Nyheter

HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna

NU MED FÖRBRUKNINGSSKILLNADEN. Alla bilar har en officiell siffra för bränsleförbrukning. Men sifforna är mellan 20 och 54 procent för låga, visar auto motor & sports unika labbtest. "Det är skandal", säger chefredaktör Alrik Söderlind.

I auto motor & sports labbtest släppte Volvo V70 1,6D DRIVe ut 28 procent mer koldioxid än vad Volvo anger. 119 gram per kilometer är i själva verket 159 gram – bilen är alltså inte värd att skattebefrias som miljöbil.

Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport.

Siffrorna för utsläpp och förbrukning syns alltid tydligt i biltillverkarnas annonser – och de har blivit bra försäljningsargument. Men de stämmer sällan överens med verkligheten.

"Vi har mätt tio nya bilar enligt de regler som EU-certifieringen föreskriver, och kommit fram till skrämmande siffror", säger auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind.

"Förklaringen är att tillverkarna själva uppger sina siffror och genomför testerna på egen hand, samtidigt som regelverket är så löst skrivet att det finns stora möjligheter att påverka resultatet utan att bryta mot några regler", säger han.

De officiella sifforna ligger till grund för många bilisters köpbeslut och även för miljöklassningen av bilar. Det betyder att såväl bilköparna, miljön och regeringen – som betalar ut miljöbilspremier efter siffrorna – är förlorare.

"Det är skandal att det inte finns officiella förbrukningsmätningar på samma sätt som Euro NCAP testar krocksäkerheten."

Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport

Om alla biltillverkare var lika kreativa med sina egna mätningar av bilarna skulle de officiella siffrorna vara användbara som jämförelse, men vårt test visar att det är stora skillnader mellan tillverkarna. Fiat Punto var 39 procent törstigare jämfört med den officiella siffran, medan de som avvek minst var Citroën C1 och Dacia Sandero, som "bara" avvek med elva procent.

De fem testade dieselbilarna avvek med i snitt 36 procent medan bensinbilarna i snitt var 26 procent törstigare. Av fem testade dieselbilar klarade dessutom fyra inte de gränsvärden för avgasutsläpp som finns.

Alla fakta och förklaringar till varför det skiljer så mycket mellan officiella siffror och tillverkarsiffor – trots att tillverkarna mäter enligt normens föreskrifter – finns i nummer 23 av auto motor & sport.

"Det är skandal att det inte genomförs officiella förbrukningsmätningar på samma vis som Euro NCAP testar bilars krocksäkerhet. Alla har rätt till siffror man kan lita på", säger Alrik Söderlind.

KLICKA HÄR FÖR ATT SE HELA FÖRBRUKNINGSLISTAN!