• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Berggren: Nån jävla ordning...

Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!

Den 1 januari införs biltullarna i Göteborg och en halv miljon göteborgare ställer sig samma fråga – varför? Några köproblem liknande Stockholms finns inte och har aldrig funnits.

Thomas Berggren

Tvärtom har trafiken i Göteborg i alla år flutit hyggligt eftersom de stora arbetsplatserna ligger i utkanten av stan samtidigt som lejonparten av befolkningen också bor i förstäderna.
Inne i centrala Göteborg bor det bara några få rika personer och de jobbar i allmänhet i innerstan.
Själva centrum i Göteborg, innanför vallgraven, innehåller däremot en stor mängd affärer och populära affärscentra som behöver kunder för att inte tvingas slå igen. Men nu har plötsligt alla varor i stan blivit dyrare.
Först och främst har P-avgiften skenat. Nu kostar det 40 eller 50 spänn i timmen för att parkera sin bil och alla riskerar att få minst en tusenlapp i böter om man överskrider tiden med en minut.
Därefter får alla som kört bil i stan en räkning på trängselavgift trots att ingen har trängts nånstans.

Men inte nog med det.
Någon har beslutat att alla tvåfiliga gator ska bli enfiliga. Båda filerna finns fortfarande kvar men personbilar får inte köra i den fil där det står "Buss".
Skulle någon av misstag råka köra där åker vederbörande i fängelse i minst två år. Bara för att reta upp oss bilister lite mer kör sedan en stor ledbuss med tre passagerare igenom bussfilen två eller fyra gånger varje timme medan busschauffören räcker ut tungan åt bilarna.
I övrigt ska bussfilen stå tom medan bilarna får trängas i det som blivit kvar av vad som en gång var en fullt fungerande trafikled.
Detta är inte bara dumt. Det är också ett stort, egentillverkat miljöproblem. Bilarna som nu tvingas köa i den enda fil som är kvar spyr ut avgaser.
Alla barn och gamlingar som vistas i innerstan tvingas därmed andas in dubbelt så mycket avgaser och får därför cancer eller någon annan allvarlig sjukdom snart.
Att protestera mot eländet verkar inte löna sig heller.
Alla försök att få kontakt med en vettig person på kommunens trafikkontor slutar bara med att en syntetisk röst säger "…den personen du söker är inte anträffbar, vill du tala med en telefonist så tryck...".
Jag måste medge att jag börjar surna ihop. Jag undrar därför om vi inte kollektivt borde stämma Göteborgs Kommun för att ha förskingrat våra skattepengar. Såvitt jag förstår har vi – alla göteborgare – redan betalt alla gator som finns.
Därmed har vi också rätten att köra på dem. Men om det ska fortsätta att vara förbjudet att bara köra på ena hälften av gatorna kräver jag en del av mina skattepengar tillbaka. Ungefär hälften av den summa som gick åt till att bygga gatorna, tack.
Två filer blev ju en, minns?
Det går bra att ringa mig, telefonnumret står i början av denna tidning, så ska jag lämna ett kontonummer dit pengarna kan föras.
Och skulle ni som är ansvariga på kommunen inte skicka pengar inom en månad kommer min advokat skicka en stämning.
Nån jävla ordning måste det väl ändå vara i en kommun.

Helt rätt, vi stämmer Göteborgs kommun för förskingring av skattepengar!
823
55

Det finns 63 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Gott Postat: 2013-01-02 08:30

    "Biltullarna" är en SKATT inget annat, denna skatt har införts för att finansiera trafikprojekt. Trafikprojekt som behövs i Göteborg.
    Se, du har nog inte varit i Göteborg, här drar man nämligen all trafik RAKT GENOM CENTRUM av staden.
    Låt mig förtydliga, oavsett vädersträck måste du genom centrum. Göteborgarna själva och dess politiker har aldrig insett att detta varit ett problem, de har ju haft sina spårvagnar....

  • #2 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Björn Postat: 2013-01-02 08:36

    Faktakolla gärna artikeln innan ni publicerar!

  • #3 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Tomas h Postat: 2013-01-02 08:43

    Sen så har det väl aldrig varit en mänsklig rättighet att inneha körkort/bil? Det är väl snarare ett privilegium.

  • #4 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Robert Postat: 2013-01-02 08:48

    Som Gott skriver: "biltullarna" är en skatt och ingenting annat. Jag har svårt att se varför stockholmarna ska betala sådan skatt men inte göteborgarna (som om jag minns rätt hade väldigt roligt åt när biltullar infördes i Stockholm...).

  • #5 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Mattias Postat: 2013-01-02 09:02

    Biltullar är den sämsta skatt man kan tänka sig. Vilken annan skatt ger (för Göteborgstullarna) 200 miljoner till de som sköter systemet?

    Bättre att lägga det på skattesedeln istället. Rikta det gärna till oss bilägare om så önskas, eller kanske till ocm med låt alla finansiera en kollektivtrafiksatsning gemensamt. Det är ju inte bara bilägare som kommer att ha nöje av västlänken när den är klar 2030...

    200 miljoner per år är dessutom rätt trevliga pengar att stoppa in i skolan. Kan gott behövas här i GBG!

  • #6 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Nero Postat: 2013-01-02 09:19

    Jo Gott, vi Göteborgare har efterfrågat en ringled runt Göteborg för att trafiken inte ska behöva köra genom centrum, men politikerna här tycker att det är viktigare att få en järnvägshållplats i Haga (där få bor eller arbetar). Däremot straffas alla de som inte har råd att bo centralt i stan eller möjlighet att åka kollektivt, vilket huvudsakligen inte är de rikaste Göteborgarna. Men sån är ju sossepolitiken, gynna de rikaste, låt den breda medelklassen betala (hela sin lön i skatt). Nu när Alliansen sänkt skatterna för nedeklassen var ju sossarna tvungna att hitta ett sätt att höja skatterna igen hör i Göteborg. Hoppas du är nöjd Anneli Hulthen (som själv bor i centrala stan).

  • #7 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Johan Postat: 2013-01-02 09:27

    Det är verkligen helt absurt detta!
    Såg senast igår att dem jävlarna gjort typ 50m bussfil i början av allén längst till höger, sen byter den till 200m bussfil (tre filig väg), men sen i vänstra fältet... snacka om förvirring och elände! Man tror sig kunna tvinga folk till att åka kollektivt genom att genomföra massa hastiga, ogenomtänka ändringar. Men varför hålla på att göra det sämre egentligen?!

    Man behöver väl inte vara Einstein för att förstå att det kan bli mycket trafik när ALLA början ungefär samma tid varje morgon och när ALLA ska hem ungefär samma tid varje dag och flera tusen ska ta sig till arbetet. Men sen mellan 9-15.30 är det gles trafik och ingen avgift skulle behövas eller bussfiler för det är så lite trafik ändå.

    Det är ju BARA under rusningstiderna som det är köer ellero m det är något större event i stan.

  • #9 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    svenne Postat: 2013-01-02 09:38

    I vanlig ordning är det innerstads-miljö-talibaner och bilhatare som har politikernas öra, den stora majoriteten som är beroende av bilen och emot biltullar ska "skolas om" så att de ska tycka "rätt"

  • #10 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    ZR1 Postat: 2013-01-02 10:00

    Om bara Premiär-I-Hela-Världen-Landet Sverige inte var så jävla "lagom" och visade lite stake så skulle man nog protestera liiiiiiiiiiiiite mer för att inte behöva ta så mycket skit från Storebror.

  • #11 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Hårding Postat: 2013-01-02 10:03

    IBM skrattar antagligen hela vägen till banken....precis som i STHLM.

  • #12 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bor i centrala Göteborg utan bil Postat: 2013-01-02 10:41

    Ärligt talat. "Några köer liknande Stockholm finns inte och har aldrig funnits" ööööööh, har du som skrivit artikeln varit här överhuvudtaget? Under rusningstrafiken så är det till och med jobbigt att ta sig runt till fots i stan pga huvudlederna o alla jävla köer. O de med pengar är en liten klick i innerstan, desto större är den klick som kör bil från till exempel Torslanda o Askimshållet o de åker fan inte buss. O det beror på att det är folk med tjänstebil. Lite jobbigt att åka kollektivt från bildal om man jobbar på Volvo....

  • #13 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bor i centrala Göteborg utan bil Postat: 2013-01-02 10:44

    Billdal ska det vara. Dock passande med Bildal

  • #14 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Nattsvart Postat: 2013-01-02 11:09

    Detta är bara början.
    Bilismen ska bekämpas till varje pris!

  • #15 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    oscar Postat: 2013-01-02 13:15

    Nattsvart, så gör man. Samtidigt som biltullarna införs har också hastigheten sänks på söderleden och E6. Håkan Matsson på DI hade en intressant artikel för ett par veckor sen kring den masokistiska staden Göteborg. Staden både lever på bilindustrin samtidigt som den gör allt för att begränsa bilismen.

  • #16 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Daniel Postat: 2013-01-02 13:17

    Jag håller med dig till fullo Thomas, det här är skandal. Köerna i Stockholm är värre än i Göteborg det kan jag själv intyga.

    Direkt demokrati är något som våra kära kommunpolitiker inte har hört talas om. Till de som propagerar för spårvagn, buss och tåg: Alla kanske inte kan åka kollektivt, möte hos underleverantör, hämta barn på dagis, jobba över m.m. När jag var fattig student för många år sedan så åkte jag också buss men lycka till med affärsmöte om du kommer fram genomsvettig för att bussen saknar AC. För mig skulle det ta 2-2.5h extra per dag att ta bussen, tid som jag hellre spenderar med dottern då jag jobbar allt för mycket. Lägg till gångavstånd på 1km till busshållplatsen. Antag att jag jobbar över ja då tar det 2h hem!

    Överväger faktiskt att köpa en SUV med V8 bara för att jag är så ¤#*!? trött på alla miljötalibaner. Sänkt hastigheten har de fan också gjort!

  • #17 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Mson Postat: 2013-01-02 13:41

    Googla på "Västlänk 20212", det finns alternativ!

  • #18 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    the final prestige Postat: 2013-01-02 13:49

    Sossestaden GBG såg alltså alldels nyss till att öka skatten med 5% för de boende. Redan idag är skatten i GBG ca 2% högre än för oss i Stockholm, då GBG kommun är en sossekommun.

    Ex. Bosse bor i Lerum. Bosse jobbar inne i GBG. Bosse vill inte åka spårvagn med de arbetslösa (först måste bosse dock åka buss in från Lerum för att kunna ta spårvagnen). Bosse har en Nettolön om 20 000 kr. Nu tillkom ca 1000 kr i biltulleavgifter. Ojsan. Det blev ca 5% till i "skatt", på nettolönen. Ja, vi tar lite här och lite där, tills bosse kör i diket...

  • #19 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    BN Postat: 2013-01-02 14:27

    Är inte europavägarna, E6 och E20, en riksangelaägenhet, för snabb och säker färd mellan våra städer.Hur kan en kommun självs-våldigt belägga en sådan väg med skatt? Är det fritt fram för varje kommun, som E20 passerar, att sätta upp kameror, beskatta passerande bilar och bättra på kommunens finanser?

  • #20 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Johan tiger Postat: 2013-01-02 14:36

    Det skall kosta att köra bil som Maud Olofsson sa....

    Man får det man röstar på...

  • #21 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Daniel Postat: 2013-01-02 15:23

    Precis, ni hade chansen vid förra valet. Det är det missnöjespartier är till för. Betala och se glada ut, det kommer ju bli så bra 2035.

  • #22 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Thorleif Wallqvist Postat: 2013-01-02 16:15

    Att busschauffören skulle räcka ut tungan åt bilisterna, får stå för dig, Berggren. Det är en skatt för att delfinanbsiera det Västsvenska paketet som det heter, Men varför skall bara bilister betala? Trafikmiljön gagnar ju alla, bilsiter, cyklister, fotgängare,mc-åkare etc. Varför då inte lägga det på skattsedeln i regionen. Det torde handla om ca 76:- per mån för ett beräknat antal i arbete.
    Ingen investering för bågar, kameror etc, vilken är på 934 mkr initialt. Därtill kommer admin. o underhåll på ca 250 mkr/år. På toppen räknar riksrevisorn med att det kommer att bli 25 - 30 milliarder dyrare än vad man fattade beslutet på!
    I Gbg är vi vana vid detta, tyvärr. Här blev nya Gamla Ullevi 94% dyrare än vad fattade beslut på! Var det någon som sa politikerförakt!?

  • #23 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    mikebike Postat: 2013-01-02 16:37

    Jag undrar varför det är billigare biltullar i Göteborg än i Stockholm?
    Anses det att vi som bor utanför Stockholms innerstad har det bättre ställt?

  • #24 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Erik Andersson Postat: 2013-01-02 16:54

    Som så många andra skriver här, varför ska bara vi bilister behöva finansiera detta? Om nu ett Västsvenskt-paket (som ändå kommer blir markant mycket dyrare, dra ut på tiden osv som vanligt) ska gynna hela Göteborgsstads invånare, varför då inte låta alla vara med och betala, skippa kostnaden för uppbyggnad och admin & underhållskostnader för vägtullarna...?

    Om nu nötterna till politiker tycker att det är härligast att fortsätta skatta sönder oss bilister, kan vi i alla fall inte vara lika SMARTA som norrmännen och bötfälla SAMTLIGA bilister som passerar bommarna? Jag spenderar själv en del tid varje dag på E6 genom Göteborg (bor i stan) och det är ju en DEL utländsk trafik om man säger så, så då hade vi mao. kunnat sänka kostnaden för varje enskilt tillfälle?

    Det finns så j*vla mycket smartare lösningar för att komma fram till det som politikerna vill, ibland undrar man om våra politiker överhuvudtaget klarat grundskolan?

    Inför IQ-test i kommunfullmäktige och låt oss invånare som är de som får leva med besluten, vara med och fatta dem!!!

  • #25 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Henrik Postat: 2013-01-02 17:05

    Man kan tycka det är konstigt att Göteborgare och Stockholmare skall betala mer för att få köra på vägarna än andra i landet. Det borde vara väldigt hög andel skattebetalare per kvm asfallt i Göteborg jämfört med många andra ställen i Sverige. Visst det är en orättvis värld, men med skyldigheter kommer också rättigheter. Att ta betalt för att få köra bil samtidigt som man inte satsar något på infrastukturen för bilarna utan snarrare gör det sämre är något ingen politiker kan försvara utan de lägger bara locket på och säger att "så här är det"(antagligen för de har ingen anning om hur problemet skall lösas).
    Att man sedan har en lösning som bygger på ett icke fungerande teknik gör det inte bättre. Tågtrafiken funkar inte i Sverige vad är det som säger att detta kommer funka? Mitt billigare förslag är att köra tågen fram till Göteborgs yttre område för att sedan låta pendlare åka BRT(buss-rapid-transfer), mycket billigare att bygga ut(samt ändra kapacitet) och olika störningar är enklare att lösa utan följd störningar. Det finns ingen anledning att pendlare skall åka in till centrala Göteborg för att sedan ta sig ut till yttre delar av Göteborg. Jag ser inte att det finns behov av att bygga stationer i Vasa och korsvägen(gångavstånd till Lisebergsstationen). Om man är intresserad av hur illa det kan gå när man gräver under städer sök på "the big dig" och läs om hur det gick för Boston. Att man tycker det är omständigt att man inte kan åka med tåg genom Göteborg är heller inget problem, absoluta majoritetet börjar eller slutar sin resa i Göteborg och att bygga tåg som kan köra åt båda hållen är en mindre tekniskt problem.
    Hur skall man få plats med alla bussar? Ta bort spårvagnarna och sluta slussa alla genom brunnsparken/centralstationen är ett förslag. Istället för hållplats i Vasastan bygg ut Lisebergs hållplatsen och riv några hus i Gårda. Hur som helst behövs förslaget mer tankar och idéer inte mer och större skrytprojekt för att kunna hävda sig mot Stockholm.

  • #26 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    David Postat: 2013-01-02 17:15

    En bra fråga är också varför man inte designar ett system som även genererar intäkter från utländskt registrerade fordon. Det kanske inte är så dumt att dra in pengar från dem som inte redan betalar fordonsskatt men använder vägarna (även om denna skatt inte är till för att täcka generellt vägunderhåll finns det säkert något hål att stoppa de pengarna i).

  • #27 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Thomas Postat: 2013-01-02 17:45

    Man får inte beskatta utlandsregistrerade bilar. Sverige har valt ett dyrt och orättvist system för att få in mera pengar i skatt. Det har ingenting med miljn att göra. Bara pengar.

  • #28 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Per Postat: 2013-01-02 17:49

    Röstade på "vägpartiet" senast - funderar på Sd lokalt nu. Retar mig på alla vandaliserade vägar i GBG med onödiga rondeller, endast avsedda att minska genomflödet av trafik. Det är som du skriver vi som betalat alla gator som nu vandaliserast - förövrigt undrar jag hur man räknar - södra vägen har stort sett varit i ombyggnation mellan Mölndal och Allén så länge jag kan minnas - kan man överhuvudtaget inte planera på trafikkontoret. Stoppa västlänken, flytta centralen till Olskroken - lämna tillbaka pengarna till STH - även subventionerade investeringar är slöseri med skattemedel om de leder fel... Höj bränsleskatten (bilar drar en halvliter mindre nu än för 10 år sedan) för alla i Sverige istället för lokal straffskatt för att man bor i GBG-området.

  • #29 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bodil Postat: 2013-01-02 18:14

    Bort med vägtullar i GBG! Socialdemokraterna höjer skatterna och vill ha egna statligt kontrollerade företag som utför tjänster och produktion. Samma gamla visa... Usch!

  • #30 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Mike Postat: 2013-01-02 19:14

    Det är mycket KÖER i Göteborg kom inte och säg ngt annat.
    Sedan är detta helt fel sätt att lösa problemet.

  • #31 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Esra Svärd Postat: 2013-01-02 19:24

    Hälit med fängselskatt ! Höj den ännu mer så att arbetar- och medelklassen håller sig i förorterna så att jag får plats med min stora Bader Meinhof Wagen å slipper bucklor i dörrarna från alla små dj-a japanska och koreanska bilar som inte kan parkera. Höj parkeringsavgiften också rejält, för idag får man ju leta efter plats för alla dessa miljöbilar som blockerar stan. Höj rejält så Fjällrävennissarna inte har råd de heller, de kan ju cykla. Känns gött att Sossarna och Högern kan enas någon gång. Vad är 60 spänn om dan de é la inget att tjöta om. Medda

  • #32 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    P-O Postat: 2013-01-02 19:53

    Idiotisk att skatta oss som bara passerar Göteborg via E6/E20 påväg norrut/söderut.
    Får se om Malmö också inför trängselskatt (gud förbjude) om vi också lägger en liten kamera på E6/E20...

  • #33 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    tobbe Postat: 2013-01-02 20:36

    Kör Fiskebäck till Centrum varje dag till och från jobbet. Detta tar ca 15 minuter om jag kör 07.30 (Oscarsleden + allén). Att åka kollektivt tar nästan exakt en timma (2 byten på vägen, buss + buss + spårvagn).

    Kallar ni det köer?

    Pengarna skiter jag i egentligen, det som stör mig enormt är sättet beslutet om trängselskatte är taget på, samt att det knappt kommer ens å att köra bil inner Göteborg de närmaste 6-7 åren pga alla byggnadsarbeten. O. Jag väljer att betala så skall jag väl kunna köra också?

    Sedan du som skriver om alla volvotjänstemän med tjänstebil som kör Askim-Volvo varje dag, så kommer de fortfarande att köra då de med tjänstebil i te betalar någon vägskatt. Detta gäller alla med tjänstebil, dvs kanske 50% av alla bilar i Göteborg.

  • #34 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    tobbe Postat: 2013-01-02 20:57

    Skrev ovanstående på iPaden så det blev lite galet. Korrigerar nedan.

    Kör Fiskebäck till Centrum varje dag till och från jobbet. Detta tar ca 15 minuter om jag kör 07.30 (Oscarsleden + allén). Att åka kollektivt tar nästan exakt en timma (2 byten på vägen, buss + buss + spårvagn).

    Kallar ni det köer?

    Pengarna skiter jag i egentligen, det som stör mig enormt är sättet beslutet om trängselskatte är taget på, samt att det knappt kommer ens gå att köra bil inne i Göteborg de närmaste 6-7 åren pga alla byggnadsarbeten. Om jag väljer att betala så skall jag väl kunna köra också?

    Sedan du som skriver om alla volvotjänstemän med tjänstebil som kör Askim-Volvo varje dag, så kommer de fortfarande att köra, då de med tjänstebil inte betalar någon vägskatt. Detta gäller alla med tjänstebil, dvs kanske 50% av alla bilar i Göteborg.

  • #35 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    tobbe Postat: 2013-01-02 23:00

    Bojkottar Göteborg hädanefter. Då kanske de nått ett mål, jaga bort alla besökare och turister. Säkert bra för ekonomi och handel.

  • #36 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Johan Postat: 2013-01-02 23:42

    S, V och MP politikerna i Göteborg hatar bilar, de politiskt tillsatta tjänstemännen har vid ett flertal tillfällen sagt att bilar förfular stadsmiljön och att bilarna skall bort från gatorna. De skall inte ens få stå parkerade.
    Dessutom sänkte de hastighetsgränserna på infartslederna i förra veckan pga att kollektivtrafiken då blir snabbare relativt biltrafiken.
    Hade de kunnat skulle de säkert sänka till 30 km/ på infartslederna så att cykeln relativt bilen skulle bli snabbare. Det blir tyvärr så här när miljöpartister får inflytande de inte förtjänar.

  • #37 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bor i innerstan utan bil Postat: 2013-01-02 23:51

    Till Tobbe: jo, det var ju precis det jag menade. De med tjänstebil kommer inte sluta köra eftersom företagen betalar trängselskatten. Eller hur det nu blir, det kan ju bli så att företagen säger att resor till och från arbetet får du betala själv... Frågan är ju hur till exempel Volvo kommer reagera med den puckade stationen på älvsborgsbron. Det finns både för och nackdelar med det här. Trafiken behöver minska i centrum.. Men lösningen är klart fruktansvärt korkat ogenomtänkt.

  • #38 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bor i innerstan utan bil Postat: 2013-01-03 00:05

    Förresten till Tobbe: Vad menar du? Bara för att du kör kl 07:30 oscarsleden så existerar det inte köer eller sjukt för mkt trafik i innerstan? Jag säger inte att folk ska åka buss för kollektivtrafiken är piss med. Självklart körs det bil med tanke på den tid som sparas. Men jag håller med andra. Vad är det som säger att bil är en självklarhet?

  • #39 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Peppe Postat: 2013-01-03 02:10

    Jag bor inte ens i Göteborg utan 8 mil söderut men... Måste 5 dagar i veckan köra min fru till Sahlgrenska för strålbehandling, har kastats runt i en mailkarusell angående att Trafikverkets "leka gud" status för att få slippa denna straffavgift som utomstående sjukhusbesökare, fattig dessutom.
    Min fru kan inte åka färdtjänst för hon får inte åka ensam då, hon klarar inte detta då hon har social fobi. Vi åker bara till och från sjuhuset, inget snurrande i stan för det orkar hon inte efter behandlingen, och det jag fick reda på var att om jag inte betalar "straffavgiften som bilist" så läggs det 500kr som extra straffavgift, dom enda som kan få lättnad av att slippa denna straffavgift är om du har ett handikapp och detta får du ansöka hos skatteverket så helt plötsligt så var det skatteverket som sitter och leker gud över vems som har rätten till vård för att få fortsätta att leva eller dö om du nu inte då är offantligt rik, vilket vi inte är...... Så jag kan bara säga en sak, spräng bort skiten, sätta upp dessa kameror ca:600 meter från detta stora sjukhus är fullständigt sjukt. Tyvärr så kommer vi inte att ha råd att åka på dessa behanlingarna nån längre period, tyvärr så vet vi inte om hon kommer att få leva heller.... så vad säger man... Statligt MORD = Lagligt

  • #40 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Thomas Berndtzon Postat: 2013-01-03 02:19

    Är det bara 08´or som kommenterar?
    Skillnaden i Gbg mor Stockholm är att i göteborg kostar det vägtull så fort man tar fram bilen.
    Om jag inte är felpåläst, gäller trängseln i Stockholm innerstaden, och passerar man in och ut inom 20 minuter slipper man betala helt.
    Därför är det extra irriterande att våra folkvalda sitter och ljuger när de kallar vägtullen för trängselskatt i Gbg.
    Men det finns en anledning. Vägtull regleras av EU och får bara införas för att finansiera ett speciellt vägprojekt. När detta är klart skall den avskaffas.
    En trängselavgift är en nationell pålaga där stålarna går rakt in i statskassan, och där regering och riksdag sedan kan disponera dem som man vill.. Inga utländska bilar eller åkare påverkas!
    Hade vi inte haft dessa galna kärringar Anneli Hulten och Kia Andersson som fram till nästa val har stort inflytande, och som gjort det till sin livsuppgift att hata bilar och älska cyklar, så skulle vår stad inte vara så krachad i trafikinfarkt som den blivit de senaste månaderna..

  • #41 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Mats Postat: 2013-01-03 07:02

    Detta har dessvärre inget med "trängsel" att göra då tullarrna till skillnad från STO sitter i en jättestor radie runt Göteborg
    Dvs folk får betala även när de inte ska åka in till stan?
    Dessutom ska pengarna bla finansiera kollektivtrafiken, iofs en nobel tanke men det ska väl för fan inte bara en kategori människor betala detta!!??
    Det handlar ju om samhället totalt!!!!!!!!!

    Nästa steg blir kanske att bara vi som har barn ska betala för skolan också... eller kanske bara de som är sjuka ska betala sjukvården - de som är friska borde väl få slippa....?

    Nehe politiker, detta var nog det mest korkade ni hittat på - dock orolig för vad ni kommer hitta på här näst?

  • #42 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Morgan Postat: 2013-01-03 09:06

    Och för att minska på inflödet av kunder till affärer i centrum så höjer man avgiften för att åka kollektivt igen och igen och igen...

  • #43 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Morgan Postat: 2013-01-03 09:19

    Jag fattar inte hur dom kunde missa att sätta en kamera på Angeredsbron. Tänk vad mycket pengar som skulle komma in till att bygga mer och längre tunnlar!

  • #44 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    mikebike Postat: 2013-01-03 17:41

    @Thomas Berndtzon
    "Om jag inte är felpåläst, gäller trängseln i Stockholm innerstaden, och passerar man in och ut inom 20 minuter slipper man betala helt."

    Nej, det är fel. Det enda undantaget är om man åker till eller från Lidingö.

    "Varje passage in till eller ut ur de centrala delarna av Göteborg kostar 8, 13 eller 18 kronor, beroende på tidpunkt."
    "Varje passage in till eller ut från Stockholms innerstad kostar 10, 15 eller 20 kronor, beroende på tidpunkt. "
    Varför skall det vara billigare i Göteborg än i Stockholm?

  • #45 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bangen Postat: 2013-01-03 20:54

    Vi skall nog göra en gruppstaty av Kia,Annelie,Mats och Hallberg(M) och en jättestor skylt där det står. DET VAR VI SOM FÖSTÖRDE GÖTEBORG!

  • #46 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Hallänning Postat: 2013-01-03 22:07

    Vi som bara ska passera Göteborg på vår resa mellan t ex Varberg och Uddevalla. Varför ska vi straffas? Vi ska ju bara passera Göteborg på E6. Vad tycker EU-domstolen om dessa straffavgifter?

  • #47 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Kommer ordna sig Postat: 2013-01-03 23:20

    De höjer ju trängselskatten i Göteborg 2015.

  • #48 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Peppe Postat: 2013-01-04 00:02

    Thomas Berndtzon....Jag e ingen jävla 08:a, jag kommer ursprungligen från Mölndal men valde för 10 år sedan att flytta till Falkenberg, innebär detta då att jag INTE får stötta mina vänner och bekanta i gbg som är emot denna sraffavgift riktad mot bilisterna...eller?
    Nu hann jag inte höra på nyheterna ikväll men uppfattade det som om politikerna är fullständigt emot en folkomröstning, snacka om överförmynderi, "detta har vi bestämt detta kan ingen ändra på, men har folket fått säga sitt???? inte vad jag har hört i varje fall. så.... om jag händelsevis skulle söka arbete igbg så skulle jag förlora på att arbeta igbg, först har vi bensinpriset jag har mil t/r ca 16 mil om dagen att köra sedan har vi straffavgiften för bilisterna detta innebär för mig..... skit i att jobba fortsätt stämpla, där jag bor finns nämnligen nästan inga arbeten så jag måste söka mig mot gbg. men när allt är betalt i arbetsresor och sedan hyran för bostaden, då finns inga pengar kvar till mat. jag kan dra detta hur långt som helst och ändå blir slutsatsen:STATLIGT MORD= LAGLIGT

  • #49 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Flax Postat: 2013-01-04 08:59

    Jodå, så här blir det tyvärr när man låter bilhatande miljöpartister få inflytande. Men det går alltid att riva upp politiska beslut. Det är bara att se till att göteborgarna röstar bort den rödgröna koalitionen till nästa kommunalval.

    Jag bor i Västsverige och åker till Göteborg då och då för shopping eller nöjen. Och även om det rent ekonomiskt inte spelar så stor roll för mig att betala trängselskatt några gånger i månaden så blir det ändå en mental spärr - det känns liksom onödigt att åka till Göteborg när man måste betala för att "få komma in" i staden. Lite som de gamla stadsportarna man hade på medeltiden.

    Miljöpartisterna var tydligen väldigt glada över att notera 25% mindre trafik under första dagen med trängselavgift i Göteborg. Undrar om affärer och nöjesetablissemang i Göteborg är lika glada över 25% färre kunder...

    Jag tycker också, som andra redan påpekat, att det är oerhört märkligt hur man kan ta upp trängselavgift på bilister som färdas på E6 och överhuvudtaget inte ens har Göteborg som mål. De vill ju bara köra förbi, och det finns ingen annan väg! Men det är klart, som inkomstkälla för politiska projekt är det förstås oslagbart.

  • #50 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Marie Postat: 2013-01-04 09:58

    Hm, denna satans trängselskatten. I stockholm finns det 18 betalstationer........ I göteborg finns det om jag räknat rätt 36 betalstationer. Har Göteborg fått storhetsvansinne? Kanhända har Göteborg försökt att visa de där stockhomarna att VI här i göteborg kan bli större på något, iallafall.

  • #51 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    marie igen. Postat: 2013-01-04 10:05

    vi har med våra skattemedel betalt alla vägar i sverige flera gånger om. men inte fan är vägarna bättre ändå. Det är bara nys det här... Kan förstå om man får betal sig in till Göteborg.. Men om du skall ut från göteborg eler åka från partille till malmö då du inte ens åker in i centrum övergår mitt förstånd varflr jag skall få betala... jävla nys... Och varför skulle politikerna slippa betala tullarna? Nä hoppas någon spränger de där tullarna eller att alla göteborgare tar bort sina reg skyltar...Vi svenskar är så mesiga vi vågar inget göra. Höjer dom bensinen i Frankrike blir mdet kaos för alla ställer sina bilar runt om på vägarna och vägrar att flytta på sig, danskarna går man ur huse.. de äe enade men vi svenskar äe så fruktansvärda rädda för alt.. Kan vi inte visa någongång att det finns lite stake i oss....

  • #52 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Anton Postat: 2013-01-04 10:45

    HA HA HA HA Stämma Göteborgs kommun? Så barnsligt tramsigt att det inte ens går att argumentera om!
    Vad är det för fjortisar som skriver för tidiningen?

  • #53 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    classe Postat: 2013-01-04 14:12

    #52
    hahaha exakt, skumrask kommunen Göteborg har man nog inget för att stämma. Dom kommer bara att muta sig ur sånt, simple as that. Skojare o bedragare de e vad samhället går ut på nuförtiden.

  • #54 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    mikebike Postat: 2013-01-04 14:35

    @Peppe
    "Nu hann jag inte höra på nyheterna ikväll men uppfattade det som om politikerna är fullständigt emot en folkomröstning"
    Eller så kan man göra som här i Stockholms län, ordna folkomröstning och sedan strunta i alla röster i kranskommunerna!

    @Berggren
    "Några köproblem liknande Stockholms finns inte och har aldrig funnits"
    Jag bor vid Haga Norra och några hundra meter söder om oss delas E4 i två delar, de 2 vänstra körfälten går ned i Eugeniatunneln och vidare ut på Essingeleden, de två högra går till Norrtull/innerstan. Gissa var det är kö?
    Samma när man åker norrut på Essingeleden. Mest kö är det på avfarten mot Bromma, sedan är det skaplig kö norrut -förbi Stockholm. Avfarterna mot Kungsholmen och Norra Stationsgatan är det aldrig kö på.

    Det är bara en tidsfråga innan det blir trängselskatt på Essingeleden, sedan kan folk börja åka genom innerstaden igen...

    Senaste nytt från Sundsvall är att de skall införa avgifter när förbifarten är klar, men inte för dem som åker in till centrum, utan för dem som väljer bron förbi centrum. Ibland undrar man om de har otur när de tänker?

  • #55 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    C.G Ekström Postat: 2013-01-05 19:00

    Det kostar 5 miljarder per år att driva systemet med trängselskatter i Göteborg som jag förstått det. Hade man istället höjt kommunalskatten hade den extra driftskostnaden blivit 0 kr. Bara en sådan sak. Och trängsel har det väl aldrig handlat om. Men vad har det egentligen handlat om, det är det vi göteborgare undrar över och blir förbannade över. Men ibland blir det så här med politiska beslut, ingen vet hur det kom sig och ingen vågade ifrågasätta. Det bara rullade på och här är vi nu, utan att ha kunnat säga vår mening i en folkomröstning. Det är lite av sovjetkänsla över det hela, att några få veta hur massorna ska ha det.

  • #56 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Bengt Postat: 2013-01-05 20:16

    Jag tror att en sak är underskattad...
    De kommunala politikerna har ett behov av att känna sig viktiga och de känner sig mer viktiga om de känner att de leder en STORstad. Om man inför trängselavgifter så är man både ledare för en storstad och dessutom progressiv, miljömedveten och "inne",
    Själv bor jag i Linköping och har med oroat intresse följt de lokala politikernas intresse av att införa trängselavgifter.
    Jag är för drygt 30 år sedan uppvuxen utanför Stockholm och har rest som turist till andra storstäder (t ex London, Paris, Barcelona, Chicago m fl). Jag kan informera mina lokala politiker om att Linköping är inte någon storstad och har inte några stora trafikproblem (förutom de som eventuellt är självförvållade genom avspärrningar).

  • #57 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    TompaK Postat: 2013-01-05 22:17

    Verkar som herr Berggren inte kört i Göteborg i rusningstrafik. Minst lika mycket köer som i Sthlm... Därmed säger jag inte att det är rätt med vägtullar...

  • #58 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Maggan Postat: 2013-01-05 23:48

    Vi som bor i Hisings Backa får betala "trängselavgift" för att åka ÖVER motorvägen för att ta oss till Bäckebols köpcenter eller Stigs Center och även när vi skall åka till Tagenetippen med vårt sorterade skräp. Vi är alltså inte i närheten av centrum. Kan tro att det blir mer dumpat skräp på Hisingen framöver. Vi som bor här är oerhört hårt drabbade trots att vi inte trängs med andra än en massa utländska, avgiftsbefriade långtradare.
    Vi kan naturligtvis åka över Bönered som är en liten väg där man knappt kan mötas. Men det har man redan nu insett från myndigheterna och kommer då att sätta chikaner eller liknande på den vägen.
    Undrar bara om det bor någon beslutsfattare i denna delen av kommunen?

  • #59 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    Haze Postat: 2013-01-06 21:11

    Självklart är det en skatt men inte för trängsel utan för byggprojekt. Man hänvisar dock till miljön och måste därför göra en del idiotiska bussfiler etc. Det jag häpnar över mest är ju hur vidsträckt dom fick använda pennorna när dom satte ut tullarna. Du kan inte åka på en Europaväg förbi Göteborg utan att betala. Bygg en bro över hela Göteborg för dom som inte vill åka in och betala "trängselskatt" i en stad man inte vill åka igenom. Härmed behöver Gbg också en ringled.

  • #60 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    JG Postat: 2013-01-07 10:40

    Jobbpendlar Alingsås-Torslanda.
    Kollektivtrafik hade varit ett alternativ OM man slapp åka via centrum/centralstationen. Det hade kapat både restid och utsläpp i centrum.

    Idag tar det över 2 timmar längre ToR med kollektivtrafiken vilket berättigar mig till milavdrag och tränselskatten betalar firman (tjänstebil). Minskar dessutom trafiken något tjänar jag ännu mer tid, tack för det!

    Missförstå mig inte. Jag hade gärna åkt kollektivt OM kostnaden OCH tidsåtgången varit rimlig. Månadskort som är hutlöst dyra i förhållande till vad man får för pengarna, så nej tack.

    Normalt sett måste man locka med något bättre för att få folk att ända betende. Men inte när det gäller politiker. Då räcker det att försämra alternativen så mycket att deras lösning helt plötsligt ser bra ut...

  • #61 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    svempa Postat: 2013-01-07 14:27

    Egentligen en lysande ide. Jag undrar bara när andra städer som Kungälv, Halmstad mm införar ett trängselskatt också. Och tittar man på kartan, finns det ju många fler orter som kan ha ett liknande skattesystem. Ett hel täckande svens vägtullsystem där varje kommun/ stad får göra som de vill.

  • #62 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    svempa Postat: 2013-01-07 14:27

    Egentligen en lysande ide. Jag undrar bara när andra städer som Kungälv, Halmstad mm införar ett trängselskatt också. Och tittar man på kartan, finns det ju många fler orter som kan ha ett liknande skattesystem. Ett hel täckande svens vägtullsystem där varje kommun/ stad får göra som de vill.

  • #63 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    IntePK Postat: 2013-01-11 07:24

    Ser som tjänstebilsförare fram emot mindre trafik i stan när fler väljer att åka kommunalt.

  • #64 Re: Berggren: Nån jävla ordning måste det väl vara!
    mer Postat: 2013-01-14 08:54

    @JG

    Alingsås-Torslanda tar ca 55-60 min med bil.
    1h 25 min med kollektivtrafik.

    Hur lyckad du spara mer än 1 h/väg?