• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo S/V60 R-Design med...

Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi

Nu kommer nya Volvo S60 och V60 med R-Design, paketet som gör modellerna till "Volvos mest sportiga bilar någonsin". Både designen, chassit och stolarna har vässats.

Bild 370964

Med sportpaketet R-Design får Volvo S60 och V60 både vassare designen och ett uppstyvat chassi, som enligt Volvo "tilltala de riktiga finsmakarna". De speciella dubbla ändrören utmärker R-Design bakifrån.


Volvos nya modeller S60 och V60 har lovordats för ovanligt dynamiska köregenskaper, men nu kommer båda med tillvalet R-Design som vänder sig till "de riktiga finsmakarna", enligt Magnus Jonsson, produktutvecklingschef hos Volvo Personvagnar.

Med R-design har Volvo tagit ett helhetsgrepp på nya S60 och V60 som innebär att designen och chassiet förädlats parallellt till enda komplett erbjudande.

Bild 370965

Ny svart grill, mattlackade backspeglar och specialdeisgnade, femekrade 18-tumsfälgar är också utmärkande för R-Designpaketet.


- Bilarna är specialutvecklade för de köpare som vill ha en individuell prägel på sin bil. Med R -Design attraherar vi dessutom en yngre målgrupp, säger Magnus Jonsson.

- I R-Design chassiet har vi vässat styrningen, spänsten och det solida helhetsintrycket ytterligare jämfört med det dynamiska chassiet i S60 och V60, säger Stefan Sällqvist, ansvarig för fordonsdynamik vid Volvo Personvagnar.

- Utmaningen har varit att lyfta dynamiken utan att göra chassiet rått. Med för hård chassisättning kan t o m en slät asfalt kännas stötig. Vi är ute efter en distinkt, men fortfarande mjuk känsla.

Chassiteamet har adderat ett fjäderbensstag som förbinder de främre fjäderbenstornen - ett klassiskt sätt att styva upp karosstrukturen.
- Bilen får en mer solid känsla, som i sin tur bidrar till att styrningen känns ännu mer responsiv och direkt kopplad till vägen, förklarar Stefan Sällqvist.

Bild 370966

Tuningpaketet R-Design erbjuds till både S60 och V60. Detta är Volvos mest sportiga modeller någonsin, säger produktutvecklingschefen Magnus Jonsson.


Bak får S60 och V60 R-Design dämpare av monotube-typ. Till skillnad från de twintube-dämpare som använts tidigare har monotube-lösningen kompression och returdämpning i samma ventil. Detta ger ett kortare,
snabbare oljeflöde, vilket innebär att dämparen reagerar snabbare.

Fjädrarna både fram och bak har kortats med 15 mm för att ge bilen mer attityd. Fjäderstyvheten är dessutom 15 procent högre jämfört med chassit i S60 och V60 och bussningarna där stötdämparna är infästa i karossen är 20 procent styvare. Den främre tieblade-bussningen, det vill säga infästningen i bakvagnen, är hela 400 procent styvare än tidigare för att motverka hjulhopp och skakningar.

Corner Traction Control är en nyhet som använder "torque vectoring" för att ge smidigare kurvtagning. Tekniken är en förädling av antispinnsystemet DSTC. Vid kurvtagning bromsas bilens inre hjul så att mer kraft överförs till det yttre hjulet. Detta ger en tajtare kurvtagning med minskad tendens till understyrning.

Bild 370967

Stolarna i R-Designpaketet kombinerar ryggstödet hos originalsätena med en ny sittdyna med ännu bättre sidostöd, som formar sig efter kroppen, "men som ändå känns fast", förklarar Volvo. Klädseln är läder/textil, antingen i grått/ljust eller helsvart kulör.


I stabilitetssysstemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) ingår flera funktioner som förbättrar kör- och säkerhetsegenskaperna:

# Advanced Stability Control. Med en ny rollvinkelgivare är det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Detta innebär att antispinnsystemet kan göra snabbare ingrepp med större precision.
Advanced Stability Control ger en avsevärd förbättring av köregenskaper och undanmanövrar vid dynamisk körning med stora sidkrafter.

# Engine Drag Control. Förhindrar att hjulen tappar greppet vid motorbromsning på halt underlag.

# DSTC-systemet har även ett sportläge, som gör det möjligt för föraren att köra mer aktivt. Genom att man kopplar ifrån spinnregleringen blir bilen mer överstyrd.

Bild 370968

Multifunktionsratten har ett extra emblem med texten "R-Design" och pedalerna i aluminium är specialdesignade.


Volvo S60 och V60 R-Design får en rad specialutvecklade designdetaljer både exteriört och interiört. Utvändigt har modellerna en nydesignad front med en grill i pianosvart. I paketet ingår också färganpassade karossdelar, detaljer i matt specialfinish och ett sexkantsmönster som går igen både fram och bak. Dubbla ändrör och unika femekrade 18 -tumsfälgar bidrar också till det sportiga helhetsintrycket. Introduktionsfärgen är Passion Red och Volvo S60 och V60 R-design finns i ytterligare sju lackkulörer.

Interiört sitter föraren och framsätespassageraren i sportstolar där ryggstödet från S60 och V60 kombineras med en helt ny sittdyna med mer markerad sidosupport än tidigare.

- Dynan formar sig efter kroppen, men känns ändå fast tack vare en kombination av två lager med olika hårdhet. Detta innebär att förare av olika storlekar får samma tydliga sidostöd, förklarar Magnus Jonsson.

Bild 370969

R-Design omfattar både designförändringar i fronten och ett chassi som sänkts genom 15 millimeter kortare fjädrar.


Den speciella läder/textil-klädseln finns tvåfärgad i "off-black/cheramic light" eller i en helsvart variant. I interiören ingår även sportpedaler och speciell utformning av ratten och växelväljaren.

Nya Volvo S60 och V60 R-design introduceras under hösten 2010. De största marknaderna finns i Storbritannien, USA (enbart S60 R-Design) och Centraleuropa.

- R-Design har redan bidragit till att både öka vår försäljning och föryngra vår kundstruktur. Vi tror att S60 och V60 R-design kommer att ge den utvecklingen en rejäl knuff framåt, säger Magnus Jonsson.

Min nästa Volvo blir en med R-Design!
699
144

Skriv kommentar

Det finns 52 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Markus Postat: 2010-09-21 16:46

    Provkörde S60 D5 härom veckan, kändes väldigt bra. Snabb och distinkt i responsen. Riktigt skön ratt också, den är lite rakare på sidorna. Fast ljudet var nästan det bästa, där har de jobbat bra.

    Ser fram emot att få testa V60 också, sedan blir det att gå hem och övertyga estetiska rådet om nödvändigheten av R-paketet...

  • #2 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Martin Postat: 2010-09-21 17:37

    Nu börjar det likna något!
    Ser inspiration från Audi S4 i fronten och BMW M3 i baken. Även om nu bilen i sig kanske inte kan mäta sig riktigt mot tyskarna är de i alla fall på god väg. Och designen är mycket snyggare redan nu!

  • #3 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Daniel Postat: 2010-09-21 17:44

    Inget större fel men det känns Ford, Maxda, Peugot, m.m över detta. Man vill bli äkta premium som Audi och MB och de har förvisso M-sportpkt, AMG-pkt, S-line pkt osv men de har också riktiga maskiner som levererar. Dessa tre tyskar näst värsta presterar nästan mer än volvo. T.ex Audi S4, BMW 335i, C350, Lexus IS350. Och de vet ni vad de har som värsta maskiner, detta behöver Volvo också. Peta ner en omarbetad turboversion av den yamahabyggda 4,4V8:an som sitter i S80. Minst 430hk. en extrem R-design look. minst 550-600tusen kr. Chassit klarar väl det?

  • #4 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Johan Postat: 2010-09-21 18:24

    Den är inte så snygg. XC60 och Xc70 ser bättre ut enligt mig.

  • #5 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Marcus Nilsson Postat: 2010-09-21 18:34

    Nu ska de bara lägga i en vettig växellåda i T6:an så beställer jag en!
    Har provkört "nya" geartronic lådan i en S60 D5 och blev oerhört besviken. Ersätt/komplettera med antingen en dubbelkopplingslåda eller en hederlig manuell så beställer jag en i vinter.

  • #6 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    GayNicke Postat: 2010-09-21 18:44

    Med risk för att åka dit för upprepning: Så jädra ful bil. I.a.f. framtill...

  • #7 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Brrp! Postat: 2010-09-21 18:49

    Ska du köpa en sån? Eller känner du att Volvo måste ha en i sitt program, för att du ska kunna tuffa till dig lite i din standardvagn med vetskapen om att det faktiskt finns en "cool" variant?

    Ni vet väl att majoriteten av "premium"-bilarna som säljs är vanliga bruksishäckar med 130-160 hästkrafter?

  • #8 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Nicke Postat: 2010-09-21 20:11

    Riktigt snygg! Det här är premiumklass, utan tvekan!

  • #9 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    wape Postat: 2010-09-21 20:57

    Wow!
    Kom igen nu Volvo, har ni inte en manuell T6 på era testbanor? Släpp den eller köp in en vass powershift!

  • #10 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Volvokombi Postat: 2010-09-21 21:01

    Jag tycker att Volvo ska satsa på en riktig R modell med 300 hk istället.

  • #11 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Christer W. Postat: 2010-09-21 21:25

    Vad menar du nu? T6 har ju 304hk.

  • #12 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Henke Postat: 2010-09-21 21:39

    Men Volvo...det här med fejkade luftintag mm. På riktiga "R" bilar som tex audi S och BMW M så leder luftintagen kylning till extra oljekylare, bromsar mm. Diffusorn bak ger downforce och är inte "bara lite ditlimmad plast utanpå". Om man ändå ska göra en sportversion är det så svårt att göra det på riktigt som tex tyskarna gör !?!?!?

  • #13 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Gunnar. P Postat: 2010-09-21 22:55

    Håller med dig Henke, gud så töntigt...
    Volvo försöker sig på att "göra premium" men lyckas bara med dålig tysk-kopia i plast!
    Difusorn ser på limmad och eftermonterad ut, billigt och tråkigt tyvärr!

  • #14 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    tobbe Postat: 2010-09-21 22:59

    Jag vet, vi sätter aluspeglar på bilen som på en Audi S/RS bil, då är vi nog med i matchen. ööööh??!! NOT!

  • #15 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    köttbulle Postat: 2010-09-21 23:08

    Nu ska vi inte se R-Design som något annat än S-line, AMG och M paket. Namnet i sig tycker jag är rätt löjligt (borde kunna bättre!) men det är inget fel att ha "sportpaket". Tyskarnas paket tycker jag är sjukt snygga men detta var löjligt. Diffusor på en Renault Megane med 280hk = "ok", Volvo S/V60 = "inte okej". Enligt min mening så har Volvo gått för långt den här gången, synd för C30 R-Design är riktigt snygg.

  • #16 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Ister Postat: 2010-09-22 03:40

    har länge funderat på en S60. inte helt nöjd med utseendet men detta gjorde mig paff. vad fin den är. jag skall ha en!

  • #17 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    svenne Postat: 2010-09-22 08:59

    Är det svenskar som har gjort den så kan den ju inte vara bra eller snygg. Vi svenskar utgör världens mest korkade nation.

  • #18 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Stefan Postat: 2010-09-22 09:44

    Jädrar vad snygg den bilen är! A4 ser 10 år äldre ut över en natt

  • #19 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Svante Postat: 2010-09-22 09:48

    Mer show än go stämmer väl in. Tur att ordet "design" finns med i paketet för hade det varit "performance" av något slag hade det blivit för mycket.

    Om Volvo nu vill vara med och konkurrera bland premiumbilarna, varför ska det vara så svårt att ta fram en riktig prestandamodell?
    Att endast erbjuda ett rejsigt yttre duger inte, det måste finnas något på insidan som backar upp det. Bygg en toppmodell och låt sedan dess riktiga aerodynamiska designelement ärvas till de mindre motoriserade modellerna.

    Volvo kommer aldrig att nå dit de vill om de inte går hela vägen. Att låta ekonomiavdelningen diktera villkoren ger knappast nya spännande produkter.

  • #20 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    mikebike Postat: 2010-09-22 10:45

    "Genom att man kopplar ifrån spinnregleringen blir bilen mer överstyrd"
    Jaså, på en framhjulsdriven bil?

    Jag har en V70AWD som jag har haft sedan den var ny. Nu börjar det bli dags att byta.
    Problemet är att det inte längre går att köpa en fyrhjulsdriven Volvo med manuell växellåda, förutom XC-modellerna.
    Hur tänker Volvo? Det får nog bli en A4 denna gång, eller en Passat kanske?

  • #21 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    dan Postat: 2010-09-22 10:46

    Med R-Design, menas "Refined" Design har jag för mig, dvs. förädlad. Kanske i viss mening också lite sportigare, men definitivt ingen Race-machine. Speciellt inte med DriveE-motorerna...

  • #22 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Fredrik Postat: 2010-09-22 10:49

    Gillar inte vanliga S60/V60, tycker de är för slätstrukna och tråkiga. Men denna tilltalar mig, frågan är vad paketet kan tänkas kosta? Kollar man på Volvos norska hemsida så har de redan lagt till R-Design i konfiguratorn och där kostar det dubbelt så mycket som Momentum, alltså nästan 60k!

  • #23 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Robban Postat: 2010-09-22 11:04

    nån har bestämt att det ska stå R-Design på stolarna, riktigt töntigt. Och som sagt man kan inte bara fixa till det yttre(vilket dom iof inte har gjort, byt tex till lampor som inte är skevaögda + svart inredning i lyktorna, bara en tanke))). Det Volvo har gjort nu är ju ung som att polera en bajs :D.

    Baken på S60 ser bra ut, men fronten?! Jag får lite Morgan vibbar angående skevögonen..
    Gå Fullt ut Ovlov, nån gång!

  • #24 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    WCC Marcus Postat: 2010-09-22 11:29

    Är du seriös? Har du någon som helst koll? Tänker du på dig själv eller din umgängeskrets när du droppar en sån kommentar "svenskar är mest korkade i världen"??
    Svenskar ligger långt upp i toppen när det gäller intelligens, räknat per capita. Många, många högskoleutbildade i detta avlånga land. Vi har dessutom ett utav de bästa universiteten i europa, läs chalmers. KTH ligger nog bra till oxå.
    Du kanske ska läsa på lite mer innan du lägger upp sådana IQ-befriade kommentarer på nätet, om du vill kalla dig "svenne".

  • #25 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Mson Postat: 2010-09-22 12:01

    Det är minst sagt B när instrumentvisaren döljer siffrorna i instrumenten!
    Placera siffrorna längst ut i cirkeln snälla VCC.

  • #26 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Hans J Postat: 2010-09-22 13:33

    "Det är minst sagt B när instrumentvisaren döljer siffrorna i instrumenten!
    Placera siffrorna längst ut i cirkeln snälla VCC."

    Då kan du lika gärna ringa Merca och klaga på precis samma sak i deras t.ex. C-klass.

  • #27 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Cayenne Postat: 2010-09-22 13:38

    Volvo m å s t e få mer pulver under huven.

    304 hk duger inte i en bil av denna storleksklass som ska anspela på sportighet...
    Rika kineser har större krav än så idag.

  • #28 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Mackan Postat: 2010-09-22 13:39

    Det kommer förmodligen en Polestar-R med ett okänt antal hästar längre fram,
    och då ska det gasas!! Lita på det.

  • #29 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Johan Postat: 2010-09-22 13:42

    Håller med svenne. Att svennar är korkade är väl känt. Förresten att de är tråkiga ska också tillägas. Bilen är inte snygg men inget ovanligt när det gäller volvo. De lyckas alltid med de fulaste bilarna på marknaden som bara svenskarna lovordar.

  • #30 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Jocke Postat: 2010-09-22 13:46

    Vad ful den är, S60. Volvo har tyvärr misslyckats.

  • #31 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    MH Postat: 2010-09-22 13:50

    WCC Marcus, vad menar du med "Svenskar ligger långt upp i toppen när det gäller intelligens, räknat per capita"? Hur mäter man intelligens per capita? Menar du på fullt allvar att Svenskar är mer intelligenta än andra? Är du en anhängare av rasbiologi?

    Eller du kanske menar utbildningsnivå, i stället för intelligens?

    Jag älskar Sverige, men vi ska inte inbilla oss att vi är världens centrum. För övrigt tror jag att Svenne kan ha varit ironisk.

  • #32 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Viktor Postat: 2010-09-22 14:04

    De kommentarer som skrivs på AMS tyder på något annat än att svenskar skulle vara smartare än andra.

  • #33 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Messerschmitt Postat: 2010-09-22 19:02

    Nu ser man fler och fler Geely S60 på vägarna.

    Den ser ju inte klok ut, det är precis som alla säger. Den ser ut som en myrslok.

    Inte heller inredningen är snygg, den ser ut som en uppiffad C30/S40/V50/C70 med "flytande" mittkonsol.

    Det lär nog inte komma snygga bilar från Geely innan Peter Horbury rensat ut Steve Mattins alla design fadäser.

  • #34 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    roger Postat: 2010-09-22 20:29

    Ja snyggare är den. Stör mig inte på diffusors o grejer. Alla försöker klämma dit sånt nu för tiden, varför inte Volvo.

    Men den ser fortfarande ut som en myrslok som tidigare person skrev. Vindögd och proportioner som gud glömde.

    Men jag ifrågasätter varför 300 häst inte skulle räcka. Vad tror folk det är? Det är en jävla familjesedan. Det är dubble effekten mot vad majoriteten köper. Fråga istället - vem skulle köpa en Volvo med 500 häst när den med 300 kostar närmare en halv mille? Hecio försöker ju sälja sin trimmade V70 för 7-800 000 kronor. Har inte sett en enda på vägarna i Volvotokiga Sverige.

  • #35 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    D.Ahler Postat: 2010-09-22 20:58

    Det sitter långt inne men denna Volvo vill jag ha! Hur sexigt är det att köra europas vanligaste mellanklassare (BMW 3-serie) och hur fräscht är varumärket Mercedes? Svårt att bli profet i sitt eget land men all heder åt Volvo och de nya produkterna med XC60, S/V60.

  • #36 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Fredrik S Postat: 2010-09-23 08:31

    snyggaste bilen på marknaden för tillfället. Men tyvärr gör den inte sig på bilder, en bil som man måste uppleva och se med egna ögon LIVE!!

  • #37 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Stefan Postat: 2010-09-23 13:12

    Men alla ni som tycker den är ful; vilken bil tycker ni är snygg i samma klass då?? A4?? Ser ut som alla andra tråk-Audis. 3-serie? Ok ganska snygg men väldigt vanlig i Europa och ganska lik alla andra BMW. Några andra konkurrenter kan iaf inte jag tänka mig?

  • #38 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Olof Postat: 2010-09-23 17:14

    Tyvärr känns detta som en budget kopia av tyska bilar, titta på den i verkligheten, kör den, känn på materialet!
    Först då upptäcker man på riktigt att det tyvärr inte är något annat än en billig kopia på BMW & Audi.
    Till och med "rullen" i multiratten är rent av stulen från Audi...
    Ni Volvo entusiaster får säga vad ni vill men riktig premium som MB, BMW & Audi kommer det nog aldrig att bli.

  • #39 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    RB Postat: 2010-09-23 19:10

    En bil byggd på Skoda- och VW-delar är inte premium och kommer aldrig att bli. Audi är inte premium och kommer aldrig att bli.

  • #40 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    roger Postat: 2010-09-23 23:52

    Problemet är väl att Volvo hittat på en egen klass. Halvlyxig bil som är halvdyr. Tycker min egen Mazda6 är snyggare än S60, men den är billigare. Likaså Honda Accord. Men också billigar. Även Alfa 159 är snyggare (främst 159SW jämfört med V60). Passat är ett gränsfall. Ser inte lika spänstig ut men saknar myrsloksfronten. Om man gör en klassresa uppåt så är nog S60 snyggare än C-klass iallafall. A4 och 3-serien är inte världens roligaste bilar designmässigt men de har inte samma uppenbara konstigheter i designen. Mondeo och C5 är lite som Volvon. Tillräckligt många tum på fälgarna och plast runt trösklarna så är de snygga, men de har designmässiga konstigheter.

    Just R-varianten av x60 är helt ok. Men kan inte komma ifrån de konstiga proportionerna (sedanen främst) och framlamporna. Samt Volvos nya trademark - konstiga fula rektangulära lampor i grillsargen.

    Det är det jag tycker... Finns många jämförbara bilar som är snyggare.

  • #41 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Krell Postat: 2010-09-24 07:38

    Men snälla någon, Passat är väl verkligen inte en snygg bil? Passat är en bra bil men snygg är den inte. Tråkig design.
    Lite gubbastuk är det på Passat.

    Titta på tex. på Passat sedan, där är det märkliga överhäng...

  • #42 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    WCC Marcus Postat: 2010-09-24 11:39

    Kul att du nämner rasbiologi, vet du vad det är för nåt?
    Jag kan inte påstå att jag tror på idén med att gå runt och mäta skallarna på folk. Jag tror på ren fakta! Att vi har många högskoleutbildade invånare i vårt land, från alla möjliga kulturer. Så vill jag att det ser ut i fortsättningen med.
    Vet du något om amerikansk företagsledning? Isf skulle du förstå varför Volvo släpar lite efter alla andra, när det gäller en del saker. I USA handlar allt om pengar och det får man genom att ha en strikt hiarki, verkar de tro. Alla beslut ska gå igenom någon längst upp på toppen av ett berg, som inte alltid har en aning om vad som säljer här i europa. Han/hon vet bara att det skulle sälja "så här många bilar här i USA". Ingen vågar ifrågasätta sin chef, för chefen skulle aldrig våga ifrågasätta sin chef osv, osv.
    Det är inga puckade svennar som jobbar volvo, utan snarare några människor som är rädda att förlora sitt jobb. Många som jobbar med utveckling och koncept på volvo har ett gediget intresse för bilar och motorer. Det har byggs väldigt många olika prototyper som vi utanför volvo aldrig har sett lr hört talas om.
    En utav de mest intressanta jag har hört om, för lite mer en 1 år sen, är en V50 mittmotor. En diesel om jag inte minns fel. Den skulle jag vilja se och prova! Snål med förmodligen en grym väghållning.
    Tryck i några gastankar i fronten så är ni hemma. Den skulle jag lagt en order på direkt!!

    Vad är en svenne btw?

  • #43 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Svante Postat: 2010-09-24 13:07

    Roger skrev "Men jag ifrågasätter varför 300 häst inte skulle räcka. Vad tror folk det är? Det är en jävla familjesedan"

    Ska Volvo tävla i premiumsegmentet så måste de ut med en toppmodell på marknaden som visar upp den högsta tekniknivån och prestandan. Modellen är i många fall mer en PR modell än en kassako för företaget. Viktig modell för att visa upp vad varumärket kan prestera och de brukar få mycket uppmärksamhet världen över. Att folk inte står på kö hemma i lilla Sverige har då ingen större betydelse.

  • #44 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Anders Postat: 2010-09-24 21:14

    Jag håller med Roger. Lamporna fram är verkligen inte snygga. Huvudlamporna är för stora och bulliga och dom små i "sargerna" ser ut som något påklistrat hemmabygge. Om man jämför med facelift C30 fronten, som går i samma stil som S60n, så är strålkastarlamporna smalare och kanske längre. Den fronten tycker jag ser betydligt snyggare och sportigare ut! Synd att man inte gjorde något liknande med S60n. Det positiva med nya S60 är dock väghållningen tycker jag. Den understyr väldigt lite och har väldigt fin balans när man pressar den i kurvorna. Tyvärr är styrningen inte riktigt i klass med väghållningen, lite för "lätt" (hög servoverkan) och den förmedlar inte så mycket info från underlaget.

  • #45 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Johan Postat: 2010-09-25 09:35

    Man kan tyvärr inte förvänta sig nån snygg bil från volvo. Fronten är ful hela bilen för den delen. Svenskarna har ingen smak när det gäller design. Om de tycker att den här bilen är snygg då finns det inga fula bilar.

  • #46 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Steven Postat: 2010-09-25 23:00

    Nu har man tagit till ordentligt, 19tums hjul minsann. Samma storlek som de flesta tyskar har på motsvarande Kinetik-paktet.


    Mätartavlorna ser japanska ut. Här väljer ja hellre de med bara kromring. Cleanare.

    Och framlamporna, som någon sa, är inte full poäng.

    Annars helt ok.

  • #47 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Christer W. Postat: 2010-09-26 01:39

    Vilket märke tänker du på när du säger att de flesta tyska märkena skickar med 19-tummare i motsvarande kinetic-paketet? För t.ex 5-serien ingår det 18" med M-sport paketet för 40.600kr (550i), skall du ha 19-tummare får du lägga till ytterliggare 16.900kr.

  • #48 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Sven Postat: 2010-09-26 23:51

    Hmm,

    Givande läsning att skrolla igenom kommentarerna. Lägger verkligen till lite piff på en artikel om en ny bil.

    Vad har jag lärt mig...

    Volvon är ful, nej snygg, tråkig näe, fin..

    Ni är ju för fan puckon hela bunten. Kom igen använd lite mer fantasi, när ni kritiserar eller höjer. Inget är trovärdigt av den ni skriver, era kommentarer är helt ointressanta.

  • #49 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Nicklas Postat: 2010-12-17 11:26

    Hela bilen är snygg,,, tills man ser fram lamporna,,, dom passar inte in med övriga bilens formgivning. Bilen är fräsch men dom där fram lamporna är en styggelse

  • #50 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    tommy Postat: 2010-12-17 13:00

    om vissa av er som kommenterar har en väldigt jobbig dag.

  • #51 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Johan Postat: 2011-02-12 12:53

    Men seriöst, kollar man lite snabbt på v60r så ser den ut som en 9-3X / 9-3 bakifrån. Och s60r ser ut som audi a4. Snälla, kan inte volvo göra nåt eget???

  • #52 Re: Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi
    Johan Postat: 2011-02-12 13:01

    Ja när man ser fronten, tänker jag på honda civic, lysena främst. Ser japanskt ut.. eller kinesiskt snarare. Geely? Men hellre volvo än en sminkad skoda (audi)

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter