Nyligen visade Golf GTI i sin senaste generation ska snart få sällskap av fler ”bröder”. Redan nästa år kan vi få se en sportig GTD med 170-hästars 2,0-liters diesel och sjuväxlad DSG-låda. Sen ryktas de om en 270 hk GTI med turbofyra samt flaggskeppet R42 med den helt nya turbofemman på 350 hk!
Golf GTI får nästa sommar sällskap av ”GTD”, som i allt väsentligt blir lik GTI men har 170 hk dieselmotor. KLICKA FÖR STÖRRE
En och annan höjde nog på ögonbrynen när de lästa faktasiffrorna för nya Golf GTI VI. Toppeffekten höjs bara marginellt med 10 hk, vridet är samma, accelerationen samma och den enda förbättringen är en något lägre bränsleförbrukning. Någon sjustegad DSG syntes inte heller till i faktauppgifterna.
Men förtvivla icke, GTI-vänner, det kommer mera – mycket mera! Uppgifter från branschtidningen Automotive News bekräftar det som vi redan hört från våra tyska kolleger och källor på rätt sida fabriksstängslet i Wolfsburg – GTI ska utvecklas till en hel familj. Vad vi ska få premiärvisat på Paris-salongen i nästa vecka är bara startskottet.
Redan till sommaren nästa år kan vi förvänta oss en sportdiesel med namnet GTD. Chassimässigt och exteriört blir den i allt väsentligt lik GTI. Skillnaden är en bränslesnål 2,0-liters commonraildiesel med 170 hk och 350 Nm som mest. Motorn klarar de kommande Euro 5 avgaskraven och ska ge en acceleration 0-100 km/h på cirka 8,2 sekunder. Inte blixtrande snabbt, alltså, men vi kan förvänta oss en riktigt låg bränsleförbrukning om man kan hålla högerfoten i styr.
Roligt nog anger Automotive News att den nya GTD-modellen får sexväxlad låda som manuell, men sjustegad DSG som tillval. Som vi minns från Golf-provkörningen på Island för en vecka sedan fanns det ”bara” sexstegade DSG inplanerade till de starkare 140 hk och 170 hk dieslarna.
Nästa steg blir en GTI ”Plus” med effekten höjd till Audi S3-nivå, det vill säga någonstans kring 270 hk. Då kan vi också förvänta oss Haldex fyrhjulsdrift, om inte som standard så åtminstone som tillval. Räkna med att den här modellen kommer snabbare än förut, kanske redan mot slutet av 2009. VW har annars haft för vana att vänta ganska länge med Plus-modellerna av GTI.
Den riktiga höjdpunkten kommer 2010 när VW ska lansera sin uppföljare till R32. V6-motorn från Passat R36 på 300 hk anses som allt för tung och bränsletörstig, istället lyfter man ner den nya femcylindriga sportmotorn på 2,5 liter. Denna ska debutera i Audi TT nästa sommar och kommer sedan även i en RS3, strax efter. Med dubbla turboaggregat kan vi förvänta oss en toppeffekt kring 350 hk, med potential för betydligt mer.
Volkswagen multiplicerar motorvolymen 2,5 liter med turbofaktorn 1,7, vilket ger namnet ”R42”. Det anknyter till föregångaren R32 och gör samtidigt hoppet uppåt i effekt tydligt för var och en. R42 blir inte billig och Volkswagen vill nog egentligen inte bygga så många, med tanke på kommande CO2-regler från EU. Men som imageförstärkare har R42 en viktig roll.