• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Designern tycker till om...

Designern tycker till om hemliga Saab 9-3

De läckta bilderna på Saab 9-3 blev extremt uppmärksammade. Nu har auto motor & sport fått en pratstund med chefsdesignern Jason Castriota – vad tycker han om bilen, som egentligen skulle hållas hemlig?

Jason Castriota ansvarade för designen av nya Saab 9-3, som skulle baseras på Phoenix-plattformen.

De suddiga bilderna på vad som hade kunnat bli en helt ny Saab 9-3 läckte ut på nätet under fredagen. Även auto motor & sport-läsarna fick en inblick i vad som hade hänt om Saab inte gått i konkurs. Amerikanen Jason Castriota jobbade som designer på Saab och ansvarade för designen för nya 9-3:an.

"Självklart är det tråkigt att bilderna har läckt ut utan min vetskap, speciellt när det är dåliga bilder. Men samtidigt är det kul att se responsen på designen. Min design har en stark karaktär. En del tycker om det. Andra tycker inte alls om det. Men alla har en åsikt. Det gillar jag", säger Jason Castriota till auto motor & sport.

Han förklarar att bilderna som läckte ut är tidiga skärmdumpar som föreställer en äldre version av nästa Saab 9-3. Det är en datorillustration på hur Saab funderade kring designen under tidigt 2011.

"Designarbetet var fortfarande under utveckling och den slutliga produkten skiljer sig från vad ni ser nu. Jag jobbade på 9-3 hela vägen fram till slutet av 2011. Men konceptmässigt stämmer bilderna överens med slutprodukten. Det var detta designspår vi jobbade med – en femdörrars halvkombi."

Jason Castriota har följt läsarnas åsikter i auto motor & sport-artikeln.

"Responsen på dessa dåliga bilder är förvånansvärt god. Jag har följt er omröstning på webben med spänning, jag har gått in flera gånger under helgen, och majoriteten verkar vara positiva", säger han.

Nils Svärd intervjuade Jason Castriota på Parissalongen 2010. Den dåvarande Saabdesignern kallade Jan-Åke Jonsson och Victor Muller för Clark Kent och Stålmannen – klicka för att läsa mer.

Jag tycker 9-3:an på bilderna ser riktigt bra ut.
503
103

Redaktör på auto motor & sport, Sverige.

Alla artiklar Kontakta

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Åkerbock Postat: 2013-02-04 09:25

    Var jobbar Castriota numer?

  • #2 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Pär G Postat: 2013-02-04 09:33

    jag är ju inte överdrivet positiv till saab, men ärligt talat det ser ju erbarmligt ut..?

  • #3 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    x Postat: 2013-02-04 09:45

    Hade de varit smarta så hade de skippat sedanen och utvecklat en tredörrars coupé istället. Fyrdörrars sedaner är knappast något som världen lider brist på.

  • #4 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Jan Postat: 2013-02-04 10:38

    det stog väl att det var en halvcombi de utvecklade

  • #5 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Bamse Postat: 2013-02-04 10:45

    Tycker designen knyter an väldigt väl till Saabs historiska formspråk från modeller som 99, 90, 900 utan att för den skull kännas retro. Hade varit kul att se hur den slutliga designen såg ut.

  • #6 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Jörgen Postat: 2013-02-04 10:55

    www.saabsunited.com kommer snart med en stor artikel om Jason och de modeller som han var med och arbetade med.

  • #7 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    lelle Postat: 2013-02-04 11:04

    Tycker fortfarande bilen ser ut som en gammal öststatsdesign som inte hänger ihop.
    Dörrar från NG900/OG9-3, en bruten linje mot bilens bakdel som vare sig är sedan eller Saabs signum, flytet från C-stolpe o bakåt och framtill en från/huv som inte ser ut att passa ihop med bilen i övrigt.
    Är den tidiga skärmdumpen entt ihopklipp av Saab 900 NG, Lada Samara och Seat Cordoba?
    Gillar Saab, men inte detta!

  • #8 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Rejo Postat: 2013-02-04 11:39

    De presumtiva Saab-kunderna hade nog gillat denna design, men även när Saab sålde som mest kom man inte upp i mer än 120000-130000 bilar per år, vilket är för lite för att nå lönsamhet i det prissegment som Saab tillhörde. Problemet var snarare hur man skulle locka till sig FLER kunder. Jag tror inte att retrostylade bilar som ser ut som Saab 99 och 900 hade varit rätt väg att gå.

    Det skall förvisso bli intressant att se vad Nevs har att komma med. Det verkar som att Nevs har kommit tillräckligt långt för att åtminstone presentera en prototyp eller koncept på en elbil i början på 2014. Och den skall tydligen baseras på Phoenix-plattformen och den design som Saab utarbetat under 2010-2011.

    Inte för att jag tror att Nevs kommer att börja serietillverka Saabar i någon större utsträckning men som sagt, designstudier och prototyper lär vi säkert få se.

  • #9 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Andden Postat: 2013-02-04 11:45

    Jag tycker att den är fantastisk. Går inte att missta för något annat märke (har inte så bra koll på öststatare). Det är positivt och på något sätt precis det som gjorde SAAB till ett väldigt spännande märke. Men det är klart, jag gillar ju 99 och 900 rätt skarpt också.

  • #10 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Båda sidor har rätt - som vanligt Postat: 2013-02-04 14:16

    Ni som kritiserar designen har rätt; den är för mycket SAAB för att ni någonsin skulle kunna gilla den eller förstå den.
    Å andra sidan skulle en design som ni gillade inte likna en SAAB...
    Ni som gillar designen har rätt, för det är ni som skulle våga köpa en udda och annorlunda bil med ett eget och typiskt formspråk. En SAAB kan aldrig vara mainstream, för då har den inget existensberättigande.

  • #11 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Pelle Postat: 2013-02-04 15:09

    ams nätupplaga har tydligen i skrivande stund minst 201 helt blinda läsare...

  • #12 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Bamse Postat: 2013-02-04 15:20

    Kolla på bilden bakifrån som publiceras brevid bilden på Jason. Mer klassiskt Saab kan det inte bli utan att bli fånigt. Till och med den högt placerade svarta vingen är ju en homage till 70- och 80-talens 99 och 900 turbo.

    Grunddesignen är fullständigt lysande!

  • #13 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Rejo Postat: 2013-02-04 15:28

    Inlägg #10 - du har helt rätt vad gäller designen och det var det som var kärnan i Saabs problem. De hade liksom hamnat i ett fack för folk som gillade annorlunda design och särpräglade lösningar men som inte ville betala extra för det.

    Det är en annan sak för bilmärken som exempelvis Jaguar och Porsche - de har råd att inte vara mainstream eftersom de tar mer betalt för varje bil och tjänar pengar ändå, trots en begränsad kundgrupp.

    Saab däremot försökte båda äta kakan och ha den kvar - göra en udda bil med udda design som stack ut från mängden, men ändå ta betalt som vore det en helt vanlig mainstream bil som tilltalade alla. Det gick inte ihop.

    Nåja, nu har gamla Saab gått i konkurs så vi får väl se vad Nevs har att komma med. Det kommer väl aldrig att bli mainstream i alla fall. Det enda som bekymrar mig är hur man skall kunna hitta kunder som är beredda att betala så mycket att företaget blir lönsamt.

  • #14 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    filip Postat: 2013-02-04 15:51

    Med sådan design är det omöjligt att sälja bilar!
    Fullkomligt katastrof!
    Sbår att titta på, bakdelen spretar ju som på en äkta öst-statsbil från dåtiden, än värre än gamla Saab som aldrig gick sälja utanför Sverige i någon omfattning.

  • #15 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    H Postat: 2013-02-04 16:43

    Kan bara informera om att fronten är jä#&gt snygg - den som lyckligtvis inte läckte ut...

  • #16 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Alzheimer Light (eller?) Postat: 2013-02-04 17:45

    Deja Vu !!! ???

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130201/saab-9-3-av-jason-castriota-som-aldrig-byggdes

  • #17 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    1QAZ Postat: 2013-02-04 19:16

    Nån annan som tycker att cabben ger A5-vibbar???

  • #18 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    fille Postat: 2013-02-04 20:47

    Grymt snygg! Den vill jag ha, lite annorlunda men seriös på samma gång.

  • #19 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    JohanL Postat: 2013-02-05 02:29

    @PärG: För ovanlighetens skull håller jag med dig

  • #20 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    SiggeN Postat: 2013-02-05 04:35

    En ful bil! Helt otroligt!

  • #21 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Skm Postat: 2013-02-05 11:56

    Den ser ut som en "hemmastylad" 99:a

  • #22 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Kassa Triota Postat: 2013-02-05 12:10

    Detta visar ju bara vilken amatör Castriota är. Först ritar han en erbarmligt ful bil. Sen går han in flera gånger på AMS webbsida för att se efter vad tidningens pubertala läsare tycker om bilen. Något sådant skulle aldrig en kompetent formgivare med självaktning göra.

  • #23 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Lasse Postat: 2013-02-05 19:29

    @Kassa Triota

    Aha! Du är pubertal! Det är inte jag... :-)

  • #24 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Sigge Postat: 2013-02-05 22:57

    Det var då för väl att den inte kom i produktion.

  • #25 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Hans H Postat: 2013-02-06 10:44

    @ Lasse.

    Vilken underbar kommentar!! :-)

  • #26 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    VM Postat: 2013-02-07 00:27

    Det var Victor Muller som tog in Castriota till Saab, som konsult, och sedan bestämde att hans modell var den som skulle vidareutvecklas, trots att de koncept som Saabs egna designers framställde var mycket bättre och framförallt 'Saabigare'.

  • #27 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3
    Nisse Hult Postat: 2013-02-09 08:00

    Citat:
    ams nätupplaga har tydligen i skrivande stund minst 201 helt blinda läsare...

    Kan inte mer än att hålla med och fler blir dom

  • #28 Re: Designern tycker till om hemliga Saab 9-3