• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Toyota utvecklar ny turbomotor

Toyota utvecklar ny turbomotor

Hybridteknik har varit Toyotas vapen för att sänka förbrukningen. Men snart lanseras en ny familj turbomotorer som blir billigare att tillverka och nästan lika snåla. Först ut blir Toyota Yaris och sportbilen GT 86.

Förutom Yaris och Auris lär också sportbilen GT 86 och familjebilen Avensis få ta del av den nya turbomotorn, som lanseras 2013 eller 2014. Men Toyota ska fortfarande lägga stort fokus på hybridbilarna.

Förutom Yaris och Auris lär också sportbilen GT 86 och familjebilen Avensis få ta del av den nya turbomotorn, som lanseras 2013 eller 2014. Men Toyota ska fortfarande lägga stort fokus på hybridbilarna.

Toyota Yaris Turbo Concept med 180 hästar visades på Tokyosalongen. Kanske kan vi hoppas på en Yaris GTI? Se mer i filmen nedan.

Toyota Yaris Turbo Concept med 180 hästar visades på Tokyosalongen. Kanske kan vi hoppas på en Yaris GTI? Se mer i filmen nedan.

Toyotakoncernen har satsat stort på hybridbilar som ett sätt att minska utsläppen. Men alla kunder är inte beredda att betala merkostnaden för hybridtekniken. Därför utvecklar Toyota nu en turbomotor tillsammans med Gazoo Racing, som bidrog med tekniskt kunnande när Toyota visade en turboversion av Yaris med 180 hästar på Tokyosalongen nyligen.

Den nya turbomotorn blir ett steg i chefen Akio Toyodas mål att göra Toyotas bilar körglada igen. Hybridtekniken fungerar fint i stadstrafik men den steglösa automatlådan som sitter i exempelvis Prius är knappast något glädjeämne på kurviga landsvägar. En turbomotor håller dessutom inköpspris och tjänstevikt på en lägre nivå än för motsvarande hybridbil.

Nästan hela Toyotas modellprogram får ta del av den nya turbomotorn, enligt The Detroit Bureau. Först ut för Europas del blir Yaris och Auris, men också sportbilen GT 86 lär förses med motorn. Tekniskt ska den ligga i framkant, vilket antagligen betyder direktinsprutning och kanske även cylinderavstängning. Premiär för turbomotorn blir förmodligen 2013 eller 2014.

Äntligen en turbomotor från Toyota! (=gasa) Nej, jag tycker Toyota ska fokusera på hybridbilarna. (=bromsa)
385
30

Skriv kommentar

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    SiggeN Postat: 2012-01-25 14:20

    Turbo 35 år efter Saab...Toyota är verkligen framåt...

  • #2 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Ninjan Postat: 2012-01-25 14:33

    Otroligt förvånad över att Mr Happy " SiggeN" är först att spotta på Toyota..

    Sen kan man fråga sig SiggeN, är SAABs turbo något att ha när de flesta behövs bytas efter 14,000 mil??

  • #3 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Suxel Postat: 2012-01-25 14:34

    Siggen - Gå lägg dig tillsammas med Saab.

    Bye bye Siggen! LOL

  • #4 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Klarsyn Postat: 2012-01-25 14:37

    Äntligen en turbomotor från Toyota!
    Vad jag minns så hade Toyota Supra Mk IV dubbla sekventiella turboaggregat redan 1993, långt före alla andra.

  • #5 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Thomas Postat: 2012-01-25 14:43

    39 år efter BMW och 37 år efter Porsche... men hur ska de göra med 86an? Det är ju Subarumotor i den.

  • #6 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Ninjan Postat: 2012-01-25 15:14

    Jag har sett Smygbilder på nya Aurisen som förhoppningsvis får in turbon. Och det jag kan säga är att den är riktigt snygg. Mycket sportigare och mycket roligare!

    Som du sa Fredrik Huldt. "Det här kommer att bli stort! "

  • #7 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Jögge Postat: 2012-01-25 15:51

    Flera bilar av Toyota har haft turbo, tex som Klarsyn nämner..de hade turbo i Supran!..

    Kul att Du försökte att raljera SiggeN!, men synd att du återigen bevisade att du inget visste..

  • #8 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    tobbe Postat: 2012-01-25 15:53

    Vad hjälpte turbo på SAAB när ingen vill köpa skiten

  • #9 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Klarsyn Postat: 2012-01-25 16:02

    Toyota körde med en Celica LB Turbo med 2,1 liters motor på 560 hk i tyska banmästerskapens grupp 5 1977 och 1978.
    Av standardmodellerna så fanns Celica med turbo 1986 tom 1999, MR2 1986 tom 1998 och Supra 1986 tom 2002 samt Corolla med kompressor 1986 tom 1995.

  • #10 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Peugeot Postat: 2012-01-25 16:25

    Thomas du har fel, chevrolet corvair var först 1965 med turbo före bmw och porsche! likaså pontiac tempest 1966 först med kamrem med kåpa som f.ö är amerikansk uppfinning!

  • #11 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    SiggeNn Postat: 2012-01-25 16:39

    Fel av mig...Toyota körde ju WRC med Corolla Turbo.

    Just de de fuskade med restriktorn och körde mer turbo än tillåtet.

    Diskning och go'natt var det för Toyota efter det i WRC.

    F1 satsningen gick inte heller.

    Nu försöker man i LMS konkurrensen är mindre men dock svårslagen (läs Audi).

    Tror inte det blir tredje gången gillt...

    Nu har ni sysselsättning hela kvällen Toyotamaffian...men snäll försök håller ifrån personangrepp. Men så blir det lätt när argumenten tryter ;-)

  • #12 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    SiggeNn Postat: 2012-01-25 16:40

    Ang först med turbo så anses Saab var den som fick det att fungera. Läs Wastegate (ni får googla lite).

  • #13 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    mhult Postat: 2012-01-25 17:20

    Jag tycker frågeställningen är skum. Varför skulle inte ett företag kunna hålla på med både turbomotorer och hybriddrift? Jag gillar i alla fall båda...

  • #14 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Jögge Postat: 2012-01-25 17:49

    Mhult! Håller med!! självklart kommer Toyota att fortsätta med hybriderna...nu när de andra börjar, men bara börjar, se fördelerna!..när man sedan kör bränslecell, ä'r det godnatt för de andra om maninte kan hybrider..

  • #15 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Klarsyn Postat: 2012-01-25 19:20

    Peugeot
    Kuggrem för kamdrift är en tysk uppfinning från 1960 och kom först ut på Glas 1004 1962.
    Bis in die 1960er Jahre wurde in Viertaktmotoren aller Hersteller die Nockenwelle entweder über Stirnräder (Borgward, Ford, Opel, Porsche, Volkswagen) oder Rollenketten (Mercedes-Benz, BMW, Fiat, Alfa Romeo) angetrieben. In den oberen Fahrzeugklassen dominiert bis heute der Kettenantrieb. Die dritte Antriebsvariante hatte ihren Ursprung in einem Geistesblitz von Andreas Glas, Sohn des Goggomobil-Fabrikanten Hans Glas.

  • #16 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Jowa Postat: 2012-01-25 19:51

    Toyota leder bilutvecklingen. Prius är beviset. Allt annat snack är bara humbug.

  • #17 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Peugeot Postat: 2012-01-25 20:04

    Kalrsyn, nej du har fel! du menar den första massproducerade isf, redan 1956 konsturerades en 2 cylindrig motor i boxer format av amerikanen Bill Devin men sattes först i serie produktion 1966 i med pontiac tempest som i sin tur var utvecklad av ännu en känd amerikan vid namn john de lorean!

  • #18 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    John Postat: 2012-01-25 23:45

    Toyota tycks vara helt lost. Någon kan ju ringa toyoda eller va han heter å påminna om att dom redan byggt världens bästa turbomotorer, JZ serien!

    2JZ: 3.0 liter 320hp
    1JZ: 2.5 liter 280hp

    dessa motorer kom för mer än 20 år sen och tillverkas fortfarande av företag som säljer motorer separat till trimbyggen då det är en otroligt lyckad motor.

  • #19 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Roger Skagerström Postat: 2012-01-25 23:54

    John : De är kanske inte optimerade för snålhet dock ;) Men det ligger lite i det du säger. Toyota får väl anses vara lika legendariska som Nissan i turbo-världen. Vill minnas att jag läste en artikel i Spoilernytt för många år sedan om en rik kostym-mupp som våldstrimmat sin S80 med automatlåda till den milda grad att skiten borde rasat. Tror det var 6-700 häst ur en T6'a med dubbelturbo. Man hänvisade till att motorns egenskaper var väldigt lika motorn i just Supra och därför var den så trimvänlig ;)

  • #20 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Raywave Postat: 2012-01-26 02:40

    @Klarsyn - Mazda hade dubbla sekventiella turbo på Rx-7 redan -92. Så Toyota var tydligen inte först... Apropå toktrimning - en av de amerikanska motortidningarna (minns inte vilken) testade toktrimmade sportbilar för ett antal år sedan, den klart snabbaste runt banan var en Rod Millen Rx-7 trimmad till 920 hästar - ur 1.3 L cylindervolym. näst snabbast var en toktrimmad Corvette. Det ni. För övrigt finns en färsk japansk video på Youtube där en RE Amemiya Rx-7 testas mot och kör ifrån en trimmad Nissan GT-R. Så det så.

  • #21 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    mc Postat: 2012-01-26 09:31

    @Jowa, Prius är den sämsta bilen man kan köpa både vad gäller miljöpåverkan och prestanda.

    Toyota har vaknat upp från tråkkoman i övrigt så behöver det satsas på designen.

  • #22 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Subota Postat: 2012-01-26 10:26

    Jag undrar också över rycktet att GT86 skulle få snålturbon! Är den baserad på en subaruboxer? Kanske Subarus nya 1,6a?

  • #23 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Sven Postat: 2012-01-26 10:36

    Glad åt allt som svälter Oljeschejk!

  • #24 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Peugo Postat: 2012-01-26 15:20

    Hoppas dom blir en av dom första som får sin bensinturbo att fungera under en längre tid...

  • #25 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    John Postat: 2012-01-26 19:05

    @Raywave
    Mazdas 13B är egentligen på 2.6 liter. Snabbaste bilen på gatan som inte har v8 är oftast en Supra både här i Europa och i USA, 2JZ motorn är det bästa Toyota någonsin byggt.

    Och vem fan bryr sig om bränsletörst i en sportbil! Jag kommer iaf inte rösta på någon "hippie" politiker som vill tvinga mig köra en viss bil.

  • #26 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Raywave Postat: 2012-01-26 21:33

    @John - ja det beror på hur man räknar, det finns olika teorier om det. Cylindervolymen är de facto på 1.3 L. Hur den sedan utnyttjas under en förbränningscykel är en annan fråga. Att dubbla rotationsmotorns volym är bara ett arbiträrt sätt att försöka kompensera Otto motorn i tävlingssammanhang eftersom en 1.3 L Otto inte skulle ha en suck. Ett annat sätt att "kompensera" är att förbjuda rotationsmotorer helt - som i LeMans efter Mazdas seger -91... Hur som helst så kan du aldrig någonsin få ut samma effekt ur samma storlek på motor i en Ottomotor som en rotationsmotor. Dvs vikt mot vikt så vinner alltid Wankel.

  • #27 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Anders Postat: 2012-01-27 09:28

    Trevligt att man isf kan köpa en GT86 utan att behöva dras med motorrasboxer från Subaru.. Då kanske det tom går att trimma bilen utan att byta ut hela botten :)

  • #28 Re: Toyota utvecklar ny turbomotor
    Jowa Postat: 2012-01-28 13:54

    @mc.-Varför följer alla andra biltillverkare efter med hybrider?

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter