• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo presenterar nya snåla –...

Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer

”Vi måste sluta räkna cylindrar” skanderar Volvo och visar på Frankfurtsalongen upp sitt kommande utbud av fyrcylindriga motor. Moduluppbyggnad sänker vikt och kostnader, senare kommer också hybridteknik och ”KERS” – ett svänghjul som lagrar energi. Dessutom bjuder man på en ny konceptbil i Frankfurt.

Volvo Stefan Jacoby

Stefan Jacoby ska berätta mer om de nya motorerna och plattformstekniken på Frankfurtsalongen. Dessutom har man en ny konceptbil att visa upp.

Volvos framtid är fyrcylindrig, det har vi berättat om förut och på Frankfurtsalongen ska företaget visa upp sina nya "VEA-motorer". VEA står för "Volvo Environmental Architecture" och det innefattar både dieselmotorer och direktinsprutade bensinmotorer.

"Inriktningen på fyrcylindriga motorer är ett perfekt sätt för oss att snabbt sänka koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen," berättar Peter Mertens, ansvarig för forskning och utveckling på Volvo Personvagnar. "Vi kommer att ta fram fyrcylindriga motorer med högre prestanda än dagens sexcylindriga enheter och lägre bensinförbrukning än dagens generation av fyrcylindriga motorer", fortsätter Peter Mertens.

För att hålla ned kostnaderna har Volvo reducerat antalet komponenter och framför allt de unika komponenterna som bara finns på en motor. Den nya fyrcylindriga familjen har 60 procent färre unika delar och där finns både riktigt kraftfulla motorer, liksom sådana som har fintrimmats för att minimera förbrukningen. Jämfört med sina föregångare i samma effektklass har vikten på VEA-motorerna sänkts med upp till 90 kilo, bränsleekonomin har förbättrats med upp till 35 procent.

Den nya VEA-familjen är från början avpassad för hybridteknik – där en elmotor stöttar förbränningsmotorn – samt en ny svänghjulsteknik. Inom motorsporten används redan möjligheten att fånga upp bromsenergin i ett roterande svänghjul som sedan kan "släppas på" och ge ett krafttillskott vid behov. KERS står för "Kinetic Energy Recovery System" och i Volvos fall fångar svänghjulet upp bromsenergin i ett hjul som roterar med upp till 60 000 varv per minut. Den energi som lagras i svänghjulet kan sedan utnyttjas för att antingen accelerera bilen eller driva bilen när den har nått marschhastighet.

"Svänghjulet ger föraren ytterligare 80 hk, samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent", säger Peter Mertens.

Peter Mertens Volvo PV

Peter Mertens är ansvarig för forskning och utveckling på Volvo Personvagnar. Det är mycket nytt på gång hos Volvo och i Frankfurt ska vi få mer information.

När Frankfurtsalongen öppnar ska Volvo också berätta om ett annat, viktigt kliv i den tekniska utvecklingen. För att själva kunna utveckla nya modeller har man skapat en flexibel fordonsarkitektur som man kallar för SPA, "Scalable Platform Architecture". Med SPA-plattformen kan de flesta av Volvos bilmodeller byggas på samma produktionslinje, oavsett bilens storlek eller komplexitet.

"Vi tar kontroll över vår egen tekniska framtid. Både vår nya arkitektur och våra nya motorer gör det möjligt för oss att ligga jämsides med, eller till och med gå om, våra tuffaste konkurrenter inom viktiga områden såsom kördynamik och bränsleekonomi", säger Peter Mertens.

För att visa möjligheterna med nya SPA-arkitekturen ska Volvo Personvagnar visa upp en ny konceptbil på Frankfurtsalongen. Förutom lägre vikt med besparingar på upp till 100-150 kilo ger SPA-teknologin möjlighet till större frihet för Volvos designers.

"Tack vare den nya arkitekturen kan vi vässa vårt formspråk och skapa den atletiska och dynamiska känsla som är så viktig för de mest krävande lyxbilskunderna. Konceptbilen som visas i Frankfurt är ett strålande exempel på vad vi kan uppnå med den nya arkitekturen", berättar Peter Horbury, designchef på Volvo Personvagnar.

Några bilder på motorerna bjuder inte Volvo på ännu men mer information lär vi få på Frankfurtsalongen.

Volvo ligger i framkant, helt klart. Det här kan bli riktigt bra!
619
128

Det finns 21 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    peter a Postat: 2011-09-05 12:46

    Helt rätt.
    Men släpp inte säkerhetsfokuset.
    Och fortsätt utvecklingen med en av de främsta lyxmarkörerna:
    låg ljudnivå!

  • #2 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    peter a igen Postat: 2011-09-05 12:50

    Och förresten, när kommer V70 som 120grammare med automat?
    Då slår jag till.

  • #3 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    PA Postat: 2011-09-05 12:55

    När kommer motorerna då? Som vanligt slår sig väl Volvo på bröstet alldeles för tidigt....

    Jag tror inte vi får se några nya Volvo 4-cyl förrän tidigiast modellår 2014. Hoppas jag har fel, och att de kommer redan nu.

  • #4 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Robert Postat: 2011-09-05 14:16

    Det är nu man börjar se Volvos egna beslut och inriktningar, när ankaret Ford äntligen är på havets botten.

  • #5 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Chrille Postat: 2011-09-05 14:34

    Jo Robert, det var bättre på 940-tiden... Vilka snåla motorer!!

  • #6 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Robin Johansson (A6 Q) Postat: 2011-09-05 14:39

    Låter lovande, men måste ändå påpeka att jag trodde Volvo redan visste att man kan göra en 4 cyl motor överlägsen en 6 cyl - det är bara det att en del av oss kunder värdesätter motorgång och känsla över bränsleekonomi.
    En snål dieselsexa skulle inte sitta fel i nya XC90 (om det blir nån?). Jag tänker aldrig växa upp eller sluta räkna cylindrar i alla fall..

  • #7 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Robert Postat: 2011-09-05 15:21

    Chrille: Så du förutsätter att Volvo aldrig hade fortsatt utveckla sina egna motorer om Ford inte gått in som ägare?

    Tänk på att Volvos femcylindriga modulmotor fortfarande används idag.

  • #8 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Voulez-vo Postat: 2011-09-05 16:02

    Volvo ligger evigheter från exempelvis VW i motorutveckling. Volvo slår sig gärna för börstet med sina nuvarande motorer, men SNÅLA är de INTE. Dags nu att visa resultat.

  • #9 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Pelle Postat: 2011-09-05 16:24

    Jag kommer aldrig att köpa en bil med färre än fem cylindrar. Allt annat är ociviliserat. Mjuk motorgång och trevligt ljud är värt lite mer förbrukning. Resultatet blir ju ändå bara mer näring till träden.

  • #10 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    John Postat: 2011-09-05 17:00

    Presskonferens klockan 13? Idag eller nästa vecka?

  • #11 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Zäta Postat: 2011-09-05 17:36

    framtiden ser bara tråkigare å tråkigare ut:/

  • #12 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Observer Postat: 2011-09-05 18:36

    Har jeg forstått det riktig: Volvo har til hensikt på et tidspunkt i fremtiden å utvikle en helt ny motor-generasjon? Eller, har de utviklet motore?

  • #13 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Gäst Postat: 2011-09-06 06:37

    Varför slösa krut på mekanisk bromsenergiåtermakning med hjälp av svänghjul. Detta när elektrisk återmatning är överlägsen, och i framtiden kommer ändå alla bilar att vara laddhybrider så att de kan köras endast på el i stan för att vi skall få renare stadsluft.

  • #14 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Fredrik Johansson Postat: 2011-09-06 09:21

    Jo men om man använder BÅDE denna tillämpning och elmotor, blir ju resultatet antagligen kanon!

    Kör hårt Volvo! Vi vet att man inte behöver vara stor för att göra bäst produkter!

  • #15 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    LK Postat: 2011-09-06 09:23

    Känns lite tråkigt med bara 4:or, känns som det kan bli för mycket likformning, en S40 & en S80 skall ju inte vara för lika. Jag fortsätter nog räkna cylindrar tills det finns riktigt bra/köpvärda elbilar. Hämtar f.ö. ut min nya V60 T6:a nästa vecka, raka 6:or är fortfarande fina grejor, som nämns tidigare finns det ju en gren som heter gångkultur också.

  • #16 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Edis Postat: 2011-09-06 11:47

    "Varför slösa krut på mekanisk bromsenergiåtermakning med hjälp av svänghjul. Detta när elektrisk återmatning är överlägsen"

    Därför att elektrisk återmatning inte är överlägsen. Svänghjul har fördelar när det gäller effektäthet (kW/kg), kostnad och hållbarhet.

  • #17 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Robin Postat: 2011-09-06 12:02

    Klart det är bättre med fyrcylindriga motorer. Den gamla b23an i 940in är mkt snålare än det mesta Volvo kommit med efter den. Min 940 drar endast 0,7 sommartid på landsväg. Det är svårt att komma ner i det med en modern Volvo.

  • #18 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Anders Postat: 2011-09-06 19:58

    Ja Robin, och hur stark var B23 motorn på den tiden? Idag är bilarna tyngre, har mer hästkrafter och drar kanske samma eller mer än din 940 på sommarväg slät lansväg. Men faktum är att de nya drive Volvobilarna drar ju rejält mycket mindre än det på slät sommarlandsväg. Diesel men de drar ju mycket lite bränsle, särskilt bensin.

  • #19 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Jocke Postat: 2011-09-07 11:12

    Hybrid! Hur svårt är det att få fram hybrider?!
    Nä 4-cyl inget roligt. Mer cylindrar i kombo med elmotor!!
    Kom igen nu Volvo!

  • #20 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    Per W Postat: 2011-09-07 21:17

    Jag slutar räkna cylindrar på 6, varken före eller efter. En efter en i rad...

  • #21 Re: Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer
    andersemanuel Postat: 2011-09-08 20:26

    elektriskt svänghjul borde det väl vara? Kan inte tänka mig att man stoppar in en växellåda för att spinna upp ett svänghjul.. En magnetlagrad skiva i vakum vore ju kul att se :-) Kan tänka mig det blir lite pyssel på skumpiga vägar.