Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD

Största problemet med Volvo V40 Cross Country är att alla som vill ha fyrhjulsdrift tvingas välja den dyra T5-motorn. Men nu blir det ändring – avslöjar Volvo på Facebook.

Just nu är T5-motorn enda möjligheten om du vill ha den fina fyrhjulsdriften från Haldex i V40 CC. Men snart finns också T4-motorn med 180 hästar tillsammans med AWD.

Efter vår första provkörning på en jämtländsk isbana var vi mycket imponerade av Volvo V40 Cross Country. "Detta är helt klart den roligaste modellen i V40-serien", skrev Mikael Johnsson i provkörningen av V40 Cross Country T5 AWD.

Det största problemet är att fyrhjulsdriftssystemet från Haldex enbart finns i den dyraste T5-modellen med 254 hästar. Den kostar 336.900 kronor – farligt nära en XC60.

Volvo har hittils varit mycket hemlighetsfulla kring frågan om fler modeller av V40 Cross Country ska få fyrhjulsdrift, men nu uppger norska TV2 att även bensinmodellen T4 med 180 hästkrafter ska få fyrhjulsdrift.

Med de norska skattereglerna kostar Volvo V40 Cross Country T5 AWD drygt 600.000 kronor, så en billigare modell med fyrhjulsdrift är mycket välkommen.

T4-motorn ska börja tillverkas med AWD-systemet vecka 24 och blir ungefär 150.000 norska kronor billigare. Det uppger Rune Gutteberg, vice vd på Volvo i Norge, för TV2. Volvo uppmärksammar själva nyheten på den norska Facebooksidan.

Däremot verkar det inte som att Volvo planerar någon dieseldriven variant av V40 Cross Country med fyrhjulsdrift.

Om jag skulle köpa en Volvo V40 skulle det nog bli en Cross Country.
462
122

Mer att läsa

Idag
Jodå, Citroëns modeller med gasfjädring kunde köras på tre hjul
Igår
Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
  • Supersvår quiz: Hur mycket kan du egentligen om Top Gear?
    Jaså, du kallar dig Top Gear-nörd? Upp till bevis! Nu är det dags att visa för kompisarna och kollegorna hur mycket du egentligen kan om Top Gear.
  • Alrik: Bilar är billiga
    Bilar är billiga! Tanken slår mig när jag tittar på nya Volvo S90. På 20 år har det som medelsvensken får kvar i plånboken ökat 70 procent. 1996 kostade Volvo 960 med 170 hk 260.000 kronor. Nya S90 "borde" därför kosta 440.000 kronor. Men det gör den inte. Långt ifrån.