• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo V40 Cross Country blir...

Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD

Största problemet med Volvo V40 Cross Country är att alla som vill ha fyrhjulsdrift tvingas välja den dyra T5-motorn. Men nu blir det ändring – avslöjar Volvo på Facebook.

Just nu är T5-motorn enda möjligheten om du vill ha den fina fyrhjulsdriften från Haldex i V40 CC. Men snart finns också T4-motorn med 180 hästar tillsammans med AWD.

Efter vår första provkörning på en jämtländsk isbana var vi mycket imponerade av Volvo V40 Cross Country. "Detta är helt klart den roligaste modellen i V40-serien", skrev Mikael Johnsson i provkörningen av V40 Cross Country T5 AWD.

Det största problemet är att fyrhjulsdriftssystemet från Haldex enbart finns i den dyraste T5-modellen med 254 hästar. Den kostar 336.900 kronor – farligt nära en XC60.

Volvo har hittils varit mycket hemlighetsfulla kring frågan om fler modeller av V40 Cross Country ska få fyrhjulsdrift, men nu uppger norska TV2 att även bensinmodellen T4 med 180 hästkrafter ska få fyrhjulsdrift.

Med de norska skattereglerna kostar Volvo V40 Cross Country T5 AWD drygt 600.000 kronor, så en billigare modell med fyrhjulsdrift är mycket välkommen.

T4-motorn ska börja tillverkas med AWD-systemet vecka 24 och blir ungefär 150.000 norska kronor billigare. Det uppger Rune Gutteberg, vice vd på Volvo i Norge, för TV2. Volvo uppmärksammar själva nyheten på den norska Facebooksidan.

Däremot verkar det inte som att Volvo planerar någon dieseldriven variant av V40 Cross Country med fyrhjulsdrift.

Om jag skulle köpa en Volvo V40 skulle det nog bli en Cross Country.
442
121

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    snöstorm Postat: 2013-02-04 19:12

    Jaha det är väl bra, men varför envisas Volvo med att bara stora motorer ska gå att kombinera med fyrkrafs? Undra på att VAG-koncernen kränger fyrhjulsdrivna bilar som aldrig förr i Sverige. Många vill faktiskt ha fyrkrafs men behöver inte/har inte råd med stora motorer...också.

  • #2 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    PAH Postat: 2013-02-04 19:30

    Jag gissar att detta är dn femcylindriga T4 på 180hk, 300Nm som finns i V40 på vissa marknader, motorbeteckning B5204T8.
    Jag hoppas på det i alla fall!

  • #3 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Robert Postat: 2013-02-04 19:31

    Bra, då ska jag seriöst överväga den, för med T5 är den på tok för dyr. Särskilt när man ska plocka på minst momentumpaketet. Finner det dock mycket konstigt att T3 inte går att få med powershift automatlåda.

  • #4 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Oliwer Garant Postat: 2013-02-04 19:48

    Detta kommer med stor sannolikhet vara en mjukvarumässigt strypt t5a, samma som i t.ex xc60 d3 awd som i själva verket är en strypt d5 awd. Dock så sitter det en vanlig d3 i fwd modellen. Med lite trimm från någon utav de större välrenommerade trimmfirmorna så kan man spara 140 tusen om man väljer t4an awd för att sedan trimma. OM det blir en strypt t5a vill säga. Det blir iofs bra skjuts i t4 med trimm också. 199hk för att vara exakt.

    P.s du som nämnde vag bilarna med små motorer och fyrkrafs. 2.0tdi 120/140 och 170hk är alla samma motorer, så köp 120hk varianten, få miljöbilsfördelarna, trimma och spara 40tusen kronor.

  • #5 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Gasa Postat: 2013-02-04 19:51

    Bra att det inte kommer till dieselbilarna. Fattiglappar kan hålla sig till Volkswagens skräpåk. Släng in T6:an i nya V40 CC så kan vi snacka.

  • #6 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Adam Postat: 2013-02-04 19:51

    Alla andra som vill ha 4WD (men inte dyrare bensinmotorer) väljer då istället bilar från andra märken. Är det smart av Volvo?

  • #7 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Volvotok Postat: 2013-02-04 19:59

    Diesel och 4WD NU TACK!

  • #8 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    TurboLover Postat: 2013-02-04 20:14

    Gissning: Volvo vill inte anpassa fler av nuvarande motorer till AWD eftersom de snart kommer med helt egna nya motorer. Även på Dieselsidan ska ju nya 4 cyl motorer snart in. Är jag rätt underrättad börjar de nya spisarna produceras till årsmodell 2014 då ju de flesta modellerna dessutom ska få fejslift.

  • #9 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Sven Postat: 2013-02-04 20:35

    @TurboLover är du underrättad kring vilka nya motorer som kommer? Har hört snack om en 2000cc turbo bensinfemma med ca 200 hästar. Låter perfekt.

  • #10 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Sven Postat: 2013-02-04 20:50

    Hittade 2.0t femman när jag gick in på Volvos ryska sida... Varför finns denna motor inte i Sverige? Helt oförståeligt jag tycker den är perfekt. 1.6 är för lite och 2.5 är för stort!

    5-cyl
    1984cc
    213hk @ 6000rpm
    300nm

  • #11 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Robert Postat: 2013-02-04 21:14

    Volvos nya motorer blir fyrcylindriga tvålitershistorier med både turbo och kompressor och ska täcka hela spannet från miljömotor till prestandamodeller.

  • #12 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    oscar Postat: 2013-02-04 21:19

    Nu snackar vi! Härligt att se att bensinen inte är död. Här i Norge är bilar sinnessjukt dyra och politikerna försöker minska på dieselbilarna. När kommer fyrhjulskraft till V60 bensinarna? Skulle vara väldigt intressant!

  • #13 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Torbjörn Postat: 2013-02-04 21:26

    Sven: Har du provkört 2-liters T5:an? Det är ärligt talat ingen trevlig maskin. Är ganska säker på att det är därför som dom valt att satsa på 2.5:an igen.

  • #14 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    PAH Postat: 2013-02-04 23:02

    @Sven och Torbjörn

    Ni pratar om olika maskiner. Sven menar den 5cylindriga på 213hk som antagligen är rätt trevlig.

    Torbjörn, jag gissar att du syfter på fordfyran som finns i bland annat S60 T5

  • #15 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    D2 Postat: 2013-02-05 01:58

    Nu är jag gnällig men "Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD" borde väl vara "Volvo V40 Cross Country med AWD blir billigare"?

    T4 4 cyl 1.6 liter 180hk är en motor.
    T5 5 cyl 2.0 liter 213hk är en annan. (Ej för Sverige)
    T5 5 cyl 2.5 liter 254hk är en tredje. För Sverige.

    Jag tvivlar.

  • #16 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    PAH Postat: 2013-02-05 07:20

    @D2

    T4 5 cyl 2.0 liter 180 hk är en fjärde, ej för Sverige.

    Just denna lär vi få se i T4 AWD

  • #17 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Niclas Postat: 2013-02-05 09:05

    T5 5 cyl 2.0 liter 213 hk finns faktiskt i Sverige, om man väljer Bi-Fuel.

  • #18 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Rikard Postat: 2013-02-05 09:15

    Kollade V40 i helgen, fin bil men trång tyvärr. När jag satt som jag ville i förarstolen satt jag bra, mycket bra, inget snack om den saken, men det var inte mycket plats kvar bakom för benen i baksätet. BMW 1-serien jag har idag upplever jag som större interiört. Upplevde ingen stor skillnad i "den upplevda kvalitetskänslan" någonstans, Volvon är välbyggd - inget snack om saken. Hann tyvärr inte provköra.

    Kul med små bilar, stora motorer och fyrhjulsdrift!!

  • #19 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Oswald Postat: 2013-02-05 09:28

    2 liters femma på 213 hk, 2,0T fanns i nuvarande S60 när den lanserades.

  • #20 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Nattsvart Postat: 2013-02-05 09:40

    Köp Golf 4 motion!
    En bättre produkt som känns och är mer premium.
    Dessutom byggd i Tyskland!

  • #21 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    x Postat: 2013-02-05 10:40

    "Köp Golf 4 motion!
    En bättre produkt som känns och är mer premium.
    Dessutom byggd i Tyskland!"

    En av världens vanligaste svenssonbilar skulle alltså i dina ögon vara mer premium? Hur tänkte du där? Opel och Ford är också byggda i Tyskland - premium? Nä.

  • #22 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Torbjörn Postat: 2013-02-05 11:36

    PAH: Japp, det är riktigt. Refererade till V/S60:s T5:a. Trodde det var samma maskin som satt i 2.0t i V/S60 från början.

  • #23 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Stoffe Postat: 2013-02-05 12:00

    Tveksam till volvo v40cc, hellre fyrhjulsdrift till den vanliga modellen det tilltalar mer. Tycker cc är en ful variant, ska vara lite storlek på en typ suv eller cross country den ser ju bara löjlig ut.

  • #24 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Danne Postat: 2013-02-05 12:11

    Varför inte en D2 AWD? Snålt o bra!

  • #25 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    PAH Postat: 2013-02-05 12:50

    @Oswald

    "2 liters femma på 213 hk, 2,0T fanns i nuvarande S60 när den lanserades"

    S60 2.0T 2011 års modell hade en Fordfyra på 2 liter och 203 hk. Alltså inte Volvos egen motor. Motorn försvann efter första modellåret

  • #26 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Mange Postat: 2013-02-05 12:59

    Kör nya Volvo V40 nu och är riktigt sugen även på att byta frugans gamla kombi mot en V40cc när de nya dieselmotorerna anländer. Men sluta jämföra Volvon med nya Golfen. Tror väldigt få bilköpare väljer mellan dessa två bilar. Den som tittar på V40 sneglar nog mot V60. Den som vill ha en Golf kör sannolikt en några år gammal Passat.

  • #27 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Erik Postat: 2013-02-05 13:19

    Talsmannen for VW i Sverige, Nattsvart, våkner igjen:
    "Köp Golf 4 motion!
    En bättre produkt som känns och är mer premium.
    Dessutom byggd i Tyskland!"

    Finns en mengde bedre biler enn VW Golf og dens såkalte kvalitetsfølelse. Faktum er at kvaliteten er middelmådig!
    Byggd i Tyskland, helt feil. Selve sammenstillingen foregår i Tyskland men til eksempel er motorene og girkassene produsert i Ungarn.
    Ble fortalt dette av en lokal VW representant.

    Naboen har testet nye Golf i 2,0 TDI 150 hk med og uten 4-motion til hytten sin på fjellet.
    Han var sterkt kritisk til det nervøse ESP-systemet på vinterføre.
    Og setene i Highline-utgaven er tilpasset pygmeer, så smale er de.

    Videre så greide Golf knapt å slå V40 i en tysk AMS test nylig.
    Motoren til Golf ble kritisert for støy og gammelmodig inntrykk. V40 scorte faktisk likt på kvalitetsinntrykk og premium inntrykk.
    Og i januar 2013 så ble det solgt flere V40 enn nye Golf i Sverige.

  • #28 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Oswald Postat: 2013-02-05 13:21

    @ PAH

    Du har rätt!
    Hade så för mig att det var en 5cyl motor. Man kan inte ha koll på alla Volvo/Ford motorerna.

    Lättare förr...

  • #29 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Till Nattsvart Postat: 2013-02-05 13:35

    Varför blanda in och jämföra med en Golf??? Hur tänkte du? Volvon = ja tack, men aldrig en Golf. Är du säljare på VW?

  • #30 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Stig Palm Postat: 2013-02-05 14:39

    Nu väntar vi på att Volvo PV ska ta bort de fula (3 st) spolarmunstyckena på motorhuven och placera dem bakom och under densamma, vilket ALLA moderna bilar har numera. Konstigt att INGEN motorjournalist uppmärksammar detta när de sitter bakom ratten? Nya S60/V60 får denna ändring till nästa års modell. Äntligen! Volvo är långsamma.

  • #31 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Rejo Postat: 2013-02-05 15:19

    Till inlägg #29, Nattsvart blandar ALLTID in Volkswagen. Även om du skulle börja diskutera Ferrari eller Lamborghini så skulle Nattsvart hävda att Golf eller Passat är bättre.

    Huruvida Nattsvart är säljare eller ej vet jag inte, men det står helt klart att hon får betalt för att köra VW. Ingen skulle väl frivilligt skryta om att man kör Das Auto.

  • #32 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    D2 Postat: 2013-02-05 16:05

    Citat:
    @D2

    T4 5 cyl 2.0 liter 180 hk är en fjärde, ej för Sverige.

    Just denna lär vi få se i T4 AWD

    2-liters femma på 180hästar (inte 213) som används idag?
    Motorbeteckning?

  • #33 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    PAH Postat: 2013-02-05 16:14

    @D2

    B5204T8 är beteckningen på denna 5-cyl T4

    https://www.media.volvocars.com/global/enhanced/en-gb/models/2013/v40/model/specifications.aspx

  • #34 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    Joe Postat: 2013-02-05 18:33

    varför inte blanda in golf 4m i diskussionen? är väl enav de jobbigaste konkurrenterna. vill du ha en solid diskret bil som inte har hyundaidesign väljer du golfen istället.

  • #35 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    D2 Postat: 2013-02-06 00:42

    PAH: Fick för mig du hade skrivit "för Sverige" vilket var vad jag reagerade på. Läste slarvigt. My bad.

  • #36 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    W.A.P.E. Postat: 2013-02-06 08:08

    B5204T8 180hk 5-cyl T4.
    Läste jag i säljmaterial hos återförsäljaren att den paras med vanlig automatlåda och nog är aktuell för Sverige då 213hk modellen stod överkryssad "ej för Sverige"

  • #37 Re: Volvo V40 Cross Country blir billigare med AWD
    adolf Postat: 2013-02-09 13:05

    Vilken dåre förutom några Svenssons skulle betala så mycket för en skitbil som denna?? Dessutom ingen dieselmotor vilken katastrof år 2013.

    Volvo kommer lägga ner den här precis som c70 och c30. Det är tänkt att denna bil skall konkurrera med BMW x1 Audi q3 och kommande MB gla. Lägg ner skiten redan nu o gör inte bort er ännu en gång!