BMW slår på stora trumman när det gäller nya i3, och det är inte underligt eftersom det handlar om en helt ny modellserie. BMW:s i-modeller blir helt eller delvis eldrivna, och i3 följs senare av sportbilen i8.
Under måndagen visar BMW upp nya i3 live i London, New York och Beijing samtidigt. BMW vill locka nya kunder i så kallade ”megacities” – storstäder där eldriften kommer till sin rätt. Premiären sker exakt två år efter att BMW visade upp i3 Concept i Frankfurt.
Vi har redan fått se en bildläcka på BMW i3 tack vare holländska Autoblog, och produktionsversionen skiljer sig heller inte så mycket från konceptbilen från 2011. BMW i3 blir högbyggd och får också höga och smala däck (19 tum med lättviktsfälgar, 20 tum som tillval), vilket ska förbättra räckvidden.
BMW i3 innebär inte bara en helt ny typ av bil, utan också ett nytt sätt att sälja bilarna på. BMW vill experimentera med att sälja bilar på nätet, där ett ”mobilt säljteam” åker ut till intresserade köpare.
”Mobiltelefonen öppnade upp en bransch som ingen hade kunnat ana. Det mobiltelefonen gjorde för kommunikation, gör elbilarna för bilbranschen. i3 är unik ur alla synvinklar. Detta är premium när det är som bäst”, säger Norbert Reithofer, chef för BMW-gruppen.
BMW i3 har en elmotor på 170 hästkrafter och 250 Nm, vilket ger en räckvidd på 13–16 mil. Räckvidden kan bli något längre i Eco Pro- eller Eco Pro+-läget. Med bakhjulsdrift och låg tyngdpunkt lovar BMW att även i3 är en ”ultimate driving machine”. 0–60 km/h går på 3,7 sekunder medan 0–100 km/h tar 7,2 sekunder.
BMW i3 finns också med en tvåcylindrig bensinmotor på 650 kubik (”range extender”) med 35 hästkrafter, vilket ökar räckvidden till 30 mil.

BMW lanserar inte bara själva i3-modellen, utan också smarta, uppkopplade tjänster som ska göra bilkörningen enklare och effektivare. Allt detta går under namnet BMW eDrive och 360° Electric. Här ingår bland annat en app som håller koll på bilen (exempelvis laddning) och möjlighet till ”car sharing”.
Jämfört med en Mini Cooper är BMW i3 hela 27 centimeter längre, nio centimeter bredare och 17 centimeter högre. B-stolparna har tagits bort och bakdörrarna öppnas ”bakvänt”, vilket gör insteget till de två bakre sittplatserna enklare. Den kolfiberförstärkta karossen är tillräckligt styv för att bilen ska klara krockkraven även utan B-stolpe.
Interiören är till stor del tillverkad av återvinningsbara material. Som tillval finns exempelvis adaptiva led-strålkastare, glastak, automatisk klimatanläggning, backkamera och parkeringsassistent.

BMW har också släppt de svenska priserna för nya i3. Instegspriset hamnar på 339.900 kronor, eller 299.900 kronor efter avdragen supermiljöbilspremie på 40.000 kronor.
BMW i3 med ”range extender” kostar 375.900 kronor. Kravet för supermiljöbilspremien är att bilen släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer. Med bensinmotorn släpper BMW i3 ut 13 gram, vilket borde innebära att även den får dra nytta av premien. Då hamnar prislappen på 335.900 kronor.
Lanseringen sker den 16 november hos tre BMW i-representanter: Bavaria Stockholm i Solna, Bilia Group Göteborg i Mölndal och Förenade Bil i Malmö.
• Ladda ned BMW:s pressrelease med alla detaljer (pdf-fil).
- På Twitter
Ser att BMW i3 får 170 hk och ska göra 0-100 på 7,2 sek. Lovande statistik! 🙂
— Nils Svärd (@NilsSvard) July 29, 2013
Inte minst: BMW i3 är bakhjulsdriven och saknar turbo 🙂 Är i3 den enda äkta BMW:n i framtiden?
— Nils Svärd (@NilsSvard) July 29, 2013
Covers come off #BMWi3 at 1:30pm. Unless the strong wind does the job first.. pic.twitter.com/UIghwnaSO2
— Harry Metcalfe (@harrym_evo) July 29, 2013
Just arrived at t the #BMWi3 global reveal. Best not tell them I drove here in my current favourite mega city car.. The Range Rover
— Harry Metcalfe (@harrym_evo) July 29, 2013
- Bildgalleri