Ansiktslyftet är litet, ändå har nya S80 D5 blivit 100% bättre. Volvo har lagt pengarna på helt rätt grejer. Dessutom webb-tv!
Bara en Volvokännare upptäcker de exteriöra förändringarna på ”nya” S80. Men fronten har blivit mer distinkt med ny grill, dessutom är järnmärket nytt.
Hur är första intrycket?
Fredrik Huldt: Det här kan mycket väl vara ett av historiens lataste ansiktslyftningar, det är nästan omöjligt att se någon utseendemässig skillnad mot föregångaren. Men, och detta är ett stort men! Ibland behöver man inte göra så stora förändringar, det gäller bara att trycka på rätt knappar och finjustera alla rattar, för när man sätter sig i bilen och kör. Oj, vilken skillnad! Den har blivit fantastiskt mycket bättre.
Hur skiljer den sig mot föregångaren?
FH: Som sagt, exteriört skiljer den sig inte mycket, men man har ändå jobbat väldigt mycket med nya D5, framför allt automatlådan och sportchassit. Jag kanske ska tillägga att jag bara har kört sportchassit, som är tillval. Komfortchassit är standard.
S80 har blivit lägre och fått kromade detaljer på de främre luftintagen, nedtill på dörrarna och under bakljusen.
Hur är köregenskaperna?
FH: Det intressanta är att på pappret är skillnaderna inte så stora, man har jobbat mycket med inställningar på krängningshämmare, bilen är sänkt 20 mm fram och 15 mm bak, man har har försökt få bilen att bli mindre understyrd, fjädringen har blivit hårdare. Och de här grejerna har gjort underverk! Den styr klart mycket bättre, och är enormt mycket stabilare och mer välbalanserad genom kurvorna. Och det vet jag med säkerhet, för det har varit mycket av den sortens körning här på de kurviga vägarna mellan Nice och Antibes i Frankrike. Pressar man den riktigt hårt understyr den lite smått, men det är inte alls samma degiga känsla som den hade tidigare. För att vara en S80 är den neutral och fin köra, den går nästan inte att jämföra med föregångaren.
Dessutom har motorn fått mycket mer vridmoment, den har nu ett register som går på lägre varv, och detta har man utnyttjat när man har utvecklat automatlådan. I praktiken betyder det att automatlådan hänger kvar på växlarna även om man ger fullgas på låga varv, och det innebär att man tillåts utnyttja motorns fina vridmoment mycket bättre. Detta har gjort att man har fått en mycket mer harmonisk och lyxigare körupplevelse. Tidigare växlade den ner så fort man tryckte på gasen, och det gjorde den eftersom den inte hade det här vridmomentet, utan tvingades köra på höga varv.
Den nya växellådan växlar dessutom väldigt smidigt och utan hack, nästan helt sömlöst.
Vad är det bästa med bilen?
FH: Sammantaget kan man säga att, om faceliften är menlöst, så är den körmässigt 100 procent bättre än tidigare.
Och det sämsta?
FH: Som sagt, faceliften är lat – men man har ju lagt pengarna på helt rätt ställe.
Är det något som har överraskat?
FH: Trots att vi kör sportchassit så är den ganska komfortabel. Faktum är den här versionen av S80 är så som man alltid skulle vilja haft den, det är en riktigt bra bil. Och sportchassit är hela grejen, det borde inte finnas nåt annat chassi.
När kommer den och vad kommer den att kosta?
FH: Den börjar säljas till våren, produktionen har redan startat. Priserna är däremot inte helt klara. Vi vet att priset ökar med 2.000 kronor, vilket betyder ett grundpris på D5 blir 323.900 kronor. Men tyvärr har vi inte fått veta vad den kommer att kosta med sportchassi.
Se vad Fredrik Pettersson tycker om nya S80 D5 i vår webb-tv!
Läs mer om ansiktslyfta Volvo S80 i auto motor & sport nummer 7.
Mer fakta, och fler bilder hittar du bland länkarna nedan.
