• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo S80 får ett ansiktslyft...

Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna

Vi väntar på ett nytt ansiktslyft av Volvo S80 och nu finns det bilder från Kina på S80L som visar hur modellen förmodligen blir. Både front och akter görs om. Vad tycker du – blir det ett bra lyft?

Volvo S80L Auto Sina

Vi vet inte så mycket om bakgrunden till bilderna på S80L som först dök upp hos kinesiska Auto Sina. Om de visar "lyftet" av Volvo S80 så kan vi förvänta oss helt ny front och akter på den stora sedanmodellen nästa år.

Bilderna på Volvo S80L publicerades först på den kinesiska sajten Auto Sina och vi känner inte till mycket om bakgrunden. Men om den kinesiska versionen stämmer överens med vad vi kan vänta oss i resten av världen innebär det att Volvo S80 får både en ny front och akter nästa år.

Bilderna från Auto Sina stämmer i alla fall väl överens med de spionbilder på Volvo S80L som CarNewsChina.com visade upp i början på året (klicka på länken för att hoppa dit).

Under Parissalongen i höstas bekräftade Volvos globala försäljningschef Doug Speck att vi ska få se ett ansiktslyft på Volvo S80 och S60 under 2013. Andra generationen Volvo S80 kom 2006 och i början av 2009 presenterades första ansiktslyftet då man även förbättrade chassit.

Volvo S80L Auto Sina

Lite tuffare akterparti på Volvo S80L efter det andra ansiktslyftet - om nu bilderna visar sig vara äkta. Klicka på bilden för att hoppa till Auto Sina.

Hur omfattande förändringarna av Volvo S80 blir nästa år återstår att se men modellen ska leva några år till innan ersättaren kommer, baserad på Volvos nya flexibla plattform SPA (Scalable Product Architecture). Som vi berättade i början av december investerar Volvo PV 75 miljarder kronor i bland annat den nya SPA-plattformen och en ny fyrcylindrig motorfamilj som ska tillverkas i Skövde.

Kinesiska bilköpare gillar "bling-bling" och en del av de kromade detaljerna som vi ser på bilderna från Auto Sina kanske inte blir standard i Europa. Men vad tycker ni läsare – är det här ett bra lyft för Volvo S80? Eller hade ni väntat er något annat? Vad står högst upp på önskelistan?

Volvo S80L Auto Sina

Vad tycker ni läsare, är det den här förändringen som Volvo S80 behöver för att leva några år till i väntan på ersättaren?

Det här ser ut som ett bra lyft för Volvo S80, precis vad jag hade hoppats på.
151
494

Det finns 57 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Argus Postat: 2012-12-17 08:33

    Bara att räkna ner tills de justeringarna dyker upp på Veesjuttiii oxå.

  • #2 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Göran Postat: 2012-12-17 08:48

    Fronten påminner om nya Volkswagen bilar, framförallt nedre delen. Tycker nog nuvarande är bättre.

  • #3 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Bosse Postat: 2012-12-17 08:56

    Håller med Göran, varför härma Passat? Det lär ju inte ge några premiumvibbar direkt.

  • #4 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Bonny Postat: 2012-12-17 09:30

    Ja,vafan... inte så pjåkigt !

  • #5 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Mr Honest Postat: 2012-12-17 09:48

    Någon mer än jag som tycker att den ser lyxigare ut? OM det nu är spionbilder på det äkta face liftet...?

  • #6 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    adolf Postat: 2012-12-17 09:50

    Ful som vanligt Volvo e ju rena bluffen s80 är ju snart 8 år gammal

  • #7 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Martin Postat: 2012-12-17 09:54

    Ser tyvärr ut som en kass photoshop så att det här blir verklighet är nog lika troligt som att det skulle börja snöa i juli. Det är nog mer troligt att det kommer en helt ny S80 efter att den nya XC90 har släppts.

  • #8 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    JG Postat: 2012-12-17 09:55

    Re Göran & Bosse.

    Ungefär som senaste Passat R-Line liknar S/V60 R-Design när det gäller nedre delen av fronten. Men då var det ingen som klagade... :)

  • #9 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Mille Postat: 2012-12-17 09:56

    Kör nu den första S80 från 1999, handlar nog en tysk nästa gång...

  • #10 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    lelle Postat: 2012-12-17 10:06

    Tycker inte den skarpare skurna fronten harmonierar så värst med linjerna i övrigt. Men det har ju fler tillverkare misslyckats med vid facelift...

  • #11 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Staffan Postat: 2012-12-17 10:20

    Bakpartiet ser kraftfullt och harmoniskt ut men fronten känns feg och "ofärdig". Jag håller med om Passatreferenserna vilket i och för sig inte skulle behöva vara dåligt men det här handlar ju om flaggskeppet från en tillverkare som vill tillhöra finbilsligan. Då bör influenserna snarare komma från Audi a8 och BMW 7-serie.

    Det som behöver fixas till är bl.a. de uttryckslösa strålkastarna, den Passat/nya Octavia-liknande främre stötfångaren och - inte minst - den sorgligt daterade grafiken i instrumenteringen. Men nu kommer väl tft-tekniken från V40 i ett lyxigare utförande?

  • #12 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Das Auto Postat: 2012-12-17 10:30

    Ni kan väl inte jämföra en gammal Volvo med den ädla Passaten, det är väl inte riktigt samma klass.

    Passat är en Premiumbil medan S80 ska väl jämföras med Dacia, Kia, Hyundai och Citroen.
    Alla gamla Saabägare har bytt upp sig till tysk Passat.

  • #13 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Simon B Postat: 2012-12-17 11:26

    Jag tänkte också VW på hakan, inte bra.

    Att grillen uppdateras är väl logiskt, men den funkar inte bra med framlyktorna.

    Gissningsvis blir inte faceliften särskilt långlivad, en ny modell är väl antagligen i görningen.

  • #14 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Rejo Postat: 2012-12-17 11:34

    Jag ser ingen skillnad alls. Bättre att spara de pengar som ansiktslyftningen kostar och lägga dem på nästa helt nya generation istället.

  • #15 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    dubbarn Postat: 2012-12-17 11:46

    De stora klumpiga bakljusen är kvar. Kunde dom inte snitsat till det lite? Idag finns alla möjligheter med LED-ljus. I övrigt är jag inte speciellt imponerad. Jag tror designfolket i Götet hade gjort ett mycket bättre jobb. Bäst vore om denna version är endast för den kinesiska marknaden.

  • #16 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Germania Postat: 2012-12-17 12:10

    Undra vilka som är målgruppen för en dyr bil med gammal teknik och gammalt utseende? Känns lite som en smidigare variant av en Lincoln Town Car.

    Utöver svenska gubbar så kanske Kinas motsvarighet till Stasi köper några.

    Mindre än fem år kvar.

  • #17 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Das Auto Postat: 2012-12-17 12:16

    Det är snarare 4 år kvar nu.....

  • #18 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    B Postat: 2012-12-17 12:19

    Fronten var ju riktigt ful och oharmonisk. Baktill däremot var det riktigt bra!

  • #19 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Johan Postat: 2012-12-17 12:24

    Håller med om att den liknar Passat. Vad jag dock saknar allra mest är bakhjuls-drift och en premium-motor. Det kan i mina ögon aldrig bli premium utan en motor med 6 eller fler cylindrar och drivning på bakhjulen...

  • #20 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Kalle Postat: 2012-12-17 12:43

    Usch, snacka om öststatsvibbar, lika sexig som en Skoda, passar kanske i Kina.

  • #21 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Niklas Postat: 2012-12-17 12:46

    På tok för lite omdesignad. Håller också med om Passat-inspirationen.

    Hur Das Auto kan kalla Passat för en premiumbil är för mig ofattbart dock. Det är bara en Skoda Superb i andra kläder. Inte dålig på något sätt men mil från de tyska premiumbilarna.

  • #22 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Das Auto Postat: 2012-12-17 12:52

    Nya Octavia kommer oblygt placera sig på premiumtoppen vare sig ni gillar det eller inte.

    S80 däremot är gammal, törstig och en inredning full av hårdplast. Den är icke premium.
    Förstår inte att den säljs fortfarande.
    Vem köper en sådan?

    Ungefär som att köpa en Lada som ska gå i någon sorts lyxklass?

  • #23 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Robban Postat: 2012-12-17 13:07

    Tycker dom kan vara mkt mer djärvare med S80 och S60 men däremot vill jag ha lite mer klassiska former på V70 och V60, mer praktisk form på dessa tack, den här ser ganska ljummen ut tycker jag!
    Ljummen=tråkig :=)

  • #24 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Pelle Postat: 2012-12-17 13:19

    Det hjälps inte, modellen är för gammal. Kanske går att sälja några i Kina...

  • #25 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Lars Åberg Postat: 2012-12-17 14:12

    200 bromsa mot 70 gasa talar sitt tydliga språk! Vilja men inte kunna eller bara inte kunna när man kluddat ihop den "nya" designen.
    - Bättre kan ni...mycket bättre! Jag tänker tex på Amasonen och P1800 från fornstora dar som verkligen slog! Kineserna har känsla för form och stil.

  • #26 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    klaus Postat: 2012-12-17 14:46

    Nej inge Volvo för mig. Det finns Audi, BMW och Mercedes. Premium bilar.

  • #27 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Honken Postat: 2012-12-17 14:59

    Helt ok. Gnälliga slynor!

  • #28 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Honken Postat: 2012-12-17 15:00

    Sluta särskriva för helvete människor, vad är det med er.

  • #29 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Kevin Postat: 2012-12-17 15:24

    Måste man köra premium bil för att tro att man "är" något?
    Körde Opel förut och testade att byta till en ny Audi eftersom min bror är säljaren.
    Bra bilar båda två, men för de pengar Audin kostar mer, var jag nöjdare med Opeln.
    Så ingen mer premium bil för mig.

  • #30 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Niklas Postat: 2012-12-17 15:35

    Kevin, testa BMW och Mercedes. Faktiskt betydligt mer premium än Audi, framförallt i interiören. Har visserligen varit mycket besviken på interiören i nuvarande E-klass. Där ligger BMW 5-serie mycket längre fram i mitt tycke. Nya E-klass såg betydligt trevligare ut dock.

  • #31 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Coco Postat: 2012-12-17 15:51

    Niklas, lustigt då att det är Audi som sopar mattan med både BMW och MB när det gäller premiuminteriör i alla tester ...
    MB är för rika gubbar med hatt. Audi står för det ungdomliga sportiga ... BMW är bara frånåkta ...

  • #32 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Rikard Postat: 2012-12-17 16:03

    Alldeles för många horisontella linjer i bak, kladdigt värre.
    Tycker fortfarande att första generationens S80 var betydligt mycket mer lyckad, den hade lite pondus och självförtroende och var faktiskt snygg! Den nya ser mest nervös och lite bortkommen ut.

    Och snälla, släpp allt jävla tjafs om "premium" hit och dit, fruktansvärt tröttsamt...

  • #33 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Niklas Postat: 2012-12-17 16:17

    Coco, hur sportigt är det med framhjulsdrift? Visst Audis 4wd är riktigt bra men bakhjulsdrigt är det som gäller om man ska ha roligt (mitt tycke självklart). Sen kan du visa mig i vilket test tex A6 har fått bättre omdöme än F10. Går inte att hitta.

  • #34 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Kevin Postat: 2012-12-17 17:02

    Niklas, jag hade gärna testat en Bmw, men dom blir ruskigt dyra i försäkring än vad en Audi kostar.
    Sen allt tjöt om bak vs framhjulsdrift kan ni lägga ner.
    Jag och säkert många med mig tar aldrig ut bilen på bana.
    Och körning på vanlig väg föredrar jag framhjulsdrift framför bak. Men jag hade kunnat testa bakhjulsdrift om bara jag tyckte bmw var värda de priset dom vill ha för en ny 328.

  • #35 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Robin Postat: 2012-12-17 17:32

    En passat i fronten.. jaha..

  • #36 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Niklas Postat: 2012-12-17 17:44

    Kevin, du behöver inte vara på bana för att ha skoj. Framförallt inte nu när det är snö på vägarna. Ett litet tryck på rätt pedal i en tom rondell gör susen för humöret. :)
    Jo, det är synd med försäkringspremierna i Sverige.

  • #37 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Rejo Postat: 2012-12-17 22:16

    Niklas, ärligt talat om din definition av sportigt är att göra snösladdar i en rondell behöver du ingen BMW... du kan ha lika kul i en begagnad Volvo 740.

    Om du vill åka riktig sportbil föreslår jag Porsche. Inte Cayenne eller Panamera, men valfri 911 eller Boxster. Om du har begränsad budget kan en Porsche 944 vara ett bra alternativ - det är förmodligen mest körglädje för pengarna man kan få idag.

  • #38 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Mats Postat: 2012-12-17 22:29

    För Amerikanskt/Kinesiskt. Jag tror att detta är ett kinesiskt jobb för den kinesiska marknaden. Förmycket Passat

  • #39 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    tom Postat: 2012-12-17 22:46

    Helt ärligt jag ser ingen skillnad.

    Sen undrar jag varför en bil som har fyra hjul två lyktor fram två bak sägs likna en Passat. Hur fan liknar detta en Passat?
    Spoilerkant och hel grill nedtill hade Volvo före än Passat.

  • #40 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Nattsvart Postat: 2012-12-17 22:53

    Mest körglädje för pengarna stavas MX-5.
    Porsche har väl aldrig levererat mest körglädje per krona. Där måste kronorna vara många innan det bli roligt.

    En Porsche med LT-31 lastbilsmotor är väl inget kul.
    Inte heller den urgamla 944 med lång huv alla Datsun 1971. Dessutom 3! Liters fyra som låter skit och dricker bensin som en törstig kamel.
    Den måste trimmas för c:à 100.000 kr innan det blir skoj. För att inte tala om rep kostnaderna.

    Som sagt den välbalanserade Mx-5 duger att ha kul ,
    Eller en 740 för 3000 spänn.

  • #41 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    1QAZ Postat: 2012-12-17 22:59

    Mikro-facelift?
    Nåja, jag är nöjd så länge den inte ser ut som Universe och You!

    Borde se ut så här i stället:
    http://www.volvonews.be/2011/concept/img01.jpg

  • #42 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Niklas Postat: 2012-12-17 23:11

    Rejo, om du pratar Porsche-pengar så kommer du garanterat ha dubbelt så kul i en mycket snabbare Nissan GT-R (visserligen inte alls samma kvalitétskänsla i kupén men betydligt bättre prestanda). Porsche har dessutom motorn i fel ände av bilen.

  • #43 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Rejo Postat: 2012-12-18 00:06

    Nattsvart, jag vet inte om du har kört en Porsche 944, men du har knappast ägt någon om du tror att den måste trimmas för 100000 kr för att vara kul! Du kan förstås ha lockats av något sönderkört exemplar med spoilerkit och breda BBS-fälgar men då har du gjort en dålig undersökning från början. Man får botanisera lite i begagnat-utbudet och sålla bort rishögarna innan man slår till. :)

    Annars är det inget fel på ris, japanska riskokare har ju den fördelen att de aldrig går sönder. Mazda MX-5 är onekligen en rolig bil att köra om än lite japanskt intetsägande. Nackdelen är att motorn är för klen men å andra sidan harmonierar den väl med chassiet i övrigt så den ska nog inte ha mer effekt.

    En 740 för 3000 spänn duger att sladda i rondellerna med, om man tycker det är roligt, men om man vill köra på bana eller ta ut bilen på en snabb söndagstur så föredrar i alla fall jag lite bättre prestanda och väghållning.

    Niklas, jag har inte kört någon Nissan GT-R men kan tänka mig att den är ganska rolig. Synd bara att japanska bilar är så tråkigt plastiga - det känns inte som att det finns någon genuin sportbilskänsla bakom. För de pengarna skulle jag hellre köpa en äldre Ferrari 355 eller 360. Men jag har inte en halv miljon att lägga på en bil.

    Pratar vi nya bilar är jag dock sugen på att prova Subaru BRZ - den verkar vara precis det jag söker. Liten, lätt, med låg tyngdpunkt och 4-cylindrig motor. Synd bara att den är japansk.

  • #44 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Mange Postat: 2012-12-18 00:14

    inget bra lyft om man kan kalla det för lyft, nya front och bakljus måste till som ser tuffare ut

  • #45 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Henrik i Uppsala Postat: 2012-12-18 11:12

    Gäspning här tyvärr...hade väl hoppats på något mer friskt inslag. Kineser är inga förkämpar vad gäller design uppenbarligen...tråkigt.

  • #46 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Saab Forever Postat: 2012-12-18 21:47

    Verkar inte bara vara jag som tycker Volvos nedre luftintag på denna S80 liknar "Hitlerdroskas".
    Min SAAB 9-3 Sportcombi 2011 kommer förmodligen stå sig mycket bra i många år framöver designmässigt, med tanke på vad som kommer finnas att köpa den närmaste tiden.

  • #47 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    M Postat: 2012-12-21 10:58

    De nya snåla och miljövänliga motorerna intresserar mer mycket mer än det glimrande plastblänket som tydligen imponerar på Kineser och Ryssar. För visst kommer det väll mer än bara glittrande maskara? Lyckas man banta vikten några kilo också så vore det bra - och då få bilen mer modern och körglad?

  • #48 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Johan Postat: 2012-12-21 22:54

    Detta är troligen allt som behövs för att likna Mercedes utvändigt. Volvos stora fördel kommer när man sätter sig i bilen!

  • #49 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Sven Postat: 2012-12-22 12:14

    Nej en julgransglittrande och smått opraktisk sedan är inget för mig.

    Vill hellre ha en lättad V70 utan onödig elektronisk utrustning för t.ex. fönster, stolar o.s.v. Och med slitstarka material både invändigt och utvändigt. Ja nästan som en gammal fin 245:a i modern tappning - det vore något det:-)

  • #50 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Mikael Postat: 2012-12-22 17:15

    Jag tycker den var ett stort lyft jämfört med dagens S80. Själv klarar jag mig inte med en sedan utan behöver kombi och gärna fyrhjulsdrift då jag bor på landet och har hundar. En faceliftad XC70 med femcylindrig diesel hade suttit fint!

  • #51 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Milan Postat: 2012-12-23 19:51

    Grillen avspeglar Aston Martin :)
    Volvo kan bättre, ny S80 med fokus på att slå tyskarna önskas.

  • #52 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Kurre Postat: 2012-12-29 12:44

    Dom som klankar ner på volvobilar har väl aldrig kört en riktig bil

  • #53 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Zoe Postat: 2012-12-29 18:14

    Tror mer på V/S60 faceliften

  • #54 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    West Postat: 2012-12-29 23:57

    Volvos design språk är sjukt tråkigt den enda jag ser som snygg de 40 modeller de enda som har facelift resten knappt ngt alls!

  • #55 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Lasse Postat: 2012-12-30 21:52

    Den första S-80:n var både snyggare o bättre.
    Vad spelar bränsleförbrukningen för roll ?-Det
    är den sjuka värdeminskningen som är den stora
    kostnaden.Tror aldrig Volvo kommer upp i den
    kvalite dom tidigare haft tyvärr..

  • #56 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    jöjje Postat: 2013-01-04 13:57

    Volvo kommer att snart att vara glömt eftersom den snart byter namn till V-Geely eller något liknande.

  • #57 Re: Volvo S80 får ett ansiktslyft – första bilderna
    Putte Postat: 2013-01-15 17:39

    Och tvålkoppsdesignen från Volvo fortsätter... som vilken riskokare som helst!