Nyheter

Volvo presenterar nya snåla – och starka – motorer

”Vi måste sluta räkna cylindrar” skanderar Volvo och visar på Frankfurtsalongen upp sitt kommande utbud av fyrcylindriga motor. Moduluppbyggnad sänker vikt och kostnader, senare kommer också hybridteknik och ”KERS” – ett svänghjul som lagrar energi. Dessutom bjuder man på en ny konceptbil i Frankfurt.

Volvo Stefan Jacoby

Stefan Jacoby ska berätta mer om de nya motorerna och plattformstekniken på Frankfurtsalongen. Dessutom har man en ny konceptbil att visa upp.

Volvos framtid är fyrcylindrig, det har vi berättat om förut och på Frankfurtsalongen ska företaget visa upp sina nya "VEA-motorer". VEA står för "Volvo Environmental Architecture" och det innefattar både dieselmotorer och direktinsprutade bensinmotorer.

"Inriktningen på fyrcylindriga motorer är ett perfekt sätt för oss att snabbt sänka koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen," berättar Peter Mertens, ansvarig för forskning och utveckling på Volvo Personvagnar. "Vi kommer att ta fram fyrcylindriga motorer med högre prestanda än dagens sexcylindriga enheter och lägre bensinförbrukning än dagens generation av fyrcylindriga motorer", fortsätter Peter Mertens.

För att hålla ned kostnaderna har Volvo reducerat antalet komponenter och framför allt de unika komponenterna som bara finns på en motor. Den nya fyrcylindriga familjen har 60 procent färre unika delar och där finns både riktigt kraftfulla motorer, liksom sådana som har fintrimmats för att minimera förbrukningen. Jämfört med sina föregångare i samma effektklass har vikten på VEA-motorerna sänkts med upp till 90 kilo, bränsleekonomin har förbättrats med upp till 35 procent.

Den nya VEA-familjen är från början avpassad för hybridteknik – där en elmotor stöttar förbränningsmotorn – samt en ny svänghjulsteknik. Inom motorsporten används redan möjligheten att fånga upp bromsenergin i ett roterande svänghjul som sedan kan "släppas på" och ge ett krafttillskott vid behov. KERS står för "Kinetic Energy Recovery System" och i Volvos fall fångar svänghjulet upp bromsenergin i ett hjul som roterar med upp till 60 000 varv per minut. Den energi som lagras i svänghjulet kan sedan utnyttjas för att antingen accelerera bilen eller driva bilen när den har nått marschhastighet.

"Svänghjulet ger föraren ytterligare 80 hk, samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent", säger Peter Mertens.

Peter Mertens Volvo PV

Peter Mertens är ansvarig för forskning och utveckling på Volvo Personvagnar. Det är mycket nytt på gång hos Volvo och i Frankfurt ska vi få mer information.

När Frankfurtsalongen öppnar ska Volvo också berätta om ett annat, viktigt kliv i den tekniska utvecklingen. För att själva kunna utveckla nya modeller har man skapat en flexibel fordonsarkitektur som man kallar för SPA, "Scalable Platform Architecture". Med SPA-plattformen kan de flesta av Volvos bilmodeller byggas på samma produktionslinje, oavsett bilens storlek eller komplexitet.

"Vi tar kontroll över vår egen tekniska framtid. Både vår nya arkitektur och våra nya motorer gör det möjligt för oss att ligga jämsides med, eller till och med gå om, våra tuffaste konkurrenter inom viktiga områden såsom kördynamik och bränsleekonomi", säger Peter Mertens.

För att visa möjligheterna med nya SPA-arkitekturen ska Volvo Personvagnar visa upp en ny konceptbil på Frankfurtsalongen. Förutom lägre vikt med besparingar på upp till 100-150 kilo ger SPA-teknologin möjlighet till större frihet för Volvos designers.

"Tack vare den nya arkitekturen kan vi vässa vårt formspråk och skapa den atletiska och dynamiska känsla som är så viktig för de mest krävande lyxbilskunderna. Konceptbilen som visas i Frankfurt är ett strålande exempel på vad vi kan uppnå med den nya arkitekturen", berättar Peter Horbury, designchef på Volvo Personvagnar.

Några bilder på motorerna bjuder inte Volvo på ännu men mer information lär vi få på Frankfurtsalongen.

Volvo ligger i framkant, helt klart. Det här kan bli riktigt bra!
619
128