• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Är Volvos Stefan Jacoby ute...

Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?

Mikael Johnsson träffade Volvo-chefen Stefan Jacoby och tog upp den intressanta frågan om partnerskap - kan man överleva som singel i den tuffa bilindustrin. Har Volvo någon partner på gång?

Mikael Johnsson träffade Volvo-chefen Stefan Jacoby. Läs hela intervjun i ams nr 7.

Letar Volvo partners? I så fall vilken typ av partners och hur många?
Stefan Jacoby: Det är inte fråga om hur många, utan hur kvalificerade dessa partners är. Förra året tillkännagav vi Siemens som en partner när det handlar om elektrifiering. Ganska snart kommer vi att kungöra en annan strategiskt viktig partner när det handlar om underhållning/kommunikation/internet i bilen.

Och när det gäller småbilar?
Stefan Jacoby: När det kommer till ersättaren av den modellen vi visar idag (läs allt om Volvo V40) letar vi efter en partner när det gäller en mindre plattform – inklusive drivlinor. Men eftersom vi lanserar V40 idag har vi ännu mycket tid och hastar inte på något sätt in i ett partnerskap. Det är ett naturligt steg att addera en partner i utvecklandet av Volvo.

För ni just nu diskussioner med en partner för en mindre plattform?
Stefan Jacoby: Just nu sitter jag och pratar med er journalister… Skämt åsido. Vi är i kontakt med olika alternativ, vi diskuterar, vi utvärderar, men vi har inte kommit längre än så och detta kan också komma att ta ett tag.

Är det uteslutet att ni gör ersättaren till V40 helt själva.
Stefan Jacoby: Ja, det är inte vår ambition att ensamma utveckla en helt ny plattform och drivlinor.

Er nya stolthet V40 ska tydligen inte säljas i USA?
Stefan Jacoby: Nej, i nuläget ligger våra volymer på nivån att vi koncentrerar försäljningen på storsäljarna i USA – S60, XC60, XC90 senare S90. Men vi överväger hur vi ska göra med V40 i Kina.

Läs hela intervjun i auto motor & sport nr 7, i butik 22 mars.

Våra utsända på Genèvesalongen fick en bild när hela Volkswagenkoncernens högsta styrelse var på plats i Volvos monter för att undersöka nya V40. Styrelseordförande Martin Winterkorn undersökte dörrklangen och kvalitetskänslan tillsammans med Volvos vd Stefan Jacoby.

Stefan Jacoby är en bra chef för Volvo PV.
385
18

Mest lästa artiklar
Det finns 11 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    eik Postat: 2012-03-07 10:50

    Och hur många av oss är insatta nog att svara på om han är en bra chef eller inte?

  • #2 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Qweryy Postat: 2012-03-07 11:08

    I intervjun talar Stefan jocoby om S90 på den amerikanska marknaden, är det alltså bekräftat att Volvos nya lyxsedan kommer heta S90?!

  • #3 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Volvo Postat: 2012-03-07 11:58

    Feil Stefan Volvo V90 skal ikke erstatte V70 er ikke logisk den skal hete Volvo V 70 ikke V90, og S 80 skal heteS 70.

    Altså neste generasjon V olvo V 70 skal hete V 70 ikke erstattes med en V 90.

  • #4 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    H Postat: 2012-03-07 12:01

    Intressant av norrmannen ovan. Han vet något Jacoby inte vet...

  • #5 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Blomkrukan Postat: 2012-03-07 13:12

    Undrar om inte Volvo kommer drabbas av schizofreni i framtiden. Han har påpekat att Volvo måste sluta försöka kopiera tyska premiumbilar, vilket han antagligen menar man försökt göra med 60-serien, och att man inte ska bygga sportiga bilar. Nu går ju Volvos försäljning uppåt och även V40 verkar få ett bra mottagande. Skall man precis när försäljningen går bra och man tar andelar i nya marknader så lägger man om strategin igen och börjar på ett nytt eget spår. Tveksamt. Visst är det nästan omöjligt att accepteras och bli en del i den tyska trion men att lägga om varumärkets inriktning titt som tätt blir också konstigt.

  • #6 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Edison Postat: 2012-03-07 15:11

    Ja, det är gammalt, V70 blir V90 och S80 blir S90.

  • #7 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Box Postat: 2012-03-07 15:20

    Som "H" skriver så vet nog Jacoby vad Volvos nya modeller heter. Om man läser artikel nedan så är väl det en bekräftelse på att namnet blir 90. Ganska logiskt då den mest kända modellen är XC90. Byta namn på XC90 vill man inte. Vi får väl då S90, V90 och XC90. Nu var det någon som påstod att vi inte får se någon XC40 utan en V40 XC. Skulle då bli V40 XC, V 60 XC och V90 XC. Vi får se om det stämmer.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-s90-ersatter-s80-36980

  • #8 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Fredrik Postat: 2012-03-07 22:26

    Trenden går mot större bilar så en S90 skulle fungera. Kineser och amerikaner vill ha stora sedaner.

  • #9 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Tobias Postat: 2012-03-08 16:25

    Volvo behöver antagligen stora sedaner för korta kineser. Här i Europa vill vi ha lite mindre bilar. En säker småbil från Volvo skulle inte sitta fel. Många äldre som sålt villan kör onödigt stora och klumpiga bilar men vill samtidigt ha en säker bil. Då kan man nog tänka sig att betala även för en liten bil. Pensionärer är många gånger en köpstark kundgrupp som dessutom enligt undersökningar gärna kör Volvo.

  • #10 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Blomkrukan Postat: 2012-03-08 18:22

    Håller med Tobias och tror Volvo kan få problem att övertyga just denna kundgrupp som förmodligen kommer tycka nya V40 är lite för trång och opraktisk. Men många pensionärer föll ju för föregående modell av S60.

  • #11 Re: Är Volvos Stefan Jacoby ute på friarstråt?
    Volvo Postat: 2012-03-09 11:59

    Halåå det er ikke logisk at Volvo V70 skal ertattes med Volvo V90.
    Volvo V 90 og S 90 på helt logisk sett konkurere med BMW 7 Serie.

    Nye Volvo XC90 kommer til uansett og konkurere mot BMW X5.

    Og 1 ting til Hvem skal Volvo V 90 og S 90 kunkurere mot det er min fråge?.

    Da blir det så her Volvo V70 og S70 kokurer mot BMW 5 serie og og XC 90 blir til navn XC70 mot BMW X5 .