• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Lagliga sommardäck kan vara...

Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga

Nu är det dags att skruva av dubbdäcken igen – och kanske investera i nya sommardäck? Ett slitet budgetdäck ger sex meter längre bromssträcka än ett nytt premiumdäck, visar en ny undersökning.

Skillnaden mellan ett välanvänt däck i budgetklassen och ett helt nytt premiumdäck är stor. Bromssträckan från 80 km/h kan vara sex meter längre, enligt tidningen Motorföraren.

Skillnaden mellan ett välanvänt däck i budgetklassen och ett helt nytt premiumdäck är stor. Bromssträckan från 80 km/h kan vara sex meter längre, enligt tidningen Motorföraren.

500 kronor i böter

Under vecka 16 kommer trafikpolisen kontrollera dubbdäcksanvändningen på flera platser. Att köra med dubbdäck på otillåten tid kostar 500 kronor i böter.

På söndag den 15 april ska dubbdäcken av om det inte råder vinterväglag. Även om du kör på friktionsdäck kan det vara läge att byta – sommardäck är bättre på allt under sommarhalvåret.

"Odubbade vinterdäck kan på våt väg ge upp till 60 procent längre bromssträcka än sommardäck. Gamla odubbade vinterdäck är även ostabila på sommaren och de reagerar inte lika snabbt vid en plötslig undanmanöver som sommardäck", säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

För att sommardäcken ska vara lagliga måste de ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men redan vid fyra millimeter ger däcken dåligt våtgrepp. Enligt däcktillverkaren Nokians tester kan ett sommardäck med 1,6 millimeters mönsterdjup börja vattenplana vid 76 km/h. Samma siffra för ett nytt däck är 96 km/h.

"När mönsterdjupet är lägre än fyra millimeter ger däcken dåligt våtgrepp och skydd mot vattenplaning. Även bromssträckan blir betydligt längre och det är svårare att styra bilen vid gränsen där man håller på att förlora greppet", säger Allan Ostrovskis.

Även bromssträckan påverkas förstås av mönsterdjupet. Enligt tidningen Motorförarens däcktester (klicka för att läsa mer) ger ett slitet, men ändå lagligt, budgetdäck sex meter längre bromssträcka än ett nytt premiumdäck vid inbromsning från 80 km/h. Budgetdäcket vattenplanar redan vid 75 km/h, jämfört med 91 km/h för det nya däcket.

 

Årets däcktester
från auto motor & sport

Klicka för att läsa tidningen digitalt.

Vi testar nio 19-tums sportdäck i nummer 9/2012
Test av tio sommardäck i nummer 7/2012

Jag ska köpa nya sommardäck i år.
98
122

Det finns 20 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Hackenbush Postat: 2012-04-14 16:17

    Är det inte mer skillnad än sex meter bromssträcka på ett slitet budgetdäck och ett nytt premiumdäck?

    Är premiumdäck värda merkostnaden då?

  • #2 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    z Postat: 2012-04-14 17:50

    Fantastisk nyhet. Ett slitet däck är sämre än ett nytt.

  • #3 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    c Postat: 2012-04-14 17:53

    Vad är då bromssträckan mellan ett nytt budgetdäck och ett nytt premiumdäck. en meter kanske?

  • #4 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Niklas Postat: 2012-04-14 20:25

    Eller ännu mer intressant. Nytt vs. gammat på både premium och budget. Även ett premiumdäck slits...

  • #5 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Joel Postat: 2012-04-15 10:16

    Det pratas om hur mycket sämre det är med dubbdäck på sommarväglag. Men det är betydligt sämre med sommardäck på vinterväglag. Att det blir nattfrost i andra halvan på april är inte ovanligt. Ska man möta det på morgongen på väg till jobbet med sommardäck? Nä, behåll dubbdäcken på ett tag till.

    Vill polisen bötfälla dig för det, så ta böterna (500 kr) och låt polisen skämmas för deras agerande.

  • #6 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    eik Postat: 2012-04-15 10:47

    Jag är då för snål för att kassera vinterdäck som håller ett tag till som sommardäck. De kan allt få slitas ut helt.

  • #7 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Janis Postat: 2012-04-15 10:52

    Hur blir jämförelsen mellan ett nytt budgetdäck och ett slitet premiumdäck?

  • #8 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    BG Postat: 2012-04-15 17:29

    Att NYA premiumdäck är bättre än SLITNA budgetdäck är en fantastisk nyhet! kunde aldrig lista ut det själv...

  • #9 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Magnus Postat: 2012-04-16 06:15

    Det intressanta är ju hur stor skillnad det är. Då kanske dom dumsnåla tänker till en extra gång.

  • #10 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Lannagubben Postat: 2012-04-16 08:23

    Varför jämför man äpplen och päron ????

  • #11 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Patrik Postat: 2012-04-16 10:23

    Vilken jäkla puckad artikel. Har ni inte läst vad ni skrivit innan publicering? Kan väl vem f-n som helst lista ut... Är ju aftonbladet klass på denna.

  • #12 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Ingemar Postat: 2012-04-16 10:39

    Det var snorhalt i Lördags !!! Och denna vecka skall man bötfälla folk som åker på dubbdäck !! Hur faan skall man planera då om man har däcken på en gummiverkstad ? Det blir som för mig, byta i tid och hålla på och flyga av vägen i lördags, 0-vision jorå......Ja man kan åka dubbfritt om man skiter i bromsträckan när det är is!

  • #13 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    UJ Postat: 2012-04-16 10:47

    Hur många kör med friktionsdäck (odubbade v-däck) sommartid i tron att det existerar "året-runt-däck". Oavsett, vem vill möta andra bilister, som kör med olämpliga däck.

  • #14 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    ST Postat: 2012-04-16 11:21

    Håller med, en helt meningslös artikel! Och snacka om att ta i så ni kräks, "livsfarliga", vaddå??

    B-journalistik!

  • #15 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Harald Bindsula Postat: 2012-04-16 11:37

    Sommardäck vs. odubbade vinterdäck.

    Jag håller inte med Ostrovskis utlåtande.
    Jag har en treaxlad husbil med totalvikt på 5.000kg.
    Den går varje höst ner till Spanien, och hem igen på våren. Den har till dags dato rullat ca: 3.200 mil på samma dubbria vinterdäck, som för övrigt är just Nokian Hakkapelitta. Jag har vid ett flertal tillfällen sett de som har sommardäck, ha stora problem vid regnväder och vattenplaning i Pyreneerna. Jag känner en väldig tillit till mina däck. Har aldrig råkat utt för vatten planing med dessa. Snacket att de slits fortare må vara sekundärt. Mina håller definitivt en resa till, så efter 4.000 mil kanske det är dags att byta.

  • #16 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    aki liukko Postat: 2012-04-16 12:13

    Proffs som ni borde veta att däck inte är livsfarliga,utan körsättet! men det är klart däck reklam ger pengar!

  • #17 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    StigRoger Postat: 2012-04-16 18:02

    Till Hackenbush !
    Ja, det är helt klart värt mellanskillnaden
    DÅ DU HINNER BROMSA INNAN DU KÖR PÅ
    DEN DÄR MÄNNISKAN SOM PLÖTSLIGT ÄR
    I VÄGEN !!
    S N Å L J Å P med risk att döda !!

  • #18 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Roy Postat: 2012-04-16 19:25

    Underrubriken var ju inte särskilt upplysande. Sex meter längre bromssträcka oavssett hastighet?
    Nåväl, i artikeln reder det ut sig - om man läser bildtexten eller följer länken till Motorföraren.
    Farten var alltså 80 km/h och inte 100 som man kanske skulle kunna tro.
    Ett tämligen meningslöst test.

    StigRoger, du kanske inte märkte att testet gällde ett SLITET budgetdäck kontra ett sprillans nytt premiumdäck, så jag förstår Hackenbushs fundering.
    Andra har också varit inne på denna självklara skillnad och som inte säger just någonting.
    Naturligtvis borde man jämfört däck som rullat en säsong var, vilket aldrig görs. Det gäller ju att få fram något slags medelvärde för däckets segnskaper under hela den tid det används.

    Sen kan man ju undra lite över testmetoder.
    Kan man utgå ifrån att det bakre däcket inte rullade i det torrare spåret efter framdäcket? Visserligen planade framdäcket innan det bakre och borde då inte kunna skapa ett spår efter sig - eller?
    Men varför skiftade man inte däcken helt på bilen för att undanröja alla variabler?

  • #19 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    Blomkrukan Postat: 2012-04-16 22:27

    Jag har dock alltid tyckt det är märkligt att många som köper dyra bilar med ordentliga fälgar oftast är väldigt gnälliga över hur dyra däcken sedan blir till 18"-19"-fälgarna och letar efter billigaste möjligaste hos tillverkare man aldrig hört talas om tidigare. Personligen är jag av åsikten att man inte bör snåla in på det som länkar samman fordonet med underlaget.

  • #20 Re: Lagliga sommardäck kan vara livsfarliga
    IvanBoring Postat: 2012-04-18 22:35

    Kan bara hålla med blomkrukan. Jag blir också överraskad av att folk köper dyra fina fälgar och sedan snålar och köper rena skitdäck .

    Köpte nyligen fyra beggade 18" med budgetdäck (inköpta av förra ägaren) som hade ca: 3-4 mm kvar. När jag testade dom första gången var det ingen rolig upplevelse. Bullriga så in i h-e och när det var blött räckte det att trycka till lite häftigt på gasen så släppte det direkt. Satte genast på bättre däck och nu känns det betydligt stabilare och tystare.