär som vanligt, alltså får vi SAAB artiklarna också.

    Kör på Guran-

  • #7 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Fredrik Postat: 2010-08-10 10:42

    Att de tyska biltillverkarna inte gärna skryter med sina flygarv kan ju bero på vem det var som beställde flygplanen....
    Saab har inte det problemet. Stridsflygplanen Saab AB tillverkat har ju i stort sätt aldrig använts i krig.
    Angående halvkombin så har ju Opel haft detta hur länge som helst. Insignia finns som halvkombi precis som Vectra före den.

  • #8 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Sven Postat: 2010-08-10 11:19

    Ska bli kul å spännande vad framtiden har att visa oss av Saab. Jag lyckönskar de massor!

    Och jag tycker inte Saab tar efter BMW eller Audi med halvkombin, då snarare BMW och Audi har tagit efter de företag som hade halvkomin tidigare (Renult, Saab med mera).

    Och som Fredrik skrev.. det är inte så konstigt att BMW inte försöker förmedla sitt flyg-arv, då regimen under en ökänd galen tysk, inte slår så väl ut som "arv". Likväl som att Hugo Boss aldrig skulle promota sitt arv som tillverkare av soldatuniformer för den tyska armen under WW2 för att försöka sälja mer kläder idag.

  • #9 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Argus Postat: 2010-08-10 11:28

    Utbrister: [valfri sarkasm]

  • #10 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    evert Postat: 2010-08-10 11:30

    Saab kommer inte på ngt själva. Nu försöker man desperat härma Audi och BMW men det är bara löjligt. Vore bättre om dom härmar Peugeut och Renault som befinner sig i samma segment. Fö var BMW Touring på 60-talet långt före Saab 99 med halvkombi liksom fö Renault 16.

  • #11 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    aa Postat: 2010-08-10 12:52

    Börjar bli lite trött på alla innehållslösa nyheter om Saab nu. Ut med nya modeller och faktiska förändringar på bilarna..

  • #12 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    lelle Postat: 2010-08-10 13:18

    Intressant att när BMW och Audi hakar på andras trender, så är det nyskapande, när Saab återupptar en trend, som man var korkad nog att överge, så härmas man...
    Logik eller beviset för hur bra tyskarna byggt sina varumärken?
    Renault 16 räknas ofta som den som först lanserade halvkombi när dne kom 1965, men faktum var att man före med konceptet i staterna.
    Tror det var Kaiser som i mitten av 50-talet kom med den karroslösnignen. Liksom med BMW:s 02 Touring blev det mer än parentes i modellprogrammet än en succé.
    02 touring var ju desigmässigt minst 10 år före omvärlden i desing, men dne tilltalade inte de redan då konservativa BMW-köparna.
    Så i det avseendet var nog Fransoserna först, då det blev en hel modellserie med 4, 6 och 16.
    För Saabs del vill jag påstå att det inte var med 900 som CombiCupen lanserades på allvar, utan med 99 CombiCoupe 1974. Därmeot hade Saab udner 80-talet ett tag en filosofi om att CC konceptet skulle vara alenarådande. Ingen sedan, ingen combi. En idé som marknaden snart såg till att anpassa till verkligheten. Även om nu Saab höll emot på combisidan obegripligt länge, sedan mman lade ned sin 95:a 1978. Den som kom 1959 var definitivt en mycket tidig föregångare när det gäller 7 sitsiga famlijebilar, liksom Fiat Multipla på 600 basis var det på mi MPV området och Simca Rancho på stadsjeepfronten.
    Så med den bakgrunden kan jag öht inte begripa surmagade kommentarer om att Saab bara härmas.

    Beträffande den gröna färgen i instrumentgruppen som någon gnällde över, så är det definitivt ett resultat av flygarvet. På Saab i Linköping har man genom åren tillsmamans med FOA och flygmedicinska lagt mycekt forskning på gränssnitten människa-maskin. Där har man noterat att dämpad grön belysning är bland det bästa för bevarat mörkerseende. Inte röd blå eller vit osm premiumtyskarna tycks tro. Eller kanske det bara handlar om löjliga desgingimmicks fär att fånga lättpåverkade premiumkunder?
    Däremot kan jag hålla med om att ska man koppla till flygindustrin, bör produkterna ha iaf några tydliga influenser därifrån, samma för motorsportkoppling. Saab har varit tydligare där av naturliga skäl innan Investor sålde till GM för 20 år sedan.

  • #13 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Thomas Postat: 2010-08-10 14:25

    Kör så många varianter det går på samma bil. 9-5 Sedan, C, Cab, CC, Limo, CC Limo. Helst också motsvarande Spyker i annan design. Tilltala så många som möjligt, till lägsta möjliga kostnad. 9-3 Sedan, C, CC, Cab. + 9-9 Lyxlimpa

    aa: vadå trött? gå och lägg dig i såfall! Saab har nyss vaknat!

  • #14 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Thomas Postat: 2010-08-10 14:29

    Evert: Så ingen annan än BMW ska alltså tillverka halvkombi.

    Det är ju härmandet som leder biltillverkningen, eller rättare sagt allt, framåt

  • #15 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Johan Postat: 2010-08-10 16:56

    ...har gjort det till sin personliga uppgift att sprida så mycket skitsnack han kan om Saab vilket bara är oerhört löjligt och omoget...

  • #16 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    frans Postat: 2010-08-10 17:30

    Det är ju det BMW gör också härmar Fransoserna. Citroen var först ut med halvkombi 1938. Så de härmar inte tyskarna som du verkar tro. :)

  • #17 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    hans-ove Postat: 2010-08-10 18:32

    Du skriver på tok för långt, ingen orkar läsa dina inlägg. Men jag håller med dig, Saab finns inte om fem år. Gammaldags fula bilar av dåli kvalitet. Även om många gärna hyllar Saab är det tyvärr väldigt få som köper dom.

  • #18 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    BTSS Postat: 2010-08-10 19:37

    Hans-Ove. Det är därför det är 10 veckors leveranstid...

  • #19 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Hans H Postat: 2010-08-10 19:40

    Du håller ju inte alls med Lelle.
    Han beskrev något helt annat.

  • #20 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Guran Postat: 2010-08-10 20:15

    Ni är roliga.
    Alla behöver inte köpa SAAB eller BMW. Det räcker att tillräckligt många gör det. Det finns massor av "små" tillverkare som det går utmärkt bra för. (BMW 1602-2002 touring såldes vad jag minns i mitten av 70-talet och inte på 60-talet) Sedan håller jag med Lelle om att det finns för många surkartar här, men De har väl inget vettigt att sig för....


    Guran

  • #21 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Erik J. Postat: 2010-08-10 20:58

    Hehe! Saab har ju Saabs Flygplans-tillverkning som Design-ursprung (Saab 92) - En Flygplansvinge... BMW tillverkade Flygmotorer! På vilket sätt har Flygmotorerna bidragit till BMW:s Design-ursprung?

  • #22 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Herr Olsson Postat: 2010-08-10 22:50

    Tycker nästan just nu lite synd att det inte blev Koenigsegg som köpte SAAB ändå, jag som så gärna ville se nya SAAB 9-3 CCX, med ca 400 hk, fyrhjulsdrift och ett helvetes avgrundsvrål. Men nu verkar ju det bli något Subaru impreza liknade, något inför WRC kanske, ja en SAAB 9-3 WRC edition kanske inte är helt fel heller :)

  • #23 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Ola Postat: 2010-08-11 11:29

    Den ökände tysken som beställde flygplansmotorer för länge sedan var visserligen österrikare, inte tysk.

  • #24 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Muhamed Postat: 2010-08-11 11:42

    Halvkombi eller inte är skitsamma.

    Saab är och förblir en skitbil med urkass kvalitet som hängt med ända sedan Ur-Saabens dagar!

    Saab bör genast sluta upp med att snacka flyg och premium och komma in i matchen i stället. Sänk priserna radikalt, så att man kan konkurrera i segmentet där man hör hemma istället, dvs. ihop med Ford, Skoda, Mazda, Peguet, Renault, Opel (Saab är ju visserligen redan en Opel, fast sämre, så konkurrensen är tuff, men...).

  • #25 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Hans H Postat: 2010-08-11 12:09

    Du är okunnig.

    Läs på!

  • #26 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    Carl A Postat: 2010-08-11 15:01

    Har "Saab-är-världens-sämsta-skitbil-alliansen&quo
    t; hittat hit från di:s sida. WOW.
    Att BMW kniper om sitt flygarv är förståeligt eftersom de som under första halvan av 40-talet tvingades montera motorerna knappast var organiserade i IG Metall och hade kollektivavtal. Mer troligt att det var IG Farben som förmedlade arbetskraften. Och alla ni Audi-kramare: Varför slår ni er för bröstet? Alla vet ju att en Audi inte är något annat än en lite snofsigare Skoda/VW. Som en vis man sa: Sätt gärna på min fru men ge faan i och talla på min Saab!

  • #27 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    leif Postat: 2010-08-11 21:18

    På tiden att kombicoupén kommer tillbaka!

    Kan vara bilen som räddar SAAB

  • #28 Re: "Nya Saab 9-3 blir halvkombi - jodå!"
    jh Postat: 2010-08-12 21:23

    Halvkombi - ja tack! Dock tror jag det är viktigt att helkombin blir kvar.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter