Hoppa till innehåll

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Detroit: Vestin Book, Cadillac. På ett av Detroits tjusigaste hotell gör Mercedes nya E-klass världspremiär – men bara för journalister, och bara i kväll. Publiken får vänta. Den största nyheten är att Mercedes sänker priserna trots att nykomlingen givetvis är bättre, snålare och mer välutrustad. Välkommen till 2009 – bilköparnas år! Nya E-Klass, åttonde generationen […]

Detroit: Vestin Book, Cadillac. På ett av Detroits tjusigaste hotell gör Mercedes nya E-klass världspremiär – men bara för journalister, och bara i kväll. Publiken får vänta. Den största nyheten är att Mercedes sänker priserna trots att nykomlingen givetvis är bättre, snålare och mer välutrustad. Välkommen till 2009 – bilköparnas år!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-Klass, åttonde generationen Mercedes i övre mellanklassen, erbjuds med tio motoralternativ med fyra, sex eller åtta cylindrar, två design- och utrustningsalternativ (Elegance och Avantgarde) som tillval, tolv däck/fälgkombinationer (från 16-19 tum) och lika många exteriörfärger samt i grunden sex inredningsalternativ. KLICKA FÖR STÖRRE

Mercedes chef Dieter Zetsche berättar för oss att 2008 var "The great old days" och att vi nu befinner oss i 2009. Alla biltillverkare lider och Detroit har det extremt hårt. "Men bilindustrin är inte orsaken till krisen utan ett offer, liksom miljön".

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Dieter Zetsche försöker vara optimistisk, trots finanskrisen.

Men Zetsche berättar också att de som satsar och försöker hårt och är optimistiska kommer att klara sig genom krisen. För Mercedes del är man "finansiellt stark" och kommer inte att dra ner på budgeten för utveckling, dessutom har man ett aggressivt modellprogram som kommer att löpa på. Fokus ligger på "Grön Teknologi" även om Mercedes kallar allt som är grönt för "Blue", antingen Blue tech – för extremt rena och snåla dieselbilar eller Blue Efficiency – för snålversionerna av de andra bilarna.
Men innan den nya Mercedes E-klassen rullas fram får vi se SLR Stirling Moss, en grym roadsterversion, Blue Cell, framtidsmiljöbilar på nästa A-klass med bland annat en elbil som ska kunna rulla 20 mil på en laddning och så berättar Zetsche att S-klasshybriden som kommer i år blir världens snålaste lyxbil med en förbrukning på 7,9 l/100 km – och Mercedes kommer med minst en hybrid per år framöver.
Men nu, över till nya E-klass!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Under fem år har Mercedes-Benz utvecklat den nya E-Klassen (W212) med fokus på säkerhet, komfort och minskad miljöbelastning. Samtidigt har prisanpassning spelat en nyckelroll och för svenskt vidkommande innebär det att det så kallade frånpriset för E 220 CDI blir 359.900 kronor, vilket skall jämföras med att dagens E-Klass (W211) med motsvarande betäckning kostar 390.900 kronor, alltså 31.000 kronor lägre pris trots att ett 20 tal nya och/eller förbättrade tekniska system antingen ingår som standard eller kan beställas från fabrik. KLICKA FÖR STÖRRE

Den ser lite kantig och stark ut. Raka linjer, lång motorhuv. Effektiv, om än kanske inte linjeskön och sensuell. Ett tidens tecken. Cw är 0,25.
Inuti känns det – om man ska gå på de tre bilar som visades upp – som om Mercedes har förstått att sämre kvalitetskänsla inte är rätt väg att gå. Personligen är jag lite besviken på C-klass "plastiga" plast, och i nya E-klass känns det återigen bättre. Man sitter riktigt skönt i framstolarna och interiören känns mycket bekant. Ingen revolution, men möjligtvis en liten evolution.
Lite förvånande är det kanske att bilen känns så tajt att sitta i, den upplevs inte som stor på något överdrivet vis utan snarare som återhållsam med innerutrymmena. Baksätet är bra och räcker definitivt till för mig, även om benutrymmet inte är gigantiskt eller sittdynan så lång att hela underbenen får stöd.

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-klass känns tajt att sitta i, den upplevs inte som stor på något överdrivet vis utan snarare som återhållsam med innerutrymmena. Baksätet är bra och räcker definitivt till för normallängd, även om benutrymmet inte är gigantiskt eller sittdynan så lång att hela underbenen får stöd. KLICKA FÖR STÖRRE

I bagageutrymmet finns en mycket smart finess: en utdragbar lastlåda. Lägg i något litet och lätt och det ligger kvar som i en skjutbar låda, men lägg dit något tyngre och större och ett nät åker ner och lådan blir plötsligt riktigt rymlig. Otroligt smart sätt att se till så att bagage inte åker omkring i bagageutrymmet.
Men vad är nytt? Drygt 70 procent av bilen är byggd i höghållfast stål, för att minska vikten och göra bilen vridstyvare och även bekvämare. Vridstyvheten har förbättrats med 70 procent och Mercedes påstår att nya E-klassen är världens bekvämaste bil i sin klass, med mycket låg ljudnivå och förbättrad fjrädringskomfort.
Den aktiva säkerheten har förbättrats med en mängd finesser. Ett system som registrerar ett 70-tal parametrar utifrån förarens sätt att köra bilen säger till om "bilen" tror att föraren är trött, och föreslår med en symbol en kopp kaffe – likt Volvos driver alert.

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Säkerhetssystemen är förbättrade på nya E-klass, bland annat får fotgängarna ett bättre skydd vid påkörning då motorhuven ”hoppar upp” i bakkant för att ge mer distans till de underliggande motorytorna. KLICKA FÖR STÖRRE

Ett nytt strålkastarsystem, som är extrautrustning, kan anpassa ljusbilden efter alla möjliga händelser, som möte och kurvor – halvljuset kan variera sig självt mellan 65-300 meter innan en mjuk övergång till helljus sker.
Avståndsradarn mäter 200 meter längre än vad den är inställd på, för att exempelvis kunna varna för om en bil framför bryter sig ur en kö. Döda-vinkel-varning finns givetvis också.
Vill man kan bilen automatiskt anpassa hastigheten till hastighetsskyltarna. Pre-safe-systemet bromsar dessutom in bilen automatiskt de sista sekunderna innan en olycka.
För att skydda fotgängare har nya E-klass en ny typ av motorhuv som där bakkanten höjs med 5 centimeter för att ge ett större avstånd mellan allt som finns under huven och huvudet på den som blir påkörd.
Men den största förändringen med nya E-klass måste ändå vara de nya snåla motorerna och att förbrukningen sänkts rejält. Mercedes vill ersätta sina sexcylindriga motorer med fyrcylindriga turbomotorer, för att minska vikt, friktion och därmed förbrukningen. Den nya dieselmotorn E 200 CDI med 136 hk sägs dra 23 procent mindre bränsle än föregångaren: 5,3 l/100 km/ och 139 gram/km.

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Över hela linjen är det nya, förbättrade motorer som drar väsentligt mindre än förut. Bland annat en ny 1,8-liters bensinmotor som drar 20 procent mindre. KLICKA FÖR STÖRRE

På bensinsidan finns en ny direktinsprutad fyrcylindrig motor med turbo på 1,8 liter som är 20 procent snålare än dagens motor. När den till hösten kommer i ett Blue Efficiency-utförande med start och stopp ska förbrukningen ligga på 6,8 l/100 km/ 159 gram/km.
Den sjustegade automatlådan 7GTronic är standard i E 350 CGI, E 500 och i E 63 AMG och det betyder att förbrukningen sjunker med 0,6 l/100 km jämfört med dagens bil. E 350 CDI, E 350 och E 500 kommer även att erbjudas med 4Matic.
Totalt sett finns det tio motoralternativ, två design- utrustningsvarianer, 12 däck/fälgkombinationer och 12 exteriörfärger och därtill sex inredningsalternativ.
Det bästa kommer till sist: priset.
Dagens E 220 CDI kostar 390.900 kronor. Nykomlingen som kommer att börja säljas i Sverige i slutet av mars kostar – med mer utrustning än dagens version – 359.900 kronor. Det är en prissäkning med 31.900 kronor.
Och vi räknar med att alla andra versioner får en liknande prissänkning.
Förklaringen? Det är tuffa tider – bilbyggare och bilsäljare.
För att citera Zetsche en sista gång: "Vi ska driva utvecklingen, inte låta utvecklingen driva oss. Med kris kommer en förändring. Vi ska överträffa förväntningarna och leda förändringarna. Så låt oss ha hälsa och framgång 2009. Med mod och styrka ska vi klara utmaningarna."
Så där låter alltså en bilboss nådens år 2009.
Och visst ser vi fram emot att testa nya E-klass – som om vi ska tro Zetsche utan tvekan är bäst i klassen!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

Nya E-klass blir 31.000 kronor billigare!

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.