Nyheter

Fyndläge på lyxbilar i Kina – 25 procent rabatt

Många biltillverkare har sett försäljningen rasa i Kina, och det finns stora frågetecken för marknaden för premiumbilar. Just nu får köparna 20 procent rabatt Audi A8 och BMW 7-serie, och hela 25 procent rabatt på Mercedes S-klass.



Försäljningskurvan för premiumbilar i Kina kanske inte pekar så brant uppåt som många tror. Enligt affärssajten Bloomberg är tillgången på premiumbilar nu större än efterfrågan. Under 2011 började många återförsäljare rabattera bilar i de mindre storleksklasserna, och nu sprider sig prissänkningarna även till de större modellerna.

Hos Mercedes kan köparna nu få 25 procent rabatt på en S 300, enligt bilköparsajten Cheshi.com som hämtar prisstatistik från över 3.000 kinesiska återförsäljare. För BMW 7-serie och Audi A8 L är prissänkningen 20 procent.

Anledningarna till att försäljningen sjunker är flera. Den kinesiska ekonomin saktar in och de kinesiska höginkomsttagarna har plötsligt betydligt fler premiumbilar att välja på än för bara några år sedan. Samtidigt ökar bränslekostnaderna. Därför försöker tillverkarna slåss om priset för att öka marknadsandelen.

"Årets rabatter på premiumbilar är de största jag någonsin sett. Kinas lyxbilsmarknad är på väg att urholkas", säger Scott Laprise, bilanalytiker på CLSA Asia Pacific.

Audi sänker priset på långversionen av A8 i Kina med 20 procent. Vad tror du – håller bilmarknaden i Kina på att mättas, eller kan den fortsätta öka?

Audi sänker priset på långversionen av A8 i Kina med 20 procent. Vad tror du – håller bilmarknaden i Kina på att mättas, eller kan den fortsätta öka?

Ute hos återförsäljarna behöver köparna inte längre betala extra för att få sin bil levererad i tid.

"En köpare av en Mercedes S 600 förra året kunde få betala 230.000 kronor extra för att snabba på leveransen av bilen. I år säljs samma bil med rabatt", säger Mercedessäljaren Jack Ren till Bloomberg.

Hos en annan Mercedessäljare får kvinnliga köpare upp till 20 procent rabatt på exklusiva märkesväskor, medan BMW lockar med en iPhone på köpet. Volvo kontrar med en fri resa till Hong Kong för alla C30-köpare.

Men det är inte helt hopplöst för lyxbilstillverkarna. Premiumbilar står fortfarande för bara sex procent av den totala bilförsäljningen i Kina, jämfört med 13 procent i USA och 18 procent i Europa. 

"Lyxbilsmarknaden kommer inte växa med samma explosiva takt, men den kommer fortfarande växa. Kinesiska kunder gillar lyx", säger Xiong Chuanlin, vice generalsekreterare för China Association of Automobile Manufacturers.

Jag tror bilförsäljningen i Kina fortsätter öka – vi har inte sett toppen än.
195
63