Hoppa till innehåll

Här är den äntligen: Chevrolet Volt – omaskerad!

Chevrolet skulle inte visa plugin-hybriden Volt förrän vid sitt 100-årsjubileum den 16 september – men här är nu bilen, helt omaskerad! General Motors publicerade bilderna av misstag på sin mediasajt under måndagskvällen och tog snabbt ner dem. Men auto motor & sport var först med att lägga ut bilderna, som sedan snabbt spreds över hela […]

Chevrolet skulle inte visa plugin-hybriden Volt förrän vid sitt 100-årsjubileum den 16 september – men här är nu bilen, helt omaskerad! General Motors publicerade bilderna av misstag på sin mediasajt under måndagskvällen och tog snabbt ner dem. Men auto motor & sport var först med att lägga ut bilderna, som sedan snabbt spreds över hela internet.

Här är den äntligen: Chevrolet Volt - omaskerad!

Bob Lutz är en legend inom bilindustrin och har sagt att vi lever i den mest spännande tid någonsin, på grund av de utmaningar som alla står inför. Som produktchef på GM kan han inte annat än vara stolt över Chevrolet Volt. KLICKA FÖR STÖRRE

Vem blir först på marknaden med en plugin-hybrid? Toyota ser ut att vinna racet då man deklarerat att man har sin bil redo i mitten av 2010. General Motors säger att Chevrolet Volt ska vara klar att lansera i november 2010, i så fall bara några månader efter Toyota.
Toyota kanske vinner racet att nå ut först, men när det gäller att skapa mest uppmärksamhet kring sin nya modell har GM vunnit en jordskredsseger. Nästan varje vecka har vi fått en ny liten inblick, några avslöjande bilder, ännu mera avslöjande bilder och sedan om möjligt ännu mera bilder som visar i stort sett allt av Volt! Perfekt genomförd marknadsföring, och vi har naturligtvis fallit i farstun varje gång.

Här är den äntligen: Chevrolet Volt - omaskerad!

Tydligare än så här kan det väl inte bli? Tänk bort Tony Posawatz, chef för ”Vehicle Line”, i mitten så har ni den färdiga Chevrolet Volt – helt omaskerad! KLICKA FÖR STÖRRE

General Motors publicerade bilderna av misstag på sin mediasajt och plockade snabbt ner dem. Enligt uttalande i bland annat ”Detroit News” var det den mänskliga faktorn som orsakade misstaget. Bilderna skulle sannolikt användas först den 16 september, då GM firar 100-årsjubileum och ska premiärvisa Volt för första gången.
Men auto motor & sport var kvicka att ladda ner bilderna från GM:s sajt och efter vår publicering på måndagskvällen spreds bilderna över hela världen. Osis, GM…
Nåväl, tittar man bakom kostymerna så uppenbarar sig en Volt helt utan maskering och nu kan vi äntligen se hur bilen ska se ut. Som synes är det en mycket hal profil som finslipats i vindtunneln för att bli så aerodynamiskt effektiv så möjligt. Som vi visat i tidigare artiklar finns det mycket att vinna på att minska luftmotståndet och vinna längre körsträcka på eldrift.

Här är den äntligen: Chevrolet Volt - omaskerad!

Här har vi den bästa bilden hittills på Chevrolet Volt, bakifrån. Frank Weber är chef för ”Global Vehicle Line” hos GM. KLICKA FÖR STÖRRE

Chevrolet Volt är planerad att börja lanseras i november 2010, och enligt hittills publicerade uppgifter håller man det tidsschemat. Tanken är sedan att Opel ska ”ta över” tekniken och lansera en egen modell baserad på samma plattform, sannolikt färdig 2011-2012.
Pris och produktionsmål är en väl förborgad hemlighet ännu så länge men GM har antytt tidigare att man ska ”leasa” batteripaketet och på det sättet uppnå två stora fördelar: bilen blir billigare i inköp och när/om batterierna behöver bytas så sker det på GM:s bekostnad, inte ägarens. Därigenom slås driftkostnaderna (= batteriets kostnad i förhållande till livslängd) ut på en längre tid och bilens andrahandsvärde blir lättare att beräkna. En plugin-hybrid med dåligt batteripaket skulle vara tämligen svår att sälja som begagnad, då ett byte av batterier skulle bli mycket dyrbart.

Här är den äntligen: Chevrolet Volt - omaskerad!

Chefsdesigner Bob Boniface har vi sett förut och han har i en videofilm (se länk nedan) berättat om Chevrolet Volts design. KLICKA FÖR STÖRRE

Enligt GM:s tidigare utfästelser ska Chevrolet Volt kunna köras upp till sex mil (40 miles) på enbart batteridrift. I så fall skulle de flesta jobbpendlares transportbehov kunna uppfyllas med enbart elmotor och därmed inte ge några avgasutsläpp alls.
Driftkostnaden beror förstås på den lokala elkostnaden men i de de flesta fall blir det ändå en avsevärt lägre kostnad att köra på el istället för eldrift. När eldriften inte räcker till kan förbränningsmotorn kopplas in och samverka med elmotorn, alternativt ladda batteripaketet.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.