• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Lamborghini Veneno – knäcker...

Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?

Trodde ni att Ferrari F70 och McLaren P1 skulle dominera Genèvesalongen? Kanske blir det istället den unika Lamborghini Veneno som stjäl showen – endast tre bilar ska byggas och alla är redan sålda. Pris för Veneno? 30 miljoner kronor – styck!

Lamborghini Veneno Geneva 2013

Det här klippet är hämtat från brittiska Sunday Times, där uppgifterna om Lamborghini Veneno läckt ut. Eller släppts för tidigt, helt enkelt. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vi tänker oss att du är ekonomiskt oberoende och har några miljoner som ligger och skvalpar på kontot. Ska du köpa en kul segelbåt att roa dig med eller en fräsig sportbil?

Om du nu är ekonomiskt oberoende besitter du sannolikt kunskaperna i ekonomisk grundkurs del 1: roliga sportbilar är kul, men de minskar snabbt i värde. Satsa därför på segelbåt och du får igen det mesta av pengarna om du behöver sälja om några år. Åtminstone har det varit grundregeln, till och med segelbåtar har sjunkit i värde de senaste åren.

Men om du nu hatar saltvatten och vill ha din investering i garaget istället så finns det ett undantag i ekonomisk grundkurs – köp en riktigt unik bil. Ett litet utbud gör att värdefallet minimeras och på några års sikt är det snarare så att priset på sällsynta bilmodeller ökar. Det är därför som supersportbilen McLaren P1 bara ska tillverkas i 375 exemplar, liksom Ferrari som endast bygger 499 stycken F70 ("Enzo II").

Lamborghini Veneno Geneva 2013

Senare under söndagsnatten dök den här bilden upp på nätet, samma som användes i tidningsartikeln tidigare på dagen. Nu ser vi tydligare hur Lamborghini Veneno ser ut. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Lamborghini har förstått detta men gör utbudet extremt begränsat. Inför sitt 50-årsjubileum ska Lamborghini bygga endast tre exemplar av sin nya, helt unika supersportbil "Veneno". De tre bilarna får färgerna grönt, rött och vitt – precis som i den italienska flaggan. Den fjärde bilen, som syns i pressklippet från Sunday Times, har en annan färgsättning och är inte till salu. Vi kan väl anta att denna Lamborghini Veneno efter premiärvisningen på Genèvesalongen rullar raka vägen in i Lamborghinis museum.

Uppgifterna är ännu så länge obekräftade och en smula osäkra. I Sunday Times står det att V12-motorn är på 6,5 liter och toppeffekten är höjd till 740 hk (från 710 hk i Lamborghini Aventador). Kolfiberchassit kommer från Aventador men karossen är unik för Lamborghini Veneno och varje del är gjord för att optimera aerodynamiken. Lamborghini Veneno sägs vara gatlegal, men lär nog mest användas på bana.

Tidningsklippet som cirkulerade under söndagen följdes under natten av fler bilder. Som vanligt var det tjeckiska Autoforum.cz som inte brydde sig om embargot och publicerade bilder på Lamborghini Veneno, se längre ned.

Priset på Lamborghini Veneno är satt till strax över 30 miljoner kronor och alla tre bilarna är sålda till anonyma kunder, innan de ens hunnits tillverkas. En säker investering, som sagt.



Wow, det här hade jag inte väntat mig. Lamborghini stjäl showen i Genève!
211
137

Det finns 20 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    PH Postat: 2013-03-03 23:26

    Häftig men fulländan om man inte designat framlyktorna så långt nedåt. Hade varit perfekt om dom gjort som på Gallardo LP560 eller Aventador.

  • #2 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Rickard W Postat: 2013-03-03 23:37

    En Lamborghini för 32,6 miljoner SEK och som endast har 740 hkr och som ser ut som Gumpert i fronten...näää....den snor knappast showen i Geneve. Enzo II är en given vinnare på 975 Hkr :))))

  • #3 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Chris Postat: 2013-03-04 01:24

    Tar en Murcielago Roadster med UGR-trim varje dag i veckan framför det här åbäket.

  • #4 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Boy Wonder Postat: 2013-03-04 08:11

    The Batmobile is back!

  • #5 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Fabbe Postat: 2013-03-04 08:32

    hahaha, är det ett aprilskämt? Måste vara bland det fulaste jag sett på år och dar, en skam att Lambo sätter sitt namn på den där styggelsen. Ser ut som nåt specialbygge för nån oligark eller nåt.

  • #6 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Palle Postat: 2013-03-04 08:38

    Måste tveklöst vara något av det fulaste på mässan. Jag tar cykeln även i fortsättningen.

  • #7 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Magnus Postat: 2013-03-04 08:41

    Så. Otroligt. Ful. Ser ut som nåt ur Mad Max. Men så är väl knappast jag målgruppen för den heller.

  • #8 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    z Postat: 2013-03-04 09:46

    Ser ut som en Lamborghini countach som är designad för dagens smak

  • #9 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Raderad Postat: 2013-03-04 09:49

    Fett najs alltså!!!! hade jag vetat om denna så hade jag slått till...........mig själv och vaknat.....

  • #10 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Andreco Postat: 2013-03-04 12:02

    Har alltid gillar Lamborghinis djärva former, men detta var nog ett skott en bra bit över målet...

  • #11 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    andreas Postat: 2013-03-04 13:46

    Den ser onekligen häftig ut!
    Tyvärr förstörs hela bilen av fälgarna som ser ut att vara alldeles för små för bilen.
    Med andra fälgar skulle den vara en fullträff.
    Bra jobbat lamborghini!

  • #12 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    oscar Postat: 2013-03-04 15:05

    Skönt, lambo höll på att bli lite ferrari-tråkiga och släta. Countach, det var grejer det

  • #13 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    JW Postat: 2013-03-04 15:15

    Nu hoppas bara jag att denna vågade over-the-top- stil spiller över på eventuella Estoque och Urus också, för de koncept som visats är på tok för blyga för att vara Lamborghini.

  • #14 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Joakim Postat: 2013-03-04 16:40

    Riktigt häftig och det är ju alltid kul när Lamborghini gör något speciellt. Däremot känns det som att bilen måste prestera otroligt bra på någon bana för att väga upp priset och utseendet. Ett rekordvarv på Nurburgring hade suttit fint :-)

  • #15 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Lambo Postat: 2013-03-04 19:09

    Cool!

  • #16 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    c Postat: 2013-03-04 21:33

    Måste vara den ultimata penisförlängaren...
    Mycket snack men små kalsonger..

  • #17 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Jaguar Postat: 2013-03-05 09:22

    Töntig. Dyr. Känns som en oljeshejksfälla igen,
    Säkert kul för ryssar, araber med miljarder eller om man är nio år (uppenbarligen samma smak), men för konnässörer går detta bort.

  • #18 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Omen Postat: 2013-03-05 15:47

    Det här måste vara den absolut fulaste bil jag sett någonsin, en riktig besvikelse.

  • #19 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    Vedervärdig Postat: 2013-03-13 00:53

    Som vanligt med Lamborghini; så våldsamt pinsamt vulgär design att det gör ont.

  • #20 Re: Lamborghini Veneno – knäcker Ferrari och McLaren?
    snubben Postat: 2013-03-17 12:13

    Varifrån fick de att Aventadoren hade 710 BHP? Det är ju 690. Dvs, 700 "A"-hästar. Och den ser mycket bättre ut från andra vinklar, kolla bara på deras hemsida. Man kan ju inte direkt säga att P1 är särskilt vacker heller, och den där "LaFerrari" är ju bara hemsk. Så jag tyckar att Venenon är mest lyckad ändå.