• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Ny lag på alkotestare i...

Ny lag på alkotestare i Frankrike

Ska du åka på bilsemester i Frankrike? Snart måste du ha med dig en alkotestare för att mäta promillehalten – annars blir det böter. Målet är att minska antalet olyckor med rattfulla förare.

I sommar måste alla bilister i Frankrike ha med sig en alkotestare. Vad tycker du – rätt eller fel?

I sommar måste alla bilister i Frankrike ha med sig en alkotestare. Vad tycker du – rätt eller fel?

Fler stenhårda regler

Alla förare i Frankrike måste redan nu ha med sig varningstriangel och reflexväst i bilen. Västen ska finnas i kupén, och inte i bagageutrymmet – annars kan föraren få betala böter. Dessutom är gps-navigation som visar var fartkamerorna är placerade förbjudna. Här är bötesbeloppet 1.500 euro och det spelar ingen roll om systemet är avstängt.
Källa: Daily Mail.

Den 1 juli träder nya regler i kraft i Frankrike, för att minska antalet rattfyllerister i trafiken. Alla förare måste ha med sig en alkotestare i bilen – annars kan föraren få 11 euro i böter.

En alkomätare som kan användas flera gånger kostar mellan 300 och 3.000 kronor, medan engångsmätare kostar 10–15 kronor. Dessa ska säljas vid alla Frankrikes färje- och tågterminaler. 

"De franska reglerna är ett genuint försök att sänka antalet alkoholrelaterade olyckor. Frankrikes lägre gränser för rattfylleri betyder att det är väldigt enkelt att hamna ovanför gränsen även morgonen efter man har druckit", säger Neil Greig, forskningschef på brittiska Institute of Advanced Motorists till What Car.

Marknaden för alkomätare är stor och priserna varierar mellan några hundralappar upp till flera tusen kronor. Klicka för att läsa MHF:s alkomätartest! Foto: MHF.

Marknaden för alkomätare är stor och priserna varierar mellan några hundralappar upp till flera tusen kronor. Klicka för att läsa MHF:s alkomätartest! Foto: MHF.

Tom Bjerver, vd för MHF.

Tom Bjerver, vd för MHF.

Tom Bjerver, som är vd för Motorförarnas Helnykterhetsförbund, är försiktigt positiv till den nya lagen.

"Det är klart att omdömesgilla bilförare och alkoholkonsumenter kan ha nytta av en vanlig alkomätare. Men de som normalt sett står för de svårare rattfylleribrotten och ofta återfaller, dessa biter inte alkomätaren på. Det enda som då hjälper är att bilen inte går att starta", säger han till auto motor & sport.

Tror du detta kommer leda till färre antal rattfyllerister i trafiken?

"Möjligen i Frankrike, där man startar från en helt annan alkoholkonsumtions- och promillenivå. De kanske får en positiv aha-upplevelse när de förstår grunden för beslutet bättre. Men det är tveksamt om det skulle fungera i Sverige, där jag tror att återfallsrattfylleristerna är ett större trafikproblem."

Lag på alkomätare låter som en mycket bra idé – hoppas det införs även i Sverige!
88
216

Det finns 25 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Alrik Postat: 2012-02-22 10:06

    Åt helvete med förmyndarfasoner och makt-fetischister. Det har gått för långt i frihetsbegränsning i dessa dekadenta samhällen var tydligen fanns mottaglighet för allehanda bjäfs, tokerier och ideologisk smitta.
    Det är INTE OK att underkasta sig för allsköns idiotier, vad kommer härnäst? Självkastrering i preventiv syfte?

  • #2 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Karl Postat: 2012-02-22 10:20

    "Alrik" - när blev det coolt att köra berusad och riskera livet på sig själv och sina närmaste, för att inte tala om livsfaran man utsätter alla andra i trafiken för? Bilförare med din moral skulle jag gärna slippa i trafiken.

  • #3 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Alrik Postat: 2012-02-22 10:22

    Makalös idioti.
    Passande i ett massa-samhälle för hord-mentalitet pepprat med kontrollfreakeri.
    Individuellt ansvar och frihet är ju ledstjärnan amigos. I ett kultiverat klassiskt borgerligt samhälle skulle man skämmas att ens komma på sådana kommunistiska/fascistiska idéer.

  • #4 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Alrik Postat: 2012-02-22 10:29

    Nej, dricka och köra är absolut ej OK. Men...
    Kära du - kontroll i denna form är inte sexy alls.
    Det för tankarna till gamla fina össtatsfasoner eller ännu längre tillbaka....
    Bilförandet är ju hela tiden förenat med ansvar. Eller hur? Alla får ratta duktigt och anpassa hastighet, titta i speglar, etc, etc.

    Största problem vad jag ser att knark och spritpåverkade idioter kör utan riktigt kännbara konsekvenser.

  • #5 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Lumi Postat: 2012-02-22 10:33

    Nästa gång någon i er närhet dödas eller dödar någon annan så kommer ni nog glömma ert politiktjafs.

    Mycket bra initiativ. Inte bara lag på att ha med sig den, utan att den ska vara installerad i bilen och låta bilen startas först när man blåst "rent".

    Kan ju börja med att alla företagsbilar måste ha det. Allt från taxi och budbilar till hantverkare och tjänstebilar.

  • #6 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Per S Postat: 2012-02-22 11:01

    Instämmer med Lumi. Alkohol är helt oförenligt med bilkörning. Om det nu finns idioter som kör ändå så tar jag gladeligen ett alkolås i min bil bara så att de får alkolås i sin. Det är inget problem för mig att blåsa lite innan jag startar bilen och om det är det som behövs för att rädda liv, ja då gör jag gärna det.

    Alrik, dina inlägg är inte logiska alls. Du fördömmer iden och skyller på allt mellan himmel och gjord, men vad du egentligen inte tycker om är att DU skulle drabbas med ett alkolås och det skulle vara jobbigt för DIG.

    Notera här att jag röstar borgerligt men anser att man måste hjälpas åt i samhället också. Vi betalar alla skatt för att hjälpa samhället. Vad sägs om att alla installerar ett alkolås i sin(a) bil(ar) så folk inte kan köra fulla. Vi kommer rädda massor med liv om vi får bort större delen av alko-förarna.

    Men jag antar att du, Alrik, inte bryr dig så länge det inte är DITT liv som räddas.

    Och att du överhuvudtaget påpekar att det är eget ansvar när vi har svart på vitt att detta inte fungerar tyder på otrolig okunskap från din sida.

  • #7 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Alrik Postat: 2012-02-22 11:47

    Samhälet har väl utvecklat ett ganska komplext nätverk av lagar och bestämmelser. Det finns ett väl beprövat system som inbegriper utbildning (körkort), polisväsendet (kontroll), rättsinstanser som åklagarämbete (utredning) och domstolar (verkställande). Fungerar dem? Räcker inte dessa? Är problemet så utbrett? Vad pratar vi om? Den franska modellen => alla skall ha någon typ av tveksam privat lösning för att spara en slant åt polisen? Eller en massiv upprustning av alla nysålda bilar med alkolås? Sådan var på tapeten förr. Det saknas lagtext för det och det skulle fördyra bilen. Medan bälte, bältesvarning, airbag - blev standard under årens gång.
    Allvarligt talat:
    Alkolås lär vara en liknande sosseläsning som Systembolaget - alla skall sota för en handfull dvärg-minoritet missbrukare - de som ändå hittar sin väg i fördärvet oavsett systematiserade restriktioner.
    Tror ni inte att de vanemissbrukande påverkade återfallsgrabbarna som kör KK-löst stulna eller avregistrerade bilar skall använda alkolås någonsin? Man måste ju väga i realitetens namn. Mer effektivt vore ju att förebygga deras härjande på annat vis. Annars gärna alkolås för mig om det inte kostar ngt extra. Är inte bränslet inte tillräckligt dyrt redan? Men den är en annan historia...

  • #8 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Pommes Postat: 2012-02-22 13:23

    Knappast någon här som försvarar fyllekörning, väl?

    Med alkolås i bilen kan man ändå köra full om man aldrig stänger av motorn.

    Det borde vara alkolås på växelspaken istället. Men om man lägger i handbromsen med driven i? Hur ska man stoppa en rattfull?

    Den som envisas med att köra packad kommer att fortsätta med det i all oändlighet, trots förnyad preventiv lagstiftning.

    Om en nödsituation uppstår på en grillfest vid en jaktstuga långt bort och enda lösningen är att låta den minst fulla personen köra en person till sjukhus, ska det inte gå då? Vi har ju sett hur svårt det är att få ut ambulanser nuförtiden.

    Polisen får helt enkelt jaga fylleristerna med taktik och inte med "ni måste göra minst x antal alkoprov idag, ta helst inga onyktra för då förlorar ni tid och sabbar vår effektivitet"

  • #9 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Magnus Postat: 2012-02-22 13:57

    Alla som är motståndare !!

    Om ni nu inte har druckit, vad gör det då att alkomätaren finns i bilen??

    Jag har själv en proffsmätare som jag alltid har i har i bilen, den stör inte mig i handskfacket. Om jag dagen efter ett bra kalas ska köra bil är det så himla skönt att veta att när jag kör så vet jag att jag garanterat har noll promille i kroppen

    Tanken är ju att bl.a ni som motsätter er detta ska slippa bli skadade eller rent av dö pga. av fulla puckon i trafiken.

    Vad är problemet?

  • #10 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Per S Postat: 2012-02-22 14:51

    Alrik, du påstår att vi har ett system som redan fungerar. Men om vi har ett så stort procenttal alkoholsrelaterade skador i trafiken så är det ju något med systemet som INTE fungerar.

    Att vissa vanemissbrukare kommer hitta sätt att kringgå detta, säkerligen. Men förhoppningsvis kommer det att stoppa en hel del.

    Att du överhuvudtaget kan raljera politik när det handlar om att rädda liv.... ja jag blir mållös helt enkelt.

  • #11 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Bussbo Postat: 2012-02-22 14:56

    Självklart bör man inte använda Alkohol under all typ av Fordonskörning, den skapar idag ändå tillräckligt med bekymmer, trots ev. litet intag. Det största problemet är tillgängligheten, nu när Sprit och Öl nästan finns i varenda Affär och Matställe.
    Även i nästan varenda Matprogram i TV och andra tillfällen ska de vara med, tyvärr också en hel del inom Idrotten särskilt när det ska Firas.
    Med dagens Information över hur mycket Skada användning av Alkohol, Droger och Rökning leder till, både för en själv och andra, är det konstigt att så många Människor väljer att börja med dem.
    Min Fråga till er Läsare blir: Varför måste man Dricka Alkohol för att ha roligt ?
    Tror att det beror på dålig självkänsla, efter lite stark Dricka Vågar man mer och bli mer Talför.
    Är själv Kristen och har varit Helnykterist i hela mitt Liv utan att hat tagit en Droppe Alkohol, jag och mina Likasinnade har ändå haft mycket skoj till-
    sammans. Kom nu inte med standard-kommentaren till varför man Dricker: Jesus Drack (vid Nattvarden) och förvandlade Vatten till Vin !
    Han gjorde det som en Symbolhandling, inte för att bli full.
    Ni som tycker att vi blir så mycket kontrollerade i Samhället av olika Lagar borde fundera på varför vi har dem ? om vi alla var nykter under färd och höll Hastigheten behöver vi ju inga, eller några Fartkameror ? Den Kostnad som blir för dem är betydligt mindre än för alla Skador och Dödsfall i Trafiken.
    En annan Fråga är om vi måste ha Bilar som ska gå över 200 km/h, vi har ju max 120 km/h ?
    Visst kan det vara roligt att Läsa om alla dessa fina Bilar (oftast Dyra som inte så många har Råd med) med stora och starka Motorer men ska vi i Framtiden få ner våra Utsläpp är de ganska onödiga. En Bil som drar lite med låga Utsläpp och kan ta Familjen med lite Last till och från Jobbet eller Affären är ändå den mest nödvändiga.

  • #12 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Per S Postat: 2012-02-22 17:13

    @Bussbo

    Om du aldrig har druckit alkohol har du faktiskt missat något. Vid måttliga mängder konsumption är det en form av välmående som är väldigt mysigt.

    Jag tycker det är toppen att sitta med några vänner och ta ett par öl och ha trevligt. Vi skulle kunna ha kul och trevligt utan ölen (vilket vi också har haft vid flera tillfällen) men ölen ökar på så vi har ännu trevligare.

    Tänk ungefär som att laga mat utan grädde i såsen. Visst det går att göra en fullgod sås ändå, men med grädde blir den oftast lite bättre.

    Så mitt tips till dig Bussebo är att samla ett par kompisar och slå er ner med en god öl var. Om ni aldrig har druckit lär en eller 2 öl räcka gott och väl åt er för att bli trevligt salongsberusade. Bara se till att ni inte behöver köra bil förrän ni blivit nyktra.

  • #13 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Pierre Postat: 2012-02-22 19:21

    Inte sou konsteigt! Haer i Frankrike dricka voui Vin morgoon, middaug & Kvaell! :)

  • #14 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Butters Postat: 2012-02-22 21:35

    men vafan!

    klart som fasiken att det skall vara lag på alkomätare här hemma oxå. det kommer ju automatiskt bidra till att vanlig svensson avskräcks från att köra bil på söndag morgon med 0,5 ppm i blodet. jag har haft alkomätare i två år och det har hindrat mig många ggr att inte sätta mig bakom ratten en söndag förmiddag. inte fan vill jag bli av med kortet och få böter på upp till 10 kkr för att jag inte själv kan lista ut känslan av att vara helt nykter. jag tycker att dessa borde subventioneras av staten och kontrolleras på besiktningen. Tycka fan vad man vill om fransmän men de har en bra poäng här! och burk-förbudet :) nån jävla måtta får det vara!

  • #15 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Danne B Postat: 2012-02-22 23:23

    Har en Dräger funkar lika bra både på land och på sjön, jag är mycket nöjd med den behöver aldrig bekymra mig för varken Polisen eller Kustbevakningen. Bästa investering jag har gjort på länge!

  • #16 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Anders W Postat: 2012-02-23 09:50

    Det första man märker när man börjar använda en alko-meter är hur mycket man kan dricka eller hur vansinnit bakfull man kan vara utan att hamna över gränsen. Det tror jag inte är bra för trafiksäkerheten. På sätt och vis ganska bra att de flesta tror att ett litet glas vin gör att man inte kan köra på ett halvt dygn.

  • #17 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Roffe L Postat: 2012-02-23 10:08

    Det står alkotestare inte alkolås så det lär inte ha så stor inverkan fyllekörningar.

  • #18 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    dan Postat: 2012-02-23 10:59

    De enda som tjänar på den här lagen är alkolåstillverkarna. Om man tidigare har kört rattfull så kommer de personerna att strunta att blåsa i alkolåsen.

    Alrik har en poäng som de flesta tycks missa: Varför måste majoriteten ALLTID lida för att man vill komma åt en väldigt liten minoritet?

    Det är en promille som kör rattfulla men då måste ALLA ha lås i sina bilar. Varför ska jag lida för att någon annan inte sköter sig? Det kallas för gruppstraff och är olaglig. Tänk om ni skulle tvingas till att dagligen anmäla er till polisen bara för att ni är män och det för att några få män misshandlar sina fruar?

    Resultatet av sådant tänkande är t ex när staten vill vara den enda som tjänar pengar på sprit och spel. Förklaringen till monopolet är att man vill ta sin sociala ansvar, vilket vi alla vet är en lögn. Några få dricker för mycket och vi alla ska kollas (straffas).

    Titta på all reklam staten satsar på för att vi ska spela mer och mer nu när de börjar få konkurrans genom internet. Spritförsäljningen däremot har de full kontroll på och behöver ingen reklamn för.

    Resultatet är att vi alla får lida genom att inte få den service vi har rätt till.

  • #19 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Semishigure Postat: 2012-02-23 11:30

    Man får inte köra för fort heller så även hastighetsbegränsare kanske? Den behöver inte användas, bara den finns där, annars blir det böter. Är det ok med knark och att sprida könssjukdomar, eller måste det bäras på materiel för att kunna testa det med?

  • #20 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Asterix Postat: 2012-02-23 12:05

    Idiotisk sak!
    Är det KGB som hittade på det?

  • #21 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Matte Postat: 2012-02-23 13:18

    Det är helt sjukt att det ens finns personer som måste kolla sitt berusningstillstånd med alkomätare innan de sätter sig bakom ratten.

  • #22 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Nisse P Postat: 2012-02-23 14:57

    Roffe L är nog den ende här som läst innan han kommenterade.

    Vem här har inte hastighetsmätare i bilen?
    Hjälper hastighetsmätaren mot fortkörning?

  • #23 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Mr Fong Postat: 2012-02-23 16:30

    Enligt tester visar ju alla de där billiga alkomätarna ändå felaktiga värden, så vad är poängen då ?

  • #24 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    JD Postat: 2012-02-23 18:49

    "patetiskt"
    Blir man mindre full med en alkotestare i bilen?

  • #25 Re: Ny lag på alkotestare i Frankrike
    Bussbo Postat: 2012-02-24 21:05

    Per S: Jag tänker inte börja Dricka för att ha roligt, det kan man ändå ha utan Alkohol. Man behöver inte ens Fundera: klarar jag att Köra eller finns det några Poliser efter Vägen. Tänk även på vad mycket ni kan göra på t.e.x er Bil, för Pengarna som går åt till Alkohol och Röka.
    Tyvärr ställer dessa "få" till det för andra så vi måste nog ha en del oönskade Lagar som gäller alla, Staten kan ju inte veta vem som kommer att bli Rattfyllerist. Vi vill nog inte ha samma Problem med många Alkoholskador som finns i Medelhavsländerna där man Dricker mycket. Eller Pubkulturen från England där det ska Drickas Öl på Luchen, efter Jobbet och när man kommer Hem.
    När de knappt kan Stå på Benen tror de ändå att det ska gå att Köra Bil, vilket är ett extremt dåligt omdömme. Nu har Engelska Forskare insett vika Dryckesbekymmer som finns i Landet och att man måste få ner Alkoholkonsumtionen.
    Alla dessa Pengar som Sjukvården måste lägga ner p.g.a Alkoholskador kunde istället göra en hel del åt Äldrevården.
    Dricker ni för att Försörja Pubarna ?