• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • FILM: Ferrari 599 GTB mot...

FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon

Ett dragrace mellan Ferraris V12-monster 599 GTB och Volvo Amazon borde innebära förnedring för 1950-talsikonen. Var inte så säker på det – denna har en turbosexa på 600 hästar under huven...



Förutom tidlös design bjöd Volvo Amazon på legendariskt tåliga motorer. Men Mattias Vöcks, som jobbar på Koenigsegg, tyckte att någonting fattades. Så han skruvade ned en 2,8-liters rak sexa på 600 hästar!

Det räcker alldeles utmärkt för att utmana en Ferrari 599 GTB med 620 hästar. Turboknuffen i folkhemsklassikern går inte att ta miste på – den lämnar säkert Ferrariförarna ordentligt förbryllade.

Kul att lite fantasi och händighet kan sätta Italiens stolthet på plats! Bra jobbat!
334
31

Skriv kommentar

Det finns 34 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    chrille Postat: 2012-01-22 12:09

    Hmmm... Trimma en traktor. Liite uttjatat kanske. Jag vet vilken jag skulle välja. Dessutom, en Novitec Rosso 599 hade varit mer juste jämförelse. Eller inte... ;-) när jag jobbade i England bredvid Dagenham hade de gamla sierror med 800++ hästar från en tvålitersmaskin. Fortfarande en sierra...

  • #2 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Joppe Postat: 2012-01-22 12:33

    Amazon kombi är ju en fantastiskt vacker bil. Skönt att han inte styleat sönder den.

  • #3 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Gäsp Postat: 2012-01-22 16:20

    Håller med Chrille. Uttjatat! Att ni aldrig lär er, ni framstår bara som oseriösa. Vad är poängen med detta? Ja vi vet att man kan få vilken bil som helst att spöa en Ferrari rakt fram. En gräsklippare likaså, men vad är poängen? Kallar ni det underhållning? En Ferrari handlar om så mycket mer än rakt fram prestanda.

  • #4 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Jhonny Postat: 2012-01-22 17:14

    Detta känns helt meningslöst att ens slösa tid på för en tidning som AMS. Låt Bilsport och andra trimtidningar göra denna sortens innehållslösa "reportage". Den "Amazon" som kördes mot en Ferrari i detta fallet är lika mycket Amazon som dom Toyta Camry man kör med i Nascar... det är med andra ord helt jäkla meningslöst att jämföra! Jag förstår inte tjusningen med att köra denna typen av bilar mot varrann! AMS, upplys mig och alla andra som inte fattar tjusningen!

  • #5 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Hans H Postat: 2012-01-22 17:45

    Även Ferrariförarna vet nog att Vöcks Volvo inte är en standardbil. Men den är snygg och det är väl ett skäl att visa den?

  • #6 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    David Postat: 2012-01-22 18:45

    Sluta gnäll!! Vem bryr sig egentligen? det är bara kul och se. Hela poängen är att en Amazon kombi spöar skiten ur en 599 GTB, klart som fan den inte har mycket originalgrejer...

  • #7 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    ZR1 Postat: 2012-01-22 19:27

    Another mindless vid!.....

  • #8 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    jag Postat: 2012-01-22 20:17

    Det spelar ingen roll om den är meningslös! Det är roligt att se videon!

  • #9 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Aw Postat: 2012-01-22 21:11

    Såg på filmen att den var till salu, vad tror ni den är värd, dvs inte vad de lagt ned på den för att få den hit den är, vad tror ni man måste lägga upp för att få den?

  • #10 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    jojy Postat: 2012-01-22 22:15

    AMS detta är skåpmat... Hallå? Har ni inte något tyskt material att att till av intresse? eller börjar publiken verkligen gå ner så i åldrarna att detta är OK?

  • #11 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Ferrarilover Postat: 2012-01-22 22:30

    Kör den där hisingecontainern på slingriga vägar i 10 000 mil får vi se vad finns kvar

  • #12 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Kalle Postat: 2012-01-22 23:52

    Varför för ni sådan kritik? Ingen är tvungen att se filmen! Det va en läcker film. Ni som pratar bilar och kurvor varför ljuger ni för Er själva ni kör bara motorvägen och raka sträckor och där blir ni ägda av trimmade bilar. Jag kan sägga att en F22 är grymmare och snnabare en 599 men kan jag köra den NEJ. Precis så är det med 99% här inne som klagar konstant men själva har ni alldrig kör en bil över 300hp så var så tysta och gör plats på motorvägen när ni ser snabba bilar, kör inte om i 95 km\h på en 90 väg låt bli omkörningen haha.

  • #13 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Kalle Postat: 2012-01-22 23:57

    Uschhh då såg en del stav fel där men det går segt att skriva med satans iphone, bra lagg telefon blir besviken på denna glasbiten precis som Ferrarin dyr men dålig prestation haha ;)

  • #14 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Tysken Postat: 2012-01-23 08:26

    Den där "Amazonen" är mer tysk än svensk.
    Det är klart om man sätter ner en supersexa från tyska BMW i den svenska traktorn så går det fort.
    Något annat var inte att vänta.

    Finns inget som slår den raka sexan från Bayern, inte ens Ferrari.

  • #15 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    tobbe Postat: 2012-01-23 09:34

    "Tysken", nu måste du missuppfattat ngt-det sitter ju Volvos raka sexa i den...

    Vad gäller övriga -negativa- kommentarer, när ni inte är intresserade, hur orkar ni engagera er så hårt i saken?
    Sedan såg jag när han var på banträff, den Amazonen gör absolut inte bort sig när det svänger heller...!
    Det är inte så att han karossrenoverat en Amazon kombi och tryckt i en stark motor, det finns faktiskt ganska bra förutsättningar till att förnedra en Ferrari när det svänger också-däremot är det väl lite si och så med komforten kanske...=)

  • #16 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Tysken Postat: 2012-01-23 09:46

    Volvosexa?

    Skitsnack!
    Volvo klarar inte att bygga sexor.
    Renault gjorde väl en skräpig V6:a åt Volvo någon gång på åttiotalet, och den var lika "snabb" som en rullator.

    Det är en tysk hyvelbänk tillverkad i Deutchland under locket om den blåser dörrarna av en Ferrari.
    Allt annat är förbannad lögn!

  • #17 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    R Postat: 2012-01-23 10:04

    "Deutchland" Grundskolan eller förskolan?

  • #18 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Motormannen Postat: 2012-01-23 10:13

    Märkligt!
    Jag hade precis för mig att jag och övriga konstruktörer av denna motor var placerade i Torslanda Göteborg men så visar det sig att vi egentligen var placerade i München, märkligt!

  • #19 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    BeO Postat: 2012-01-23 10:33

    @Motormannen:

    Hur kan du ifrågasätta Tyskens visdom? Att just du var med och designade motorn är av mindre betydelse när det de facto var Tyskens gudar som på något magiskt sätt ledde era händer i designprocessen.

    ;)


    @Tysken:

    Kul trollande, men jag vill sätta en rejäl "FAIL"-stämpel på dina inlägg.


    Angående videon, kul att se bygget och dess prestanda. Att sedan jämföra bilar som är byggda för helt olika ändamål, man hamnar lätt på sandlådenivå (vilket vi redan ser exempel på).
    Ta det för vad det är, en kul grej :)

  • #20 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Haltande Hönan Postat: 2012-01-23 11:53

    Grymt snygg Amazon men vill ni förnedras så jämför Ferrarin med någon bil från Team Bonnmek så ska ni få se...

  • #21 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Anders Postat: 2012-01-23 14:52

    Skönt att diskussionen blev sansad!

    Man skulle kunna tro att den var en del av en Bellmanhistoria annars. -"Det var Svensken, Bellman och så Tysken..... !!!"

    Volvos T6:a är en underbar motor!!!

  • #22 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    red devil Postat: 2012-01-23 17:42

    Det intressanta är att Volvon säkert kostar väldigt mycket pengar om man skulle räkna arbetstid mm
    Så jämförelsen är helt ok egentligen. Har själv en gammal Amazon kombi som rullat sedan 65 så kom inte och snacka en massa om att grejorna skakar sönder. Snarare är det Ferrarin som man kan fundera hållbarhets kalkyler över. Speciellt på våra dåliga vägar. Vad gäller väghållning finns det även andra exempel på bra "gamla" bilar som spöar det mesta av moderna bilar på bana. Titta
    t ex i Bilsports senaste nummer. En Volvo 240 som är extremsnabb på deras testbana. Nä det handlar mycket om hur duktiga dom är som mekar ihop grejorna. Visst är det inte mycket original kvar av ursprungsbilen men ett trevligt alternativ för den som kan meka och inte har så mycket flis att det räcker till en flermiljonersbil.

  • #23 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Andre Postat: 2012-01-23 18:02

    Dessa fina bilar för miljoner, och så envisas de med att filma med en skakig kameraJÄ-EL!! från Kjell & Co för 990 spänn!
    Det borde vara minsta kriteriet för att AMS ska lägga upp dessa filmer!
    Man blir trött.........

  • #24 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Roy Postat: 2012-01-23 19:52

    Jag undrar hur mycket av hjulupphängningarna som är original och jag undrar hur den klarar sig på normala, kurviga vägar, och inte bara rakt fram.
    Och så kan man ju undra varför Mattias inte testade mot en Koenigsegg...

  • #25 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    suck Postat: 2012-01-23 21:13

    Riktig töntig Aftonbladet film. Nån hobby trimmare som tycker Amazon är den ballaste bilen som byggts och lagt en förmögenhet på att slå en riktig bil.
    Get a life!

  • #26 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    R Postat: 2012-01-24 08:31

    Trevligt att Amazon som gör typ 140 nedför Mount Everest är hållbar.

    Denna "Amazon" är dock lite annorlunda.

  • #27 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    red devil Postat: 2012-01-24 17:00

    Tja min Amazon gör 200 även om det går lite uppför.
    m a o inte helt original men har varit i det skicket i ca 20 år och det är samma original grund , dvs stötstångsmotor fast med lite vedbo trim. Visst är det skillnad på hållbarhet på en så trimmad motor som sitter racebilen men det gäller även Ferrarin i viss mån. Fundera också på vad en service till en Ferrari går på. Klart att man får vad man betalar för men i Ferraris fall får man även betala väldigt mycket för namnet. Både ZR1 och Nissan GTR är betydligt billigare och jämförbara i prestanda. Även om vissa detaljer säkert är snittsigare i Ferrarin.
    Skulle inte tacka nej om jag hade råd med en Ferrari men tyvärr räcker pengarna bara till en beg Corvette. Finns för övrigt många trimmade bilar som pissar på båda ovanstående utan att för den skull ramla i bitar. Hur som helst var jag mycket nöjd med inslaget och hoppas det blir fler liknande framöver.

  • #28 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    R Postat: 2012-01-24 19:20

    Ramla i bitar med ganska kort varsel gör en trimmad B16-18-20 om den högvarvas med jämna mellanrum då hela konstruktionen inte är gjord för det. Speciellt bonntrimmade sådana. Känner alltför många sådana fall.

  • #29 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    red devil Postat: 2012-01-24 22:00

    Vet man vad man gör går det bra de flesta fall. Men visst jag har haft en del smällar innan jag fick ihop den här maskinen. Som sagt man ska jobba med grejor som lirar ihop och inte tokvarva. Det går bra även med lite lägre varv, man måste inse att motorn är byggd på ett annat sätt än moderna varianter. Lika med Corvettmaskiner också stötstänger men funkar bra med massiva effektuttag så länge du inte varvar för mycket. Och varför ska man det med sådana slagvolymer. Det räcker långt med vridet faktiskt....

  • #30 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    red devil Postat: 2012-01-24 22:00

    Vet man vad man gör går det bra de flesta fall. Men visst jag har haft en del smällar innan jag fick ihop den här maskinen. Som sagt man ska jobba med grejor som lirar ihop och inte tokvarva. Det går bra även med lite lägre varv, man måste inse att motorn är byggd på ett annat sätt än moderna varianter. Lika med Corvettmaskiner också stötstänger men funkar bra med massiva effektuttag så länge du inte varvar för mycket. Och varför ska man det med sådana slagvolymer. Det räcker långt med vridet faktiskt....

  • #31 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    R Postat: 2012-01-24 23:36

    Stora eller små sugmotorer från fabrik med höga effektuttag i förhållande till cylindervolym är konstruerade för detta.

    Att vridet sedan räcker långt på sugmotorer med cylindervolym i snudd på, lastbilsklass med hög effekt samt låg effekt per liter som medger lägre varvtal är en annan sak.

  • #32 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Roy Postat: 2012-01-25 09:46

    Red devil, jag antar att hastighetsmätaren är lika gammal som resten - en odämpat roterande plåttub som visar allt fladdrigare och större fel ju fortare bilen går. För du har väl inte GPS-mätt?
    Och ibland svänger vägen och då brukar åtminstone jag också kunna göra det.

  • #33 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    red devil Postat: 2012-01-25 19:28

    Klart att väghållningen är kass jämfört med en Ferrari eller nästan vilken annan bil som helst som produceras i dag. Vore ju konstigt om nästan 50 år inte märks. Det går dock att modifiera en hel del även på "gamla" häckar. Min är dock bara utrustad med gasdämpare och "sänkt" rally framvagn från en 240. Motorn kommer också från en rally amazon på den tiden det begav sig.
    Vad gäller hastighetsmätaren så är det svårt att bedöma om den fladdrar när den visar rött streck över hela mätartavlan på fullt ös. Men du har rätt, jag vet inte exakt toppfart då jag inte kört skiten ur den på senare tid (GPS åldern) Just nu ska den lackas om och snyggas till så den blir i bruks skick igen. Under tiden får jag nöja mig med att köra mina 4 amerikanska V8or...

  • #34 Re: FILM: Ferrari 599 GTB mot Volvo Amazon
    Roy Postat: 2012-01-25 22:28

    Kan ju duga i brist på annat... ;-)

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter