• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo XC90 blir försenad –...

Volvo XC90 blir försenad – igen

Det dröjer till 2015 innan Volvo kan presentera en helt ny XC90. Då fyller den gamla modellen 13 år. Samtidigt går ägaren Li Shufu ut och sågar sitt eget märke – och byter ut interiördesignern.

Volvo hade en färdigutvecklad version av nya XC90 för flera år sedan, men projektet fick inte grönt ljus för serieproduktion. Nu dröjer ersättaren till 2015.

17 sidor kombi och allt om nya Volvo V90 finns i ams 5/2013.

Volvo visar upp ansiktslyfta versioner av nästan hela modellprogrammet på bilsalongen i Genève. Dessutom kommer en ny snålversion av V40 som drar mindre än Volkswagen Golf och en ny version av mediasystemet Sensus, som numera har tryckkänslig skärm och stöd för röststyrning och Spotify.

Men under ytan verkar det dock finnas en del frustration över att märkets helt nya modeller dröjer. Lanseringen av XC90, som blir först ut på Volvos nya plattform SPA, sker inte förrän 2015. Det skriver Svenska Dagbladet.

"Vi skulle gärna ha de nya bilarna imorgon. Det är ingen hemlighet", säger Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson till SvD.

Tidigare var den officiella uppgiften att Volvo XC90 skulle lanseras 2014 – men nu är det enligt SvD i månadsskiftet januari/februari 2015 som gäller. Kunderna får alltså sina bilar under våren 2015, vilket också bekräftas av Volvo PV.

"Det är produktionsstart i början av 2015, men vi lanserar den sent 2014", säger presschef Per-Åke Fröberg till SvD.

De nya uppgifterna tyder på att Volvos nya modellprogram försenas med ungefär ett halvår. Den nuvarande versionen av Volvo XC90 är 13 år gammal när ersättaren kommer. Nästa modell att lanseras efter XC90 kan bli efterföljaren till nuvarande V70. Om den börjar säljas 2016 har den nuvarande modellen sålts i nio år.

Enligt vår utsände Nils Svärd var det bra fart i Volvomontern på Genèvesalongen. Många var nyfikna på de ansiktslyfta modellerna.

Li Shufu, styrelseordförande i Geely.

Samtidigt har Li Shufu, styrelseordförande i kinesiska Volvoägaren Geely, gått ut och kritiserat sitt eget märke direkt i SVT:s Rapport (klicka på länken för att se inslaget).

"Bilen har en svaghet och det är designen. Inte heller bilens interiör känns lyxig. Den känns alltför skandinavisk. Man har ännu inte anpassat sig till kinesernas uppfattning om lyx när det gäller interiördesignen", sade han till SVT enligt Svenska Dagbladet.

Li Shufu avslöjade samtidigt att han byter ut märkets interiördesigner. Volvo rekryterar Robin Page från Bentley.

"Li Shufu pratar om Volvos långsiktiga modellprogram. Vi kommer att anställa en ny chef för interiördesign, Robin Page från Bentley. Det har vi egentligen inte gått ut med men jag kan säga det nu. Vi jobbar stenhårt med de här frågorna", säger Bodil Eriksson, kommunikationsdirektör på Volvo PV till SvD.

Jag tror nya Volvo XC90 kan bli en mycket stark konkurrent i klassen.
439
146

Det finns 65 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    oscar Postat: 2013-03-06 13:53

    Vi i Norge skulle vilja ha en intressant bensinmotor till nya Volvos också, hela volvo-flottan domineras av dieselmotorer.

  • #2 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    JohanS Postat: 2013-03-06 14:02

    Misstänker att Li Shufu inte fokuserar så hårt på den norska marknanden ;-)

  • #3 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    kurt Postat: 2013-03-06 14:07

    Verkar som att det under ytan inte är helt problemfritt att jobba med Kineserna. Är det början på en större kulturkrock vi ser. "-Den känns alltför Skandinavisk." Är de ett tecken på att Volvo ska bli mindre Skandinavisk och mer Kinesisk? Vad händer då?

  • #4 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Benny Postat: 2013-03-06 14:31

    Jag tror Kineser ofta talar innan de tänker. Tex. när Saabaffären var i hetluften gick väl höga chefer för kinesiska biltillverkare ut och sa att affären var avgjort ett per gånger i veckan

  • #5 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Bamse Postat: 2013-03-06 14:43

    Han sätter fingret på något väldigt väsentligt - Volvo har inte en identitet som motsvarar premiumambitionerna. De är helt enkelt för mycket Volkswagen och för lite Audi.

    Å andra sidan är det ju det som varit Volvos själ. Att vara en funktionell bil som levererar mer än den vid första anblick lovar till ett acceptabelt pris.

    Att positionera om Volvo kommer inte vara oproblematiskt. Framförallt inte på den svenska hemmamarknaden, där man måste vara beredd på att tappa mer eller mindre hela tjänstebilssektorn eftersom prisnivån blir för hög. Är man beredd på vad detta kommer innebära för försäljningssiffrorna? Vad har man för strategi för att fylla tomrummet?

    Jag vidhåller med en dåres envishet att det hade varit en MYCKET enklare om man haft även Saab i familjen och lanserat dem som lyx/premium medan Volvo fått stå för volymen i Volkswagen-segmentet. Med gemensamma plattformar och ett lågprisalternativ med Geely-logga hade man nått en enormt mycket större publik.

    Är det för sent?

  • #6 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    VYKTOR Postat: 2013-03-06 14:52

    Ja, vi får väl hoppas att Volvo fortsätter att vara just skandinavisk i sitt uttryck, det är väl en av de USP:ar märket har. Känns inte som att Li Shufu är bra på det här med att bygga varumärke, både eftersom Volvo själva gärna framhåller sin skandinaviska identitet och för att det aldrig är bra att snacka dåligt om egna produkter. Just interiördesignen är väl det som är mest Volvo-karakteristiskt just nu. Där särskiljer de sig verkligen från konkurrenterna. Ska man sälja fler bilar gäller det att tro på sina egna produkter och inte snacka ned dem och härma andra. Geely känns genast som en riktigt dålig ägare till ett i övrigt bra bilmärke.

  • #7 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    ABT Postat: 2013-03-06 14:52

    "Inte heller bilens interiör känns lyxig. Den känns alltför skandinavisk. Man har ännu inte anpassat sig till kinesernas uppfattning om lyx när det gäller interiördesignen"

    Haha Volvo kommer bli en riktig Kina-bil :-) Bling-bling. Bort med det skandinaviska!

    Hur fan tänker Kinesen? Skandinaviskt var väl det enda positiva med Volvo? Jo, han har köpt sig en utvecklingsverkstad. Nu ska det byggas Kina-bilar med västeuropeisk teknik under det bling-bling-anpassade skalet.

    Fy fan. Man kan många åsikter om det äckliga Kina. Det är en kapitalistiskt kommunist diktatur, men nu ska dom också kränga sin stil på så kallade skandinaviska bilar. Äckligt.

  • #8 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    EXPERT Postat: 2013-03-06 14:54

    Li Shufu har helt rätt. Skall man sälja bilar i Kina så får man anpassa sig till smaken där. Antar att stora valnötspaneler (fusk eller äkta), krom och skinnklädsel som ser som skinnklädsel går hem där.

    5-, 6- och 8-cylindriga motorer hade antagligen också varit ett plus.

  • #9 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Q Postat: 2013-03-06 14:54

    Företag som tjänar bra säljer snygga, sexiga högkvalitetsbilar med ett starkt varumärke. Inte trygga, säkra och praktiska bilar med bra prislapp - det är en nedförsbacke!

  • #10 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Robert Postat: 2013-03-06 14:59

    Det märks att svenskar inte tål att höra sanningen. Är man inte svensk och sätter sig i en Volvo så inser man direkt att det är inte nån lyxbil utan snarare en vanlig bil med dötråkig interiör. För att inte tala om det kassa kvaliteten som följer med på köpet . De borde lära av japanerna som har utmärkt kvalitet.

  • #11 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Bamse Postat: 2013-03-06 15:07

    Q: De som tjänar riktigt bra säljer båda delarna, under olika varumärken.

    Bentley, Lamborghini, Porsche, Audi, Volkswagen, Skoda, Seat - samma grundmoduler men dramatiskt olika yta och prislapp.

    Geely/Volvo behöver ett märke som inte har Volvos nedärvda kombisjäl i sig. Geely/Volvo behöver Saab.

  • #12 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    nisse32 Postat: 2013-03-06 15:11

    Om ägaren är kines så är det ganska självklart att han fokuserar på, och har kunskap om, den kinesiska marknaden. Detta kan han säker bedöma bättre än vi i Sverige. Om Kina dessutom skall bli den enskilt största marknaden för Volvo så är det bara att anpassa sig efter det...

  • #13 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Werner Postat: 2013-03-06 15:12

    kör BMW 118d som jag lämnde på service på mechanum idag i mölndal. fick S40 som lånebil: plast-interiör, inget sikte baktå, var kommer växelspaken ifrån - direkt från VCE dumper eller lastbil? hör inte hemma i personbil, ratten hal och däcken små..... nej, tack Volvo!

  • #14 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    solstråle Postat: 2013-03-06 15:13

    Vra om man börja byta ut folket som anser sig vara odödliga och står över vad marknaden vill ha. Vill man vara medelsvensson då kan man köpa en Opel oavsett modell som är bästa bilen i alla avseenden dock utan att ha prestigen som en Volvo. Volvo är för viktig för att låta klåparna få fortsätta, och valet är enkelt, endera är man en prestige bil eller inte, är man medelsvensson och den finns bara i Sverige och inte ute i världen!

  • #15 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    johnny Postat: 2013-03-06 15:14

    Robert: Trollar du? Japanska bilar har ju sjukt ful interiördesign, inte ens lexus som är dyrare har en snygg interiör i min mening. Japanska bilar delar interiördesign med 90-talsstereos från philips

  • #16 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Benny Postat: 2013-03-06 15:18

    Är detta lyx i Kina?
    http://www.autos-chinos.com/extra_images/GeelyInterior3.jpg

  • #17 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    JB Postat: 2013-03-06 15:19

    Li har rätt men det är ändå urbota dumt att gå ut och säga det offentligt.

  • #18 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    z Postat: 2013-03-06 15:32

    Shufu Li har helt rätt i sak.
    Volvo måste försöka tvätta bort den "lågprisstämpel" man fick på interiören med Ford.
    Men att kalla detta smäck med svajiga instrumänbrädor skandinaviskt ? ! Nej där har Shufu Li fel, är han rätt översatt känns det närmast fientligt...

  • #19 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Kjell S. Postat: 2013-03-06 15:52

    Visst har han rätt när det gäller interiören.
    Om man ska betala en halv miljon för en bil,
    vill man ju ha en instrumentbräda därefter.
    Inte en bräda som är rörig och verkar vara ett hopplock av Amazonen och en verktygstavla från Biltema!
    Bling? Ok om det är kvalite och funktion!
    Hoppas bara att de ser över motorerna också!

  • #20 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Rejo Postat: 2013-03-06 15:54

    @Bamse, seriöst? Av vilken anledning tror du att Saab skulle kunna vara användbart som lyxbilsmärke? Finns det NÅGON marknad i världen där Saab varit förknippat med lyx/premium? Ens en gnutta mer premium än Volvo? Det skulle i så fall vara bättre om man byggde upp ett helt nytt varumärke från scratch som japanerna gjorde med Lexus och Infiniti, men det kostar multum och väl har gett tveksam utdelning.

    Jag ser ändå inget direkt fel i vad Li Shufu säger. Kina är en viktig marknad och nog kan det vara idé för Volvo att satsa betydligt mer på att skapa en lyxig och bekväm interiör i sina bilar. Kina är ju unikt på det viset att man har en jättestor marknad för bilägare som inte vill köra själva utan hellre sitter i baksätet. Jag tror absolut att Volvo kan satsa mer på speciella lyxiga Kina-modeller utan att för den skulle äventyra de traditionella skandinaviska värden som fungerar i Europa och USA.

  • #21 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Groko Postat: 2013-03-06 15:56

    @ABT,

    Själv har jag min åsikt klar om kaxiga svenska som tycker till om "det äckliga Kina".

    Fakta är följande:

    1. Kina är världens viktigaste bilmarknad. Det är där Volvo PV måste växa och man gör inte det. Tvärtom, man tappar mark.
    2. Geely har gett Volvos svenska chefer på sitt svenska högkvarter chansen. De har inte tagit den. Tvärtom.

    Vad göra? Stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting? Nej, första steget är att anpassa produkten efter marknaden och nej, marknaden är inte i Sverige. Steg två är att fixa interiören som inte lever upp till vad kinesiska kunder förväntar sig. Det gör de nu, anställer en interiörchef från Bentley för att få ordning på grejerna..

    Herregud, tro f-n att svensk bilindustri är på dekis när man läser inlägg som ditt.

  • #22 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Bond Postat: 2013-03-06 16:38

    Står det nånstans i artikeln att den ska bli mer kinesisk???

    Folk verkar va helt efterblivna så fort det snackas lite negativt om sverige volvo osv ska man ta åt sig, va stolt över dig sj o skit i allt onödigt trams. Fyfan

  • #23 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Raderad Postat: 2013-03-06 16:56

    Jag kan säga vad det är för fel på det: Den heter volvo, är jävligt ful och tråkigt, skitplast till kvalite, gubbig och köpa den vore slöseri med pengar!

  • #24 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Anders Postat: 2013-03-06 17:01

    Han har helt rätt i det han säger. Känslan är otroligt viktig om man skall lägga en rejäl slant på en bil.

    Större delen utav min släkt kör Volvo och Saab. Nyare volvobilar har fått bättre känsla i grejorna, men har en bra bit kvar.
    Hur nya V40 är vet jag inte. Dock vet jag att femmorna är riktigt bra och mina vänners Volvobilar funkar mycket bra utan barnsjukdomar.

    Men jag är ensam i min släkt om att känslan inför ett bilköp är viktig. Det skall kännas bra med allt.

    Därför kör jag Audi och är väldigt nöjd!
    Men jobbar Volvo på detta så kanske jag byter i framtiden.

  • #25 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    lelle Postat: 2013-03-06 17:12

    Om Li menar den stil och kvalitet som kinesisk bilindustri står för i övrigt blir jag orolig. Volvo tillhör inte mina favoriter, tvärt om, men om de ens bara ska bli asiatiska i stilen som Lexus, KIA och allt vad eländet heter förstrå jag inte vad man ska med Volvos varumärke och dess kärnvärden till?
    Undrar för övrigt vad blir på modet bland bilindustrins alla wanna be premium predikare, när de inser att premium är svennestandard den dagen alla tror sig vara premium. Positioneringsamatörismen frodas i bilbraschen!

  • #26 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    LL Postat: 2013-03-06 17:14

    Li Shufu tycker alltså inte att en skandinavisk bil längre skall vara skandinavisk. Logisk inställning?! Volvo gör rätt i att köra på stram och snygg design, det gäller bara att öka materialkänslan. Smeta på läder överallt, hur svårt kan det vara? Bentley vet ju hur man gör så nu kanske det blir ordning!

    Ang. alla referenser till Audi så är det extremt tröttsamt. Audi är lika lite premium som Volvo. Maken till tråkigare inredning får man leta efter. Typsnittet på mätartavlorna är samma som i en skabbig gammal Golf, och att material/passform är bra spelar ju ingen roll när allt ser så trist ut vad gäller linjer och färger? Självklart kan en A8 med ljust läder etc. vara trevlig, men generellt så är Audis mörka inredningar något av det värsta jag vet. Min Jaguar XJ -96 har inte samma fina passform invändigt, men den känns otroligt mycket mer lyxig ändå.

    När ett märke har så stort spann mellan modellerna som Audi har, så blir det omöjligt att påstå att hela märken signalerar "premium". Vad är en trist A1 mot en välutrustad A8 som exempel?

  • #27 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Skulptören Postat: 2013-03-06 17:16

    I grund och botten är problemet att Volvos bilar, interiört och exteriört, på 80-talet började ritas med hjälp av Bézier-kurvor, utav designers som aldrig vågat ta ut svängarna. Resultatet blev kurvor som såg ut att vara ritade av en dator. (två kurvor möts via en radie) Dessa kurvor skapar ett väldigt "geometriskt" utseende, alltså raka motsatsen till de organiska former som man ser hos t.ex. Kosta Bodas glasprodukter.
    För designers som pysslar med vektorer, så ser man direkt att Volvos interiör har varit bra mkt enklare att skapa, jämfört med BMWs eller Ferraris.
    Men med en Bentley gube för interiören, och en VW gube för exteriören är det snart slut på detta. Och bra var väl kanske det?

  • #28 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Germania Postat: 2013-03-06 17:17

    Volvo är en gubbil.

    Att säga att Mercedes skulle vara mera "gubbe" än Volvo är helt fel. Det är bara en ursäkt för att man inte har råd. Och visst är det så att gubbar har oftast mer pengar än tonåringar. Volvo är nåbar vardagslyx för svensken, utomlands är den bara en bil som kunde ha kommit från fd DDR.

    Visst ska man ha sin stolthet men att vara realist och känna till sina begränsningar är viktigt om man ska lyckas. Volvos anhängare i detta forum siktar över målet. Hoppas att Volvo själva vet bättre.

    Då och då ser man nya V40 ute på vägarna och då slås man av tanken varför en kines, tysk eller italienare skulle köpa den trista bilen till överpris. Ser man en S80 så garvar man därefter tycker man synd om ägaren.

  • #29 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Elvis Postat: 2013-03-06 17:58

    Det finns säkert en poäng i att jobba upp premium-känslan efter åren med Ford men att skylla på det skandinaviska känns inte riktigt hundra. Snarare borde det handla om att utveckla det skandinaviska. Det är ju heller inte bara personbilarna som heter Volvo utan diverse entreprenadmaskiner och lastbilar. Vore det inte mer rationellt att hitta gemensamma värden istället för att personbilarna ska bli "kinesiskt lyxiga" och helt avskärmade från sitt ursprung?

  • #30 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    claesgilered@yahoo.se Postat: 2013-03-06 18:10

    Man biter inte den hand som föder en, Volvo! Nu lär Volvobilar i forts. utrustas med mera krom och lister invändigt. Skinn och diverse bling-bling är ett måste om man skall öka försäljningen i Kina. Norskarna kan få bestämma formen på däckventilerna?

  • #31 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Göran Postat: 2013-03-06 18:34

    Volvo bygger just nu två nya fabriker i Kina. Den första står klar i höst. En av de första modellerna som skall tillverkas är en längre version av S60 kallad S60L. Även XC60 skall tillverkas i den fabriken. Dom bilar som tillverkas där är avsedda för den kinesiska marknaden. Dom bilarna kommer säkert att få en inredning som passar kineser. Det är det som är meningen. Bilarna som tillverkas i Kina är för kineser och bilar som tillverkas i Torslanda för Europa och USA.

  • #32 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    J Postat: 2013-03-06 18:41

    Självklart måste Volvo huvudsakligen anpassa sig till den Kinesiska marknaden, likaså den amerikanska. Det är sällan man ser Volvo nere i Europa och Sverige? ...en liten piss i Mississippi... Jag skulle vilja påstå att det är ett under att Volvo V70 fortfarande produceras för (i princip) oss Svenskar och några få européer. Det är sedaner och SUVar som gäller i den större delen av världen.

  • #33 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Marcus Postat: 2013-03-06 18:53

    Att Geely äger Volvo är litegranna som att Spyker ägde Saab i relation till antalet tillverkade bilar, så hur mycket pengar har de om Volvo råkar börja göra minusresultat, de fick väl pengar av kinesiska staten för att genomföra affären så har de några egna för att täcka ev. förluster? Går kinesiska staten in igen då, pengar som kommer från svenskt bistånd till kina kanske?

  • #34 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Autonom Postat: 2013-03-06 19:25

    Interiördesigner från Bentley...!!!!????
    Detta ihop med en kinesisk ägare ger mig en ganska klar bild av hur nästa Volvo S80 kommer att gestalta sig.

    Säkert ett visuellt kvalitetslyft som heter duga, och en smakfull anrättning - vid sinne för materialval.

    Mitt frågetecken är min insikt om den kinesiska synen på praktplagiat, och här rämnar känslan av att värna en äkta Volvo.

    Scenario:

    Av någon anledning ser jag en Volvo 760 ( årgång 1982 ) med interiören ifrån en Bentley Mulsanne Turbo ( årgång 1982 ) framför mig!!
    En fullkomligt vidrig anrättning!!
    Hoppas mina vibbar är grundligt fel...

  • #35 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    nilsasport Postat: 2013-03-06 19:31

    Li Shufu har helt rätt. Interiördesignen är helt utslätad och intetsägande och varför kallas den skandinavisk, det var väl någon mexikan som började med stilen på den 1:a S 80. Jag blev heltänd och ville köpa en XC60 när den kom för fyra år sedan ända tills jag fick se hur den ser ut inuti. Bedrövlig.

  • #36 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Marcus Postat: 2013-03-06 19:34

    Detta kommer inte att gå bra. Det enda rätta för Volvo är att fokusera på det som tyskarna är dåliga på, dvs. kvalitet, formgivning och god smak. Skandinavien förknippas med dessa ledord för många andra konsumentprodukter-/tjänster (möbler, mode, musik, webb) så någon omöjlighet är det inte. Med Geely i förarsätet kommer det att bli precis tvärtom. Världen behöver inte fler vulgära bilar med valnötspaneler.

  • #37 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Peter Postat: 2013-03-06 19:48

    Den nuvarande interiördesignen är så ful så att bara kalla den för skandinavisk anser jag vara en förolämpling!

  • #38 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Martin Postat: 2013-03-06 19:51

    Kinas bilmarknad är snart mättad, vem bryr sig om vad dessa tycker. USA är på väg tillbaka och de rika där gillar diskret lyx precis som både Mercedes och BMW har. Att börja utrusta Volvo med krom är helt fel väg att gå. In med bättre, mer "skandinavisk" design och större men renare motorer.

  • #39 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    R Postat: 2013-03-06 19:58

    Volvo är ett kinesiskt företag och bilarna kommer att bli mer kinesiska, det är bara att vänja sig. Den kinesiska marknaden är betydelsefull och kommer vara det under lång tid framöver. Sveriges betydelse som hemmamarknad för Volvo gäller snart inte längre.

  • #40 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Erik Postat: 2013-03-06 20:14

    Om det är något Volvo är duktiga på så är det interiör design, se på V40 och Concept You. Förstår inte att vissa klagar så, V40 vann över BMW 1-serie i AMS. Ett par nummer bakåt i tiden skriver AMS att V60 är det individuella designvalet och den enda bilen i klassen som matchar köregenskaperna hos nya 3-serien.

  • #41 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    johnny Postat: 2013-03-06 20:54

    Förbannade kineser! Nu slår de spiken i kistan för Volvo. Känns jäkligt surt!

  • #42 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Elvis Postat: 2013-03-06 21:01

    Det finns väl heller ingenting som säger att en Bentley-designer garanterat kommer lyckas med en kinesisk lyx-makeover och därmed lyfta försäljningen i Kina = Volvo säljer dåligt på alla marknader. Jag har oerhört svårt att tro att framgång enkom hänger på att lyckas på den kinesiska marknaden. Å andra logiskt med tanke på ägarens nationalitet.

  • #43 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Rob Postat: 2013-03-06 21:11

    Håller med @JB.
    Oavsett om Li Shufu har rätt eller inte i det han säger så är det oerhört korkat att som styreleordförande gå ut offentligt i media och säga en sån sak.

  • #44 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    John Postat: 2013-03-06 21:25

    Håller med Robert , svenskarna är fega och tål inte sanningar de föredrar att gå bakom ryggen på folk istället och snacka skit därför blir de helt chockade när kinesen är ärlig och kritiserar Volvo öppet. I andra länder funkar det annorlunda tyvärr.

  • #45 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    hob Postat: 2013-03-06 21:26

    Ordförande Li kommer säkert introducera växelspak i valpenisskinn och inlägg av noshörningshorn i ratten!

    Strålande tider!

  • #46 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Germania Postat: 2013-03-06 21:35

    <Erik>

    När Volvo kommer med en ny modell så måste svenska motorskribenter hylla den annars blir de frysta för all framtid. Blir man inte inbjuden av Volvo som svensk motorskribent så kan man söka nytt jobb.

    En testvinnare i svenska AMS är inte ens värt kilopriset på tidningspappret. Ärligt talat, tar du svenska AMS för en seriös tidning?

  • #47 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Butters Postat: 2013-03-06 23:09

    Kineserna vill köra europeiskt, de rika iaf, nu när Volvo ägs av kineser är det kanske inte lika spännande att köra en volvo därav minskningen av försäljningen.

    sen att styrelseordf tror att skandinavisk design inte går hem längre kan man undra vart volvo är på väg isf... bara för att man värvar en bentley designer betyder inte att han inte kommer blint lyda sina nya chefer som har NOLL smak och rita precis vad de tycker är "passande" .

    Antar att ni som har sett kinautvecklade bilar på bild eller verkligheten är lika förskräckta av den dåliga (bygg/pass)kvalitén och äckligt plottriga ibland 80.tals japaninspirerade interiördesignen som resten av världen..

    trist som fan detta...

  • #48 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Danne Postat: 2013-03-06 23:37

    får hoppas att dom snart kan få en interiör som faktiskt är snygg då. den idag ser ju bara ut som en plan faner platta.

  • #49 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    DB Postat: 2013-03-07 07:17

    Idiot kineser. Dom har ingen aning vad som är bra eller dåligt. Titta bara på all den skit landet spottar ur sej.

  • #50 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Anders Postat: 2013-03-07 08:04

    Kanske dags att vi sågar Geely? Tror inte ett ögonblick att de är rätt ägare för Volvo...

  • #51 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Nero Postat: 2013-03-07 08:18

    Volvo har en av de bästa interiördesignerna som finns, speciellt nu efter uppdateringen som presenteras i Geneve. Den är stilren, avskalad och elegant, med passning och äkta material i topp, till skillnad från t ex tyska tillverkare. Var precis och tittade på nya BMW 3-serie - herregud vilken orgie i billig svart plast!! Det är definitivt inget för mig som gillar design. Jag tror inte det är Volvos stora problem alls, utan problemet är exteriördesignen på de gamla V70 och XC90, som är uråldriga som modeller. Hur kan man låta XC90 bli 13 år och V70 9 år gamla innan ersättare kommer?! Vem på företaget är ansvarig för den inkompetensen??! Men det är klart, v g interiören så för den kinesiska marknaden får man väl anpassa sig och erbjuda versioner med instrumenttavlor inramade i glaspärlor och annat krimskrams och bling-bling om det är vad Li Shufu och kinesiska kunder förväntar sig.

  • #52 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Jonnte Postat: 2013-03-07 09:12

    @ZR1 Och det är inte skitplast i en Corvette då?

  • #53 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    sh Postat: 2013-03-07 09:15

    Tyvärr tror jag inte att just Geely är den rätta ägaren för Volvo. Det finns ingen substans i det företaget,, det är med hjälp av kinesiska staten som man förvärvade Volvo. Som sagt tidigare så undrar man vad som händer om Volvo fortsätter att gå minus. Nej, Geely är liksom flera andra kinesiska bilföretag bara ute efter att lära sig modern bilbyggarteknik och sen utkonkurerar man europeisk bilindustri genom att exporetera deras bilar hit med början i östeuropa där man sedan gammalt inte är van vid västeuropeiska bilar. Det hjälper nog inte att det idag finns några tyska starka varumärken, de är nog snart ett minne blott.

  • #54 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Calle Postat: 2013-03-07 09:32

    Som vanligt nonsens från Germania.

    Mer korrekt:
    När tyskarna kommer med en ny modell så måste svenska motorskribenter hylla den annars blir de frysta för all framtid. Blir man inte inbjuden av tyskarna som svensk motorskribent så kan man söka nytt jobb.

    "En testvinnare i svenska AMS är inte ens värt kilopriset på tidningspappret. Ärligt talat, tar du svenska AMS för en seriös tidning?"
    Då gäller det förmodligen också tyska vinnare av test i svenska AMS.

  • #55 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Erik Postat: 2013-03-07 09:51

    Li Shufu snakker om fremtidig interiørdesign.

    Så kan en stille spørsmålet: Hvorfor i helvete slang han ikke de nødvendige milliardene på bordet da Geely overtok i 2010 for å forsere modellutviklingen?

    Når det er sagt så regner jeg vel med at de modellene som skal produsere i Kina er beregnet for det kinesiske markedet og derfor blir vel på sikt utvendig og innvendig design noe ulikt.

    Torslanda og Ghent skal produsere for Europa og USA

    Men Volvo PV bør ha 5-, 6- og 8-sylindrede motorer i sortimentet. Den 5-sylindrede kan de utvikle selv .
    Men de bør vurdere å kjøpe 6-sylindrede og 8 –sylindrede fra andre produsenter, feks BMW, Honda, eller Toyota/Lexus.

    Når det gjelder diskusjonen, sedan kontra stasjonsvogn (kombi).
    V70 er en bil som typisk appellerer til svenske og norske familier, slik har det vært fra og med 145, via 245, 945, 850 og nå V70. Derfor ble vel ca 27000 av totalt ca 32000 V70 i 2012 solgt i nettopp Sverige og Norge.
    Men se også på hva Skoda, VW, Audi, BMW og Mercedes-Benz selger mest av i Skandinavia/Norden, jo nettopp kombiversjonen.

  • #56 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Oskar Postat: 2013-03-07 10:12

    AMS, kan ni inte gräva fram lite om vad kinserna gillar för intrördesign? Är det guld och fransar som man kan se i asiatiska taxibilar eller elfenbenpanel och bling-bling?
    Snälla visa lite om vad som gäller och skriv inte bara redan skrivan artiklar från andra medier.

  • #57 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Insider Postat: 2013-03-07 10:13

    Jävligt korkad kommentar från Li Shufu.... han sitter trots allt i styrelsen och är med och bestämmer vilka modeller som skall tas fram!
    Man kan inte skaka fram fler och lyxigare bilar om man inte tillför mer kapital !
    Se bara vad som hände med SAAB!!!
    Det krävs mer resurser för att ta fram bilar snabbare än idag!
    Mao är det helt galet att sparka 1000 personer!

  • #58 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Germania Postat: 2013-03-07 11:12

    <Calle>

    Helt rätt, man kan inte lite på något testresultat då svenska AMS bedömer enl EQ och inte IQ.

  • #59 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Autonom Postat: 2013-03-07 12:47

    Ja, som noterats i någon form bland kommentarerna...
    Den fyrcylindriga paletten är - och kommer att bli - ett helvete i premiumkonkurrensen!!

    Back to basic på stående fot!!
    r4 cyl., r5 cyl., r6 cyl., v8 cyl. inkl. diesel och hybrider!!
    Om inte Volvo vill bli utskrattade av tysk bilindustri!!...

  • #60 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Bengt Postat: 2013-03-07 13:10

    Li kan ju knappt engelska, han borde inte öppna mun öht, klart han blev missförstådd, det var ju dagens modeller han gnällde över. Verktygen för dessa var i princip redan beställda när Geely tog över så det kunde han ändå inte göra så mkt åt. Nästa generation kan nog bli lite mer Li-influerade

  • #61 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Niklas Postat: 2013-03-07 13:59

    Hmm jag tycker dom nya Volvo bilarna gjort ett extremt lyft med inredningen, interiör och display osv.. mot tidigare?

  • #62 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    dan Postat: 2013-03-07 15:42

    En del missar vad han säger. Som han säger så måste Volvos bilar för Kinamarknaden anpassas bättre. De ska ju konkurrera med Audi, BMW och Mersedes annars hamnar de i lågprissegmentet och då är det kört.

    De måste ha större backsättesdel med mycket mer lyxmaterial, utrustning och extratillbehör som affärsmänen använder. Det ska kännas som att sitta i ett lyxigt kontor helt enkelt och den delen fixar tyskarna bättre just nu.

    När han säger skandinaviskt så menar han att det är för enkelt och för lite utrustning, precis som vanliga människor vill ha det och inte affärsmän eller rika företagare eller personer som har chaufför.

  • #63 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    glenn Postat: 2013-03-08 08:26

    Lyxiga bilar: BMW 7-serien, Mercedes S-klass, A8 Audi, Lexus LS460, Bentley Flying Spur (baserat på Audi A8)
    Premium: BMW 3/5-serie, Audi A4/A6, Mercedes C/E-klass, Volvo S60/S80 (efterträdare till S80 blir väl S90)

    Det är inte det första segmentet Volvo främst skal konkurrera.

    Annars är Li Shufu, om detta har varit problemen sedan Geely tog över 2010, var det väl bara att betala 5600 miljoner på bordet för att påskynda modellutveckling.
    Han förstår inte att det tar 5-6 år att utveckla en ny modell.
    Under 2009 var Volvo redo med nya XC90 och S80/V70/XC70 faktiskt planerat ut under hösten 2012. Mondeo / S-Max / Galaxy skulle ha ersatts i 2012 också. Men tyvärr föll detta pga Fords likviditetsproblem på grund av starten av den finansiella krisen som startade hösten 2008.

    Jag antar att det är så att den nya anläggningen (kapacitet på 400.000 bilar per år i Kina som öppnade i augusti bygger bilar för kinesiska smaker och behov design och utveckling av en så kallad lyxbil (S100) som passar Kina.
    Den kommer att ha fronten formad som ett drakhuvud med gröna markörljus som illustrerar ögon plus ett par hål i främre spoilern der släpper ut rök. Dessutom skal avgasrören ge verklig eld!

    Räknar med Torslanda och Gent producerar normala bilar för marknaderna i Europa, USA och övriga världen.

  • #64 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    Ove Postat: 2013-03-09 22:57

    Är väl inget större fel på inredningen tycker jag,men Volvos växellådor är en katastrof.Dom har aldrig kunnat bygga en smidig låda.

  • #65 Re: Volvo XC90 blir försenad – igen
    tango9 Postat: 2013-03-11 19:53

    Volvo kan inte konkurrera med dom tunga tyska märkena på något sätt! Volvo är inte premium hur mycket man än vill det. Ett så litet märke som Volvo kan ju inte hänga med i kostnaderna för utveckling.
    Men det är ju bra att man kan ha Ford delar och Kinesiskt tillverkade kvalitets produkter i sina fordon så att man håller nere kostnaderna och på det sättet kan konkurera. Ser fram emot den nya xc90 an och håller tummarna att den inte visar samma katastrofala kvalitetsbrister som den gamla! Frågan är ju när flyttar kineserna hela rasket till Kina?