Volvo Personvagnar får ny chef för marknadsföring, försäljning och kundservice. Ersättaren Doug Speck kommer från Volvokontoret i Nordamerika – där försäljningen sjunkit rejält under tiden han varit chef.
Doug Speck har ett förflutet inom Fordkoncernen, bland annat på Jaguar och i Premier Automotive Group, där Volvo tidigare ingick.
Volvos nuvarande försäljningschef, Gerry Keaney, slutar den 1 juni efter mer än 20 år på Volvo. Ersättaren heter Doug Speck och jobbar sedan 2003 som chef för Volvos marknadsbolag i USA.
"Vi planerar en översyn av vår marknads- och försäljningsorganisation över hela världen, och Doug Speck kommer att leda detta arbete", säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.
Under tiden Doug Speck var ansvarig för Volvos marknadsföring i USA har försäljningen dalat. 2004, ett år efter att Doug Speck tillträtt tjänsten, sålde Volvo drygt 140.000 bilar, jämfört med 54.000 år 2010 – ett tapp på drygt 60 procent. I januari 2011 fick Doug Speck utökad budget för marknadsföring för att öka försäljningen.
Men Stefan Jacoby verkar ändå anse att marknadschefen gjort sitt jobb.
"Gerry Keaney har, sedan han tillträdde som chef för Marketing, Sales & Customer Service 2003, på ett mycket professionellt sätt lett sitt världsomspännande team under tuffa tider. Jag önskar honom all lycka i sin fortsatta karriär."