• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Polisen lockar biltjuvar med...

Polisen lockar biltjuvar med bete

I Kanada har bilstölderna minskat med hela 73 procent de senaste tio åren. Polisen har börjat placera ut värdesaker i bilar, som sedan spåras med gps.



Bilinbrott och bilstölder är ett ständigt problem världen över, och att det är ett ämne som berör även auto motor & sport-läsarna bevisades av vår granskning. Delstaten British Columbia i Kanada har dock valt att gå ett steg längre än den svenska polisen.

Polisen i British Columbia placerar ut "bete" i vissa utvalda bilar, för att locka till sig biltjuvar. Betet kan exempelvis vara mobiltelefoner, bärbara datorer eller alkohol. Direkt när ett inbrott sker i någon av de utvalda bilarna skickas en rapport till den lokala larmstationen. Polisen kan sedan spåra betet i realtid via gps och gripa tjuven.

Försöket att locka till sig biltjuvar med bete introducerades för tio år sedan, eftersom British Columbia då var en av de områden med högst antal bilstölder och bilinbrott i hela Nordamerika. Enligt CBC News har antalet bilbrott minskat med hela 74 procent.

"Tjuvarna vet redan att om de stjälar en "betesbil" så hamnar de i fängelse", säger Gary Shinkaruk på den kanadensiska polisen till CBC News.

En nyhet är att bilarna numera utrustas med filmkameror, förutom gps-enheten som spårar bilarna. På så sätt kan biltjuvarna identifieras lättare. Vi gissar att filmerna på biltjuvarna dessutom kan locka till många visningar på Youtube – här nedan syns ett antal klipp från sajten Baitcar.com som nyhetssajten Vancouver24hours publicerat.

Det råder förstås ingen tvekan om att bilstölder och bilinbrott retar upp även svenska bilägare, men vår lagstiftning förbjuder den här typen av brottsprovokation.

Det här tycker jag låter som en bra idé!
298
5

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Alex Postat: 2013-02-03 10:26

    Svensk byrokrati e ju så jävla löjligt!

    Tycker att denna lösning är suverän! minskat med 74%!! vilken annan metod som inte kräver allt frö mycke jobb kan det!?

    Gäller ju allting!

  • #2 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    ZR1 Postat: 2013-02-03 10:33

    Svenska polisen är ett skämt, o det vet de.....

  • #3 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    snöstorm Postat: 2013-02-03 11:19

    Kan någon med kunskap om svensk juridik snälla rara förklara för mig varför detta INTE är en bra idé även här? Upplägget är ju klockrent! Folk i allmänhet vet att de inte ska stjäla, de som missat detta riskerar att åka fast. Frågor på det?

  • #4 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Svante Postat: 2013-02-03 11:30

    Skulle verkligen vila se att svenska polisen fick dispens för att införa den metoden även här. I realiteten så är det enbart en vinst för samhället att komma åt dessa brott och det är de kriminella elementen som kommer att drabbas, inga andra.

    En stöld är en stöld, oavsett om föremålet är utplanterat av polisen eller inte.

  • #5 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    ChristianM Postat: 2013-02-03 12:34

    "Kan någon med kunskap om svensk juridik snälla rara förklara för mig varför detta INTE är en bra idé även här?"

    För att man inte får fresta någon att begå brott.
    Så enkelt är det.

    Det finns dock en del likartade operationer. Man kan försäkra sig om att någon har begått brott genom att köpa varor av dem.
    Knark, horor etc. Då åker de dit. Men det är de själva som uppdagar brottet och därför är det okej.

  • #6 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Patrik Postat: 2013-02-03 13:10

    "En nyhet är att bilarna numera utrustas med filmkameror"

    Kamerorna har använts sedan man började med bait cars för tio år sedan. Många av klippen ovan är nästan tio år gamla.

    En nyhet är däremot att man nu SKA börja plantera ut exempelvis telefoner i bilarna, då man upptäckt en viss ökning av bilstölder under det sista kvartalet 2012.

  • #7 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    StefanH STHLM Postat: 2013-02-03 13:45

    Jag är bara förvånad över att inte vi vanliga bilägare blir åtalade i Sverige när vi glömmer en mobil på sätet? Svensk lagstiftning borde ju anse att det är en brottsprovokation...........
    Det är ju så synd om inbrottstjuvarna. Brottet Måste ju vara att man lämnar stöldbegärliga saker i bilen.

  • #8 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    StefanH STHLM Postat: 2013-02-03 13:48

    Det nya stöldskyddet i Kanada bör ju nu bli att lägga en mobil öppet på sätet med en lapp med texten "BAIT CAR".
    Så himla snyggt. Ingen vågar ta bilen.

  • #9 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Sture Postat: 2013-02-03 14:46

    Sverige är ett jävla skitland

  • #10 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    mhult Postat: 2013-02-03 15:48

    Jag tycker att poliserna i TV-serien Bait Car ibland går för långt i sin uppmaning till brott. De kan säga "nu ställer vi en bil här och hoppas att någon tar den", vilket jag tycker är ganska långt ifrån polisens uppdrag att MINSKA brottsligheten.

    En gång var det två killar som hoppade in i en "bait car", där den ena killen omedelbart försökte stoppa sin kompis; "stanna, stanna, ta inte bilen". Han blev helt desperat och kastade sig till slut ut ur bilen i farten. Polisen tog honom också, då han ansågs lika skyldig som sin kompis, eftersom han suttit med i bilen.

    Dock är brottsligheten i vissa områden ett stort problem. Jag minns ett avsnitt där polisen parkerade en bil vid en mack där många brott inträffat. Polisen (civilklädd) hann inte ens stänga bildörren förrän en tjuv ryckte dörren ur näven på honom, hoppade in och körde iväg.

  • #11 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    snöstorm Postat: 2013-02-03 16:00

    Jag kan förstå tanken med att man enligt vår nuvarande lagstiftning inte får "provocera" (?!?) till att begå brott, men i vissa fall måste ändamålen helga medlen. Det är inte synd om förövaren!

    Låt säga att en kvinna bär "utmanande" kläder med djup urringning och hela baletten; inte ger det någon man rätt att våldta henne för det?

  • #12 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Bäst att leva på folket Postat: 2013-02-03 17:36

    Detta är vad som behövs i sverige, Detta är ett sätt som visar vart man hämnar om man stjäl en bil. En markering med avskräckande exempel. Summan av detta projekt är att många bli avskräckta av att stjäla men en bil .).

    Men som sagt hela världen utvecklas men Sverige backar o lämnar inget åt företagen så även de lämnar landet. Sen kan borg mfl skratta sig lyckliga då befolkingen får ta smällen istället för de själva.

    Sjuk utveckling i detta avlånga land.

    Alla projekt från Statens sida har ett syfte ! Mjölka befolkningen på pengar då alla bolag har flytt landet. Vi har inget kvar ?

    Man funderar på dra sitt lass någon annan stans.

    När både Sjukvård och pansionsystemet har kollapsat . Nu ska man tjäna pengar på folks hälsa och även sno deras investeringar så de är gammla och har ingen hörd röst. ???

  • #13 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Jimmy Postat: 2013-02-03 19:09

    Tycker detta kan vara något för Sverige, folk ska kunna lägga en telefon i bilen utan att någon idiot är där, fastnar man med fingrarna i kakburken får man skylla sig själv.
    Jag kunde inte ha brytt mig mindre för jag brukar inte göra inbrott i bilar...

  • #14 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Andden Postat: 2013-02-04 11:39

    Jag kan bara hålla med. Minskning med 74% måste vara omöjligt att åstadkomma på något annat sätt. Alternativet skulle väl kunna vara en mångdubbling av av antalet poliser flera gånger om. Då skulle ju iofs även andra brott minska.

  • #15 Re: Polisen lockar biltjuvar med bete
    Anonym Postat: 2013-02-04 19:15

    Ett förtydligande avseende juridiken:
    Svensk polis får inte provocera fram brott.
    Det råder dock stor skillnad mellan polis och privatperson.

    En privatperson får lov att lämna kvar en manipulerad smartphone i bilen. Denna telefon får lov att fotografera/filma gärningsmannen. Likaså får man lov att spåra gärningsmannen med telefonens GPS.

    Man får till och med lov att gömma sig i bilen bredvid och vänta på att någon gör inbrott. Därefter får man envarsgripa gärningsmannen. Sedan tillkallas polis som med största sannolikhet kör busen till närmaste arrest.

    Tänk på det. Kan vara ett alternativ till älgjakt för grabbgänget som bor i storstaden. Ett flak öl, ett bra gömställe och ett riktigt bra lockbete i form av en fruktig pryl. Sedan en spännande väntan på napp.

    God jaktlycka.