Hoppa till innehåll

Vi träffar Marcus Ericsson: ”Gjorde ett bra race”

Vi följde Sveriges nya F1-förare Marcus Ericsson under Malaysias GP och vår utsände James Holm rapporterar om en glad och fokuserad ung man från Örebro som trivs ypperligt med sin nya roll i Caterhams F1-team.

Vi träffar Marcus Ericsson:
Vår utsände tillsammans med Marcus Ericsson – nöjd efter loppet.

Det är en avslappnad Marcus Ericsson vi träffar i Caterhams hospitality som konstaterar att teamet fortfarande har problem med bilen. Avåkningar på lördagens kval och närkontakt med räcket har gjort att teknikerna fick jobba för fulla muggar för att få färdigt bilen i tid till racet.

Men detta var Marcus första kval i regn i en F1-bil. Han beskriver det som en otroligt svår utmaning trots stor racingvana. Värmen är näst intill olidlig och kampen för att få ner kilona på Marcus har varit hård, berättar Alex Elgh som sitter bredvid.

Trots att Marcus är i sin bästa fysiska form någonsin har han fortfarande tio kilo övervikt gentemot stallkamraten. Något som märks tydligt på varvtiderna och som inte är till fördel som rookie. Sedan F1-bekräftelsen kom i november har Marcus kört kört stenhårt på sallad och proteiner och uteslutit kolhydraterna.

”Det är svårt att hitta en balans med tanke på att man tappar tre kilon på ett lopp.”

Men efter racet var det en fräsch och påtagligt nöjd Ericsson vi mötte.

”Tycker jag gjorde ett bra race, jag är så tacksam för att teamet hann laga bilen och att vi kunde få två bilar i mål här i vårt hemmarace”, sa Marcus och fortsatte:

”Vi måste vara nöjda med placeringen 13-14 och Marussia bakom oss. Jag har haft några bra fajter idag, kört förbi Toro Rossos Jean-Eric Vergne, hållit Kimi Räikkönen – min ungdomsidol – bakom mig och att jag är bakom Kobayashi i mål betyder bara att hans tre års erfarenhet vägde tyngre än min debut här.”

En längre intervju och reportage om Marcus i hans nya jobb som F1-förare kommer i nästa nummer av auto motor & sport. Missa inte det!

Här hittar du allt om F1 – nyheter, iRace, F1-blogg och mer!

Därför jublar F1 över Monaco: ”Kommer köra plattan i mattan”

F1-förarna jublar över att de nya, smidigare bilarna för 2026 äntligen ska få bekänna färg på Monacos trånga gator.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Zlatan och Hamilton gör upp – vem är bäst på F1-banan?

Zlatan Ibrahimović mot Lewis Hamilton? Japp, du läste rätt. EA Sports dundrar igång nya uppdateringen med ett stjärnspäckat möte.

Leclercs nya Ferrari-kontrakt: Detaljen som stallet håller hemlig

Charles Leclerc förlänger med Scuderia Ferrari. Målet är kristallklart: han vill ta VM-titeln tillbaka till Maranello.

Max Verstappen: ”Sätt oss i en hyrbil så blir det show!”

Max Verstappen slår fast att det är förarna som gör sporten: ”Sätt oss i vilken bil som helst så ser vi till att bjuda upp!”

VIDEO: Mercedes nya F1-bil gör debut på banan

I regnigt väder på Silverstone har Mercedes nya F1-bil W17 nu gjort sin första körning inför 2026.