Hoppa till innehåll

Blir KERS försenat till F1?

Det har varit mycket prat om hur Formel 1 ska hamna i spetsen för miljöforskningen i och med införandet av regenerativ bromsning kallat KERS till nästa år. Nu höjs dock farhågor från flera håll och det kan bli tal om en försening av införandet. Transmissionsföretaget Xtrac har utvecklat ett system som lagrar bromsenergin som rörelseenergi […]

Det har varit mycket prat om hur Formel 1 ska hamna i spetsen för miljöforskningen i och med införandet av regenerativ bromsning kallat KERS till nästa år. Nu höjs dock farhågor från flera håll och det kan bli tal om en försening av införandet.

Blir KERS försenat till F1?

Transmissionsföretaget Xtrac har utvecklat ett system som lagrar bromsenergin som rörelseenergi i ett svänghjul.

Från och med nästa säsong får teamen om de vill börja ta till vara på den energi som frigörs vid inbromsning för att använda denna vid acceleration, maximalt får man ta till vara på 400 kilojoule per varv. Problemet med KERS (Kinetic Energy Recovery System) gäller främst säkerheten samt det faktum att vissa tycker att det inte funnits tillräckligt med tid för testande.
En av dessa är Toyotas motorchef Luca Marmorini som till den tyska tidningen Sport Bild bland annat sa att ”alla problem har problem just nu” och syftade då på KERS-tekniken. ”Tiden är knapp. För mig hade det varit mer logiskt att testa det i ett år innan vi använder det på racen” fortsatte han och tillade pliktskyldigt att ”för oss på Toyota har säkerhet den högsta prioriteten”.
Stallen väljer själva om de vill använda hydrauliska hybrider, mekaniska hybridlösningar eller elhybrider och särskilt en incident med den sistnämnda tekniken har fått stor uppmärksamhet. I tisdags fick nämligen en BMW-mekaniker erfara vilken spänning man använder på ett, gissar vi, ganska smärtsamt sätt. Efter en natt på sjukhus var faran över men det reser ändå vissa frågetecken. Ytterligare ett tillbud rapporteras från Red Bull som fick släcka en brand i sin fabrik efter att ett litiumjonbatteri fattat eld.
En annan faktor som naturligtvis hänger ihop med säkerheten är att systemen är långt ifrån färdigtestade. ”De första loppen kommer inget team att ställa upp med KERS” sa Williams-chauffören Nico Rosberg. ”Det är Williams plan att introducera det till det första racet men det är en stor utmaning” fortsatte han.
Risken för att det kompromissas med säkerheten för att tillgodogöra sig prestandafördelarna förnekas självfallet av stallen men är ändå uppenbar. Red Bull-piloten Mark Webber som även är ordförande i förarnas fackförenng GPDA sammanfattade det hela: ”Det är viktigt för oss att tekniken är säker när vi kör i 300 km/h eller om det sker en svår olycka”. För mer information om KERS finns en utförlig artikel i auto motor & sport nr 15/08 rörande just det ämnet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.