• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • HELA LISTAN: Så mycket...

HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna

NU MED FÖRBRUKNINGSSKILLNADEN. Alla bilar har en officiell siffra för bränsleförbrukning. Men sifforna är mellan 20 och 54 procent för låga, visar auto motor & sports unika labbtest. "Det är skandal", säger chefredaktör Alrik Söderlind.

I auto motor & sports labbtest släppte Volvo V70 1,6D DRIVe ut 28 procent mer koldioxid än vad Volvo anger. 119 gram per kilometer är i själva verket 159 gram – bilen är alltså inte värd att skattebefrias som miljöbil.

Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport.

Siffrorna för utsläpp och förbrukning syns alltid tydligt i biltillverkarnas annonser – och de har blivit bra försäljningsargument. Men de stämmer sällan överens med verkligheten.

"Vi har mätt tio nya bilar enligt de regler som EU-certifieringen föreskriver, och kommit fram till skrämmande siffror", säger auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind.

"Förklaringen är att tillverkarna själva uppger sina siffror och genomför testerna på egen hand, samtidigt som regelverket är så löst skrivet att det finns stora möjligheter att påverka resultatet utan att bryta mot några regler", säger han.

De officiella sifforna ligger till grund för många bilisters köpbeslut och även för miljöklassningen av bilar. Det betyder att såväl bilköparna, miljön och regeringen – som betalar ut miljöbilspremier efter siffrorna – är förlorare.

"Det är skandal att det inte finns officiella förbrukningsmätningar på samma sätt som Euro NCAP testar krocksäkerheten."

Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport

Om alla biltillverkare var lika kreativa med sina egna mätningar av bilarna skulle de officiella siffrorna vara användbara som jämförelse, men vårt test visar att det är stora skillnader mellan tillverkarna. Fiat Punto var 39 procent törstigare jämfört med den officiella siffran, medan de som avvek minst var Citroën C1 och Dacia Sandero, som "bara" avvek med elva procent.

De fem testade dieselbilarna avvek med i snitt 36 procent medan bensinbilarna i snitt var 26 procent törstigare. Av fem testade dieselbilar klarade dessutom fyra inte de gränsvärden för avgasutsläpp som finns.

Alla fakta och förklaringar till varför det skiljer så mycket mellan officiella siffror och tillverkarsiffor – trots att tillverkarna mäter enligt normens föreskrifter – finns i nummer 23 av auto motor & sport.

"Det är skandal att det inte genomförs officiella förbrukningsmätningar på samma vis som Euro NCAP testar bilars krocksäkerhet. Alla har rätt till siffror man kan lita på", säger Alrik Söderlind.

KLICKA HÄR FÖR ATT SE HELA FÖRBRUKNINGSLISTAN!

Det finns 99 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    filip Postat: 2012-11-02 08:55

    Kul med en undersökning. Synd bara att det i princip var omöjligt att klicka i frågorna (android).

  • #2 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Nötter! Postat: 2012-11-02 08:55

    Tillverkarnas så kallade förbruknignssiffror är och förblir ett jämförelsetal - alla gör "cycle beaters". Vi kan kalla det "referensförbrukning per kilometer" istället.

    Att tro att de blir samma i verkligheten som vi alla lever i och som är unik för varje individ är bara naivt.

    Sorry Alrik - du har hittat ett icke-ämne till att rasa över.

  • #3 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Erik Postat: 2012-11-02 09:06

    No shit! Tror ni på riktigt att en bensinare går att göra under litern. Det enda rätta om man vill åka billigt är diesel, speciellt när det rör sig om kraftpaket. Typ dieselmotorer runt 300hk.

  • #4 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Johan T Postat: 2012-11-02 09:09

    Det är ju snarare skandal att ni kör dessa prover i ett sådant sunkigt labb som på bilden. Klass-skillnad mot Volvos. Vet ni ens att ni mäter rätt? Är beräkningarna rätt? Har ni EU5-bränsle i bilen? Rätt lastsättning?
    Europeiska myndigheterna är alltid på plats vid certifieringar och har full koll på processen.

  • #5 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Christian Postat: 2012-11-02 09:13

    Håller med Nötter! och Johan T.

  • #6 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Loqqamid Postat: 2012-11-02 09:25

    Seriöst test?

    Tvivlar på kompetensen i dessa s.k mätningar.
    Vet att labben på e.g. Volvo är mycket noga och alla mätningar/körningar är dessutom bevittnade av myndigheter. Alla anläggningarna, mätutrustningar mm. är dessutom också certifierade & kalibrerade, rätt lastkurva i bilen osv.

  • #7 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Huranhuran Postat: 2012-11-02 09:29

    Hobbyverkstad, skicka ner bilarna till TÜF eller RDW och betala för riktiga tester istället för att leka aftonbladet själva

  • #8 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Thomas Postat: 2012-11-02 09:46

    Vad är det som skiljer i testerna då?
    Jag har själv en Volvo S40 D3 och rejäl blyfot. Likväl så drar den på pricken vad Volvo har angett.

  • #9 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Realist Postat: 2012-11-02 09:49

    Johan T: Det är välkänt att utsläppen från cykeltesterna är mycket lätta att manipulera (cycle beating som nämnts tidigare). Det finns möjligheter att optimera förutsättningarna, om man vet vad man håller på med (och fortfarande hålla sig till reglerna). Alltså, det är fullt möjligt att man får olika utsläpp från "samma" cykel beroende på hur man utnyttjar friheten i specifikationen. Ovanpå det kan man ställa sig frågan hur relevant den använda cykeln i sig är. Välkänt som sagt var, trist bara att politikerna gick på det enkla tricket.

    Nej, nu är det verkligen dags att lägga ner dieselfjaskot. Miljöbilar går på biobränslen, d.v.s. idag etanol eller biogas, inte fossila. Hybrider och elbilar kräver ordentliga livscykelanalyser innan de kan miljöbilsstämplas. Jag hoppas inte politikerna är lika snabba att lita på tillverkarnas glädjekalkyler i hybrid/el-fallet som i dieselfallet. Man lurades av en i det stora hela försumbar minskning av koldioxidutsläpp jämfört med en bensinare. Vad man däremot inte tänkte på var att priset är signifikant högre utsläpp av NoX och partiklar. Visst, även dieselbilarna (tvingas) utvecklas där, men frågan var varför man lurades att miljöbilsklassa dem _innan_ de var miljöbilar?! Slutligen så är det så att man får nog acceptera att i dagsläget har inte alla råd med att köra en miljöbil, och det är något vi får leva med. Att dieselfjaskot överhuvudtaget fick ett genomslag var just för att det var billigt. Ett riktat industristöd till en krisande bilindustri, med politiker som ser mellan fingrarna (ett tag) och låter skatten på diesel vara lägre än var den egentligen borde vara. Hur mycket tror ni en dieselbil är värd när den är justerad?

    http://www.svt.se/nyheter/sverige/etanolen-battre-an-sitt-rykte

  • #10 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VW Polo 2012 Postat: 2012-11-02 09:52

    Jag och min fru har varsin VW Polo 2012 med DSG växellådor. Vi varvar mellan bilarna, och båda kör vi lugnt håller justa avstånd o dylikt = lite bromsa i onödan! VW säger i broschyren 0,53 båda dessa har nu rullat ca 600 mil var en har dragit 0,5924 sedan ny, den andra 0,6129 båda körda en sommar och höst. Och snart är det vinter och då lär dom inte dra mindre. fast vi trivs med dom. Och till dom flesta som gnäller på AMS, redovisa förbrukningen på er bil här tack.

    mvh VW Polo 2012

  • #11 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Realist Postat: 2012-11-02 09:56

    Givetvis ska det stå NOx och inte NoX i mitt inlägg ovan!

  • #12 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VW Polo 2012 Postat: 2012-11-02 09:58

    Tillägg motorerna är bensin med 90 hk 1200cc TSI

  • #13 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Janne Postat: 2012-11-02 10:24

    Erik: Inse att utvecklingen går framåt, åtminstone hos vissa märken. En bekant till mig som kör en ny BMW 530 i med 6-cyl bensinmotor+automat har snittat en bra bit under 0,8 lit/mil enl färddatorn de första 1000 milen.

  • #14 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Johan T Postat: 2012-11-02 10:25

    Realist: Javisst tänjer tillverkarna på gränserna, både vad det gäller hur bilen upför sig under cykeln men eftersom jag tidigare jobbat med mätutrustning på SAAB vet jag att det är tusentals parametrar att ta hänsyn till vid mätning av bränsleförbrukning. Från labbutrustning, hur den labbutrustningen används och är kalibrerad, vilket bränsle man, förare, temperatur, luftfuktighet i provrum etc

  • #15 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Opel Vectra 2006 Postat: 2012-11-02 10:34

    Har en 1,8 liters Vectra som ska enligt Opel sjävla dra 0,72 vid blandad körning. Bilen drar 0,74 vid blandad körning i Göteborg. Kör 15 km/sträcka och måste säga att jag är riktigt nöjd med förbrukningen.

    Vilken bensinare i den klassen drar 0,74 (verklig förbrukning)?

    //Nöjd Opel-ägare

  • #16 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Haze Postat: 2012-11-02 10:39

    Förskönas säkert en hel del. Men att förbrukningen inte stämmer på min bil är ju för att jag inte kör i samma körcykel varje dag. Jag gasar mer än jag behöver, kör olika mycket stadstrafik etc. Närmaste man kommer är väl landsvägskörning där man kan få en någorlunda bild. Men ett par omkörningar senare så har man ju liksom förstört det hela :-)

  • #17 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    timingbeltkiller Postat: 2012-11-02 10:41

    The USA EPA test is far more realistic than the EU NEDC test. Mainly because the driving cycle of the former is closer to the average driving pattern.

    The test results in either case show the relative mileage between makes and models of autos,
    but say next to nothing about the mileage an individual driver will obtain.

    Mainly because individual driving patterns produce widely different mileage figures - from far below to far above those tests indicate.

    Look up http://www.spritmonitor.de/
    and you will see statistically significant data for most makes and models driven by real people in real life.

    One example: VW Passat diesel 2805 owners have logged these liter/100km figures:
    - 3.00 = lowest
    - 6.59 = average
    - 11.22 = highest

    The average figure 6.59 = 140% of the VW claimed figure 4.7.

    You will find about the same spread whichever make and model you look up.

  • #18 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Björn Postat: 2012-11-02 10:51

    Förbrukningen enligt färddatorn står ju i relation till kalibreringen av hastighetsmätaren! Den visar ju som bekant alltid för mycket från fabrik (5-10%) Det leder ju i sin tur till lägre förbrukningssiffror än den faktiska sträckan som bilen körts!

  • #19 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Alex Postat: 2012-11-02 10:59

    haha!

    jag har dne allra bästa lösningen på miljöbils rabbaten!

    Skrota de nya fjoll systemet, liksom ECE Normen och sen så jemför dom förbrukningne i verkligheten! och sen sätta 120 igen, för det finns nog inte allt för många "Riktiga 120 grammare"

  • #20 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    svempa Postat: 2012-11-02 11:07

    Det enklaste skulle vara att definear en ny cykel, som är mer realistiskt, så som för tunga lastbilar och motorcyklar.
    Idag är det enkelt att anpassa bilen och norm förbrukningen till EU certiferingen. Och att tillverkaren själv får ange rollmotståndet på sina däck är ju löjligt. Just nu finns det bara 9 (tror jag ) företag i Europa som är certiferat för at mäta rollmotståndet som visas på de nye EU labels.

  • #21 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Patrik Postat: 2012-11-02 11:12

    Kör en bra bit under angiven förbrukning, bensinsexa på 325hk med twinscroll turbo.

    Vågar nästan säga att samtliga bilar kan köras under angiven förbrukning. Testlabb ger jag inte mycket för.

    Planera din dagliga körning, växla upp tidigt, hoppa över en eller två växlar och motorbromsa mycket! Titta långt fram i trafiken och anpassa i god tid.

  • #22 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    roger Postat: 2012-11-02 11:15

    Jag skaffade i juli en begagnad 2011 mod Volvo C30 1,6 D DRIVe til min fru.
    Medelförbrukning är som uppgivet av Volvo på 0,42 l/mil (har verifierats genom att dividera antalet liter bränsle på faktiska körda kilometer).
    Mäterställningen var 1900 mil vid kjøpet och C30'an har nu åkad ca 2700 mil.
    Det talas om at nya bilar måste åka upp til 2000-2500 mil för förbrukningen treffar tilverkarnas uppgifter, tills dess måsta man räkna med en 20-40 % högare förbrukning.

  • #23 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    K.Rille Postat: 2012-11-02 11:33

    Men de använder ju samma mätutrustning för de testade bilarna. Instrumenten visar väl inte mer fel för att de testar en fiat? Eller det kanske det gör ;)

  • #24 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Bensin Postat: 2012-11-02 11:33

    Min, snart åtta år, fina pärla V70 2,5T snittar på 0,86 l/mil. Då blir det visserligen en hel del landsväg/motorväg, men ändå helt ok (speciellt nu när bensinen blir allt billigare än dieseln:-)

  • #25 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    R2D2 Postat: 2012-11-02 12:02

    Filip, använd dolphin browser och ställ in den i PC läge. Då funkar det som förväntat.

  • #26 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Pelle Postat: 2012-11-02 12:05

    Du med Polon, grattis till att mäta med 4 decimaler när varken vägmätaren, datorn eller bensinpumpen är i närheten av 100% exakta...

    F ö går båda mina 3-liters bensin-BMW på mellan 0,8 och 0,9 liter milen i blandad körning, beroende på årstid. Inget att klaga på. Förbrukningen är f ö närmast en försumbar del av totalkostnaden, och vad meteorologer som inte kan göra en säker prognos femtio timmar framåt gissar om klimatet om femtio år ger jag inte mycket för, så eventuella orsakssamband i koldioxidfrågan känns verkligen inte värda att hänga upp sitt bilval på.

  • #27 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Bengt Postat: 2012-11-02 12:23

    De officiella siffrorna kommer från mätningar på ackrediterade testlabb. Det är inte fabrikerna som hittar på.

  • #28 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    JG Postat: 2012-11-02 15:16

    Re: Bengt, #27.

    Vad har du för belägg för det påståendet?

    Tänk på att många som läser/skriver här faktiskt jobbar/jobbade i bilindustrin så det duger inte med gissningar...

  • #29 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    red devil Postat: 2012-11-02 15:27

    Min erfarenhet är att USA bilar håller vad man lovar när det gäller förbrukningen. Har flera olika exempel att jämföra med. Senaste är en Camaro SS med manuell låda som går under tillverkarens norm vid mer normal körning. Den kommer dock upp till normen om man gasar lite mer och ligger ca 20 över gällande hastighet. Jämfört med min diesel GLK 350 så drar den inte mer men Mercan är deklarerad till helt orealistiska siffror (låga) som jag aldrig varit i närheten av. Även min Mustang, GTO och Corvette gick att köra klart under tillverkarens norm. Måste ju ha mer realistiska mätmetoder i USA är enda man kan sluta sig till. Synd bara att det blir orättvist när det gäller skatten.

  • #30 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Robert Postat: 2012-11-02 15:36

    Givetvis är alla siffror sockrade.

    Alla nytillverkade bilar borde först testas av en opartisk organisation innan de får säljas i Sverige.

  • #31 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Talrik Postat: 2012-11-02 16:46

    Kanske ni missade att växla ams? Ser inte så vidare vetenskapligt ut.
    Journalister är sällan oberoende heller... finns alltid nåt märke som blir "vinnare" i sånt här och det är nog inte alltid en tillfällighet eller rätt grundat.
    Kanska har audi sagt upp sitt sponsoravtal med er??
    Eller betalade någon annan mer?

  • #32 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Gbg Postat: 2012-11-02 18:08

    Har en V70 2.4 D -10, ska dra 0,63 liter/mil i blandad. Ligger 0,5 på färddatorn under motorväg/landsväg och 0,56 i stan. Minst lika bra som tillverkarens uppgifter!

  • #33 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Loqqamid Postat: 2012-11-02 18:38

    Kör en V60, D2 MY13 med manuell låda.
    Drar 0.47 i blandad körning, cirka 250 mil på mätaren.

  • #34 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Nattsvart Postat: 2012-11-02 19:12

    Konstigt att Citroën C1 "bara" skiljer 11%
    Jag har lånat en sådan under längre perioder och enligt deklarationen ska den dra 0,46 L/ mil.

    Den jag kör ligger mellan 0,7-0,8L/ mil.
    Rejält törstig 3 cylindrare.
    Det går att köra en Volvo 740 på 0,8!!!

  • #35 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Sven Postat: 2012-11-02 19:12

    Kör en Mercedes B 200CDI

    Enligt deklarationen ska den dra under 0.45 blandad körning. Siffran är dock omöjlig att komma ner till i verkligheten här i Göteborg. Inte ens om man kör på landsväg konstant hastighet(har provat många olika hastigheter) så kommer man under 0.50.

    0.5 går dock att komma ner till om man kör 80 km/h på 7ans växel. Bilen är inkörd och nu när det blir kallare stiger förbrukningen ytterligare.

  • #36 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Sven Postat: 2012-11-02 19:14

    Jag vet att många av er som skriver att ni kommit ner till angiven siffra endast kollar på färddatorn. Det är helt fel, den brukar visa minst 10% för positiva siffror enligt min erfarenhet!

  • #37 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    John Postat: 2012-11-02 19:17

    Kan informera om ett annat knep biltillverkarna tar till. Eftersom bilen inte rullar i verkligheten utan på ett rullband så kan bilföretagen helt godtyckligt välja vad luftmotståndet ska vara. Dom kör med "korrigerings värden" för att simulera ett visst värde på frontalarea och luftmotståndskoeficient. Många tillverkare hittar dock på dessa siffror väldigt friskt på senaste, bland annat "glömmer" man räkna med saker som däck och backspeglar i de siffrorna man anger för luftmotstånd.

  • #38 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Ove Säntligt Postat: 2012-11-02 19:45

    Ha ha....gå och lägg Er, AudiMotorSchporrt.

  • #39 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    rocketscientist Postat: 2012-11-02 23:11

    2.1 liter milen. Kör en Saab 900 2.0i med exhaust blown diffuser.

  • #40 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Germania Postat: 2012-11-02 23:30

    M3, alltid över litern. Snitt 14 lit/100 km vid kortare sträckor och aktivt handhavande.

    Kul!

  • #41 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Hmm.. Postat: 2012-11-02 23:32

    re Nattsvart.

    Konstigt med din C1:a, köpte en ny C1:a och har drygt två tusen mil på nacken. Jag kör ganska "omiljövänligt" mycket stads men blandat med landsväg, jag ligger på mellan 0,5 till 0,65 vad jag har räknat ut själv. Skulle nog kunna jobba ner den men tycker C1:an är så kul att köra snabbt och varva lite innan man växlar så blir inte på tal om det! Over n' out

  • #42 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Hmm.. Postat: 2012-11-02 23:32

    re Nattsvart.

    Konstigt med din C1:a, köpte en ny C1:a och har drygt två tusen mil på nacken. Jag kör ganska "omiljövänligt" mycket stads men blandat med landsväg, jag ligger på mellan 0,5 till 0,65 vad jag har räknat ut själv. Skulle nog kunna jobba ner den men tycker C1:an är så kul att köra snabbt och varva lite innan man växlar så blir inte på tal om det! Over n' out

  • #43 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VW Polo 2012 Postat: 2012-11-02 23:33

    Hej Pelle Ja Jag glömde att kolla upp bensinpumparna och har inte kollat om vägmätaren stämmer heller. Fast däcken har jag stenkoll på. Dom har ju nu gott ca 600 mil och har således minskat i omkrets så det drog jag av. bilarna har även gott upp i vikt nu när dom blivit lite smutsigare under. Men det kanske uppvägs av att jag kör med bakåtkammat hår, samt har hemlängtan. Annars kan man ju ta totala literna och dela med milen, och hoppas på att man i alla fall kommer i närheten av förbrukningen.........

    mvh Han med dom fyra decimalerna

  • #44 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Jögge Postat: 2012-11-03 02:21

    Har en Prius 03- som hade gått 5900mil när jag köpte den och idag strax 18000mil!..Bilen är otäckt pålitlig!...Det jag har gjort under tiden är att ha bytt 2st parkeringsglödlampor och huvustrålkastarlampa fram. Sedan har jag bytt fjärrkontrollsbatteri ( jag har en executive dvs nyckelfritt låssystem runt om), men det allvarligaste är att jag har bytt bromsskivor bak pga av rost.. 3500sek inkl.jobb för BÅDA skivorna!..MEN jag har kört bilen rätt långt med andra ord! Den drar alltid sommar som vinter mellan 0.48-0.53 l/mil BENSIN och automat i blandad körning!... och är dessutom kvickare än många tror.. då och då är det 0.44 l/mil men 0.39l/mil har jag fått förut..notera att ALLT är vid AUTOMATEN och trippmätaren..det tycker jag är bra!..Nya Priusen är ca 10% snålare så det blir nog en sån eller en Lexus.. :)

  • #45 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Jögge Postat: 2012-11-03 02:23

    Notera att detta är en rätt stor bil!, klart större än en s60 och i samma storlek som Opel vectra mfl..

  • #46 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Robert Postat: 2012-11-03 10:44

    Ni som säger att förbrukningssiffrorna stämmer bor sannolikt i de flesta fall på landsbygden och kör till stor del längre sträckor. Skäl för mitt antagande: När jag kör min SAAB 9-5 runt sommarstugan på landet drar den 3-4 liter mindre per 100 km än hemma i Huddinge...

  • #47 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    CC -12 Postat: 2012-11-03 11:39

    Kan ju bara hålla med Sven, jag är trött på att behöva förklara för folk att deras bil förmodligen inte drar 0.47 liter milen EGENTLIGEN. Mina två senaste färddatorer var troligtvis politiskt skolade eftersom de konstant ljög om förbrukningen med upp till 20%. Lustigt nog bara mätaren som mäter sedan starten för dagen, den som räknar ut ackumulerad förbrukning de senaste x milen ligger mycket närmare verkligheten.

    För den växande massa som har bränsledriven kupé- och motorvärmare kan skillnaden bli ännu större. Visserligen reduceras soppaförbrukningen men färddatorn registrerar knappast det bränsle som värmaren använder. Totalt sett upplever jag att förbrukningen är lägre eller samma, men jag slipper frysa och skrapa rutorna...

  • #48 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    BESSERWISSER Postat: 2012-11-03 15:56

    Det glädjer mig att de flesta kommentarer visar mycket hög kunskapsivå. AMS mätningarna på 50% över officiella värden måste vara mätfel, fel på bilarna eller ren illvilja med idiotkörning eller felaktig förberedelse av bilarna.
    Klart biltillverkarna anger sällan siffror till sin nackdel, men kom ihåg att NEDC ska ge en jämförelsesiffra och inte en profecia av vad kunden ser i verkligheten. För DEN kunden finns inte, lika lite som DET körsättet.
    Dela upp körningen i stadsdelen och landsvägsdelen och kolla vad du själv kör mest, jämför bilarna då på den delen du mest lägger värde på. Var medeveten om att elen inte är gratis (stolvärme, oladdat batteri, din subwoofer...) och att man även på däckssidan oftast får det man betalar för - och då blir det inga överraskningar.
    Faktiskt.

  • #49 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Toyota Postat: 2012-11-03 18:15

    Har en Toyota Avensis -10 med 2,0 liters bensinmotor och manuell låda. Rullar ofta med hela familjen (fem pers) och i stan. Förbrukning efter 4500 mil: 0,73 (officiella siffran 0,69). Mycket bra enligt min mening.

  • #50 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Rolf H Postat: 2012-11-03 18:33

    Jag började märka detta för ett par år sedan. Från början (2006) drog min Toyota Corolla 0.68 liter per mil. Numera har jag svårt att kommma under 0.75 liter per mil trots att jag kör samma sträckor. När jag tankar utomlands sjunker förbrukningen igen. Kan diskreptansen bero på att svensk bensin innehåller etanol och kanske en del annat som gör att förbrukningen ökar?
    Vi borde kanske kräva att bilfabrikanterna jämför förbrukningen med aktuell bensin in olkia länder.

  • #51 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Sten Beccker Postat: 2012-11-03 19:48

    En faktor som jag upplevt är asfalten kvalite, Min bil en Skoda superb går ca 10% snålare när jag kör i Danmark och Tyskland, jag upplever att asfalten är jämnare och "suger" mindre. En faktor att undersöka

  • #52 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Björn Hovdegård Postat: 2012-11-03 20:35

    Automotorsports test är en test som inte går att vetenskapligt jämföra mellan bilarna. Det handlar om så många olika parametrar. Tillverkarnas test går att jämföra. Om Automotorsport menar att vara en seriös motortidning, kom med förslaget att minska förbrukning och utsläppen utifrån den befintliga testen.

  • #53 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Thomas E. Postat: 2012-11-03 20:57

    @Björn: vad menar du att Ams test inte går att upprepa? Har du läst tidningen? Testet är utfört på rullande landsväg och i laboratorium. Tro inte allt du läser på Ams-sajten. Det är lite som Dagens Industri och di.se där den ena är seriös och den andra skriven av folk som inte orkar kolla upp fakta i sann webbjournalistik. Tidningar rules!

  • #54 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    John Postat: 2012-11-03 21:26

    Kul att Dacia klarade sig hyffsat bra. Det kanske är därför alla misstror testen.

  • #55 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    jennifer aniston Postat: 2012-11-03 23:43

    volvo har senaste 10 åren spenderat väldigt mycket pengar på att mäta enligt lagkraven och att mäta så "rätt som möjligt".
    Att AMS kör ett prov i ett provrum från 90-talet ger ingen trovärdighet

  • #56 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Ola Nordmann Postat: 2012-11-03 23:57

    Jeg kjøpte en Skoda med DSG-gear og TDI i 2008. Oppgitt forbruk/CO2-utslipp var nesten det samme som jeg faktisk opplevde. Så kjøpte jeg en litt større VW (samme konsern) også med DSG og TDI i 2012. Denne hadde 8% lavere oppgitt forbruk/CO2, men brukte faktisk 25-40% mer enn Skodaen, avhengig av type kjøring. I tillegg har den en automatisk Webasto som ikke kan deaktiveres. Dermed øker forbruket ytterligere når det er kaldere enn 5 plussgrader. Hvordan kan det ha seg at samme konsern klarer å oppgi så mye bedre tall i dag enn for 5 år siden?

  • #57 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    jennifer aniston Postat: 2012-11-04 00:16

    Rolf H: När certifierar bilmodellerna mot bränsleförbrukning och emissioner så använder man bränsle enligt myndigheternas spec(EU eller USA).
    Det är långt ifrån vanligt tappbränsle i bilarna.

  • #58 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Anders Postat: 2012-11-04 09:16

    Pinsamt att man inte kan stava till lab. Labb är något som sitter på en säl :)

  • #59 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Jal Postat: 2012-11-04 09:48

    Det är inte lätt med sk. undersökande journalistik.
    Jag har under ett antal år kört c:a 7000 mil/år med
    olika Volvo modeller samt BMW 5-serie. F.n. kör jag en Mitsubishi Outlander. Jag har aldrig haft problem med att köra lika med eller under tillverkarnas siffror, obsevera att samtliga bilar har haft automatlådor.
    Ex. Outlandern ligger på c:a 0,68 /mil och nu på vinterväglag med dubbdäck 0,72/mil när jag kör 16 mil på fjällvägar!
    Min lösning är att alltid använda farthållaren.

  • #60 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Kungen Postat: 2012-11-04 09:54

    Hur kan AMS bli så förvånade och reagera först nu ?
    Har hela tiden tyckt det var ngt skumt när bilar som närmar sig 2 ton och 200 HK kvalar in som "miljöbil"
    Frugans Golf Bluemotion drar ca 0,6 mellan tankningarna, färddatorn ca5-10 % för lite.
    Min Allroad 3.0 diesel drar i snitt 0,92 på 5700mil, och färddatorn visar alltid ca 10% fel , dvs för lite.
    Siffrorna i broschyren är givetvis mycket lägre för båda bilar. De hjälper bara att jämföra bilar i liknande storlek/motor.
    Och ni med blyfot o annat som kör på "broschyrsiffror" känns ganska patetiska, utgår att ni jobbar för för resp bilmärke

  • #61 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Mikael Postat: 2012-11-04 11:28

    Om AMS hade varit mer seriösa så hade ni anlitat TÜV eller en extern konsultfirma från England/Tyskland. Provförfarandet är oerhört komplext med väldigt många felfaktorer som måste beaktas och kontrolleras innan ett prov kan anses vara godkänt. Det är inte bara att tuta och köra! Utan att gå in på vilka felfaktorerna är så är min slutsats att varken ni eller emissionslaboratoriet har den kompetens som krävs.

    "För att avgöra exakt hur mycket bränsle som gått åt ersatte vi bilens bränsletank med en yttre tank, pump och tryckregulator som placerades på en våg". - Den var faktiskt rolig!

  • #62 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Gudrun Postat: 2012-11-04 11:30

    Nyhet ?? ni är typ 30 år sena :)

  • #63 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Jagrullaraldrigmera Postat: 2012-11-04 14:58

    Största lögnaren jag haft var en V70 D5 Awd. 2011:as årsmodell. Var lögn i helvetet att få den att dra i närheten av deklarerad förbrukning. Klagomål möttes med att det var min körställning det var fel på. Konstigt att alla andra bilar jag kört håller sig i närheten deklarationen!

  • #64 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Snarlik Postat: 2012-11-04 15:25

    Har tagit del. Jag tycker som ni - Vad tycker ni?

  • #65 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Lasse Postat: 2012-11-04 15:27

    Min Citroen C5 Hdi kombi -06 2,0 ska enl dekl dra 6,0 l/100 km. Enl färddatorn har de dragit 5,6 ö/100 km de senaste 1000 milen. Jag har tidigare konstaterat att verklig förbrukning ligger ca 2% över färddatorn vilket fortfarande innebär en förbrukning ngt under deklarationen. Jag bor i Sthlm och kör ca 3000 mil/år.

  • #66 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Olik Alrik o Snarlik Postat: 2012-11-04 15:29

    Tja...Vad skall man köpa om man är "smålänning" och ändå vill åka "gött". Dieselpriset bar stiger och stiger!
    Skatten lär inte sänkas närmaste 300 åren.

  • #67 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    AMG Postat: 2012-11-04 15:34

    Men "Jogge", se'n är det ju det här med livskvalitet.
    Prius!!!

  • #68 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Jimmy Postat: 2012-11-04 15:36

    Finns så mycket som spelar in när det kommer till förbrukningen, har man 16 eller 19" fälgar, däck, däcktryck, körsätt, underlag, bränsle osv.
    Jagrullaraldrigmera det är inte svårt att kolla upp förbrukning, bara söka lite på nätet och du hade antagligen automat också? Volvo skenar iväg direkt när det handlar om automat har jag märkt annars har jag åkt D5 AWD av förra generationen och i 110-120 på motorvägen så drog den strax under 0.7 med manuell låda.

  • #69 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Claes Göran Postat: 2012-11-04 16:13

    Det år ingen världsnyhet att de flesta bilar har högre förbrukning än vad fabrikanterna uppger och det krävs ingen avancerad utrustning för att konstatera det. Hyundai i40 som av ams bedömdes som en bättre bil än Volvo V70 p g a bättre ekonomi långtidstestas av tidningen Vi Bilägare som redovisar en 54% för hög förbrukning.

  • #70 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Jonathan Postat: 2012-11-04 16:16

    Tycker min bil förbrukar i princip det som tillverkaren redovisar. (Lexus)

    formuläret funkar på min MeeGo telefon...

  • #71 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Tomas Postat: 2012-11-04 17:21

    Min Honda CR-V 2008 med 2,0 bensin och automat ska dra 0,82 L/mil vid blandad körning. Den ligger på 1,05-1,08 när frugan kör den fram & tillbaka till arbetet ca. 10km fördelat på 3% 50-väg, 47% 70-väg och 50% 90-väg. Även med motorvärmare inkopplad 2tim före start så drar den aldrig under litern. På motorväg i 90-110 så kan man komma ned på 0,9. Inga anliggande bromsar, korrekt servad och bilen har rullat 4000 mil.

  • #72 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Benke Postat: 2012-11-04 19:12

    Har en MB Vito -12 med 3.0 V6 diesel automat som rullat 500 mil. Enligt färddatorn hamnar jag nästan alltid på omkring 0.74. Men tar jag fram miniräknaren hamnar jag på 0.93- 0.96.
    GRYMT sa grisen. Jag kör på originalhjulen.
    Ska dra drygt 0.8. Kan man stämma Mercedes?

  • #73 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Alex Postat: 2012-11-04 19:32

    Jag känner mig utanför :( Min bil från -04 har ingen angiven förbrukning :( Jag får inte vara med och gnälla på att jag kör bilen på riktigt istället för teoretiskt och därför skiljer sig förbrukningen mot vad det står på ett papper :(

  • #74 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    sportbilsentusiasten Postat: 2012-11-04 19:33

    Har haft ett tiotal bilar i familjen och det har aldrig varit problem att hålla sig strax under officiella siffror.
    Galaxy 2006 (den nya) ligger på 0.81 i snitt, mindre på sommaren mer på vintern. (räknar ut vid varje tankning)
    V50T5 2005 kör hustrun på strax över 0.8, jag under, vårt snitt är 0.79.
    VW Up har så här långt dragit 0.44. Som lägst 0.42
    Ovan inkluderar mest korta småkörningar till/från jobb, barnens träningar, hämta/lämna på skola&dagi.
    På landsväg snittar båda stora bilarna LÄTT under 0.7. Oftast 0.65. Dock håller vi lagrig fart.

    Min RX8 låg dock på över 1.4, fast då gasade jag på reält mest hela tiden ;-)

  • #75 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Citybugs.se Postat: 2012-11-04 19:38

    C1:an visar vart skåpet ska stå :) / Citybugs.se

  • #76 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Snillrik Postat: 2012-11-04 21:16

    @Benke. Klart att du kan stämma MB. Men du har ju ingenting för det, förstås. Bilbranschen är helgarderad mot detta redan från start. Du får trösta dig med att du har 30 år rostgaranti!

  • #77 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Finurlik Postat: 2012-11-04 21:21

    Förhandla till en tjänstebil eller åk firmabil, så behöver du inte bry dej. Eller bli politiker!

  • #78 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Wedde Postat: 2012-11-04 21:30

    Audi S4, normal relativt lugn körning = ~10/10mil, dock kan det snabbt dubblas om man riktigt drar på (och det ska man ju ibland).

    Nöjd dock, officiella siffran är 13.7/10 mil. Åker ofta ganska långt i samband med semester och det är tydligt att typ av däck, däcktryck, ac osv. påverkar, altid märkbart lägre förbrukning på långa sträcker på sommaren.

  • #79 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Nattsvart Postat: 2012-11-04 23:23

    Re.
    Citybugs och HM.

    Nja jag vet inte om C1:an är något att hänga i julgranen. Tankade upp den idag igen och mätte håll i er.... 0,82 vid pumpen. Nog för att dubbdäck sitter på, men dom är smala som cykeldäck och tillverkarens uppgifter på 0,46 l per mil är ett stort påhitt, taget ur luften. Den slickar i sig lika mycket som en 1650kg tung 740 automat från 1988!!

    Skandalbil!
    Och jag har kört relativt lugnt denna tank, och alla andra tankar också för den delen. Då den trötta bilen inte inbjuder till buskörning. Dessutom känns den ju rent livsfarlig i högre hastigheter.
    Kort sagt en riktig SKITPRODUKT! En törstig Sådan.

  • #80 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    elak Postat: 2012-11-05 00:28

    Fast om folk lärde sig köra bil ordentligt så skulle ju alla kunna klå bränsledeklarationen.

    http://www.examiner.com/article/high-mileage-it-isn-t-just-for-hybrids-any-more

    Fast det kanske inte säljer lika mycket tidningar, eller ger 15s berömmelse i TV-nyheterna...

  • #81 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Roger Skagerström Postat: 2012-11-05 01:14

    Har en 09' 325'a med 3-literssexa. Brukar komma en 60-65 mil innan varningslampan tänds och då är det kanske 50% landsväg 50% stadskörning. Tanken lär vara på 63 liter, lampan tänds när det är 8 liter kvar. 0,9 räknat på 60 mil. Inte så farligt då det är automat och knappast ecodriving, även om jag försöker ibland :p

    Säger som vissa andra - man är rätt naiv om man tror på siffrorna till fullo. De ger en hint av hur det ligger till, inte mer.

  • #82 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Roger Skagerström Postat: 2012-11-05 01:20

    Benke: Du är ju för rolig? Kör du den på typ 0,95 när den har har deklarerad 0,8 och vill stämma Merca? Fanns det en bil som hade deklarerat 0,94 som du hade köpt istället om du känt till detta grova övertramp? En Vito i minsta format har en tjänstevikt på runt 1800 kilo. Och du har en med en 3liters V6a. Och gnäller för att den drar 0,1 liter för mycket mot deklarerat? Humor! ;)

  • #83 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Edis Postat: 2012-11-05 01:24

    Realist
    Nej, det viktigaste för en miljövänlig bil är att den är energisnål, inte vilket drivmedel den går på. Alla dieselmotorer kan exempelvis drivas på HVO-diesel, vilket är ett biobränsle. Bensin kan även det tillverkas från biomassa, och det är även möjligt att använda en hög inblandning butanol i en vanlig bensinmotor. Att driva förbränningsmotorer på biobränsle är det minsta bekymret, att producera biobränsle i volymer som kan täcka den faktiska efterfrågan är det verkliga problemet. För att få den ekvationen att gå ihop måste bilarna bli betydligt energisnålare.

    Ordentliga livscykelanalyser har dessutom gjorts på hybridbilar och ganska tydligt påvisat att de är bättre, resultaten för elbilar varierar kraftigt beroende på hur elen produceras.

    Ja, dieselbilar har högre utsläpp av NOx än en bensinbil, men samtidigt lägre utsläpp av kolväten och kolmonoxid. När det gäller partiklar så är moderna dieselmotorer faktiskt jämförbara med moderna bensinmotorer; partikelfilterna reducerar effektivt partikelmassa såväl som partikelantal.

    Att miljödieslarna skulle vara ett riktat industristöd är dumheter, skattebefrielsen för snåla dieselbilar handlar om ett fåtal tusenlappar per bil. En etanol eller biogasbil erhåller samma skattebefrielse och därutöver skattebefriat drivmedel. Om det förekommer något riktat industristöd så är det uppenbart vart detta industristöd var riktat.

    Nattsvart
    Du har inte funderat på om att det verkliga problemet till den höga förbrukningen sitter bakom ratten? Om man vill så brukar det vara möjligt att köra med en förbrukning lägre än den av tillverkaren uppgivna.

  • #84 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    JG Postat: 2012-11-05 07:38

    Alrik/AMS:

    Kan ni inte redovisa exakt hur tillverkarna gör när de kör sina certifieringar? Vad står egentligen i reglerna och vad tillåts?

    Av kommentarerna att dömma så verkar de flesta fortfarande inte ha någon som helst aning om hur körningarna går till! Jag vet men kan givetvis inte skriva här hur det fungerar...

    VTT i Finland är ett utmärkt lab, ni som kommenterar "90-tals lab" osv. Vad VET ni egentligen om VTT?

    Officiella förbrukningssiffror är jämförelsetal mellan modeller och i viss mån märken i ett väldigt speciellt körfall som inte går att reproducera i verkligheten! Några som kommenterar hävdar lägre än angivet och några högre. Bara det borde ge en ledtråd till att körsätt och var/hur man kör spelar en avgörande roll men lik förbannat så gnälls det... Ni som gnäller, kör ni EXAKT som körcykeln? Visserligen räcker det ändå inte men då hamnar ni i alla fall lite närmare.

    Glöm inte att tillverkarna ALDRIG anger hur mycket just din bil förbrukar med dig bakom ratten när du kör till ditt jobbet/dagis/affär sommar som vinter, regn eller sol osv...

  • #85 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Riktiga bilar Postat: 2012-11-05 07:51

    Jag anser att problemet ligger i valet av bilar. Bra vridmoment är nyckeln till låga förbrukningssiffror. Ni testar en Volvo V70 med 116 hk, det säger sig självt att den motorn har problem att driva fram bilen. Motorstyrkan räcker inte till och motorn måste därför varvas för att orka.

    Bilar med tilltagen motorstyrka drar mindre än samma bil med liten motor vid normal körning och skillnaden blir stor om man lastar tungt eller drar släp.

    Sluta gå på tricket med "miljövarianter" köp din bil med rätt motorstyrka istället!

  • #86 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Nötter Postat: 2012-11-05 07:57

    Jag äter mer mat än min fru, men också så skiter jag mer än henne - ganska logiskt. När jag arbetar fysiskt hårt äter jag ännu mer och skiter ännu mer. Också ganska logiskt.

    Så varför orkar man bli störd över att en uppgiven bensinförbrukning inte stämmer? Det är för många faktorer som spelar in.

  • #87 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VAG Postat: 2012-11-05 11:49

    Miljöbilar, finns dom?

  • #88 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Passat Postat: 2012-11-05 11:52

    @Edis. Jag håller med - dagens dieslar släpper inte ut mera skadliga partiklar än bensindrivna bilar.
    VARFÖR STRAFFBESKATTAS DIESELBILAR ÄNNU?

  • #89 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    cowa Postat: 2012-11-05 13:46

    Jag tillhör den lilla minoritet som köper bil för surt förvärvade skattade löntagarpengar. Jag har haft egen bil sedan 1965, och är bara inne på min femte bil. Den senaste är från 1996. Det är en SEAT Cordoba SX 1,6, och den har liksom alla andra bilar sina fel och brister. Däremot är den verkligen bränslesnål. Under sina snart 50 000 mil på svenska och danska vägar har förbrukningen hållit sig runt 0,6 liter per mil. Strax under sommartid och strax över med odubbade kontinentala vinterdäck. CO-två utsläppet ligger kring 140 per körd km, vilket inte är så tokigt på en bil från 90-talets mitt. Nu stundar pension för innevarande fordon, så jag blickar framåt på något riktigt bränslesnålt med bensin/etanoldrift. Diesel luktar så illa när man tankar. Kan kanske bero på alltför många timmar bakom traktorratt.
    MvH / Co Wa

  • #90 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Alrik Söderlind Postat: 2012-11-05 20:05

    Hej

    Alla har inte förstått att vi mätt på samma vis som tillverkarna, i labb enligt den europeiska körcykeln - men trots det fått fram stora skillnader.
    Läs gärna hela testet och kom igen med kommentarer.

    mvh alrik

  • #91 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VW Polo 2012 Postat: 2012-11-06 07:22

    Hej Rolf H Har du bytt luftfiltret till motorn någon gång. Eller "glömde" dom byta det på verkstaden vid sista servicen?

    mvh Vis av erfarenhet

  • #92 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Stefano Postat: 2012-11-06 09:54

    Hobbyverkstad var passande, för det är väl det AMS står för??
    Lite som Hänt extra, trot om du vill! :-))

  • #93 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    JG Postat: 2012-11-06 11:26

    Re Alrik Söderlind #90.

    Nu börjar vi närma oss en diskussion kring definitionen av "samma". Jag hävdar att ni mätt på liknande sätt men inte på samma. Samma innebär samma bilindivid, samma lab, samma förare, samma däck och under samma förutsättningar. Bilen man köper hos handlaren är långt ifrån den som användes vid certifieringen. Frågan är om den ens går att köpa...

    Läste tex. vid beskrivningen av körcykeln att den dikterar vilken växel som ska användas. Dock är det tillåtet med vissa bilar att starta på 2'ans växel och sedan köra "en växel högre" än vad som står i diagrammet. En enkel sak som VTT säkert känner till men hur gjordes testet?

    För att kunna reproducera tillverkarnas tester måste allt vara EXAKT samma, annars blir inte resultatet samma. Att det sedan skiljer överdrivet mycket beror mera på frihetsgraderna i tolkningen av direktivet. Mycket som tillåts är så långt ifrån verkligheten att man blir förvånad att det är godkänt! Kan man klandra tillverkarna för att utnyttja systemet? I desa CO2-fokuserade tider har ingen tillverkare råd att vara moralisk!

    Körcykeln som sådan är inte så dum men regelverket kring förutsättningarna är för oprecist och tillåter för mycket!

    Visst blir vi "lurade" och frågan är inte om myndigheterna lurar både oss och sig själva. Tillverkarna spelar spelet efter gällande regler. Gillar man inte resultatet, ända spelreglerna!

  • #94 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    B-son Postat: 2012-11-06 12:19

    ACn, radion mm alltid påslagen och svenskt bränsle (bensin med inblandat etanol eller svensk diesel => både med lägre engergiinnehåll) ger per automatik större förbrukning. Kallstarter på vintern, smutsig bil, takräcke fel lufttryck i däcken hjälper också med till högre förbrukning. Detta helt utan att ta i beaktning det individuella körsättet.

    Åtmindstone något av detta borde väl AMS kommit på själva (se på når ni själva gör långmilstester t.ex. kartong för kylaren mmm).

  • #95 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VW Polo 2012 Postat: 2012-11-08 16:18

    En tankeställare! Körde en slö 3,5 tons lastbil på Södertäljevägen till Kungens Kurva i stark motvind, toppfarten blev då 75-80 km i timmen. Sedan åkte jag snart tillbaka samma sträcka i medvind och då blev toppfarten ca 120- 125 km i timmen!

  • #96 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    Drängen Postat: 2012-11-08 17:37

    @cowa. Det var tydligen ett tag sedan du köpte diesel från macken? Luktar inte ett dugg sämre en bensin, skulle jag vilja säga.

  • #97 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    VW Polo 2012 Postat: 2012-11-09 08:35

    Hej elak ! Du har alltså inte hajat att en del bilar drar betydligt mer än deklarerat! Tex. Hyundai och Kia har offentligt bett om ursäkt för att en del av sina bilar drar betydligt mer en deklarerat.

    mvh Polo

  • #98 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    gupta Postat: 2012-11-12 17:01

    toyota verso, manuell:
    drar mellan 0,35 och 1 liter per mil.
    0,35 med 5ans växel och tomgång som drivning ca 20-30kmh.
    motorväg 0.8.
    hastighetsmätaren visar extremt fel, toyota vid fråga sa att det var rätt! att det skulle vara så...
    egna mätningar mot gps (med uppdaterade satelit positioner) visade att 120kmh är 140kmh på mätaren !
    vid jämförelse med hastighetsmätaren, gps och hastighet som fås via obd kontakten och vad som visas på den andra displayen där förbrukning visas.
    obd,gps visar samma hastighet.
    hastighetsmätaren visar 20kmh fel
    så körandes på motorväg i 140 enl mätaren ger en förbrukning på övet 0,8liter mil, som gämförelse min jänkare fullskåp v8 5,9liter drar under litern på samma vägsträcka och den har automatlåda och bakhjulsdrift osv.
    saab 95 2.0 drar på samma väg 0.65

  • #99 Re: HELA LISTAN: Så mycket bluffar tillverkarna
    McTar Postat: 2012-11-16 12:27

    Hur kör man enligt normen?? Inte vet jag om jag gör det, men min TSI ecofuel kan jag få att dra 0,52m3 per mil på långkörning. Kör jag så kompressor och turbo arbetar sig varma så går det att få den att dra över 1,0 i stadskörning. I snitt under de sista 1000milen så har den dragit 0,716 och då har även släp hängt med där bak endel. Deklarationen ligger på 0,67.